text_structure.xml 36.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Otwieram posiedzenie pięciu Komisji poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania podkomisji w sprawie projektów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Przypominam, że były to dwa projekty: komisyjny oraz senacki. Przypomnę również, że pracom podkomisji przewodniczył pan poseł Jan Andrykiewicz.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Witam wszystkich przybyłych na obrady posłów i zaproszonych gości. Rozpoczynamy debatę od krótkiego wstępnego wystąpienia pana posła Andrykiewicza, w którym pokazane zostaną różnice między obydwoma projektami oraz końcowe stanowisko podkomisji, która rekomenduje projekt do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanAndrykiewicz">Podkomisja na posiedzeniach w dniach 22 października oraz 7 listopada rozpatrzyła szczegółowo projekty druków nr 1672 oraz 1733 o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. W trakcie prac podkomisji doszliśmy do wniosku, że potrzebne jest rozszerzenie art. 4 pkt 8 przez nadanie mu następującego brzmienia:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanAndrykiewicz">„8) glebach pochodzenia organicznego - rozumie się przez to wytworzone przy udziale materii organicznej, w warunkach nadmiernego uwilgotnienia, gleby torfowe i murszowe na torfie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Przepraszam, panie pośle, ale posiadamy tekst poprawek przedłożonych przez podkomisję i byłoby celowe, aby powiedział pan o zasadniczych wątkach proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanAndrykiewicz">Postanowiliśmy zmodyfikować inicjatywę Senatu w ten sposób, że uprawnienia, o których jest mowa w art. 5, które Senat chciał nadać wojewodzie, nadaliśmy kierownikowi Rejonowego Urzędu Administracji Ogólnej, a dla gruntów leśnych dyrektorowi Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanAndrykiewicz">Art. 5 tak rozstrzyga te sprawy. Podobne zastrzeżenia były już w trakcie pierwszego czytania ustawy. Nasza modyfikacja idzie więc w kierunku zaproponowanym przez posłów podczas debaty plenarnej. Jeżeli chodzi o art. 12...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Raz jeszcze przepraszam pana, ale dysponujemy tekstem i raczej wskazane byłyby wyjaśnienia po ewentualnych pytaniach posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanAndrykiewicz">Dobrze, dodam jedynie, że dokonaliśmy istotnej zmiany w art. 13, gdzie mowa jest o małych elektrowniach wodnych o mocy zainstalowanej nie większej niż 10 megawatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanuszSzymański">Dodam, że była to już zmiana czwarta. Pan poseł posługiwał się numeracją ustawy-matki, my natomiast mamy do czynienia z ustawą nowelizującą. Dla wyjaśnienia - cały czas była mowa o art. 1.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby przemówić w sprawach zasadniczych? Jeżeli nie, to proponuję kolejne rozpatrywanie zmian przedłożonych przez podkomisję. Czy pan poseł Szczygielski ma zasadnicze uwagi do ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzSzczygielski">Wszystko zależy od tego, co uważamy za sprawę zasadniczą. Mam pytania do posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanuszSzymański">Czy wiążą się one ze zmianą pierwszą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzSzczygielski">Nie, dotyczą dalszych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanuszSzymański">Wobec tego wypowie się pan przy omawianiu kolejnych zmian. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do jej tytułu? Nie widzę. Tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanuszSzymański">Rozpatrujemy zmianę pierwszą w art. 1. Czy do zmiany pierwszej, czyli do art. 4 pkt 8 macie państwo uwagi? Chodzi o słowniczek pojęć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RadosławGawlik">Mam wątpliwość dotyczącą zapisu proponowanego w pkt. 8. O ile przypominam sobie poprzednie dyskusje chodziło w nich o to, aby właśnie tych gleb torfowych nie wyłączać, ponieważ są one w Polsce unikalne. Znajdują się one głównie w dolinach rzek i stanowią znacząco o bilansie wodnym. Grunty te mają olbrzymie znaczenie może nie z punktu widzenia rolniczego, ale dla utrzymania bilansu wodnego w glebie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RadosławGawlik">Moja obawa i zarazem pytanie do pana posła sprawozdawcy brzmi: czy państwo analizowaliście konsekwencje takiego zapisu? Czy nie spowoduje on wejścia budownictwa mieszkaniowego na tereny dolin rzek i zabrania pod to budownictwo najcenniejszych gleb torfowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszSzymański">Nie jest to zapis merytoryczny, ale chodzi jedynie o określenie, co rozumie się pod pojęciem gleb pochodzenia organicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanAndrykiewicz">Zapis ten został wprowadzony na prośbę Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Był on także akceptowany przez Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanAndrykiewicz">Podkomisja przyjęła tę propozycję wychodząc z założenia, że w warunkach nadmiernego uwilgotnienia gleb, to zwolnienie jest zasadne i obejmuje ono grunty od klasy IV do klasy VI. Wszystkie gleby pochodzenia mineralnego są w tych właśnie klasach, natomiast wobec gleb organicznych obowiązywałaby bardzo wysoka opłata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszSzymański">Czy po tym wyjaśnieniu możemy przyjąć zmianę pierwszą według propozycji podkomisji? Jeśli nie ma uwag, to przejdziemy do zmiany drugiej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanuszSzymański">Zmiana druga dotyczy art. 12. Podkomisja proponuje, aby po ust. 15 dodać nowy ust. 16 w brzmieniu, który został zawarty w sprawozdaniu. Czy w sprawie treści ust. 16 są zastrzeżenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzSzczygielski">Moje pytanie dotyczy w zasadzie pozostałych zmian; w jaki sposób została rozwiązana kwestia lasów ochronnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszSzymański">Problematyką tą zajmowaliśmy się niespełna dwa tygodnie temu podczas ostatniej nowelizacji ustawy o lasach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanAndrykiewicz">Nie wyłączaliśmy lasów ochronnych uważając, że taka decyzja należy już do ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa. Jeżeli on podejmie decyzję, to wyłączenie obszarów lasów ochronnych z możliwości zwolnień byłoby nieuzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanAndrykiewicz">Podkomisja podzieliła opinię, że minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa nie powinien raczej wyłączać lasów ochronnych dla innych celów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzSzczygielski">Obawiam się jednak, że może dojść do pewnej kolizji i jeżeli tak nie jest, to proszę, aby pan poseł sprawozdawca mnie uspokoił. Różne są lasy ochronne, różny jest ich stan. Są takie, na które można wejść z budownictwem, bo są to lasy o zniszczonym drzewostanie przez przemysł. Ale inna jest sytuacja lasów siedliskowych, antyerozyjnych, znajdujących się w górnej strefie strefy lasów. Uważam, że te lasy wymagają ochrony i wobec nich nie należałoby stosować zwolnień od opłat w przypadku inwestowania na ich terenach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszSzymański">Witamy na obradach pana ministra Kołodzieja, który zapewne zechce odnieść się do kwestii podniesionej przez pana posła Szczygielskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanAndrykiewicz">Podkomisja wyszła z założenia, że zwolnienie z opłat jest decyzją wtórną. Liczba tego typu wyłączeń z użytkowania w skali kraju jest tak minimalna, że nie uznaliśmy za potrzebne objęcie ustawą lasów ochronnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanKomornicki">Chciałbym państwu zwrócić uwagę, że w wyniku nowelizacji nie zmieni się tryb wyłączania, w ustawie jest mowa wyłącznie o opłatach. Zachowana jednak została fakultatywność umorzeń, bowiem w ust. 16 zostało napisane, że „(...) organ, o którym jest mowa w art. 5, może umorzyć całość lub część należności (...)”.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanKomornicki">Taki zapis oznacza, że w przypadku obszarów, które dany organ uzna za niewłaściwe do wyłączeń, nie zastosuje tego przywileju. Dlatego zapis proponowany przez podkomisję uznaję za właściwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszSzymański">Jeśli nie ma innych głosów przeciwnych, to chyba możemy przyjąć zmianę drugą w art. 1 i proponowaną przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanuszSzymański">Czy jest na to zgoda? Nie widzę sprzeciwów, zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł Zajączkowska chce zgłosić poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MariaZajączkowska">Nie, ale nie podoba mi się taki szybki sposób debatowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanuszSzymański">Pani poseł Zajączkowska ma oczywiście prawo do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MariaZajączkowska">Cieszę się z tego bardzo. Nie jestem zwolennikiem stosowania instrumentów tylko i wyłącznie administracyjnych. Tymczasem zmieniamy ustawę w takim kierunku, że wszystko będzie zależało od uznaniowości.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MariaZajączkowska">Przy wprowadzaniu poprzednich zmian w ustawie kierowaliśmy się filozofią ochrony walorów przyrodniczych przy pomocy instrumentów ekonomicznych. Po to stosuje się opłaty, żeby chronić niektóre grunty rolne i leśne przed inwestycjami.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MariaZajączkowska">Dlatego uważam, że nie możemy przyjąć zmiany zaproponowanej nam przez podkomisję. Opowiadam się za pozostawieniem poprzedniego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanuszSzymański">Pani poseł Zajączkowska proponuje więc, aby skreślić zmianę drugą.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanuszSzymański">W związku z dwoma wnioskami przeciwstawnymi zarządzam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa jest za skreśleniem zmiany drugiej w art. 1 projektu ustawy nowelizującej ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję? Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku pani poseł Zajączkowskiej, proszę podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#JanuszSzymański">Za wnioskiem głosowało 8 posłów, przeciw głosowało 38 posłów, 7 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#JanuszSzymański">Zdecydowana większość odrzuciła wniosek pani poseł Zajączkowskiej, a zatem opowiedziała się za przyjęciem zmiany drugiej w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany trzeciej. Podkomisja proponuje dodanie art. 12a.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#JanuszSzymański">Czy w tej sprawie chciałby ktoś się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RyszardKołodziej">Sprawa jest prosta i została gruntownie omówiona na posiedzeniach podkomisji. Proponuję przyjąć zmianę w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanuszSzymański">Wiemy, że sprawa została przedyskutowana przez podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzSzczygielski">Jaka cena gruntu brana jest pod uwagę przy uiszczaniu należności? Czy jest to cena gruntu rolnego czy gruntu budowlanego?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#KazimierzSzczygielski">Poprzednio pan poseł Andrykiewicz powiedział, że organem, który ma pobierać opłaty, jest kierownik urzędu rejonowego. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławKalemba">Mam pytanie do pana przewodniczącego: czym kierowała się podkomisja, że obowiązek uiszczania opłat nie dotyczy wyłączenia gruntów z produkcji rolnej lub leśnej na cele budownictwa w przypadku budowy domu jednorodzinnego do 0,05 ha, a w przypadku lokalu w budynku wielorodzinnym do 0,02 ha? Z czego wynika to zróżnicowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławPawlak">Czy art. 12a dotyczy wnoszenia jednorazowych, czy też dotyczy opłat rocznych już po wniesieniu opłaty jednorazowego odszkodowania z tego tytułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanuszSzymański">Czy są jeszcze inne kwestie budzące wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanPieniądz">Mam pytanie do pkt. 1. Czy nie byłoby bardziej celowe odniesienie tej powierzchni do projektu realizacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejAumiller">Przepraszam za wprowadzenie pewnego zamieszania do obrad, ale dotarła do mnie - przed posiedzeniem - wiadomość, że jeśli grunt został wyłączony i opłata wniesiona, ale dom nie został wybudowany i grunt powraca do wykorzystania rolniczego, to mimo to dalej trzeba płacić tę opłatę roczną.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejAumiller">Wiadomość ta pochodzi od zainteresowanych osób. Jeżeli rzeczywiście obowiązuje taka zasada, to jest ona nonsensem. Proszę o wiarygodną informację na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanuszSzymański">Na część pytań odpowie zapewne pan poseł Andrykiewicz, a resztą pytań zajmie się pan dyrektor generalny Kołodziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanAndrykiewicz">Jeśli chodzi o ceny gruntów, to są one zawarte bardzo dokładnie w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Ich relacja do cen działek budowlanych trudna jest do sprecyzowania, ceny są bowiem bardzo zróżnicowane.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JanAndrykiewicz">Na przykład w Warszawie ceny są do siebie zbliżone, ceny działek są nawet niższe od ceny gruntu, ale w Słupsku czy w Koszalinie stanowi tylko niewielki jej ułamek. Przy wysokiej bonitacji gruntów cena jednego hektara dochodzi nawet do 2 mld starych złotych. Wartość ta jest określana wielkością kwintali żyta: od 150 do 600 to żyta za hektar.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JanAndrykiewicz">Wiąże się to z opłatami, zarówno jednorazowymi, jak i rocznymi, o które pytał pan poseł Pawlak. Wartość gruntów odejmuje się od opłaty jednorocznej. W przypadku, gdy jest ona bardzo wysoka, to opłata jednorazowa nie jest uiszczana i płaci się jedynie opłaty roczne.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JanAndrykiewicz">Podkomisja stanęła na stanowisku, że zwalnia się zarówno z opłaty jednorazowej, jak i z opłat rocznych, albowiem w przypadku wielkich aglomeracji, gdzie cena gruntu jest wysoka, inwestorzy i tak nie płacą jednorazowej opłaty, a jedynie płacą opłaty roczne.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#JanAndrykiewicz">Odpowiem na pytanie pana posła Kalemby: zróżnicowanie to wynika z niezbędnej minimalnej powierzchni pod potrzeby budownictwa jednorodzinnego. Podkomisja stanęła na stanowisku, że tym niezbędnym minimum jest pięć arów. Na tej powierzchni minimalnej można już zrealizować budowę domu jednorodzinnego.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#JanAndrykiewicz">W przypadku domu jednorodzinnego budynek można posadowić na mniejszej powierzchni. Podkomisja po konsultacji z ekspertami uznała, że dwa ary na jedno mieszkanie w bloku jest powierzchnią wystarczającą, choć rzeczywiście bardzo małą.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#JanAndrykiewicz">W trakcie prac podkomisji rozpatrywane były także inne propozycje, ale ostatecznie przyjęliśmy wielkości zawarte w art. 12a. Jeśli jednak ktoś chce budować mieszkanie na większej powierzchni, to musi płacić za odrolnienie tej dodatkowej powierzchni. Zdarzają się przecież dużo większe działki budowlane o powierzchni 30, a nawet 50 arów. Jeśli ktoś będzie miał jednak działkę mniejszą, to niestety, nie skorzysta z możliwości uzyskania mniejszej opłaty.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#JanAndrykiewicz">Padło pytanie o funkcjonowanie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych; podkomisja nie analizowała szczegółowo funkcjonowania tej ustawy. Zgodnie z sugestią pana przewodniczącego prosiłbym o wypowiedź przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Chodzi o to, czy możliwe jest, aby po ustaniu warunków zabudowy nadal płacić świadczenia. Pytał o to pan poseł Aumiller.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejŻukowski">Spróbuję krótko wyjaśnić sprawę cen. Stosujemy cenę metra kwadratowego terenu budowlanego z prawem zabudowy. Od tej powierzchni odejmuje się należność.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AndrzejŻukowski">Wobec tego cena rynkowa metra budowlanego jest niższa od należności tylko w bardzo małych miejscowościach. W miejscowościach do 5 tysięcy mieszkańców cena ta jest równa albo wyższa od należności.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#AndrzejŻukowski">Organem właściwym do wymierzania należności jest kierownik urzędu rejonowego. W niektórych województwach kierownicy urzędów zlecili to zadanie do wykonania gminom.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#AndrzejŻukowski">Było kilka wariantów omawianego przepisu, ostatecznie jednak przyjęto wersję, która znalazła się w artykule 12a. Od podanych wielkości w punktach 1 i 2 znosi się całkowicie należność opłaty rocznej.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#AndrzejŻukowski">W praktyce, jeśli z planu realizacyjnego działki będzie będzie wynikało, że powierzchnia zabudowana będzie większa od normatywów, to inwestor będzie płacił więcej, jeśli będzie chciał zająć pod budowę np. 8 arów.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#AndrzejŻukowski">Bywają jednak sytuacje kontrowersyjne. W niektórych województwach - na przykład w województwie wrocławskim - próbuje się forsować wymierzanie należności opłat od całej działki budowlanej, tak jak ją przewidziano w planie zagospodarowania miasta. Powoduje to kontrowersje i wiele spraw znajduje się w sądzie administracyjnym, który czeka z orzeczeniami na rozstrzygnięcie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#AndrzejŻukowski">Nie można się zgodzić na to, by płacić za teren niezabudowany. Na wszystkich szkoleniach mówimy, że trzeba najpierw uzgodnić ze stroną termin wyłączenia gruntów z produkcji. Wówczas płaci się według ceny żyta, jaka obowiązuje w dniu wyłączenia gruntu z produkcji.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#AndrzejŻukowski">Przecież czasami między uzyskaniem pozwolenia na budowę a rozpoczęciem realizacji inwestycji upływa okres dwóch lat. Czasami nie rozmawia się o tym z inwestorem. Uważamy to za nieprawidłowość urzędników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JanPieniądz">Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem wypowiedź przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Swego czasu były takie sytuacje, że ojciec nie mógł przekazać synowi albo córce określonej działki, ale mógł uzupełniać zabudowę przez drugie pozwolenie na zabudowę.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JanPieniądz">Jak rozumiem, obecnie pozostaje jednorazowa spłata z tego tytułu. Inaczej mówiąc, jeśli ojciec chce przekazać synowi czy córce dom z działką, to będzie płacił z tego tytułu tylko jednorazową opłatę. Czy ta jednorazowa opłata jest nowym zapisem anulowana, czy też jest nadal utrzymywana?</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JanPieniądz">Drugie pytanie dotyczy infrastruktury. Jeśli zostanie zbudowany budynek jednorodzinny z oczyszczalnią przydomową i niezbędnym pasem drogowym, czy będzie to wystarczająca powierzchnia, a obecny zapis okaże się sztuczny? Czy nie będzie rozbieżności pomiędzy planem realizacyjnym a zapisem ustawowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzSzczygielski">Dziękuję panu dyrektorowi za wyjaśnienia, ale nie wszystko jednak jest jasne. Różnie interpretowany jest na przykład art. 12 ust. 6, który co prawda nie jest przedmiotem obecnej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#KazimierzSzczygielski">Pan dyrektor powiedział, że na ogół bierze się pod uwagę cenę gruntu budowlanego, a nie rolnego, to chciałbym uzupełnić pana wypowiedź, bowiem tego rodzaju zdarzenia, jak w województwie wrocławskim, mają również miejsce w województwie opolskim. Po prostu w różnych regionach kraju w sposób odmienny interpretuje się zapisy ustawy.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#KazimierzSzczygielski">Pytałem pana posła Andrykiewicza o cenę gruntu, a nie o jego wartość wyliczoną ustawowo. Zdaniem pana dyrektora brana jest pod uwagę wartość budowlana gruntu, tymczasem praktyka bywa odmienna. Stawia to podmioty w różnej sytuacji pod względem wysokości opłat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejAumiller">Sprowadzę naszą dyskusję do konkretnych sytuacji. Jedno państwowe gospodarstwo rolne chciało wybudować obiekt inwestycyjny. W związku z tym dokonało odrolnienie ziemi, którą później przejął dzierżawca. Od niego wymaga się już zapłacenia wstecz rocznej opłaty, która kiedyś została ustalona.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejAumiller">To nie jest fakt wymyślony, ale realny, z którym zetknęło się prezydium Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Dlatego nie można w zapisach ustawy pozostawiać dowolności, przepis musi być jednoznaczny. Tego nie zmieni się poprzez szkolenia. W zmianie trzeciej proponowany zapis art. 12a też nie jest jasny.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#AndrzejAumiller">Nie wiadomo, czy podmiot zainteresowany będzie musiał płacić nadwyżkę od 00,1 ha, czy też od 00,6 ha. Jeśli dany grunt znajduje się w dużej aglomeracji, to różnica w opłacie będzie znacząca. Uważam przepis art. 12a za niejasny i z całą pewnością będzie różnie interpretowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanKomornicki">Za niezwykle istotne uważam pytanie pana posła Pieniądza. Byłem swego czasu sprawozdawcą ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. W ustawie tej wprowadziliśmy dosyć bezwzględne zasady uiszczania opłat w przypadku zmiany przeznaczenia gruntu.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JanKomornicki">Pod działaniem obecnej ustawy mogą zachodzić i często zachodzą przypadki, o których mówił pan poseł Pieniądz. Chodzi o to, że powiększenie substancji mieszkaniowej w gospodarstwie o jakiś fragment działki powodowało, że naliczane były opłaty.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#JanKomornicki">Tylko z tego powodu po uchwaleniu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych do Sejmu wpłynęło setki listów. Pisali indywidualni obywatele, także samorządy lokalne. Zwracali w nich nam uwagę, że przepis jest nieżyciowy i niesłychanie trudny do wyegzekwowania, ponieważ powstają ogromne ciężary finansowe.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#JanKomornicki">Dopiero zaproponowane przez podkomisję zmiany, zwłaszcza zmiana druga i trzecia, wychodzą naprzeciw tym propozycjom obywateli. W gruncie rzeczy do tego sprowadza się prawdziwy sens dokonywanej nowelizacji, która jest próbą naprawienia błędu popełnionego poprzednio przez ustawodawcę.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#JanKomornicki">Proponowane powierzchnie nie są duże, ale powinny być jednak wystarczające dla zaspokojenia najpilniejszych potrzeb, jakie przede wszystkim występują na wsi i w małych miasteczkach.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#JanKomornicki">Uważam, że wprowadzenie w życie przepisu zawartego w art. 12a powinno w ogromnej większości przypadków zapobiec nieszczęściom, które dotychczas miały miejsce pod rządami obowiązującej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#StanisławKusior">Nie sądzę, żeby przy obecnej ocenie gruntu budowlanego budownictwo mieszkaniowe rozwinęło się na terenie małych miast. Jeżeli nie zniesiemy jednorazowej opłaty, to w dalszym ciągu będziemy mieli z tym tyle problemów, ile mieliśmy do tej pory, do Sejmu nadal będą napływały listy, a biura poselskie będą musiały interweniować.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#StanisławKusior">Chciałbym zwrócić uwagę państwa na jeden problem. Jeśli ktoś wyłączy grunt z produkcji rolnej, to już płaci z tego powodu wyższy podatek. Przecież niedawno przyjęliśmy ustawę o podatkach od nieruchomości. Za grunt użytkowany na cele rolnicze płacimy 1 grosz od jednego metra kwadratowego, natomiast za taki sam grunt użytkowany na cele nierolnicze płacimy 4 grosze. To jest już swego rodzaju bat na tych, którzy łatwo chcieliby wyłączać grunty spod produkcji rolnej, bo będą mieli przez całe życie wnosić wyższe opłaty.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#StanisławKusior">Powrócę do kwestii, którą podjął pan poseł Pieniądz. Ja również spotkałem się z tego rodzaju przypadkami. Jeśli chcemy stworzyć proceder, że rolnicy będą budować domy, a potem je przekazywać dzieciom czy córkom po to tylko, by uniknę wyłączenia gruntu z produkcji rolnej, to zróbmy sobie taką przyjemność. Ale miejmy świadomość, że w ten sposób pomożemy w omijaniu prawa.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#StanisławKusior">Takie sytuacje często się zdarzają. Swego czasu interweniowałem do pana Żukowskiego z Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Był to przypadek wcześniejszej zabudowy działki. Otrzymałem wówczas odpowiedź, że jeśli działka była zabudowana, to automatycznie jest wyłączona z produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#StanisławKusior">Proponuję rozwiązanie, które łatwo można wyliczyć. Kwintal żyta kosztuje około 35 zł, a w I klasie gruntu można uzyskać 800 ton żyta. Wypada w ten sposób około 28 mln zł za ar gruntu.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#StanisławKusior">Tymczasem, jeśli na terenie małego miasteczka czy na wsi uzyskamy za ar kwotę 5 mln zł, to jest już wszystko, lepszej ceny się nie uzyska. W związku z tym opłata będzie tak znaczna, że nie do udźwignięcia przez osoby, które zaspokajają swoje potrzeby mieszkaniowe systemem gospodarczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszSzymański">Czy wobec tego pan poseł Kusior chce zgłosić jakiś konkretny wniosek do projektu omawianej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#StanisławKusior">Proponuję zlikwidować opłatę jednorazową w ramach tych pięciu arów, które proponujemy w art. 12a ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanuszSzymański">Ale ja, panie pośle, najpierw zlikwiduję nonszalancję przy składaniu wniosków. Jeśli chcemy coś w projekcie ustawy zlikwidować, to najpierw trzeba zgłosić poprawkę w normalnym trybie. Termin zgłaszania wniosków był wyznaczony i każdy mógł zgłosić dowolną uwagę do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MariaStolzman">Będę mogła złożyć na pana posła Kusiora doniesienie do parlamentarnej grupy kobiet, ponieważ pan poseł nie zaliczył córek do dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanuszSzymański">Bardzo dziękuję pani poseł za ten element ożywienia naszej debaty. Czy pan poseł Kusior chce złożyć poprawkę w tej fazie postępowania, czy też w następnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#StanisławKusior">Proponuję odesłać ustawę do podkomisji i przerobić ją w taki sposób, który by nas wszystkich satysfakcjonował. W tej chwili nie jestem w stanie na gorąco sformułować klarownej zmiany, poprawnej pod względem legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JanuszSzymański">Padł formalny wniosek o skierowanie ustawy do podkomisji celem jej przepracowania.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa jest za przyjęciem takiego wniosku proszę podnieść rękę. Za ponownym skierowaniem projektu ustawy do podkomisji głosowało 32 posłów, 8 posłów było przeciw, 9 posłów wstrzymało się od głosu. Chciałbym spytać pana posła Kusiora o zakres prac przy przepracowaniu projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#StanisławKusior">Wnioskowałem jedynie o to, aby zwolnić z opłaty jednorazowej i rocznej osoby, które korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 12a ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JanAndrykiewicz">Przepraszam pana, ale taki zapis znajduje się właśnie w artykule proponowanym przez podkomisję. W tekście mowa jest o obowiązku uiszczenia należności. Zgodnie z pana propozycją możemy jedynie dodać, że chodzi o należność jednorazową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JanuszSzymański">Podkomisja jeszcze raz przeanalizuje zgłoszone uwagi. Proponowałbym, aby na początku przyszłego roku zwołać kolejne posiedzenie Komisji, ponieważ nie można długo odkładać załatwienia tego ważnego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzSzczygielski">Mimo że już przegłosowaliśmy wniosek o skierowanie projektu do podkomisji, chciałbym zwrócić uwagę państwa na dwie sprawy.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#KazimierzSzczygielski">Pierwsza kwestia dotyczy osób, które już zapłaciły należności. Sprawa może trafić do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#KazimierzSzczygielski">Druga sprawa wiąże się z drogami dojazdowymi. Czy jest możliwa taka konstrukcja zapisu ustawowego, żeby wyłączyć z opłat grunty pod budowę dróg, ale tylko zgodnie z zapisem art. 5. Najważniejsza jest oczywiście kwestia zaszłości, które jakoś musimy uwzględnić przy nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejAumiller">Proszę podkomisję, aby sprawdzić przypadki, o których mówiłem. Chodzi mi również o zaszłości po byłych państwowych gospodarstwach rolnych. Dzierżawcy gruntów po PGR nie powinni płacić opłat rocznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JanPieniądz">Proponuję pod rozwagę podkomisji, aby w zmianie trzeciej nie odnosić się do powierzchni 0,05 hektara, ale do planu realizacyjnego, który jest podstawowym dokumentem. Plan taki powinien być zatwierdzony przez radę gminy i powinien być podstawą do ostatecznego rozstrzygnięcia, a nie zapis w ustawie, który proponowała podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JanuszSzymański">Wszystkie zgłoszone uwagi zostały zanotowane i podkomisja dokładnie je przeanalizuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#RadosławGawlik">Pod adresem podkomisji pragnę zgłosić dwie sugestie. Chodzi o to, aby podkomisja powtórnie przeanalizowała zmianę pierwszą dotyczącą gleb pochodzenia organicznego. O ile sobie przypominam nasze dyskusje przy uchwalaniu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, to nadmierne uwilgocenie gleb było traktowane inaczej. Z punktu widzenia przyrodniczego ma to ogromne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#RadosławGawlik">Dlatego nie zwalnialiśmy do tej pory z opłat za użytkowanie tych gleb, ażeby je chronić, bo już niewiele ich nam zostało w kraju. Nie wiadomo, dlaczego ten element ochrony tych gleb został przez podkomisję usunięty.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#RadosławGawlik">Druga sugestia dotyczy treści art. 12a. Proszę, aby podkomisja zastanowiła się nad tym, czy nie ograniczyć zwolnienia z opłat jedynie w odniesieniu do gruntów rolnych. Mam obawę, że włączając w te zwolnienia grunty leśne, nie spowodujemy, że w oparciu o ten przepis pod topór pójdą lasy np. wokół Warszawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JanuszSzymański">W związku z licznymi uwagami zgłaszanymi przez posłów proponuję, aby przewodniczący podkomisji skierował zaproszenie do wszystkich autorów propozycji zmian w projekcie ustawy. Na forum podkomisji można będzie je dokładnie przeanalizować i przedstawić komisjom w formie gotowego sprawozdania. Chodzi jedynie o to, aby na następnym posiedzeniu Komisji nie odkopywać nowych pól do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#JanuszSzymański">Proszę pana posła Andrykiewicza, aby zanotował sobie nazwiska posłów, którzy byli uprzejmi zgłosić dzisiaj liczne uwagi. Jest wśród nich pan poseł Pieniądz i pan poseł Szczygielski, który jest znawcą tej problematyki. Proszę także odnotować nazwisko pana posła Aumillera oraz pana posła Gawlika, znanego jako naczelny ekolog, który walczy o ochronę przyrody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Mam propozycję proceduralną: głosy polemiczne były bardzo rozbieżne, często przeciwstawne. Z tego względu proponuję, aby pewne rozwiązania teraz przegłosować. Ułatwi to podkomisji znalezienie właściwych rozwiązań. Członkowie podkomisji będą wiedzieli, w jakim kierunku zmierzać w nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JanuszSzymański">Po to jest właśnie powołana podkomisja, aby szczegółowo rozważyła wszystkie uwagi i propozycje zgłoszone w trakcie debaty i zdecydowała, jakie argumenty przemawiają za rozwiązaniami, które ona zaproponuje. Wszystkie te uwagi „za” i „przeciw” przedstawi przewodniczący podkomisji w sprawozdaniu. Od tego jest właśnie powołana podkomisja. Zobowiązuję przewodniczącego podkomisji do zachowania procedury, o której mówiliśmy podczas posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#JanuszSzymański">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu pięciu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#JanuszSzymański">Kończymy dzisiejsze obrady. Posiedzenie Komisji uważam za zakończone.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>