text_structure.xml
71.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Witam wszystkich bardzo serdecznie na ostatnim w tym roku posiedzeniu Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Czy mają państwo uwagi do porządku posiedzenia Komisji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do rozpatrzenia informacji na temat wdrożenia trzeciej godziny wychowania fizycznego w szkołach oraz stanu i poziomu kadr nauczycieli wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej o wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejOlejniczak">Problem wdrożenia trzeciej godziny wychowania fizycznego w szkołach wywołuje, w ostatnim czasie, różnorakie reakcje. Myślę, że tej sprawie należy poświęcić chwilę uwagi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejOlejniczak">Przedstawiliśmy państwu materiał, który próbuje opisać sytuację, zgodnie ze stanem faktycznym, jaki od dnia 1 września 1996 r. funkcjonuje. Realizując przepisy ustawy o kul-turze fizycznej Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło, nie bez kłopotów finansowych i innych, trzecią godzinę wychowania fizycznego w klasach I, V, VI, VII i VIII oraz w dwóch klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych do programu szkolnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejOlejniczak">W tej chwili zwiększony wymiar zajęć wychowania fizycznego ma miejsce w ok. dwóch trzecich oddziałów szkolnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MaciejOlejniczak">Zanim przystąpię do próby analizy, chciałbym zwrócić uwagę na bardzo istotną rzecz, mającą podłoże niemal filozoficzne. Na poszerzenie wymiaru godzin wychowania fizycznego powinniśmy spoglądać nie tylko w płaszczyźnie zwiększenia obowiązku szkolnego, ale w szerszej perspektywie, tzn. w ramach edukacji prozdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MaciejOlejniczak">Do przygotowywanych założeń podstaw programowych reformy edukacji narodowej wprowadzono bardzo ważną część, tj. edukację prozdrowotną. W tym kontekście należy postrzegać działania podjęte na mocy ustawy o kulturze fizycznej, owocujące w systemie edukacji, np. zwiększenia godzin lekcyjnych wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MaciejOlejniczak">W informacji przedstawionej państwu, chcieliśmy odnotować zarówno pozytywne, jak i negatywne zjawiska związane z wprowadzeniem trzeciej godziny wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MaciejOlejniczak">Do pozytywów należy zaliczyć uzyskanie zwiększonej dotacji na zakup sprzętu, remonty, rozbudowę bazy sportowej. Wygospodarowano także nowe powierzchnie w szkołach na sale służące do ćwiczeń korekcyjnych, służące małym drobnym działaniom nie wymagającym wielkich sal gimnastycznych, takich jak: siłownie, sale do tenisa sportowego itd.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MaciejOlejniczak">Cała sprawa wywołała bardzo pozytywną reakcję rodziców, nauczycieli, uczniów. Zwiększyło się zainteresowanie problematyką edukacji prozdrowotnej. Szkoły podjęły próby zwiększenia bazy sportowej na swoich obszarach. Ten proces występuje obecnie bardzo mocno. Ma on także jakby drugie dno, tzn. zwiększony jest nacisk na resort w sprawie pomocy w zakresie inwestycji, rozbudowy bazy sportowej przy szkołach itd. Zwiększyło się także zainteresowanie tymi problemami samorządów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MaciejOlejniczak">Można zatem stwierdzić, że wprowadzenie trzeciej godziny wychowania fizycznego do szkół ma swoje ogromne i dalekosiężne znaczenie. Te działania znakomicie plasują się w innych programach, które podejmujemy w systemie oświaty, takich jak: szkoła promująca zdrowie, programy Rządowej Komisji Ludnościowej dotyczące promocji zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego w systemie edukacji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MaciejOlejniczak">Dzisiaj miałem okazję rozmawiać na ten temat z panem prof. Cześnowskim i prof. Jaworskim. Dyskutowaliśmy o możliwości rozszerzenia widzenia edukacji i prozdrowotnej w naszym społeczeństwie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MaciejOlejniczak">Nie trudno było przewidzieć, że wystąpią zjawiska o charakterze niepozytywnym. Objawiło się to przede wszystkim w możliwości dostępności do sal sportowych. Tych obiektów mamy za mało. Nie istnieje jednak ścisła współzależność pomiędzy posiadaną bazą sportową przy szkołach a możliwością wprowadzenia trzeciej godziny wychowania fizycznego. Częstokroć próbuje się w taki uproszczony sposób podchodzić do tej sprawy. Nie jest to właściwe. Wiele tego rodzaju zajęć może być w różnoraki sposób wykorzystywanych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MaciejOlejniczak">Warunkiem prawidłowego wprowadzenia trzeciej i kolejnych godzin wychowania fizycznego jest z jednej strony kwestia bazy i sprzętu sportowego, z drugiej - kadr nauczycielskich.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MaciejOlejniczak">Jeśli chodzi o pierwszą sprawę, to nie w pełni dysponujemy salami gimnastycznymi. Jest ich 14 tys. w skali kraju. Są one różnie rozłożone w stosunku - szkoły podstawowe: licea ogólnokształcące: szkoły zawodowe. Najistotniejszą sprawą jest to, że z ogólnej liczby sal w środowisku wiejskim mamy ich ok. 30 proc.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MaciejOlejniczak">Z drugiej strony, chciałbym wyraźnie zaakcentować, iż od roku szkolnego 1992/93 zwiększyliśmy liczbę tych obiektów o ok. 1,5 tys. Czyli średniorocznie przybywa ok. 500 nowych obiektów, które powiększają nam możliwości pracy związanych z posiadaniem sal gimnastycznych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MaciejOlejniczak">Wyraźny niedobór jest takich obiektów, jak: baseny kryte; tych w skali kraju jest poniżej 200.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MaciejOlejniczak">Ministerstwo Edukacji Narodowej ciągle zwiększa środki na doposażenie w sprzęt sportowy, aczkolwiek środki te nie mogą być wystarczające. W tym roku na ten cel przeznaczyliśmy 2,5 mln zł. Za pośrednictwem kuratoriów staramy się dofinansować, przede wszystkim szkoły wiejskie.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MaciejOlejniczak">Na koniec krótka informacja, która dotyczy kadry nauczycieli wychowania fizycznego. Pełnozatrudnionych nauczycieli jest ok. 33 tys., w tym ponad 26 tys. posiada wyższe wykształcenie. Około 2,5 tys. nauczycieli posiada średnie wykształcenie. Pewna liczba nauczycieli nie ma przygotowania pedagogicznego, ale znaczna część osób podnosi swoje kwalifikacje.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MaciejOlejniczak">Bez wątpienia Komisję najbardziej interesuje to, czy i w jakiej skali niezbędne jest poszerzenie liczby nauczycieli, którzy zapewniliby pełną obsługę zwiększonego wymiaru zajęć z wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MaciejOlejniczak">Chodzi tu o 2,5 tys. nauczycieli, nie wliczając szkół samorządowych. Gdyby pozostała obecna liczba oddziałów szkolnych, ci nauczyciele byliby wymagani niezwłocznie. Natomiast jak gdyby na naszą korzyść przemawiają w tej chwili pewne procesy demograficzne - zmniejszanie się liczby uczniów w szkołach podstawowych i tym samym zmniejszanie się liczby oddziałów. Pozwoli to nam stopniowo przesunąć część nauczycieli do szkół ponadpodstawowych. W ten sposób problem kadry nauczycieli wychowania fizycznego, zabezpieczającej potrzeby związane z trzecią godziną, powinien być rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MaciejOlejniczak">Drugim wnioskiem jest dążenie do kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego dwuprzedmiotowo, z jeszcze innym przedmiotem, np. biologią, geografią, pedagogiką itd.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MaciejOlejniczak">Jeśli chodzi o kwestię bazy, to konieczność zwiększenia wysiłku inwestycyjnego, jest rzeczą niezbędną. Myślę, że w tej sprawie wspólne działanie i samorządów, i resortów oraz urzędów centralnych pozwoli na przełamanie impasu, w jakim się znajdujemy.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MaciejOlejniczak">Zadaniem nie cierpiącym zwłoki jest ciągłe doposażanie w sprzęt sportowy naszych szkół. Są to główne problemy, jakie dostrzegamy w obszarze edukacji narodowej, związane z pierwszymi ocenami tego zjawiska, jakim jest wprowadzenie trzeciej godziny wychowania fizycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LechDrożdżyński">Przygotowując dzisiejszy materiał dotyczący realizacji trzeciej godziny wychowania fizycznego i kolejnych, posłużyliśmy się ekspertyzami. Wybaczcie państwo za takie ujęcie programu, ale myślę, że to spojrzenie w oparciu o materiał empiryczny przygotowany przez Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie, reprezentowaną przez pana prof. dr hab. Zygmunta Jaworskiego oraz przez pracowników Departamentu Organizacji Kultury Fizycznej Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, da nam możliwość szerszego, pełniejszego oglądu tej kwestii od strony kadrowej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LechDrożdżyński">Chciałbym powiedzieć, że pod informacją pana dyr. Olejniczaka w całości się pod-pisujemy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#LechDrożdżyński">W najbliższych latach konieczne będzie inne podejście do problemu kształcenia kadr. Pragnę poinformować, że przygotowujemy nowy model absolwenta Akademii Wychowania Fizycznego. Chcemy również odnieść to do aktualnej sytuacji w oświacie, w kulturze fizycznej, posługując się danymi, które są zawarte w materiale. Ponieważ materiał jest bardzo szczegółowy, nie chciałbym go rozwijać.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntJaworski">Zwrócę uwagę na pewne zjawiska, które wynikają z przedstawionego nam materiału. W masie różnych liczb i informacji pewne rzeczy mogą zostać przeoczone.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntJaworski">Podjęliśmy nietypową próbę szczegółowych wyliczeń tych godzin zajęć, jakie przewidziane byłyby w poszczególnych typach szkół, w klasach. Należy zastrzec jednak, że prezentowana szczegółowość ma charakter bardzo wstępny. Proszę więc o wyrozumiałość, gdyż mieliśmy mało czasu. Chodziło raczej o panoramę zjawiska, a nie o precyzyjne określenie. W ogóle w prognozowaniu bardzo trudno coś precyzyjnie określić.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZygmuntJaworski">Co wynika z naszych danych? Po pierwsze, że nadal kluczem do rozwiązania problemu kultury fizycznej i wychowania fizycznego jest szkoła podstawowa. Tam było, jest i będzie najwięcej godzin zajęć i od tego, jak poradzimy sobie z wychowaniem fizycznym w szkole podstawowej będzie zależało, co dalej będzie się działo w szkołach ponadpodstawowych i w ogóle w społeczeństwie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZygmuntJaworski">W ramach szkoły podstawowej chciałbym zwrócić uwagę jeszcze na dwa zjawiska.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ZygmuntJaworski">W klasach początkowych zajęcia wychowania fizycznego ważne są ze względu na wiek rozwojowy, na właściwości rozwoju dziecka, na plastyczność przyjmowania różnych dyspozycji, które w starszych klasach nie są tak łatwe do przyswojenia.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#ZygmuntJaworski">Drugim problemem jest to, że w tych klasach zajęcia prowadzą wychowawczynie klas. Dlatego we wnioskach sugerujemy, aby niezależnie od kształcenia nauczycieli na poziomie wyższym czy licencjatu, dokształcić te panie możliwie szybko w toku krótkotrwałych kursów.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#ZygmuntJaworski">Innym aspektem związanym z wychowaniem fizycznym w szkołach podstawowych jest problem środowisk mało zurbanizowanych. Szkoły, które znajdują się w miejscowościach małomiasteczkowych, na wsi, są najbardziej upośledzone. Obserwując strukturę kwalifikacji nauczycieli prowadzących zajęcia wychowania fizycznego, właśnie na wsiach jest ona najgorsza.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#ZygmuntJaworski">Im niższy jest stopień urbanizacji miejscowości, tym struktura kwalifikacji jest gorsza i w związku z tym bardziej upośledzona jest młodzież, jeśli chodzi o korzystanie z walorów aktywności ruchowej. Przy różnych zastrzeżeniach i przy różnych korektach, jakie nastąpią w tych prognozach, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na kwalifikowanych nauczycieli wychowania fizycznego - według mnie - jest dużo optymizmu. Sądzę, że ten 4-letni trudny okres trzeba będzie przetrwać.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#ZygmuntJaworski">Nowe rozwiązania nie dają od razu efektów. Proponowanego rozwiązania nie dałoby się zrobić w żadnym przypadku i nie da się zrobić w reformie całego szkolnictwa. Teraz jest wyjątkowo dogodny okres do wdrożenia zwiększonego wymiaru zajęć, że względu na to, że pojawił się niż demograficzny, który dotyczy całego szkolnictwa, nie tylko podstawowego, ale i ponadpodstawowego.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#ZygmuntJaworski">Nie obawiałbym się tutaj nawet kasandrycznych sugestii, że nie poradzimy sobie. Niewątpliwie będzie to okres przejściowy i może nastąpić chwilowe obniżenie poziomu. Trudno jednak nie odczuć skutków czegoś, co jest historycznym wydarzeniem.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#ZygmuntJaworski">Sądzę, że gdyby udało się wdrożyć wszystkie wnioski sformułowane w materiale resortowym, to wszyscy powinniśmy być zadowoleni.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszTomaszewski">Proponuję, abyśmy rozpoczęli serię pytań do resortu, a następnie przeszli do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym przedtem przypomnieć, że po uchwaleniu ustawy o kulturze fizycznej pod-niosły się głosy - co niepokojące - ze środowiska oświatowego, które mówiły, że nie jesteśmy w stanie wdrożyć trzeciej godziny lekcyjnej wychowania fizycznego. Po pierwsze, podnoszono brak środków finansowych, po drugie - brak bazy, po trzecie - niewystarczającą ilość kadry.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszTomaszewski">Dzisiejsza informacja jest już trochę bardziej optymistyczną informacją, co mnie bardzo cieszy. Okazało się, że Ministerstwo Edukacji Narodowej z pozycji pełnej oporu przeszło do realizacji ustawy. Były także głosy związane z nowelizacją ustawy, czyli odłożenia wprowadzenia trzeciej godziny wychowania fizycznego na kolejne lata.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszTomaszewski">Niemniej jednak uważam, że warto by było, aby dzisiaj spróbować podjąć wątek, co dalej. Ustawa mówi, iż od 1998 r. ma być wprowadzona czwarta godzina, a od 1 września 2000 r. - piąta. Czy w pracach resortu uwzględnia się tę kwestię? W projekcie Komisji sejmowej propozycja była taka, że czwarta i piąta godzina wychowania fizycznego będzie wprowadzona jakby w zamian za inne przedmioty, które dzisiaj funkcjonują. Przede wszystkim chodziło o zmniejszenie kosztów.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o problem bazy, to tak jak zostało podkreślone, w ostatnim czasie 1,5 tys. obiektów sportowych służących oświacie zostało oddanych do użytku. Nadal funkcjonuje i rozwija się program budownictwa sportowego, wspierany środkami Totalizatora Sportowego. Sądzę również, że z czasem coraz większe środki ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej będą łagodzić brak bazy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#TadeuszTomaszewski">Niepokojącym sygnałem, który wynika zarówno z materiału MEN, jak i z wniosków pana prof. Jaworskiego, jest kwestia środowiska wiejskiego. Tylko 30 proc. infrastruktury znajduje się w tym środowisku. Gdy dołożymy do tego kadrę, która prowadzi zajęcia wychowania fizycznego, to można mieć poważne obawy.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#TadeuszTomaszewski">Co prawda, w ostatnim roku próbowaliśmy nadgonić brak sal gimnastycznych, m.in. poprzez naszą zgodę na finansowanie ze środków Totalizatora Sportowego nawet małych sal.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#TadeuszTomaszewski">Trzecia godzina wychowania fizycznego wyzwoliła wśród samorządu chęć pozyskiwania obiektów do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, często jeszcze dzisiaj nie spełniających określonych wymogów.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#TadeuszTomaszewski">Na przykład przejmowana jest baza po byłych Państwowych Gospodarstwach Rolnych i adaptowana na cele sportowe. Można powiedzieć, że wytworzył się pozytywny ruch i należałoby go kontynuować oraz wspierać odpowiednimi środkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RyszardKalbarczyk">Mam pytanie do pana prezesa. W swej wypowiedzi wspomniał pan, że Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki nosi się z zamiarem kształcenia na akademiach wychowania fizycznego nowego modelu nauczyciela. Czy moglibyśmy usłyszeć szerszą informację na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanBury">Wiem, że dotychczas ze środków Totalizatora Sportowego mieliśmy możliwość wspierać nie tylko małe sale gimnastyczne, ale także te typowe obiekty sportowe o wymiarach 12:24. Niestety, w przyszłym roku według zapowiedzi prezesa Paszczyka na te sale nie będzie w ogóle środków.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanBury">Niepokojące jednak jest to, że tylko 30 proc. infrastruktury sportowej znajduje się na wsi. Ten wskaźnik poprawia się, ale bardzo powoli. Budżety gminne nie są tak zasobne, aby mogły sobie pozwolić na budowę dwóch, trzech sal gimnastycznych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanBury">Niestety, ze środków ministra edukacji narodowej, nie ma zbyt dużego wsparcia. Sądzę, że gminy nie będą w stanie nadrobić tych zaległości, które wynikają z pewnych opóźnień. Czy w takim razie Ministerstwo Edukacji Narodowej przewiduje większe środki na inwestycje na sale gimnastyczne?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JanBury">W Urzędzie Kultury Fizycznej i Turystyki panuje przekonanie, że należy budować duże i średnie sale gimnastyczne, ponieważ małe nie spełniają wymogów olimpijskich. Czy wobec tego, państwa zdaniem, na przykład dla szkół podstawowych na wsi liczących ok. 300 uczniów potrzebne są aż tak olbrzymie sale - 18:36:44 do spełniania wymaganych oczekiwań? Jest to bardzo ważne z punktu widzenia przyszłych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JanBury">Czy rzeczywiście jest tak, jak mówił pan minister Paszczyk po rozmowie z ministrem Derą, że w przyszłym roku ministerstwo będzie te potrzeby pokrywać? Obawiam się, że na to znowu zabraknie środków.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JanBury">Chcę poinformować państwa, że dzisiaj odbyło się posiedzenie Rady Inwestycji Sportowych, z którego wynikało, że z 50 opiniowanych wniosków prawie półtora dotyczyła małych sal gimnastycznych. A zatem, cały czas istnieje duże zapotrzebowanie na tego rodzaju obiekty. W przyszłym roku będziemy szli trochę „pod prąd” oczekiwań społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardKalbarczyk">Kiedyś z trybuny sejmowej prezes Paszczyk powiedział, że będzie w stanie sfinansować nawet w 100 proc. w każdym województwie przynajmniej jeden obiekt sportowy w gminach, które są najbiedniejsze. Czy ta inicjatywa już ma jakiś początek i czy w najbliższym czasie będzie realizowana?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pan prezes Paszczyk poinformował, że zamierza rozpatrzyć takie rozwiązanie. Sądzę, że pan prezes Drożdżyński odpowie na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszJurek">W przedłożonym materiale rządowym jest takie stwierdzenie, że „Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie nie ma dobrego rozwiązania problemu kadrowego”. Nie bardzo rozumiem, dlaczego tak jest. Proszę więc o wyjaśnienie, jaki sens miało zamieszczenie tego stwierdzenia na stronie tytułowej? Prawdę mówiąc, nie nastraja mnie to optymistycznie. Jest to materiał z sierpnia 1996 r., a więc może jest to pokłosie sytuacji w resorcie, o której mówił pan przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanuszJurek">W informacji mówi się także o możliwości zwiększenia wymiaru zajęć wychowania fizycznego do trzech godzin realizowanych w szkołach specjalnych. Rozumiem, że jest to dosyć specyficzna sprawa, ponieważ oprócz szkolnictwa specjalnego powinniśmy realizować tzw. model integracyjny. Wszystkie dzieci z normą intelektualną, na dobrą sprawę, powinny być w tych szkołach integracyjnych, a nie w placówkach specjalnych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanuszJurek">Czy resort rozważa możliwość przygotowania kadry kształconej dla potrzeb tego środowiska? W propozycjach dwukierunkowego kształcenia nie zauważyłem np. połączenia wychowania fizycznego z taką specjalnością, jaką jest pedagogika specjalna. Czy problem przygotowania kadry dla szkół specjalnych i tzw. szkół integracyjnych jest rozważany przez resort? Jak resort widzi tę sprawę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewPietrzykowski">Mam pytanie do przedstawiciela resortu. Czy istnieje możliwość doszkolenia nauczycieli nauczania początkowego?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewPietrzykowski">W tej dziedzinie obserwuje się pewne braku, jeśli chodzi o fachowość ich wykształcenia, szczególnie w kulturze fizycznej. Nie mówię już o nauczycielach, którzy są nie po pedagogicznej szkole wychowania początkowego, ale chodzi mi o nauczycieli innych specjalności. Czy można tych nauczycieli w jakiś sposób dokształcić?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarianMichalski">Pan dyrektor generalny powiedział, że wychowanie fizyczne widzi w wymiarze prozdrowotnym.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarianMichalski">Wczoraj, na posiedzeniu innej komisji odbyliśmy debatę na temat założeń programowych wymogów szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MarianMichalski">Z kolei na poprzednim posiedzeniu Komisji mówiliśmy na temat opieki lekarskiej w szkole. Tam m.in. podsekretarz stanu zdrowia i opieki społecznej powiedział, że rola nauczyciela wychowania fizycznego musi się zmienić. Nauczyciel wychowania fizycznego musi wziąć na siebie ciężar wychowania prozdrowotnego, higieny. Sądzę, że pan podsekretarz stanu mówił to w kontekście zwiększonych godzin wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MarianMichalski">Trudno sobie wyobrazić np. za 2 lata realizację 4 godzin praktycznych w dni niepogody. Oczywiście, gdy pogoda jest sprzyjająca, każdy nauczyciel sobie poradzi. Czy wobec tego istnieje pełna korelacja generalnych założeń przyszłego programu edukacji narodowej z widzeniem wychowania fizycznego?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MarianMichalski">Czy nauczyciel wychowania fizycznego może być głównym kreatorem wychowania zdrowotnego, w którego skład wchodzą: wychowanie seksualne, wychowanie o zasadach bezpieczeństwa, higieniczny tryb życia. Sądzę, że dobrze byłoby widzieć w tym kontekście realizację tej czwartej czy piątej godziny wychowania fizycznego, niekoniecznie w wymiarze praktycznym.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MarianMichalski">Jestem uczniem pana prof. Macieja Demela. Był on prekursorem higieny szkolnej, wychowania zdrowotnego. Sądzę, że mógłby wiele powiedzieć na ten temat, a zwłaszcza to, jak wizję prozdrowotnego wychowania wkomponować w system wychowania fizycznego. Należy odnieść się do Akademii Wychowania Fizycznego, aby diametralnie zmienić model kształcenia przyszłego nauczyciela wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MarianMichalski">Sam byłem nauczycielem akademickim i znam to środowisko. Akademia Wychowania Fizycznego musi przede wszystkim oprócz wiedzy wdrożyć miłość do wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#MarianMichalski">Akademie fizyczne muszą przygotowywać magistra nauczyciela wychowania fizycznego, a nie tylko magistra wychowania fizycznego, który wyposażony jest w infrastrukturę „około” swojego praktycznego zawodu, bez znajomości wiedzy metodycznej. A właśnie dział metodyki, pedagogiki słabo jest rozbudowany w stosunku do infrastruktury, która oczywiście również jest niezbędna. Ten zawód można porównać do rzeźbiarza żywego organizmu naszych młodych pokoleń.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZygmuntBartoszewicz">Oceniając materiał przygotowany przez MEN, chciałbym się odnieść do problemu poziomu kadry nauczycieli wychowania fizycznego. Interesuje mnie zwłaszcza stan kadr nauczycieli wychowania fizycznego w szkołach wiejskich. Wiemy, że w tych szkołach nie ma hal sportowych, a młodzież ćwiczy na dworze albo na korytarzach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZygmuntBartoszewicz">Moja uwaga sprowadza się do tego, aby nauczycieli oceniać za ich pracę. Często zdarza się, że nauczyciel rzuca piłkę i mówi: „ćwiczymy dzisiaj na macie”, bo „macie dzisiaj piłkę do grania”. Takie jest powiedzenie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZygmuntBartoszewicz">Dzisiaj są wprowadzane uczniowskie kluby sportowe. I tutaj każdy nauczyciel wychowania fizycznego ma szansę wykazać się w swoim zawodzie. Należałoby ocenić tych nauczycieli za ich pracę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZygmuntBartoszewicz">Czy w ciągu swojej pracy zawodowej wychowali jakiegoś sportowca - zawodnika? Czy w danej szkole znaleźli jakiś talent?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZygmuntBartoszewicz">Przez 20 lat byłem prezesem jednego z klubów sportowych, uprawiałem również sport. Obserwowałem młodzież, która przychodziła do klubu. Ona była w ogóle nie przygotowana do uprawiania sportu.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#ZygmuntBartoszewicz">Przez swoje okno widzę też, jak pani nauczycielka każe dzieciom biegać dookoła boiska szkolnego. Robi to samo przez kilka tygodni. Tak prowadzone są zajęcia wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#ZygmuntBartoszewicz">Jeśli do takiej szkoły przychodzi zawodnik, który kiedyś uprawiał sport, mając nawet średnie wykształcenie, on więcej nauczy młodzież sportu, niż magister, który uważa, że za swoją pracę musi mieć wynagrodzenie. Młodzież jest w ogóle nie przygotowana fizycznie do ćwiczeń, później pozostają już tylko ćwiczenia korekcyjne.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#ZygmuntBartoszewicz">Dobrze byłoby zrobić w szkołach współzawodnictwo, tak aby było widać pracę nauczycieli wychowania fizycznego. Część młodzieży nie chce w ogóle ćwiczyć, bo jest niesprawna. Kończąc szkołę podstawową jest ona nadal niesprawna.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzesławFiedorowicz">Oczywiście, nie wypada być przeciwko trzeciej godzinie wychowania fizycznego. Jednak pan dyrektor powiedział, że dwie trzecie oddziałów szkół polskich objęto systemem trzygodzinnym, a jednej trzeciej nie objęto. Dlaczego jedną trzecią szkół nie objęto tym systemem?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#CzesławFiedorowicz">Chciałem także zapytać o pieniądze na trzecią godzinę wychowania fizycznego na przyszły rok. Nie tak dawno pan minister Pastuszka mówił, że nie ma pieniędzy, potwierdzał to minister Dera. Proszę więc o jednoznaczne zapewnienie, że na trzecią godzinę wychowania fizycznego nie zabraknie pieniędzy w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#CzesławFiedorowicz">Mam kilka uwag dotyczących braku sal w szkołach wiejskich. Sal sportowych w szkołach wiejskich nie budowano od 1945 r. Praktycznie cały czas był niedostatek. Nie starajmy się patrzeć na to w ten sposób, że teraz nadgonimy cały zaległy czas. Rozumiem naciski polityczne, szczególnie na kolegów z PSL, że przy każdej szkole wiejskiej musi być sala gimnastyczna, ale trzeba sobie uczciwie powiedzieć, że nie może być sali gimnastycznej przy każdej szkole wiejskiej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#CzesławFiedorowicz">Nie ma na świecie kraju, w którym przy każdej szkole wiejskiej byłaby sala gimnastyczna. Co w tej sytuacji można zrobić? Oczywiście, ten problem powinna rozwiązać gmina.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#CzesławFiedorowicz">Niedopuszczalne jest to, jeżeli przy szkole rolniczej nie ma dobrych obiektów sportowych. Nad tym powinno czuwać Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Przecież duża część młodzieży wiejskiej ze szkół podstawowych trafia do szkół rolniczych i nie może być, aby nie mogła mieć możliwości odbywania zajęć fizycznych co najmniej przez kilka lat.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#CzesławFiedorowicz">Z drugiej strony zanim dojdziemy do wprowadzenia koncepcji, że dzieci będą mogły odbywać normalnie zajęcia sportowe, to proponowałbym, aby Ministerstwo Edukacji Narodowej zapewniło pewną kwotę pieniędzy, dzięki której można byłoby realizować program „zielonych szkół sportowych”.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#CzesławFiedorowicz">Wspominałem już o tym na posiedzeniu wyjazdowym Komisji w Zielonej Górze. Chodzi o to, aby dzieci z gminy, na której terenie jest słaba baza sportowa, przy zapewnieniu własnych środków gminy i pieniędzy z Ministerstwa Edukacji Narodowej, mogły wyjeżdżać na tydzień, dwa, do ośrodków, gdzie istnieją dobre kompleksy sportowe. Tam mogłyby odbywać normalne zajęcia sportowe z różnych dyscyplin, przejść obowiązkową naukę wychowania fizycznego. Ten program powinien być współfinansowany i koniecznie realizowany.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#CzesławFiedorowicz">Jeśli chodzi o wychowanie prozdrowotne, to nie mogę się zgodzić, aby miało to podlegać ocenom rywalizacji sportowej i że w to powinien mieszać się MEN, czy inne centralne urzędy. Zmierzamy w kierunku usamorządowienia i dobrze się stało, że szkolnictwo podstawowe jest w rękach samorządów.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#CzesławFiedorowicz">Wydaje mi się, że Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno wprowadzić obowiązek w każdej gminie opracowania i wdrożenia programu wychowania prozdrowotnego. Nie powinien on być jednak ustalony w Warszawie. To każda gmina powinna sama stworzyć taki program według własnych potrzeb, przy udziale rady szkoły, rady rodziców, rady pedagogicznej.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#CzesławFiedorowicz">Wydaje mi się, że najistotniejsze jest to, aby idea wychowania prozdrowotnego funkcjonowała już w szkole podstawowej, czyli w gminie.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#CzesławFiedorowicz">Jeśli w jakiejś gminie samorząd jeszcze nie pojął swojego związku z wychowaniem prozdrowotnym, to należy to jak najszybciej wyegzekwować. Ministerstwo powinno stwarzać odpowiednie bodźce do opracowywania najlepszych programów, nagradzać je, zachęcać, wyróżniać, promować autorów, nauczycieli. Same programy powinny być jednak formułowane „na dole”.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#CzesławFiedorowicz">Mam pytanie do pana prezesa - jak wielu absolwentów wychowania fizycznego, szczególnie z kierunków pedagogicznych, trafia do szkół? Chodzi mi o ostatnie 6 lat. Czy jest to tendencja zwiększająca się, czy zmniejszająca?</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#CzesławFiedorowicz">Czy zwiększyło się także zainteresowanie tym kierunkiem, tą specjalnością w Akademii Wychowania Fizycznego? Jakie - wobec tego - są prognozy Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki?</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#CzesławFiedorowicz">W tej chwili istnieje przecież potrzeba wypracowania kadry nauczycielskiej w związku ze zwiększoną liczbą godzin wychowania fizycznego. Trzeba będzie zatrudnić więcej nauczycieli. Czy wystarczą ci, którzy obecnie się przeszkalają lub przekwalifikowują. Prosiłbym o szczegółową informację na ten temat, ponieważ na pewno będzie ona potrzebna do głębszej analizy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławRusznica">Od dawna wiemy, że najistotniejsze w zajęciach wychowania fizycznego to: nauczyciel, sala gimnastyczna i sprzęt. Chciałbym się zwrócić do Ministerstwa Edukacji Narodowej z pytaniem, czy istnieje jakiś program rozwoju budowy sal gimnastycznych?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławRusznica">W ubiegłym roku słyszałem, że MEN wspólnie z UKFiT opracowało specjalny program, szczególnie dla środowiska wiejskiego. Nie podzielam poglądu mojego przedmówcy, że nie przy każdej szkole powinna być sala gimnastyczna. Sam jestem nauczycielem i wiem, że sala gimnastyczna zawsze była traktowana jako normalna pracownia dydaktyczna. Myślę, że to jest właściwe rozumienie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławRusznica">Jeśli chodzi o ustawę o kulturze fizycznej i wprowadzenie dodatkowych godzin wy-chowania fizycznego, odnoszę wrażenie, że Ministerstwo Edukacji Narodowej w ogóle nie reaguje na ten temat. Po czym tak sądzę? Otóż zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym roku przeglądałem materiały resortu dotyczące wspólnej realizacji inwestycji oświatowych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławRusznica">Pytałem kuratora z województwa, z którego się wywodzę, ile dostał pieniędzy na pomoc dla gmin przy inwestycjach. Z odpowiedzi wywnioskowałem, że biedniejsze gminy zawsze są upośledzone. Z braku pieniędzy nic się nie robi.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#StanisławRusznica">Niejednokrotnie zatwierdza się inwestycję szkolną bez sali gimnastycznej. Nie mówi się nic o tym, w jaki sposób kurator powinien wydać pieniądze, w jaki sposób wykorzystać środki inwestycyjne? Dalej, o przyznaniu pieniędzy decydują: spryt, siła, „piękne oczy”, uznanie, służalczość itd.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#StanisławRusznica">Jednemu się daje, a drugiemu nie. Ponieważ weszła w życie nowa ustawa i dlatego kryteria przydziału pieniędzy też powinny się zmienić. Jak to będzie w 1997 r.?</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#StanisławRusznica">Pan minister Dera mówi raz, że pieniądze są, drugi raz, że pieniędzy nie ma. Czy trzecia godzina lekcyjna będzie wprowadzona kosztem zajęć sportowych pozalekcyjnych? Przecież ministerstwo najpierw przydzieliło kuratorom pieniądze na zajęcia pozalekcyjne, w tym portowe, a potem zabrało.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#StanisławRusznica">A sprawa wspólnych umów z wójtami i burmistrzami, jaka została podjęta na zajęcia pozalekcyjne od września, padła.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#StanisławRusznica">Niezapewnienie odpowiednich pieniędzy na wprowadzenie trzeciej godziny lekcyjnej wychowania fizycznego może przynieść szkołom i nauczycielom tylko udrękę. Dzisiaj np. w woj. rzeszowskim większość zajęć prowadzi się na korytarzach, a nauczyciel wychowania fizycznego traktowany jest jako ten, który przeszkadza innym nauczycielom w lekcjach. Nie dziwmy się więc, że w środowisku nauczycielskim jest wiele zdenerwowania i frustracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pewne punkty i wypowiedzi pana posła wymagają sprostowania.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszTomaszewski">Przede wszystkim środki na inwestycje dla szkół wcale nie są przyznawane przez kuratoria według uznania.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszTomaszewski">Kuratorzy otrzymują z Ministerstwa Edukacji Narodowej całość środków na inwestycje w szkołach podstawowych. Dopiero po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego sejmiku samorządowego podejmują decyzję o przyznaniu pieniędzy dla szkół. W tym roku pieniądze również zostały oddane kuratorom, a następnie przekazane gminom.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#TadeuszTomaszewski">Środki były takie same, jak w 1995 r. W budżecie zaś pieniędzy było więcej i znaczna ich część, tj. 450 mld starych zł została przeznaczona na trzecią godzinę wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo słuszny jest wniosek przekazywania środków finansowych na zakup sprzętu sportowego dla szkół, zwłaszcza szkół wiejskich. W bieżącym roku przekazano 2,5 mln zł. W 1997 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej w swoim budżecie przewidziało również środki na zakup sprzętu sportowego dla szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławKopeć">Jeżeli chodzi o wypowiedź posła Rusznicy, to zgodziłbym się z uwagami dotyczącymi woj. rzeszowskiego, natomiast zupełnie nie podzielam poglądów na temat generaliów. Służę dokumentacją z innego województwa, w którym pieniądze były przekazane zarówno na trzecią godzinę lekcyjną wychowania fizycznego, jak i na zajęcia rekreacyjno-sportowe oraz sprzęt sportowy. Tak się zdarzyło w 54 gminach w woj. szczecińskim. Prosiłbym więc, aby nie generalizować tego problemu, a mówić wyłącznie z punktu widzenia woj. rzeszowskiego.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#StanisławKopeć">To samo, jeśli chodzi o dzielenie środków na inwestycje sportowe, nie można mówić o uznaniowym rozdzielaniu pieniędzy. Kurator nie może poruszać się zbyt swobodnie, ponieważ obligowany jest opinią sejmiku samorządowego.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#StanisławKopeć">Na przykładzie woj. szczecińskiego mogę powiedzieć, że kosztem dużych miast zdecydowana większość środków budżetowych idzie wyłącznie na inwestycje sportowe w środowisku wiejskim. Sam patronuję dziesięciu takim inwestycjom.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#StanisławKopeć">Muszę zaprotestować przeciwko temu, co powiedział poseł Rusznica. Aczkolwiek słyszy się poglądy, że trzecia godzina wychowania fizycznego jest „kulą u nogi” dla szkoły. Wczoraj na posiedzeniu Komisji Edukacji Narodowej jeden z posłów powiedział, że ta dodatkowa godzina jest nikomu niepotrzebna. Lepiej wykorzystać ją na lekcję samorządności. Oczywiście, zawsze będzie taki dylemat, ale wierzę jednak w to, że zwycięży koncepcja Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaUrbanowicz">Chciałabym się podzielić uwagami dotyczącymi wprowadzenia trzeciej godziny wychowania fizycznego. Wynikają one z mojej pracy zawodowej. Prowadzę oświatę w Warszawie i stąd mam bieżące informacje i obserwacje.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KrystynaUrbanowicz">Skończyłam Akademię Wychowania Fizycznego, a więc nie obca jest mi ta dziedzina. Uczyłam się wychowania fizycznego w bardzo różnych miejscach. W czasie, kiedy nie byłam godna uczyć w mieście, uczyłam na wsi. Wiem, jak bardzo ciężko jest pracować w sytuacji braku sal gimnastycznych, sprzętu sportowego, czasu lekcyjnego itd.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KrystynaUrbanowicz">Co dla mnie, jako człowieka odpowiadającego za właściwą organizację pracy w 135 szkołach podstawowych w Warszawie, uczyniła ta trzecia godzina wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KrystynaUrbanowicz">Do tej pory brakowało mi 53 nauczycieli wychowania fizycznego, w tej chwili brakuje mi 83. To jest stan z 20 września, kiedy zamknięto ruch kadrowy.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#KrystynaUrbanowicz">Środki, które przeznaczano na zajęcia fakultatywne, zupełnie zniknęły, ponieważ przeszły na sfinansowanie trzeciej godziny wychowania fizycznego. Przestały też istnieć zajęcia pozalekcyjne.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#KrystynaUrbanowicz">Wszystkie szkoły, które przekraczają 600 uczniów nie mają fizycznej możliwości realizacji zajęć pozalekcyjnych. Zajęć pozalekcyjnych było 3 na oddział. Wystarczy, że szkoła jest tylko dwuciągowa.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#KrystynaUrbanowicz">Sala gimnastyczna praktycznie w tej chwili jest niedostępna dla najmłodszych dzieci, ponieważ starsze klasy „nie wyrabiają się” z siatką godzin.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#KrystynaUrbanowicz">W algorytmie subwencyjnym zostały określone środki na tę trzecią godzinę lekcyjną jako przeliczenie godzinowe. Jest to przeliczenie tańsze od środków zarezerwowanych na etat. Etat to jest obciążenie 1:48, 1:52, a godzina to jest obciążenie 1:23. W związku z tym im większa aglomeracja, im więcej ma tych trzecich godzin wychowania fizycznego, tym otrzymuje mniejsze środki.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#KrystynaUrbanowicz">Załamał się nam także program zajęć na basenach w klasach drugich. Opracowany został gminny program nauki pływania, ale tylko dwie szkoły podstawowe na 135 mają baseny w Warszawie. Musieliśmy wynajmować i płacić. Mieliśmy nadzieję, że tę naukę włączymy w program trzeciej godziny wychowania fizycznego, ale niestety na przeszkodzie stają sprawy finansowe.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#KrystynaUrbanowicz">Ostatnia, niby prozaiczna rzecz. Wysokie są koszty eksploatacji sal gimnastycznych. Próbowaliśmy zmniejszyć te koszty wynajmowaniem sal tam, gdzie było to możliwe. Teraz szkoły nie mogą w ten sposób zarabiać na siebie. Bardzo często te środki służyły do modernizacji sal, na zakup sprzętu, ale przede wszystkim do bieżącej konserwacji. Oczywiste jest, że im większa eksploatacja, tym szybsze zużywanie się materiałów.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#KrystynaUrbanowicz">Rozumiem szlachetną intencję wprowadzenia trzeciej godziny wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#KrystynaUrbanowicz">Powstaje pytanie - jak teraz spróbować z tego, co już istnieje, stworzyć spójną politykę oświatową, prozdrowotną, o której tutaj mówiliśmy.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#KrystynaUrbanowicz">Musimy wziąć pod uwagę fakt, że mamy obecnie do czynienia z niżem demograficznym, a stan kadry nauczycielskiej nie ulega żadnym zmianom, ponieważ nieśmiertelna Karta Nauczyciela będzie broniła stanowiska pracy nauczyciela jak niepodległości, bez względu na to jaka jest ocena pracy tego nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#KrystynaUrbanowicz">Prześledziłam nabór roczników na uniwersytety i do kolegiów nauczycielskich pod kątem zarówno kierunku wychowania fizycznego, jak i wydziałów nauczania początkowego.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#KrystynaUrbanowicz">Okazało się, że gros uniwersytetów prowadzących kierunki pedagogiczne i większość kolegiów nauczycielskich w ogóle od 2 lat nie mają naboru na te kierunki.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#KrystynaUrbanowicz">Nie pozyskujemy też nauczycieli po Akademii Wychowania Fizycznego z powodu niskich płac w szkolnictwie. Do tej pory nauczyciel miał okazję dorobić sobie do pensji. W tej chwili nie ma takich możliwości.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#KrystynaUrbanowicz">Rozwiązanie widziałabym takie, żeby właściwie została sprzężona edukacja nauczycieli pod kątem potrzeb, czyli dwukierunkowa, dwuprzedmiotowa. To zaspokoiłoby potrzeby tam, gdzie istnieją wakaty. Chodzi o nauczycieli nauczania początkowego i wychowania fizycznego w związku z przyjętą ustawą. Jest to dosyć łatwe do pogodzenia w programie kształcenia.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#KrystynaUrbanowicz">Prawdą jest, co mówił pan poseł Rusznica, że inwestycje są źle prowadzone. Wiem, że opinia sejmiku samorządowego jest w gruncie rzeczy potwierdzeniem tego, co kurator podzielił, bo on ma środki na inwestycje. Nie gmina, ale kurator. O ile się nie mylę sale gimnastyczne są trzecim priorytetem z kolei do finansowania.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#KrystynaUrbanowicz">Nie zgadzam się z twierdzeniem, że na wsiach nie należy budować pełnowymiarowych, a przynajmniej prawie pełnowymiarowych, sal gimnastycznych. Z autopsji mogę powiedzieć, jak próbowałam prowadzić zajęcia z gier zespołowych w zaadaptowanej sali. Gdy ruszyła liga, dzieci były zupełnie zdezorientowane w sali pełnowymiarowej. Ani boisko, ani przystosowana sala nie dają tego, co daje sala o właściwych wymiarach.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#KrystynaUrbanowicz">Kiedy odchodziłam z Ministerstwa Edukacji Narodowej, przygotowany został tam projekt hali sportowej. Na ministerstwo scedowano prawa autorskie. Wiem, że wiele gmin w Polsce skorzystało z tego projektu. Chciałam zatem tylko przypomnieć, że istnieje taka możliwość dla ok. 9 tys. szkół w Polsce, które nie mają w ogóle sal gimnastycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o inwestycje sportowe, to z przykrością muszę stwierdzić, że w 1995 r. Urząd Wojewódzki w Warszawie nie wykorzystał przyznanych mu środków z Totalizatora Sportowego. Wykorzystał je w ledwo 40 czy 50 procentach. Tu powinna właśnie istnieć współpraca między władzą rządową, samorządową a Totalizatorem Sportowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LechDrożdżyński">Kilka pytań odnosiło się do działalności Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#LechDrożdżyński">Pan poseł Paszczyk rzeczywiście mówił z trybuny sejmowej o sprawach dotyczących inwestycji, szczególnie w przypadkach, gdy w gminach są duże zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#LechDrożdżyński">Chciałbym potwierdzić, że Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki przystąpił do realizacji programu w 46 gminach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym. W tych gminach dofinansowanie z Totalizatora Sportowego będzie wynosiło nie 33 proc. tak jak jest przyjęte w założeniach współpracy, ale 50-procentowe.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#LechDrożdżyński">Pojawił się jednak pewien dylemat. Wspólnym wysiłkiem samorządu, administracji rządowej i Totalizatora Sportowego wybudujemy obiekt, a jego utrzymanie - na zasadzie sprzężenia zwrotnego - będzie kolejnym tematem naszych obrad. Przewiduję, że w formie echa wróci to znów do nas. Już dzisiaj chciałbym Komisję o tym poinformować.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#LechDrożdżyński">W chwili obecnej ok. 50 proc. wniosków dotyczących inwestycji sportowych to są potrzeby związane z obiektami dydaktycznymi wychowania fizycznego. Są one w małym stopniu wykorzystane na zajęcia sportowe. Ten stan związany jest z doposażeniem gmin, budujących małe obiekty sportowe.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#LechDrożdżyński">Uzgodniliśmy jednak, że nie może to być obiekt 18:9, ponieważ jest to sala zastępcza.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#LechDrożdżyński">Jakie efekty i wartości dydaktyczne, wychowawcze, nie mówiąc już o sportowych, można osiągnąć przy realizacji zajęć wychowania fizycznego w obiektach, gdzie linie są na ścianach? Jest to bez sensu. Większe sale dają tę możliwość, że obiekt można podzielić jakimś zastępczym środkiem. Ale są to już szczegóły i o tym nie musimy tu rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#LechDrożdżyński">Obiekt może pełnić funkcję środowiskową, m.in. służyć do zajęć sportowo-rekreacyjnych, sportowych i środowiskowych. W 1996 r. chcielibyśmy zakończyć budowę obiektów sportowych z dopłat do gier liczbowych. Tu jednak też odwołujemy się do państwa.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#LechDrożdżyński">Chciałbym zapytać, czy ten kierunek jest właściwy? Należy podkreślić, że większe obiekty sportowe spełniają więcej funkcji, zarówno dydaktycznych, wychowawczych, jak też i zdrowotnych. Nasze stanowisko na temat budowy sal gimnastycznych jest takie, że podstawowym normatywem muszą być wymiary 24:12 i większe. Te obiekty dają już możliwość pracy w większym wymiarze w zakresie kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#LechDrożdżyński">Dyskutujemy również na temat nowego modelu absolwenta. Co jest środkiem, a co jest celem w realizacji zadań masowej kultury fizycznej? Myślę, że czy będziemy mówili o sporcie, czy będziemy mówili o rekreacji fizycznej, czy o czymś innym, to i tak będziemy zmierzali do jednego - do prozdrowotnych form zajęć wychowania fizycznego. Celem jest zdrowie, zaś środkiem wychowanie fizyczne i wszystkie podmioty z tym związane, czyli sala, środowisko, nauczyciel wychowania fizycznego itd.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#LechDrożdżyński">Sądzę, że podobna koncepcja powinna nam przyświecać w odniesieniu do kształcenia kadr.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#LechDrożdżyński">Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki z akademiami wychowania fizycznego przystępuje do takiego rozwiązania, które dałoby możliwość szerszej adaptacji nauczyciela wychowania fizycznego w środowisku, w którym będzie pracował.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#LechDrożdżyński">Chodzi nam o wykształcenie nauczyciela dwuprzedmiotowego, nauczyciela, który rozumie realia samorządowe, realia dotyczące współczesnej szkoły. To nie są slogany. Wspólnie z akademiami budujemy ten program. W stosownej chwili poinformujemy państwa posłów o zakresie tej realizacji.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#LechDrożdżyński">Chciałbym dodać, że średniorocznie akademie wychowania fizycznego opuszcza 2700 absolwentów. Trudno powiedzieć, czy jest to dużo, czy mało. Dzienne studia opuściło 1500 osób, a 1200 studia zaoczne. Niepokojący jest fakt, że niebezpiecznie skraca się wiek absolwenta akademii wychowania fizycznego na studiach zaocznych do wieku absolwenta studiów dziennych.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#LechDrożdżyński">Myślę, że nasze rozwiązania zawarte we wnioskach w przedstawionym materiale, wskazują na kierunek kształcenia, a więc 4- czy 5-letnie studia, dwustopniowe dla wszystkich studentów. Aczkolwiek trwają dyskusje na temat celowości dwustopniowości przy realizacji zadań kształcenia wychowania fizycznego w akademiach wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#LechDrożdżyński">Pojawiają się nowe rozwiązania dotyczące studiów wychowania fizycznego. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na inną sprawę.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#LechDrożdżyński">Konieczne jest kształcenie instruktorów, trenerów jako wspomaganie zajęć wychowania fizycznego. Powinni oni mieć uprawnienia pedagogiczne do realizacji programu dydaktycznego.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#LechDrożdżyński">Wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej wyszliśmy z propozycją wymienności w realizacji zadań wychowania fizycznego w obiektach klubowych i szkolnych. Chcemy się temu przyjrzeć. Myślimy o udostępnieniu obiektów klubowych sąsiednim szkołom na realizację podstawowych zadań wychowania fizycznego. I tak przecież obiekty klubowe są już częściowo obiektami komunalnymi. I odwrotnie, w godzinach późnopopołudniowych czy wieczorowych można wykorzystywać obiekty szkolne. Chodzi o pewną wymianę, żeby obiekty szkolne po południu służyły zajęciom sportowym. Jest to propozycja realizacyjna.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#LechDrożdżyński">Problem podejmowania pracy przez absolwenta Akademii Wychowania Fizycznego. Nie ukrywam, że jest to bardzo trudna sprawa. Aczkolwiek w ostatnich latach sytuacja stała się bardziej klarowna. Z moich własnych obserwacji wynika, że obecnie więcej absolwentów przystępuje do pracy po studiach niż jeszcze kilka lat temu.</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#LechDrożdżyński">Natomiast nie ma badań, które wykazywałyby procentowy udział absolwentów w pracy nauczycielskiej. Dlatego nasza propozycja dwupoziomowości kształcenia bardziej wiązałaby absolwenta zarówno z uczelnią, jak i z przyszłą pracą. Myślę, że wspólnie z uczelniami będziemy prowadzili takie badania. Faktycznie duży procent absolwentów akademii wychowania fizycznego nie podejmuje pracy w zawodzie. Tych absolwentów spotykamy wszędzie - od bazaru, poprzez butiki, aż do banków i innych miejsc. Czy to źle, czy dobrze? Na pewno jest to ze szkodą dla oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszTomaszewski">Jednym z warunków przyznania gminie zwiększonej dotacji jest problem bezrobocia. Jednak nie może być tak, że podstawową kwestią jest wykaz strukturalny gmin o wysokim bezrobociu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#TadeuszTomaszewski">Może się wtedy okazać, że w jednym województwie będą aż cztery takie gminy, a w innym nie będzie w ogóle. W związku z tym powinna zostać wybrana jedna gmina w województwie, a zasadniczym kryterium wyboru będą niskie dochody własne, wysokie bezrobocie i brak jakiegokolwiek urządzenia sportowego, w tym sali gimnastycznej. Sądzę, że najlepiej byłoby, aby wojewodowie zdecydowali, która gmina potrzebuje zwiększonego wsparcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MaciejOlejniczak">W państwa pytaniach i wypowiedziach wystąpiły dwa bloki tematyczne. Jeden dotyczy spraw o charakterze finansowym, ekonomicznym i inwestycyjnym, drugi dotyczy samej idei i możliwości realizacji czwartej i piątej godziny wychowania fizycznego, usytuowania tego w koncepcji edukacji prozdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MaciejOlejniczak">Mimo wypowiadanych, niekiedy, negatywnych opinii, chciałbym, aby państwo spojrzeli na ten problem jako na fragment większej całości, którą ma być proces przebudowy polskiego systemu oświatowego. Staramy się spoglądać na to przez pryzmat tych działań, które w zakresie reformy systemu edukacji, podejmujemy. Prace te mają swoją dłuższą historię w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MaciejOlejniczak">Wczoraj były one prezentowane na posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. Jaki jest stopień zaawansowania tych prac? Mogę powiedzieć, że przyświeca nam coraz bardziej obecna świadomość postrzegania tego procesu w sposób kompleksowy. Chcemy widzieć młodego człowieka również w sposób całościowy.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MaciejOlejniczak">Czy wprowadzenie czwartej i piątej godziny wychowania fizycznego nie spowoduje zdjęcia innych przedmiotów i w związku z tym wywoła szkody w innych obszarach? Odpowiadam, że nie ma takiego zagrożenia. W tej chwili musimy wkomponować program wprowadzenia czwartej i piątej godziny wychowania fizycznego, przyjęty przez parlament, do reformy systemu edukacji narodowej. Nie może to być kwestia rywalizacji, że teraz najważniejsze będzie wychowanie fizyczne kosztem innych przedmiotów.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MaciejOlejniczak">Gdyby przyjąć taki przedmiotowy, ciągle jeszcze obowiązujący, punkt widzenia, to na pewno nie udałoby nam się przeprowadzić tej reformy. Cieszę się natomiast, że coraz większa jest zgoda i akceptacja społeczna na takie kompleksowe widzenie szkoły. Na tym etapie są określone zadania szkoły, a także na dalszych etapach rozwojowych. Do tego obecnie konstruowane są podstawy programowe dla poszczególnych bloków tematycznych.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#MaciejOlejniczak">Chcemy mówić: edukacja humanistyczna, edukacja prozdrowotna, edukacja przyrodnicza itd. Jest 21 takich wyszczególnionych bloków. W tym się mieści edukacja pozazdrowotna, a więc nie tylko zdrowie fizyczne, ale i zdrowie psychiczne, wiedza o wychowaniu seksualnym itd. Naszym obowiązkiem jako resortu jest to, abyśmy w tę stronę prowadzili pracę. Cieszę się, że mamy na to akceptację Rady ds. Reformy.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#MaciejOlejniczak">Sporo pytań dotyczyło kwestii finansowych. Czy w Ministerstwie Edukacji Narodowej są większe środki na budowę sal gimnastycznych? Myślę, że państwo mają świadomość, iż na tym etapie budżet nie jest jeszcze zatwierdzony. Jednak jasno trzeba powiedzieć, że nie ma środków, o których każdy z nas marzy. Dlatego nie będą mogły być zaspokojone wszystkie potrzeby w zakresie budowy sal gimnastycznych. Ale nie jest to i nie może być li tylko sprawa Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#MaciejOlejniczak">Musimy dopracować się pewnego modelu współdziałania z samorządami. Wielką rolę przypisuję samorządom i możliwościom, które będą wyzwalały wspólne zadania. Proszę pamiętać, że od 1 stycznia 1997 r. funkcja i znaczenie resortu będzie się zmieniało. Z roli dawcy dóbr przekształci się w ośrodek wypracowujący pewne koncepcje, uogólniający obserwacje i spostrzeżenia. A zatem na resort nie będzie można patrzeć jako na tego, który jest bezpośrednim realizatorem pewnych procesów.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#MaciejOlejniczak">W nowym roku na inwestycje oświatowe przeznaczyliśmy 10 mln nowych zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławKopeć">Przypomnę, że w budżecie jest zapisane - 6 mln zł na inwestycje, z czego ponad 2 mln zł - na inwestycje samorządowe. A więc znakomita większość inwestycji jest realizowana w samorządach.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#StanisławKopeć">Natomiast nie powiedziane jest, ile będzie wybudowanych obiektów sportowych w ramach tych 2 mln zł. Taki jest jednak ciężar inwestycji finansowanych bezpośrednio z budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MaciejOlejniczak">Chcielibyśmy, aby w każdej gminie funkcjonował minimum jeden obiekt sportowy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MaciejOlejniczak">Dostrzegamy konieczność kształcenia kadr dla szkolnictwa specjalnego i integracyjnego. Natomiast w naszym materiale nie wszystkie szczegóły mogły być odnotowane.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MaciejOlejniczak">Pan poseł Pietrzykowski pytał o możliwości doskonalenia umiejętności nauczycieli ze szkół specjalnych. Program szkolenia i doskonalenia realizują Wojewódzkie Ośrodki Metodyczne. Mam nadzieję, że odbywa się to poprawnie. Gdyby były sygnały o nieprawidłowościach, wówczas będziemy odpowiednio reagować.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MaciejOlejniczak">Pan poseł Michalski mówił o roli nauczyciela wychowania fizycznego. My również w ten sam sposób postrzegamy ten problem. Model nauczyciela chcemy włączyć do procesu reformy wychowania prozdrowotnego.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#MaciejOlejniczak">Chciałbym przypomnieć o programie szkół promujących zdrowie. Jest to jeden z programów realizowanych w Polsce i popieranych przez resort. Ten program, wprawdzie ma krótką historię, ale bardzo interesująco owocuje. Początkowo z 15 szkół do 350 w chwili obecnej.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#MaciejOlejniczak">Koresponduje to z tym, o czym mówił poseł Fiedorowicz. Chodzi o to, aby istniały programy prozdrowotne nie narzucane, ale konstruowane „na dole”. Jedną z idei programu szkół promujących zdrowie jest to, ażeby w sposób autentycznie samorządny powstawały w obrębie danej szkoły pewne projekty związane z jej specyfiką, z istniejącymi warunkami.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#MaciejOlejniczak">Jak wykazuje praktyka, w tym procesie bardzo istotną rolę spełniają nauczyciele wychowania fizycznego. To oni są tymi ludźmi, którzy w szczególny sposób są zainteresowani edukacją prozdrowotną, a nie tylko „załatwianiem” lekcji wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#MaciejOlejniczak">Po rozmowie z panami ekspertami okazuje się, że prawdopodobnie wejdą oni do rady powołanej przez ministra edukacji narodowej - Rady ds. Promocji Zdrowia. Cieszy mnie to bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#MaciejOlejniczak">Nie chcę polemizować z panem posłem Bartosiewiczem, czy osiągnięcia, czy wynik powinien być głównym kryterium w ocenie dobrego nauczyciela. Szalenie doceniam znaczenie wyniku sportowego, ale sądzę, że bardziej pasjonuje to kolegów z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Naszym podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie minimum dla zdrowia dzieci.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#MaciejOlejniczak">Trzecia godzina lekcyjna funkcjonuje już w II, III i IV klasie. A zatem ten wysiłek, który zostały podjęty objął w tej chwili dwie trzecie oddziałów szkolnych. Tak należy rozumieć tę informację.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#MaciejOlejniczak">Pani poseł Urbańczyk pytała, czy sposób konstruowania algorytmu jest doskonały, zaspokajający potrzeby. Te problemy rozpatrywane są wspólnie z komisją samorządową i nie można ich uogólniać.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#MaciejOlejniczak">Rozumiem doskonale wątpliwości pana posła Rusznicy dotyczące rozdziału pieniędzy. Ubolewam nad niemożliwością zaspokojenia wszystkich potrzeb. Jednak w tym wszystkim widzę także pewien pozytyw. W tej chwili liczba inwestycji, które zostały zaplanowane przerastają możliwości. Mamy do czynienia z jakąś lawiną pomysłów, zapotrzebowania na obiekty sportowe. W niektórych województwach planuje się nawet po kilkadziesiąt inwestycji sportowych. Oczywiście, będziemy dążyć do tego, aby tam, gdzie widać już jakiś efekt, pomagać finansowo.</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#MaciejOlejniczak">Podnoszona była sprawa godzin pozalekcyjnych. Wyjaśniałem już, że pierwsze pieniądze z tego obszaru zostały rzeczywiście zabrane. Przypominam jednak, że to Sejm ustala priorytety dla naszych działań i wskazuje na co powinny być wydane pieniądze.</u>
<u xml:id="u-24.13" who="#MaciejOlejniczak">Obraz sytuacji oświaty w Warszawie, jaki przytoczyła pani poseł Urbanowicz, jest nie-wątpliwie trudny. Być może to jest problem wszystkich dużych aglomeracji. Zbieraliśmy informacje, gdzie występują kłopoty z wprowadzeniem trzeciej godziny lekcyjnej wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-24.14" who="#MaciejOlejniczak">W Warszawie w 20 szkołach realizowany jest ten program, ale nie we wszystkich klasach. Jest to 4,2 proc. wszystkich szkół. W 25 proc. szkół zawodowych trzecia godzina wy-chowania fizycznego nie jest wprowadzona lub jest wprowadzona częściowo.</u>
<u xml:id="u-24.15" who="#MaciejOlejniczak">Podobne zjawiska, jednak w mniejszej skali, występują w Gdańsku - w 5 szkołach podstawowych nie wprowadzono trzeciej godziny ze względu na „beznadziejną bazę” - jak to określono; nie wprowadzono w jednym liceum ogólnokształcącym. We Włocławku w Liceum Salezjańskim nie ma trzech godzin, podobnie w 5 szkołach zawodowych w Legnicy - ze względu na brak bazy, w Wałbrzychu - w 17 szkołach ponadpodstawowych czasowo zawieszono wprowadzenie trzeciej godziny wychowania fizycznego. Uważam, że tych kilka niepozytywnych przykładów nie może zatrzymać rozwoju tego programu.</u>
<u xml:id="u-24.16" who="#MaciejOlejniczak">Mając pełną świadomość i nie lekceważąc wszystkich trudności, o których państwo mówili i które my także w ministerstwie widzimy, śmiem twierdzić, że to działanie podjęte przez nas jest działaniem dalekosiężnym o istotnych konsekwencjach dla polskiego systemu oświaty, dla zdrowotności polskiego narodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RyszardKalbarczyk">Pan profesor powiedział, że kluczem do rozwiązania problemu poprawy kultury fizycznej u nas w kraju jest szkoła podstawowa. Oczywiście, zgadzam się z tym. W szkole podstawowej najważniejszymi osobami są dyrektor jako podstawowy nadzór pedagogiczny i nauczyciel wychowania fizycznego. Wiadomo, że nie nadrobimy tych zaległości, o których mówił poseł Fiedorowicz, jeżeli chodzi o bazę sportową.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#RyszardKalbarczyk">Sytuacja jednak się zmienia. Chciałbym podkreślić, że bardzo ważne są Wojewódzkie Ośrodki Metodyczne. Przecież nie przybędzie nam tak szybko kadry nauczycielskiej.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#RyszardKalbarczyk">Jednak do szkół trafia kadra, która powinna być przeszkolona, gdyż często młodzi nauczyciele przypadkowo obejmują lekcje wychowania fizycznego. Dlatego Wojewódzkie Ośrodki Metodyczne powinny kłaść szczególny nacisk na szkolenie młodych nauczycieli. Z praktyki wiem, że często metodycy nie są w stanie dotrzeć do tych szkół w terenie, gdyż jest ich mało.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#RyszardKalbarczyk">Dyrektorzy ośrodków wojewódzkich borykają się z brakiem kadry. Moim zdaniem, powinno odbywać się więcej szkoleń, narad, zebrań. To też jednak zależy od chęci doskonalenia się i dokształcania. Jeżeli dyrektor szkoły nie widzi problemu, żeby nauczyciela dokształcać i doskonalić, to wtedy nauczyciel też nie będzie tym zainteresowany.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#RyszardKalbarczyk">Chciałbym mocno wyartykułować problem działalności nauczycieli metodyków i Wojewódzkich Ośrodków Metodycznych. W szkole, w której uczyłem przez 3 lata nie było ani razu nauczyciela metodyka, nie na zasadzie kontroli, ale pomocy, doradztwa itd. Chodzi też o ścisłą współpracę Wojewódzkich Ośrodków Metodycznych i związków sportowych, która mogłaby pójść w kierunku organizacji kursów instruktorskich. Uważam, że do tej pory każdy robił swoje.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#RyszardKalbarczyk">Często na kursy instruktorskie trafiają nie nauczyciele, którzy później nie zatrudniają się w szkole. Większe pole działania widzę dzisiaj w szkolnych związkach sportowych i w pracy działaczy sportowych, aniżeli w Wojewódzkich Ośrodkach Metodycznych.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#RyszardKalbarczyk">Dzisiaj jeżeli chcemy mówić o poprawie stanu kultury fizycznej w szkołach, to musimy kłaść większy nacisk na funkcjonowanie szkolnego związku sportowego i na dużą rolę działaczy sportowych, często wywodzących się z nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#RyszardKalbarczyk">Szkolny związek sportowy jest bardzo pomocny w rozwiązywaniu problemów kultury fizycznej w szkołach podstawowych, a szczególnie w świadomości ludzi, wójtów, burmistrzów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszTomaszewski">Do tego wątku, o którym mówił pan poseł wrócimy w lutym, kiedy będziemy omawiać rolę szkolnego związku w upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu w środowisku młodzieży szkolnej. Związek jest po kampanii sprawozdawczo-wyborczej i po zjeździe krajowym, w związku z tym ma opracowany program działania na najbliższe lata. Myślę, że będziemy się mogli z nim wkrótce zapoznać.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#TadeuszTomaszewski">Zgadzając się z zawartymi w materiale resortowym wnioskami, chciałbym zwrócić uwagę na potrzebę ich współrealizowania, tzn. jeśli są zapisy dotyczące np. wyposażenia szkoły w sprzęt. Chodzi o to, aby również zadbać o środki finansowe na ten cel.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#TadeuszTomaszewski">Zwracam się z uprzejmą prośbą do Ministerstwa Edukacji Narodowej, aby szczegółowo przeanalizować wszystkie przywoływane tutaj przypadki, a zwłaszcza fakt niewdrażania trzeciej godziny lekcyjnej wychowania fizycznego w szkołach. Nie zawsze przyczyną tego stanu rzeczy jest brak sali czy obiektu sportowego. Należy sprawdzić wszystkie przypadki. Ile w tym jest złej woli organów prowadzących, np. kuratorów czy dyrektorów szkół. Czy można znaleźć usprawiedliwienie dla takich przypadków?</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o ekspertyzę pana prof. Jaworskiego, chciałbym prosić Ministerstwo Edukacji Narodowej o wzięcie pod uwagę wniosku dotyczącego zorganizowania krótkotrwałych kursów dla wychowawczyń w klasach I-III szkoły podstawowej w celu podwyższenia ich kwalifikacji w zakresie wychowania fizycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że jest to bardzo istotna sprawa, jeśli chodzi o możliwości łączenia wychowania przedszkolnego z zajęciami wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#TadeuszTomaszewski">Ważne są też wnioski nr 2 i 3. Bardzo bym prosił, aby resort skorzystał z tych materiałów i stawał się wdrażać sformułowane wnioski na bieżąco.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#TadeuszTomaszewski">Mówiliśmy o promowaniu określonych, lokalnych programów wychowania prozdrowotnego z akcentem na wychowanie fizyczne. Sądzę, że w ramach pracy nad reformą systemu edukacji takie programy powinny być pokazywane i mogłyby być przykładem dla wielu gmin. Należałoby w to włączyć również nauczycieli wychowania fizycznego. Byłaby to jedna z form oceny tych nauczycieli w procesie wychowania prozdrowotnego.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#TadeuszTomaszewski">Jednym z elementów wychowania prozdrowotnego jest kolejny wniosek, o którym wspominał też pan poseł Fiedorowicz. Mianowicie, żeby okres wakacji letnich wykorzystać na organizację wypoczynku sportowego. Sądzę, że tę propozycję MEN i UKFiT powinny wziąć pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#TadeuszTomaszewski">Jako końcową konkluzję, chciałbym powiedzieć, że nie jest tak źle, jak niektórzy chcą nam wmówić. Sądzę, że do końca roku uporamy się z tymi pojedynczymi, nagannymi przykładami, a w nowym roku szkolnym trzecia godzina wychowania fizycznego będzie już normalnym, stałym elementem pracy w szkole.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#TadeuszTomaszewski">Zwracam się do posłów, aby zgłaszali swoje propozycje do planu pracy Komisji do końca kadencji, czyli do sierpnia przyszłego roku. Mamy czas do ostatniego dnia obecnego posiedzenia Sejmu. Nad planem pracy będziemy debatować podczas pierwszego naszego spotkania w nowym roku.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#TadeuszTomaszewski">Na koniec chciałbym życzyć wszystkim zdrowych, spokojnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LechDrożdżyński">W imieniu kierownictwa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki chciałbym bardzo serdecznie podziękować paniom posłankom i panom posłom za współdziałanie w bieżącym roku i życzyć państwu dobrych, spokojnych, radosnych Świąt Bożego Narodzenia.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#LechDrożdżyński">Wykorzystując okazję chciałbym również podziękować Ministerstwu Edukacji Narodowej za współpracę w realizacji programu kultury fizycznej, sportu dzieci i młodzieży.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MaciejOlejniczak">Również ze swojej strony chciałbym podziękować panu przewodniczącemu i całej komisji sejmowej oraz życzyć wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#TadeuszTomaszewski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>