text_structure.xml
19.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MieczysławCzerniawski">Otwieram obrady Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących reformy centrum administracyjnego i gospodarczego rządu. Pragnę powitać członków Komisji oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MieczysławCzerniawski">Informuję, że pakiet ustaw dotyczących reformy centrum jest obecnie rozpatrywany w komisjach senackich. Wszystko wskazuje na to, że już jutro ustawy te będą przedmiotem obrad Senatu. Mam nadzieję że ewentualne poprawki Sejm będzie mógł rozpatrzyć na posiedzeniu w dniach 4–5 lipca br., jeszcze przed przerwą wakacyjną.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MieczysławCzerniawski">Niestety, nie mogę wtedy uczestniczyć w posiedzeniach, dlatego zwracam się z prośbą, aby w tym okresie przewodniczył Komisji poseł Jerzy Wierchowicz. Poseł J. Wierchowicz wyraził na to zgodę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MieczysławCzerniawski">Sejm, jak wiemy, podjął decyzję o przedłużeniu działania naszej Komisji Nadzwyczajnej i skierował do niej poselski projekt ustawy o Centrum Badania Opinii Społecznej. Projekt ten ma stanowić przedmiot dyskusji w trakcie dzisiejszego posiedzenia, na które przybyli przedstawiciele rządu i zainteresowanych instytucji. Zaistniał jednak poważny problem, gdyż w trakcie wczorajszych rozmów z premierem Cimoszewiczem i ministrem Rydlewskim uzyskałem zapewnienie, że na jednym z najbliższych posiedzeń Rady Ministrów zostanie rozpatrzony i przyjęty rządowy projekt ustawy o Centrum Badania Opinii Społecznej. Natychmiast potem zostanie on skierowany do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MieczysławCzerniawski">Jak pamiętamy, rząd wyraził w swojej opinii negatywną ocenę poselskiego przedłożenia zawartego w druku nr 1705. Możemy więc spróbować podjąć obecnie decyzję, aby poczekać i rozpatrzyć łącznie projekt poselski i rządowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejBarcikowski">Pragnę zapewnić, że rządowy projekt ustawy o Centrum Badania Opinii Społecznej będzie gotowy już w ciągu 2 dni i zostanie przedstawiony prawdopodobnie na kolejnym posiedzeniu Rady Ministrów. Istnieje szansa, że natychmiast po tym posiedzeniu zostanie przesłany do Laski Marszałkowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewSzczypiński">W nawiązaniu do wystąpienia przewodniczącego Komisji muszę zwrócić uwagę, iż w trakcie I czytania poselskiego projektu w Sejmie, wszystkie kluby opowiedziały się za skierowaniem go do Komisji Nadzwyczajnej, a więc podjęciem dalszego procedowania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewSzczypiński">Znane jest nam stanowisko Rady Ministrów z dnia 11 czerwca br. wobec projektu, w którym warto zwrócić uwagę na stwierdzenia, że rząd podziela pogląd o potrzebie dostosowania statusu Centrum Badania Opinii Społecznej do nowej sytuacji wynikającej z reformy rządowego centrum. W stanowisku zawarta jest negatywna opinia o propozycjach zgłaszanych przez posłów dotycząca zasad funkcjonowania CBOS. Rząd opowiada się za przekształceniem tej instytucji w jednoosobową spółkę skarbu państwa, a następnie jej prywatyzacją. Jednak warto zauważyć, iż na końcu stanowiska można odczytać liczne uwagi do przedłożenia poselskiego, m.in. dotyczące usytuowania i finansowania CBOS.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewSzczypiński">Wydaje się, że jeżeli pomimo wyraźnych dyspozycji Sejmu odstąpimy, w oczekiwaniu na przedłożenie rządowe, od prac nad poselską propozycją, to popełnimy błąd taktyczny. Należy mieć na uwadze, że na początku lipca będzie zwołane ostatnie posiedzenie Izby przed przerwą wakacyjną, a do tego czasu projekt rządowy nie trafi pod obrady Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewSzczypiński">Dodam, że koncepcja rządowa nie będzie kompatybilna z poselską. Tymczasem ta ostatnia zyskała, jak już to powiedziałem, ogólne poparcie wszystkich klubów. Wnioski zgłaszane w poselskiej debacie dotyczyły nie konstrukcji projektu ustawy, lecz szczegółowych rozwiązań, np. usytuowania CBOS. Klub PSL zaproponował m.in. powoływanie prezesa Centrum Badania Opinii Społecznej przez Sejm i usytuowanie tej instytucji przy Izbie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZbigniewSzczypiński">Obecnie możemy dyskutować o konkretnych rozwiązaniach zaproponowanych w poselskim projekcie. Tymczasem o przedłożeniu rządowym nie potrafimy powiedzieć nic konkretnego, gdyż, jak nas poinformowano, jeszcze nie został przygotowany i będzie przedmiotem debaty dopiero na kolejnym posiedzeniu Rady Ministrów. Ponownie stwierdzam, że odłożenie w tym momencie prac nad koncepcją poselską będzie decyzją błędną.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyJankowski">Nie podzielam opinii mojego przedmówcy. Jest sprawą całkowicie oczywistą, że rząd wyraża swoje stanowisko o poselskim projekcie ustawy i stara się przygotować własną propozycję. Nie po raz pierwszy zachodzi sytuacja, iż będziemy procedować nad dwoma projektami, a w wyniku tych prac powstanie trzecie, nowe przedłożenie, w którym wykorzystane zostaną zaproponowane przez posłów i rząd rozwiązania. Sądzę, że nie ma również konieczności szczególnego przyspieszenia naszych prac.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyJankowski">Chcę zwrócić uwagę na dziwną sytuację, która może nastąpić po prywatyzacji CBOS i zachowaniu jednocześnie nadzoru premiera nad tą instytucją. Wobec wielu niejasności, warto opowiedzieć się za propozycją odłożenia na krótki czas naszych prac do chwili nadejścia projektu rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewSzczypiński">Mogę zgodzić się z tezą przedmówcy, iż pośpiech jest złym doradcą, ale uwagi posła J. Jankowskiego dotyczące kwestii własnościowych i prywatyzacji CBOS nie odnoszą się wcale do projektu poselskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejSzarawarski">Podzielam również pogląd, że pośpiech w pracach nad Centrum Badania Opinii Społecznej nie jest wskazany i mógłby tylko zaszkodzić funkcjonowaniu, a także wiarygodności tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejSzarawarski">Przed podjęciem prac powinniśmy zwrócić się do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu o przygotowanie stosownej ekspertyzy, która pokazałaby funkcjonowanie tego typu ośrodków badawczych w innych krajach. Warto zdać sobie w pełni sprawę, w jakim kierunku powinniśmy w Polsce zmierzać i jaki status nadać CBOS. Jest to sprawa niezwykle odpowiedzialna i ważna, zwłaszcza dla odbiorców sondaży wywodzących się z różnych grup politycznych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że w pracach powinno uwzględnić się inicjatywę rządową i dopiero potem, poprzez dyskusję, wybrać optymalne rozwiązania. Być może te dwa projekty dadzą się pogodzić. Najważniejszą sprawą jest jednak to, aby nowa ustawa o CBOS nie spowodowała szkód i nie wpłynęła na jakość prac Centrum.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanRokita">Wyrażę odmienny pogląd, iż pewien pośpiech w pracach nad projektem jest jednak wskazany. Rząd przedkładając pakiet ustaw dotyczących reformy centrum administracyjnego i gospodarczego zaniedbał bowiem sprawę i w ten sposób CBOS znajdzie się lada moment w zawieszeniu, poza strukturami instytucji publicznych. Naturalnie ostatecznych decyzji nie musimy podejmować już dziś, ale zaniechanie czy też opóźnianie prac należy uznać za bardzo nie wskazane. Może się bowiem okazać, że projekt rządowy wpłynie dopiero w trakcie wakacji parlamentarnych i w ten sposób do końca sierpnia br. nie będzie można w tej sprawie zrobić. Tymczasem zaczną wchodzić w życie ustawy dotyczące reformy centrum.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanRokita">Proponuję, aby rząd, który dopuścił się zaniechania, postarał się naprawić swój błąd i przedstawił swój projekt ustawy o CBOS w terminie umożliwiającym podjęcie prac w Komisji Nadzwyczajnej jeszcze przed wakacjami.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanRokita">Zwracam się do przewodniczącego Komisji, aby skierował do rządu apel o nieprzewlekanie sprawy i szybkie uzupełnienie reformy centrum.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JanRokita">Nawiązując do kwestii merytorycznych, pragnę oświadczyć, że pomysł oddania jedynej wiarygodnej instytucji publicznej, działającej w sferze badań opinii społecznej, w ręce akcjonariuszy należy uznać za chory, a nawet wręcz absurdalny. Uważam, iż Polsce jest niezwykle potrzebna wiarygodna i publiczna instytucja badająca opinię społeczną. Dlatego trzeba stworzyć ustawę, która zapewni CBOS niezależność od prywatnych dysponentów, co w konsekwencji oznaczać będzie finansowanie Centrum z budżetu państwa. Sejm nie powinien dopuścić do utraty przez CBOS niezależności. Sądzę, że obecny na dzisiejszym posiedzeniu minister przekaże ten pogląd w trakcie obrad Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyWierchowicz">Naturalnie, rząd powinien jak najszybciej naprawić swoje zaniedbanie, ale nie wydaje się możliwe przeprowadzenie całej sprawy w ciągu kilku dni. Upłynie raczej parę miesięcy zanim projekt wpłynie do Sejmu, a następnie odbędzie się jego I czytanie i zakończą się prace w Komisji Nadzwyczajnej. Pośpiech jest jednak wskazany, gdyż, o ile w lipcu br. prezydent podpisze pakiet ustaw dotyczących reformy Centrum, to w październiku br. CBOS znajdzie się, jak już powiedziano, w pewnej próżni.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyWierchowicz">Sądzę, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć procedowanie nad projektem poselskim i by przedstawiciele rządu i koalicji rządowej prezentowali w trakcie tych prac swoje rozwiązania oraz propozycje zmian i poprawek. Jeżeli projekt rządowy będzie gotowy już za 2 dni, to w trybie o którym wspomniałem, można zacząć działać od następnego tygodnia. Praktycznie nie ma więc powodów do odkładania prac nad przedłożeniem poselskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarMichna">Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego omawiał projekt poselski i będzie opowiadał się za utrzymaniem jednego ośrodka publicznego działającego w sferze badania opinii społecznej. Uważamy, że tego typu ośrodków prywatnych powstała wystarczająca ilość i dlatego musi być przez państwa utrzymana instytucja wiarygodna, której wyników badań nie będzie można uznać za manipulowane. Naszym zdaniem, kwestią do dyskusji pozostaje sprawa usytuowania Ośrodka.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WaldemarMichna">Naszy uznać za wiarygodną deklarację rządu, iż projekt zostanie za 2 dni przygotowany i szybko skierowany do Sejmu, tak by po wakacjach można było natychmiast przystąpić do prac w Komisji i nadrobić opóźnienie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WaldemarMichna">Opowiadam się za poczekaniem na rządowy projekt. Wydaje się, iż ostatecznie nie przesądzi on o kształcie docelowych rozwiązań. Istnieje szansa, że rząd dojdzie również do wniosku, że należy utrzymać jeden ośrodek badawczy o charakterze publicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewKaniewski">Podzielam pogląd przedstawiony przez profesora Waldemara Michnę. Pragnę dowiedzieć się od przedstawicieli rządu, jaki jest graniczny termin podjęcia decyzji w sprawie CBOS, tak aby korelował on z wejściem w życie ustaw dotyczących reformy Centrum.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WacławMartyniuk">Mogę się zgodzić z opinią, że rząd wyłącznie nieświadomie zaniedbał sprawę z CBOS. Zmusza to wszystkich zainteresowanych do szybkiego jej załatwienia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WacławMartyniuk">Dotychczas obowiązywała dobra praktyka, że jeżeli rząd czy też posłowie kończyli prace nad projektami zbieżnych ustaw, to jedna lub druga strona decydowała się poczekać z rozpoczęciem prac nad swoim przedłożeniem.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WacławMartyniuk">Podzielam propozycję posła Wierchowicza, zgodną z rozwiązaniami regulaminowymi, że o ile wpłynie projekt rządowy, to Prezydium Sejmu bez zwłoki może do I czytania skierować go do Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejBarcikowski">Nawiązując do wypowiedzi posła J. Rokity pragnę zwrócić uwagę, iż w propozycji rządowej nie będzie mowy o konwencjonalnej prywatyzacji CBOS. Przypomnę, że chodzi o przekształcenie Centrum w pierwszym etapie w jednoosobową spółkę skarbu państwa, a dopiero potem o przystąpienie do rozważnej prywatyzacji. Nad tą koncepcją pracuje obecnie Biuro Prawne URM. Prywatyzacja, o której wspomniałem, będzie polegała na udostępnieniu udziałów tylko takim instytucjom, które zagwarantują zachowanie charakteru prac, profilu i dorobku CBOS. W oparciu o przeprowadzone rozmowy z zainteresowanymi specjalistami, należy uznać, iż propozycja jest w pełni możliwa do realizacji. Pani prof. Kolarska-Bobińska zapewniła o zagwarantowaniu pomocy i ścisłej współpracy instytucji naukowych przy ostatecznym opracowaniu projektu i rozstrzygnięciu problemów warsztatowych. Sądzę, że tego typu instytucjom, jak Instytut Filozofii i Socjologii PAN będzie można udostępnić akcje CBOS. Na zakończenie pragnę stwierdzić, że nie ma mowy o jakimkolwiek komercyjnym działaniu w tej sprawie, obliczonym na zapewnienie dochodów dla skarbu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WacławMartyniuk">Proponuję, aby dzisiaj nie omawiać szczegółów projektu i skupić się wyłącznie na rozstrzygnięciu zasadniczej sprawy dalszego procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MieczysławCzerniawski">Uważam, że głos powinien zabrać, w imieniu inicjatorów projektu, poseł Zbigniew Szczypiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewSzczypiński">W nawiązaniu do wypowiedzi merytorycznych, zwracam się z prośbą, aby rząd konstruując swój projekt uwzględnił wszystkie opinie i ekspertyzy, którymi dzisiaj dysponujemy, m.in. opinie Instytutu Filozofii i Socjologii PAN a także Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Chodzi o to, aby w Sejmie nie zderzyły się ze sobą dwie sprzeczne koncepcje. Moim zdaniem, nie da się sprywatyzować CBOS, gdyż jest to zabieg tak samo niemożliwy, jak np. próba sprywatyzowania Biblioteki Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyJankowski">Obawiam się, że można także mówić o pewnych zaniechaniach ze strony sejmowej. Brakuje nam obecnie odpowiednich ekspertyz obrazujących usytuowanie podobnych jak CBOS instytucji w innych krajach.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyJankowski">Sądzę, że powinniśmy podjąć dzisiaj w głosowaniu decyzję o odłożeniu procedowania do chwili wpłynięcia projektu rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MieczysławCzerniawski">Wydaje się, że możemy podjąć taką decyzję bez głosowania.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MieczysławCzerniawski">Przyjmuję, że uzyskałem upoważnienie od Komisji, aby zwrócić się do Prezydium Sejmu, by w momencie nadejścia projektu rządowego został on niezwłocznie skierowany do Komisji Nadzwyczajnej. Naturalnie, jeśli rząd spełni swoją obietnicę, iż projekt będzie gotowy w ciągu najbliższych kilku dni. W ten sposób I czytanie moglibyśmy odbyć już w następnym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MieczysławCzerniawski">Proponuję, aby na pierwszym w sierpniu br. lub wrześniu br. posiedzeniu Sejmu odbyć równocześnie II i III czytanie projektu. Wydaje się, że potrafimy uporać się szybko z problemami merytorycznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyEysymontt">Miałbym ochotę zapytać się, dlaczego rząd upiera się przy prywatyzacji CBOS jednocześnie nie prywatyzując wielu instytucji doskonale nadających się do tego. Myślę jednak, że nie należy przedłużać dzisiejszej dyskusji. Warto, abyśmy uzyskali gwarancję, że o ile rząd w deklarowanym terminie nie przedstawi swojego przedłożenia, to Komisja Nadzwyczajna przystąpi do prac nad projektem poselskim.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzyEysymontt">Wyrażam pogląd, że propozycje dotyczące kształtu, podporządkowania i kompetencji CBOS, nie mogą być rozbieżne z innymi decyzjami realizacyjnymi dotyczącymi przekształceń administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JerzyEysymontt">Przyjmujemy propozycję, że jeżeli rząd nie wywiąże się z obietnic, to naszym obowiązkiem będzie rozpoczęcie natychmiastowe prac nad projektem poselskim o Centrum Badania Opinii Publicznej, tym bardziej że jest już on po pierwszym czytaniu. Zwracam się do sekretariatu Komisji, aby wystąpił o przygotowanie odpowiednich ekspertyz.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JerzyEysymontt">Przyjmuję, że I czytanie rządowego projektu może nastąpić w przyszłym tygodniu, zaś dalsze procedowanie w sierpniu br. po wakacjach parlamentarnych. Chodzi o to, aby II i III czytanie odbyć jednocześnie na pierwszym posiedzeniu Sejmu w sierpniu br. lub wrześniu br.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JerzyEysymontt">Nie kontynuując dzisiaj merytorycznych dyskusji o kształcie ustawy o CBOS, pragnę jednak zwrócić się do obecnych na sali przedstawicieli rządu, aby wyrażone tutaj opinie zostały wzięte pod uwagę przy konstrukcji przedłożenia rządowego. Chodzi o to, aby projekt rządowy był możliwy do zaakceptowania w trakcie prac w Sejmie. Poszukajmy wspólnie możliwości kompromisu. Wydaje się, że jeżeli uda nam się rozwiązać cały problem jeszcze we wrześniu br., to nie zagrozi to funkcjonowaniu CBOS i jego badaniom.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JerzyEysymontt">Zgodnie z sugestią pana posła J. Rokity, jeszcze dziś zwrócę się na piśmie do marszałka Sejmu o przekazanie natychmiast po wpłynięciu do Laski Marszałkowskiej projektu rządowego do Komisji w celu przeprowadzenia pierwszego czytania. Stwierdzam, że osiągnęliśmy w tej sprawie konsensus.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JerzyEysymontt">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustaw dotyczących reformy centrum administracyjnego i gospodarczego rządu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>