text_structure.xml 62.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">W porządku dziennym w pkt. 1 przewidziane jest rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, w pkt. 2 sprawy różne - informacja prezesa UKFiT, dotycząca działań podejmowanych w zakresie pomocy dla powodzian.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Wszystkim został doręczony materiał z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszTomaszewski">Te dwa materiały, w sposób syntetyczny, pozwalają zapoznać się z działalnością w zakresie kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszTomaszewski">O zabranie głosu proszę prezesa Paszczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StefanPaszczyk">Po raz ostatni prezes UKFiT składa sprawozdanie w formie dwuczęściowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StefanPaszczyk">Pierwsza część była już przedstawiona Komisji i dotyczyła rozliczenia z 20% dopłaty z tytułu nowelizacji ustawy o grach losowych. Od przyszłego roku ta część, jako środek specjalny będzie rozliczana wspólnie z budżetem UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StefanPaszczyk">Można by nie wracać do spraw poruszonych na poprzednim posiedzeniu, jednak chcę przedstawić jednolite zarządzenie merytoryczne. W 1996 r. realizowaliśmy programy: sportu wszystkich dzieci, rozwoju sportowego młodzieży, osób niepełnosprawnych, inwestycji sportowych. Były one oparte o 20% dopłatę do gier losowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StefanPaszczyk">Inne programy dotyczą przygotowań olimpijskich do Atlanta'96, Sydney'2000, Nagano'98 oraz klubów sportowych AZS-AWF. Są to jedyne kluby finansowane zadaniowo, ale zarazem pozabudżetowo. Zależy nam szczególnie na tych klubach i jest to związane z kształceniem trenerów, nauczycieli wychowania fizycznego. Jeszcze w 1996 r. stworzyliśmy podstawy dwóch kolejnych programów, które nie były finansowane z budżetu. Były one częściowo finansowane w ramach programu sportu wiejskiego oraz upowszechniania sportu akademickiego. Dopiero w 1997 r. mogliśmy w pełni finansować te programy z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StefanPaszczyk">We wszystkich programach, z merytorycznego punktu widzenia, odnieśliśmy pełny sukces i mówią o tym wyniki. W programie sportu wszystkich dzieci uczestniczyło ponad 2900 uczniowskich klubów, obecnie jest ich 3,5 tys. Według danych SKS i LZS w 49 wojewódzkich igrzyskach wzięło udział 34% populacji dzieci w eliminacjach szkolnych, gminnych i wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StefanPaszczyk">Według naszych danych 54% populacji chłopców 12-letnich przyznaje się do uprawiania sportu oraz 37% populacji 12-letnich dziewcząt.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StefanPaszczyk">Według nas osiągnęliśmy sukces związany z działalnością szkół mistrzostwa sportowego, czyli w programie młodzieży szczególnie uzdolnionej sportowo, w systemie ogólnopolskiej olimpiady młodzieży. W 45 dyscyplinach w finałach centralnych wzięło udział ponad 7 tys. osób. Kiedy uczestniczyłem w finałach letniej ogólnopolskiej olimpiady młodzieży w Krakowie, to mogłem stwierdzić, że pomimo tragicznej sytuacji polskich rodzin w tych województwach, które zostały objęte powodzią, co mogłoby wyłączyć młodzież z udziału w igrzyskach sportowych, udział wzięło 100% młodzieży, która się zakwalifikowała. Wynika z tego, że istnieje taka motywacja do uprawiania sportu u najzdolniejszych, iż pomimo problemów, w których znajdują się ich rodziny, wszyscy wzięli udział.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StefanPaszczyk">W ciągu 3 ostatnich lat uzyskaliśmy 108 medali w mistrzostwach światowych i Europy juniorów w dyscyplinach olimpijskich. Tegoroczne wyniki potwierdzają właściwy kierunek naszej pracy w systemie szkolenia makroregionalnego, pozwalającego koncentrować się polskim związkom na przygotowaniach do mistrzostw Europy, świata i igrzysk olimpijskich w kategoriach seniorów. Uzyskaliśmy 12 medali w mistrzostwach Europy juniorów w kajakach, 11 - medali młodzieżowych mistrzostw Europy lekkoatletów, 9 - metali mistrzostw Europy w lekkiej atletyce przy 23 finałach.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#StefanPaszczyk">Sukces w Atlancie, 17 medali w tym 7 złotych, daje podstawy do jeszcze bardziej ofensywnego prowadzenia tego programu. Prognozy w tym zakresie są bardzo optymistyczne, choć nie można brać pod uwagę medali w Nagano. Zakładamy, że wyniki będą na pewno o wiele lepsze niż w Lillehammer.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#StefanPaszczyk">Finansowanie, a więc i merytoryczne wpływanie na skuteczną realizację programu - sport dla wszystkich - w skali ogólnopolskiej nie było duże. Polegało głównie na inspiracji programów dla LZS, TKKF i innych organizacji. W challange day wszystkie polskie miasta wygrywają swoje pojedynki. Bardzo wysoka jest frekwencja, ponad 50%, co pokazuje w jakim stopniu społeczność utożsamia się z powszechnym uprawianiem sportu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#StefanPaszczyk">W ramach sportu dla wszystkich organizowana była nauka pływania, biegi przełajowe i maratony. W Atlancie w igrzyskach paraolimpijskich nasi zawodnicy odnieśli duży sukces. Myślę, że możemy się pochwalić, iż osiągnięto to w wyniku zwielokrotnienia nakładów.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#StefanPaszczyk">Chcę zauważyć, że tych sukcesów nie osiągnęlibyśmy bez daleko idącego wsparcia Komisji. Proponuję, abyśmy bez euforii przeanalizowali wszystkie działania, które podjęliśmy w roku ubiegłym i bieżącym, jako podsumowanie naszej współpracy na ostatniej sesji Sejmu, co pozwoli nam zaznaczyć programy przewidziane do realizacji w latach następnych, a posłom pozwoli na zrobienie bilansu tak potrzebnego w kampanii wyborczej i w dążeniach do zwiększenia budżetu UKFiT w związku ze skutkami powodzi, które zmuszają nas do przedsięwzięć. Chcemy te czasami relatywnie mniejsze środki koncentrować w przyszłym roku w programach, które nie były skuteczne ze względu na brak akceptacji z samorządów.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#StefanPaszczyk">Zapoznaliśmy się z informacją NIK o kontroli wykonania budżetu państwa za 1996 r. 4 czerwca podziękowałem za uwagi i wnioski prezesowi Januszowi Wojciechowskiemu, które na pewno zostaną przez nas uwzględnione. Chcę zaznaczyć, że część uwag została już wykorzystana.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#StefanPaszczyk">Nie uniknęliśmy błędów, które często są niezależne od nas, bowiem współpracujemy z setkami organizacji i stowarzyszeń. Bardzo trudno jest sprawować kontrolę nad wszystkimi. Z coraz większą skutecznością podchodzimy do tego zagadnienia, wykorzystując dostępne nam narzędzia nadzoru. Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze do tego, aby w niedalekiej przyszłości uzyskiwać pochwały z tego tytułu.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#StefanPaszczyk">Proszę prezesa Kępińskiego o przedstawienie ekonomicznych wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RobertKępiński">Wszystkim członkom Komisji został doręczony szczegółowy materiał dotyczący wykonania budżetu w 1996 r. Zwracam uwagę na niektóre pozycje, w tym na znacznie przekroczony plan wykonania dochodów. Wynikało to z wpływów z tytułu prywatyzacji, a głównie spłaty przed terminem rat leasingowych przez spółkę „Sport-Turist”, która spłaciła je jednorazowo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RobertKępiński">Wydatki budżetowe zamknęły się kwotą 242,753 mln zł. Po zmianach w budżecie, ustawa mówiła o 232 mln zł. Rozdziały dotyczące kultury fizycznej i sportu po zmianach zamknęły się kwotą 109,567 mln zł, a na szkolnictwo wyższe (finansowanie 6 akademii wychowania fizycznego i 2 instytutów) kwotę - 84,647 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#RobertKępiński">Chcę podkreślić, że z roku na rok wzrasta liczba studentów kształcących się w AWF. Według stanu na 31.12.1996 r. było to 18.401 studentów, w tym 3.750 uzyskało dyplomy w roku sprawozdawczym. Wraz z AWF zajmujemy się kształceniem trenerów. Z kwoty 109,567 mln zł przeznaczyliśmy środki dla związków i stowarzyszeń sportowych. W roku 1996, jako roku olimpijskim, były one przeznaczone na program przygotowań olimpijskich Atlanta 96' oraz program Sydney'2000 i Nagano'98. Łącznie na Atlanta'96 przeznaczyliśmy - 19,55 mln, Sydney - 20,397 mln zł, Nagano'98–7 mln zł. Realizatorami zleceń były związki sportowe, kluby AZS-AWF oraz inne zrzeszenia.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#RobertKępiński">Dzisiaj nie omawiamy działu turystyki i wypoczynku, ponieważ zajmuje się tym inna komisja sejmowa.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#RobertKępiński">Chciałbym wrócić jeszcze do uwag i wniosków NIK. W pełni zgadzamy się ze wszystkimi uwagami skierowanymi pod naszym adresem. Większość zaleceń została już zrealizowana w toku kontroli. W piśmie do prezesa NIK z VII br. odnieśliśmy się szczegółowo do wszystkich zaleceń.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#RobertKępiński">Jedno z pierwszych zaleceń dotyczyło właściwego stosowania art. 42 ust. 1 pkt. 4 prawa budżetowego oraz zapisu w sprawie zlecenia zadań państwowych jednostkom niepaństwowym i zmian wykazu zadań. Pewne nieprawidłowości wynikały z luk w prawie, na co kilkakrotnie zwracaliśmy uwagę Komisji. Obecnie po raz kolejny wystąpiliśmy o uzupełnienie tego wykazu. Sądzę, że po nowelizacji przepisów nie będzie już zarzutów, że naszymi głównymi zleceniobiorcami są polskie związki sportowe.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#RobertKępiński">Podobna sytuacja dotyczy zakupu drogiego sprzętu, który stanowi element realizacji zadań i przygotowań. Uwaga NIK dotyczyła zakupu samolotów dla aeroklubów, co nie było wyodrębnione, jako osobne zadanie. Mieliśmy pozwolenie Ministerstwa Finansów na te zakupy, jednak mamy świadomość, że zgodnie z prawem uwagi NIK są zasadne i dlatego nowelizacja w obowiązujących przepisach powinna być dokonana.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#RobertKępiński">Zalecenia NIK, dotyczące ustawy o zamówieniach publicznych, związane były z polskimi ośrodkami informacji turystycznej. Zostały one uwzględnione i przepisy będą stosowane zgodnie z ich interpretacją.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#RobertKępiński">Nieprawidłowości w zamawianiu usług w Centralnym Ośrodku Sportowym związane były z resortowym centrum szkoleniowym. W celu usunięcia nieprawidłowości dokonaliśmy zmianę treści umowy, określiliśmy szczegółowo zadania wraz z kalkulacją kosztów, nie będą wypłacane zaliczki na konto zamawianych usług.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#RobertKępiński">W sprawie przyspieszenia prac nad przygotowaniem aktów wykonawczych do ustawy o kulturze fizycznej mogę powiedzieć, że nastąpił duży postęp. Większość projektów została przygotowana, a część jest już przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#RobertKępiński">Chcę podkreślić, że niewiele resortów ma tak wielu kontrahentów w zakresie zadań zleconych jednostkom niepaństwowym. Nie jesteśmy w stanie kontrolować wszystkich jednostek, jednak dokonując nowelizacji przepisów prawa, usprawnimy naszą pracę dla wyeliminowania wykazanych nieprawidłowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszTomaszewski">O zabranie głosu proszę dyrektor Gajdus z NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DanutaGajdus">Nie ukrywam, że z satysfakcją biorę udział w dzisiejszym posiedzeniu, ponieważ ocena UKFiT, wystawiona przez kolegium NIK w trakcie debaty nad wykonaniem budżetu w tej części, jest oceną pozytywną. W świetle wykonania budżetu przez inne resorty jest to jedna z najwyższych ocen i niewiele brakowało, aby była to ocena bardzo dobra. Dlatego cieszę się, że mogę tak wysoką ocenę państwa przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DanutaGajdus">Realizując konstytucyjny obowiązek na podstawie art. 2 ust 1 ustawy z dnia 23.12.1994 r. o NIK przeprowadziliśmy kontrolę wykonania budżetu państwa w 1996 r. Podstawą do kontroli była ustawa budżetowa na 1996 r., prawo budżetowe z 1991 r., ustawa o zamówieniach publicznych z 1994 r., ustawa o zmianie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych z dnia 12.09.1996 r. oraz ustawa o kulturze fizycznej z dnia 18.01.1996 r. Oceny wykonania budżetu państwa dokonano według przyjętych przez NIK kryteriów, czyli legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DanutaGajdus">Ponieważ ustalenia kontroli wraz z ich syntezą i oceną zostały przedłożone Komisji, dlatego w swoim wystąpieniu ograniczą się jedynie do najważniejszych kwestii związanych z realizacją tego budżetu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DanutaGajdus">Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki w sposób prawidłowy zrealizował ustawę budżetową, ze znaczną nadwyżką wykonał ustalone dochody w pełni wykorzystując źródła ich pozyskania oraz - co warte podkreślenia - wzmacniając kontrolę wewnętrzną. Zrealizowane wydatki ukształtowały się w ramach kwot ustalonych w ustawie budżetowej po zmianach i planie finansowym.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DanutaGajdus">Dokonane zwiększenia i przeniesienia planowanych wydatków były zgodne z prawem budżetowym. Zbadane wydatki były celowe, gospodarne i nie spowodowały naruszenia dyscypliny budżetowej. Tylko niektórych wydatków w kwocie 2 mln zł, co stanowiło 0,8% ogółu wydatków, dokonano z naruszeniem zasady legalności i zasadności.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#DanutaGajdus">Najwyższa Izba Kontroli całościowo pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa przez UKFiT za 1996 r., stwierdzając jedynie nieznaczne uchybienia, które nie miały istotnego wpływu na wykonanie budżetu. Jak już powiedziałam, w nomenklaturze ocen NIK, jest to druga z możliwych do uzyskania pozytywnych ocen.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#DanutaGajdus">W informacji NIK przedstawiono między innymi wyniki realizacji wniosków pokontrolnych z poprzednich kontroli wykonania budżetu państwa. Stwierdzamy, że UKFiT podjął działania zmierzające do usunięcia ujawnionych nieprawidłowości, z tym że nie we wszystkich sferach były one skuteczne. Dotyczyło to w szczególności przestrzegania: zasady wyboru najkorzystniejszej oferty wykonania zadania państwowego, wykazu zadań, które mogą być zlecone jednostce niepaństwowej i tolerancyjnego, ze szkodą dla kultury fizycznej, wypłacania zaliczek na poczet realizowanych usług.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#DanutaGajdus">Prezes UKFiT podjął realizację tegorocznych wniosków pokontrolnych NIK, a NIK poprzez skierowanie kolejnego wystąpienia do ministra finansów ma zamiar pomóc UKFiT w realizacji wniosków związanych ze zlecaniem zadań państwowych. Premier M. Belka udzielił już odpowiedzi NIK, przejmując na siebie inicjatywę w zakresie zmian przepisów.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#DanutaGajdus">W związku z włączeniem od 1.01.1997 r. do budżetu państwa i utworzeniem środków specjalnych, z tytułu dopłat z gier liczbowych, w informacji NIK uwzględniono stan środków na koniec 1996 r. i sposób utworzenia środków specjalnych UKFiT. NIK zgłosiła pod adresem prezesa Paszczyka wnioski zmierzające do podjęcia realizacji wniosków wynikających z odrębnej informacji, która była przedmiotem analizy Komisji na odrębnym posiedzeniu, a także zmiany przepisów rozporządzenia Min. Fin. z 8.05.1991 w sprawie środków specjalnych jednostek budżetowych w celu zwolnienia środków specjalnych UKFiT z rozumowania i ewentualnych wpłat do budżetu.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#DanutaGajdus">Na tle ujawnionego w toku kontroli przypadku wypłaty nagród resortowych dla trenerów, bez wcześniejszego wydania aktu wykonawczego do ustawy o kulturze fizycznej, zbadano realizację wymienionej ustawy. Akty te wydawane są z opóźnieniem, co było już przedmiotem obrad Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#DanutaGajdus">Na zakończenie chcę dodać, że zapoznaliśmy się z oficjalnym dokumentem UKFiT i nie zgłaszamy uwag do przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu w części 45 i w części 85 w dziale 87 i 88 za 1996 r. Przedstawione dane liczbowe są zgodne z wynikami kontroli NIK.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#DanutaGajdus">W sprawozdaniu zbyt relatywnie duży nacisk położono na uzyskane efekty rzeczowe. Jedyna nasza uwaga dotyczy danych związanych ze szkoleniem młodzieży uzdolnionej sportowo (str. 17), ponieważ ta problematyka powinna być połączona z finansowaniem ze środków specjalnych UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#DanutaGajdus">Jak rozumiem, ta informacja została uwzględniona ze względów merytorycznych, a nie z powodu niedostrzegania tego, że są to inne źródła finansowania tej działalności.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#DanutaGajdus">Chcę poinformować, że w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczy doradca Andrzej Woźniak z Departamentu Budżetu NIK, który w razie potrzeby chętnie udzieli informacji na temat kontroli budżetu wojewodów w części 85.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że potrzebne jest szersze przedstawienie części 85, ponieważ w materiale UKFiT, opracowanym na podstawie budżetów wojewodów, nie podano proporcji i wobec tego nie można określić tendencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejWoźniak">Wydatki na kulturę fizyczną i sport były badane we wszystkich województwach przez delegatury NIK.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejWoźniak">W stosunku do wykonania ubiegłorocznego ustawa budżetowa na 1996 r. przewidywała wyższy udział wydatków w wydatkach ogółem. W 1996 r. w budżetach wojewodów przewidziano na te cele 47.989 mln zł, a w 1996 r. 53.668 mln zł. Po zmianach wydatki w budżetach wojewodów wyniosły 59.839 mln zł, a wykonanie wyniosło 59.833 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejWoźniak">W stosunku do ustawy budżetowej wykonane wydatki były wyższe relatywnie o 24%, jeśli przyrównamy je do 1995 r. przy użyciu wskaźnika 1.119, to realnie wydatki wzrosły w 1996 r. o 4% w stosunku do 1995 r.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejWoźniak">Wydatki na kulturę fizyczną i sport stanowiły ogółem w budżetach wojewodów znikomy procent, bo tylko średnio 0,3%.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejWoźniak">Nie będę mówił, jak kształtowały się wydatki we wszystkich województwach, bo trwało to zbyt długo. Generalnie ujmując rozrzut był bardzo duży: katowickie ponad 6 mln zł, warszawskie 4,7 mln zł, wrocławskie - 4,5 mln zł, poznańskie 3,4 mln zł, gdańskie 3,7 mln zł, w 10 województwach były to wydatki powyżej 1 mln zł, w łomżyńskim, ostrołęckim, konińskim, sieradzkim - 200–300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AndrzejWoźniak">Wyniki kontroli w tym dziale nie stwierdziły nieprawidłowości lub łamania prawa. Uchybienia dotyczyły tych dziedzin, o których dzisiaj już mówiono, czyli zlecania zadań i umów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszTomaszewski">Ta informacja pokazała nam, to co sygnalizowaliśmy przy uchwalaniu budżetu państwa, że wykonanie budżetu przez wojewodów jest poniżej wskaźnika inflacji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszTomaszewski">Rozrzut w wydatkach jest bardzo duży i dlatego tak istotne jest, aby w przyszłej ustawie budżetowej wydatki na kulturę fizyczną w budżetach wojewodów były co najmniej na poziomie inflacji. Od kilku lat obserwujemy obniżanie nakładów na kulturę fizyczną i sport w budżetach wojewodów, ponieważ wszyscy oczekują większych środków z budżetu UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że na podstawie dokonanego wprowadzenia oraz materiałów, które otrzymaliśmy, możemy przejść do dyskusji i pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewBomba">Chcę sprostować pewną informację, ponieważ wydatki w budżetach wojewodów, po uwzględnieniu inflacji, realnie wzrosły o 4%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejWoźniak">Wykonanie budżetu w 1995 r. wyniosło nominalnie 47 mln zł, natomiast po przeliczeniu o wskaźnik inflacji otrzymamy 4% wzrost.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pomimo 4% wzrostu i tak mamy dużo do uczynienia, a zwłaszcza w województwach, gdzie nakłady były bardzo małe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewBomba">Zwrócono uwagę na dużą liczbę studentów, a zwłaszcza uczących w trybie zaocznym. Jaki sposób nauczania obciąża studentów finansowo. Chciałbym się dowiedzieć, jaki udział we wpływach uczelni mają opłaty z tego tytułu? Podejrzewam, że takie pytanie może być zadane na posiedzeniu KPG,BiF.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewBomba">Czy przy zwiększonych dochodach uczelni wzrosła także liczebność kadry dydaktycznej? Jakie to ma odbicie w liczbie etatów?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewBomba">Ciekaw jestem co kryje się pod tytułem - odszkodowanie na rzecz Fundacji „Talent, Promocja i Postęp”?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewBomba">Ze sprawozdania NIK wynika, że nastąpiła poprawa w rozliczaniu stowarzyszeń i organizacji pozarządowych, co w ostatnich 2 latach było powodem licznych uwag.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZbigniewBomba">Zastanawiam się, jakie osoby mogły korzystać ze środków przeznaczonych na podróże służbowe osób nie będących pracownikami UKFiT?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarianMichalski">Dzisiaj jesteśmy w komfortowej sytuacji, ponieważ dysponujemy bardzo dobrymi materiałami UKFiT oraz pozytywną oceną kolegium NIK.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarianMichalski">Realizacja budżetu, w części kultura fizyczna i sport, służy zdrowiu obywateli. Dlatego cieszy mnie fakt, że tak dużo młodzieży bierze aktywny udział w zajęciach i że nastąpił wzrost młodzieży uzdolnionej sportowo, która jest systemem szkolenia. Te liczby są wykładnią realizacji budżetu, który był dobrze wykonany.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MarianMichalski">Z drugiej strony nie zostały przeprowadzone badania, które potwierdziłyby te dane, choć dostrzegamy w terenie, że są one wiarygodne.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MarianMichalski">Na tej podstawie chciałbym się odnieść do jednej kwestii. Sport masowy trudno jest przedstawić w statystyce. Trudno jest to określić. Znacznie łatwiej pokazać dynamikę budowy obiektów sportowych. Czy przedstawiciele UKFiT mogliby dzisiaj powiedzieć na podstawie wyników ogólnopolskiej spartakiady młodzieży w Krakowie, jak wygląda uczestnictwo z poszczególnych województw i jakie są wyniki. Chodzi mi głównie o te województwa, które stanowiły „białą plamę”.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#MarianMichalski">Mówię o tym, ponieważ młodszy junior będzie decydował o poziomie polskiego sportu za 4–6 lat. Dlatego tak ważne jest finansowanie z budżetu wojewodów, być może tak niskie nakłady wynikają z tradycji planowania, być może ważniejsze są inne wydatki budżetu państwa, ale bardzo często spotykamy się z uwagą, że mamy wpływać na ministra finansów, bo tylko w ten sposób nasze województwo uzyska więcej środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StefanPaszczyk">Dziękuję za pytania, ponieważ w ten sposób jesteśmy przygotowywani do spotkania z członkami KPG,BiF. Nie przewidywaliśmy, że będzie zainteresowanie tą problematyką i dlatego nie jestem przygotowany. Sprawy AWF były przedmiotem obrad Komisji kilka miesięcy temu i obecnie nie dysponują tymi danymi. Mogę potwierdzić, że studia zaoczne są płatne. Należy przy tym pamiętać, iż uczelnie są samodzielne i nie wnikamy w strukturę dochodów własnych. Jest to sprawa Senatu, dyrektora administracyjnego i rektora. Można się cieszyć, jedynie z tego, że przy bardzo małym wzroście nakładów na uczelnie wyższe, coraz więcej studentów kształci się w tych uczelniach, bowiem 4 i 5 godzina wychowania fizycznego od tego właśnie zależy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StefanPaszczyk">Nie potrafię udzielić wyczerpującej odpowiedzi na temat odszkodowania dla fundacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RobertKępiński">Na ten cel przyznane są środki specjalne przez ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StefanPaszczyk">Pisemną odpowiedź na ten temat przekażemy prezydium Komisji. Już teraz mogę powiedzieć, że zaległość ta powstała jeszcze przed moją kadencją i była wynikiem postępowania sądowego.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#StefanPaszczyk">Wszystkie uwagi NIK, dotyczące kontroli organizacji pozarządowych traktujemy bardzo poważnie. Byliśmy trochę bezradni, ponieważ pozbyliśmy się ręcznego sterowania. Obecne systemy po ich wdrożeniu nie są od nas zależne.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#StefanPaszczyk">Nie możemy nie przekazać środków do jednego z 49 województw tylko z tego powodu, że jest złe rozliczanie, ponieważ aby system igrzysk dobrze funkcjonował, to musi być realizowany w całym kraju.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#StefanPaszczyk">Jak już mówiła dyrektor Gajdus, wiele problemów powstało nie z naszej woli, ale dlatego że nie mogliśmy przestrzegać wszystkich wniosków NIK, ponieważ nie realizowalibyśmy zadań państwowych. Za kilka tygodni odbędzie się olimpiada lotnicza w Turcji.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#StefanPaszczyk">To Ministerstwo Obrony Narodowej powinno wystąpić z wnioskiem o przyznanie środków na zakup samolotów, jednak chcąc, aby nasi medaliści, tacy jak 3-krotny złoty medalista Kacperek, mogli się przygotować, to muszą dysponować najlepszym sprzętem. Gdyby nie nastąpiła nowelizacja ustawy, to za rok Najwyższa Izba Kontroli miałaby słuszną uwagę, że do naszych zadań nie należy zakup sprzętu. Tymczasem z rezerwy budżetowej przekazałem środki na zakup samolotów.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#StefanPaszczyk">Nie ukrywam, że zdarzały się niedociągnięcia, jednak były one od nas niezależne. Obecnie jest ich coraz mniej w związku ze sprawniejszą kontrolą. Przed 4 laty, kiedy nie było pieniędzy w polskich związkach sportowych pozostali tylko pracownicy, którzy nie spełniali najwyższych wymagań, gdyż płace były niskie.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#StefanPaszczyk">Dlatego pozyskanie osób, które posiadają wykształcenie ekonomiczne do pracy w księgowości było bardzo trudne. W sporcie pozostały tylko te osoby, które były zagorzałymi kibicami. Dlatego też rozliczanie było bardzo złe, często na granicy przestępstw kryminalnych. Później musieliśmy wyegzekwować te środki i obecnie ta sfera jest już uporządkowana.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#StefanPaszczyk">Wyjazdy osób z poza resortu związane są z tym, że nie dysponujemy ekspertami. Dlatego w międzynarodowych kongresach i sympozjach naukowych z naszej strony udział biorą pracownicy naukowi z uczelni, których nie stać na samodzielne finansowanie, lub które nie są zainteresowane. Moglibyśmy wysłać na kongres urzędnika, który nie będzie jednak znał problematyki. Tymczasem decydujemy się na delegowanie tych osób na nasz koszt po to, aby materiały były dostępne dla wszystkich, a nie tylko dla stowarzyszenia, które posiada pieniądze. Dlatego musimy posiłkować się osobami z poza resortu.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#StefanPaszczyk">Dopóki media nie będą współpracowały z nami, to nie ma mowy o sporcie masowym. Obecnie obserwujemy fantastyczny rozwój prasy sportowej. Co roku każdy tytuł dodaje po 1 stronie dotyczącej tej tematyki. Widać to zwłaszcza w prasie regionalnej i lokalnej. Dzisiaj prasa jest zafascynowana sportem młodzieżowym i widzi swoją pożyteczną rolę.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#StefanPaszczyk">Niestety, bardzo złe doświadczenie mamy z telewizją. Jestem pod wrażeniem spotkania z KRRiT, która okazała swoją bezradność. Jeżeli na ofertę współpracy z telewizją publiczną otrzymuje odpowiedź prezesa Miazka, że nie może na nią przystać. Ewentualne ponowne jej rozpatrzenie uzasadnia od tego, gdyby programy przygotowań olimpijskich były programami rządowymi, tak jakby była to moja prywatna sprawa. Kilka tygodni temu rząd wystosował apel do telewizji, że jest to program rządowy i prosi o pomoc. Na ten apel nie uzyskałem jeszcze odpowiedzi, a wydawało się, że współpraca będzie już harmonijna.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#StefanPaszczyk">Masowość sportu zależy od mediów. Po raz pierwszy przeprowadziliśmy badania na populacji 12-latków i wyniki są bardzo optymistyczne. Być może były one prowadzone zbyt wąsko, jednak w ostatnich 3 latach nastąpił tak dynamiczny rozwój, że dopiero za rok, przy pomocy uczelni, można przeprowadzić całościowe badania.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#StefanPaszczyk">Dla nas mało interesująca jest mapa obiektów sportowych, ponieważ w latach 1990–1994 nie wybudowano żadnego obiektu. Dlatego nie powinniśmy się chwalić, że rocznie oddajemy 200 obiektów.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#StefanPaszczyk">Nie byłoby moralne, gdybym chwalił się, że wzrosła liczba dzieci uprawiających sport z 4% do 34%. Takie bowiem dane uzyskujemy z LZS i od organizatorów igrzysk.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#StefanPaszczyk">Sądzę, że za 6 lat będziemy potęgą w sporcie, tak jak Węgry w latach 60-tych, jeżeli nie zajdzie coś nieprzewidywanego. Mamy dużą liczbę bardzo uzdolnionej młodzieży i nie jest to przypadkiem, lecz wynikiem szkoleń wojewódzkich i makroregionalnych. Młodzież jest bardzo umotywowana i niebywale poważnie traktuje uprawianie sportu. Przykładem może być spartakiada w Krakowie, kiedy młodzież z Opola jechała 11 godzin i nikt nie narzekał na brak warunków.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#StefanPaszczyk">Jeśli w symulacji przewidywaliśmy start 800 lekkoatletów, a przyjechało 1400. Kryteria były nieco obniżone, ale tak duża liczba uczestników była efektem motywacji. Musimy ponieść wyższe koszty, ale nie martwię się tym, ponieważ następuje wzrost poziomu. Kryteria, o których mówiłem, były na poziomie olimpiady w Bydgoszczy w 1995 r., co oznacza, że 400 osób więcej wykonało te kryteria w skali ogólnopolskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#StefanPaszczyk">W mistrzostwach Europy młodzieży uzyskaliśmy 23 miejsce od 1 do 8, co potwierdza dynamiczny rozwój. Na dalsze efekty trzeba spokojnie czekać.</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#StefanPaszczyk">Nakłady na sport znajdują się w gestii wojewodów i my na to wpływu nie mamy. Zdarzają się sytuacje, że kiedy UKFiT zwiększa nakłady na igrzyska szkolne, to wojewodowie zrezygnowali z finansowania sportu. Jeśli widzę, że przekazujemy środki, to w ramach własnego budżetu przekazują środki na inne cele. Jeżeli zmniejszymy tym wojewodom nakłady na inwestycje, to będzie to postępowanie niemoralne.</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#StefanPaszczyk">Systemowe rozwiązania są przez nas preferowane. Sfinansowaliśmy szkolenie kadry wojewódzkiej pod warunkiem, że nasza dotacja wyniesie tylko 1/3 kosztów. Okazało się, że pozostałe 2/3 środków nagle się znalazło, ponieważ nikt nie chciał zrezygnować z dofinansowania. Ten sam mechanizm zastosowaliśmy w przypadku samorządów odnośnie inwestycji. Były gminy, które twierdziły, że nie są im potrzebne obiekty sportowe, ale kiedy zorientowały się, że tracą dotację, to natychmiast wyasygnowały potrzebne środki.</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#StefanPaszczyk">W konsekwencji nasze dofinansowanie doszło do 50%, kiedy zauważyliśmy, że reakcja na nasze oczekiwania jest właściwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszGoć">W rozdziale stowarzyszenia kultury fizycznej znajduje się pozycja zlecanie zadań państwowych jednostkom niepaństwowym (str. 13) - szkolenie i doskonalenie organizatorów kultury fizycznej, trenerów, instruktorów, sędziów sportowych, na którą przeznaczono 1 mln zł. Chciałbym się dowiedzieć, jakie są wyniki? Czy instruktorzy nie są szkoleni przez polskie związki?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszGoć">Na wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących kulturę fizyczną przeznaczono 500 tys. zł. Z czym jest to związane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarianMichalski">Czy znane są wstępne szacunki strat spowodowanych powodzią, jeżeli chodzi o obiekty sportowe, a zwłaszcza o AWF we Wrocławiu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszTomaszewski">To ostatnie pytanie dotyczy 2 pkt. porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StefanPaszczyk">W przyszłorocznym sprawozdaniu niektóre problemy będą jaśniej zarysowane, ponieważ finansowanie obecnie odbywa się z budżetu i środków specjalnych. Z obu tych pozycji przeszkolono 10 tys. wolontariuszów organizatorów sportu powszechnego przez LZS i TUKF.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#StefanPaszczyk">Bardzo ważną rolę przywiązujemy do tego, aby mieć jak najwięcej instruktorów. W Polsce za kilka lat musi być około 50 tys. stowarzyszeń, kiedy jeszcze w 1993 r. było tylko 3 tys. Aby nowe kluby sprawnie funkcjonowały, potrzebują instruktorów. W Niemczech jest 230 tys. instruktorów, a w Polsce - 9 tys., dlatego przeszkolenie 10 tys. osób stanowi dla nas wymierny efekt, jednak mamy jeszcze daleką drogę.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#StefanPaszczyk">Bardzo ważną rolę w naszych programach zajmuje szkolenie i dokształcanie. Polskie związki wykonują to zadanie, choć różnie się z niego wywiązują. Na to zadanie bardzo chętnie przekazujemy środki. Nowelizacja ustawy o kulturze fizycznej oraz rozporządzenie ułatwia zdobywanie tytułu trenera bez konieczności zdobycia wyższego wykształcenia, co do tej pory stanowiło istotną barierę.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#StefanPaszczyk">Część wydawnictw jest finansowana z budżetu jako zadanie zlecone. Wydawnictwa niekomercyjne dotyczą 11 tytułów - elementarzy sportu dla dzieci. Dwa z tych tytułów zostały nagrodzone przez światowe federacje sportu.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#StefanPaszczyk">Pani Irena Szewińska na jednym z kongresów potrzebowała tłumaczenie, aż w 11 językach elementarza lekkoatletycznego. Świadczy to, że stanowi on ogromną wartość. Tłumaczenie będzie wydawane komercyjnie i w związku z tym nie będziemy ponosić kosztów.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#StefanPaszczyk">Jest to zamówienie z funduszy Światowej Federacji Lekkoatletyki.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#StefanPaszczyk">Takie wydawnictwo zachęca dzieci do uprawiania sportu.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#StefanPaszczyk">Innym wydawnictwem niekomercyjnym jest kalendarz uczniowskich klubów sportowych, który zawiera terminy 1500 imprez i 3000 adresów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewPasert">Pozycja na str. 13 dotyczy zadań zleconych dla polskich związków sportowych na doszkalanie instruktorów w rozbiciu na poszczególne zadania: zgrupowanie krajowe, zagraniczne, starty krajowe i zagraniczne, mistrzostwa świata i Europy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewPasert">Wszystkie związki sportowe, które mają szkoły mistrzostwa sportowego, zostały zobligowane do opracowania nowoczesnych programów szkoleniowych dla trenerów, zawodników i nauczycieli prowadzących zajęcia z poszczególnych dyscyplin sportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszTomaszewski">Wyczerpaliśmy listę mówców. W imieniu prezydium Komisji zgłaszam wniosek o pozytywne przyjęcie wykonania budżetu państwa w części 45 oraz zbiorczego budżetu wojewodów w części 85 w zakresie działu 87 - kultura fizyczna i sport. Wnioski NIK wychodzą naprzeciw sygnałom skierowanym przez naszą Komisję. Dotyczy to między innymi przekazywania środków na zadania państwowe jednostkom niepaństwowym.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszTomaszewski">Prezes Paszczyk wspomniał o wydawnictwach niekomercyjnych, które dotyczą formalno-prawnych kwestii zawiązania stowarzyszenia. W opracowaniu znajduje się druga część dotycząca spraw finansowo-księgowych. Omówione są podstawowe akty prawne z rozporządzenia Rady Ministrów itd.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#TadeuszTomaszewski">Wnioski NIK są jeszcze dalej idące, proponuje się, aby UKFiT w stosunku do tych stowarzyszeń zorganizował 2–3 spotkania instruktażowe.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#TadeuszTomaszewski">Urząd organizuje już takie spotkania w stosunku do polskich związków sportowych, ale szkolenie trzeba zorganizować w makroregionach dla pozostałych stowarzyszeń kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#TadeuszTomaszewski">Chcę zaproponować brzmienie opinii Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu nr 15: „Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 1997 r. Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzyła sprawozdanie Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1996 r. w części 45 - dotyczącej Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki w zakresie kultury fizycznej i sportu wraz z informacją o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 1996 r. w części 45 - Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, opracowaną przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w części 85 dotyczącej zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie działu 87 - Kultura fizyczna i sport”.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#TadeuszTomaszewski">Po analizie dokumentów i dyskusji poselskiej, Komisja pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa w części 45 - Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki oraz zbiorczy budżet wojewodów w części 85 w zakresie działu 87 - Kultura fizyczna i sport.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są uwagi lub inne propozycje do opinii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do 2 pkt. posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StefanPaszczyk">Dziękuję Komisji za słowa uznania oraz dyrektor Gajdus za 4-letnią współpracę, której początki były tak trudne. Zostaliśmy nauczeni właściwego nadzoru nad stowarzyszeniami, co nie jest takie proste. Są to wolontariusze i decyzje prezesa stowarzyszenia są niezależne, choć często nie są zgodne z prawem. Księgowy boi się skorygować propozycję prezesa, ponieważ nie chce być zwolniony z pracy. Doświadczenie pozwoliło nam jednak zapanować nad tym żywiołem.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StefanPaszczyk">My także nauczyliśmy kontrolerów NIK, że 6 naszych ośrodków nie może stawać do przetargu na organizację zgrupowań przygotowań olimpijskich, bo nie ma lepszego miejsca z ekonomicznego punktu widzenia. Wynik sportowy podlega też ekonomizacji, nie tylko przez nakłady, ale i efekty.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#StefanPaszczyk">Obydwie strony dzięki współpracy osiągnęły taki efekt, że ocena jest pozytywna. Zawsze pokornie przyjmowaliśmy wszystkie uwagi, choć nie zawsze można było je wprowadzić na bieżąco, ale sądzę, że kolejny rok będzie jeszcze lepszy.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#StefanPaszczyk">Do tej pory musieliśmy wszystkich zachęcać do podejmowania działalności, obecnie nadszedł czas na sterowanie poszczególnymi stowarzyszeniami. Z niektórymi prezesami polskich związków sportowych spotykam się co kilka miesięcy, a z innymi 2 razy w roku na naradach, ponieważ systemy już funkcjonują. Prezesi, którzy spotykają się z problemami mogą zawsze znaleźć u nas poradę i wsparcie. Mamy z tym do czynienia tylko wtedy, kiedy stowarzyszenie nie potrafi znaleźć miejsca w tym systemie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszTomaszewski">Nie było formalnego sprzeciwu, jednak dla wypełnienia formalności. Chcę się zapytać, kto jest za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części 45 i 85? Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszTomaszewski">Chcę pogratulować wszystkim pracownikom UKFiT i jego prezesowi oraz kontrolerom NIK za pomoc urzędowi w rozwiązywaniu bieżących problemów, zwłaszcza gdy ma się do czynienia z tak dużą grupą współpracujących podmiotów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StefanPaszczyk">Bierzemy aktywny udział w zwalczaniu skutków powodzi, w tym w pracach nad nowelizacją ustawy o grach losowych. Było to związane z propozycją premiera, aby zwiększyć dopłaty o 10%. Ponieważ obawiamy się, iż może to gwałtownie zmniejszyć wpływy z totalizatora, co wpłynie destrukcyjnie na toto-lotek, dlatego zaproponowaliśmy 35%, czyli ponad 50 mln zł i o taką kwotę zmniejsza się wpływy UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#StefanPaszczyk">Dokonaliśmy dokładnych symulacji, przejrzeliśmy wszystkie decyzje związane z 49 programami inwestycyjnymi. Wiemy już, że w tym roku zrealizujemy wszystkie postanowienia prezesa i umowy bankowe. Żadne inwestycje nie ucierpią na skutek powodzi i tylko od drugiej strony zależy, czy podoła temu zadaniu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#StefanPaszczyk">W trakcie symulacji udało nam się wygospodarować 20 mln zł na remonty w gminach, które znajdują się w wykazie. Środki chcemy uruchomić do końca sierpnia br.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#StefanPaszczyk">W myśl nowelizacji kilku ustaw dotyczących budownictwa, wprowadziliśmy pewne korekty i uzgodniliśmy z ministrem finansów uproszczoną drogę uzyskiwania środków. Podjęliśmy decyzję, że dofinansowanie wynosić będzie 90%.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#StefanPaszczyk">W informacji o zniszczeniach obiektów sportowych przedstawiliśmy kwotę 80 mln zł. Została ona uzyskana z danych wojewodów. Straty mogą być jeszcze większe, ponieważ obiekty otwarte nadal są pod wodą i trudno jest przygotowywać ekspertyzy już dzisiaj. Przykładem jest Kłodzko, gdzie na terenie stadionu, kortu i kempingu znajduje się 1 metr mułu. Nie można go jeszcze usunąć i można przypuszczać, że w tym miejscu ten obiekt nie zostanie odtworzony, ponieważ struktura podłoża została naruszona przez prądy rzeki.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#StefanPaszczyk">Sądzę, że w tym roku na obiektach otwartych niewiele można zrobić, poza plantowaniem i czyszczeniem. Dlatego większość środków chcemy przeznaczyć na obiekty zamknięte, aby wyremontować podłogi. Nie można tego, jednak zbyt szybko przeprowadzić, ponieważ bez osuszenia podłoża mogą zostać zniszczone nowe parkiety, które ponownie trzeba będzie zrywać.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#StefanPaszczyk">Wysłaliśmy trzyosobowe ekipy, które mają na celu przygotowanie harmonogramu prac. Powtarzam raz jeszcze, błąd może nas za dużo kosztować.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#StefanPaszczyk">„Śląsk-Wrocław” musiał odwołać mistrzostwa świata wojskowych w strzelaniu sportowym ze względu na duże zniszczenia. Chcieliśmy ocenić obiekty AWF już w poniedziałek, ale poproszono nas, abyśmy odroczyli wyjazd o tydzień, ponieważ wszystko jest pod wodą.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#StefanPaszczyk">W trakcie olimpiady młodzieży zorganizowaliśmy spotkanie z dyrektorami wydziałów lub ich pełnomocnikami, na którym omówiliśmy wszystkie sprawy. Jeżeli będzie możliwość, to przeniesiemy środki z nierealizowanych w terminie inwestycji. W przypadku dużych opóźnień nakłady przełożymy na rok następny. Szykujemy się do poniesienia kosztów w 1998 r.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#StefanPaszczyk">Nie wiem jeszcze jaki system uruchamiamy, ale będzie on podobny do obecnie stosowanego. Nie będziemy wymagać od gmin pokrycia 2/3 kosztów i utrzymamy 99% nakłady z naszej strony.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#StefanPaszczyk">Prawdopodobnie zmienimy proporcje naliczania limitów dla województw, być może skorzystamy z wykazu gmin objętych skutkami powodzi. Będziemy czynili wszystko, aby nie odbywało się to kosztem innych województw, ale ścisłym przestrzeganiem przepisów i odwołaniem niektórych inwestycji. Nie będzie to dotyczyło takich inwestycji jak remont „Torwaru”, ponieważ zbyt duże straty ponieślibyśmy, gdyby do skutku nie doszły Mistrzostwa Europy w koszykówce i judo, co ma ogromne znaczenie dla sportu polskiego. Wycofaliśmy się już z rozpoczęcia inwestycji na rzecz łyżwiarstwa szybkiego w Zakopanym. W kilku przypadkach zrezygnujemy z podobnych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#StefanPaszczyk">Pierwotnie planowaliśmy przeznaczyć 1 mln zł na wakacje, a obecnie jest to już kwota 2,5 mln zł na wakacje dla dzieci z terenów objętych powodzią. Ta akcja jest znakomicie prowadzona i z 5 tys. niewykorzystane jest tylko 200 miejsc. Dzieci przyjeżdżają na wakacje w tragicznym stanie, bez odzieży nadającej się do noszenia. W pełni pokrywamy koszty pobytu, transportu i w wielu przypadkach zakupu butów sportowych i dresów.</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#StefanPaszczyk">W drugim etapie wyasygnujemy pieniądze dla klubów sportowych, tam gdzie sale będą już wyremontowane. Wspólnie z MEN uzgodniliśmy, że wspomożemy remonty sal sportowych, których wymiary przekraczają 30 m. Jeżeli sale zostaną wyremontowane, to wówczas odrestaurujemy stan podstawowego sprzętu sportowego i wyposażenie sal sportowych. Sądzę, że nie będzie to wiązane z dużymi nakładami i na bieżąco będziemy informowali Komisję o zaawansowaniu prac.</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#StefanPaszczyk">Z bardzo ciekawą inicjatywą wyszła ambasada Węgier oraz Węgierski Ośrodek Informacji Turystycznej w Warszawie. Zaproponowali poniesienie kosztów przez stronę węgierską przyjęcia 600 dzieci i 30 wychowawców na wakacje w miesiącu sierpniu.</u>
          <u xml:id="u-25.14" who="#StefanPaszczyk">Jeżeli posłowie zaproponują inne rozwiązanie, to z chęcią włączymy się do ich realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszTomaszewski">Czy poza Wrocławiem będą dofinansowane inne gminy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewPasert">Dzisiaj odbyło się spotkanie zarządu fundacji i od września do listopada organizujemy zielone szkoły w ośrodku „Delfin” w Puchu. Pokrywamy 100% kosztów pobytu, myślę, że pobliskie szkoły udzielą sal lekcyjnych i młodzież, której szkoły nie zostaną odremontowane do października, będzie mogła korzystać z tego ośrodka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StefanPaszczyk">Sądzę, że każdy Polak chce mieć swój wkład w pomocy. Dlatego jeżeli zajdzie potrzeba, to przeprowadzimy podobną akcję przez kluby sportowe, które postanowiły przekazać dochody z imprez sportowych na zwalczanie skutków powodzi. Będą w najbliższym czasie organizowane specjalne mecze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszTomaszewski">Prezes Paszczyk rzeczywiście konsultował kwestię nowelizacji ustawy o grach losowych. Po dokonaniu obliczeń zdecydowano się, że w naszej puli zostanie przeznaczonych 35% środków na okres do 31.01.1998 r., co nie naruszy programów wojewódzkich i inwestycji strategicznych.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#TadeuszTomaszewski">Chcę podziękować za sposób, w jaki zorganizowano wakacje sportowe dla tych dzieci. Cała akcja przebiegała bardzo sprawnie. Organizatorzy byli w stanie przyjąć dzieci w dobrych warunkach, przy udziale parlamentarzystów. Poseł Błoch przyjęła w Nowej Soli grupę 35 dzieci, poseł Szczepański z woj. leszczyńskiego przyjął także dzieci łącznie z zakupem ubrań itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WładysławBułka">W jaki sposób będą odnawiane obiekty sportowe, które zostały zalane, np. boiska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StefanPaszczyk">W tym roku nie ma szansy na wykonanie takich prac. Jest to wyrzucenie pieniędzy, ponieważ obiekty otwarte są bardzo zniszczone. Boiska znajdują się pod metrową warstwą mułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WładysławBułka">W moim województwie nie ma mułu, ale górskie rzeki zniszczyły boiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#StefanPaszczyk">W pierwszej kolejności trzeba zadbać o obiekty zamknięte, bo to się wiąże z naszym klimatem. Zimą boiska nie będą wykorzystane. Posiadamy informacje dotyczące szacunkowych kosztów. Jednak budowanie boiska jest bardzo pracochłonne i dlatego ważniejsze jest uruchomienie obiektów, które kosztowały 4–5 mln zł, nakładem 100 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WładysławBułka">Na Żywiecczyźnie wody Soły i Koszarawy popodmywały boiska. Sportowcy muszą się przygotować do odbudowy. UKFiT nie może preferować tylko „Śląsku-Wrocław”, którego obiekty były budowane za publiczne środki. Chodzi mi o tych ludzi, którzy z ogromnym poświęceniem budowali boiska. Co ja mam powiedzieć tym działaczom?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StefanPaszczyk">Nie zrozumiał mnie pan. Posiadamy szacunkowe bilanse i wykazy. Obiekty otwarte będą remontowane wiosną 1998 r., co nie znaczy, że nie trzeba już teraz przygotowywać projektów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że z posiadanych w budżecie środków nie odrestaurujemy wszystkich obiektów. Jest to niemożliwe. Tam gdzie boisko zostało zniszczone, to nie wiąże się to z jego remontem, ale z jego budową od początku. Trzeba położyć drenaż, kilka warstw nawierzchni itd.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#StefanPaszczyk">Nie powiedziałem, że nie ma perspektyw. Prawdopodobnie obiekty otwarte będą remontowane wiosną, ponieważ teren musi być osuszony. W pierwszej kolejności będziemy remontować obiekty zamknięte, ponieważ w innym wypadku wilgotne mury trzeba będzie rozbierać. Byłoby to stratą dla sportu w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#StefanPaszczyk">Nie można twierdzić, że dla mnie jest ważniejszy „Śląsk-Wrocław” niż Żywiec. Posłużyłem się tylko tym przykładem, że zostały odwołane mistrzostwa świata z powodu powodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WładysławBułka">Nie o to mi chodziło, ale przyjmuję taką odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#StefanPaszczyk">Zapewniam, że udostępnimy wszystkie informacje, gdzie zostaną przekazane środki w kwocie 20 mln zł. Proszę o pomoc posłów, o monitorowanie działań gminnych i urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WładysławBułka">Zwracam się do pana prezesa, jako przewodniczącego Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Dzisiejsza prasa podała, że Szczyrk nie będzie włączony do miast, w których ma się odbywać olimpiada. Pod uwagę jest brany tylko Kraków i Zakopane. Jak pan ocenia takie postępowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StefanPaszczyk">Do dzisiaj nie zgłoszono do nas wniosków. Dotych-czasowe wersje nawet przez samorządy były oceniane, jako materiały robocze.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#StefanPaszczyk">Nie mogę reagować na każde wystąpienie prasowe, ponieważ jeszcze kilka tygodni temu słyszałem, że Zakopane nie chce współpracować z Krakowem. Dlatego proponuję, abyśmy trochę odczekali i sytuacja się wyklaruje.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#StefanPaszczyk">Rząd będzie partycypował w kosztach tylko w postaci gwarancji, PKOL jako nośnik idei zgłaszając taką ofertę, ale nie zależy zapominać o tym, że jest to ruch stowarzyszeniowy. Nie mamy dobrych doświadczeń w staraniach o przygotowanie zimowych igrzysk, rozmowy na ten temat trwają bowiem 2 rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZygmuntBartosiewicz">Chcę zabrać głos w sprawie boisk LZS. Rady wojewódzkie LZS posiadają wykaz obiektów i na tej podstawie stwierdziły, że nie wszystkie muszą być remontowane. Przez wiele lat budowałem stadiony i zdaję sobie sprawę, że w części obiektów remont będzie polegał na podsianiu trawy. Trawa musi być zasiana do 15 września, ponieważ w późniejszym terminie istnieje zagrożenie wymarznięcia.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#ZygmuntBartosiewicz">W województwie wrocławskim na części boisk jeszcze stoi woda. Te obiekty należy zaorać, zabronować i obsiać. Nie ma na na ich błota, lecz znajduje się tam zastoina wodna, która zniszczyła trawę. Jest to kosztowniejsza inwestycja, a obiekt przez 2 lata nie powinien być użytkowany.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#ZygmuntBartosiewicz">Tam, gdzie woda zabrała ze sobą pół boiska, trzeba dowieść ziemi. Jest to duża inwestycja, wiążąca się z transportem wielu ton ziemi i jej późniejszym ubiciem.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#ZygmuntBartosiewicz">Śląsk-Wrocław posiada piękny obiekt, na którym ćwiczy bardzo dużo młodzieży. Ten obiekt został zalany i bardzo tego żałuję, ponieważ był on klasy olimpijskiej. Dlatego po opadnięciu wody należy podjąć jak najszybciej remont, ponieważ opóźnienie będzie powodowało coraz większe koszty.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#ZygmuntBartosiewicz">Na terenie AZS najbardziej ucierpiał właśnie ten obiekt, leżący nad samą Odrą. Ten obiekt był niedawno oddany do użytkowania. Został on wybudowany ze środków pochodzących z dopłaty do toto-lotka.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#ZygmuntBartosiewicz">Na skutek powodzi mało ucierpiała konstrukcja hal, ale nie wiadomo w jakim stanie znajduje się nawierzchnia.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#ZygmuntBartosiewicz">Nie można ocenić rozmiaru szkód, ponieważ ciągle znajduje się on pod wodą, tak jak pobliski hotel.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#ZygmuntBartosiewicz">W imieniu rodziców, którzy wysłali dzieci na kolonie z terenów zalanych gmin: Iwińsko, Oborniki i Oławy. Chcę podziękować za tak sprawną organizację. Ich dzieci otrzymały bowiem wszystkie potrzebne im rzeczy osobiste i znajdują się pod dobrą opieką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarianMichalski">Chcę nawiązać do mojego wystąpienia z trybuny sejmowej, kiedy analizowaliśmy wykonanie dodatkowych wpływów z toto-lotka. To, że wprowadziliśmy 20% dopłatę zasługuje na pochwałę, a teraz z tej kwoty zabieramy 35% na rzecz powodzian.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarianMichalski">Czy jest możliwość przywrócenia 26% dodatku?</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#MarianMichalski">Obecnie z tego tytułu nie osiągamy bowiem żadnych wpływów. W całej Europie 65% wpływów z toto-lotka jest przekazywane na kulturę fizyczną, czy my nie powinniśmy zmierzać w tym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszKowalczyk">Uważam, że zbędne są wszelkie komentarze dotyczące sytuacji w południowo-zachodniej Polsce.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#TadeuszKowalczyk">Zwracam uwagę, że zawsze powinny być zabezpieczone środki na takie sytuacje szczególne, które mogą być przeznaczone na pomoc klubom sportowym i stowarzyszeniowym.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#TadeuszKowalczyk">W ubiegłym roku było oberwanie chmury w Ostrowcu i na boisku widoczne były tylko poprzeczki. Sytuacja była podobna jak dziś we Wrocławiu i Opolu, Nysie i Kłodzku, jednak z tym problemem musieliśmy uporać się sami. Ponieśliśmy wiele trudu, aby stadion doprowadzić do używalności, a i tak nie mogliśmy skorzystać z niego przez pół roku.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#TadeuszKowalczyk">Klub utrzymuje się tylko z dotacji samorządu i nie ma sponsorów, a uzyskaliśmy pomoc w wysokości 1,9 tys. zł, gdy tymczasem tylko trawa kosztowała 2,5 ty.s zł. Mówię o tym, abyśmy pamiętali także o takich lokalnych kataklizmach, które niszczą wieloletni dorobek działaczy sportowych. W związku z tym należy uwzględnić w budżecie środki, aby w przyszłości można było z takich sytuacji wychodzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#StefanPaszczyk">Tylko od posłów zależy, jaki będzie kształt budżetu. Niedawno nie mieliśmy żadnych możliwości przekazywania pieniędzy klubom na sprzęt, taka jest zresztą tendencja światowa. Państwa zadaniem jest opracowanie strategii w skali makro. Dzięki posłom uzyskaliśmy środki z dopłaty, co stworzyło pewien margines bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#StefanPaszczyk">Nie mniej prezes UKFiT nie może interweniować w kupno trawy i utrzymanie boiska. To zadanie musi pozostać lokalną sprawą.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#StefanPaszczyk">Posiadanych środków nie chcę wydawać na trawę, ale interweniować w takich sytuacjach, kiedy stowarzyszenia na radzą sobie i dotyczy to 100–300 tys. zł. Musimy myśleć w takiej perspektywie, ponieważ w innym wypadku wydamy 20 mln zł na kupno trawy i okaże się, że jest to zbyt mała kwota na interwencje.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#StefanPaszczyk">Dlatego proszę posłów o współpracę z dyrektorami wydziałów w sprawach lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#StefanPaszczyk">Każdy z posłów chce jak najwięcej uzyskać dla swojego regionu i dlatego proszę o zgłaszanie własnych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#StefanPaszczyk">Zdajemy sobie sprawę w jakiej sytuacji znajduje się „Śląsk-Wrocław”. Do renowacji przystąpimy wówczas, kiedy będą już znane harmonogramy i kosztorysy, ponieważ nie chcemy, aby środki te zostały zmarnowane. Dopiero kiedy ekspert stwierdzi, że obiektom nie grozi grzyb, to wówczas można przystąpić do ułożenia nowego parkietu. Wolę bowiem przeznaczyć pieniądze na remont sali sportowej, w której dzieci ćwiczą na lekcji wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#StefanPaszczyk">Miło mi słyszeć pochwały dotyczące wakacji sportowych. Uważam, że zostały one przygotowane profesjonalnie i duża w tym zasługa wicedyrektora Krzysztofa Książka, który w TKKF zorganizował punkt kontaktowy, koordynacyjny.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#StefanPaszczyk">Odnośnie do propozycji zwiększenie dopłat do totalizatora proponuję poczekać do nowej kadencji Sejmu. Obecnie nie ma żadnych szans na wprowadzenie takiej zmiany. Należy podchodzić do tego ostrożnie, ponieważ są ugrupowania, które to środki chętnie przeznaczyłyby na inne cele.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#StefanPaszczyk">Musi powstać cały ogólnopolski system, ponieważ nie mogę blokować pieniędzy a posłowie nie pozwolą mi na taki sposób wydatkowania środków i oczekiwanie na huragan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dzisiaj wszystkie dochody u tytułu gier liczbowych trafiają do budżetu państwa, który przeznacza środki dla UKFiT na opracowane programy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#TadeuszTomaszewski">My wprowadziliśmy jedynie dopłatę. W budżecie państwa są już przewidziane wpływy z totalizatora. W związku z tym tylko ze środków pozabudżetowych można było skorzystać.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#TadeuszTomaszewski">Najważniejszym zadaniem Komisji w przyszłej kadencji sejmu będzie obrona obecnego stanu rzeczy. Niektóre ugrupowania właśnie tutaj będą szukać oszczędności. Obecne wpływy pozwalają bez zbytnich reperkusji przekazać 60 mln zł na cele powodziowe przy zachowaniu wszystkich programów.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że renowacja boisk LZS jest tym właśnie zadaniem, które w pierwszej kolejności fundacja będzie rozpatrywała w uproszczonym trybie. Trzecim źródłem są budżety wojewodów, którzy powinni uwzględnić środki dla organizacji pozarządowych w części kultura fizyczna i sport. Dlatego musimy przypilnować, aby zostały zabezpieczone środki także na inwestycje. Ze sprawozdania wynika, że wielu wojewodów nie przewidziało tego zadania.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#TadeuszTomaszewski">W związku z tym nie można nawet się zwrócić o kupno trawy.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#TadeuszTomaszewski">Zwracam się z prośbą do prezesa Paszczyka, aby przy kontynuacji programu wiejskiego uwzględnić środki na zakup sprzętu jeszcze w tym roku. Sądzę, że znajdziemy w tym zakresie kompromisowe wyjście.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że podsumowujące posiedzenie może odbyć się 21 sierpnia br. w trakcie następnego posiedzenia Sejmu. Wówczas porozmawiamy na tematy, które były pod naszym bacznym nadzorem przez ostatnie 4 lata.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>