text_structure.xml 34.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#CezaryMiżejewski">Rozpoczynamy posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego raportu o polityce regionalnej poświęcone zapoznaniu się z informacją przedstawicieli rządu na temat polityki regionalnej w aspekcie reformy centrum administracyjnego i gospodarczego rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#CezaryMiżejewski">Pragnę powitać gości: podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Jerzego Markowskiego, sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej, Danutę Hubner, prezesa Rządowego Centrum Studiów Strategicznych Zbigniewa Kuźmiuka, przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Spraw Socjalnych oraz Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Witam wojewodę łódzkiego Andrzeja Pęczaka oraz innych zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#CezaryMiżejewski">Przypomnę, że na 76. posiedzeniu Sejmu, w marcu 1996 r podjęta została rezolucja w sprawie polityki regionalnej państwa. W dokumencie tym Sejm przyjął do wiadomości przedłożony przez Radę Ministrów „Raport o polityce regionalnej” wraz z aneksem pt. „Procesy zróżnicowań regionalnych w latach 1990-1994” stanowiący wykonanie rezolucji Sejmu z 1995 r. w sprawie „Zasad polityki regionalnej państwa”. Jednocześnie Sejm wezwał Radę Ministrów do uzupełnienia i ponownego przedstawienia do dnia 30 lipca 1996 r. „Zasad polityki regionalnej państwa”. Ponadto Sejm w rezolucji wezwał RM do przygotowania programu reformy administracji publicznej i przedłożenia go Sejmowi w terminie do dnia 31 grudnia 1996 r. Sejm uznał, że realizacja „Zasad polityki regionalnej państwa” wymaga określenia dla poszczególnych resortów harmonogramu zadań, form i terminów ich wykonania, a w szczególności podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do powołania Funduszu Regionalnego. Sejm wezwał RM do uwzględnienia zamierzeń wynikających z „Zasad polityki regionalnej państwa” w projekcie budżetu państwa na rok 1997 oraz w założeniach polityki społeczno-gospodarczej na rok 1997. W załączniku do rezolucji Sejmu, w rozdziale III: „Instytucje szczebla centralnego” zawarliśmy pewne wnioski dotyczące zamierzeń RM dotyczących usytuowania problematyki rozwoju regionalnego w nowych strukturach w toku prac nad budową nowej struktury centrum. Można powiedzieć, że do wczoraj prace z tym związane przebiegały opieszale.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#CezaryMiżejewski">Rząd przyjął raport Zespołu Zadaniowego ds. Rozwoju Regionalnego w Polsce i harmonogram dotyczący realizacji rekomendacji zaakceptowanych przez RM 10 września 1996 r. Zawarto tam wszystkie nasze wnioski zamieszczone w rezolucji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#CezaryMiżejewski">Mieliśmy rozpatrywać przygotowany przez Komisję Nadzwyczajną projekt dezyderatu w sprawie powołania Komitetu Rozwoju Regionalnego Rady Ministrów. Okazuje się, że instytucja ta została jednak w tych dniach powołana, a dzisiaj miał zostać powołany jej przewodniczący. Naturalnie w tej sytuacji nie będziemy rozpatrywać projektu dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#CezaryMiżejewski">Komitet miał koordynować działania resortów w zakresie polityki regionalnej, koordynować także wykorzystanie środków budżetowych na realizację tej polityki i mieć zapewnione profesjonalne zaplecze organizacyjne i eksperckie. Rodzi się pytanie, kto ma operacyjnie wykonywać pewne decyzje operacyjne rządu w zakresie polityki regionalnej. Niestety, w resorach nie znaleźliśmy przygotowanych do tego komórek.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#CezaryMiżejewski">Kolejną sprawą jest określenie instytucji odpowiedzialnej za planowanie polityki regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#CezaryMiżejewski">Kolejna niepokojąca sprawa to informacja udzielona na 100. posiedzeniu Sejmu, w trakcie rozpatrywania projektu uchwały w sprawie aktywizacji społeczno-gospodarczej terenów górskich i górzystych - przez prezesa Rządowego Centrum Studiów Strategicznych Zbigniewa Kuźmiuka, iż nie jest możliwe w wyznaczonym w rezolucji Sejmu terminie 30 lipca 1997 r. przygotowanie i przedłożenie izbie uzupełnionych „Zasad polityki regionalnej państwa”. Stwierdzono, że będzie to możliwe dopiero w drugiej połowie 1997 r., czyli że Sejm tej kadencji nie będzie miał możliwości zająć się sprawą.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#CezaryMiżejewski">Ostatnia sprawa to niedopełnienie obietnicy stworzenia instytucji kapitałowych pomagających w realizacji programów regionalnych restrukturyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#CezaryMiżejewski">Proszę o informację na temat powołania i zasad działania Komitetu Rozwoju Regionalnego Rady Ministrów oraz poinformowanie Komisji Nadzwyczajnej o koordynacji międzyresortowej polityki regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Niestety, nie ma na posiedzeniu wicepremiera R. Jagielińskiego i sekretarza stanu, pełnomocnika rządu do spraw reformy centrum gospodarczego rządu Marka Pola, którzy mogli podać szczegóły. Osobiście mogę jedynie potwierdzić, że realizowane jest rozporządzenie powołujące cztery stałe komitety Rady Ministrów. Jednym z nich jest Komitet Rozwoju Regionalnego. Mogę dodać, że pewne zastrzeżenia zgłosił w związku z jego powołaniem wicepremier Marek Belka, który zwrócił uwagę na pewne kompetencje Komitetu w zakresie finansów publicznych, które kolidują z kompetencjami Komitetu Ekonomicznego RM. Ostatecznie rola Komitetu Rozwoju Regionalnego została sprowadzona do inicjowania i opiniowania pewnych zmian w finansach publicznych, a nie podejmowania decyzji w tym zakresie. Zrozumiałem z wypowiedzi posła Cezarego Miżejewskiego, że oczekiwania posłów były w tym przypadku daleko większe. Jednak proponuję z opiniami poczekać do analizy ostatecznego tekstu rozporządzenia RM, gdyż w ostatniej chwili były wnoszone poprawki do tego dokumentu. Na następnym posiedzeniu RM sprawa powinna się wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewKuźmiuk">Trudno mi wypowiadać się na temat działania nowo powołanego Komitetu i jego zaplecza logistycznego. Sądzę, że będzie on jednak funkcjonował, opierając się na podobnych zasadach jak pozostałe trzy stałe komitety i będzie mógł liczyć na istniejącą infrastrukturę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewKuźmiuk">Dzisiaj miał być powołany przewodniczący Komitetu Rozwoju Regionalnego i planowano, że zostanie nim wicepremier R. Jagieliński. Trudno powiedzieć, jak sprawa wygląda w obecnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewKuźmiuk">Wobec zgłaszanych zapytań dotyczących reprezentacji poszczególnych resortów, w składach osobowych komitetów RM, pragnę wyjaśnić, że zgodnie z obowiązującym regulaminem tylko ministrowie mogą w nich działać. Jednak ze względu na to, że poszczególni ministrowie działali już w kilku komitetach, to do pracy w Komitecie Rozwoju Regionalnego zgłoszony został jedynie wicepremier R. Jagieliński. Później do pracy w tym Komitecie zostało skierowanych pięciu ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewKuźmiuk">Poseł Marian Michalski zadał pytanie dotyczące profesora Jerzego Hausnera i pod-stawowych dokumentów rządowych poświęconych polityce regionalnej, a także związanym z tym zmianom w centrum administracyjnym. Muszę więc przypomnieć, że profesor Jerzy Hausner był pełnomocnikiem premiera do tworzenia Rządowego Centrum Studiów Strategicznych i przekazał wszystkie sprawy i dokumenty związane z jego organizacją. Dodam, że profesor Jerzy Hausner był także członkiem Zespołu Zadaniowego Rządu i Unii Europejskiej ds. Rozwoju Regionalnego w Polsce, który działał poza strukturą Centralnego Urzędu Planowania, przy pomocy Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewKuźmiuk">Mogę zapewnić, że dysponujemy wszystkim opracowaniami i dokumentami, w tym dokumentami cząstkowymi oraz „Raportem o polityce regionalnej kraju”. Będą one stanowiły materiał wyjściowy do działalności RCSS. Dyskusji na ten temat z profesorem Jerzym Hausnerem jednak nie przeprowadzałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#CezaryMiżejewski">Omówmy teraz kwestię planowania polityki regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Jednym z głównych przygotowywanych przez RCSS dokumentów jest „Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju”. Termin jego przedłożenia Sejmowi upływa 30 czerwca 1997 r. a więc odpowiednio wcześniej musi on być on skierowany pod obrady Komitetu Rozwoju Regionalnego. Reasumując, w końcu maja powinien być on skierowany na posiedzenie Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewKuźmiuk">Przypomnę, że wstępna koncepcja polityki zagospodarowania przestrzennego kraju została przyjęta zdecydowaną większością głosów przez Sejm. Jest to naturalnie materiał wyjściowy do dalszych prac i przygotowania ostatecznego dokumentu. Centrum podjęło już pewne prace w tym zakresie i sadzę, że za trzy miesiące omawiany dokument będzie gotowy. W ciągu tego okresu musimy przeprowadzić wiele rozmów, konsultacji i uzgodnień między innymi z wojewodami na temat przygotowywanych przez nich studiów zagospodarowania przestrzennego. Zapewniam, iż jesteśmy zdeterminowani wywiązać się z zadania i przygotować w terminie całe opracowanie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewKuźmiuk">Jestem zdania, że dopiero w toku prac nad wspomnianym dokumentem i po ich zakończeniu można będzie kontynuować działania zmierzające do wypracowania polityki rozwoju regionalnego. Taka musi być kolejność prac. Czyli przygotowanie obu materiałów i przedłożenie Sejmowi w tym samym terminie - 30 czerwca br. jest niemożliwe. Mówiłem o tym w debacie sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#CezaryMiżejewski">Odnoszę wrażenie, że doszło chyba do pomieszania kompetencji. Wcześniej ustalono, iż „Zasady polityki regionalnej państwa”, jako dokument operacyjny o charakterze średniookresowym, przygotuje, po reformie centrum, Ministerstwo Gospodarki, a nie Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, które zajmuje się programowaniem długofalowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Mogę istotnie potwierdzić, że kompetencje w zakresie planowania krótko i średnioterminowego są przypisane Ministrowi Gospodarki, zaś planowanie długofalowe leży w kompetencjach RCSS. Centrum czuje się jednak koordynatorem prac nad „Zasadami polityki regionalnej państwa” jako dokumentu o charakterze długookresowym. Jak już wskazałem, dokumentem wyjściowym do opracowania „Zasad” będzie ostateczna „Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju”. Naturalnie całość prac nie jest możliwa bez ścisłej współpracy Centrum z Ministerstwem Gospodarki i innym resortami. Jestem przekonany, że pewne funkcje koordynacyjne przejmie Komitet Rozwoju Regionalnego RM. Sądzę, iż w trakcie najbliższych posiedzeń Komitetu zapadnie decyzja o tym, kto ma być głównym wykonawcą „Zasad polityki regionalnej państwa”. Sprawa nie mogła być przecież przedmiotem rozstrzygnięcia ustawowego i należy oczekiwać, że obecnie będzie wyjaśniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzSzczygielski">Interesuje mnie sprawa wykorzystania przez Centrum w dalszych pracach potencjału doświadczeń i kwalifikacji ludzi, którzy dotychczas zajmowali się przygotowywaniem „Założeń”. Chodzi o to, iż mamy niestety pewne informacje, że intensywność prac nad tym dokumentem ostatnio zmalała.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KazimierzSzczygielski">Mamy świadomość, że dotychczasowym pracom towarzyszyła krytyka przyjętej koncepcji i konstrukcji „Założeń”. Dlatego pragnę dowiedzieć się, jak RCSS stara się pogodzić projekty dokumentów powstających w różnych ośrodkach i opartych na odmiennych koncepcjach?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KazimierzSzczygielski">Czy zostaną wzięte pod uwagę wnioski z raportu NIK, gdzie zawarta była bardzo krytyczna ocena korelacji pomiędzy działaniami centrum a wojewodami? Jaka jest wiedza na temat wszystkich programów rządowych i pozarządowych dotyczących polityki regionalnej realizowanych przez różne instytucje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AlojzyGąsiorczyk">Mnie z kolei interesuje rola i udział wojewodów w planowaniu polityki regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Istotnie, muszę przyznać, że nastąpiło pewne spowolnienie prac nad opracowaniem „Koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju”. Po przyjęciu wstępnej koncepcji niektóre działania zostały nawet zamrożone. Był to związane z podjęciem decyzji o likwidacji Centralnego Urzędu Planowania, głównego inicjatora wszystkich prac. Przyczyniły się do tego również liczne głosy krytyczne, zwłaszcza wojewodów, które można było usłyszeć na konferencjach makroregionalnych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZbigniewKuźmiuk">Instytucja, którą kieruję działa dopiero od początku bieżącego roku, stąd przerwa w pracach i obecne działanie pod bardzo silną presją niewielkiej ilości czasu, który pozostał, aby dotrzymać założonych terminów przedłożenia ostatecznych dokumentów. Podjęliśmy jednak decyzję, że termin 30 czerwca 1997 r. jest niemożliwy do przełożenia i musi być dotrzymany. Wymusza to określone działanie, a więc nieodstępowanie od przyjętej koncepcji dokumentu i sposobu prac oraz powierzenie kontynuacji prac dotychczasowemu zespołowi pod kierunkiem profesora Kołodziejskiego. Przyjęliśmy zasadę, że autorem polityki przestrzennego zagospodarowania kraju jest RCSS, zaś powołany zespół pełni funkcje pomocnicze. Dotychczas CUP firmował „Koncepcję” ale główny ciężar prac nad przygotowaniem dokumentem spoczywał na zespole. Przypomnę, że NIK miała do takiego rozwiązania zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZbigniewKuźmiuk">W następnym tygodniu powołany zespół będzie miał pierwsze spotkanie, choć profesor Kołodziejski już rozpoczął pewne prace. Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału br. zostanie przygotowana makieta „Koncepcji”, którą będziemy mogli udostępnić członkom Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZbigniewKuźmiuk">Jestem zdania że dalsza współpraca z wojewodami musi być oparta na innych zasadach. Musze stwierdzić, że pełniąc przez trzy lata funkcję wojewody radomskiego odczuwałem brak współpracy pomiędzy CUP i biurami rozwoju regionalnego a wojewodami. Dzisiaj mój punkt widzenia na te sprawy uległ pewnej zmianie. Jak już wspomniałem, wojewodowie mieli przygotować, już po opracowaniu ostatecznej „Koncepcji”, studia zagospodarowania przestrzennego. Ze względu na opóźnienie w realizacji „Koncepcji” prace te, z inspiracji resortu administracji i gospodarki przestrzennej, wykonywane są w województwach własnymi siłami. W części z nich, np. w radomskim, studia zostały opracowane. Obecnie można spotkać się z dążeniami wojewodów do przeniesienia możliwie znaczącej ilości zapisów z przygotowanych przez nich studiów do przygotowywanej obecnie przez RCSS „Koncepcji polityki zagospodarowania przestrzennego kraju”. Niestety nie jest to w pełni możliwe gdyż mamy do czynienia z odmiennymi typami dokumentów. Wychodzimy jednak z założenia, że ustalenia zawarte w studiach opracowanych przez wojewodów muszą inspirować autorów „Koncepcji”. Odpowiednie zalecenia w tym względzie otrzymał profesor Kołodziejski. Jestem przekonany, że dokument, który przedłożymy w czerwcu br., będzie w znacznie mniejszym stopniu obiektem krytyki wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZbigniewKuźmiuk">Odpowiadając na pytanie posła Kazimierza Szczygielskiego muszę stwierdzić, że autorzy „Koncepcji” stanęli przed bardzo poważnym dylematem. Już na etapie opracowywania wstępnej koncepcji przygotowujące ją osoby chciały mieć jasność, czy będziemy mieli do czynienia z trójszczeblową, czy dwuszczeblową organizacją terytorialną kraju. Oczekiwano w tym względzie na decyzje polityczne. Niestety, do dzisiaj one nie zapadły i trudno przewidzieć, jakie właściwie będą. Jak wiadomo, wykreślenie zapisu o powiatach w projekcie konstytucji o niczym nie przesądziło. Dlatego ustaliliśmy że koncepcja „Założeń” będzie opracowana wariantowo.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ZbigniewKuźmiuk">Jeśli chodzi o sprawę opracowania przez resorty odpowiednich rejestrów zadań rządowych to niestety nie można mówić o wykonaniu tego zadania. Ministerstwa nie przygotowały dokumentów, pomimo że wicepremier Pietrewicz wiosną 1996 r. przypomniał resortom, iż ustawa o gospodarce przestrzennej nakłada taki obowiązek. Centrum postanowiło ponownie monitować w tej sprawie ministerstwa, ale nie mamy nadziei, że w ciągu dwóch miesięcy otrzymamy dokumenty i będzie je można wykorzystać przy opracowywaniu „Koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławKrajewski">Z wypowiedzi przedstawiciela rządu wynika, że bardzo istotną sprawą jest podział kompetencji, a zwłaszcza środków pomiędzy Komitetem Rozwoju Regionalnego RM a Komitetem Ekonomicznym RM. Na tym tle widać w pełni problem rozdziału pieniędzy pomiędzy resorty i regiony. Komisja Nadzwyczajna wypowiadała się w tej sprawie. Uważam, że przedstawiciele rządu powinni dostrzec, iż jeżeli Komitet Rozwoju Regionalnego nie będzie dysponować środkami przeznaczonymi na politykę regionalną, to zdeprecjonuje to jego znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MieczysławKrajewski">Kolejną sprawą do wyjaśnienia jest przypisanie prognozowania Centrum, zaś przekazanie działań operacyjnych Ministerstwu Gospodarki. Trzeba w tym wszystkim wyjaśnić rolę Komitetu Rozwoju Regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MieczysławKrajewski">Myślę, że warto również wykorzystać ewidencję inicjatyw regionalnych, którą swojego czasu przygotował CUP i opracować wszystkie posiadane informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#CezaryMiżejewski">Obiecywano nam, że w powoływanym resorcie gospodarki, będzie odpowiednia komórka koordynująca sprawy związane z polityką regionalną. Może najpierw wysłuchamy przedstawiciela tego ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMarkowski">W resorcie powstał wydział polityki regionalnej. Minister Gospodarki jest zgodnie z ustawą odpowiedzialny przede wszystkim za przygotowywania średniookresowych programów sektorowych i dopiero one stanowią podstawę do wypracowania programów regionalnych, w których realizacji uczestniczą wojewodowie np. programy obejmujące województwo katowickie, tarnobrzeskie, wałbrzyskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaGospodarki">Dodam, że pragniemy kontynuować wszystko to, co było robione w zakresie polityki regionalnej w CUP i w Ministerstwie Przemysłu i Handlu. Wykorzystano w związku z tym pracowników tych instytucji, którzy zajmowali się omawianą problematyką. Aktualnie został przygotowany dokument obrazujący wzrost innowacyjności w regionach. Realizujemy też program rządowy dotyczący wspierania instytucji regionalnych działających na rzecz gospodarki. Warto także wspomnieć o przygotowywanym dokumencie dotyczącym strategii gospodarczej do 2010 r. Muszę również poinformować o współpracy z Zespołem Zadaniowym ds. Polityki Strukturalnej, także w aspekcie wykorzystania funduszy na restrukturyzację przemysłu. Staramy się, aby cała omawiana problematyka była skupiona w jednej komórce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#CezaryMiżejewski">Komisja Nadzwyczajna postulowała powstanie pionów polityki regionalnej także w innych resortach, np. w Ministerstwie Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaFinansów">Mogę potwierdzić, że departament zajmujący się sprawami polityki regionalnej był w starym i będzie działać również w nowym resorcie i będzie zajmował się aspektami finansowymi tej polityki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Odpowiadając na pytanie wcześniej zadane przez posła Cezarego Miżejewskiego przypominam, że w rekomendacji trzeciej Zespołu Zadaniowego ds. Rozwoju Regionalnego w Polsce jest zapisany postulat, aby powierzyć funkcję strategicznego programowania rozwoju regionalnego Rządowemu Centrum Studiów Strategicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#iPolitykiSocjalnej">Minister Pracy i Polityki Socjalnej wystąpił do prezesa RM o nadanie nowego statutu resortowi. Przewidziano w nim nowy układ Ministerstwa i powołanie Departamentu Polityki Regionalnej i Sektorowej. Będzie on ściśle współpracować z innymi resortami i instytucjami w zakresie polityki sektorowo - regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CezaryMiżejewski">Proponuję obecnie wysłuchać informacji od przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaRolnictwaiGospodarkiŻywnościowej">W wyniku dokonanej we wrześniu ubiegłego roku zmiany statutu resortu powołany został nowy Departament Polityki Rolnej i Regionalizacji. Zaczął on działać od 1 stycznia 1997 r. i dlatego znajduje się jeszcze w fazie organizacji, choć podjął już pewne prace. Departament będzie się zajmował bardziej praktyczną działalnością niż programowaniem, co wynika z charakteru prac na obszarach wiejskich. Będzie on także koordynował pracę jednostek podległych i współpracujących z resortem. Przedmiotem jego zainteresowań będzie nie tylko regionalna polityka rolna, ale także np. rozwój agroturystyki. Przypomnę, że przygotowany został i upowszechniony „Raport na temat rozwoju obszarów wiejskich” autorstwa podsekretarza stanu Katarzyny Duczkowskiej-Małysz. Sądzę, że resort wypracuje także zasady działań w stosunku do różnych regionów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarianMichalski">Z wypowiedzi przedstawicieli ministerstw widać, że Rządowemu Centrum Studiów Strategicznych trudno będzie znaleźć resortowe wsparcie dla programowania rozwoju regionalnego. Myśmy swojego czasu w województwie jeleniogórskim przygotowali koncepcję rozwoju regionalnego. Przyczyniliśmy się także do uchwalenia przez Sejm uchwały w sprawie opracowania przez rząd programu działań mających na celu aktywizację społeczno-gospodarczą terenów górskich i górzystych. Muszę jednak stwierdzić, że jako przewodniczący zespołu wojewódzkiego obecnie nie wiem, do kogo mam skierować nasze uwagi i postulaty pod adresem autorów przygotowujących wspomniany rządowy program działań. Dysponujemy określonymi koncepcjami rozwoju infrastruktury np. dróg, oświaty, rolnictwa itp. Czy mamy przekazywać cząstkowo te dokumenty do poszczególnych resortów, czy też kierować je na adres RCSS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Uczestniczyłem w debacie sejmowej nad projektem uchwały w sprawie opracowania programu działań mających na celu aktywizację społeczno - gospodarczą terenów górskich i górzystych. Potem poinformowałem Radę Ministrów o decyzji Sejmu. W wyniku tego Rządowe Centrum Studiów Strategicznych zostało zobowiązane do koordynacji prac związanych z przygotowaniem tego programu. Muszę jednak uprzedzić, że wskazany przez Sejm w uchwale termin przygotowania dokumentu, tj. 30 czerwca 1997 r., jest nierealny. Rada Ministrów jest zdania, że w tak krótkim czasie wykonanie zdania nie jest możliwe. Zwracam uwagę na zasadnicze kontrowersje dotyczącego tego, jakiego obszaru kraju program ma dotyczyć i jak ściśle wyznaczyć tereny górskie i górzyste. O ile wiem, resort rolnictwa starał się podmiotowo określić, jakie gminy należy zaliczyć do wskazanych w uchwale Sejmu kategorii. Prace w tym zakresie są bardzo trudne. Resort oczekuje konkretnych odpowiedzi od wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewKuźmiuk">Jestem przekonany, że przy realizacji uchwały Sejmu można będzie liczyć na wsparcie ze strony Komitetu Rozwoju Regionalnego RM.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GrażynaGęsicka">Kilka miesięcy temu próbowałam w instytucjach rządowych odnaleźć opracowane już programy regionalne i przeanalizować je pod kątem rozwoju drobnej wytwórczości. Niestety okazało się, że w resortach nie ma tych dokumentów, nie są one w żadnym miejscu gromadzone, aktualizowane i udostępniane zainteresowanym. Sądzę, że na poziomie rządu sprawa powinna zostać rozwiązana i musi zostać wytypowana instytucja odpowiedzialna za zbieranie dokumentacji i programów regionalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Pragnę poinformować, że 10 biur rozwoju regionalnego, stanowiących obecnie część RCSS, jest zobowiązanych do opracowywania odpowiednich programów, a także monitorowania wszystkich działań na terenie województw, związanych z planowaniem regionalnym. Ze względu na to, że biura wypełniają ten obowiązek dopiero od początku bieżącego roku, to w niektórych z nich może nie być zgromadzona jeszcze pełna dokumentacja dotycząca programów regionalnych. Dodam, że biura nie tylko będą zbierały materiały o działaniach wojewodów i związków gmin, ale także będą prowadziły prace prognostyczne i inspirowały do podejmowania różnorodnych działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#iPolitykiSocjalnej">Odnoszę wrażenie, że posiadanie przez 10 biur rozwoju regionalnego rozproszonej wiedzy o rozwoju regionalnym województw nie ułatwi w przyszłości pracy Departamentowi Polityki Regionalnej i Sektorowej MPiPS. Muszę przypomnieć, że Minister Pracy i Polityki Socjalnej jest „gospodarzem” ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w której zawarte są przepisy umożliwiające określanie w drodze rozporządzeń zasad, kierunków i zakresu wsparcia, ze środków rezerw celowych, regionalnych programów restrukturyzacyjnych. Rodzi się pytanie, czy resort ma zwracać się o niezbędne przy przyznawaniu dotacji ze środków budżetowych, plany rozwoju regionalnego i restrukturyzacji województw - do biur rozwoju regionalnego? Warto także ustalić, kto będzie oceniał lub akceptował i zatwierdzał opracowane w województwach plany rozwoju regionalnego i jaka będzie w tym rola Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Dotychczas korzystaliśmy z rekomendacji programów i planów dokonywanej przez Podkomitet Polityki Regionalnej i Obszarów Wiejskich KERM. Opinie Podkomitetu, wraz z wystąpieniami wojewodów stanowiły podstawę przyzna-wania dofinansowania przez resort. Obecnie wyznaczony na drugą połowę roku termin opracowania założeń programowych, może skomplikować prowadzone w tym samym czasie prace Ministerstwa nad projektem ustawy budżetowej na 1998 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyMarkowski">Sądzę, że od-powiedź jest jasna, że wszystkie zadane przed chwilą pytania należy kierować do Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Dodam, że my zbyt mało doceniamy rolę wojewodów w przygotowywaniu programów regionalnych rozwoju. Musimy mieć świadomość, że dysponują oni ogromną wiedzą o rozwoju społeczno-gospodarczym regionów.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JerzyMarkowski">Na marginesie muszę dodać, że powstaje oprócz programów wojewódzkich wiele koncepcji lokalnych przygotowywanych przez różnego rodzaju związki gmin, które w rezultacie zaciemniają tylko obraz proponowanej strategii generalnej. W efekcie mamy do czynienia z lokalnymi programami opartymi na interesach branżowych.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JerzyMarkowski">Reasumując, należy stwierdzić, że obecne rozwiązania ustawowe dotyczące planowania regionalnego w Polsce tworzą logiczną całość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Jestem przekonany, że cała sprawa polega na nieporozumieniu. Wyjaśniam, że biura rozwoju regionalnego stanowią część RCSS i dysponować będą szerokim zasobem informacji o działaniach w terenie. Naturalnie wszystkie dane dotyczące programów lokalnych będą zgromadzone i dostępne w Rządowym Centrum w Zespole Polityki Regionalnej i Zagospodarowania Przestrzennego.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZbigniewKuźmiuk">W odpowiedzi na drugie pytanie, zadane przez przedstawiciela MPiPS, muszę wyraźnie stwierdzić, że Centrum nie ma żadnych uprawnień do zatwierdzania programów opracowanych w województwach i takich uprawnień nie pragnie sobie przypisywać.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ZbigniewKuźmiuk">Rządowe Centrum Studiów Strategicznych ma opracować „Koncepcję polityki zagospodarowania przestrzennego kraju” oraz zasady rozwoju regionalnego i te dokumenty strategiczne wyznaczają sposób postępowania dla wszystkich opracowujących programy szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZbigniewKuźmiuk">Nie będziemy firmować i akceptować inicjatyw oddolnych, gdyż naszym zdaniem może im to szkodzić. Jesteśmy przekonani, że sensowne programy rozwoju regionalnego mogą powstawać wyłącznie w terenie. Centrum może jedynie dbać o to, aby były one zgodne z przyjętymi założeniami strategicznymi i obowiązującym prawem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PiotrMarciniak">Osobiście uważam, że nie można ograniczać podmiotów w terenie, w tym gmin, do wspólnego działania i przygotowywania własnych koncepcji rozwoju regionalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AlojzyGąsiorczyk">Moim zdaniem otrzymaliśmy dzisiaj zbyt mało informacji o planach i zasadach działania Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, by móc sobie wyrobić ostateczną opinię. Widać jednak, że Centrum pozbawione uprawnień decyzyjnych nie będzie mogło spełniać właściwej roli w tworzeniu polityki regionalnej państwa. Może to jedynie wydłużyć drogę do przygotowania odpowiedniego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyMarkowski">Muszę wyjaśnić, że nie proponowałem ograniczania lokalnych inicjatyw samorządowych w tworzeniu programów rozwoju regionalnego, ale chciałem wskazać na niebezpieczeństwo tworzenia takich programów niespójnych z programami wojewódzkimi. Mogę podać przykład województwa, w którym opracowano aż 11 propozycji programowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#CezaryMiżejewski">Należy uznać, że istotnie mamy do czynienia z pewnym problemem przy podejmowaniu decyzji na szczeblu centralnym dotyczących rozdziału środków z budżetu na dofinansowanie konkretnych programów restrukturyzacyjnych. Dotychczas decyzje operacyjne w tych sprawach były w układzie międzyresortowym podejmowane. Trudno z dotychczasowych wypowiedzi przedstawicieli rządu dowiedzieć się, jak ta procedura będzie obecnie, po reformie centrum, przebiegała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Kompetencje i zadania RCSS zostały zawarte bardzo precyzyjnie w ustawie. Ukazuje się już rozporządzenie zawierające statut Centrum.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ZbigniewKuźmiuk">Moim zdaniem poruszone przez posłów problemy wynikają z nieporozumienia. Centrum ma opracowywać przecież długofalowe programy w zakresie zagospodarowywania przestrzennego i polityki regionalnej. Podstawowymi dwoma dokumentami do opracowania będą: „Koncepcja polityki zagospodarowania przestrzennego”oraz „Zasady rozwoju regionalnego”. Naszym zadaniem będzie badanie zgodności powstających w wielu miejscach programów branżowych, lokalnych, regionalnych - z wymienionymi dokumentem strategicznymi. Środki budżetowe i inne na realizację tych programów będą uruchamiane przez Komitet Rozwoju Regionalnego RM. Będzie on rekomendował Radzie Ministrów podjęcie decyzji, po zasięgnięciu opinii RCSS oraz odpowiednich resortów. Można jedynie zastanawiać się, czy rekomendacja Komitetu w sprawach finansowych wystarczy Radzie Ministrów i czy nie będzie ona chciała dodatkowych opinii np. KERM. Jak wspomniałem na początku posiedzenia sprawa wyjaśni się po wydaniu rozporządzenia ze statutem Komitetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#CezaryMiżejewski">Pozostała nam do omówienia sprawa rządowej administracji terenowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejPęczak">Naturalnie, jeżeli powstał Komitet Polityki Regionalnej, to do niego będę kierował opracowywane programy i postulaty. Będę także oczekiwał, że Komitet koordynuje działania wszystkich resortów i instytucji rządowych w zakresie polityki regionalnej. Mogę także konsultować sprawy szczegółowe z poszczególnymi ministerstwami, a na koniec oczekiwać od RCSS, że pomoże w uzgodnieniu programu wojewódzkiego z programem ogólnopolskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#CezaryMiżejewski">Postaramy się na następnym posiedzeniu dostarczyć członkom Komisji Nadzwyczajnej rozporządzenie RM ze statutem Komitetu Rozwoju Regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#CezaryMiżejewski">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego raportu o polityce regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>