text_structure.xml 29.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JuliuszBraun">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie i ewentualne przygotowanie opinii na temat założeń polityki społeczno-gospodarczej rządu na rok 1995.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JuliuszBraun">Projekt taki wpłynął do Sejmu i wkrótce będzie przedmiotem obrad plenarnych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JuliuszBraun">Proszę, aby na początku posiedzenia przedstawiciele rządu oraz przedstawiciele Centralnego Urzędu Planowania zaprezentowali posłom ten dokument, w zakresie interesującym sejmową Komisję Kultury i Środków Przekazu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JuliuszBraun">Po tej prezentacji przejdziemy do pytań i dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JuliuszBraun">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JuliuszBraun">Skoro nikt się nie zgłasza proszę o zabranie głosu przedstawiciela Centralnego Urzędu Planowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaMendlewska">Na wstępie chciałabym przeprosić za nieobecność wiceministra Wasilewskiej, która miała przedstawić omawiane zagajenie, ale jest w tej chwili na posiedzeniu Sejmowej Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrystynaMendlewska">Reprezentuję Departament Strategii Gospodarczej Centralnego Urzędu Planowania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrystynaMendlewska">Przy opracowywaniu założeń planu społeczno-gospodarczego na rok 1995 wyjściową ideą była ocena sytuacji gospodarczej naszego kraju na tle naszych stosunków z zagranicą.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrystynaMendlewska">Z drugiej strony braliśmy pod uwagę również możliwości budżetowe, jakie są przewidziane na rok następny w projekcie opracowywanym przez Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrystynaMendlewska">Uwarunkowania z lat 1992–1993 oraz dane bieżące wskazują na to, że sytuacja gospodarcza jest nieco lepsza.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KrystynaMendlewska">Zatem można żywić nadzieję, że w naszym kraju znajdą się możliwości wyeksportowania większej ilości towarów, niż to miało miejsce w latach poprzednich. Rysuje się także możliwość zmiany struktury importu, polegająca na tym, że importować będziemy w większym niż dotychczas stopniu nie dobra konsumpcyjne, a inwestycyjne. W szczególności będą to maszyny i urządzenia, które by podniosły jakość a więc i atrakcyjność naszych towarów, zarówno dla konsumenta krajowego jak i zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KrystynaMendlewska">Natomiast niezwykle skomplikowana i złożona jest sytuacja wewnętrzna kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KrystynaMendlewska">Mimo znacznej tendencji wzrostu, jaką obserwuje się w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku, stan finansowy budżetu państwa jest dramatyczny. Bardzo wzrasta bowiem obsługa długu krajowego i zewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KrystynaMendlewska">Wzrastają tak zwane sztywne wydatki budżetowe, które bardzo ograniczają możliwości inwestowania a co za tym idzie pośrednio wpływają na ograniczone możliwości absorpcji siły roboczej. Ograniczają także znacznie możliwo.ci finansowania całej sfery budżetowej, co dotkliwie jest odczuwane przez edukację, ochroną zdrowia i kulturą.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KrystynaMendlewska">Założenia na rok 1995 są warunkowane przedstawioną sytuacją gospodarczą kraju, ale jednocześnie uwzględniają, założone w „Strategii dla Polski” pewne przyszłościowe rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KrystynaMendlewska">W „Strategii dla Polski” założono jako docelową, wyraźnie odczuwalną poprawę życia obywateli i możliwość rozwoju kulturalnego społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KrystynaMendlewska">Powiedzieć trzeba jednak, że środki jakimi będziemy dysponować w roku 1995 są bardzo ograniczone. Nie będzie wobec tego można sfinansować radykalnych zmian w stosunku do roku obecnego.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#KrystynaMendlewska">Konstruując założenia polityki społeczno-gospodarczej kierowaliśmy się dwoma blokami. Pierwszym z nich są warunki w jakich funkcjonują podmioty gospodarcze. Wyszliśmy z założenia, że rozwój gospodarczy, wzrost inwestycji, wzrost produkcji, będą wymuszały tworzenie nowych miejsc pracy, a tym samym będą powodowały większą absorpcję bezrobotnych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#KrystynaMendlewska">Skutki tego procesu będą dwojakie. Ludzie, poprzednio bezrobotni, odejdą z utrzymywania ich przez budżet państwa a jednocześnie będą mogli godziwie egzystować i w przyszłości tworzyć jakąś część dochodu narodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#KrystynaMendlewska">Drugi blok jest poświęcony warunkom działania gospodarstw domowych i temu, co jest możliwe do załatwienia w tym zakresie w roku przyszłym.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#KrystynaMendlewska">Wiadomo, że bardzo trudna sytuacja budżetu państwa uniemożliwia w znacznym stopniu finansowanie wielu dziedzin, że wiele systemowych rozwiązań nie doczekało się do tej pory załatwienia.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#KrystynaMendlewska">Mam tu choćby na myśli reformę systemu ubezpieczeń społecznych, o której się mówi od wielu lat, a która do tej pory nie znalazła finalnego rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#KrystynaMendlewska">Przewidujemy, że w tej dziedzinie, pewne ramy prawne będą mogły zostać skonstruowane już w przyszłym roku. Trwa to tak długo, gdyż zarówno przygotowanie instytucjonalne jak i etapy wdrożenia w życie wymagają 10–15 lat. Dopiero bowiem po takim czasie nowy system ubezpieczeniowy może zacząć przynosić pozytywne efekty.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#KrystynaMendlewska">Z drugiej strony zaś wiadomo, że za owe 10–15 lat nastąpi zwielokrotniony odpływ na emerytury powojennego wyżu, który obecnie jest w pełni sił produkcyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JuliuszBraun">Przepraszam, ale rozumiem, że przedstawiciel Centralnego Urzędu Planowania prezentuje nam założenia całego dokumentu. Na razie jesteśmy przy emeryturach.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JuliuszBraun">Prosiłbym jednak o ograniczenie omawiania ogólnych spraw, wynikających z założeń polityki społeczno-gospodarczej, do problemów dotyczących naszej komisji, czyli do problemów kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaMendlewska">Może wobec tego głos zabierze przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Sztuki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardKołodziejak">W założeniach polityki społeczno-gospodarczej rządu na rok 1995 nie została wyodrębniona kultura, co wynika z samej konstrukcji materiału.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RyszardKołodziejak">Problemy kultury nie zostały jednak pominięte w tym dokumencie. Wszelkie wskaźniki zamieszczone w tychże założeniach posłużyły do konstrukcji strategii założeń polityki kulturalnej państwa na rok 1995 a także wydatków budżetowych na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#RyszardKołodziejak">Wiadomo, że realizacja polityki kulturalnej, podobnie jak i każdej innej dziedziny uzależniona jest przede wszystkim od posiadanych środków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#RyszardKołodziejak">W tej chwili trudno jest określić jaka będzie wielkość środków budżetowych przeznaczonych na realizację polityki kulturalnej, dlatego, że w chwili obecnej budżet państwa jest na etapie konstrukcji.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#RyszardKołodziejak">Dopiero w niedługim czasie, gdy projekt budżetu zostanie skierowany do Sejmu, będzie można określić jakimi środkami budżetowymi będą dysponowały poszczególne dziedziny.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#RyszardKołodziejak">Niezależnie od tego, przy konstruowaniu budżetu państwa, uwzględnione zostały pewne założenia polityki kulturalnej, prowadzonej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#RyszardKołodziejak">W chwili obecnej można wyodrębnić dwie zasadnicze dziedziny. Pierwsza z nich to ochrona dziedzictwa narodowego, ochrona zabytków. Wynika to z pilnej konieczności, gdyż stan naszych zabytków jest tragiczny. Wobec tego niezbędne są olbrzymie środki, gdyż tylko znaczne kwoty mogą zahamować postępujący proces degradacji cennych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#RyszardKołodziejak">Drugą dziedziną jest czytelnictwo i książka z uwagi na rolę czytelnictwa i słowa drukowanego w kształtowaniu społeczeństwa myślącego.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#RyszardKołodziejak">Przyjęcie tych priorytetów nakłada na Ministerstwo Kultury i Sztuki obowiązek zarezerwowania w swojej części budżetowej odpowiednich środków finansowych w takiej wysokości, aby dawały one gwarancję, że założenia te w przyszłym roku zostaną zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#RyszardKołodziejak">Wszystkie materiały niezbędne do przedstawienia Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, będą dołączone w części opisowej do części budżetowej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Tam właśnie wyeksponowane zostaną te dziedziny, które dla Ministerstwa Kultury i Sztuki są zadaniami pierwszoplanowymi w polityce kulturalnej w roku 1995.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JuliuszBraun">Odnoszę wrażenie jakoby nastąpiło pewne nieporozumienie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JuliuszBraun">Tematem naszych obrad miał być dokument przedłożony przez Radę Ministrów „Założenia polityki społeczno-gospodarczej na rok 1995”.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JuliuszBraun">Wobec tego, w związku z tym dokumentem, chciałbym zadać kilka pytań.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JuliuszBraun">We wprowadzeniu do tych założeń czytamy, że wybór działań, które te założenia przewidują, był dokonywany na podstawie zespołu kryteriów. Do najważniejszych kryteriów (str. 4) należy zaliczyć rozwijanie potencjału zdolności twórczych i intelektualnych społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JuliuszBraun">Nieco dalej zamieszczone zostało sformułowanie brzmiące: „stworzenie możliwości pełnej samorealizacji”.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JuliuszBraun">Przejdźmy teraz do tego miejsca w założeniach, w którym zaprezentowane są cele polityki społeczno-gospodarczej. Na str. 16, w punkcie pierwszym, podpunkt 1, mamy konkretne stwierdzenie, które mnie bardzo zaniepokoiło. Czytamy tam: „Rząd będzie realizować politykę pozwalającą osiągnąć następujące cele...” i dalej.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JuliuszBraun">W podpunkcie 4 czytamy także: „zahamowanie tendencji spadkowej nakładów na sferę budżetową, szczególnie na naukę, edukację i ochroną zdrowia”.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JuliuszBraun">Wobec tego chciałem zapytać, czy pominięcie kultury w tym wykazie jest przeoczeniem, czego się nie spodziewam po dokumencie rządowym, czy też jest jednoznacznym określeniem, że w tym roku, jeszcze nie możemy oczekiwać, zapowiadanego przez rząd w roku ubiegłym zahamowania tendencji spadkowej, w przypadku nakładów na kulturę, nie mówiąc już o wzroście.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JuliuszBraun">Z tego dokumentu wynika, że tendencja spadkowa w zakresie wydatków na kulturę, mimo tych pięknych deklaracji, nadal się będzie utrzymywać.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#JuliuszBraun">Chciałbym teraz przejść do szczegółów. Na str. 29 znalazłem pewien konkret dotyczący kultury. Czytamy tam mianowicie: „wykorzystując politykę podatkową rząd będzie zachęcał podmioty gospodarcze oraz osoby indywidualne do zwiększania oszczędności oraz wydatków na ochronę zdrowia, ochronę środowiska, edukację, naukę i kulturę”.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#JuliuszBraun">Jako jedyny instrument wymienione jest tu podwyższenie limitu odliczeń od dochodów, darowizn na cele kultury.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#JuliuszBraun">To samo jest w projekcie ustawy, który wpłynął do Sejmu. Chodzi tam o podniesienie limitu z 10 do 15 proc.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#JuliuszBraun">Wedle mojego rozeznania, a starałem się zbierać na ten temat dane od poszczególnych instytucji, podniesienie to nie ma się nijak do rzeczywistej skali problemu.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#JuliuszBraun">Nawet w przypadkach bogatych instytucji, których świadczenia na rzecz kultury sięgają setek milionów, czy nawet miliarda złotych, mechanizm ten nie spowoduje zwiększenia wydatków. Są instytucje deklarujące na rzecz kultury 9/10000 proc. dochodu, a najwyższy odsetek, z jakim się zetknąłem, wynosił 3/10 proc.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#JuliuszBraun">Tak sądzę i proszę o opinię posłów w tej sprawie. Uważam natomiast, że skuteczniejsze mogłoby być zachęcanie do inwestowania tam, gdzie wydatki na cele szeroko pojmowanej kultury, jak choćby ochrona zabytków, o czym mówiłem w Sejmie przy ustawach o podatku dochodowym, mogłoby być odpisywane od podstawy opodatkowania, nie przez darczyńcę a przez tego kto inwestuje.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#JuliuszBraun">Chciałbym wobec tego zapytać, czy w tym dokumencie lub w związku z tym dokumentem, rząd ma nam do zaproponowania coś, co w sposób istotny dotyczyłoby kultury.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#JuliuszBraun">Może to pytanie należy skierować do Centralnego Urzędu Planowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StefanRojewski">Mam nadzieję, że Ministerstwo Kultury i Sztuki uzupełni moją wypowiedź. Zabieram teraz głos, gdyż CUP redagował prezentowany dzisiaj dokument.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StefanRojewski">W zapisie dotyczącym spadku realnego poziomu wydatków na sferę usług społecznych rzeczywiście kultura nie została wyszczególniona.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StefanRojewski">Omawiane dzisiaj założenia polityki społeczno-gospodarczej traktuję jako dokument przyjęty przez rząd, w którym jednak odzwierciedlają się pewne preferencje.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#StefanRojewski">Tłem dla takiego postawienia sprawy, przy szczupłości środków budżetowych, jest wybór pewnych zagadnień o charakterze priorytetowym, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Stąd, być może, odnotowujemy pominięcie kultury w tej sferze.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#StefanRojewski">Poruszona została przez posła J. Brauna kwestia instrumentów podatkowych. Chciałbym zwrócić uwagę, że wchodzą w grę dwa instrumenty.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#StefanRojewski">Darowizny na rzecz kultury występować będą zarówno w przypadku podatków od osób prawnych jak i osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#StefanRojewski">Wobec tego filantropia, związana z podatkiem od osób fizycznych nabiera nieco innego kontekstu, ponieważ również osoby prawne takim zwolnieniem zostaną objęte.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#StefanRojewski">Jest to za mało, z takim stwierdzeniem trzeba się zgodzić.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#StefanRojewski">Poseł J. Braun przedstawił propozycje dotyczące rozwiązań, które miałyby funkcjonować w ramach polityki inwestycyjnej.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#StefanRojewski">W istocie, po krótkiej wymianie poglądów, nie możemy się doszukać pewnych instrumentów, które by preferowały inwestowanie w kulturę. Stwierdzam, że tak jest w rzeczywistości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JuliuszBraun">Do prezentowanego dzisiaj materiału mamy załącznik nr 1, będący wykazem podstawowych programów społeczno-gospodarczych przeznaczonych do realizacji w roku 1995.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JuliuszBraun">Mamy tu wszystko, od polityki socjalnej, poprzez obronę, mleczarstwo, hodowlę zwierząt, aż po „Partnerstwo dla Pokoju”. Razem jest 36 programów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JuliuszBraun">Natomiast nie ma tu żadnego programu, który by chociaż zahaczał o zadania z zakresu polityki kulturalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StefanRojewski">Wysłaliśmy ten dokument do rządu w momencie, gdy minister kultury przysłał uzupełnienia do programu. Wobec tego, w formie autopoprawki, chciałbym dołożyć program „Założenia polityki kulturalnej państwa” zaproponowany przez ministra kultury jako uzupełnienie do tego wykazu programów o których mówi poseł J. Braun. Jest to tylko niedopatrzenie techniczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WacławJanas">Zaznaczyć muszę, że występuję tylko w imieniu ministra kultury i sztuki.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WacławJanas">Chciałem powiedzieć o sprawach, o których będziemy dyskutować na posiedzeniu Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu wówczas, gdy omawiany będzie budżet państwa na rok 1995.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WacławJanas">Dziś mogę tylko zasygnalizować, że to, co rysuje się w projekcie budżetu w zakresie wydatków na kulturę w roku 1995, znacznie przewyższa prognozowany stopień inflacji.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WacławJanas">Nie chciałbym w chwili obecnej podawać szczegółowych liczb, ale zapewniam posła J. Brauna i wszystkich posłów, że jest to dużo więcej niż przewidywany stopień inflacji.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WacławJanas">Poza tym w założeniach polityki społeczno-gospodarczej rządu, oprócz podnoszenia z 10 na 15 proc. podstawy opodatkowania, jest jeszcze przewidziane odliczenie od dochodów tych wydatków, które są dokonywane na wydawnictwa służące podnoszeniu kwalifikacji kulturalnych.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#WacławJanas">To z naszego punktu widzenia, może w sposób poważny ożywić handel książką i w jakimś sensie również polski przemysł poligraficzny.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#WacławJanas">Chciałbym też powiedzieć o czymś, o czym się nie pamięta. Otóż z tytułu wprowadzenia w życie prawa autorskiego, według skromnych obliczeń, środowiska twórcze zostaną zasilone bardzo poważną kwotą, która nie będzie pochodziła z budżetu państwa, co powinno mieć spore znaczenie dla kondycji finansowej tych środowisk.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#WacławJanas">Załącznik, o którym mówił poseł J. Braun, a który jeszcze nie wszedł do programu, jest odbiciem tych preferencji dla krajowej polityki kulturalnej, które widzi minister kultury i sztuki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanBudkiewicz">Odnoszę wrażenie, co mówię z wielką przykrością, że w materiałach, które otrzymaliśmy trudno znaleźć cokolwiek, co dotyczy kultury.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanBudkiewicz">Odnoszę też wrażenie, że nasze spotkanie, co prawda toczące się w szacownym gronie, jest zbyteczne.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanBudkiewicz">Mówię tak dlatego gdyż po prostu nie wiem o czym mamy rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanBudkiewicz">Nie mamy bowiem tych danych, które nas interesują. Dokument, o którym wspomniał przedstawiciel Centralnego Urządu Planowania, sygnowany przez ministra kultury, jeszcze do nas nie doszedł. Proponuję zatem, abyśmy rozmawiali wówczas, gdy go otrzymamy.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanBudkiewicz">Słyszę dzisiaj wypowiedzi, które zawierają ogólniki, mówi się o ograniczeniach dla oświaty, służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanBudkiewicz">Są to choć bardzo bolesne, ale tylko ogólniki.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JanBudkiewicz">Wobec tego, skoro nie ma szans na wprowadzenie zasadniczych, radykalnych zmian i skoro nie można liczyć na poprawę sytuacji, o czym powiedziała przedstawicielka Centralnego Urzędu Planowania, to rodzi pytanie, czy da się dokonać czegoś w stopniu podstawowym.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JanBudkiewicz">Optymistyczne jest to co powiedział wiceminister W. Janas, że środki przewidywane w ustawie budżetowej na rok przyszły, na potrzeby kultury, przekroczą inflację.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JanBudkiewicz">Ale wiemy doskonale jak wielkie potrzeby w dziedzinie kultury narosły w latach poprzednich i obecnym, kończącym się roku 1994.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#JanBudkiewicz">Jeżeli nawet środki finansowe dla kultury o jeden lub dwa punkty przewyższą przewidywaną inflację, w żadnej mierze nie załatwi to sprawy, ponieważ borykamy się z zadłużeniem pozostałym po latach ubiegłych. Wiemy doskonale jaka jest sytuacja poszczególnych placówek oraz instytucji, w jakiej kondycji są muzea, biblioteki, domy kultury, instytucje artystyczne. Mówiliśmy też na dzisiejszym, przedpołudniowym spotkaniu, o sytuacji polskiej kinematografii.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#JanBudkiewicz">Wnioski, jakie wynikają z tego pozwalają stwierdzić, że albo spotkaliśmy się zbyt wcześnie, aby tylko zaliczyć posiedzenie na określony temat, albo nasze dzisiejsze spotkanie, jest wręcz niepotrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JuliuszBraun">Mogę udzielić wyjaśnień tylko dotyczących kwestii formalnej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JuliuszBraun">Dokument, który wszyscy posłowie otrzymali na dzisiejsze posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, ma być przedmiotem zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JuliuszBraun">Opinie na jego temat mamy przedstawić Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, w dwudniowym terminie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JuliuszBraun">Jeżeli zatem do tego dokumentu, a w nim, co zauważyli posłowie, rysują się preferencje rządu, chcemy wnieść jakieś uwagi, jest to już ostatni termin, aby to uczynić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Również sądzę, że szkoda naszego czasu. Zapoznaliśmy się z założeniami polityki społeczno-gospodarczej rządu i stwierdzamy, że jest to dokument bardzo ogólny.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Wszyscy się zgadzamy, że nie znalazło się w nim miejsce dla kultury, poza dość znanymi nam już rozwiązaniami.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Wobec tego proponuję, abyśmy upoważnili Prezydium Komisji Kultury i Środków Przekazu do sformułowania opinii.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Moim zdaniem może to być jednoznaczna opinia, iż bardzo prosimy rząd, aby w założeniach polityki społeczno-gospodarczej na rok 1995 dostrzeżono problemy kultury.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ten materiał, z poselskiego punktu widzenia, wart jest akurat takiego zadania, jak to przedstawiłam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławWiśniewski">W pełni podzielam zdanie posła I. Śledzińskiej-Katarasińskiej oraz posła J. Budkiewicza.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławWiśniewski">Chcę również wyrazić swoje rozczarowanie sposobem rekomendowania tego dokumentu przez przedstawicieli Centralnego Urzędu Planowania.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#StanisławWiśniewski">Ministerstwo kultury wykazało pewną kulturę desygnując na nasze dzisiejsze posiedzenie wiceministra W. Janasa.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#StanisławWiśniewski">Dokument założenia polityki społeczno-gospodarczej otrzymaliśmy i każdy się z nim zapoznał. Stwierdzić muszę, że jest to zbiór pewnych haseł. Liczyłem na więcej a mianowicie na to, że dzisiaj usłyszę o pewnych mechanizmach, zagrożeniach lub perspektywie pozytywnych rozstrzygnięć w odniesieniu do tych problemów, które w obecnej chwili warunkują niewydolność całego obszaru kultury.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#StanisławWiśniewski">Ponieważ tego nie znalazłem, nie widzę sensu dalszego prowadzenia dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#StanisławWiśniewski">Wiceminister W. Janas zasygnalizował dwa rysujące sią priorytety, na których będzie się koncentrowało Ministerstwo Kultury i Sztuki, to znaczy na ochronie dziedzictwa narodowego i na ochronie książki.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#StanisławWiśniewski">Wobec tego mam pytanie do wiceministra W. Janasa. W umowie koalicyjnej, podpisanej przez PSL i SLD, jest punkt nr 9, mówiący o tym, że dla przemysłu poligraficznego zostaną stworzone pewne mechanizmy systemowe w postaci ceł, podatków i innych działań, które stworzą możliwość konkurencyjności tego przemysłu wobec zagranicy.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#StanisławWiśniewski">Wobec tego chciałbym się dowiedzieć jak kwestia ta przedstawia się w perspektywie roku 1995. Jest to kwestia utrzymania w roku przyszłym takiego podatku VAT, jakim obłożone są obecnie książki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanByra">Wiceminister W. Janas zasygnalizował dwa priorytety, jakie przyświecają pracom resortu kultury nad budżetem na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanByra">Dlatego też chciałbym wiedzieć, czy w pracach tych zachował się finansowy ślad dwóch faktów z życia kulturalnego kraju. Mam na myśli posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, jakie odbywało się w Zamościu i przyjęty tam dezyderat, oraz decyzję prezydenta o ustanowieniu listy miast historycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JuliuszBraun">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WacławJanas">Komisja Kultury i Środków Przekazu dostarczyła nam dezyderat o utworzeniu w budżecie państwa, oprócz części 34, dotyczącej kultury, odrębnej części dotyczącej ochrony zabytków.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WacławJanas">W tej sprawie musimy jednak porozumieć się z Ministerstwem Finansów i przedstawić propozycję rządowi. W chwili obecnej nie jestem w stanie w tej sprawie zająć stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WacławJanas">To nie zależy tylko od nas. Na dezyderat ten zobowiązany jest odpowiedzieć minister Kazimierz Dejmek, na polecenie premiera W. Pawlaka. Termin udzielenia odpowiedzi w tej sprawie zostanie dotrzymany.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WacławJanas">Pozostała jeszcze do wyjaśnienia kwestia poruszana przez posła S. Wiśniewskiego. W tej mierze rysuje się sprzeczność interesów między wydawcami a podmiotem gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#WacławJanas">Sprzeczność ta dotyczy bezpośrednio również klientów. Nasze zdanie jest następujące: kraje ościenne i niektóre położone dalej od naszych granic stosują wobec Polski ceny dumpingowe na druki, co zmierza do zmniejszenia potencjalnych mocy polskiego przemysłu poligraficznego.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#WacławJanas">W roku ubiegłym zostało wprowadzonych wiele ulg preferujących polski przemysł poligraficzny. Mam na myśli zerową stawkę na książki i zwolnienie z VAT na niektóre gatunki papieru.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#WacławJanas">Jak posłom wiadomo, zmiana taryfy celnej następuje raz do roku. Liczymy, że przy ustalaniu taryfy celnej na rok 1995 zostaną w tej mierze podjęte dalsze decyzje, które sprawią, że wydawcom bardziej będzie sią opłacało drukowanie książek w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#WacławJanas">Zaznaczyć jednak muszę, że rząd, ani minister kultury nie zamierzają podjąć żadnych decyzji administracyjnych, które by preferowały polski przemysł poligraficzny.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#WacławJanas">Potwierdzam, że jesteśmy za zachowaniem nadal zerowej stawki VAT na książki i dalszych preferencji celnych dla przemysłu poligraficznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JuliuszBraun">Rozumiem, że z aprobatą spotkała się propozycja, aby Prezydium Komisji Kultury i Środków Przekazu sformułowało krótką opinię na temat założeń polityki społeczno-gospodarczej rządu na rok 1995.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JuliuszBraun">Przy czym pamiętać należy, iż jest ważne nie tylko to, co znajdzie się w dokumencie sporządzonym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, ale to aby w ogólnym dokumencie mówiącym o założeniach polityki całego państwa, nie zostały pominięte sprawy kultury. Jeżeli zostaną pominięte znaczyłoby to, że plany przygotowane przez resort kultury mogą być realizowane w drugiej kolejności, gdy starczy pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JuliuszBraun">Zgodnie z jednoznacznym tonem dzisiejszej dyskusji przygotujemy taką opinię.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JuliuszBraun">Jeżeli nie ma innych uwag kończymy posiedzenie. Dziękuję za przybycie i udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>