text_structure.xml 20.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AnnaBańkowska">Otwieram posiedzenie czterech Komisji. Zgodnie z planem mamy rozpatrzyć sprawozdanie Komisji w sprawie przedłożenia rządowego „założenia polityki mieszkaniowej państwa” łącznie z projektem rezolucji Sejmu RP w tej sprawie oraz komisyjny projekt uchwały Sejmu RP w sprawie polityki mieszkaniowej państwa w okresie transformacji społeczno-gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AnnaBańkowska">Bardzo prosiłabym państwa o uwagę. Sądzę, że nasze posiedzenie nie potrwa długo. Proszę o ciszę zarówno posłów, jak i gości, inaczej nie usłyszelibyście państwo mojego pytania. Jeśli nie ma uwag do porządku dziennego posiedzenia, to chciałabym przejść do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AnnaBańkowska">Skomplikowano nam nieco sytuację formalno-merytoryczną i techniczną. Otóż Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu twierdzi, iż nie otrzymało na piśmie poprawek zgłoszonych do rezolucji Sejmu RP, które na forum Sejmu przedstawiał pan poseł K. Wiecheć. Czy pan poseł wnioskodawca jest obecny na posiedzeniu? Jest.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AnnaBańkowska">Mamy również drugi problem z rezolucją. Polega on na tym, że odbyło się jej drugie czytanie na sali plenarnych obrad. Natomiast, jak mnie w tym utwierdza Biuro Legislacyjne, nie ma umocowania regulaminowego co do trzeciego czytania rezolucji. A zatem Prezydium Sejmu kierując ponownie projekt rezolucji do naszych Komisji, można powiedzieć, że zlikwidowało szansę na przyjęcie tego dokumentu przez Sejm w trzecim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AnnaBańkowska">Dylemat ten musimy rozstrzygnąć i za chwilę nad nim się zastanowimy. Może nasze posiedzenie zaczniemy od łatwiejszego tematu, jakim jest projekt uchwały Sejmu w sprawie polityki mieszkaniowej państwa w okresie transformacji społeczno-gospodarczej. Pierwsze czytanie uchwały odbyło się na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Do projektu tego dokumentu można teraz zgłaszać uwagi i opinie i będziemy mogli przedłożyć sprawozdanie bez tej komplikacji, jaką mamy z projektem rezolucji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AnnaBańkowska">Proponuję, abyśmy najpierw zajęli się tym dokumentem, a potem powrócimy do projektu rezolucji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AnnaBańkowska">W trakcie I czytania do projektu uchwały zostały zgłoszone dwie poprawki. Jedna poprawka została zgłoszona przez pana posła Wiechcia. Jej treść jest następująca: w pkt. 3 na str. 2 dodać zapis, iż należy preferować budowę mieszkań na wynajem.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AnnaBańkowska">Autorem drugiej poprawki jest pan poseł T. Samborski. Czy jest obecny na naszym posiedzeniu? Niestety, wnioskodawca jest nieobecny. Proponował on, aby w części pierwszej uzupełnić zapis. Chodziło autorowi o uzupełnienie treści uchwały o analizę stanu wiejskich zasobów mieszkaniowych. Część I uchwały, pragnę przypomnieć, dotyczy aktualnej analizy stanu mieszkalnictwa w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AnnaBańkowska">Nie wiem, w którym miejscu taka analiza powinna zostać wstawiona do tekstu uchwały. Myślę, że w tym względzie poseł wnioskodawca pozostawił Komisji wolną rękę, gdzie powinniśmy uzupełnić tekst uchwały, jeśli oczywiście jego propozycję Komisji akceptują.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AnnaBańkowska">Proponowałbym, abyśmy najpierw wysłuchali pana posła K. Wiechcia, który być może zechce uzasadnić swój wniosek. Poproszę jednocześnie pana posła T. Bilińskiego o ustosunkowanie się do poprawek. Jeśli ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie, to oczywiście będzie to możliwe. Później przegłosujemy poprawki, aby móc przygotować sprawozdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofWiecheć">Myślę, że zaszło tutaj lekkie nieporozumienie, ponieważ ja złożyłem wniosek do prowadzących posiedzenie. Być może jakieś względy techniczne sprawiły, że moje propozycje dotyczące projektu rezolucji gdzieś przepadły. W moim odczuciu, spełniłem wszystkie wymogi, takie jest moje odczucie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AnnaBańkowska">Bardzo pana przepraszam, ale czy pan poseł złożył swoje propozycje na piśmie jako projekt poprawek do projektu rezolucji Sejmu? Czy złożył pan te poprawki odrębnie? Procedura bowiem jest taka, że zgłasza się osobno projekt poprawek na piśmie i podpisany przez autora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofWiecheć">Ponieważ miałem poprawki zarówno do projektu rezolucji, jak i uchwały, to jedną część swej dokumentacji złożyłem. Być może nie spełniłem do końca wszystkich wymagań proceduralnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AnnaBańkowska">To jest clou całej sprawy. Od tego zależy zachowanie się naszych Komisji wobec stanowiska Prezydium Sejmu. Może wobec tego uściślimy, panie pośle, pana postępowanie. Bo Biuro Legislacyjne nie ma jednak pana poprawek do rezolucji, zgłoszonych w przewidzianym trybie. Powinno być przedstawione nazwisko i imię autora, jego podpis oraz czego poprawka dotyczy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AnnaBańkowska">Czy spełnił pan taką właśnie formalną procedurę? Chciałabym dociec, dlaczego pana poprawki nie trafiły do Biura Legislacyjnego. Bez nich nie mamy podstaw do rozpatrywania poprawek, które nie zostały zgłoszone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofWiecheć">W moim rozumieniu, dopełniłem wszystkich wymogów proceduralnych. Nie pamiętam tylko, czy na końcu podpisałem się pod poprawkami. I do tego muszę się państwu przyznać. Nie pamiętam akurat tego momentu. Wystąpieniu mojemu towarzyszyły pewne emocje - po prostu nie pamiętam wszystkiego. To tyle, jeśli chodzi o poprawki dotyczące projektu rezolucji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofWiecheć">Jeśli natomiast chodzi o uwagi zgłoszone do projektu uchwały Sejmu, to zapis znajdujący się w pkt. 3 - Drogi do mieszkania, mówiący że „należy preferować budowę mieszkań, na wynajem, realizowanych” itd. wyczerpuje sprawę. Proponuję, byśmy już tego punktu nie rozwijali, obecny zapis konsumuje moją poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrzysztofWiecheć">Prosiłbym o zrozumienie w sprawie dotyczącej projektu uchwały Sejmu, przepraszam, chodzi oczywiście o projekt rezolucji Sejmu. Moje uwagi są nadal aktualne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AnnaBańkowska">Przepraszam, ale najpierw zakończmy sprawę uchwały. Czy mam rozumieć pana posła wypowiedź w ten sposób, że pan wycofuje swoją poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofWiecheć">Tak, ponieważ została już zmaterializowana w zapisie uchwały, który przeczytałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AnnaBańkowska">Tak też mi się wydawało. Krótko mówiąc, pan poseł, wycofuje swoją poprawkę do uchwały i nie mamy nad czym dyskutować. Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AnnaBańkowska">Nie ma pana posła T. Samborskiego i w zasadzie moglibyśmy w tej sytuacji jego uwagi nie rozpatrywać. Ale żebyśmy nie musieli się w tak licznym gronie zbierać ponownie - to sądzę - że można wykonać gest wobec niedotrzymania warunków regulaminu i ustosunkować się do zgłoszonej poprawki. W ten sposób mielibyśmy gotowy projekt całej uchwały. Jest rzeczą istotną, aby Sejm w ogóle przyjął rozpatrywane dzisiaj przez nas dokumenty, myślę o rezolucji i uchwale.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AnnaBańkowska">Czy pan poseł T. Biliński mógłby nam zreferować propozycję posła T. Samborskiego zgłoszoną do części I? Do czego ona zmierza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">Wolałbym, aby pan poseł T. Samborski sam przedstawił swoją propozycję, bowiem zapewne miał pewne ku temu zasadności. W uchwale nie poruszono, niestety, w ogóle problemu mieszkalnictwa na wsi. Jest to zapewne jakieś przeoczenie lub zaniedbanie, ale tego nigdy nie czyniono, chodzi bowiem o własność prywatną. Nie próbowaliśmy ingerować w tę własność.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszBiliński">Niemniej jednak przy analizie stanu mieszkalnictwa nie wzięto pod uwagę sytuacji na wsi, nie dokonano takiego wyodrębnienia. Analiza dotyczy - na co proszę zwrócić uwagę - ogólnej sytuacji całego mieszkalnictwa, zarówno w mieście, jak i na wsi. Nie mam stwierdzeń porównujących sytuację mieszkaniową ludności miejskiej i wiejskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszBiliński">Trudno mi zatem byłoby powiedzieć, czy byłoby celowe wprowadzanie zapisu pokazującego osobno stan mieszkalnictwa na wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AnnaBańkowska">Co wobec tego pan poseł T. Biliński proponuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszBiliński">Osobiście nie mam zdania. Jeśliby trzeba było osobno ocenić sytuację mieszkaniową na wsi, to trzeba by było także zaprezentować dane na temat miast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AnnaBańkowska">A więc pan poseł ma zdanie, skoro sugeruje takie rozwiązanie, osobno pokazanie sytuacji mieszkaniowej w mieście i osobno na wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszBiliński">Być może. Ale powstanie pytanie, czy w tego rodzaju ogólnym dokumencie jest to celowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RomanNowicki">Wobec nieobecności pana posła T. Samborskiego ja przejmuję na siebie wniosek, który on złożył, oczywiście pod jego nazwiskiem, on bowiem jest autorem propozycji. Uważam, że w dokumencie tej rangi warto by powiedzieć kilka słów na temat wsi. Nie jest to wielki zabieg, dysponujemy przecież wszystkimi danymi.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#RomanNowicki">Z całą pewnością budownictwo mieszkaniowe na wsi, w ogóle budownictwo, przeżywa od lat wielki kryzys, co jest niedostrzegane publicznie. Dlatego opowiadam się za wnioskiem złożonym przez pana posła T. Samborskiego, zwłaszcza że naprawdę wymaga to jedynie bardzo prostego zabiegu w tekście uchwały. Wydaje się, że należy o sytuacji mieszkaniowej na wsi osobno napisać kilka zdań w uchwale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrBuczkowski">Uważam, że jest to problem ważny dla całego dokumentu. Przejrzałem cały projekt uchwały i proponuję, aby na str. 2 przy ostatnim akapicie, kiedy jest mowa o opracowywaniu lokalnych strategii mieszkaniowych, a dotyczy to zarówno miast, jak i wsi, dodać zdanie o następującej treści: „W szczególności konieczne jest poprzedzenie opracowania lokalnych strategii dokonaniem analizy stanu mieszkalnictwa zasobów wiejskich”. To wyczerpałoby poprawkę zgłoszoną przez pana posła T. Samborskiego, a jednocześnie mieściło się w przytoczonym akapicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AnnaBańkowska">Mamy w pkt. 2, który dotyczy zasad i celów mieszkaniowych, ostatni akapit, który do tej pory brzmiał: „Władze lokalne, to jest samorząd terytorialny, zobowiązane są do opracowania lokalnej strategii mieszkaniowej właściwej dla określonych warunków miejscowych, w tym do działań na rzecz ograniczania kosztów inwestycji i racjonalizacji wydatków na utrzymanie zasobów”.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AnnaBańkowska">Teraz należy dopisać wyrazy proponowane przez pana posła P. Buczkowskiego, które brzmią: „W szczególności konieczne jest poprzedzenie opracowania lokalnych strategii dokonaniem analizy stanu mieszkalnictwa zasobów wiejskich”. A więc dopisujemy myśl, co powinno poprzedzać etap opracowania lokalnej strategii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejMachowski">Drobna uwaga stylistyczna. Proponowałbym zapisać albo wyrazy „... analiza stanu mieszkalnictwa na wsi”, albo też inaczej i prościej „... analizą stanu zasobów mieszkaniowych na wsi”. Bo nie bardzo rozumiem, co miałyby oznaczać wyrazy „analiza stanu zasobów mieszkaniowych na wsi”. Bo zasoby nie mają mieszkalnictwa...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrBuczkowski">Oczywiście, ma pan rację. Zasugerowałem się po prostu tekstem poprawki posła T. Samborskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaBańkowska">Było to niefortunne sformułowanie zapisu. Czyli w aktualnej wersji poprawka miałaby brzmienie następujące: „W szczególności konieczne jest poprzedzenie opracowania lokalnych strategii dokonaniem analizy stanu zasobów mieszkaniowych na wsi”.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AnnaBańkowska">A może zapis jeszcze bardziej uprościć? Brzmiałby on: „Opracowanie lokalnych strategii powinno być poprzedzone analizą stanu zasobów mieszkaniowych na wsi”. Dziękujemy panu posłowi A. Machowskiemu za zwrócenie uwagi na uchybienia stylistyczne proponowanego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AnnaBańkowska">Powtarzam ostatnią wersję zapisu: „Opracowanie lokalnych strategii powinno być poprzedzone analizą stanu zasobów mieszkaniowych na wsi”.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AnnaBańkowska">Treść tego zapisu odnosi się do samorządów lokalnych. Dajemy im asumpt do tego, że zanim opracują lokalną strategię mieszkaniową, powinny się zastanowić nad analizą zasobów mieszkaniowych na wsi. Jest to zapis jednocześnie ogólny, jak i szczegółowy, dotyczący wszystkich samorządów lokalnych. Nikt poza nimi tego na dobrą sprawę realizować nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AnnaBańkowska">Czy są jakieś inne uwagi czy propozycje? Nie ma, a zatem chciałabym przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AnnaBańkowska">Kto jest za tym, aby w części II projektu uchwały dopisać zdanie o treści: „Opracowanie lokalnych strategii powinno być poprzedzone analizą stanu zasobów mieszkaniowych na wsi?”</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#AnnaBańkowska">Za proponowanym zapisem głosowało 36 posłów, głosów przeciwnych nie było, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#AnnaBańkowska">Propozycja pana posła T. Samborskiego, przejęta przez pana posła R. Nowickiego, została akceptowana i stanowi nasz wkład do projektu uchwały Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#AnnaBańkowska">Musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Jakie państwo zgłaszają kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PiotrBuczkowski">Proponuję kandydaturę pana posła T. Bilińskiego, jako wyjątkowego znawcę przedmiotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AnnaBańkowska">Czy Komisje wyrażają zgodę na tę kandydaturę?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AnnaBańkowska">Pan poseł T. Biliński został wybrany jednomyślnie posłem sprawozdawcą projektu uchwały Sejmu RP w sprawie polityki mieszkaniowej państwa w okresie transformacji społeczno-gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AnnaBańkowska">Przystępujemy do drugiej, bardziej skomplikowanej sprawy. Najlepiej byłoby, gdyby pan poseł K. Wiecheć w ogóle zrezygnował ze swojej poprawki do tekstu projektu rezolucji Sejmu. Bo praktycznie nie powinniśmy składać sprawozdania, gdyż jak informuje Biuro Legislacyjne, nie będzie się mogło odbyć trzecie czytanie projektu rezolucji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#AnnaBańkowska">Propozycja prezydiów czterech Komisji jest taka, żebyśmy zgłosili się do Prezydium Sejmu o wycofanie skierowania do naszych Komisji tego projektu. Ewentualne poprawki do tego tekstu zostałyby przegłosowane podczas posiedzenia, na którym projekt rezolucji będzie rozpatrywany.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#AnnaBańkowska">Gdyby jednak pan poseł K. Wiecheć uznał, że jego poprawki nie są aż tak istotne, że może je wycofać, to by znacznie ułatwiło całą sprawę. Pragnę zaznaczyć, że kwestia warunków życiowych osób niepełnosprawnych została już umieszczona w nowym prawie budowlanym. Ponadto pan poseł K. Wiecheć proponuje, aby wyrazy „deklaracji ekonomicznych” zastąpić wyrazami „rozwiązań ekonomicznych”, co nie jest znowu tak istotną różnicą.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#AnnaBańkowska">Tak więc wycofując swoje poprawki poseł K. Wiecheć wyszedłby naprzeciw temu, żeby w ogóle rezolucja została przyjęta przez Sejm. Bo nie wiem, jak zachowa się Prezydium sejmu i czy przyjmie nasz wniosek. Zrobił się cały galimatias, z którego musimy jakoś wyjść. A stało się tak głównie dlatego, że nie ma poprawek posła K. Wiechcia na piśmie. To jest jedna kwestia, druga polega na skierowaniu tych poprawek do rozpatrzenia przez nasze Komisje, przez Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#AnnaBańkowska">Proszę wobec tego o zajęcie stanowiska przez posła K. Wiechcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofWiecheć">Rozumiem, że mamy pewien kłopot organizacyjny, który częściowo zdarzył się za moją sprawą, z mojej winy, bo nie wiem, czy swój wniosek podpisałem, czy też nie. Przyjmuję, że popełniłem błąd, za co chciałem wszystkich przeprosić.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#KrzysztofWiecheć">Chciałem jeszcze raz zwrócić uwagę na proponowany zapis. Mimo wszystko deklaracje ekonomiczne to nie jest to samo co rozwiązania ekonomiczne. Taki zapis zmienia istotę sprawy. Co do drugiej poprawki, to w prawie budowlanym rzeczywiście dbamy o interes osób niepełnosprawnych. Ale w tego rodzaju dokumencie taki zapis powinien się - moim zdaniem - znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#KrzysztofWiecheć">Biorąc pod uwagę argumenty, o których mówiła pani poseł A. Bańkowska, rozumiem, że znaleźliśmy się w pewnym kłopocie i w związku z tym wycofuję swoje poprawki zgłoszone do treści rezolucji Sejmu RP w sprawie założeń polityki mieszkaniowej państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję panu posłowi, ale to nie rozwiązuje do końca całego problemu. Mamy jedno wyjście: w imieniu wszystkich czterech Komisji prezydia wnioskują do Prezydium Sejmu o wycofanie skierowania do nas projektu rezolucji. Gdyby pan poseł K. Wiecheć nie wycofał swoich poprawek, to one mogłyby być, zgodnie z naszą sugestią, głosowane na sali obrad Sejmu podczas przyjmowania projektu rezolucji.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AnnaBańkowska">Tak więc pan poseł K. Wiecheć - jak rozumiem - rezygnuje z obydwu poprawek. A więc nie składamy sprawozdania, bo to jest technicznie niemożliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję, aby prezydia Komisji wystąpiły z pismem do Prezydium Sejmu, którego meritum sprowadzałoby się do konkluzji: kontynuacja i zakończenie drugiego czytania projektu rezolucji. I tylko tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AnnaBańkowska">Skoro pan poseł K. Wiecheć wycofał poprawki, to przestały istnieć przeszkody, by móc skierować rezolucję do kontynuacji drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AnnaBańkowska">Nie ma potrzeby dokonania żadnego głosowania w tej sprawie. Dziękuję więc raz jeszcze posłowi K. Wiechciowi, dziękuję wszystkim państwu za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#AnnaBańkowska">Posiedzenie czterech Komisji uważam za zakończone.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>