text_structure.xml
74.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Kontynuujemy rozpatrywanie projektu ustawy o spisie ludności w 1995 r. Przypomnę, że na poprzednim posiedzeniu przystąpiliśmy do rozpatrywania art. 5 po czym odbyła się debata i wymiana argumentów. Na koniec zostały zgłoszone dwie poprawki. Pani poseł Grzebisz-Nowicka zgłosiła poprawkę do pkt 4 polegającą na jego skreśleniu, zaś pan poseł Michna zaproponował skreślenie wyrazów „narodowość i”. Jeżeli poprawka pani poseł Grzebisz-Nowickiej nie uzyskałaby akceptacji, wtedy zasadne będzie przegłosowanie poprawki posła Michny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Przystąpię do procedowania nad art. 5 ust. 1. Czy do punktu 1 państwo zgłaszacie poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IrenaLipowicz">Chciałam prosić o sprecyzowanie, jak będzie określany charakter przebywania w mieszkaniu lub pomieszczeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Proszę, aby pan prezes krótko objaśnił każdy punkt ust. 1, jeżeli będą zgłaszane wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefOleński">W załączonym formularzu spisowym pytania dotyczące charakteru przebywania w mieszkaniu lub pomieszczeniu zawarte są w poz. 3. Chodzi o stwierdzenie trzech stanów: mieszka stale - obecny, mieszka stale - nieobecny, przebywa czasowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję za to wyjaśnienie, jest ono oparte na wzorze ankiety.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanuszSzymański">Czy w sprawie tego punktu są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę - punkt 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do punktu 2, do którego nie było uwag na poprzednim posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JanuszSzymański">Sprzeciwu nie widzę - punkt 2 jest przyjęty w brzmieniu zaproponowanym w przedłożeniu rządowym.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JanuszSzymański">Punkt 3 też nie był podejmowany w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IrenaLipowicz">Jak w formularzu są określane czasowe migracje zagraniczne? Do którego roku trzeba zgłaszać wyjazdy za granicę?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefOleński">Chodzi o stan w momencie spisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IrenaLipowicz">Wobec tego brzmienie przepisu nie jest jasne. Może z niego wynika, że jeśli na przykład przebywałam przez rok na stypendium zagranicznym i było to 10 lat temu, to ten fakt powinnam podać, ponieważ była to czasowa migracja zagraniczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefOleński">W ankiecie spisowej będzie notowany czas trwania nieobecności lub przebywania za granicą do 2-miesięcy i ponad 2-miesiące. W innej pozycji będzie notowany rok wyjazdu za granicę lub przyjazdu do Polski, jeżeli fakt ten nastąpił w latach 1994 lub w 1995 r., to ankieter zapisze również miesiąc.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IrenaLipowicz">Ponieważ punkt 3 będzie wywoływał wątpliwości, czy mają być podawane wszystkie migracje, dlatego proponuję, aby dodać wyrazy „w chwili spisu” albo zakreślić horyzont czasowy od 1994–1995 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefOleński">Chodzi nam o to, abyśmy mogli uzyskać dane o migracjach nie podając ograniczenia czasowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IrenaLipowicz">Pan prezes sobie przeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanuszSzymański">Chcę upewnić się, ponieważ widzę pewną rozbieżność w prezentacji pana stanowiska. Najpierw ogranicza pan dane do 2-lat, tzn. 1994–1995 r. po czym deklaruje pan potrzebę uzyskania szerszych informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JózefOleński">Może nie wyraziłem się ściśle. Jeśli chodzi o datę przyjazdu do Polski, to nie ograniczamy czasu, natomiast prosić będziemy o podanie miesiąca wyjazdu lub przyjazdu do Polski, gdy ten fakt miał miejsce w 1994 r. lub w 1995 r. Jeśli wyjazd lub przyjazd nastąpił wcześniej, to prosimy wyłącznie o podanie roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IrenaLipowicz">Proszę podać pozycję w ankiecie spisowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefOleński">Jest to pozycja 7 - rok wyjazdu za granicę lub przyjazdu do Polski. Objaśniamy, że jeśli fakt ten nastąpił w 1994 r. lub 1995 r., to należy wpisać również miesiąc.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł Lipowicz chce sformułować wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IrenaLipowicz">Spróbuję, bo rzeczywiście okazało się, że to co pan prezes deklarował nie pokrywa się z poz. 7, ponieważ w niej będzie odnotowany rok wyjazdu za granicę lub przyjazdu do Polski, natomiast tylko jeśli nastąpiło to w roku 1994 lub w 1995, to wpisuje się miesiąc.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#IrenaLipowicz">Rozumiem, że chodzi o stan migracji w chwili spisu, a nie o wszystkie uprzednie wyjazdy. Dodajmy więc to uszczegółowienie. Stan migracji będzie rozumiany w ten sposób, że jest puste mieszkanie, bo ktoś wyjechał za granicę. Ankieter musi odnotować, kiedy wyjechał, ale interesuje nas migracja w chwili spisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanuszSzymański">Pora jest późna, wszyscy mamy za sobą wielogodzinne posiedzenia komisji sejmowych i powinniśmy sobie wzajemnie pomóc. Myślę, że członkowie trzech Komisji powinni wiedzieć, czy taka treść pozycji 7 ankiety, załączonej do ustawy, powoduje, że informacje o czasowej migracji ograniczą się tylko do 1994 r. i 1995 r. i czy zdaniem pana prezesa należy wprowadzić do punktu 3 proponowany przez panią poseł zapis ograniczający horyzont czasowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefOleński">Migracje są badane przez wszystkie urzędy statystyczne, gdyż jest to jedna z podstawowych informacji. Ten punkt wymaga wyjaśnienia od strony technicznej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JózefOleński">Ankieter zjawia się w mieszkaniu i stwierdza, że osoba stale w nim mieszkająca jest stale nieobecna. Wobec tego zadaje pytanie, gdzie jest ta osoba. Jeśli usłyszy odpowiedź, że wyjechała za granicę, to pyta, kiedy to miało miejsce i jeśli w 1994 r. lub w 1995 r., to prosi o podanie miesiąca.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JózefOleński">W ten sposób stwierdzany będzie stan w danym mieszkaniu dotyczący osób, które stale w nim mieszkają ale są nieobecne.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JózefOleński">Druga sytuacja: ktoś przebywa czasowo w mieszkaniu albo mieszka w nim na stałe i przyjechał z zagranicy. Pytamy o rok przyjazdu i jeśli miał on miejsce w 1994 r. lub w 1995 r., to zadajemy dodatkowe pytanie o miesiąc. Przyjazd mógł nastąpić wcześniej i wówczas odnotowany będzie tylko rok przyjazdu.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JózefOleński">Chodzi nam o to, aby w momencie, w którym dokonujemy badania, uchwycić procesy migracyjne, jakie mogą być zaobserwowane w wylosowanych gospodarstwach domowych. Wobec tego, jeśli ktoś przyjechał do Polski np. 4 lata temu, to uzyskamy informacje w którym momencie ten przyjazd nastąpił.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł formułuje poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IrenaLipowicz">Proponuję następujące brzmienie pkt 3: „czasowe migracje zagraniczne w przypadku stałej nieobecności obywatela polskiego w dniu spisu (bądź w chwili spisu) - rok wyjazdu za granicę i nazwa kraju w którym przebywa...”.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#IrenaLipowicz">Taka treść nie będzie zmuszała osób spisywanych do deklarowania wyjazdów zagranicznych odbytych w ciągu życia. W wielu przypadkach indagowane osoby, pod rygorem kary za nie udzielenie odpowiedzi, będą podawały, ile razy wyjeżdżały za granicę, bowiem w taki sposób zrozumieją dotychczasowy zapis pkt. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MieczysławCzerniawski">Miałem zamiar zadać pytanie pani poseł, ale rezygnuję, natomiast proponuję poddać pod głosowanie tę poprawkę i zapis pkt 3 w projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MaciejManicki">Chciałem prosić o informację do czego będzie potrzebna wiedza o czasowych migracjach zagranicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W brzmieniu pkt. 3, zaproponowanym przez panią poseł Lipowicz, jest sprzeczność, bowiem równocześnie mówi się o czasowej migracji i o stałej nieobecności obywatela polskiego. Proponuję zrezygnować z wyrazu „stałej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanuszSzymański">Nie odnoszę się do treści poprawek, gdyż każdy poseł ma prawo zgłosić taki zapis, jaki uważa za słuszny.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IrenaLipowicz">Chciałam przeprosić za tę nieścisłość, która wzięła się z chęci zachowania kryterium podanego przez pana prezesa, który twierdził, że ankieter będzie pytał o stałą nieobecność osoby przebywającej lub mieszkającej w danym mieszkaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszSzymański">Proszę, aby pan prezes udzielił krótkiej odpowiedzi na pytanie pana posła Manickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JózefOleński">Cały spis jest przeprowadzany według stanu w dniu 17 maja 1995 r. o godz. 24. Możemy przy każdym punkcie powtarzać tę formułę, ale wystarczy jeśli zapiszemy ją w art. 1, to wówczas odnosić się ona będzie do wszystkich zbieranych informacji.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JózefOleński">Jeśli chcemy uzyskać wiedzę, jak przebiegają migracje zagraniczne, to jest to prosty, a równocześnie potwierdzony w statystyce oficjalnej, sposób zbierania tej informacji. Chcę zwrócić uwagę, że spis obejmuje nie tylko obywateli polskich, ale także obywateli innych państw zamieszkałych w wylosowanych mieszkaniach. Nie sądzimy, aby udało nam się uchwycić wszystkie osoby, które przebywają czasowo w Polsce, obywateli obcych państw, np. tych, którzy licznie przyjeżdżają do pracy, niemniej jednak w jakiejś części, co potwierdza praktyka, tego rodzaju zjawiska udaje się zarejestrować.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JózefOleński">Jest to zasadnicze źródło informacji o migracjach, które są jednym z wiodących tematów badań demograficznych na świecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MaciejManicki">Nie dostałem odpowiedzi na swoje pytanie. Chciałem się dowiedzieć do czego jest potrzebna ta wiedza, a pan prezes mi odpowiedział w ten sposób: jeśli chcemy posiąść tę wiedzę, to trzeba tak pytać.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MaciejManicki">Ponieważ nie uzyskałem informacji, składam wniosek o skreślenie tego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JózefOleński">Spróbuję wyjaśnić tę kwestię, choć jest mi trudno odpowiadać na pytania, które dotyczą pewnych podstawowych założeń badań demograficznych. Przepraszam, że nie potrafię tego zrobić w sposób wystarczająco klarowny.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JózefOleński">Po to, aby ustalić liczbę ludności, musimy wiedzieć, ile osób przebywa w danym momencie w kraju, ile przebywa czasowo za granicą do 2-miesięcy i ponad 2-miesiące. Możemy także w jakiejś mierze - na tyle, na ile badania tego rodzaju pozwalają na uzyskanie informacji - określić liczbę rezydentów przebywających legalnie, bądź liczbę osób czasowo przebywających w Polsce, także nielegalnie, ale nie jest to istotne dla tych badań. My o to nie będziemy pytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanCieniak">Od 1980 r. statystyka demograficzna rejestruje wyłącznie wyjazdy za granicę na pobyt stały. Tym samym rejestruje 10% faktycznej emigracji stałej lub czasowej. Z danych statystycznych niemieckich, francuskich, angielskich, kanadyjskich i innych państw zachodnich wynika, że od 1980 r. do początku lat dziewięćdziesiątych wyemigrowało na pobyt stały lub czasowy ponad 1,5 mln obywateli polskich. Gdy spojrzymy do roczników statystycznych, to okaże się, że tylko 10% tych wyjazdów jest rejestrowanych. Statystyka polska nie odpowiada na pytanie, ile z 1,5 mln osób powróciło do Polski.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JanCieniak">Niemieckie statystyki podają, że w ostatnich 4 latach przybyło do Niemiec per saldo (przyjazdy i powroty) ponad 760 tys. Polaków. Nasza statystyka odnotowując tylko zadeklarowany wyjazd na pobyt stały, podaje liczbę 60 tys.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanuszSzymański">Proponuję, abyśmy dokonali rozstrzygnięcia.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez panią poseł Lipowicz?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MaciejManicki">Zgłosiłem dalej idący wniosek, który powinien być głosowany w pierwszej kolejności. Nawet dodatkowe wyjaśnienia nie są satysfakcjonującą odpowiedzią na moje pytanie. Powtarzana jest argumentacja, że chcemy wiedzieć, natomiast nie ma odpowiedzi, po co nam ta wiedza. Dlatego podtrzymuję wniosek o skreślenie pkt. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanuszSzymański">Nie zarejestrowałem wcześniej tego wniosku. Pan poseł ma rację, że jest on dalej idący niż wniosek pani poseł Lipowicz. Dlatego poddaję go pod głosowanie w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem wniosku o skreślenie pkt. 3 w ust. 1 w art. 5?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 19 głosami, przy 17 głosach przeciwnych i 9 wstrzymujących się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JanuszSzymański">Wniosek uzyskał akceptację Komisji, a zatem bezprzedmiotowa staje się poprawka pani poseł Lipowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyEysymontt">Czy można zgłosić wniosek mniejszości?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanuszSzymański">Każdy poseł może zgłosić w formie pisemnej wniosek mniejszości, w sprawach, które były przedmiotem rozstrzygnięcia na Komisji, czyli o przywrócenie punktu 3, w brzmieniu zaproponowanym przez rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IrenaLipowicz">Gdyby na posiedzeniu plenarnym została odrzucona poprawka posła Manickiego, to czy mogę wrócić do mojej poprawki? Czy jest taka możliwość w przypadku projektu pilnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanuszSzymański">Tylko wnioski zgłoszone na posiedzeniu Komisji w formie pisemnej mogą być potraktowane jako poprawki podczas drugiego czytania projektu ustawy, kończącego procedurę legislacyjną w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do punktu 4 i proponuję, abyśmy od razu przystąpili do rozstrzygania wniosków, ponieważ na poprzednim posiedzeniu odbyła się bardzo gruntowna i wszechstronna dyskusja z wymianą argumentów. Przypomnę, że pani poseł Grzebisz-Nowicka zgłosiła poprawkę polegającą na skreśleniu całego pkt 4. Do tego samego punktu zgłosił także poprawkę pan poseł Michna i zaproponował on, by skreślić wyrazy „narodowość i”.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JanuszSzymański">W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie poprawkę pani poseł Grzebisz-Nowickiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MaciejManicki">Gdyby pierwsza poprawka nie została przyjęta, to proszę poddać pod głosowanie również mój wniosek o skreślenie wyrazów: „i wyznanie religijne”. Dla mnie groźniejszy jest przepis dotyczący wyznania religijnego niż narodowości.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanuszSzymański">Nadal najdalej idącą poprawką jest wniosek o skreślenie całego pkt 4. Czy pani poseł Grzebisz-Nowicka podtrzymuje wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Podtrzymuję i chciałam zapytać, czy potrzebne jest przypomnienie argumentów?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanuszSzymański">Może dwa zdania na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Pytania o narodowość i wyznanie religijne wkraczają w sferę praw osobistych obywateli i z tego względu uważam to za niesłuszne. Poza tym odpowiedzi mają charakter fakultatywny, a nie obligatoryjny. W związku z tym uzyskane wyniki nie dadzą pełnego obrazu. Przypomnę, że do mikrospisu ma być wylosowanych 600 tys. mieszkań z grupą osób około 2 mln. W przypadku, kiedy odpowiedź jest dobrowolna, może ją udzielić 1/3 tej grupy. Co można wnioskować na tej podstawie?</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">W uzasadnieniu do projektu tej ustawy czytamy, że celem mikrospisu jest kompleksowe rozpoznanie struktur demograficzno-zawodowych ludności, gospodarstw domowych, rodzin oraz ich warunków mieszkaniowych, a za tym nie wymienia się struktury narodowościowej i wyznaniowej obywateli polskich.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">W uzasadnieniu do projektu ustawy jest także wymienionych 16 problemów na które mają dostarczyć odpowiedzi pytania zawarte w ustawie. Także w tym przypadku zostały pominięte kwestie narodowościowe i wyznaniowe. Z tego wynika, że nie zostały one uznane przez samych autorów za najważniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanuszSzymański">Podczas ostatniego posiedzenia miała miejsce szeroka argumentacja i proponuję, abyśmy nie ponawiali dyskusji, lecz przechodzili do rozstrzygnięć. W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie wniosek o skreślenie punktu 4.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 32 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do punktu 5, czyli do pytania o ograniczenie zdolności do wykonywania podstawowych czynności życiowych, spowodowane kalectwem lub przewlekłą chorobą. Ponieważ w debacie zostały zgłoszone wątpliwości, proszę by pan prezes krótko uzasadnił ten punkt.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JózefOleński">Nie będę wyliczał gremiów, które domagały się włączenia tej cechy do badania. Chciałbym tylko wyjaśnić, w jaki sposób chcemy wykorzystać zebrane informacje.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JózefOleński">Jeżeli chcemy wiedzieć, ilu inwalidów z trudnościami poruszania się mieszka na 5 piętrze, w budynkach bez windy, to dzięki takiemu badaniu możemy skojarzyć informacje o mieszkaniu, domu i cechach ludzi tam mieszkających także z punktu widzenia ich inwalidztwa. Możemy otrzymać informacje o ich źródłach utrzymania, czy mają opiekę, czy też mieszkają samotnie.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#JózefOleński">Są to niezmiernie ważne informacje dla wszystkich instytucji i organizacji, które zajmują się opieką społeczną, prowadzą politykę w tej dziedzinie. Także moim osobistym zdaniem, jest to informacja niezmiernie ważna.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję za to uzasadnienie i chcę spytać, czy w tej sprawie ktoś chciałby zgłosić wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Nie będę powtarzała argumentów, które podałam na poprzednim posiedzeniu. Temu punktowi odpowiadają pozycje 12 i 13 w formularzu spisowym. W pozycji 12 jest zawarte pytanie: „Czy z powodu kalectwa lub przewlekłej choroby ma całkowicie lub poważnie ograniczoną zdolność wykonywania czynności podstawowych dla danego wieku?” Z kolei w pozycji 13 ankieter odnotuje odpowiedź na następujące pytanie: „Czy ma orzeczenie Komisji Lekarskiej d/s Inwalidztwa i Zatrudnienia (KIZ) o inwalidztwie i przyznaną grupę inwalidzką”.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Odpowiedź na drugie pytanie jest zobiektywizowana orzeczeniem KIZ. Natomiast odpowiedź na pierwsze pytanie jest zupełnie subiektywna. Ktoś, kto ma przewlekły katar też może czuć się niezdolnym do wykonywania pracy. Dlatego uważam to pytanie za całkowicie zbędne.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Doceniam szlachetne intencje projektodawcy, ale z informacji ilu inwalidów mieszka na 5 piętrze budynku bez windy nic konkretnego nie wyniknie. Na pewno nie otrzymają oni mieszkań na parterze, ani też nie będą instalowane windy. W naszych warunkach jest to niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Jeśli zaś chodzi o pytanie w poz. 13, to informacje można uzyskać w ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł formułuje poprawkę do punktu 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Proponuję skreślić ten punkt.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne poprawki do punktu 5? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem wniosku pani poseł Skowrońskiej-Łuczyńskiej o skreślenie pkt 5?</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów 14 - za, 18 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#JanuszSzymański">Punkt 5 został przyjęty w brzmieniu zaproponowanym w przedłożeniu rządowym.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do punktu 6. Proszę pana prezesa o krótkie wprowadzenie do tego punktu dlatego, że on również był kwestionowany podczas poprzedniego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JózefOleński">Temu punktowi odpowiada 13 pozycja w formularzu spisowym. Chodzi o stwierdzenie, czy inwalidztwo zostało potwierdzone formalnie. Dzięki temu będzie można określić, ile osób posiada I, II i III grupę inwalidzką i te informacje możemy kojarzyć z innymi danymi.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#JózefOleński">Dziękuję za utrzymanie punktu 5. Dzięki temu będziemy mogli stwierdzić relacje między tym, co zostało nazwane subiektywnym przekonaniem o inwalidztwie i faktycznym ograniczeniem możliwości wykonania podstawowych czynności czy funkcji. Z naszych badań (spis z 1988 r.) wynika, że około 98% osób, które mają stwierdzoną III grupę inwalidztwa nie czuje się niezdolnymi do wykonywania czynności podstawowych dla danego wieku. Pozwala to na wyciągnięcie daleko idących wniosków dotyczących chociażby sytuacji tych osób w skojarzeniu z warunkami życiowymi, z warunkami mieszkaniowymi itd.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#JózefOleński">Trzeba widzieć spis w całości, przez pryzmat pytań, które zadamy 2 mln ludzi, a które scharakteryzują prawie 40 mln zbiorowość i dostarczą wiedzy o społeczeństwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanuszSzymański">Czy w sprawie punktu 6 ktoś z państwa formułuje wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Czy odpowiedzi na to pytanie nie udzielają komisje lekarskie d/s zatrudnienia i inwalidztwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JózefOleński">Tego rodzaju informacje znajdują się w ZUS, ale dotarcie do nich wymaga innego rodzaju metod i do tego bardzo kosztownych. W tym przypadku mamy źródło informacji wystarczająco dobre, by można było zebrać informacje dotyczące charakterystyki stanu zdrowia czy inwalidztwa osób.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JózefOleński">Chcę także podkreślić, że bardzo często osoby pytane posiadają swoją dokumentację stwierdzającą inwalidztwo w zupełnie innych miejscowościach, czasem nie wiedzą, gdzie ona się znajduje. Są także osoby, które nie korzystają z renty inwalidzkiej jeśli pracują. Natomiast na podstawie pytania zawartego w pozycji 13, otrzymamy wszystkie niezbędne dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Rozumiem, że pytamy o to, o czym wiemy skądinąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JanuszSzymański">Czy w sprawie punktu 6 są wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JanSzymański">Pan prezes ma trudności w uzyskaniu informacji w ZUS, to jest tylko rubryka z wypłatami z tytułu rent. Można zrobić taki program, że w tej rubryce znajdą się wszystkie potrzebne informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł zgłasza wniosek o skreślenie punktu 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JanSzymański">Zgłaszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JanuszSzymański">Kto jest za skreśleniem punktu 6?</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 15 głosami, przy 14 głosach przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do punktu 7. Czy są uwagi do tego punktu?</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#JanuszSzymański">Komisje bez zmian przyjęły punkty: 7, 8, 9, 10 i 11.</u>
<u xml:id="u-61.4" who="#JanuszSzymański">Czy są uwagi do punktu 12?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#IrenaLipowicz">Punkt 12 brzmi: „poszukiwanie pracy, motywy i formy starania się o pracę, gotowość do jej podjęcia, od którego roku nie pracuje”. Pytanie jest inteligentne, ale wiadomo, że ludzie pracują dla pieniędzy, a czasami z powołania. Być może GUS chce dowiedzieć się, ile osób pracuje z poczucia obowiązku obywatelskiego.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#IrenaLipowicz">Proszę odpowiedzieć szczerze, jaki był motyw pana przewodniczącego starania się o pracę posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JanuszSzymański">Nie jestem reprezentantem wnioskodawców i dlatego proszę pana prezesa, by wyjaśnił, jakie intencje kryją się za umieszczeniem w tym przepisie wyrazu „motywy”?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MieczysławCzerniawski">Członkowie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów mają za sobą okres ciężkiej pracy, a czeka nas jeszcze trudniejszy. Szanuję wyjaśnienia pana prezesa Oleńskiego, ale bardzo proszę o cofnięcie tego pytania, bo obawiam się, że znowu usłyszymy teoretyczny wykład.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#MieczysławCzerniawski">Zwracam się do pana prezesa z prośbą o krótkie odpowiedzi na pytania, które są przecież bardzo klarowne. Pojmujemy intencję większości zapisów, natomiast darujmy sobie wykładu z socjologii i statystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JanuszSzymański">Wszyscy jesteśmy pod pręgierzem czasu, ale pytanie zostało postawione i proszę, by pan prezes na nie odpowiedział.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#JanuszSzymański">Odsyłam państwa do poz. 35 w formularzu spisowym. Jeżeli państwo uważacie, że jest ona zbędna, to nie poznamy bardzo ważnej informacji charakteryzującej rynek pracy.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został jasno sformułowany. Pani poseł Lipowicz podtrzymuje go i w związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#JanuszSzymański">Kto jest za skreśleniem w pkt 12 wyrazu „motywy”?</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 17 głosami, przy 14 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MaciejManicki">Z góry przepraszam za zamieszanie, które spowoduję, gdyż chcę prosić byśmy mogli wrócić do punktu 2. Zapis ten budzi moje wątpliwości ze względu na zamieszczone w nim określenie „liczba dzieci żywo urodzonych”. Szukałem odpowiedzi w ankiecie, ale nie znalazłem żadnej takiej pozycji, która by tę kwestię wyjaśniała. Czy chodzi o dzieci urodzone przez osoby przebywające stale lub czasowo w mieszkaniu, czy także o jakieś inne dzieci?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JanuszSzymański">Jest pewna trudność proceduralna, dlatego, że w sprawie punktu był consensus, ale nie przyjęliśmy go w drodze głosowania. W tej chwili pan poseł Manicki do niego wraca i proponuję, aby wyjątkowo odstąpić od przyjętej procedury. Wysłuchamy komentarza pana prezesa Oleńskiego, bo rozumiem, że pan poseł Manicki uzależnia swój wniosek od wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MaciejManicki">Nie kwestionuję potrzeby zadania pytania o liczbę dzieci, natomiast nie znam zakresu, na potrzeby spisu, określenia „dziecko żywo urodzone”. Załóżmy że moje gospodarstwo domowe zostało wylosowane i ankieter pyta żonę, czy urodziła dziecko. Czy należy poinformować o dorosłym dziecku, które już usamodzielniło się?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JanuszSzymański">Sedno sprawy tkwi w wyjaśnieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#HalinaZaremba">Wyrazy „żywo urodzone” są zaakcentowane w tym pytaniu, żeby nie rejestrować urodzeń martwych. Pytana kobieta będzie odpowiadała, ile w ciągu życia urodziła dzieci i nie jest ważne, czy przebywają one nadal we wspólnym gospodarstwie domowy, czy już usamodzielniły się i mieszkają w innym miejscu.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#HalinaZaremba">Jest to bardzo ważna informacji dla celów prognostycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JózefOleński">Chcę zapewnić, że używamy w tym przypadku terminu fachowego. Pytanie będzie zadawane w ten sposób, aby nie wywołało negatywnych skojarzeń i w tym mamy duże doświadczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#WaldemarMichna">Zajmowałem się w życiu trochę demografią i chcę stwierdzić, że takie pytanie jest sensowne. Na całym świecie bada się płodność kobiet. Obawiam się, że znowu odrzucimy jakąś informację, która jest bardzo potrzebna i dlatego apeluję, by nie skreślać pytania o liczbę żywo urodzonych dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#ZbigniewBomba">Ponieważ jestem lekarzem, to z własnego doświadczenia wiem, że wszystkie dane o liczbie dzieci martwo i żywo urodzonych, są od lat zbierane w każdej poradni „K” i w każdym szpitalu, który prowadzi oddział położniczy. Po co w tej sytuacji to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MaciejManicki">Po tych wyjaśnieniach, nie wiem co ma powiedzieć ojciec samotnie wychowujący dziecko, bo przecież nie on je urodził, ale jest to jego dziecko żywo urodzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JanuszSzymański">Czy w związku z problemami, które pojawiły się w postawionej przez pana kwestii, chce pan poseł sformułować konkluzję w postaci poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MaciejManicki">Biorąc pod uwagę, to o czym poinformował nas pan poseł Bomba, proponuję zrezygnować z tego pytania, czyli skreślić wyrazy „liczba dzieci żywo urodzonych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#ZbigniewZysk">Jest bardzo późno i może dlatego pytania „po co” i odpowiedzi w postaci kolejnych skreśleń, stają się coraz bardziej niebezpieczne. Postawmy więc jedno pytanie, po co nam ten spis jest potrzebny, skoro w gminach są różne rejestry, także w spółdzielniach mieszkaniowych, administracjach budynków komunalnych i w wielu innych instytucjach. Powiedzmy sobie, że w ogóle statystyka jest nam zbędna i postawmy jeden wniosek, ale jesteśmy przekonani, że jakaś wiedza jest potrzebna do prognozowania, badań porównań międzynarodowych, to podchodźmy z rozwagą do przedłożonego projektu.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#ZbigniewZysk">Proponuję, abyśmy wyjaśnili sobie najpierw tę kwestię, bo przy następnym punkcie znowu nas ktoś poinformuje, gdzie należy szukać danych i zaproponuje jego skreślenie. Rzeczywiście informacje o mieszkańcach Polski są w różnych instytucjach, ale nikt ich dotąd nie zebrał i nie wiem, czy wszyscy zdają sobie sprawę, jak kosztowna byłaby to operacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JanuszSzymański">Mamy poprawkę pana posła Manickiego, polegającą na skreśleniu w punkcie 2 w ust. 1 w art. 5 wyrazów „liczba dzieci żywo urodzonych”. Chcę spytać pana posła Manickiego, czy podtrzymuje poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MaciejManicki">Zapis jest nieprecyzyjny, gdyż nie mówi do kogo będzie kierowane to pytanie. Skoro wiemy, że te same informacje można uzyskać bez problemu z innych źródeł, to pytanie jest niezasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Manickiego?</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 12 - za, 20 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 2. Czy w sprawie punktu 1 są uwagi? Nie widzę. Punkt ten został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#JanuszSzymański">Czy są uwagi do punktu 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Chcę zapytać, co należy rozumieć przez formę własności mieszkania i jakie pytanie w ankiecie jest przypisane temu punktowi?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan prezes zechce odpowiedzieć na pytanie pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JózefOleński">Ten punkt jest rozwinięty w formie pytań: czy mieszkanie jest własnością osoby fizycznej, czy inną własnością?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#JanuszSzymański">Czy są wnioski w sprawie punktu 2? Nie widzę - punkt ten jest przyjęty.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do punktu 3 w ustępie 2.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#JanuszSzymański">Komisje bez zmian przyjęły punkt 3 i 4.</u>
<u xml:id="u-84.3" who="#JanuszSzymański">Czy do punktu 5 są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MaciejManicki">Można spodziewać się odpowiedzi na pytanie o rok w którym wybudowano budynek, jeśli lokator czy właściciel wprowadził się do niego zaraz po wybudowaniu. Natomiast, kto będzie znał datę wybudowania przedwojennego budynku, zwłaszcza, jeśli w nim mieszka np. 3 lata? Kto także będzie wiedział z jakiego materiału zostały wybudowane ściany zewnętrzne?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł formułuje jakiś wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MaciejManicki">Proponuję skreślić punkt 5, gdyż dotyczy on stanu technicznego budynku i nie jest to pytanie na które może odpowiedzieć lokator.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#JózefOleński">Wyjaśnię, w jaki sposób te informacje będą zbierane. Rachmistrz spisowy kontaktuje się z administratorem budynku, który wie doskonale, czy budynek był wybudowany przed I wojną światową.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#JózefOleński">Odpowiedzi na pytania zawarte w punkcie 5 dostarczą bardzo istotnych informacji, które m.in. zobrazują stan naszej substancji mieszkaniowej. Osoba mieszkająca w wylosowanym mieszkaniu może nie wiedzieć, kiedy został wybudowany budynek, ale w dokumentacji jest podany rok. Ta dokumentacja jest elementem spisu, który znajduje się w obwodzie spisowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Manicki podtrzymuje wniosek o skreślenie całego punktu 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MaciejManicki">Podtrzymują, bowiem intencji, o których mówił pan prezes, nie można przekładać na przepis, który nakłada na pytanego obowiązek udzielenia odpowiedzi, bo w przeciwnym razie może być pociągnięty do odpowiedzialności, zgodnie z ustawą o statystyce państwowej. Mógłby zostać sformułowany przepis skierowany do administracji budynków.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JanuszSzymański">Wniosek jest jasny i nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za skreśleniem punktu 5?</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 13 - za, 20 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-91.3" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do przepisu ust. 3. Czy są uwagi do punktu 1?</u>
<u xml:id="u-91.4" who="#JanuszSzymański">Komisje przyjęły bez zmian punkt 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-91.5" who="#JanuszSzymański">Kto ma uwagi do punktu 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MaciejManicki">Rozumiem, że punkt 3 jest adresowany do osób, które mają jakiś tytuł do zajmowania mieszkania i płacą czynsz. Natomiast nie dowiemy się, jakie koszty ponoszą osoby wynajmujące mieszkania, gdyż w tym przypadku nie wchodzi w grę czynsz lecz opłata za najem mieszkania. Sądzę, że należałoby uchwycić tę sytuację i poznać różnice w opłatach za wynajęcie mieszkania np. w Warszawie i w Szczecinie. Tego rodzaju dane mogłyby być źródłem informacji dla urzędów skarbowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł proponuje skreślić punkt 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MaciejManicki">Odwrotnie, proponuję go uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JanuszSzymański">Proszę sformułować to uzupełnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MaciejManicki">Na końcu wyrazów umieszczonych w nawiasie, proponuję dodać wyrazy: „oraz opłat z tytułu najmu mieszkania”. Jeśli trafi do mnie rachmistrz i zapyta o czynsz, to podam kwotę 2 mln zł, ale nie będzie go obchodziło, że płacę jeszcze 7 mln zł za wynajęcie mieszkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#JanuszSzymański">Intencja pana posła jest jasna.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem propozycji pana posła Manickiego w sprawie rozszerzenia punktu 3 w ust. 3?</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 6 - za, 24 - przeciw, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 4. Czy ktoś zgłasza wnioski?</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#JanuszSzymański">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-97.5" who="#JanuszSzymański">Komisje przyjęły bez zmian punkty 4, 5 i 6 w ust. 3 oraz ust. 4.</u>
<u xml:id="u-97.6" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do art. 6. Czy są uwagi do ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MaciejManicki">Proponuję, by po wyrazach „do udzielenia” dopisać wyraz „możliwie”. Powinno się wymagać odpowiedzi możliwie ścisłych, czyli w granicach posiadanej przez pytanego wiedzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JanuszSzymański">Poprawka precyzuje charakter udzielonych odpowiedzi. Mają być one możliwie ścisłe.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Manickiego?</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 19 głosami, przy 13 głosach przeciwnych i 4 wstrzymujących się od głosu.</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#JanuszSzymański">Czy do ustępu 1 są inne poprawki? Nie widzę - ustęp 1 zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.4" who="#JanuszSzymański">Ustęp 2 ulega skreśleniu w związku z przyjęciem poprawki do pkt 4 ust. 1 art. 5.</u>
<u xml:id="u-99.5" who="#JanuszSzymański">Czy są uwagi do ustępu 3?</u>
<u xml:id="u-99.6" who="#JanuszSzymański">Komisje przyjęły bez poprawek ustępy 3, 4 i 5 w art. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustępie 6, w konsekwencji wcześniej przyjętych poprawek, powinny zostać skreślone wyrazy „z wyjątkiem określonych w ust. 2”.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję za to przypomnienie. Czy z tą poprawką ustęp 6 mogę uznać za przyjęty? Nie widzę sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#IrenaLipowicz">Pan prezes Oleński proponuje, by po art. 6 wprowadzić art. 6a, 6b i 6c. Nie wiem jaka jest procedura w tym zakresie, ale popieram poprawki. Ponieważ była wątpliwość, czy będzie miała zastosowanie ustawa o statystyce państwowej w zakresie tajemnicy statystycznej, zapisy zaproponowane przez pana prezesa usuwają tę wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#IrenaLipowicz">Składam wniosek o włączenie art. 6a, 6b i 6c do projektu ustawy. Chciałam podziękować Głównemu Urzędowi Statystycznemu za właściwą reakcję. Jednocześnie zwracam uwagę, że w art. 6c bezprzedmiotowy stał się zapis o dobrowolności udzielania odpowiedzi na pytania o narodowość i wyznanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JanuszSzymański">Nie będę przedstawiał treści tych nowych artykułów, ponieważ zostały one państwu doręczone na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję zmienić zapis w art. 6a ust. 2. Pojęcie tajemnicy statystycznej nie pojawia się w obecnie obowiązującej ustawie o statystyce państwowej i dlatego należy dodać wyrazy „przewidziane w art. 26 ustawy o statystyce państwowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#JanuszSzymański">Jakie byłoby brzmienie tego ustępu?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">„Naruszenie tajemnicy statystycznej pociąga za sobą skutki prawne przewidziane w art. 26 ustawy o statystyce państwowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JanuszSzymański">Poddam pod głosowanie art. 6a, 6b i 6c, w treści zaproponowanej przez pana prezesa Oleńskiego i przejętej przez panią poseł Lipowicz.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem wniosku pani poseł Lipowicz?</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 33 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
<u xml:id="u-107.3" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do rozdziału 2 pt. „Organizacja spisu”.</u>
<u xml:id="u-107.4" who="#JanuszSzymański">Czy do art. 7 pkt 1 są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-107.5" who="#JanuszSzymański">Komisje przyjęły punkt 1, 2 i 3 w art. 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Na posiedzeniu plenarnym Sejmu zgłosiłam wniosek, w imieniu Klubu SLD, o doprecyzowanie zakresu zadań gmin. Odpowiedzią na ten wniosek są propozycje przedłożone przez prezesa Oleńskiego, które proponuję przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że pani poseł przejmuje wniosek w sprawie nowego brzmienia art. 8. Brzmienie tego artykułu zostało zaproponowane przez prezesa Oleńskiego.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#JanuszSzymański">Proponuję, abyśmy w drodze głosowania odnieśli się do całości tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez panią poseł Grzebisz-Nowicką, proponowanych przez pana prezesa Oleńskiego?</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 32 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
<u xml:id="u-109.4" who="#JanuszSzymański">W ten sposób nadaliśmy nowe brzmienie art. 8. Przechodzimy do rozpatrzenia przepisów art. 9. Czy są uwagi do punktu 1?</u>
<u xml:id="u-109.5" who="#JanuszSzymański">Komisje przyjęły punkt 1 i 2 w artykule 9, zgodnie z przedłożeniem rządowym.</u>
<u xml:id="u-109.6" who="#JanuszSzymański">Czy są uwagi do art. 10?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#WaldemarMichna">Proponuję, aby w artykule tym wyrazy „od dnia 1 stycznia” zastąpić wyrazami „od dnia wejścia w życie ustawy”. Niewykluczone, że ustawa nie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JanuszSzymański">Jest to słuszna zmiana, bo rzeczywiście ustawa może dojść do skutku po 1 stycznia 1995 r.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#JanuszSzymański">Widzę, że poprawka nie budzi sprzeciwu i możemy ją przyjąć konsensualnie.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do art. 11. Zastanawiam się, czy w związku z nowym brzmieniem art. 8 ust. 1 nie są konieczne jakieś poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie zachodzi potrzeba wprowadzania żadnych korekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#JanuszSzymański">Nie widzę sprzeciwu, a zatem art. 11 jest przyjęty i przechodzimy do art. 12.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#JanuszSzymański">Czy do ust. 1 są jakieś poprawki? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-113.2" who="#JanuszSzymański">Czy są poprawki do ust. 2? Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję skreślić ust. 3 ze względu na brzmienie ust. 1 i ust. 2 w art. 13. W ustępie 1 jest mowa o osobach, które będą przeprowadzały spis, a także o osobach, które będą przygotowywały spis oraz opracowywały wyniki. Także ust. 3 w art. 12 mówi o rachmistrzach spisowych i zgodnie z tym przepisem będą otrzymywali oni wynagrodzenie określone przez prezesa GUS. Natomiast te same osoby, zgodnie z art. 13 ust. 2 mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia. Nie wiem, czy to są rozłączne kategorie, a jeśli nie, to rachmistrz spisowy będzie podwójnie wynagradzany.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#JanuszSzymański">Proszę, by pan prezes zajął stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#JózefOleński">Zgadzamy się z propozycją skreślenia ust. 3 w art. 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#JanuszSzymański">Czy w tej sprawie ktoś chce jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Jeśli skreślimy ustęp 3, to kto będzie określał reguły wynagradzania? Art. 13 dotyczy strony biernej, a art. 12 strony czynnej. Po skreśleniu ust. 3 w art. 12 stanie się niejasne do czyich obowiązków będzie należało opracowanie systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#JanuszSzymański">Rozumiem w ten sam sposób, iż ust. 3 w art. 12 został wprowadzony po to, aby wskazać na podmiot, który określi wysokości wynagrodzeń. Opowiadam się za pozostawieniem tego ustępu w dotychczasowym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#JanuszSzymański">Czy są inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracam uwagę, że w ust. 3 w art. 12 jest mowa tylko o rachmistrzach spisowych, a zatem kto określi zasady wynagrodzenia innych osób wymienionych w ust. 1 w art. 13 takich, które są związane z przygotowaniem i opracowaniem wyników spisu? Dla nich nie jest określony podmiot, który ustala te zasady.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#JanuszSzymański">Do tych osób odnosi się ust. 2 w art. 13 stanowiący, że mogą one być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia. Myślę, że to rozwiązuje sprawę, aczkolwiek można wysuwać szereg wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#JanuszSzymański">Chcę zapytać o ostateczne stanowisko przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#JózefOleński">Proponuję następujące brzmienie ust. 2 w art. 13: „Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia według zasada ustalonych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”. Wtedy ust. 3 w art. 12 staje się bezprzedmiotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#JanuszSzymański">Czy jest zgoda na zrezygnowanie z ust. 3 w art. 12, gdybyśmy ust. 2 w art. 13 uzupełnili zgodnie z propozycją pana prezesa Oleńskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#StanisławPawlak">Chciałem zapytać pana prezesa, kto będzie objęty wynagrodzeniem oprócz rachmistrzów spisowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#JózefOleński">Między innymi pracownicy urzędów gmin, którzy będą zatrudnieni przy sporządzeniu specjalnych wykazów mieszkań, aktualizacji adresów i innych czynności zleconych, które są wymienione w zadaniach zleconych gminom. Oprócz tych osób mogą być potrzebni inni pracownicy np. wykonujący usługi transportowe. Niewykluczone, że będziemy musieli sięgnąć do specjalistów znających się na oprogramowaniu. Trudno w tej chwili powiedzieć, jaka to będzie grupa osób wynagradzanych w związku z realizacją tego przedsięwzięcia technicznego. W każdym razie gros pieniędzy jest przewidzianych dla rachmistrzów spisowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#JanuszSzymański">Zaraz wrócimy do tej sprawy, ale chciałbym zamknąć art. 12 jakąś decyzją.</u>
<u xml:id="u-126.1" who="#JanuszSzymański">W związku z uzyskaniem zgody na skreślenie ust. 3, art. 12 będzie składał się z dwóch ustępów. Nie zarejestrowałem sprzeciwu, a zatem ust. 1 i 2 uważam za przyjęte.</u>
<u xml:id="u-126.2" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do art. 13 z zapowiedzią uzupełnienia ust. 2. Czy są uwagi do ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Ze względu na przyjęcie art. 8c, proponuję zmodyfikować ust. 1 i połączyć go z ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#JanuszSzymański">Proszę podać treść ust. 1 w nowej wersji.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Osoby wykonujące prace związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem i opracowaniem wyników spisu mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia według zasad określonych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#LechSzymańczak">Czy w art. 13 chodzi o osoby fizyczne czy także o osoby prawne?</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#JanuszSzymański">Obecne brzmienie ust. 1 dopuszcza zarówno osoby prawne, jak i fizyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#MaciejManicki">Sądzę, że interpretacja pana przewodniczącego jest niewłaściwa. Osoba prawna nie może złożyć ślubowania, którego treść jest podana w ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#JanuszSzymański">Myślę, że pora słuchać jaką przyjęliśmy wersję ust. 1. Przypomnę, że ust. 1 został połączony z ust. 2 i obecna jego wersja jest następująca: „Osoby wykonujące prace związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem i opracowaniem wyników spisu mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia określonych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Aby nie było wątpliwości, że chodzi tylko o osoby fizyczne, proponuję, by ustęp 1 rozpoczynał się w sposób następujący: „Osoby o których mowa w art. 6b mogą być wynagradzane...”. Wówczas eliminujemy osoby prawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#StanisławPawlak">Dlaczego został wprowadzony zapis „mogą być wynagradzane”? Taka formuła sugeruje, że osoby zaangażowane przy spisie nie zawsze będą wynagradzane, a zatem czy nie należałoby powiedzieć „są wynagradzane” lub „będą wynagradzane”.</u>
<u xml:id="u-135.1" who="#StanisławPawlak">Na moje poprzednie pytanie nie otrzymałem wyczerpującej odpowiedzi. Zwracam się więc do pana prezesa z pytaniem, czy pracownicy Głównego Urzędu Statystycznego i wojewódzkich urzędów statystycznych będą otrzymywali dodatkowego wynagrodzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#JanuszSzymański">Proszę, aby pan prezes najpierw odniósł się do pierwszego członu pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#JózefOleński">Możemy przyjąć sformułowanie: „będą wynagradzane” lub „są wynagradzane”.</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#JózefOleński">Odpowiadam na drugie pytanie. Przede wszystkim pracownicy wojewódzkich urzędów statystycznych będą dodatkowo wynagradzani, jeżeli wykonywane przez nich prace związane z realizacją spisu wykraczać będą poza zakres czasu ich pracy oraz obowiązków służbowych. Pracownicy ci będą głównie angażowani do szkoleń i jeśli będą się one odbywały w wolne soboty, dni świąteczne lub w godzinach popołudniowych, to otrzymają oni dodatkowe wynagrodzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#JanuszSzymański">Sądzę, że te wyjaśnienia są wystarczające.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Pawlak zgłasza poprawkę, by wyrazy „mogą być” zastąpić wyrazem „są”?</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#StanisławPawlak">Teraz nie jestem pewny co do tej poprawki. Pracownicy Głównego Urzędu Statystycznego i pracownicy wojewódzkich urzędów statystycznych niekoniecznie musieliby być zawsze wynagradzani, a więc w odniesieniu do tych pracowników można zachować formułę taką, jaka jest obecnie w ust. 1. Natomiast ta sama formuła jest niebezpieczna w odniesieniu do gmin, które w ramach zadań zleconych wykonają jakieś czynności związane ze spisem, a potem mogą, ale nie muszą otrzymać za to wynagrodzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#JanuszSzymański">Przepisy prawne tak się właśnie formułuje. Jeżeli jest zamieszczana forma fakultatywna („może”), to wówczas zamieszcza się również upoważnienie do określenia zasady wynagradzania.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że pan poseł nie zgłasza żadnej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#MaciejManicki">Proponuję skreślić wyrazy „w formie nagród lub”. Umowa zlecenie ma to do siebie, że trzeba w niej określić zakres wykonywanej pracy, okres trwania pracy. Natomiast nagrodę przydziela się za duże zaangażowanie w wykonywaniu jakiejś pracy, a potem powstają różne kontrowersje, konflikty itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#JanuszSzymański">Chcę podzielić się swoją wątpliwością i nie wiem, czy pan prezes Oleński ją potwierdzi. Sądzę, że nagrody były pomyślane dla pracowników Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#JózefOleński">Nie chodziło nam o tych pracowników. Nagrody mają dwie zalety. Tę formę chcieliśmy stosować przy pracach organizacyjnych, wymagających dużego zaangażowania ze strony pracowników, a które trudno dokładnie wymierzyć. Poza tym wysokość nagród jest zwykle niższa od wynagrodzenia, które uzyskuje pracownik w wyniku umowy zlecenia.</u>
<u xml:id="u-143.1" who="#JózefOleński">Jest jeszcze jeden argument. Otóż od nagród nie płaci się składki na ZUS. Jeślibyśmy zrezygnowali z nagród i stosowali tylko umowy zlecenia, to zgodnie z niedawno uchwaloną ustawą, będziemy musieli płacić składki na ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#JanuszSzymański">Faktycznie jest nowa ustawa o obciążeniu składką na ZUS takiej formy wynagrodzeń, jaką jest umowa zlecenie, przy czym przypominam, że to obciążenie występuje, jeżeli praca jest wykonywana przez 15 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#MaciejManicki">Jestem oburzony. Jak może przedstawiciel urzędu państwowego głosić antytezę do dopiero co uchwalonej ustawy. Składka na ZUS jest po to, aby ją płacić, a nie po to, aby ją omijać w postaci nagród.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł formułuje poprawkę do ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#MaciejManicki">Podtrzymuję wniosek, aby w ust. 1 skreślić wyrazy „w formie nagród lub”.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Manickiego?</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 9 - za, 14 - przeciw, 6 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-148.2" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia przepisu ust. 3. Skoro proponuje się, by wynagrodzenia osób, o których mowa w ust. 1 były wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, to pojawia się pytanie, co ze składką na ZUS?</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#MaciejManicki">Nie chcę odnosić się do składki na ZUS, bo uważam, że nie powinno być to w ogóle przedmiotem dyskusji. Natomiast proponuję skreślenie ust. 3.</u>
<u xml:id="u-149.1" who="#MaciejManicki">Zasady wynagradzania za pracę są takie same dla każdego, tylko jeden jest opodatkowany stopą procentową 45%, a drugi stopą procentową 21%. Dlaczego mamy preferować określone poziomy dochodowe? Wydatki na wynagrodzenia trzeba odpowiednio skalkulować, potrącić podatek i nie zniekształcać wynagradzania przez zwalnianie od podatku.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#JanuszSzymański">Pan poseł klarownie przedstawił swoją intencję.</u>
<u xml:id="u-150.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Manickiego o skreślenie ust. 3?</u>
<u xml:id="u-150.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 18 głosami przy 4 głosach przeciwnych i 5 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-150.3" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do art. 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Poproszę panią, która reprezentuje Biuro Legislacyjne KS o pomoc, bo podejrzewam, że w tym artykule jest złe odwołanie się do przepisów. Jeżeli chcemy wypadki, którym mogą ulec rachmistrze spisowi i inne osoby wykonujące prace na rzecz spisu zrównać z wypadkami przy pracy, to przywołajmy przepisy ustawy o wypadkach przy pracy. Tymczasem treść art. 14 została mocno zagmatwana i sądzę, że chodzi w niej o dwie lub trzy ustawy. Nie wiem dlaczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#JózefOleński">Pani poseł dobrze wyraziła intencje projektodawcy. Chodzi o to, aby w przypadku zaistnienia jakiegoś wypadku, traktować go jako wypadek przy pracy, ponieważ należałoby powołać się na dwie lub trzy ustawy, to artykuł zostałby nadmiernie rozbudowany. Obecnie precyzuje on jednoznacznie sytuację tych, którzy będą wykonywali prace związane ze spisem.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#StanisławPawlak">Kto jest zakładem pracy dla rachmistrza spisowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#JózefOleński">Ten, kto zatrudnia i może to być wojewódzki urząd statystyczny, a także urząd gminy.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł formułuje poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#StanisławPawlak">Za skutki wypadku przy pracy ponosi odpowiedzialność zakład pracy, a w związku z tym, gdy gmina zatrudni rachmistrza, a ten na skutek wypadku utraci 50% zdolności do pracy, to którą gminę będzie stać na wyłożenie 100 mln zł na odszkodowanie? Sądzę, że trzeba się nad tym zastanowić. Uważam, że zakładem pracy powinien być Główny Urząd Statystyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#MaciejManicki">Przestrzegam przed zbyt pochopnymi modyfikacjami art. 14. Możemy popełnić błędy i jeśli na przykład przywołamy tylko ustawę powypadkową, to pominiemy sprawy dotyczące renty. Sądzę, że przepis art. 14 był przemyślany i nie powinniśmy go skracać, bo możemy nieświadomie zrobić krzywdę.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#JanuszSzymański">Zostały wyrażone tylko pewne poglądy, natomiast nie zostały sformułowane wnioski do art. 14.</u>
<u xml:id="u-158.1" who="#JanuszSzymański">Na wątpliwość pana posła Pawlaka odpowiem w ten sposób. Moim zdaniem, gminom przysługiwałoby roszczenie na drodze sądowej. Sądzę, że można byłoby wywieść, że gmina nie realizowała zadania własnego, lecz zadanie zlecone przez Główny Urząd Statystyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#StanisławPawlak">Prace publiczne są także zadaniami zleconymi, a jednak gmina płaci odszkodowanie za wypadek.</u>
<u xml:id="u-159.1" who="#StanisławPawlak">Moim zdaniem do art. 14 należałoby wprowadzić ust. 2, który stanowiłby, że w rozumieniu tej ustawy zakładem pracy jest Główny Urząd Statystyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#MaciejManicki">Podzielam ten pogląd, ale wnoszę jedną poprawkę redakcyjną. Stosujmy nową nomenklaturę, a zatem nie zakładem pracy a pracodawcą jest Główny Urząd Statystyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#JanuszSzymański">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że ta poprawka została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-161.1" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do przepisu art. 15. Czy są uwagi do tego artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#MaciejManicki">W związku z art. 15 mam pytanie, czy lokatorzy mieszkań, które zostały wylosowane, są w jakikolwiek sposób uprzedzani, że w określonym dniu przyjdzie rachmistrz spisowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#JózefOleński">Odczytam przyjęty przez Komisje art. 6c: „Wojewódzkie urzędy statystyczne są obowiązane za pośrednictwem urzędów gmin zawiadomić w piśmie adresowanym do wylosowanych do badania osób i mieszkań oraz przez naklejenie ogłoszeń w sposób zwyczajowo przyjęty w poszczególnych miejscowościach o celu, zakresie i sposobie przeprowadzenia spisu, o prawach i obowiązkach osób wezwanych do udzielenia odpowiedzi o gwarancjach poufności i zachowaniu tajemnicy statystycznej”.</u>
<u xml:id="u-163.1" who="#JózefOleński">Ponadto rachmistrz odwiedza mieszkanie i uzgadnia, którego dnia i o jakiej godzinie będzie mógł przyjść. Zostawia materiały, aby osoby udzielające odpowiedzi mogły się do tego przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#JanuszSzymański">Czy są uwagi do art. 16?</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#MelaniaPupkiewicz">W związku z uwagą zgłoszoną podczas pierwszego czytania projektu ustawy, zaproponowaliśmy uzupełnienie art. 6 w ten sposób, że po wyrazie „określą” dodaje się wyrazy „w drodze zarządzeń”.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Przejmuję ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#JanuszSzymański">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że propozycja uzupełnienia art. 16, zgłoszona przez Główny Urząd Statystyczny, przejęta przez panią poseł uzyskała akceptację Komisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-167.1" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do art. 17.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#MaciejManicki">Rozumiem, że autorom chodzi o wszystkie kościoły i związki wyznaniowe? Jeśli tak, to proponuję, by przepis brzmiał „Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#JanuszSzymański">Czy państwo przyjęliby moją sugestię, by w tym artykule zostały wyliczone wszystkie kościoły, które mają regulację ustawową?</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#MaciejManicki">Moje rozwiązanie jest prostsze. W moim wniosku nie ma żadnych podtekstów, bo przecież nie jest to polityczna ustawa o stosunku państwa do kościołów. Każdy kościół jest jednostką statystyczną i nie widzę przyczyn dla których miałyby być wymienione z nazwy tylko trzy kościoły.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#JanuszSzymański">Nie przypisuję panu posłowi podtekstów, tylko stwierdzam, że ma pan inną intencję od mojej i w związku z tym rozstrzygnie głosowanie.</u>
<u xml:id="u-171.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem propozycji pana posła Manickiego?</u>
<u xml:id="u-171.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 22 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i 3 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-171.3" who="#JanuszSzymański">Czy mogę prosić pana posła o podanie brzmienia przepisu art. 17?</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#MaciejManicki">Rozumiem, że przyjęliśmy skreślenie wyrazów „Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#JanuszSzymański">Przyznam, że brzmienie tego artykułu nie jest dobre, zwłaszcza w części „w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#MaciejManicki">Wyraz „władzami” odnosi się do kościołów i do związków wyznaniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do art. 18.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Proponuję, po wyrazach „Rada Ministrów” dodać wyrazy „w drodze rozporządzenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#JanuszSzymański">Czy poprawka pani poseł jest akceptowana przez Komisje? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-177.1" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do ostatniego rozdziału pt. „Spis kontrolny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Chcę zaproponować Komisjom przyjęcie nowego brzmienia całego art.19, tekst został rozdany posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#JanuszSzymański">Nie słyszę sprzeciwu - przyjmujemy nowe brzmienie art. 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#JózefOleński">Punkt 3 w ust. 3 stał się bezprzedmiotowy, ponieważ nie ma żadnych pytań dobrowolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#JanuszSzymański">Czy są uwagi do art. 20? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-181.1" who="#JanuszSzymański">Czy są uwagi do art. 21? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#MaciejManicki">Ponieważ zakończyliśmy prace nad całym projektem ustawy, chcę zapytać, czy był rozpatrywany wniosek o odrzucenie jej w całości?</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#JanuszSzymański">Został postawiony taki wniosek i w głosowaniu został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-183.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem całego sprawozdania z poprawkami wprowadzonymi w trakcie rozpatrywania projektu przez trzy Komisje?</u>
<u xml:id="u-183.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 30 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
<u xml:id="u-183.3" who="#JanuszSzymański">Został nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#MieczysławCzerniawski">Zgłaszam panią poseł Zofię Grzebisz-Nowicką.</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-185.1" who="#JanuszSzymański">Na tym zakończyliśmy posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>