text_structure.xml
29.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzySzteliga">Na wstępie posiedzenia chciałbym spytać, czy mają państwo uwagi do proponowanego porządku obrad? Nie ma. W związku z wydarzeniami, które miały dzisiaj miejsce, chciałbym prosić o włączenie do porządku obrad dodatkowego punktu - rozważenia przyjęcia projektu uchwał Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w sprawie poparcia inicjatywy Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej i Związku Ukraińców w Polsce. Czy jest zgoda na tego rodzaju procedowanie? Tak. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzySzteliga">W dniu dzisiejszym odbyło się spotkanie prezydium Komisji oraz posłów z delegacją Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej i przedstawicielami Związku Ukraińców. Kilka tygodni wcześniej wiceszef Światowego Związku Ukraińców zwrócił się do nas z prośbą o poparcie inicjatywy Związku Żołnierzy Armii Krajowej i Związku Ukraińców.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzySzteliga">Proszę o krótkie zrelacjonowanie sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HenrykBogdan">Dzisiaj odbyło się spotkanie przedstawicieli Światowego Związku Armii Krajowej i Związku Ukraińców w Polsce. Przedstawiono nam tekst porozumienia światowego tych dwóch forum, iż podjęta będzie próba zbadania przez historyków typowanych przez oba związki wydarzeń oraz wyjaśnienia najnowszej historii Polski. Myślę, że nasza Komisja udzieli moralnego poparcia oraz uczyni wszystko, aby zapewnione było wsparcie finansowe ze strony Polski.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HenrykBogdan">Zdecydowano, że seminaria na ten temat odbywać się będą przemiennie - raz w Polsce, raz na Ukrainie. Będzie to próba wyjaśnienia, dlaczego nie doszło do pojednania naszych państw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HenrykBogdan">Dyskutowaliśmy także nad formą naszego poparcia, czy ma to być uchwała Sejmu, czy tylko Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. W prezydium doszliśmy do wniosku, że poprzestaniemy na uchwale Komisji. Jeżeli sprawa zostałaby przekazana pod obrady Sejmu, należałoby się spodziewać dużej dyskusji, w związku z czym procedura bardzo by się wydłużyła, a nawet zaszłaby potrzeba rozszerzenia tego na stosunki polsko-litewskie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HenrykBogdan">Prezydium Komisji z zadowoleniem przyjmuje tę inicjatywę. Postanowiliśmy wnieść tę sprawę pod obrady Komisji z prośbą o poparcie moralne dla tych związków.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AleksandraDuda">W gabinecie wicepremiera Pietrewicza odbyło się spotkanie ze Związkiem Ukraińców w Polsce. Przewodniczący Związku przedstawił problem braku pieniędzy na konferencję. Ponieważ sprawa cieszy się dużym poparciem premiera, pieniądze na 1996 r. zostały już zapewnione. W przyszłym roku będzie to pozycja w budżecie, ponieważ tak zgłosiliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzySzteliga">Czy są uwagi do projektu uchwały przygotowanej przez posła J. Kuronia? Jeśli nie ma sprzeciwów, uznajemy, że Komisja podjęła uchwałę w sprawie poparcia inicjatywy Armii Krajowej i Związku Ukraińców w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzySzteliga">Przechodzimy do kolejnego punktu dzisiejszego posiedzenia: podsumowania posiedzenia wyjazdowego na ziemi opolskiej i częstochowskiej. Mam pytanie do przedstawicieli resortu edukacji, czy rozpoczął się już proces „załatwiania” postulatów, które miały największy ciężar gatunkowy. Chodzi mi o te punkty, w których mowa była o zwiększeniu limitu przyjęć w nauczycielskich kolegiach języków.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WładysławaPiwońska">Nie podane zostały jeszcze liczby i nie rozpoczęto naboru. Dopiero po egzaminach na uczelnie rozpocznie się nabór do kolegiów i będzie wiadomo, ilu jest kandydatów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WładysławaPiwońska">W chwili obecnej pieniądze, którymi dysponują kuratorzy wystarczą na dotychczasową liczbę osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzySzteliga">W Senacie przypadkowo spotkałem kuratora opolskiego. Ponieważ jest on w posiadaniu wszystkich zgłoszonych wniosków, poprosiłem go, aby poinformował Komisję, jakie podjął działania, w celu zadośćuczynienia wszystkim postulatom w odniesieniu do systemu oświaty, kształcenia nauczycieli na Opolszczyźnie itd. Przypomnę, że postulatów było dużo. Były to problemy dotyczące podręczników, wprowadzenia usystematyzowanego sposobu nauczania języka niemieckiego w przedszkolach i wreszcie nauczycielskie kolegium języków obcych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzySzteliga">Te problemy Komisja rozpoznała i teraz powinniśmy przyjrzeć się, jaki jest stosunek władz rządowych i samorządowych do tego, co zgłosiła strona niemiecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JoachimCzernek">Kurator był dobrze zorientowany w sprawie postulatów. Ponieważ nie doszło do spotkania z dyrektorem wydziału kolegium, sprawa toczy się dwutorowo, z jednej strony stoi pan kurator i dyrektor kolegium, z drugiej natomiast strona niemiecka. Kurator zobowiązał się, że w najbliższych dniach podejmie stosowne decyzje i powiadomi mnie o podjętych krokach.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JoachimCzernek">Mam gorący apel do przedstawicieli resortu edukacji, aby tam, gdzie wśród postulatów ze strony niemieckiej była mowa o opracowaniu i wydawaniu programów nauczania języka niemieckiego, jak najszybciej rozpoczęto ich realizację. Czy posłowie mają dodatkowe wnioski, które powinny znaleźć się w tym katalogu?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JoachimCzernek">A zatem przyjmujemy takie rozwiązanie, iż na początku roku szkolnego zbadamy, jak rozwiązano postulaty sieci nauczania języka niemieckiego i zwiększenia naboru do Instytutu Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JoachimCzernek">Czy jest zgoda na takie rozwiązanie? Nie ma sprzeciwów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JoachimCzernek">Skoro został wspomniany uniwersytet, chciałbym dodać, że przeprowadziłem rozmowy z rektorem elektem, jak również z jeszcze urzędującym w sprawie przyszłości Instytutu Germanistyki. Wystosowałem pismo do rektora urzędującego, w którym zawarłem sprawy sprowadzające się do czterech punktów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JoachimCzernek">Po pierwsze, zwiększenie do wysokości 70–75 osób naboru na wydział germanistyki. W ubiegłym roku kandydatów było 188, przyjętych zostało 45. W roku bieżącym napływają jeszcze wnioski, spodziewana jest liczba około 300 podań. Byłby to skandal, gdyby na 300 osób ubiegających się, 45 zostałyby przyjęte.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JoachimCzernek">Druga sprawa to zapewnienie bazy materialnej pod zwiększone potrzeby. Trzecia sprawa dotyczy zmiany organizacji w Instytucie Germanistyki, mianowicie uruchomienie 5-letniego studium magisterskiego w miejsce dwustopniowego: 3-letnie zawodowe i 2-letnie magisterskie. Ostatnia sprawa, to umożliwienie absolwentom kolegium języków obcych dalsze kontynuowanie nauki w celu zdobycia magisterium na uniwersytecie. Są to cztery sprawy, które po rozmowie sformułowałem na piśmie i czekam na odpowiedź od rektora.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JoachimCzernek">Przechodzimy do rozpatrzenia projektu dezyderatu nr 9 Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych: „Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się z uprzejmą prośbą o wyasygnowanie z rezerwy budżetu państwa sumy rzędu 2.400 tys. zł na dofinansowanie budowy internatu przy Liceum Ogólnokształcącym nr 2 z ukraińskim językiem nauczania w Górowie Iłowieckim.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JoachimCzernek">W tej sprawie Komisja wystąpiła w dniu 28 marca br. do ministra edukacji narodowej, prof. Jerzego Wiatra, który przeznaczył na ten cel w roku bieżącym tylko 600 tys. zł. Tymczasem potrzebna jest kwota czterokrotnie wyższa. Suma ta jest konieczna, aby rozpocząć budowę internatu, bez którego liceum ogólnokształcące nie ma racji bytu.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JoachimCzernek">Liceum w Górowie Iłowieckim jest jedną z trzech placówek oświatowych II stopnia z językiem ukraińskim. Licea te mają wielkie znaczenie społeczne. Umożliwiają Ukraińcom swobodne kształcenie młodzieży w jej macierzystym języku, z drugiej zaś strony służą integracji i wzajemnemu porozumiewaniu się młodych Polaków i Ukraińców, czego Górowo Iłowieckie jest dobrym przykładem.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JoachimCzernek">Zwracamy się do premiera, który ma życzliwy stosunek i zainteresowanie problematyką mniejszości narodowych w Polsce, aby zaakceptował nasz wniosek”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławCzech">Mam uwagę do trzeciego akapitu. Liceum w Górowie Iłowieckim jest jedną z czterech placówek oświatowych drugiego stopnia. Jest Górowo, Biały Bór, Legnica i Przemyśl.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzySzteliga">Czy możemy uznać, że po przeprowadzonej na poprzednim posiedzeniu dyskusji w sprawie Górowa Iłowieckiego i wystosowaniu dezyderatu do prezesa Rady Ministrów zrobiliśmy wszystko, co było w naszej mocy? Nie widzę sprzeciwów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzySzteliga">Myślę, że problem jest bardzo istotny, ponieważ inwestycja zatrzymała się w pół drogi. Bez internatu nie ma mowy o rozszerzeniu kształcenia i nauczania.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JerzySzteliga">Biorąc pod uwagę szczególną sytuację Ukraińców w Polsce, to rzeczywiście można powiedzieć, że placówki z internatami są potrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanBudkiewicz">Chciałbym do akapitu trzeciego dodać zapis o wzajemnym porozumiewaniu się Polaków i Ukraińców. Z rozmowy przeprowadzonej z dyrektorem szkoły wynika, że dużo osób z rodzin polskich stara się dostać do tej szkoły, ze względu na wysoki jej poziom. Uważają także za ważne poznanie języka ukraińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzySzteliga">Dezyderat naszej Komisji przyjęty i poprzez marszałka zostanie przesłany prezesowi Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzySzteliga">Komisja zobowiązała prezydium do wizytacji w Białym Borze. Jedna z trzech placówek, w imieniu której występowaliśmy do resortu edukacji narodowej miała rozwiązać problemy w Białym Borze. Wtedy „wydeptane” porozumienie między stroną ukraińską a polską zawaliło się. Podjęliśmy desperacką decyzję i pojechaliśmy do Białego Boru. Proszę posła Czecha o zrelacjonowanie tego wydarzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławCzech">W środę po podjęciu decyzji przez Komisją o wydelegowaniu prezydium do złożenia wizyty w Białym Borze i podjęciu próby rozwiązania tej kwestii, przekazałem informację burmistrzowi, który zdecydował sam załatwić tę sprawę. Spotkanie we własnym gronie odbyło się w ubiegłą środę. Oprócz mnie obecny był wicekurator koszaliński. Uderzyła mnie jedna sprawa. Wcześniej odbyło się spotkanie w Ministerstwie Edukacji Narodowej z udziałem pani minister Grabowskiej oraz przedstawicieli samorządu lokalnego, burmistrza i komitetów społecznych. Wydawało się wtedy, że uwzględniliśmy, co należy zrobić. Wytworzyła się jednak sytuacja, w której obie rady pedagogiczne na skutek zaistnienia „podejrzenia sytuacji plotkowej” - tzn. rozeszła się wieść, że Ukraińcy zabierają część polskiej szkoły, usztywniły się stanowiska.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MieczysławCzech">Jedyna rozsądna konsultacja w Białym Borze legła w gruzach.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MieczysławCzech">Na środowym spotkaniu wspólnie z kuratorem stwierdziliśmy, że naszym głównym dążeniem jest pomóc obu społecznościom. Chodziło przede wszystkim o Szkołę Podstawową Nr 1, w której dzieci uczą się w bardzo złych warunkach i aby już w tym roku mogły uczęszczać do nowej szkoły.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MieczysławCzech">Po zapewnieniach ministra Dery, zostanie oddany dzieciom cały kompleks wraz z salą gimnastyczną.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MieczysławCzech">Na ostatnim spotkaniu poprosiliśmy obie społeczności, aby spotkały się we własnym gronie, wyjaśnili niejasności i rozwiązali problemy. Okazało się, że można osiągnąć kompromis. Udaliśmy się na spotkanie z dyrekcją tych szkół. Jako pierwsza odbyła się rozmowa z dyrekcją Szkoły Podstawowej nr 1. następnie z Zespołem Szkół Ogólnokształcących z ukraińskim językiem nauczania. Przeprowadziliśmy wizję lokalną wszystkich obiektów.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MieczysławCzech">Gdy wszystko było już zdecydowane zaproponowano nam, aby jeden segment budynku przeznaczony na stołówkę, bibliotekę i czytelnię w Szkole Podstawowej nr 1 przekazać na potrzeby Zespołu Szkół Ogólnokształcących z ukraińskim językiem nauczania. W końcu zadaliśmy pytanie, kto będzie przygotowywał posiłki dla 300 dzieci? Wtedy doszliśmy do wniosku, że jest inne rozwiązanie. W budynku dydaktycznym jest możliwość wygospodarowania połowy piętra, do którego będzie osobne wejście. Znajdzie się tam 6 wielkich pomieszczeń lekcyjnych, pokój nauczycielski oraz sekretariat.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#MieczysławCzech">Pozostałe 18 sal będzie przeznaczone na potrzeby Szkoły Podstawowej nr 1.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#MieczysławCzech">Na spotkaniu uzgodniono, że wydzielone będą dwa skrzydła w nowo budowanej Szkole Podstawowej nr 1. Do roku 2000 zgodnie z intencją i postulatem Zespołu Szkół Ogólnokształcących z ukraińskim językiem nauczania rozpocznie się budowa nowych pomieszczeń.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#MieczysławCzech">Wyjeżdżając z Białego Boru odetchnęliśmy z ulgą, że sprawę udało się korzystnie załatwić.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#MieczysławCzech">Chciałbym dodać, że gdyby nie pomoc ze strony Komisji, to nie wiem czy obie te społeczności byłyby w stanie rozwiązać problem.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#MieczysławCzech">Przewodniczący J. Szteliga otrzymał zaproszenie na uroczyste otwarcie Szkoły Podstawowej nr 1 i Liceum Ogólnokształcącego z ukraińskim językiem nauczania w tym roku. Obliguje to do tego, aby oprócz 8 mld starych złotych, które są przeznaczone na zakończenie remontu budynku dydaktycznego, postarać się wygospodarować dodatkowe środki. Taką obietnicę w Białym Borze złożył wiceminister edukacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzySzteliga">Rzeczywiście, była to trudna rozmowa. Nastąpiło usztywnienie stanowiska Zespołu Szkół Ogólnokształcących z ukraińskim językiem nauczania. Pani dyrektor chciała odstąpić od szukania pomieszczeń lekcyjnych dla swojej szkoły po to, aby nie oskarżono jej o odbieranie polskim dzieciom szkoły. Sytuację udało się jednak załagodzić, tym bardziej że dane dotyczące prognoz demograficznych wskazują, iż w jednym budynku wszyscy się pomieszczą. Budynek jest już prawie gotowy, brakuje tylko podłóg. Istnieje duża szansa, że już w tym roku dzieci będą mogły się tam uczyć.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzySzteliga">Należy dodać, że godny podziwu jest fakt, iż mała społeczność wzniosła szkołę na bardzo dobrym poziomie. Znajdują się tam przepiękne pomieszczenia dydaktyczne. Obecnie poprzednia szkoła przypomina więzienie, a klasy wyglądają jak cele. Obiekt ten wpisany jest do rejestru zabytków, wobec czego dyrekcja nie może niczego zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławCzech">Bardzo istotnym elementem w rozumieniu konieczności takiego rozwiązania był czynnik demograficzny i ekonomiczny. Proszę sobie wyobrazić, że sezon grzewczy w dużej szkole z tamtego obszaru trwa 7 miesięcy, a może nawet więcej. W gminie istnieje 33% bezrobocie. Budżet zaś wynosi około 18 mld zł (starych) rocznie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MirosławCzech">Argumentem przemawiającym za tym, aby spróbować myśleć w pozytywny sposób, jest to, że liceum w budynku dydaktycznym Szkoły Podstawowej nr 1 może być dużą pomocą.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WłodzimierzBogusławski">Jestem usatysfakcjonowany takim rozwiązaniem sprawy, aczkolwiek uważam, że gdyby samorząd aktywniej zadziałał, Komisja nie miałaby tylu kłopotów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WłodzimierzBogusławski">Prezent, który otrzymuje gmina od samorządów spełnia kilka funkcji. Gmina będzie mogła dzięki temu zyskiwać podatki od osób fizycznych. Zmniejszy się także bezrobocie. Jednakże kłopoty ze szkolnictwem średnim mogą przyczynić się do tego, że gmina będzie żałowała, iż liceum powstanie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WłodzimierzBogusławski">Skala dofinansowania i środki budżetowe szkolnictwa średniego są bardzo skromne. Środków tych starczy do sierpnia. Samorząd zaczyna zastanawiać się nad zdobyciem pieniędzy na płace dla kadry szkolnictwa średniego. Do zajęć lekcyjnych zostanie udostępnionych 6 sal lekcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzySzteliga">Sale są tak duże, że w ostateczności można je podzielić. Na wszelki wypadek pozostaje jeszcze budynek socjalno-biblioteczny, który też można wykorzystać do lekcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WłodzimierzBogusławski">Biorąc pod uwagę mądrość porozumienia stron, na pewno znajdzie się właściwe rozwiązanie. Połączenie jednej stołówki oraz jednej biblioteki, a także maksymalizacja środków oszczędnościowych będzie wspólnym zrozumieniem strony ukraińskiej i polskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzySzteliga">Dziękuję. Zakończyliśmy ten punkt obrad.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzySzteliga">Przechodzimy do spraw różnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykBogdan">Mam pytanie do Ministerstwa Edukacji Narodowej. W ubiegłym tygodniu gościliśmy delegację parlamentu litewskiego. Obok dyskusji na temat traktatu polsko-litewskiego ciągle przewijał się wątek podręczników. Jaka jest właściwie rzeczywistość? Czy nie stać nas na wydanie podręczników w języku litewskim, czy nie ma autorów? Temat ten narasta do problemu międzynarodowego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#HenrykBogdan">Będąc w Wilnie na spotkaniu z ministrem oświaty Litwy, często pojawiały się te zarzuty. Stosunki polsko-litewskie można sprowadzić do trzech punktów - kwestii pomnika biskupa Baranowskiego, problemu podręczników oraz do sprawy budowy szkoły z nauczaniem języka litewskiego w Sejnach.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#HenrykBogdan">Prosiłbym, aby ministerstwo ustosunkowało się do trzeciej kwestii.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#HenrykBogdan">Myślę, że naszej grupie polsko-litewskiej udało się przynajmniej jeden temat wyjaśnić do końca. Zwracam się do przedstawicieli ministerstwa o pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MariaBranecka">Wydawanie podręczników litewskich do języka litewskiego, historii i geografii następuje w normalnym trybie. Opóźnienia związane są z pozyskiwaniem autorów, z drukiem. Nie ma problemów finansowych.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MariaBranecka">Pojawiła się natomiast nowa inicjatywa Związku Litwinów. Polega ona na tym, aby tłumaczyć wszystkie podręczniki do nauczania początkowego. Pomoc państwa polskiego ograniczała się do druku podręczników do języka ojczystego, historii i geografii. Postulat Związku Litwinów idzie dalej. Chodzi tam już o wszystkie podręczniki do nauczania początkowego, ponieważ podręczniki litewskie nie przystają do polskich programów nauczania. Na ostatnim posiedzeniu dokonaliśmy symulacji finansowej tego problemu. Związek Litwinów przedstawił grupę 22 podręczników, które należałoby przetłumaczyć. W rzeczywistości podręczników tych jest dużo więcej. Symulacja finansowa wykazała, że koszt takiego przedsięwzięcia, gdybyśmy jednorazowo wydali podręczniki w nakładzie 1000 egzemplarzy, wyniosłyby 15 mld zł. Dotychczas finansowane przez nas podręczniki mają bardzo wysokie koszty jednostkowe.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MariaBranecka">Mamy dużo pomysłów, które jednak wymagają przedyskutowania z przedstawicielami mniejszości litewskiej. Jest to np. drukowanie suplementów litewskojęzycznych do podręczników polskich. Nie ma potrzeby tłumaczenia całych książek, zwłaszcza do nauczania początkowego, w których jest bardzo dużo ilustracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HenrykBogdan">Strona litewska swoje wymagania uzasadnia tym, że na Litwie podręczniki dla mniejszości narodowych wydaje się za darmo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#HenrykBogdan">Prosiłbym, aby doszło jednak do spotkania na szczeblu ministrów obu stron i aby wreszcie nastąpiło rozwiązanie tego problemu. Dyskutujemy o tym od samego początku kadencji, tj. od 1993 r. i do tej pory nie widać efektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SiergiejPlewa">Popieram temat poruszany przez mojego przedmówcę. Myślę, że jest tu trochę nieudolności Ministerstwa Edukacji Narodowej. Młodzież niszczy, kaleczy podręczniki. Do końca kadencji pozostało nam ponad rok. W tym czasie powinniśmy wymóc na MEN, aby problem podręczników wreszcie został zakończony. Nie jest zadaniem Komisji szukanie tłumaczy, ponieważ w ministerstwie są osoby wybrane do tej funkcji.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#SiergiejPlewa">W ubiegłym roku Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych była na Białostocczyźnie i wizytowała m.in. budowę szkoły w Kleszczelach. Szkoła była wzniesiona przy pomocy środków z gminy i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Do zakończenia budowy obiektu suma ofiarowana przez MEN nie wystarczy. Zwracano się z prośbą do ministerstwa o rozważenie możliwości chociaż drobnego dofinansowania.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#SiergiejPlewa">Na jednym z posiedzeń naszej Komisji padła deklaracja ze strony Ministerstwa Kultury i Sztuki dofinansowania działalności Towarzystwa Białoruskiego Zarządu Głównego w Białymstoku na festyny z okazji 40-lecia działalności Towarzystwa. Z powodu tej rocznicy zwracam się z prośbą o podjęcie tematu i pomoc finansową ze strony Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyBisiak">Nie widzę powodu zwiększenia dotacji dla Towarzystwa Białoruskiego, ponieważ z okazji 40-lecia otrzymało 50% środków więcej niż w ubiegłym roku. Wzrostu takiego nie odnotowało żadne inne stowarzyszenie. W poprzednim roku była to pozycja 92 tys. zł, a w bieżącym roku 144 tys. zł. Tylko od Towarzystwa zależało, w jaki sposób pieniądze te będą dzielone. Nie widzę możliwości zwiększenia dotacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzySzteliga">Podsumowując sprawy różne mam prośbę do resortu edukacji, aby bez pośpiechu przygotował na wrzesień informacje o nowych placówkach z językami mniejszości, które wejdą w nowy rok szkolny 1996/1997 i o stanie prac podręcznikowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JoachimCzernek">Nawiązując do spraw dotyczących mniejszości litewskiej, w 1993 r. zostało podpisane porozumienie między resortem edukacji, a odpowiednim resortem ze strony litewskiej. Dobrze byłoby przeanalizować realizację tego porozumienia. Wiele spraw zostało zapisanych jako zobowiązanie obu stron. Chciałbym wiedzieć, jak są one realizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WładysławWrona">Jako Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych zajmujemy się mniejszościami narodowymi innych krajów w naszym kraju. Mało jednak wiemy o mniejszości polskiej zamieszkującej obce państwa. Niedawno spotkaliśmy się z delegacją rodaków z Litwy. Przedstawili nam wiele dramatycznych problemów. Uważam, że powinniśmy poświęcić jedno z posiedzeń na przedstawienie sytuacji Polaków za granicą (Litwa, Ukraina, Niemcy).</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SiergiejPlewa">W poniedziałek wróciłem z konferencji organizowanej w Sofii przez rządy państw Grecji, Rosji i Bułgarii.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#SiergiejPlewa">Rozpatrywaliśmy tematy mniejszości oraz większości narodowych w krajach Europy wschodniej. Czy my mamy wzorować się na Łotwie, gdzie 44% nie ma obywatelstwo łotewskiego. Czy mamy się wzorować na Estonii, gdzie ponad 50% ludności nie ma żadnych praw? Czy też mamy się wzorować na Grecji, gdzie jest wielka demokracja, ale w dowodach lub w paszportach trzeba podawać religię. Myślę, że na państwach tych wzorować się nie musimy. Mniejszości narodowe w naszym kraju mają obywatelstwo polskie. Są innej narodowości, innego wyznania, ale są podatnikami i żyją wolno w Polsce. Uważam, że jest to urozmaicenie kultury polskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WładysławWrona">Nie ma sensu wzorować się na tych państwach.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#WładysławWrona">Jeżeli jednak obserwuję dramat Polaków w Kazachstanie, to muszę im pomóc i Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych powinna coś zrobić w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzySzteliga">Chciałbym przypomnieć, że zgodnie z normami konstytucyjnymi i regulaminem Sejmu, nasza Komisja zajmuje się mniejszością narodową i etniczną w Rzeczypospolitej. Sprawami Polaków za granicą zajmuje się Komisja Łączności z Polakami, którą kieruje przewodniczący, poseł Leszek Moczulski. Próba wejścia w tę tematykę byłaby dwukrotnym naruszeniem uprawnień i kompetencji innej komisji sejmowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#HenrykBogdan">Proponuję, abyśmy spotkali się w składzie dwóch komisji i wymienili poglądy.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#HenrykBogdan">W naszej grupie polsko-litewskiej powołano zespół do spraw monitoringu traktatu polsko-litewskiego. Na posiedzeniu tego zespołu analizowaliśmy stosunki Polska - Litwa oraz wdrażanie traktatu. Potrzebne mi są informacje, o które zwracałem się do Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanBudkiewicz">Chciałbym odwołać się do wypowiedzi posła W. Wrony. Sprawy Polaków zamieszkałych w Kazachstanie są mi bliskie i dobrze znane. Dwa tygodnie temu odwiedziłem tamte strony, w celu urzeczywistnienia uchwały Sejmu z zeszłego roku w związku z 60-leciem pierwszych deportacji. Jeśli Komisja życzy sobie, mogę przekazać takie informacje.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JanBudkiewicz">Polacy w Kazachstanie żyją, tak samo jak Rosjanie. Jest tam bieda, a kraj jest zacofany.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzySzteliga">W związku z postulatem, który zgłosił przewodniczący B. Henryk, prezydium rozważy, w jak najszerszym stopniu udostępnić informacje na temat sytuacji mniejszości polskiej w krajach ościennych. Nie podejmuję jednak żadnego postanowienia, aby do prezydium postawić sprawę uruchomienia procedury zwołania posiedzenia dwóch komisji, na temat sytuacji mniejszości polskiej w krajach ościennych, ponieważ nie jest to rolą naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WładysławaPiwońska">Chciałabym prosić, aby sprawy przekazania szczegółowych informacji o liczbie uczniów, szkół i nauczycieli w poszczególnych miejscowościach odłożyć na trochę późniejszy termin, ponieważ dane z GUS dostajemy dopiero w styczniu. Informacje będą wtedy rzetelniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzySzteliga">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>