text_structure.xml
13.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Witam państwa. Przystępujemy do pierwszego czytania pilnego rządowego projektu ustawy o zagospodarowaniu nieruchomości przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej. Bardzo proszę pana ministra K. Koronę o zaprezentowanie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKorona">Panie posłanki, panowie posłowie, Wysoka Komisjo. Trzyletni proces zagospodarowania nieruchomości przejętych od wojsk rosyjskich przyniósł znaczne osiągnięcia, ale i liczne wnioski wynikające z trudności w rozdysponowaniu tych nieruchomości. Znany powszechnie zły stan ekologiczny gruntów i techniczny obiektów oraz specyfika budowli powodują brak kandydatów do ich użytkowania. Podejmowaniu rozstrzygnięć co do przyszłych właścicieli-użytkowników i sposobu zagospodarowania nieruchomości nie sprzyjają też zbytnio, szczegółowe często, przepisy prawne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKorona">Przedłużający się okres niewykorzystania nieruchomości powoduje ich niszczenie, a nawet dewastację oraz pociąga za sobą nieuzasadnione koszty finansowe, materialne i społeczne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKorona">Dla zapobieżenia takiemu stanowi i umożliwienie przyspieszenia zagospodarowania tych nieruchomości Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi RP rozpatrywany dzisiaj projekt ustawy epizodycznej, proponując w nim dokonanie w tym celu korekt niektórych obowiązujących regulacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKorona">Po pierwsze - projekt ustawy nie przewiduje całkowicie nowych, odrębnych od powszechnie obowiązujących, rozwiązań prawnych w odniesieniu do nieruchomości przejętych po wojskach rosyjskich. Proponuje on jedynie pewne, nieliczne odstępstwa od obowiązujących przepisów prawnych, które upraszczają w uzasadnionych przypadkach tryb postępowania i przyspieszają zagospodarowanie nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKorona">Po drugie - nieruchomości - głównie grunty i obiekty, dzierżawione od Polski przez Armię Radziecką, później Armię Rosyjską z reguły należą do skarbu państwa. Nieruchomości zajmowane przez te wojska od zakończenia wojny podlegają zarządowi organów i instytucji, którym przypadły wówczas z mocy przepisów - dekretów i ustaw - dotyczących nacjonalizacji: gruntów rolnych i leśnych, przemysłu oraz tak zwanego mienia poniemieckiego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKorona">Ten stan prawny obowiązuje niezależnie od tego, że nie przeprowadzono w stosunku do nich wymaganej w tamtym czasie procedury administracyjnej i że przez miniony okres polscy zarządcy państwowi nie sprawowali praktycznie tego zarządu ze względu na zajmowanie nieruchomości przez wojska rosyjskie, dawniej radzieckie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKorona">W celu uniknięcia stosowania postępowania według trybu określonego w przepisach powojennych proponuje się, aby nieruchomości stanowiące własność skarbu państwa były przekazane odpowiednim zarządcom przez wojewodów na podstawie obecnych przepisów o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości, z uwzględnieniem ich przeznaczenia pod zabudowę na tereny leśne i grunty orne.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzKorona">Dalsze dysponowanie tymi nieruchomościami przez właściwe organy lub jednostki państwowe podlegałoby już odpowiednim przepisom ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, o lasach oraz o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzKorona">Nieruchomości wydzierżawione Armii Radzieckiej w okresie późniejszym należą do organów i jednostek państwowych, w których posiadaniu były przed przekazaniem ich w użytkowanie wojskom radzieckim, później rosyjskim oraz do innych osób fizycznych i prawnych legitymujących się tytułem własności do tych nieruchomości, jeżeli nie zostały one przejęte na rzecz skarbu państwa z zachowaniem wymogów prawa. Postępowanie z tymi nieruchomościami odbywa się na podstawie przepisów ogólnie obowiązujących.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzKorona">Nieruchomości, w stosunku do których nie ustalono innego właściciela lub zarządcy podlegają kierownikom urzędów rejonowych. W oparciu o wskazania wojewody mogą te nieruchomości przekazać w zarząd państwowym jednostkom organizacyjnym, przekazać gminom na własność albo w użytkowanie wieczyste lub im je użyczyć, sprzedać bądź oddać w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę lub najem osobom prawnym, fizycznym, wreszcie mogą te nieruchomości zwrócić poprzednim właścicielom, od których zostały one wywłaszczone przed przekazaniem na potrzeby wojsk radzieckich lub wojsk polskich, jeżeli później zostały one oddane do dyspozycji Armii Radzieckiej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzKorona">Po trzecie - projekt ustawy utrzymuje obowiązek sporządzenia dla nieruchomości planów zagospodarowania przestrzennego, dopuszczając tryb uproszczony przygotowania takiego planu. W przypadku nie podjęcia tego zadania przez gminę wymagany plan sporządziłby wojewoda. Przygotowanie planu będzie się odbywało z zachowaniem obowiązujących w tym względzie wymogów, m. in. takich jak uzgadnianie i opiniowanie z odpowiednimi organami oraz uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzKorona">W odniesieniu do gruntów rolnych i leśnych nie obowiązywałby program rolniczego lub leśnego wykorzystania gruntów. Przy wyłączeniu gruntów rolnych i leśnych uprawniony organ mógłby zwolnić od obowiązku uiszczenia należności i opłat rocznych, a w przypadku gruntów leśnych i zadrzewionych od jednorazowego odszkodowania w razie dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu. Będzie to miało znaczenie zwłaszcza dla potrzeb komunalnych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzKorona">Po czwarte - rządowa administracja terenowa ponosi duże koszty ochrony przejętych nieruchomości i przygotowania ich do sprzedaży. Chodzi o koszty związane z dozorem, zabezpieczeniem technicznym, dokumentacją geodezyjną, ogłaszaniem przetargów i opłat za energię. Wydatki na ten cel pochodzące dotychczas w minimalnym stopniu z budżetu, częściowo tylko w formie środka specjalnego, nie pokrywały potrzeb w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KazimierzKorona">Dlatego też projekt ustawy przewiduje posługiwanie się w tych sprawach środkiem specjalnym, którego uzyskanie z zagospodarowanych już nieruchomości nie przepadałyby z końcem roku kalendarzowego, lecz przechodziły na okres następny. Umożliwiłoby to skumulowanie środków i dostosowanie ich do realizacji zadań.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KazimierzKorona">Po piąte - projekt ustawy przewiduje skrócenie trybu przetargowego sprzedaży nieruchomości umożliwiając rozłożenie należności na raty, jeżeli nieruchomość nie będzie sprzedana w pierwszym przetargu. Lokale przeznaczone do najmu lub dzierżawy mogłyby być przekazane na warunkach określonych przez strony niezależnie od ich stanu technicznego, od pełnego wyposażenia wymaganego obecnie. Proponuje się zapewnienie dzierżawcom i najemcom prawa pierwokupu, jeżeli dopełnią warunków ustalonych w umowie i nie poprawią stanu technicznego obiektu.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KazimierzKorona">Po szóste - dla zachęcenia nabywców do inwestowania w nieruchomości i podejmowania na nich działalności gospodarczej, co wiąże się z tworzeniem nowych miejsc pracy, przewiduje się możliwość stosowania ulg w podatkach i opłatach do 3 lat. Państwowe jednostki organizacyjne byłyby zwolnione z opłat z tytułu zarządu i podatków przez 5 lat.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KazimierzKorona">Po siódme - proponuje się umożliwienie nabycia bez ograniczeń jak dotychczas wszelkich, wszystkich rodzajów nieruchomości po wojskach rosyjskich przez repatriantów i kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych - na poczet przysługujących im praw. Natomiast obiekty, które nie znajdą żadnego nabywcy, mogłyby być w uzasadnionych przypadkach przeznaczone do rozbiórki.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#KazimierzKorona">Po ósme - w projekcie ustawy określono również obowiązki organów państwowych i użytkowników nieruchomości w zakresie likwidacji zagrożeń ekologicznego, pożarowego, sanitarno-epidemiologicznego oraz zagrożenia ze strony niewypałów. Określono także obowiązki w zakresie rekultywacji gruntów i dostosowania nieruchomości do zagospodarowania.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#KazimierzKorona">Po dziewiąte - znaczna część nieruchomości zwolnionych przez wojska rosyjskie w pierwszym okresie ich przekazywania została przejęta bezpośrednio przez gminy. Projekt ustawy zrównuje warunki prawnego postępowania z nieruchomościami przez władze gminy z możliwościami terenowych organów administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#KazimierzKorona">Gminy, które otrzymały nieruchomości bez zachowania trybu przewidzianego prawem, będą mogły je zwrócić kierownikowi urzędu rejonowego w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#KazimierzKorona">Po dziesiąte wreszcie - zagospodarowanie niektórych nieruchomości przekracza możliwości lokalne. W celu udzielenia organom terenowym - samorządowym i rządowym - pomocy w tym zakresie minister-szef Urzędu Rady Ministrów mógłby powołać do tego celu zespół promocyjno-koordynacyjny. Działania tego zespołu nie naruszałyby jednak uprawnień właściwych organów nadanych im ustawowo.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#KazimierzKorona">Tyle z mojej strony. Jeżeli będą pytania ze strony szanownych państwa, służymy gotowością. Znaleźliśmy się na posiedzeniu w szerokim gronie kolegów, którzy w szczegółach znają cały przebieg dotychczasowego zagospodarowania nieruchomości po wojskach rosyjskich. Możemy się również podzielić pewnymi wnioskami na przyszłość, jeżeliby projekt ustawy umożliwiłoby lepsze niż dotychczas zagospodarowanie nieruchomości po wojskach rosyjskich. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Ja również dziękuję panu, panie ministrze za zaprezentowanie projektu ustawy. Chciałbym Komisjom przedłożyć następującą propozycję obu prezydiów. Ponieważ w dniu dzisiejszym wydłużyła się nieco debata nad expose pana premiera W. Pawlaka i czasu mamy niewiele, bo o godz. 15oo wznawiamy plenarne obrady Sejmu, jest propozycja, aby obecnie przystąpić jedynie do powołania podkomisji. Projekt ustawy jest skomplikowany i wymaga szczegółowej analizy. Do Komisji wpłynęła opinia pana Piotra Krawczyka, przygotowana przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Mamy wydłużony termin na złożenie sprawozdania Komisji do 25 maja br.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyJaskiernia">Te okoliczności uzasadniają powołanie podkomisji i danie jej mandatu do szczegółowego przeanalizowania projektu ustawy, zapoznania się z ekspertyzami. Byłaby wówczas okazja do pytań o szczegółowe rozwiązania zawarte w tym dokumencie rządowym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne propozycje od trybu, który zasugerowałem Komisji? Nie widzę. Prezydium Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej proponuje, aby w skład podkomisji weszli posłowie: W. Święs, J. Andrykiewicz oraz K. Szczygielski. Natomiast ze strony prezydium Komisji Ustawodawczej jest propozycja, aby do podkomisji weszli posłowie: J. Ciemniewski, R. Kościelny i J. Uczkiewicz.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z wymienionych posłów nie wyraża zgody na udział w pracach podkomisji? Czy są może inne kandydatury? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JerzyJaskiernia">Kto jest za powołaniem podkomisji do zajęcia się projektem ustawy o zagospodarowaniu nieruchomości przejętych od wojsk rosyjskich proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JerzyJaskiernia">Za wnioskiem głosowali wszyscy obecni posłowie - nie było głosów przeciwnych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że została powołana podkomisja. Bardzo proszę jej członków o pozostanie na sali celem ukonstytuowania. Dziękuję bardzo panu ministrowi K. Koronie i innym przedstawicielom rządu za przybycie na posiedzenie Komisji. Prosimy podkomisję, aby rzeczywiście w trybie pilnym przeanalizowała projekt ustawy i przedłożyła w odpowiednim terminie sprawozdanie, celem rozważenia go przez obydwie Komisje.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JerzyJaskiernia">W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>