text_structure.xml
23.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JuliuszBraun">Rozpoczynam posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu według porządku wcześniej dostarczonego posłom. Zapisane są w nim cztery punkty:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JuliuszBraun">- rozpatrzenie propozycji wniosków dla Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JuliuszBraun">- rozpatrzenie odpowiedzi ministra kultury i sztuki na dezyderat nr 11 Komisji,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JuliuszBraun">- propozycje do planu pracy Komisji na 1995 r.,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JuliuszBraun">- sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JuliuszBraun">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Skoro nie ma, przechodzę do pierwszego punktu. Wszyscy posłowie otrzymali pismo skierowane na moje nazwisko przez posła A. Halbera. Pismo to zawiera dziewięć punktów, które Podkomisja do spraw Prawa Prasowego chciała zaproponować jako tezy dla Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JuliuszBraun">W trakcie prac podkomisji postanowiono nie formułować szczegółowych zapisów konstytucyjnych uznając, że konstytucja nie może w sobie łączyć zapisów pochodzących od różnych autorów i tym samym opracowywanych w różnej stylistyce. Dlatego za bardziej celowe uznaliśmy zapisanie tez, którym następnie Komisja Konstytucyjna Zgromadzenia Narodowego nada odpowiednią formę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JuliuszBraun">Czy ktoś ma uwagi dotyczące owych 9 tez, które chcielibyśmy zaproponować Komisji Konstytucyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanBudkiewicz">Rozumiem, że sprawa prasy i wolności wypowiadania się jest niezwykle ważna i popieram to, co w tych kwestiach ujęte zostało w tezach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanBudkiewicz">Myślę, że powinniśmy sformułować podobne tezy odnoszące się do kultury. Rozumiem, że sprawa prasy jest to zaledwie jeden z elementów. Sugeruję zatem, aby Komisja wyraziła swój pogląd w sprawach wielkiej kultury, jeżeli tak można to sformułować, jak i kultury w mniejszym wymiarze, czyli wolności prasy, wypowiadania się, wolności sumienia itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JuliuszBraun">Uważam, że jest to bardzo cenna inicjatywa. Mam propozycję, aby powołać grupę redakcyjną, która zaproponowałaby zapisy. Myślę, że pracy w tej grupie podejmie się, jako wnioskodawca, poseł J. Budkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanBudkiewicz">Jestem gotów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JuliuszBraun">Rozumiem, że poseł Budkiewicz sporządzi wykaz osób, które tworzyć będą tę grupę. Nie będziemy sprawy formalizować, nie sądzę aby to było potrzebne. Wracając do tych propozycji, dotyczących wolności słowa, czy są jakieś uwagi czy też możemy uznać, że jest to dokument aprobowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JuliuszBraun">Ponieważ nie widzę sprzeciwów, punkt pierwszy porządku dziennego uważam za zakończony, tezy te zostaną przekazane do Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JuliuszBraun">Przejdziemy do punktu trzeciego, do drugiego wrócimy wówczas, gdy przybędzie wiceminister M. Jagiełło. Przypominam, punkt drugi dotyczy rozpatrzenia przez ministra kultury i sztuki odpowiedzi na dezyderat nr 11 Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JuliuszBraun">W punkcie trzecim rozpatrywać będziemy propozycje do planu pracy Komisji Kultury i Środków Przekazu na rok 1995. Prezydium Komisji przedstawia wstępną propozycję planu pracy na rok 1995. Również ten tekst posłowie otrzymali.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JuliuszBraun">Obecnie chciałbym prosić o uwagi odnoszące się do przedstawionych już propozycji, a także o ewentualne propozycje dalsze, zastrzegając, że nie jest naszą intencją zamknięcie tego planu w dniu dzisiejszym. Wrócimy do zatwierdzenia go na jednym z najbliższych posiedzeń. Obecnie prosimy o opinie dotyczące tego projektu.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JuliuszBraun">Poseł J. Wuttke prosił mnie o przekazanie propozycji dotyczącej zorganizowania wyjazdowego posiedzenia, na którym zajęlibyśmy się wyższym szkolnictwem artystycznym ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa plastycznego i proponuje by posiedzenie to odbyło się w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JuliuszBraun">Argumentacja przeciwko zorganizowaniu tego posiedzenia w Warszawie brzmi następująco: „Bliskość Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz innych jednostek centralnych, zaciemnia rzeczywistą sytuację tych jednostek dydaktycznych w kraju”.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanBudkiewicz">Po uważnym przestudiowaniu propozycji do planu pracy Komisji na rok przyszły chciałem zgłosić jedną propozycję dodatkową, a także zadać pytanie i podzielić się pewną wątpliwością, którą również wyrażałem wówczas, gdy przyjmowaliśmy projekt planu pracy na rok bieżący. Chciałem prosić, aby koniecznie dodać do naszego programu pracy temat związany z potrzebami i funkcjonowaniem instytucji artystycznych takich jak teatry, filharmonie i opery. W niektórych przypadkach tych instytucji rysuje się sytuacja bardzo trudna, zagraża nawet likwidacja placówek, pozostaje też otwarta sprawa ich finansowania. Projekt taki mieliśmy przyjąć wstępnie już na ten rok, ale do tego nie doszło, wobec czego proszę jako kolejny punkt programu wpisać instytucje artystyczne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanBudkiewicz">W planie na rok przyszły mamy temat poświęcony ochronie zabytków. Muszę powiedzieć, że w tym roku poświęciliśmy tej sprawie sporo uwagi, choć być może było to jeszcze zbyt mało i z mizernym skutkiem.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanBudkiewicz">Natomiast zastanawiam się, czy w planie pracy Komisji na rok przyszły potrzebny jest punkt związany ze szczególnymi problemami organizacyjnymi struktury służb Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanBudkiewicz">Również na ten rok proponowany był punkt dotyczący statusu twórcy ludowego i systemu kształcenia i dokształcania w uniwersytetach ludowych. W planie na rok przyszły problematyka ta rozbita jest na dwa punkty. Zastanawiam się czy nie byłoby korzystniejsze połączenie w jednym punkcie tych dwóch problemów, gdyż są one ze sobą bezpośrednio powiązane. Chodzi o pkt 7 i pkt 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławPodkański">Chciałem przypomnieć, że podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji, odbywającego się w Zamościu padła propozycja również wyjazdowego posiedzenia, podczas którego mieliśmy się zająć się ruchem społeczno-kulturalnym. Posiedzenie to miało się odbyć w Kazimierzu Dolnym podczas Festiwalu Kapeli i Śpiewaków Ludowych. Proponuję, aby propozycję tę podtrzymać, tym bardziej że została jednogłośnie przyjęta przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejUrbańczyk">Rozumiem, że brzmi: Problemy ruchu społeczno-kulturalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławPodkański">Łączy się to także ze statusem twórcy ludowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyWenderlich">Nie potrafię swojej propozycji od razu sformułować w krótkim haśle. W każdym razie chodzi mi o to, że w pracach naszej Komisji nie uwzględniamy problematyki kultury masowej. Mam na myśli estradę, muzykę rozrywkową, festiwale, które jedną nogą tkwią jeszcze w systemie organizacyjnym sprzed roku 1989, a jednocześnie już przychylają się do światowych form organizacji festiwali. Mam na myśli festiwale w Sopocie, Opolu a także w Jarocinie. Proponowałbym, aby zasygnalizować w postaci hasła zasady organizacji, finansowania i funkcjonowania estrady itd.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyWenderlich">Mam też pytanie dotyczące punktu nazwanego „Aktywność kulturalna w rejonie Morza Bałtyckiego”. Wierzę, że może to być przyjemny wyjazd, natomiast byłbym zobowiązany gdyby projektodawca mógł to uzasadnić merytorycznie, bo równie dobrze mogłbym zaproponować temat „Aktywność kulturalna w rejonie Jeziora Śniardwy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KonradNapierała">W naszym planie pracy widnieje pkt 6, który koresponduje z tym co chciałem zaproponować. Chodzi mi o zagadnienia polityczne i prasowe do prawa prasowego. Myśmy już kiedyś o tym wspominali. Obserwuje się ostatnio masowe wchodzenie na nasz rynek prasowy kolorowych wydawnictw, takich jak „Naj” itd. Wiemy na jakiej zasadzie pisma te dostają się na nasz rynek, wykorzystywanie luk prawnych pozwala ustalać bardzo niskie ich ceny. Stanowi to ogromne a nieuczciwe zagrożenie dla rodzimych pism. Jest to problem, który wymaga prawnego uregulowania. Trzeba się zastanowić, czy dla tej problematyki nie należałoby przyjąć odrębnego punktu. Mam sygnały z różnych środowisk, że jest to bardzo nabrzmiały problem.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KonradNapierała">Wszystkie zaproponowane tematy są istotne, ale w przypadku tego czas odgrywa kolosalną rolę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Było posiedzenie, na którym omawialiśmy tę sprawę. Nazywało się wówczas problemami prasy młodzieżowej i kobiecej. Mieliśmy wtedy i materiały i dyskusję, były też, przyznaję, kontrowersje. Myślę, że to jakoś „przebiliśmy”. Natomiast nie widzę tutaj sprawy „Ruchu” i dystrybucji nad czym też była dyskusja. W samym „Ruchu” rodził się wówczas projekt dystrybucji tej prasy, ale o ile wiem, sprawa do tej pory pozostaje otwarta.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KonradNapierała">Być może nie do końca jasno się wyraziłem. Chodzi mi nie tyle o dyskusję, ale przede wszystkim o nasze inicjatywy ustawodawcze dotyczące tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArturSmółko">W naszym planie pracy przewidziana jest dyskusja na temat radia i telewizji. Ale jeżeli pójdziemy tylko do Telewizji Polskiej i TV Polsat, to radio się na nas obrazi, uważając się za dyskredytowane. Może byśmy zrezygnowali z tych wycieczek do Telewizji Polskiej. Może poprzestalibyśmy na indywidualnych wizytach posłów w celu zdobycia niezbędnych dla pracy Komisji doświadczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejUbrańczyk">Chciałem odpowiedzieć na wątpliwość dotyczącą celowości zorganizowania sesji wyjazdowej na Wybrzeżu. Zatem przypominam, że w roku 1997 będziemy obchodzić tysiąclecie Gdańska, ale przygotowania rozpoczną się znacznie wcześniej. Myślę, że jest pilna potrzeba zapoznania się z problemami międzynarodowej współpracy regionalnej, w dziedzinie kultury, są to nowe formy współpracy. W basenie Morza Bałtyckiego jest to dosyć interesujące i nowatorskie. Wzięliśmy za punkt wyjścia ten temat, gdyż są to zupełnie nowe problemy, pojawiają się one w rejonach przygranicznych i innych. Zatem chcielibyśmy to omówić na przykładzie Wybrzeża. Przy tym zapewniam, że pobyt będzie przyjemny, co jest też poważnym argumentem.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejUbrańczyk">Poseł Wuttke złożył propozycję, aby wyższe szkolnictwo artystyczne, z uwzględnieniem wyższego szkolnictwa plastycznego było tematem wyjazdowego posiedzenia Komisji w Krakowie. W imieniu prezydium Komisji Kultury proponuję, aby połączyć to z problemami zabytkowej kopalni - muzeum w Wieliczce.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejUbrańczyk">Nie widzę też przeszkód do uwzględnienia propozycji posiedzenia Komisji w trakcie trwania festiwalu twórczości ludowej w Kazimierzu, co byłoby połączone z omówieniem problematyki twórczości ludowej oraz statusu jej autorów.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejUbrańczyk">Choć mamy już na przyszły rok zaplanowanych kilka posiedzeń wyjazdowych wpisujemy to do planu pracy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AndrzejUbrańczyk">Odpowiadam teraz na tematy poruszone przez posła Napierałę. W tej chwili pracuje Podkomisja do spraw Prawa Prasowego, kierowana przez posła Halbera i w zasadzie podkomisji tej zleciliśmy nie tylko sformułowanie konstytucyjnych zapisów, ale także stworzenie katalogu pytań i odpowiedzi politycznych, dotyczących spraw pozostających w obrębie prawa prasowego.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejUbrańczyk">Proponuję, aby nasze dzisiejsze posiedzenie zobowiązało podkomisję kierowaną przez posła Halbera do tego, aby jeszcze w grudniu podkomisja ta zorganizowała swoje posiedzenie, z udziałem zainteresowanych środowisk, na którym wątek ten by się pojawił. Ponieważ już obradowaliśmy na ten temat, nie widzę powodu, abyśmy tę kwestię w trybie pilnym wprowadzali do planu posiedzeń całej Komisji Kultury i Środków Przekazu. Natomiast jestem za zdopingowaniem podkomisji posła Halbera do sporządzenia jak najszybciej katalogu z uwzględnieniem wątku zaproponowanego przez posłał K. Napierałę.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#AndrzejUbrańczyk">Przechodząc do kolejnej sprawy zgłoszonej przez posłów, chodzi mi o punkt związany z potrzebami i zasadami funkcjonowania instytucji artystycznych. Dlatego zwracam się do wiceministra i jednocześnie posła Podkańskiego z pytaniem, czy przy tematyce legislacyjnej, a dokładnie przy ocenie funkcjonowania ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej, zostały również uwzględnione problemy związane z potrzebami i funkcjonowaniem instytucji artystycznych, czy można by to połączyć, czy raczej jest to osobna ustawa o instytucjach artystycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZdzisławPodkański">Jest to ustawa osobna o instytucjach artystycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejUrbańczyk">Wpisujemy to do planu pracy.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejUrbańczyk">Jeżeli chodzi o dystrybucję książek i prasy, mieliśmy posiedzenie Komisji, na którym omawialiśmy przekształcenia własnościowe w „Ruchu”. Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na szereg pytań, które skierowaliśmy do ministra W. Kaczmarka.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejUrbańczyk">Proponuję, by prezydium Komisji pisemnie zwróciło się do ministra Kaczmarka o odpowiedzi na pytania wówczas zadane. W zależności od tej odpowiedzi wprowadzimy tę tematykę do planu pracy lub jako punkt któregoś z naszych posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JuliuszBraun">Uważam, że byłoby dobrze, aby w katalogu uwzględnić również Polskie Radio. Natomiast wizyty w TVP SA i TV Polsat są odpowiedzią na zaproszenie, które obydwie instytucje do nas skierowały. Zastanawialiśmy się podczas posiedzenia prezydium Komisji, jak wykorzystać te zaproszenia, żeby to nie były tylko wycieczki.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JuliuszBraun">Ponieważ w planie bieżącego roku mieliśmy niezrealizowany punkt dotyczący telewizji w warunkach pluralizmu, postanowiliśmy zorganizować dwuczęściowe posiedzenie, składające się z odwiedzin w obydwu telewizjach oraz z drugiej części, która odbędzie się w gmachu Sejmu. Obserwacje i doświadczenia uzyskane w telewizji byłyby materiałem do dyskusji podczas drugiej części posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JuliuszBraun">Tematem tej dyskusji, jak zaznaczyłem, byłoby funkcjonowanie radia i telewizji w warunkach pluralizmu. Być może trzeba będzie odrębnie potraktować te dwa media, bo jak pokazała wcześniejsza dyskusja, są to rzeczywiście oddzielne kwestie.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JuliuszBraun">Czy są jeszcze uwagi do planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StefanLubiszewski">Ponieważ poseł Budkiewicz podał w wątpliwość potrzebę organizowania specjalnego posiedzenia na temat problemów organizacyjnych, dotyczących ochrony zabytków, chciałbym zauważyć, że Najwyższa Izba Kontroli jest obecnie w ostatniej fazie opracowywania wyników kontroli w Państwowej Służbie Ochrony Zabytków.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#StefanLubiszewski">Przeprowadziliśmy kontrolę u głównego konserwatora zabytków oraz u 49 konserwatorów wojewódzkich. Wyniki są, moim zdaniem, dosyć znaczące.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#StefanLubiszewski">Gdyby nawet dzisiaj sprawa ta nie została zapisana w planie pracy Komisji na rok przyszły to przypuszczam, że po wynikach kontroli któryś z posłów zgłosiłby wniosek, podobnie jak po kontroli kinematografii TVP, o przygotowanie odrębnego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu, poświęconego problemom ochrony zabytków. Dlatego byłbym za utrzymaniem tego tematu w przyszłorocznym planie pracy, gdyż sądzę, że wyniki kontroli będą warte rozpatrzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JuliuszBraun">Rozumiem, że jest wsparcie 4 punktu naszego planu. Chciałbym również powiedzieć, że do Komisji wpływają nieformalne wnioski z Ministerstwa Kultury i Sztuki. Dotyczą one propozycji organizacji struktur, które są koordynowane przez wiceministra Polaka. Choć jeszcze nie został sformułowany oficjalny ministerialny dokument, sprawa ta już jest znana zainteresowanym środowiskom i otrzymujemy związane z tym sygnały. Myślę, że wszystkie te sprawy powinny się znaleźć w pracach naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JuliuszBraun">Odpowiadając na propozycje, które wpłynęły do nas z Komitetu Badań Naukowych, chcielibyśmy zorganizować pod auspicjami naszej Komisji i Komitetu Badań Naukowych, ale także z udziałem Ministerstwa Kultury i Sztuki, seminarium na temat nowych środków komunikowania. Chodzi o takie pojęcie jak autostrada informatyczna, przekaz cyfrowy itd. Myślę, że ze względów poznawczych takie seminarium byłoby dla posłów wielce zajmujące. Wiedza uzyskana podczas tego seminarium byłaby w przyszłości potrzebna choćby przy podejmowaniu decyzji, dotyczących funkcjonowania środków przekazu, w szerokim rozumieniu tego pojęcia.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JuliuszBraun">Jeżeli posłowie mają jakieś propozycje, czy uwagi, pod adresem Najwyższej Izby Kontroli, do planu pracy na rok następny, proszę o przekazanie ich do prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JuliuszBraun">Kończymy ten punkt bez ostatecznych konkluzji, czyli bez przyjęcia planu. Ewentualne uwagi dotyczące planu pracy na rok przyszły, proszę o przekazanie prezydium Komisji bądź do sekretariatu naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JuliuszBraun">Wracamy teraz do punktu drugiego naszego porządku, którym jest rozpatrzenie odpowiedzi ministra kultury i sztuki na dezyderat nr 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MichałJagiełło">Podtrzymuję to, co minister kultury przekazał marszałkowi Sejmu w odpowiedzi na dezyderat, że w pierwszym półroczu 1995 r. będziemy gotowi z projektem nowej ustawy o kinematografii. Dokument ten nazwaliśmy ustawą o popieraniu sztuki filmowej.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MichałJagiełło">Sprawa należy do bardzo trudnych, chodzi bowiem o znalezienie takich rozwiązań, które będą kompromisem między oczekiwaniami środowiska filmowego a między oczekiwaniami administracji państwowej, czyli w tym przypadku ministra kultury i sztuki.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MichałJagiełło">Jednym z bardzo ważnych wątków będzie znalezienie takiego rozwiązania, które idzie ścieżką gospodarki rynkowej i otwierania się Polski na kulturalne dobra ogólnoświatowe z jednej strony a z drugiej pozwoli na podtrzymanie przez państwo mecenatu, poprzez ministra kultury nad sztuką filmową i na znalezienie sposobu chronienia rodzimej produkcji filmowej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MichałJagiełło">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie odpowiedzi na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MichałJagiełło">Skoro nie ma uwag rozumiem, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#MichałJagiełło">Przechodzimy do punktu sprawy różne, czy ktoś w tej części posiedzenia chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StefanLubiszewski">Ponieważ przewodniczący Komisji Kultury i Środków Przekazu zwracał się do posłów o zgłaszanie ewentualnych uwag pod adresem Najwyższej Izby Kontroli, chciałem poinformować nad czym obecnie pracuje NIK, bądź też czym zajmie się w najbliższym czasie. Oprócz kontroli przeprowadzonej w zakresie ochrony zabytków, prowadzimy też obecnie kontrolę w niektórych państwowych i narodowych instytucjach kultury, dotyczącą gospodarowania środkami z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#StefanLubiszewski">Prawdopodobnie będziemy mieli interesujący materiał na temat odbudowy Teatru Narodowego. Powołałem biegłych, ponieważ mamy liczne wątpliwości co do rzetelności kosztorysów, dotyczących dość poważnych kwot.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#StefanLubiszewski">W najbliższym czasie prześlę Komisji wyniki kontroli przeprowadzonej w Fundacji Kultury. Natomiast w przyszłym roku będą opracowane materiały dotyczące łódzkiego ośrodka filmowego, a więc będzie to materiał o restrukturyzacji tegoż ośrodka, powinien to być dość interesujący materiał. W drugim kwartale będziemy kontrolować budżety, w trzecim finansowanie i realizację zadań w zakresie kultury i sztuki, zleconych gminom, a w czwartym przejdziemy do stanu i ochrony zasobów muzealnych. To ostatnie zadanie NIK będzie powtórzeniem kontroli sprzed trzech lat, czyli będzie miało sprawdzenie realizacji ówczesnych wniosków pokontrolnych.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#StefanLubiszewski">Przytaczam ten problem, gdyż sądzę, że w przypadku poselskich propozycji być może związane one będą z tymi zadaniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JuliuszBraun">Rozumiem, że kontrola fundacji kultury nie ograniczy się tylko do jednej fundacji, ale do tych wszystkich, które korzystają ze środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JuliuszBraun">Nie widzę więcej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JuliuszBraun">Dziękuję, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>