text_structure.xml
24.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZygmuntCybulski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich członków Komisji, przedstawicieli rządu i pozostałych przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZygmuntCybulski">Głosowania w czasie posiedzenia plenarnego Sejmu przedłużyły się, przez co orientacyjna godzina rozpoczęcia posiedzenia uległa zmianie. Przepraszam gości oczekujących tak długo.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZygmuntCybulski">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie sprawozdania z wykonania bu-dżetu państwa w części dotyczącej Komitetu Integracji Europejskiej w 1996 roku oraz sprawy różne. Czy ktoś zgłasza uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Rozumiem, że porządek został przez państwa przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZygmuntCybulski">Proszę pana ministra Szumowskiego o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSzumowski">Na wstępie chciałbym serdecznie przeprosić w imieniu pani minister Danuty Hubner za jej nieobecność na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Pani minister miała zamiar oczywiście przybyć na posiedzenie, jednak jej wyjazd do Brukseli jest związany z sytuacją powodziową w kraju.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejSzumowski">Pragnę zaznaczyć, że Komitet Integracji Europejskiej jest nową instytucją, która nie funkcjonuje jeszcze pełnego roku. W momencie przyjmowania ustawy budżetowej na 1996 rok nie przewidywano w jej zapisach Komitetu Integracji Europejskiej. Organ administracji rządowej, jakim jest Komitet jeszcze wówczas nie istniał.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejSzumowski">W ramach reformy centrum administracyjno-gospodarczego rządu na mocy ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 roku został stworzony Komitet Integracji Europejskiej jako organ administracji rządowej do spraw programowania i koordynowania polityki państwa w zakresie integracji Polski z Unią Europejską oraz działań dostosowawczych Polski do standardów europejskich, koordynowania działań administracji państwowej w zakresie otrzymanej pomocy zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejSzumowski">Na podstawie art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 roku - Prawo budżetowe Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 15 października 1996 roku, które zmieniało rozporządzenie z dnia 18 kwietnia 1991 roku dotyczące klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów, ustanawiając m.in. część 27 dla Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejSzumowski">Dnia 15 października 1996 roku Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie dokonania przeniesień niektórych dochodów i wydatków określonych w ustawie budżetowej na 1996 rok. Na podstawie tej regulacji dokonano planowanych przeniesień środków budżetowych. W okresie do końca 1996 roku miało miejsce tylko jedno przeniesienie środków budżetowych dokonane przez Ministra Finansów i jedno przez dysponenta części budżetu, tj. sekretarza Komitetu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejSzumowski">Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przekazał Wysokiej Komisji materiał zawierający sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w części 27 za 1996 rok. Dokument ten został państwu przekazany i jego treść jest znana. Jesteśmy do państwa dyspozycji, aby odpowiedzieć na stawiane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZygmuntCybulski">Proszę teraz przedstawiciela NIK o zapoznanie nas z opinią Izby na temat sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszGradowski">NIK pozytywnie ocenia realizację budżetu państwa w części 27 dotyczącej Komitetu Integracji Europejskiej. Ustawa budżetowa na 1996 rok nie ustalała budżetu Komitetu. Plan wydatków budżetowych został ustalony w dniu 15 października 1996 roku na kwotę 554 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanuszGradowski">W dniu 24 grudnia 1996 roku Komitetowi przyznano z rezerwy ogólnej 100 tys. zł na wydatki związane z przygotowaniem publikacji i dystrybucji odpowiedzi na kwestionariusz Komisji Europejskiej. Wydatki budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 640.177 zł, co stanowiło 99,4% planu. Niewykorzystaną kwotę 3.823 zł odprowadzono do budżetu państwa w dniu 9 stycznia 1997 roku.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanuszGradowski">Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły niezapewnienia prawidłowego wykorzystania środków przyznanych z rezerwy ogólnej w kwocie 100 tys. zł. Było to 15,6% wydatków ogółem. Uchybienia polegały na nieprzeprowadzeniu odpowiedniego rozpoznania kosztów podejmowanego przedsięwzięcia oraz niedokonania podziału przyznanych środków pod kątem 2 celów i ich wydatkowania, tzn. przygotowania publikacji i jej dystrybucji. Spowodowało to niewykonanie określonej usługi w ustalonym terminie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanuszGradowski">Mam jeszcze drobną uwagę do fragmentu sprawozdania dotyczącego wydatków w związku z realizacją zadania przygotowania publikacji i dystrybucji odpowiedzi na kwestionariusz Komisji Europejskiej. Publikacja ta obejmuje 26 tomów odpowiedzi na kwestionariusz w dwóch wersjach językowych w nakładzie 500 egzemplarzy. Według naszych ustaleń w rzeczywistości 26 tomów wydrukowano w nakładzie 200 egzemplarzy tylko w wersji angielskiej. Wartość usługi ogółem wynosiła 96.800 zł z sumy 100 tys. zł przeznaczonych na ten cel. Rozumiem, że w późniejszym terminie reszta egzemplarzy została dodrukowana.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanuszGradowski">Najwyższa Izba Kontroli nie zgłasza innych uwag i pozytywnie ocenia wykonanie budżetu Komitetu w 1996 roku. Naszą opinię przedłożyliśmy Komisji i zainteresowanym na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzumowski">Jeśli państwo pozwolą, chciałbym, aby odpowiedź na stanowisko przedstawiciela NIK zaprezentowała główna księgowa Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HalinaOstrowskaSawicka">Z otrzymanej kwoty 100 tys. zł w pierwszej wersji gospodarstwo pomocnicze byłego Urzędu Rady Ministrów miało wykonać 500 egzemplarzy odpowiedzi na kwestionariusz, zarówno w wersji polskiej, jak i angielskiej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#HalinaOstrowskaSawicka">Z uwagi na przedstawiony wstępny kosztorys planowane środki nie wystarczyłyby na sporządzenie obu wersji językowych. W uzgodnieniu z ministrem Pietrasem zdecydowano, iż lepiej będzie wydać tylko wersję angielską 26 tomów. Odpowiedź na kwestionariusz jest bowiem kierowana głównie poza kraj. Ostatecznie wydrukowaliśmy 200 egzemplarzy w wersji angielskiej. Ogólny koszt druku i dystrybucji wynosił 96.800 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZygmuntCybulski">Otwieram dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu w części 27 w 1996 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofWiecheć">Cieszę się, że w Najwyższej Izbie Kontroli powstał departament zajmujący się sprawami integracji z Unią Europejską. Jego opinie i uwagi będą służyć kontroli prawidłowego wydatkowania środków budżetowych na ten cel.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofWiecheć">Kilka uwag ogólnych. Wszystkie opcje polityczne w parlamencie przyjęły program wyznaczający kierunek działań Polski w drodze do zjednoczonej Europy. Społeczeństwo również popiera przyjęte założenia i cele. Istnieją narzędzia zapisane w Narodowej Strategii Integracji. Wykazaliśmy w trakcie wielu dyskusji, że w Strategii jest jeszcze dużo błędów i należy ją uzupełnić.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofWiecheć">Powinniśmy oczekiwać szybkiej analizy i poprawy niedociągnięć w zapisach Narodowej Strategii. Dopiero ten uzupełniony dokument powinien stać się bazą do oszacowania i poszukiwania środków.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofWiecheć">Ze strony przedstawiciela NIK padł zarzut, iż Komitet niewłaściwie rozpoznał potrzeby finansowe na określone cele. Nie dysponując prawidłowymi wyliczeniami potrzeb poszukuje się środków na ich pokrycie. Podkreślam, że rozpoznanie poziomu wydatków jest niezwykle ważne.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofWiecheć">Sprawozdanie Komitetu Integracji Europejskiej potwierdza w wielu miejscach zasadność uwag NIK. Wszyscy jesteśmy zgodni co do konieczności prowadzenia przygotowań integracyjnych. Wymagają one chyba większych nakładów niż zapisane w dokumencie. Patrząc na średnią miesięczną płacę dla pracowników w porównaniu z innymi działami rośnie ona w 1996 roku mniej niż płaca w innych działach. Jeśli istnieje konieczność wzmocnienia finansowego, należy o tym powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#KrzysztofWiecheć">Czytając sprawozdanie mamy kłopoty z oceną wielkości środków na dany cel. Podobne uwagi dotyczą zresztą, jak wiemy, konstrukcji całego budżetu państwa. Trudno jest więc w sprawozdaniu ocenić wielkość środków przewidzianych na informację. Jest to jeden z wątków, który powinniśmy jako Komisja akcentować.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#KrzysztofWiecheć">W projekcie opinii naszej Komisji do sprawozdania z wykonania budżetu w pkt 3 mówi się w ppkt a, że brak jest jednoznacznej definicji i zakresu przedmiotowego „zadania integracyjnego”. Stawia nas to w dość trudnej sytuacji, ponieważ nie wiemy, czy zadań jest tak wiele, czy też tak nieprecyzyjne.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#KrzysztofWiecheć">Chciałbym zapytać, czy Komitet zamierza w najbliższym czasie uwzględnić uwagi naszej Komisji do Narodowej Strategii Integracji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzumowski">Podzielam punkt widzenia zaprezentowany przez pana posła Wiechecia. Jednak sądzę, że dzisiejsza dyskusja poświęcona jest ocenie realizacji budżetu za 1996 rok.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSzumowski">Kwestie związane z Narodową Strategią Integracji i programem informacyjnym dotyczącym zagadnień integracyjnych są przedmiotem wnikliwych badań i działań Komitetu Integracji Europejskiej. Wszelkie konstruktywne uwagi krytyczne kierowane pod adresem Urzędu, a wynikające z zapisów Narodowej Strategii Integracji są i będą przez nas pod uwagę. Jest to ogólna odpowiedź na pytanie pana posła.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejSzumowski">Sądzę, że powinniśmy pamiętać jeszcze o jednej istotnej kwestii. Budżet Komitetu na 1997 rok jest okrojony w sposób dalece skromny. Członkowie Komisji mają świadomość, że Komitet korzysta w dużej części ze środków pomocowych PHARE na realizację celów związanych z integracją Polski z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejSzumowski">Działalność informacyjna i środki PHARE na ten cel są określone na najbliższe lata jako jedne z kilku głównych priorytetów. Osobiście jestem przekonany, że w budżecie nie jesteśmy w stanie określić wysokości potrzebnych na realizację tego zadania. Stąd istnieje potrzeba korzystania w dużej mierze ze środków pomocowych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejSzumowski">Budżet na 1998 rok, mimo naszych aplikacji o dodatkowe środki zostanie, z oczywistych przyczyn związanych z usuwaniem skutków powodzi, okrojony. W dużej części nie bylibyśmy w stanie sfinansować realizacji zadań ze środków budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Chciałbym zreferować projekt opinii Komisji, który proponuje prezydium.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Jednak poprzedzę to kilkoma uwagami. Badany okres wynosi 2,5 miesiąca. Trudno wyciągnąć jakiekolwiek wnioski, ponieważ był to czas startu instytucji. Stąd nie znaleziono poważniejszych uchybień.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PiotrNowinaKonopka">W taktyce Komitetu Integracji Europejskiej i również w naszym postępowaniu trzeba wystrzegać reguły, która może zaszkodzić Komitetowi. Jest on jedną z instytucji tworzonych od nowa. Reguła cięcia wydatków, która ma zastosowanie do instytucji nowotworzonych i istniejących od dawna może się okazać bardzo szkodliwa dla tych pierwszych. W 1998 roku nastąpi eksplozja zadań i wydatków Komitetu. Sądzę, że jest to argument, którego trzeba często używać.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PiotrNowinaKonopka">Nauczony doświadczeniem Ministerstwa Sprawa Zagranicznych uważam, że ze strony Komitetu powinien nastąpić większy nacisk wewnątrz rządu wobec Ministra Finansów, właśnie z zastosowaniem tego argumentu. Budżet na kolejny rok jest budową instytucji o ogromnych zadaniach.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PiotrNowinaKonopka">W obecności członka Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów mówię, że nasza Komisja będzie mocno akcentować konieczność rozwoju budżetu Komitetu na 1998 rok, nieproporcjonalnie do innych starych instytucji. W tych ostatnich zmniejszenie budżetu o 10% jest dramatem, ale nie jest katastrofą.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PiotrNowinaKonopka">Kolejna kwestia wykracza nieco poza temat dzisiejszej dyskusji, czyli analizę wydatków Komitetu. Przedmiotem zainteresowania Komisji nie są jedynie wydatki na funkcjonowanie instytucji Komitetu Integracji Europejskiej. Obawiam się, czy rozporządzenie Ministra Finansów z 1 listopada 1996 roku w sprawie klasyfikacji budżetowej załatwia sprawę. Być może jest to kwestia Prawa budżetowego, które czeka na rozstrzygnięcie. Nie wiem, jak różne wydatki będą klasyfikowane? Czy ułatwi nam to analizę funkcjonowania budżetu państwa pod kątem wydatków integracyjnych?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PiotrNowinaKonopka">Pojawia się dodatkowo kontekst środków pomocowych. Znacie państwo opinię Komisji na ten temat. W Polsce istnieje skłonność do wykorzystywania środków pomocowych jako ratunkowych do wspierania budżetu. Kiedy ubiegaliśmy się o zmianę systemu klasyfikacyjnego, chodziło nam głównie o to, aby móc precyzyjnie ocenić, w jakim stopniu środki pomocowe są kierowane na zadania integracyjne, a w jakim stopniu są użyte do naprawy dziurawego budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PiotrNowinaKonopka">Zwracam uwagę na ten problem, ponieważ dopiero, gdy będziemy mogli ocenić wielkość środków przeznaczonych na integrację podejmiemy dyskusję na temat wysiłku podjętego przez państwo w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PiotrNowinaKonopka">Prezydium zaproponowało projekt opinii Komisji dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1996 roku w części 27 dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Mają państwo przed sobą ten projekt. Staramy się tu uwydatnić bardziej globalne podejście i namówić posłów i czynniki rządowe do zapisania tych wydatków tak, aby były one łatwe do przeanalizowania. Nie można zasłaniać się ciągle zarzutem, że zapisy są niekompatybilne. Nie wiadomo, jak klasyfikować wydatki osobowe ponoszone na osoby, które realizują częściowo w resortach zadania integracyjne.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PiotrNowinaKonopka">W takiej mgle można wiele faktów nie zauważyć. Przedkładam państwu projekt opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyOsiatyński">Rozumiem, że na posiedzenie odbywa się swoisty lobbing i jest to normalne. Nie wiadomo, jak przełoży się to na rząd, który układa projekt budżetu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyOsiatyński">Mam wątpliwości do zapisu pkt 3 i ppkt a, b i c. Dotyczy to przyszłości, a nie wykonania budżetu w 1996 roku. Wszyscy mamy świadomość, że wydatki na Komitet Integracji Europejskiej były niewielkie. Pojawiły się drobne błędy w sprawie publikacji. Być może powinniście zastosować inną metodę, np. zastosować mechanizm zamówień publicznych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JerzyOsiatyński">Wydaje mi się, że istnieje w przyszłości niebezpieczeństwo mieszania ze sobą problemu kosztów integracji i wydatków Komitetu. Jeśli będziemy zajmować się kosztami integracji, Komitet stanie się całym rządem. Przecież koszty integracji ponosi rolnictwo, przemysł, służba zdrowia, itd.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JerzyOsiatyński">Istotna jest odpowiedź na pytanie ze strony rządu, jak Komitet Integracji Europejskiej ma funkcjonować. Czy Komitet ma robić wszystko sam, czy też wydatki integracyjne powinny być prowadzone przez rząd? Np. część wydatków na ochronę zdrowia jest ponoszona w resorcie spraw wewnętrznych lub obrony narodowej. Tak samo jest z integracją. Komitet musi mieć własny obraz swoich zadań. Musicie wiedzieć, co chcecie realizować przez swój aparat, a co mają realizować aparaty innych resortów?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JerzyOsiatyński">Trzeba mieć jasność, że na wszystkie zadania nie dostaniecie pieniędzy. Część istniejącej struktury rządowej musi dopisać do swoich zadań środki na integrację, być może przenosząc je z innych zadań.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JerzyOsiatyński">Nie mam wrażenia, jakie wyraził pan poseł Nowina-Konopka, że system klasyfikacyjny zawiera luki w pewnych rodzajach wydatków, które mogą pojawić się w tym obszarze. Wydaje mi się, że nie mamy tu takiego problemu.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JerzyOsiatyński">Trudności identyfikacji wynikają z faktu, że Komitet nie ma jeszcze rozwiniętej struktury. Przy planowaniu budżetu na przyszły rok powinniście już posiadać bardziej rozwiniętą strukturę, co ułatwi rozpisanie wydatków na paragrafy. Komitet powinien też mieć jasną wizję, co w innych urzędach centralnych należy robić w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Myślę, że nie ma sprzeczności w tym, co mówimy. Chodzi o to, aby móc wyodrębnić koszty integracji, które ponosi cały kraj. Są to przecież również koszty transformacji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PiotrNowinaKonopka">W budżecie istnieje rozdział 0100 - Integracja z Europą, który - w moim przekonaniu - jest niefunkcjonalny. Taka przedziałka klasyfikacyjna może być użyta jako worek, w który da się włożyć wiele wydatków. Można przecież powiedzieć, że odnowienie systemu dróg na terenach popowodziowych wiąże się z integracją, bo drogi te łączą Polskę z Brandenburgią.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PiotrNowinaKonopka">Bez wydzielenia kategorii kosztów zadań integracyjnych okaże się, że ponosimy koszmarne koszty na ten cel. Społeczeństwo tak to odbierze. Należy wyodrębnić te nakłady, których teoretycznie można byłoby nie ponosić, gdyby nie perspektywa integracyjna.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PiotrNowinaKonopka">Komitet ma za zadanie generowanie działań i je koordynować, a które związane są z koniecznością dostosowań do wymogów Unii, a które moglibyśmy ponieść w dalszej przyszłości, ale musimy je ponieść teraz ze względu na harmonogram. Sądzę, że takie rozumienie pkt 3 zostanie poparte przez pana posła Osiatyńskiego. Proponuję, abyśmy przyjęli projekt opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZygmuntCybulski">Komitet Integracji Europejskiej nie będzie dysponować środkami przeznaczonymi na realizację zadań integracyjnych w innych resortach, ale powinien orientować się w ich wysokości.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZygmuntCybulski">Czy są uwagi lub pytania do projektu opinii? Nie słyszę. Ze względu na brak sprzeciwu uznaję, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZygmuntCybulski">Musimy jeszcze wybrać referenta naszej Komisji na posiedzenie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Proponuję kandydaturę pana posła Cybulskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZygmuntCybulski">Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia mojej kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZygmuntCybulski">Przechodzimy do spraw różnych. O głos poprosił pan poseł Nowina-Konopka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Mam nadzieję, że Komitet Integracji Europejskiej i Ministerstwo Spraw Zagranicznych staną się partnerami naszej Komisji w dyskusji nad treścią avis. Otrzymaliśmy już dokument implementacyjny do Narodowej Strategii Integracji, za co dziękujemy. W gronie prezydium Komisji zastanowimy się, jak pogodzić oba tematy, tym bardziej że program implementacyjny powinien wyjść naprzeciw avis.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Sądzę, że harmonogram będzie wymagać pewnych korekt, ponieważ z treści avis wynikają istotne postulaty. Chcielibyśmy w jak najszybszym terminie spotkać się z przedstawicielami Komitetu i MSZ, aby poznać opinię państwa w sprawie avis.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzumowski">Pierwsze informacje otrzymaliśmy 16 lipca rano. Odtąd w urzędzie trwają prace związane z analizą treści avis. W jak najkrótszym terminie postaramy się poinformować państwa o gotowości przedstawienia naszej oceny avis.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSzumowski">Już teraz mogę powiedzieć, że w niektórych punktach nie zgadzamy się z avis. Dotyczy to zarówno treści opinii, jak i konkluzji.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejSzumowski">Do 15 sierpnia zakończy się tłumaczenie avis na język polski, jednak prace analityczne trwają już teraz. Sądzę, że w połowie sierpnia będziemy gotowi przedstawić nasze stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Byłem trochę niemile zaskoczony faktem, iż 16 lipca dostałem pełen tekst avis, ale nadawcą nie był Komitet Integracji Europejskiej, lecz Ambasada Unii Europejskiej w Warszawie. Żałowałem, że jako poseł na Sejm nie jestem tak szybko wyposażony w angielski tekst. Cieszymy się, że Ambasada UE przesyła prezydium naszej Komisji dokumenty integracyjne, ale martwi mnie fakt, iż nie czyni w równie szybkim tempie polski rząd.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Sądzę, że avis można przetłumaczyć w ciągu 4 dni na język polski. Oznacza to, że już powinniśmy dostać polski tekst. Nie chciałbym, aby taka sytuacja się powtarzała. Dokumenty z Unii Europejskiej będą spływać w coraz szybszym tempie i nie chciałbym, aby parlament otrzymywał je z takim opóźnieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZygmuntCybulski">Dostałem również ten tekst, ale nie spojrzałem, kto jest jego nadawcą. Czy pan minister chce jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSzumowski">Przyjmujemy krytyczną uwagę pana posła Nowiny-Konopki. Dziękuję panu za wyrażenie wcześniej zapowiedzi starań Komisji o lobbowanie na rzecz właściwego poziomu budżetu Komitetu Integracji Europejskiej. Mamy nadzieję, że starania te zakończą się sukcesem i środki budżetowe w naszej części pozwolą na realizację rosnącej liczby zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZygmuntCybulski">Dziękuję za udział w posiedzeniu Komisji. Gratuluję reprezentantom Komitetu uzyskania pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZygmuntCybulski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>