text_structure.xml 19.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych. Nasze dzisiejsze spotkanie ma się ograniczyć do wyboru składu osobowego podkomisji Komisji Nadzwyczajnej i ustalenia określonego trybu jej pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksanderBentkowski">Jak zapewne wszyscy pamiętają, na poprzednim posiedzeniu dokonaliśmy wyboru prezydium Komisji w składzie:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AleksanderBentkowski">- przewodniczący - Aleksander Bentkowski,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AleksanderBentkowski">- wiceprzewodniczący - Andrzej Gaberle,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AleksanderBentkowski">- wiceprzewodniczący - Kazimierz Pańtak,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AleksanderBentkowski">- wiceprzewodniczący Marek Dyduch.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AleksanderBentkowski">A zatem, w skład prezydium Komisji wchodzi przewodniczący i 3 wiceprzewodniczących.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AleksanderBentkowski">Dzisiaj powinniśmy podzielić członków Komisji na 3 grupy, które będą tworzyć podkomisje. Proszę zastanowić się, kto chce w jakiej podkomisji pracować.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AleksanderBentkowski">Można wybrać albo podkomisję ds. kodyfikacji Kodeksu karnego, albo podkomisję ds. kodyfikacji Kodeksu postępowania karnego, albo podkomisję ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AleksanderBentkowski">Przed ustaleniem składu osobowego podkomisji pragnę poinformować, że powstał oddzielny sekretariat Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych. Mieści się on w pokojach 237 i 238 na II piętrze tzw. „Starego Domu Poselskiego”.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AleksanderBentkowski">Pracownikami tego sekretariatu są:</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AleksanderBentkowski">1) Małgorzata Służewska-Idzikowska - sekretarz Komisji,</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AleksanderBentkowski">2) Jarosław Kocznur - starszy referent prawny,</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#AleksanderBentkowski">3) Elżbieta Przybylska - radca,</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#AleksanderBentkowski">4) Jolanta Zaborska - radca.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#AleksanderBentkowski">Sądzę, że w tym składzie w ciągu 1 roku zdążymy uchwalić wszystkie trzy kodeksy.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#AleksanderBentkowski">Najpierw przystąpimy do wyboru składów osobowych poszczególnych podkomisji. Proszę mi podawać, kto do jakiej podkomisji się zapisuje. Komisja Nadzwyczajna do spraw kodyfikacji karnych liczy 31 członków. Z tego wynika, że w skład dwóch podkomisji powinno wejść po 10 osób, natomiast w skład trzeciej - 11 osób. Nieobecnych na dzisiejszym posiedzeniu członków Komisji dopiszemy do tych podkomisji, w których wystąpią wakaty.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#AleksanderBentkowski">Pragnę poinformować, że ustalono następujące składy poszczególnych podkomisji:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#AleksanderBentkowski">- podkomisja ds. kodyfikacji Kodeksu karnego - posłowie: A. Bentkowski. K. Kamiński. B. Świerczyńska, M. Piecka. B. Szweda, J. Wierzbicki, E. Piela-Mielczarek, K. Baszczyński, W. Majewski, J. Bury, H. Suchocka;</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#AleksanderBentkowski">- podkomisja ds. kodyfikacji Kodeksu postępowania karnego - posłowie: J. Pistelok, J. Niemcewicz, S. Rogowski, M. Lewandowski, P. Kasprzyk, M. Marczewski, W. Nieporęt, K. Budnik. A. Gaberle, P. Chojnacki;</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#AleksanderBentkowski">- podkomisja ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego - posłowie: J. Szymański, K. Pańtak, M. Dyduch, J. Pawlicki. A. Brachmański, M. Kurnatowska, J. Świerepo, J. Taylor, E. Januła, M. Pomirski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofKamiński">Chcę zgłosić pewną propozycję. Myślę, że już dzisiaj moglibyśmy wybrać przewodniczących podkomisji. Sugeruję, żeby szefem podkomisji ds. Kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego został poseł J. Pawlicki, podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu postępowania karnego - poseł A. Gaberle, podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego - poseł A. Bentkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejGaberle">Zanim poddam wniosek posła K. Kamińskiego pod dyskusję i dopuszczę do zgłaszania kolejnych kandydatur, pragnę prosić członków Komisji o rozważenie, czy prezydia podkomisji nie powinny być wyłonione przez członków owych podkomisji. Czy też cała Komisja in gremio powinna o tym decydować? Widzę, że większość posłów opowiada się za wyborem in gremio.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacekPawlicki">Dziękuję za zgłoszenie mojej kandydatury. Jednak ze względu na to, że przewodniczę już kilku podkomisjom i pracuję nad wieloma projektami ustaw, nie mogę kandydować na funkcję przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofKamiński">W takim razie na funkcję przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego pragnę zgłosić kandydaturę posła J. Szymańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekPawlicki">Popieram tę kandydaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekDyduch">Chcę zgłosić kandydaturę posła K. Pańtaka na przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są jeszcze inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AleksanderBentkowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AleksanderBentkowski">A zatem, jedna osoba kandyduje na funkcję przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu postępowania karnego, jedna - na przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego, dwie - na przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AleksanderBentkowski">Czy poseł A. Gaberle zgadza się kandydować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGaberle">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksanderBentkowski">Ja także się zgadzam. Nie wiem, czy zgadza się kandydować poseł J. Szymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofKamiński">Poseł J. Szymański oświadczył mi, że gotów jest kandydować na funkcję przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderBentkowski">Pragnę poinformować, że poseł J. Szymański złożył przede mną podobne oświadczenie, że zamierza kandydować na funkcję przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AleksanderBentkowski">Została także zgłoszona kandydatura posła K. Pańtaka. Czy poseł K. Pańtak zgadza się kandydować na funkcję przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzPańtak">Zgadzam się.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#KazimierzPańtak">Możemy teraz przejść do głosowań.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#KazimierzPańtak">Za kandydaturą posła Andrzeja Gaberle na funkcję przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu postępowania karnego opowiedziało się 15 posłów, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#KazimierzPańtak">Stwierdzam, że przewodniczącym podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu postępowania karnego został wybrany poseł A. Gaberle.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#KazimierzPańtak">Za kandydaturą posła Aleksandra Bentkowskiego na funkcję przewodniczącego pod-komisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego opowiedziało się 15 posłów, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#KazimierzPańtak">Stwierdzam, że przewodniczącym podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego został wybrany poseł A. Bentkowski.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#KazimierzPańtak">Teraz przechodzimy do wyboru przewodniczącego podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego. Zostały zgłoszone dwie kandydatury. Będziemy nad nimi głosować w ten sposób, że albo opowiadamy się za posłem K. Pańtakiem, albo za posłem J. Szymańskim, albo wstrzymujemy się od głosu. Można głosować tylko raz.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#KazimierzPańtak">Głosujemy nad kandydaturami ułożonymi w porządku alfabetycznym.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#KazimierzPańtak">Za kandydaturą posła K. Pańtaka opowiedziało się 8 posłów, za kandydaturą posła J. Szymańskiego - 7 posłów. Dwie osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#KazimierzPańtak">Stwierdzam, że przewodniczącym podkomisji ds. kodyfikacji Kodeksu karnego wykonawczego został wybrany poseł Kazimierz Pańtak.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#KazimierzPańtak">Teraz powinniśmy ustalić plan pracy Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych. Pracując w nieformalnej podkomisji, która przygotowała projekt uchwały Sejmu w sprawie powołała Komisji Nadzwyczajnej, zastanawialiśmy się, w jaki sposób będziemy pracować nad poszczególnymi kodeksami. W skład owej podkomisji wchodzili oprócz mnie posłowie A. Gaberle i K. Kamiński. Doszliśmy do wniosku, że przed debatą sejmową nad projektami kodeksów Komisja nasza powinna zaproponować posłom dyskusję tylko nad najważniejszymi problemami. Oczywiście, posłowie mogą ustosunkowywać się do wszystkich tematów. Chcielibyśmy jednak zasugerować parlamentarzystom wypowiedzenie się tylko w najważniejszych kwestiach, które występują w każdym z projektów kodeksów. Jeżeli członkowie Komisji podzielają moją sugestię, to myślę, że każda z podkomisji mogłaby spróbować wypracować w ciągu 2 tygodni najważniejsze problemy, do których mogliby się ustosunkować wszyscy zainteresowani posłowie, a przynajmniej ci, którzy będą występować w imieniu klubów. Byłoby to pewnego rodzaju wskazówka dla naszej dalszej pracy. Moim zdaniem, jest to w tej chwili dla nas najważniejsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#KazimierzPańtak">Poza tym, podkomisje powinny zastanowić się nad wyborem ekspertów, którzy byliby stałymi ekspertami Komisji. Proszę jednak zanadto nie rozbudowywać grona ekspertów. Z regulaminu Sejmu wynika, że jedną trzecią składu ekspertów wskazuje rząd, przede wszystkim Ministerstwo Sprawiedliwości, a dwie trzecie - Komisja. Jeżeli przyjmiemy zasadę, że do każdego kodeksu powołujemy po 3 ekspertów, to Komisja wskazywałaby dwóch, a Ministerstwo Sprawiedliwości - jednego eksperta do każdego kodeksu. Wcale to nie oznacza, że do poszczególnych problemów nie będziemy powoływać ekspertów dodatkowych. Jeśli chodzi o Kodeks karny, to będzie np. wskazane powołanie dodatkowego eksperta w kwestii systemu kar. W obecnie obowiązującym Kodeksie karnym mamy do czynienia z wieloma karami: karą pozbawienia wolności, karą dożywotniego więzienia, karą śmierci (kara ta ciągle funkcjonuje w Kodeksie karnym). Chodzi mi o to, że gdy będziemy dochodzili do najważniejszych problemów, powinniśmy zlecać specjalistom zajmujących się daną dziedziną opracowanie stosownych ekspertyz.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#KazimierzPańtak">Proszę o ustosunkowanie się do poruszonych przeze mnie kwestii.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#KazimierzPańtak">Jak rozumiem, podkomisje zebrane z inicjatywy własnych przewodniczących wypracują w ciągu 2 tygodni najważniejsze problemy, nad którymi przeprowadzono by debatę w Sejmie. Uważam więc tę sprawę za ustaloną.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#KazimierzPańtak">Rozumiem także, że członkowie Komisji akceptują moją sugestię powoływania przez podkomisję nie więcej niż 3 ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#KazimierzPańtak">Chcę poruszyć jeszcze jedną sprawę, niezmiernie ważną. Intencją autorów uchwały sejmowej z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, która określiła tryb pracy nad projektami kodeksów, było to, ażeby w owych projektach kodeksów nie czynić żadnych błędnych, nieważnych zmian, które w istocie nie zmienią systemu prawa karnego, tylko mogą go zburzyć lub naruszyć. Wiążą się z tym na pewno pewne utrudnienia. Chciałbym w związku z tym, abyśmy przyjęli określoną zasadę pracy w podkomisjach. Jeżeli podkomisja dojdzie do wniosku, że zachodzi potrzeba dokonania ważnej zmiany strukturalnej w danym kodeksie, przerywa pracę i inicjuje posiedzenie całej Komisji, na którym ów problem zostanie rozstrzygnięty.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#KazimierzPańtak">Dlaczego o tym wszystkim mówię? Przypuśćmy, że w czasie rozpatrywania projektu kodeksu postępowania karnego musimy rozstrzygnąć, czy mamy w nim zamieścić instytucję sędziego śledczego. Załóżmy, że podkomisja ds. kodyfikacji Kodeksu postępowania karnego dojdzie do wniosku, że trzeba taką instytucję powołać i podejmie stosowną uchwałę. Należy jednak pamiętać o konsekwencjach, jakie to wywoła w dalszych przepisach kodeksu postępowania karnego. Jeżeli miałoby się podejmować tak ważką decyzję, to nie chcę, aby odbywało się to na posiedzeniu podkomisji, bo gdyby potem owa decyzja nie została zaaprobowana przez całą Komisję, mielibyśmy całą pracę zacząć od początku. Mam na myśli pracę nad Kodeksem postępowania karnego. Jeżeli zatem jakaś podkomisja natrafi na sprawę sporną, to prosiłbym, aby jej rozstrzygnięcie pozostawiła całej Komisji. Jest to szczególnie ważne przy rozpatrywaniu przepisów Kodeksu postępowania karnego. W kodeksie tym znajduje się wiele spornych instytucji, takich jak np. świadek incognito. Warto w tym miejscu wspomnieć o jeszcze jednym problemie, którym będzie się zajmować nasza Komisja, a co za tym idzie - także stosowna podkomisja. Mam na myśli projekt ustawy o tajemnicy dziennikarskiej. Wydaje mi się, że w Kodeksie karnym nie ma aż tylu spornych problemów co w kpk. Na pewno jednak będziemy toczyli spór o definicję winy. Jeżeli zaproponujemy definicję zupełnie odmienną od tej, którą mamy obecnie, to będzie o rzutować na cały nowy Kodeks karny. Mam nadzieję, że najmniej problemów będziemy mieli z Kodeksem karnym wykonawczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzPańtak">A co z bardzo ważnym problemem kary śmierci?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzPańtak">Z tym problemem mamy do czynienia nie tylko w Kodeksie karnym, ale i w Kodeksie karnym wykonawczym.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzPańtak">Rzeczywiście, w Kodeksie karnym wykonawczym nie ma określonego sposobu wykonywania kary śmierci. Jeżeli kara śmierci pozostanie w systemie kar, sposób jej wykonywania trzeba będzie określić, i to w miarę dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzPańtak">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGaberle">Przychylam się do propozycji przewodniczącego A. Bentkowskiego, sugeruję, żeby poszczególne podkomisje informowały na bieżąco inne podkomisje o postępie swoich prac. Jeżeli jakaś podkomisja opracuje określony materiał, to chciałbym, aby był on doręczony posłom z pozostałych dwóch podkomisji. Wówczas, jeżeli doszłoby do jakichś niezgodności bądź wątpliwości, łatwiej byłoby je usuwać. Byłyby one usuwane na bieżąco.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderBentkowski">Podkomisje powinny się wzajemnie informować o każdych poważniejszych zmianach poczynionych w projektach kodeksów. Oczywiście, nie chodzi tu o zmiany stylistyczne czy interpunkcyjne, ale o takie, które mają wpływ na zawartość merytoryczną poszczególnych projektów kodeksów. Będziemy się starać, aby informacje każdej podkomisji były sporządzane na piśmie i żeby członkowie innych podkomisji mogli je bez przeszkód otrzymywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzPańtak">Mam nadzieję, że będą odbywały się regularnie także posiedzenia Prezydium Komisji Nadzwyczajnej, w czasie których pewne sprawy będziemy mogli na bieżąco korygować.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzPańtak">Jeżeli mamy powołać stałe grono ekspertów, powinniśmy najpierw zwrócić się do rządu, aby wytypował „swoich” trzech ekspertów, po jednym do każdego z projektów kodeksów, zgodnie z regulaminem Sejmu. W ten sposób uchronimy się od przypadków powoływania ekspertów, którzy zostali już wskazani przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzPańtak">Poza tym, prosiłbym sekretariat Komisji o dostarczenie nam „Monitora Polskiego”, w którym znajduje się uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, której treść znamy jedynie ze słyszenia.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KazimierzPańtak">Jak rozumiem, Prezydium Komisji na swoim najbliższym posiedzeniu rozstrzygnie, jak mamy się przygotować do zbliżającej się debaty sejmowej nad projektami kodeksów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderBentkowski">W najbliższym czasie spotkamy się, aby omówić projekty pytań, z jakimi zwrócimy się do posłów. Każda podkomisja opracuje pakiet takich pytań. Jednak wszystkie one zostaną ostatecznie zaakceptowane na forum całej Komisji. Przekażemy na ręce marszałka Sejmu stosowną uchwałę, w której będziemy prosić o dostarczenie pytań posłom, a także o zwrócenie się do nich z apelem, żeby zechcieli się wypowiedzieć na temat najważniejszych, zdaniem Komisji Nadzwyczajnej, problemów występujących w projektach poszczególnych kodeksów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AleksanderBentkowski">Uwagę posła K. Pańtaka w sprawie ekspertów uważam za bardzo cenną. Od tego powinniśmy zacząć. Przypuszczam, że ekspertem rządowym ds. Kodeksu karnego będzie prof. K. Buchała. Natomiast prof. L. Tylman będzie chyba ekspertem ds. Kodeksu postępowania karnego. Nie wiemy jeszcze, kogo rząd wytypuje na eksperta ds. Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AleksanderBentkowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AleksanderBentkowski">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>