text_structure.xml
18.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JacekKuroń">Otwieram posiedzenie Komisji. Przekazuję prowadzenie posiedzenia posłowi Sztelidze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzySzteliga">Proponuję wprowadzenie dwóch modyfikacji do porządku dziennego. W pkt. 1 proponuję rozpatrzenie projektu budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki i przyjęcie opinii dotyczącej tej części budżetu dla Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. W pkt. 2 proponuję przyjęcie opinii dla Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego w sprawie zabezpieczenia środków na inwestycje: internat w Górowie Iławeckim i kompleks szkolny w Białym Borze.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzySzteliga">Czy jest zgoda na przyjęcie takiej modyfikacji porządku dziennego? Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzySzteliga">W ubiegłym tygodniu prezydium Komisji odbyło spotkanie z prezydium Komisji Kultury i Środków Przekazu. Przedstawiliśmy nasze obawy związane z niedoszacowaniem kwoty przeznaczonej dla Biura Mniejszości Narodowych i uzgodniliśmy, że przekażemy nasze opinie i propozycje dla Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów w sprawie zwiększenia środków w części 34 prze-znaczonych na funkcjonowanie kultury mniejszości narodowych do kwoty 4,2 mln zł. Oznacza to, że proponujemy zwiększenie budżetu o 1 mln zł. Nasza prośba została przyjęta w sposób bardzo racjonalny przez Komisję Kultury i Środków Przekazu. Dlatego dzisiaj przedstawiamy do akceptacji Komisji tekst opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanByra">Na ostatnim posiedzeniu Komisji ja oraz inni posłowie skierowaliśmy pod adresem rządu konkretne pytania: czy potrzeba więcej środków, na co i ile. Udzielone odpowiedzi były wymijające, niezbyt stanowcze i charakteryzowały się ideą, że mamy mało, ale z drugiej strony odnotowaliśmy wzrost o 30%. Nie przypominam sobie, żeby przedstawiciele rządu otwarcie przyznali, iż środków jest za mało. W skrytości prosili nas jednak o pomoc w uzyskaniu większych funduszy. Obecnie nadal znajduję się w kłopotliwej sytuacji, ponieważ nie wiem, ile i na co potrzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanBudkiewicz">Trudno wypowiadać się na temat budżetu. Jako przykład do dyskusji mogę podać Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, które ma zapisaną dotację w wysokości 216 tys. zł, a prosiło o 459 tys. zł. Nasze zaangażowanie i poparcie dla tej sprawy nie ulega wątpliwości. Dlatego chcielibyśmy wiedzieć, w jaki sposób środki są dzielone. Nie kwestionuję samych wyliczeń, ale chciałbym się dowiedzieć, w jaki sposób są one kalkulowane, ponieważ wielkości różnią się o kilkaset procent.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanBudkiewicz">Nie wiemy także, kto składa wnioski. W związku z tym nie wiemy, czy wnioski nie są opracowywane według zasady „podamy więcej to otrzymamy połowę”. Chcemy znać dokładne stanowisko resortu kultury i sztuki. Chcemy wiedzieć, w jaki sposób środki są rozdzielane.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanBudkiewicz">Czy nie powinniśmy znać bardziej wyraźnej oceny wydatkowania pieniędzy w ubiegłych latach budżetowych? Cel, który przed nami stoi, jest jasny, chcemy wesprzeć stowarzyszenia. Dlatego musimy mieć pewność, że zadania postawione przed nami mają sens, abyśmy mogli dalej walczyć o przyznawanie kolejnych złotówek w pełnej wierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekKuroń">Przedstawiony problem był już przedmiotem dyskusji. W związku z pytaniami posłów Byry i Budkiewicza zdecydowaliśmy, że odbędą się spotkania przedstawicieli poszczególnych stowarzyszeń mniejszości narodowych oraz rządu. Wówczas będziemy mogli poznać wszystkie opinie dotyczące tego, w jaki sposób były wydawane środki, na co i czym rząd kierował się w swoich decyzjach.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JacekKuroń">Pytanie posła Budkiewicza o różnice pomiędzy stowarzyszeniami powinno być wprost zadane zainteresowanym, czego - niestety - nie zrobiliśmy. Nie mamy już teraz na to czasu, ponieważ budżet jest na etapie przyjmowania. Czuję się odpowiedzialny za to, że wcześniej sam nie dostrzegłem uwag poczynionych przez posła Budkiewicza.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JacekKuroń">Generalnie możemy powiedzieć, że potrzeby mniejszości są ogromne, natomiast możliwości budżetowe ograniczone. Dlatego zawsze dokonuje się jakichś cięć. Ciekawi mnie także na jakiej zasadzie resort dokonuje tych zmian w budżecie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JacekKuroń">Ustaliliśmy, że odbędziemy dyskusję, jednak nie będzie się ona odnosiła do przyszłorocznego budżetu. Sami występujemy z różnymi inicjatywami w sprawie zwiększenia środków dla mniejszości narodowych, jeżeli jesteśmy przekonani o tym, że takie działania są potrzebne. Aby umożliwić wyciągnięcie wniosków jeszcze w ramach planowanego budżetu, celowe byłoby zlecenie prezydium Komisji opracowanie tego zadania. Dlatego poprosimy dyrektora Bisiaka lub wiceministra Jagiełłę o przedstawienie nam informacji na czym polega zróżnicowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanBudkiewicz">W moim pytaniu chodziło o to, czym się różnią między sobą odmienne stowarzyszenia?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanBudkiewicz">Druga sprawa, o której chciałem powiedzieć, wiąże się z wypowiedzią posła Szteligi o spotkaniu z prezydium Komisji Kultury i Środków Przekazu. Jako członkowie naszej Komisji będziemy głosowali za zwiększeniem budżetu i mam nadzieję, że członkowie innych komisji poprą nasze stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławCzech">Uważam, że należy oddzielić dwie kwestie. Pierwsza dotyczy wniosku o zwiększenie o 1 mln zł budżetu Biura Mniejszości Narodowych przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. Druga dotyczy weryfikacji celowości przyznawania takiej a nie innej dotacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MirosławCzech">Nie chcę wyręczać przedstawiciela Biura Mniejszości Narodowych w udzielaniu odpowiedzi, bo chętnie sam bym jej wysłuchał. Ciekaw jestem, jakie kryteria bierze pod uwagę resort przy przydzielaniu dotacji? Już teraz możemy zobaczyć, że Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne złożyło wniosek na 1,3 mld starych zł na wydanie kalendarza, a w planowanym budżecie na ten cel przeznaczono 100 mln starych zł. Uważam, że przyznanie takiej kwoty jest w pełni uzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzySzteliga">Chciałbym przypomnieć pytania zadane na poprzednim posiedzeniu Komisji wiceministrowi Jagielle i dyrektorowi Bisiakowi. Uzyskaliśmy zapewnienie, że jest prowadzona weryfikacja wniosków, środki są uruchamiane dopiero po przedstawieniu zasadności podejmowanych zadań przez stowarzyszenia. Dlatego uważam, że tutaj nie ma żadnego niebezpieczeństwa w związku z procedurą uruchamiania środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzySzteliga">Z naszej strony próba zwiększenia budżetu jest związana z tym, że w trakcie prac spotykamy się z konkretnymi inicjatywami poszczególnych organizacji. Często nie znajdują one pokrycia, ponieważ budżety są niedoszacowane. Wiele razy mieliśmy z tym do czynienia, a posłowie sami zgłaszali wnioski do Biura Mniejszości Narodowych o przyznanie dotacji.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzySzteliga">Jest jeszcze jeden element, który nie został przeze mnie do końca zweryfikowany. Otrzymaliśmy sygnały od części stowarzyszeń wydających gazety, że w tym roku spotkały się one w związku z tym zadaniem z problemami finansowymi. Dlatego musiały wprowadzić ograniczenia w utrzymywaniu redakcji, nakładu itd. Zwiększenie budżetu da szansę na ich sprawne funkcjonowanie w 1997 r. Myślę, że pewne wątpliwości należy wyjaśnić w trakcie naszych spotkań z przedstawicielami resortu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JerzySzteliga">Czy do samej opinii, którą skierujemy do Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JerzySzteliga">Kto jest za przyjęciem opinii o zwiększenie proponowanej w budżecie na 1997 r. kwoty przeznaczonej na podtrzymanie działalności kulturalnej?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JerzySzteliga">Opinia została przyjęta jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JerzySzteliga">Zgodnie z poleceniem prezydium Komisji byłem obecny na posiedzeniu podkomisji wyłonionej z Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego, która zajmowała się I czytaniem budżetu w części dotyczącej edukacji. Przewodniczący podkomisji poseł Zdrada po wysłuchaniu wniosku, który przedstawiłem w imieniu naszej Komisji, poprosił o pisemne przedstawienie opinii wraz z uzasadnieniem w celu podjęcia formalnych działań. We wniosku chodziło o powtórzenie dezyderatu dotyczącego Górowa Iławeckiego, czyli o 4,5 mln zł na zakończenie inwestycji, budowy internatu dla 240 uczniów oraz dezyderatu dotyczącego Białego Boru czyli wspólnej inicjatywy środowiska ukraińskiego i polskiego, na której zakończenie potrzeba 350 tys. zł. Wniosek otrzymał pozytywną opinię, został wpisany do sprawozdania podkomisji i poparty przez przedstawicieli resortu.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#JerzySzteliga">Wniosek rozpatrzono już częściowo, 2 mln zł przeznaczono na inwestycję w Górowie Iławeckim, obecnie trwają działania, które zmierzają do zapisania pozostałej kwoty w odpowiedniej części budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanBudkiewicz">Nauczeni praktyką nie chcemy dopuścić do sytuacji, że w ostatniej chwili trzeba formułować nowe wnioski. Chodzi mi o to, że do dyskusji nad budżetem musimy przygotować pełny wniosek, ponieważ trzeba przygotować jeszcze jedną pozycję, czyli źródło sfinansowania wydatków. Bez podania źródła finansowania wniosek nie zostanie rozpatrzony. Zwracam na to uwagę, ponieważ - naszym zdaniem - wszystko może być w porządku, a tymczasem w ostatniej chwili okaże się, że czegoś brak. Dlatego należy dopilnować wszystkich kwestii formalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzySzteliga">Podobną uwagę zgłosił poseł Zaciura na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. Poprosił nas o wydanie opinii, co pozwoli na znalezienie źródeł finansowania. Komisja zaproponowała, abyśmy wspólnie wystąpili na posiedzeniu Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów w sprawie zgłoszonych przez nas wniosków. W ten sposób rozwiałem w części wątpliwości zgłoszone przez posła Budkiewicza.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzySzteliga">Czy jest zgoda na powtórzenie naszych dwóch dezyderatów? Sprzeciwu nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JacekKuroń">Musimy odbyć jeszcze jedno spotkanie, na którym dyrektor Bisiak przedstawi nam kryteria, jakimi się kieruje przy przyznawaniu środków. My nie stawiamy żadnych zarzutów, ale chodzi nam o to, w jaki sposób dokonuje się zróżnicowania. Z informacji wynika, że organizacje składają wnioski, a otrzymują mniejsze sumy, niż o które prosiły. Zdaniem posła Budkiewicza Komisja powinna się zapoznać z kryteriami i ja także podzielam tę opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MichałJagiełło">Jak zawsze w tego typu sytuacjach, trudno jest wypracować kryterium, które zadowoliłoby wszystkich. Przy podejmowaniu decyzji uwzględniamy kilka czynników:</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MichałJagiełło">- liczba zadań, które realizuje dana społeczność mniejszości narodowej,</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MichałJagiełło">- liczba wydawanych tytułów prasowych utrwalonych na rynku, wydawanie niekomercyjnej pracy jest kosztowne, a jeżeli są wydawane dwa tytułu, to rzutuje to na wysokość minimalnej kwoty,</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MichałJagiełło">- liczba wydarzeń artystyczno-kulturalnych,</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MichałJagiełło">- możliwość pozyskania dodatkowych środków, większe możliwości ma w tym zakresie mniejszość niemiecka, a mniejsze - białoruska.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MichałJagiełło">Są to podstawowe kryteria. Jako dodatkowego kryterium nie traktujemy złożenia samego wniosku. Wniosek może być szalenie ambitny, jednak nie ma możliwości jego zrealizowania przy takim, a nie innym budżecie. Często bywa i tak, w tym roku znalazło to odzwierciedlenie w przypadku Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego, że oczekiwania w sposób wyraźny są oderwane od realiów.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MichałJagiełło">Ostatnim kryterium jest wskaźnik wzrostu. Przy każdorazowym planowaniu za podstawę przyjmuje się wykonanie roku poprzedniego. W wyjątkowych sytuacjach danej społeczności proponujemy zdecydowanie więcej środków, jeżeli spotykamy się ze szczególnym przypadkiem. Niemniej jednak musimy się trzymać pewnych parametrów.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#MichałJagiełło">Ogólnie rzecz biorąc, niesłychanie trudno jest dokonywać wewnętrznych podziałów między Białorusinami. Wśród Litwinów nie ma takiego problemu, ponieważ mamy do czynienia z jednym podmiotem, którego decyzje są akceptowane przez wszystkie stowarzyszenia, podobnie jest wśród Ukraińców. Pomiędzy Białorusinami panuje duże rozbicie ideowe i dlatego nie możemy pozwolić na to, aby Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne decydowało o wysokości proponowanej przez nas dotacji dla innych organizacji. Dlatego sami musimy dokonywać podziału.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SiergiejPlewa">W latach 1995–1996 Ministerstwo Edukacji Narodowej wspomagało budowy wielu szkół. W budżecie na 1997 r. pozostają wymienione jedynie dwie inwestycje, a o pozostałych nie ma żadnej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzySzteliga">Do tej pory szkolnictwo mniejszości narodowych, w części inwestycyjnej było finansowane bezpośrednio przez MEN. Od 1 stycznia 1997 r. w związku z przeniesieniem środków do budżetu wojewodów inwestycje będą realizowane na poziomie województwa. Możemy imiennie wystąpić do Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego w tych dwóch konkretnych sprawach, ponieważ mają one istotne znaczenie dla mniejszości ukraińskiej. Z drugiej strony inwestycja, jaką jest Górowo Iławeckie jest miarą naszych osiągnięć. Do zakończenia kompleksu internatu potrzeba jeszcze 4,5 mln zł. Minister edukacji narodowej nie potrafi nas zapewnić, że budżety wojewodów będą w stanie skoncentrować się na tej inwestycji i dlatego potrzebny jest nasz wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SiergiejPlewa">Zgadzam się w pełni ze stanowiskiem posła Szteligi. Powinniśmy wystąpić do wojewodów, z których budżetów realizowane są inwestycje dla szkolnictwa mniejszościowego, aby nie poniechali tych zadań.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SiergiejPlewa">Jestem usatysfakcjonowany tym, że dwie szkoły dla mniejszości białoruskiej zostały oddane do użytku 1 września br. w Kleszczelach, a kilka dni temu w Michałowie, jednak pozostała jeszcze szkoła w Narewce, której realizacja jest na półmetku. Dlatego zgadzam się, że we wniosku należy szczególnie zaakcentować dwie wymienione inwestycje, jednak pamiętajmy także o innych szkołach.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzySzteliga">Prezydium Komisji przyjęło decyzję, że kiedy zakończy się pierwszy etap prac nad budżetem, to przy okazji naszych rutynowych zadań spotkamy się z wojewodami, którzy mają do czynienia z problemem szkolnictwa mniejszościowego. Chcemy uczulić wojewodów na ten problem oraz zwrócić uwagę samorządom, aby w odpowiednim terminie składały wnioski.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzySzteliga">Przy okazji naszej wizyty w Gorlicach dowiedzieliśmy się, że władze samorządowe nie złożyły na czas wniosku o dodatkową subwencję i dlatego muszą teraz prosić ministra edukacji narodowej o przydzielenie potrzebnych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławCzech">Po otrzymaniu informacji z Ministerstwa Edukacji Narodowej, że na realizację szkoły w Białym Borze wydano 1 mln zł, a gmina nie partycypowała w kosztach budowy, zdecydowałem się na odbycie wizyty w tej szkole. Na miejscu burmistrz poinformował mnie, że z kwoty 1 mln zł dotychczas przekazano 300 tys. zł, a gmina ze środków własnych przekazała 120 tys. zł, jednocześnie przesyłając kuratoriom pieniądze na poczet przyszłych wydatków. Taka sytuacja jest trudna dla władz gminy, ponieważ przesunęły one środki na realizację inwestycji z innych zadań. Szkoła jest dla nich wartością najważniejszą, ponieważ dzieci uczą się w trudnych warunkach. Kurator tłumaczył ten stan rzeczy tym, że nie ma pieniędzy na wynagrodzenia dla nauczycieli. O tym samym mówił nam przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej na ostatnim posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MirosławCzech">Mam prośbę do przewodniczącego Komisji, aby zainteresował się tą kwestią, ponieważ podpisy posłów Byry, Szteligi oraz mój kształtują autorytet Komisji. Mamy szansę na to, że dzieci rozpoczną naukę w nowej szkole od przyszłego semestru. Społeczność polska oraz ukraińska jest za jak najszybszym rozwiązaniem tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzySzteliga">Popieram stanowisko posła Czecha, tym bardziej że kurator był stroną porozumienia. Rozumiem, że wyrażono zgodę na przyjęcie tekstu opinii.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzySzteliga">Przechodzimy do pkt. 2 posiedzenia - sprawy różne. Czy ktoś ma uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JerzySzteliga">Dziękuję za udział w obradach, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>