text_structure.xml 19.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekOlewiński">Prezydium Sejmu skierowało do Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących Reformy Centrum Administracyjnego i Gospodarczego Rządu komisyjny projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej w celu odbycia I czytania, ale z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Przekształceń Własnościowych. Z tego powodu mamy się zająć tym projektem na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekOlewiński">Do reprezentowania Komisji Nadzwyczajnej w pracach nad tym projektem został upoważniony pan poseł Jerzy Wierchowicz. Nie przybył on na obrady naszej Komisji, co komplikuje sytuację, bowiem pan poseł powinien nam zaprezentować projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanWyrowiński">Projekt ustawy ma uzasadnienie, a w nim kilka zdań wyjaśniających powody, dla których proponuje się wprowadzić poprawki do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Możemy zapoznać się z tym uzasadnieniem a następnie wysłuchać opinii pana ministra Pola, reprezentującego rząd i sformułować opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekOlewiński">Proszę, aby pan poseł przeczytał uzasadnienie, a później będziemy procedować według pana propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanWyrowiński">Cytuję: „W ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nie zostały uwzględnione zmiany w strukturze naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz w zakresie ich zadań i kompetencji. Nie uwzględniono również odmiennej uprzedniej regulacji, dotyczącej gospodarowania mieniem wojskowym i zadań Agencji Mienia Wojskowego. Zaszła również konieczność dokonania niezbędnych uzupełnień omawianej ustawy o przepisy, które ze względu na rozwiązania systemowe reformy wprowadzono do ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, która to ustawa została uchylona, a tym samym uchylone zostały przepisy niezbędne dla osiągnięcia celów reformy. Ich przywrócenie w drodze nowelizacji zawartej w art. 10 jest niezbędne”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanWyrowiński">Uzasadnienie jest krótkie, nie do końca jasne, ale jeśli państwo przejrzeli poprawki ujęte w art. 10, to zgodzą się ze mną, że nie są one kontrowersyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekOlewiński">Jeszcze jedna sprawa porządkowa wymaga wyjaśnienia. Prezydium Sejmu skierowało do naszej Komisji, celem wydania opinii, cały projekt ustawy, który składa się z 14 artykułów, a każdy z nich dotyczy innej ustawy. Sądzę, że nasza opinia powinna odnosić się tylko do art. 10, który wprowadza zmiany do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, chociaż nie wynika to wprost ze skierowania. Dlatego pan poseł Wyrowiński przeczytał tylko część uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekOlewiński">Czy mogę prosić pana ministra Pola o kilka zdań na temat projektu ustawy ze szczególnym uwzględnieniem art. 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekPol">W toku prac Komisji Nadzwyczajnej zrodziła się potrzeba skonstruowania takiej ustawy. Tak się złożyło, że pakiet projektów ustaw związanych z reformą centrum administracyjnego i gospodarczego rządu był poddany procesowi legislacyjnemu równolegle z toczącymi się pracami parlamentu nad różnymi innymi projektami ustaw, z których część - na szczęście nieduża - odnosiła się do materii regulowanej przez ten pakiet projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekPol">Wymóg formalny nakazuje, by projekt ustawy odnosił się tylko do obecnie obowiązującego prawa. Jeżeli więc dwa nurty ustawodawcze zbiegają się w tym samym nieuregulowanym prawnie obszarze, to wówczas może dojść do kolizji, a ten problem można rozstrzygnąć w dwojaki sposób.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekPol">Można wstrzymać prace nad jednym z projektów ustaw do czasu zakończenia procesu legislacyjnego względem drugiego projektu ustawy. Takie rozwiązanie było rozważane przez Komisję Nadzwyczajną, ale z uwagi na znaczenie spraw regulowanych przez pakiet ustaw związanych z reformą, jak i przez ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz przez inne ustawy, zdecydowano się na drugie rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekPol">Ustalono, że wejdzie w życie pakiet ustaw regulujący różne obszary, a równocześnie będą uchwalone ustawy z zakresu prawa materialnego. Gdy dojdzie do kolizji, to opracowana zostanie ustawa, którą można nazwać ustawą spinającą nurty legislacyjne, zaraz po tym gdy część przepisów wejdzie w życie, a część będzie w stadium vacatio legis.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarekPol">Projekt ustawy, który państwo otrzymaliście, jest rezultatem tej drugiej koncepcji. Inicjatywę w tej sprawie zgłosił pan poseł Syryjczyk, sygnalizując jakiś czas temu, że Komisja Nadzwyczajna podejmie się opracowania takiego projektu ustawy, gdyż chce ukończyć prace nad pakietem projektów ustaw reformujących centrum gospodarcze i administracyjne rządu, a równocześnie nie zamierza wywierać presji na inne komisje, by te odłożyły prace nad projektami ustaw do czasu aż ten pakiet zostanie przyjęty przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MarekPol">Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej powstał w ten sposób, że do niektórych ustaw zostały przeniesione przepisy z pakietów ustaw opublikowanych w Dzienniku Ustaw nr 106, lub do tych regulacji zostały dopasowane przepisy innych ustaw. Na przykład Agencja Mienia Wojskowego, podobnie jak wszystkie agencje majątkowe skarbu państwa, są nadzorowane przez ministra skarbu państwa i mają określony system funkcjonowania rad nadzorczych.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MarekPol">Najogólniej mogę powiedzieć, że rząd nie będzie miał zastrzeżeń do przewodniej myśli komisyjnego projektu ustawy. Taka jest konieczność, natomiast muszę oficjalnie oświadczyć, że rząd przygotowuje stanowisko do poszczególnych zapisów, które zostanie zaprezentowane podczas I czytania tego projektu, co ma nastąpić 26 bm. na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#MarekPol">Czy rząd poprze każdy zapis - nie mogę tego obiecać, bo stanowisko Rady Ministrów jest dopiero wypracowywane według określonej procedury uzgodnień. Wiem na przykład, że będą proponowane poprawki do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, gdyż minister skarbu państwa chce uniknąć pewnych wątpliwości, które powstają przy interpretacji niektórych przepisów tej ustawy. Uprzedzałbym jednak fakty i postępował bardzo nieuczciwie, gdybym dzisiaj odnosił się do tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#MarekPol">Krótko mówiąc: koncepcja ustawy jest zgodna z tą, którą kiedyś przyjęła Komisja Nadzwyczajna i która została poparta przez rząd. Jeśli chodzi o konkretne zapisy, to rząd przedstawi swoje stanowisko podczas I czytania projektu ustawy. Nie wykluczam, że będą proponowane pewne korekty. Stanowisko rządu otrzyma także Komisja Przekształceń Własnościowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanWyrowiński">Zrozumiałem, że dzisiaj nie może pan przedstawić stanowiska rządu. Sygnalizował pan, że Ministerstwo Skarbu Państwa będzie chciało przy okazji znowelizować jeszcze inne fragmenty ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, które nie są związane z okolicznością, jaka legła u podstaw omawianej dzisiaj ustawy nowelizującej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekPol">Mogę powiedzieć oficjalnie, że rząd nie wypracował jeszcze stanowiska, a w związku z tym nie mogę występować jako reprezentant rządu. Mogę natomiast zasygnalizować, jako ta osoba, która reprezentowała rząd przy pracach nad reformą, że tego typu ustawa była przewidywana w toku tych prac.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekPol">Sygnał o ewentualnej głębszej nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych proszę traktować jako wypowiedź nieoficjalną. Rząd oficjalnie wypowie się w tej sprawie w ciągu najbliższego tygodnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanWyrowiński">Projekt ustawy, który jest przedmiotem naszej opinii nosi nazwę „o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej”. Gdyby rząd zaproponował zmianę do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych lecz nie związane z reformą centrum gospodarczego rządu, to uważam, że powinno to być przedmiotem odrębnego przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekOlewiński">Sądzę, że tak właśnie się stanie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekOlewiński">Jestem członkiem Komisji Nadzwyczajnej i wiem, że jej posiedzenie zostało zwołane na 26 bm. Wówczas szczegółowo będą rozpatrywane wszystkie zapisy projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarekOlewiński">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi do art. 10 projektu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarekOlewiński">Czy przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa chcą wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataPindelska">Chcę potwierdzić wypowiedź pana ministra Pola, że Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowuje stanowisko głównie w sprawie zmiany ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz zmiany ustawy o urzędzie Ministra Skarbu Państwa. Dzisiaj nie mogę jeszcze przedstawić wniosków w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekOlewiński">Brak stanowiska rządu nie przeszkadza w zaopiniowaniu przez Komisję proponowanych zmian w zakresie, który stanowi przedmiot jej zainteresowania.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekOlewiński">W związku z tym mam pytanie, czy ktoś z członków Komisji chciałby wnieść uwagi czy propozycje do art. 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanWyrowiński">Moim zdaniem, proponowane zmiany do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych są zasadne. Proponuję więc, aby nasza opinia była pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekOlewiński">Jestem tego samego zdania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekOlewiński">Nawiązując do sygnalizowanej przez pana ministra Pola głębszej nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, wykraczającej poza dostosowanie jej do reformy centrum gospodarczego rządu, uważam że taka nowelizacja jest niezbędna. Może dlatego, że ustawa ta narodziła się w pośpiechu, budzi pewne wątpliwości, ale nowelizacja dla ich usunięcia to odrębna sprawa, która powinna być rozpatrywana w innym trybie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanWyrowiński">Chcę zauważyć, że pośpiechu nie było, a wprost przeciwnie, było bardzo wolne tempo prac nad projektem ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, któremu towarzyszyło wiele kłótni, wiele różnego rodzaju wniosków, które wzajemnie się wykluczały i z tego powodu powstało takie dzieło, które nie zdało egzaminu w konfrontacji z życiem, zwłaszcza w kwestii dotyczącej udostępniania akcji dla pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekOlewiński">Myślę, że na to złożyło się wiele powodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MałgorzataPindelska">Czy dobrze zrozumiałam, że pan poseł powiedział, iż w ramach komisyjnego projektu ustawy, nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych jest dopuszczalna tylko w zakresie dostosowania jej do reformy centrum administracyjnego i gospodarczego rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanWyrowiński">Inne zmiany muszą być przedmiotem odrębnej ustawy, ponieważ nie mieszczą się one w merytorycznym zakresie tej ustawy nowelizującej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MałgorzataPindelska">Jest to problem, gdyż minister skarbu państwa przy-gotował projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych w części dotyczącej zagadnień związanych z udostępnianiem akcji pracownikom, rolnikom i rybakom. Projekt ten został skierowany do premiera Cimoszewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekPol">Znam przebieg procesu, o którym mówiła pani dyrektor. Jest to wewnętrzna procedura rządu, która najprawdopodobniej doprowadzi do wystąpienia z pewną inicjatywą. Nie wykluczam, ale mówię to nieoficjalnie, że rząd poprosi posłów o wykorzystanie komisyjnego projektu ustawy do uszczegółowienia pewnych regulacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ale nie przesądzam, że tak się stanie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarekPol">Dyskusje na ten temat są przedwczesne. Jeżeli rząd uzna tę procedurę za słuszną, wówczas wystąpi z pewnymi propozycjami, które otrzyma także Komisja Przekształceń Własnościowych. Ostateczna decyzja należy do Sejmu i on zadecyduje w jakiej formule będą przebiegały procedury.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MarekPol">Każdy, kto zna ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych domyśla się, gdzie są jej słabe punkty. Byłoby pożądane, aby przed 7 stycznia 1997 r. weszły w życie dodatkowe, wyjaśniające regulacje.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MarekPol">Powtórzę jeszcze raz, że mówimy o zdarzeniu przyszłym, aczkolwiek nie jest ono nie-pewne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanWyrowiński">Gdyby nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych przebiegała według tego scenariusza, to Komisja Prze-kształceń Własnościowych nie będzie miała nic do powiedzenia, gdyż I czytanie komisyjnego projektu ustawy będzie odbywało się na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej, a właśnie podczas tego posiedzenia rząd zamierza wprowadzić zmiany merytoryczne do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JanWyrowiński">Z tego względu proponuję, aby rząd wystąpił z odrębną inicjatywą i wykorzystał pilny tryb uchwalania ustawy,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekOlewiński">Uważam, że nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, jeśli nie ma związku z reformą centrum gospodarczego rządu, musi być samodzielnym procesem legislacyjnym. Nie można tej sprawy załatwiać przy okazji podjęcia prac nad komisyjnym projektem ustawy, eliminując w ten sposób właściwą komisję do rozpatrzenia projektowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekPol">Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Sejm. Rząd nie przedstawił do tej pory żadnej inicjatywy, więc rozmawiamy o tym „co by było gdyby było”. Zgadzamy się natomiast wszyscy z tym, że nie można korygować podstawowego prawa materialnego w zakresie prywatyzacji bez merytorycznego udziału Komisji Przekształceń Własnościowych. Wobec tego cokolwiek miałoby się zdarzyć, to Komisja Przekształceń Własnościowych nie może być pominięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekOlewiński">Prezydium Komisji proponuje opinię w sprawie projektu ustawy, której brzmienie jest następujące:</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekOlewiński">„Odpowiadając na prośbę Prezydium Sejmu, Komisja Przekształceń Własnościowych przedstawia następujące stanowisko dotyczące art. 10 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarekOlewiński">Art. 1-10 przedmiotowej ustawy zawiera nowelizację ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Nowela ta usuwa usterki tej ustawy, powodujące jej niekompatybilność z ustawami pakietu reformy centrum. Jednocześnie Komisja Przekształceń Własnościowych wyraża nadzieję, że dostrzeżone w toku opiniowania przedmiotowego projektu niedociągnięcia natury legislacyjnej, zostaną usunięte w trakcie prac Komisji Nadzwyczajnej nad tym projektem”.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#MarekOlewiński">Czy są uwagi do tak sformułowanej opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanWyrowiński">Dbając o czystość języka polskiego proponuję zastąpić wyraz „niekompatybilność” wyrazem „niezgodność”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekOlewiński">Czy są inne uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarekOlewiński">Uznaję, że Komisja przyjęła opinię w proponowanym brzmieniu, z poprawką zgłoszoną przez pana posła Wyrowińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławBartoszek">Proponuję, aby projekt ustawy był rozpatrywany przez Komisję Nadzwyczajną i Komisję Przekształceń Własnościowych, ponieważ jego materia wiąże się z przedmiotem naszej działalności, a ponadto wielu z nas pracowało nad projektem ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Sądzę, że nasze uwagi podyktowane doświadczeniem będą przydatne podczas I czytania projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekOlewiński">Prezydium Sejmu skierowało projekt ustawy do Komisji Nadzwyczajnej, ale z prośbą o opinię naszej Komisji. Każdy poseł ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach wszystkich komisji sejmowych. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby zainteresowani posłowie wzięli udział w pierwszym czytaniu projektu ustawy, które odbędzie się w Komisji Nadzwyczajnej i zgłosili swoje uwagi.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarekOlewiński">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>