text_structure.xml
39.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławaZiółkowska">Posłowie otrzymali charakterystykę Jacka Sochy, rekomendowanego przez prezesa Rady Ministrów na stanowisko przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WiesławaZiółkowska">Proszę J. Sochę, aby zechciał powiedzieć o sobie nieco więcej niż to zostało zawarte w przedstawionej posłom notatce.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekSocha">W dniu 29 kwietnia tego roku przez prezesa Rady Ministrów powołany zostałem na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekSocha">W 1991 r. zostałem wysłany do Stanów Zjednoczonych na miesięczne przeszkolenie w tamtejszej komisji papierów wartościowych. Uczestniczyłem w seminarium dotyczącym rynków rozwijających się.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekSocha">Uczyłem się w jaki sposób egzekwować stosowanie i wykonywanie przepisów prawa związanych z obrotem papierami wartościowymi.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekSocha">Wraz z powołaniem Komisji Papierów Wartościowych w 1991 r., z doświadczeniem co prawda niewielkim, ale za to uzyskanym w instytucji, która ma kilkudziesięcioletnią tradycję, objąłem w urzędzie Komisji Papierów Wartościowych, funkcję dyrektora Biura Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JacekSocha">Na tym stanowisku pozostawałem do 20 kwietnia 1994 r., czyli do momentu powołania mnie na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JacekSocha">Jeżeli chodzi o pracę w Urzędzie Papierów Wartościowych, miałem tę olbrzymią satysfakcję, że uczestniczyłem w przygotowywaniu czegoś, co w ogóle u nas wcześniej nie istniało. Wchodziłem w grupę ludzi, którzy tworzyli coś zupełnie nowego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JacekSocha">W Biurze Inspekcji Komisji Papierów Wartościowych do obecnego momentu przeprowadziliśmy około 100 postępowań administracyjnych, skierowaliśmy do prokuratury ponad 70 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstw.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JacekSocha">W tym roku do tej pory było 17 takich zawiadomień.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JacekSocha">Oceniając liczbę podjętych działań, przyznać muszę, iż biorąc pod uwagę, że był to okres gdy kształtował się dopiero nasz rynek papierów wartościowych, były to wyniki całkiem niezłe.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JacekSocha">W Biurze Inspekcji Komisji Papierów Wartościowych utworzyłem grupę osób sprawujących codzienny nadzór nad rynkiem papierów wartościowych m.in. nad przebiegiem samej sesji giełdowej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JacekSocha">Do niedawna praktycznie codziennie byliśmy obecni na parkiecie giełdowym, aby obserwować jak wygląda praca osób odpowiedzialnych za przygotowywanie arkusza zleceń.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JacekSocha">Tam również, a następnie w Komisji Papierów Wartościowych, prowadziliśmy monitorowanie przebiegu każdej sesji po jej zakończeniu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JacekSocha">Monitorowanie polegało na tym, że mając odpowiedni program komputerowy, poddawaliśmy analizie wszelkie zlecenia, jakie zostały skierowane na daną sesję giełdową.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JacekSocha">Analiza ta prowadzona jest w kontekście sprawdzenia z jakiego biura zlecenia pochodzą i jaka jest liczba akcji.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JacekSocha">Wszelkie podejrzenia dotyczące tego, że zaangażowanie biura istotnie się zmienia, czyli, że są odchylenia od średniej, jak również wszelkie podejrzenia dotyczące poszczególnych zleceń, są natychmiast sprawdzane przez bezpośredni kontakt z biurami maklerskimi.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JacekSocha">Dzięki temu od razu wiadomo, kto stoi za poszczególnymi zleceniami. Można zatem od razu sprawdzić, czy w przypadku podejrzanych zleceń została wykorzystana poufna informacja, czy może miała miejsce próba manipulowania kursem, podwyższanie lub obniżanie go.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JacekSocha">Mogę podać następujący przykład. W listopadzie 1992 r. Spółka Akcyjna WEDEL nie podała w odpowiednim terminie informacji o tym, że uzyskała 6 listopada decyzję ministra finansów o „wakacjach podatkowych” na okres 3 lat. Informację tę podała dopiero jedenaście dni później.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JacekSocha">Zachodziło podejrzenie, że informacja ta była komuś wcześniej znana i została wykorzystana na rynku.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JacekSocha">Wobec tego Biuro Inspekcji Komisji Papierów Wartościowych przeanalizowało zlecenia kupna i sprzedaży w liczbie około 10 tys. od początku września do końca roku.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JacekSocha">Działania tego typu praktykowane są do dzisiaj. Rynek papierów wartościowych rozwija się dynamicznie, codziennie obraca się olbrzymimi sumami.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JacekSocha">W takiej sytuacji ustawicznie trwają prace Biura Inspekcji mające na celu sprawdzenie, czy nie zostały wykorzystane poufne informacje.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JacekSocha">Ostatnim takim przykładem jest udział Commerce Banku w BRE. To była bardzo istotna informacja na rynku papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#JacekSocha">Stworzyliśmy również w Biurze Inspekcji wydział, który sprawuje bieżący nadzór nad funkcjonowaniem biur maklerskich.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#JacekSocha">Przyjęty w Polsce sposób obrotu papierami wartościowymi, ich dematerializacja, wprowadzenie obrotu jedynie do regulowanych przepisami prawa podmiotów, czyli domów maklerskich oznacza, że bezpieczeństwo obrotu gwarantowane jest tylko wówczas, gdy istnieje absolutna pewność i przekonanie, że domy maklerskie nie popełniają żadnych błędów z rozliczeniem transakcji.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#JacekSocha">Niezbędne jest do tego prawidłowe księgowanie papierów wartościowych na kontach depozytowych i jednocześnie odpowiednie blokowanie na zakup papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#JacekSocha">Uważam, że jakiekolwiek odstępstwo od wymienionych zasad w działalności domów maklerskich, jest absolutnie niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#JacekSocha">Muszę powiedzieć, że popełnione błędy, próby obejścia prawa, jeżeli chodzi o sposoby księgowania, kończyły się dla domów maklerskich źle.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#JacekSocha">Komisja Papierów Wartościowych podejmuje działania, które odbierane są na rynku jako restrykcyjne.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#JacekSocha">Uważam, że nie może być innego podejścia właśnie dlatego, że nie ma papierów materialnych a jest obrót zdematerializowany.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#JacekSocha">Musi być absolutne przeświadczenie i pełna jasność, że rozliczenia prowadzone są na bieżąco i nie ma w nich żadnych uchybień ani błędów.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#JacekSocha">W Biurze Inspekcji Komisji Papierów Wartościowych z każdym miesiącem, podczas mojej w nim pracy, przybywała liczba skarg i wniosków. Wobec tego utworzony został odpowiedni, odrębny wydział, który zajmuje się skargami. Skargi te, w przeważającej swej liczbie dotyczą kwestii błędnego lub nieterminowego rozliczania transakcji.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#JacekSocha">Komisja Papierów Wartościowych bardzo często zajmuje stanowisko nie zawsze zgodne z intencjami i oczekiwaniami osoby skarżącej się. Dzieje się tak dlatego, ponieważ patrzymy na rynek całościowo i błędy potrafimy porównywać w skali jaka miała miejsce wcześniej.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#JacekSocha">Od maja 1994 r. powołany zostałem na ważne stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych do spraw regulacji rynku papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#JacekSocha">Ze względu na wielkość urzędu, skalę problemów, pracujemy w szerszych zespołach i przygotowujemy różnego rodzaju propozycje regulacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#JacekSocha">Obecnie w Urzędzie jest również kilka aktualnych spraw, nad którymi pracujemy.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#JacekSocha">Pierwsza z nich, to ustawa o obligacjach, która już trafiła do Sejmu i w tej chwili jest przedmiotem prac w komisjach sejmowych, jest też zmiana rozporządzenia Rady Ministrów dotycząca prospektu elekcyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#JacekSocha">Wprowadzamy nową jakość i nowy dokument na rynku papierów wartościowych, memorandum informacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#JacekSocha">Memorandum to będzie umożliwiało i ułatwiało spółkom o niższym standardzie wejście na rynek publiczny. Czyli w jakimś sensie wprowadzamy w życie to, co było dyskutowane już wcześniej.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#JacekSocha">Zmienione też zostało prawo o publicznym obrocie po to, aby umożliwić segmentację rynku.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#JacekSocha">Mówię to w kontekście próby utworzenia trzeciego parkietu. Memorandum informacyjne pozwoli na pojawienie się na giełdzie spółek, które będą miały niższy koszt wejścia.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#JacekSocha">Memorandum jest tańsze i spółki te nie będą musiały korzystać z oferowania papierów wartościowych za pośrednictwem domu maklerskiego. Będą mogły bezpośrednio zwrócić się do Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#JacekSocha">W tej chwili mamy propozycje kolejnych uregulowań prawnych, wynikających z potrzeby chwili.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#JacekSocha">Mam na myśli konieczność wprowadzenia Funduszu Ubezpieczeń Wzajemnych. Jest to bardzo istotny element rynkowy w konsekwencji związany z koniecznością dalszego podwyższania wymogów kapitałowych dla domów maklerskich i tworzenia silnych kapitałowo instytucji rynku finansowego.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#JacekSocha">Pojawiają się też kwestie innego rodzaju, jak gwarantowanie emisji, czy usytuowanie biura maklerskiego w strukturach banku.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#JacekSocha">Problemy te w tej chwili będą przedmiotem konsultacji prawnych i przedstawione zostaną, w formie propozycji, Komisji Papierów Wartościowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiesławaZiółkowska">Dziękuję za wystąpienie i otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarMichna">Wicepremier W. Łuczak, kierując pismo do marszałka J. Oleksego, wymienił dwa punkty. Pierwszym z nich było zaopiniowanie odejścia prezesa L. Pagi, a drugim zaopiniowanie kandydatury J. Sochy na stanowisko przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WaldemarMichna">Chciałbym zapytać prezesa L. Pagę, jakie ma powody do odejścia, a także prosić o ewentualne zaprezentowanie posłom uwag, wynikających z dotychczasowych doświadczeń.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WaldemarMichna">Może będą to wnioski, które zdaniem ustępującego L. Pagi, powinny zostać uwzględnione w dalszej działalności Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WaldemarMichna">Wysłuchaliśmy już bardzo interesującego expose J. Sochy, ale sądzę, że będzie właściwe postawienie pytania prezesowi L. Padze, jakie są przyczyny odejścia, jakie refleksje i wnioski wiążą się z tym odejściem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławCiesielski">Chciałbym zapytać kandydata na stanowisko przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych o jego stosunek do opodatkowania giełdy. Szczególnie interesuje mnie stanowisko J. Sochy wobec proponowanych rodzajów podatków, czy to mają być podatki od sprzedaży, czy od dochodów, oraz w jakiej wysokości i w jakim trybie powinny być wprowadzane.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławCiesielski">Interesuje mnie również pogląd J. Sochy na temat niezbędnych regulacji prawnych, które pozwoliłyby na szybką transformację polskiego rynku ubezpieczeniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławSzweda">Interesuje mnie ocena funkcjonowania giełdy. Prosiłbym, aby tej oceny dokonał J. Socha.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiesławSzweda">Pan J. Socha napomknął o normowaniu i zmianach aktów prawnych dotyczących funkcjonowania giełdy, prosiłbym o skonkretyzowanie tego problemu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WiesławSzweda">Chciałbym też poznać opinię kandydata na przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych na temat ubiegłorocznej hossy na giełdzie i na temat skutków, jakie pociągnęła w odniesieniu do polskiego rynku giełdowego.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WiesławSzweda">Interesuje mnie także opinia na temat ustawy o opodatkowaniu sprzedaży akcji oraz wyrażenie opinii na temat propozycji między inwestowaniem długoterminowym a inwestowaniem spekulacyjnym.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WiesławSzweda">Ostatnio spotkałem się z opinią, że na polskiej giełdzie inwestycja dwutygodniowa już jest traktowana jako inwestycja długoterminowa.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#WiesławSzweda">Wydaje mi się, że stosunek pomiędzy funkcją giełdy, jaką powinno być ułatwienie przepływu kapitałowego, a funkcją giełdy, jaką spełnia handel i rynek wtórny, a więc spekulacjami na giełdzie, został zachwiany. Naruszone zostały proporcje w tym względzie.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#WiesławSzweda">Takie jest moje zdanie, natomiast chciałbym poznać opinię J. Sochy w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiesławaZiółkowska">Sądzę, że możemy rozpocząć pierwszą turę odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LesławPaga">Przez ostatnie kilka lat miałem przyjemność współpracować z większością z obecnych dzisiaj posłów, za tę współpracę dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#LesławPaga">Zarówno w Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, jak i w Komisji Przekształceń Własnościowych mogłem liczyć na ogromne zrozumienie, które nie zawsze towarzyszyło moim działaniom w innych miejscach.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#LesławPaga">Minęło pięć lat mojej służby publicznej. Liczę ją od momentu, kiedy to w roku 1989 w pierwszych dniach października, zjawiłem się w Warszawie i najpierw zacząłem się zajmować tworzeniem koncepcji, a następnie przygotowaniem regulacji prawnej, a wreszcie organizowaniem instytucji, dotyczących polskiego rynku kapitałowego.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#LesławPaga">Wydaje mi się, używając terminologii wojskowej, iż wykonałem zadanie, do którego się zobowiązałem. Rynek papierów wartościowych w naszym kraju istnieje i funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#LesławPaga">Oczywiście bardzo jest trudno wyznaczyć cezurę czasową, pozwalającą spokojnie powiedzieć, że można odejść z urzędu.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#LesławPaga">Wydaje mi się, że jest ważne dla rozwoju rynku papierów wartościowych, aby nie był stale dominowany przez te same osoby.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#LesławPaga">Jest trudnym kompromisem bycie w jakimś sensie współtwórcą rynku papierów wartościowych, na którym zna się wszystkie osoby, wręczałem przecież licencje maklerom giełdowym, o dalsze na nim pozostawanie. Ważne jest aby nie dominować pewnych relacji.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#LesławPaga">Ważne jest też, aby z instytucji finansowych można było odejść w sposób spokojny, naturalny. Tak traktuję swoje odejście.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#LesławPaga">Poseł W. Michna pytał, czy mam jakieś wnioski i refleksje, wynikające z pełnienia przeze mnie funkcji przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#LesławPaga">Otóż chciałem złożyć deklaracje, że ilekroć sejmowe komisje zechcą wykorzystać moją wiedzę, jako osoby prywatnej, to zawsze będę do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#LesławPaga">Mam nadzieję, że posiedzenie Komisji, które ma się odbyć jeszcze w tym tygodniu, przedyskutuje dokument, który nazwaliśmy roboczo zagrożeniami istniejącymi na rynku kapitałowym.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#LesławPaga">Myślę, że dokument ten należy traktować w kategoriach pewnych problemów, które powinny być postrzegane.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#LesławPaga">Ewentualna pozytywna opinia posłów, dotycząca kandydatury J. Sochy, związana z wnioskiem ministra finansów i prezesa Narodowego Banku Polskiego, zapewni kontynuację działań prowadzonych w Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#LesławPaga">Jeszcze raz chcę podziękować za okazywaną mi pomoc i swojego rodzaju opiekę nad Komisją Papierów Wartościowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekSocha">Ponieważ pytania postawione przez posłów zawierają bardzo obszerną problematykę, w ogólnym opisie postaram się zawrzeć wszystko to, co było przedmiotem poselskich wystąpień - pytań.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JacekSocha">Padały pytania o kwestię oceny funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JacekSocha">Giełda Papierów Wartościowych istnieje w Polsce od kwietnia 1991 r., ale faktycznie zaczęła funkcjonować znacznie później.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JacekSocha">Uważam tak, ponieważ w moim przekonaniu giełda powinna spełniać kilka, bardzo ważnych dla gospodarki, funkcji. Są to: mobilizacja kapitału, transformacja oraz ocena kapitału. Pojawienie się pierwszych prospektów emisyjnych spółek już wcześniej notowanych na giełdzie, jest bardzo ważną cezurą czasową, określającą od kiedy giełda rzeczywiście zaczęła spełniać swoje zadania.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JacekSocha">W moim przekonaniu każdy podmiot wprowadzający spółkę na rynek giełdowy, mam tu na myśli również kwestie związane z prywatyzacją, musi mieć na uwadze fakt, że podmiot, który znajduje się na rynku giełdowym, powinien być do tego odpowiednio przygotowywany.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JacekSocha">Uważam, że proces „dojrzewania” spółek notowanych na giełdzie trwał stosunkowo długo.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JacekSocha">Do końca ub. roku, część spółek znalazła się na giełdzie nawet przypadkowo, w wyniku pewnych decyzji.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#JacekSocha">W sytuacji, gdy rynek w Warszawie miał gorsze okresy, mam na myśli rok 1992, gdy niejedna spółka notowana była znacznie poniżej ceny sprzedaży, prezesi tych spółek reagowali na taką sytuację jedynie chęcią wyjścia z obrotu giełdowego.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#JacekSocha">Nie mogli pogodzić się z myślą, że przedsiębiorstwo państwowe, po którego wyroby kiedyś ustawiały się długie kolejki, jest teraz spółką o złych notowaniach na giełdzie. Stąd ta chęć natychmiastowego odwrotu z giełdy. Koniec ub. roku a także cały rok obecny, pokazały, iż rynek giełdowy zaczął spełniać swoją funkcję gromadzenia i alokacji kapitału.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#JacekSocha">Podkreślam to dlatego, że rynek w Polsce jest jeszcze bardzo młody, a gromadzenie kapitału trwa dopiero niespełna rok.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#JacekSocha">Młody rynek narażony jest na niebezpieczeństwa, które zostały przedstawione w pytaniach posłów.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#JacekSocha">Jeżeli chodzi o ocenę funkcjonowania giełdy jako instytucji, to uważam, że w sposób właściwy została przygotowana koncepcja funkcjonowania rynku papierów wartościowych jako organizacji samoregulującej, która podlega nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#JacekSocha">Uważam też, że w sposób prawidłowy został oddzielony krajowy depozyt papierów wartościowych od giełdy papierów wartościowych, wobec czego będzie mógł pełnić funkcję depozytu nie tylko dla rynku giełdowego, ale również i dla innych rynków.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#JacekSocha">Pozwoli to giełdzie na koncentrowanie się na problemach związanych z samym obrotem oraz z wprowadzaniem nowych, ewentualnie, instrumentów na rynek giełdowy.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#JacekSocha">Jeżeli chodzi o ocenę podstawowego dla istoty technicznej giełdy systemu notowań, to przyjęta koncepcja rynku opartego na zleceniach, na jednolitym kursie dnia, jest również wyborem właściwym.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#JacekSocha">Nie mieliśmy w Polsce i w dalszym ciągu nie mamy, na tyle silnych kapitałowo domów maklerskich aby mogłyby przyjąć inny system tworzenia ceny.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#JacekSocha">Padały też pytania o jednolity kurs dnia. Giełda Papierów Wartościowych ma pewne opóźnienia jeżeli chodzi o przygotowanie harmonogramu i możliwości przejścia na system notowań ciągłych.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#JacekSocha">Proces przejścia na ten system musi trwać co najmniej dwa lata, ponieważ są do pokonania różnego rodzaju bariery, m.in. bariery techniczne, jak również bariery wynikające z konieczności przygotowania interesów do aktywnego uczestnictwa w trakcie sesji.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#JacekSocha">Swojego rodzaju próbą zmiany systemu notowania, było wprowadzenie dogrywek, czyli dodatkowej oferty przewodniczącego sesji giełdowej, w sytuacji gdy występuje brak równowagi między popytem a podażą.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#JacekSocha">W chwili obecnej krytycznie oceniam to rozwiązanie, gdyż powoduje ono nierówne możliwości dostępu dla inwestorów. Dogrywki poprzez fakt, że pokazują liczbę papierów wartościowych, po określonym kursie, po którym można kupić lub sprzedać akcje odsłaniają w jakiejś części arkusz zleceń i mogą wprowadzać mylne informacje dla rynku.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#JacekSocha">Posłów interesowały też zmiany na giełdzie papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#JacekSocha">Podstawowa zmiana na giełdzie papierów wartościowych, to wyraźne określenie harmonogramu wprowadzenia notowań ciągłych.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#JacekSocha">Notowania te spowodują, że rynek stanie się bardziej przejrzysty i płynny, zniknie arkusz zleceń, który w moim przekonaniu jest złem koniecznym.</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#JacekSocha">Uważam bowiem, że konstruowania giełdy w oparciu o nieznany układ zleceń, który może się zmienić z sesji na sesję, jest niekorzystny dla samego funkcjonowania giełdy.</u>
<u xml:id="u-9.24" who="#JacekSocha">Dzisiaj na giełdzie nie ma żadnego połączenia między sesjami. Układ arkusza zleceń może się zmienić z jednej sesji na drugą, co może powodować tak przedziwne ruchy cen, jak zmian cen o plus, a następnie o minus 10 procent.</u>
<u xml:id="u-9.25" who="#JacekSocha">Z punktu widzenia ekonomicznego oraz z punktu stabilności systemu i układu giełdowego, w moim przekonaniu, takie ruchy cen są bardzo niekorzystne i powodują ewentualne zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-9.26" who="#JacekSocha">Wprowadzenie produktów pochodnych powinno być skoordynowane z wprowadzeniem systemu notowań ciągłych.</u>
<u xml:id="u-9.27" who="#JacekSocha">Produkty pochodne, w moim przekonaniu, będą powodowały istotną, systemową zmianę.</u>
<u xml:id="u-9.28" who="#JacekSocha">Są to instrumenty szczególnie ukierunkowane na aktywnych inwestorów, których działania na giełdzie mają charakter spekulacyjny. W związku z tym byłyby to instrumenty, które by dawały możliwość działania tego rodzaju inwestorom - graczom.</u>
<u xml:id="u-9.29" who="#JacekSocha">Również instrumenty pochodne stosowane są w celu określania i stosowania technik zabezpieczających, czyli tym samym w jakimś stopniu pozwalają na regulowanie i kontrolowanie ryzyka.</u>
<u xml:id="u-9.30" who="#JacekSocha">Padło też pytanie o ubiegłoroczną hossę na giełdzie i jej skutki.</u>
<u xml:id="u-9.31" who="#JacekSocha">Na problem ten można popatrzeć z dwóch stron. Niewątpliwie hossa na giełdzie w ubiegłym roku uaktywniła w Polsce ogromną grupę osób, które miały możliwość inwestycji na rynku papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-9.32" who="#JacekSocha">W moim przekonaniu trudno powiedzieć jednoznacznie, jakie skutki przyniosła ubiegłoroczna hossa, gdyż dzisiaj mógłbym się doszukać szeregu negatywnych jej skutków.</u>
<u xml:id="u-9.33" who="#JacekSocha">Wiele osób uważało, że inwestowanie na giełdzie może przynosić wyłącznie dochody. Wobec tego wiele osób straciło swoje całe oszczędności, jest to bardzo przykre i niekorzystne.</u>
<u xml:id="u-9.34" who="#JacekSocha">Prawda jest taka, że to „przegrzanie koniunktury” było na tyle szybkie i na tyle dramatyczne, że próby ingerencji w tym okresie, aby nie dopuścić do tego co zaszło, moim zdaniem, ze strony instytucji administracyjnych praktycznie nie istniały.</u>
<u xml:id="u-9.35" who="#JacekSocha">Jedynym możliwym wówczas działaniem była dodatkowa podaż liczby papierów wartościowych i to zarówno z zewnątrz giełdy jak i tych, które już były na giełdzie.</u>
<u xml:id="u-9.36" who="#JacekSocha">Te, które były, zapłaciły pewną cenę, jeżeli w tym roku podjęły decyzję o podniesieniu kapitału akcyjnego, mają z tym różnego rodzaju problemy oraz niepewność, czy zostaną objęte emisją. W ubiegłym roku miałyby sprawę dużo prostszą.</u>
<u xml:id="u-9.37" who="#JacekSocha">W moim przekonaniu bardzo istotnym problemem jest spekulacja a kwestie działań długoterminowych.</u>
<u xml:id="u-9.38" who="#JacekSocha">Przechodząc do kwestii opodatkowania, powiedziałbym, że jeżeli ideą opodatkowania było zmniejszenie spekulacji i wydłużenie horyzontu inwestycyjnego, to może uważałbym to za słuszne. Tak jednak w rzeczywistości nie jest.</u>
<u xml:id="u-9.39" who="#JacekSocha">Wydaje mi się, że spekulacja na giełdzie, to nie tylko kwestia rynku giełdowego, ale również i samego rynku finansowego. Chodzi na przykład o to, jak zamienić krótkoterminowe depozyty, aby można je było wykorzystywać do kredytowania długoterminowymi kredytami np. budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-9.40" who="#JacekSocha">Sytuacja jest taka, że obecnie rzeczywiście mamy bardzo wiele osób nastawionych na bardzo krótki horyzont inwestycyjny i moim zdaniem opodatkowanie tego nie zmieni.</u>
<u xml:id="u-9.41" who="#JacekSocha">Jeżeli mówimy o opodatkowaniu giełdy papierów wartościowych pamiętać należy o dwóch sprawach.</u>
<u xml:id="u-9.42" who="#JacekSocha">Jest to decyzja Rady Ministrów dotycząca kwestii opodatkowania. Na posiedzeniu Rady Ministrów dokument w sprawie opodatkowania, został przekazany z pewną opinią Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-9.43" who="#JacekSocha">Mógłbym ją streścić w ten sposób, że podatki są gospodarce niewątpliwie bardzo potrzebne, ale na rynku papierów wartościowych, na rynku finansowym, powinny być one wprowadzone jako pewien zespół podatków a nie na takiej zasadzie, że się wyrywa pewien fragment rynku finansowego i się go opodatkowuje.</u>
<u xml:id="u-9.44" who="#JacekSocha">Robi się to przede wszystkim ze względów fiskalnych, nie patrząc na to, jakie skutki przyniesie to opodatkowanie.</u>
<u xml:id="u-9.45" who="#JacekSocha">Do końca przyszłego roku zwolnione są dochody z tytułu zysków kapitałowych. Wydaje mi się, że podatek kapitałowy jest podatkiem bardziej sprawiedliwym i bardziej skutecznym, jeżeli chodzi o jego wpływ na rozwój rynku papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-9.46" who="#JacekSocha">Czyli opodatkować należałoby wyłącznie tych, którzy mają dochody. Natomiast opodatkowanie obrotu będzie miało skutek negatywny, czego przykładem są doświadczenia innych krajów.</u>
<u xml:id="u-9.47" who="#JacekSocha">W tym momencie rynek papierów wartościowych traci impet i opodatkowanie w niewielkim stopniu, może mieć na to wpływ.</u>
<u xml:id="u-9.48" who="#JacekSocha">Posłowie pytali także o transformację ubezpieczeń. W moim przekonaniu ma to ścisły związek z rynkiem spekulacyjnym, czy rynkiem o inwestycjach długoterminowych.</u>
<u xml:id="u-9.49" who="#JacekSocha">W tej chwili ważne jest w jaki sposób można a nawet należy pojąć działania, które będą przesuwały obecność na rynku papierów wartościowych osób indywidualnych, na rzecz podmiotów, które są tzw. inwestorami instytucjonalnymi.</u>
<u xml:id="u-9.50" who="#JacekSocha">W moim przekonaniu prawdziwy inwestor instytucjonalny, to nie jest fundusz powierniczy otwarty, z tego względu, że jego działania na rynku papierów wartościowych są ściśle powiązane z decyzjami indywidualnych osób o nabywaniu i umarzaniu jednostek uczestnictwa.</u>
<u xml:id="u-9.51" who="#JacekSocha">W związku z czym pojawienie się na rynku kapitałowym papierów wartościowych funduszy powierniczych zamkniętych, funduszy emerytalnych i spółek ubezpieczeniowych, będą tworzyły inwestorów o horyzoncie długoterminowym a także inwestorów, którzy znacznie lepiej będą oceniali ryzyko inwestycji w papiery wartościowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejManicki">Mam wniosek, abyśmy przystąpili do rozstrzygnięć. Mam pytanie do J. Sochy, ile firm oczekuje obecnie wejścia na giełdę i jaki jest czas tego oczekiwania?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MaciejManicki">Mam sygnały, że od momentu złożenia prospektu emisyjnego do momentu rozpatrzenia sprawy mija wiele czasu, gdyż uwagi nie są przedstawiane firmie łącznie. Firmy nie mają pewności w jakim terminie wejdą na giełdę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MaciejManicki">Mam pytanie, czy jest określony termin dla tego rodzaju działania? Proszę też o zaprezentowanie stanowiska wobec Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, Programu Powszechnej Prywatyzacji i tych wszystkich prac, które wykonała Komisja Selekcyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BogdanPęk">Mamy pytanie do przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych L. Pagi, czy moglibyśmy wysłuchać jego rekomendacji dla J. Sochy, prezentującej mocne i słabe strony kandydata na przewodniczącego tejże Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekSocha">Jeżeli chodzi o prospekty emisyjne i czas oczekiwania na decyzję Komisji Papierów Wartościowych, są to dwie opcje.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JacekSocha">Komisja Papierów Wartościowych bardzo często dostawała i nadal dostaje dokumenty, które mają bardzo różny poziom merytoryczny.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JacekSocha">Były przypadki, w których Komisja Papierów Wartościowych praktycznie napisała prospekt, gdyż było bardzo dużo uwag i niezbędnych kontaktów z wprowadzającym czy też emitentem. Uwagi te praktycznie decydowały o tym, jaki był obraz prospektu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JacekSocha">Ustawa o obrocie papierami wartościowymi stanowi, że Komisja Papierów Wartościowych podejmuje decyzję w ciągu dwóch miesięcy.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JacekSocha">Osobiście uważam, że liczyć należy dwa miesiące od momentu, w którym następuje zakończenie wszelkich prac dotyczących prospektu emisyjnego i zgłaszanych uwag.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JacekSocha">Pracujemy w urzędzie w trybie kodeksu postępowania administracyjnego, czyli praktycznie jesteśmy zobligowani do przesłania wnioskodawcy uwag dotyczących prospektu emisyjnego.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JacekSocha">Nie sądzę aby tak było, że urząd wysyłając uwagi, oczekując na odpowiedzi na nie i wiedząc jakie jeszcze przedstawi kolejne uwagi, wysyła je później aby przedłużyć proces dopuszczeniowy.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JacekSocha">To jest procedura niedopuszczalna i wydaje mi się, że takie działania nie mają miejsca.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#JacekSocha">Jeżeli jest taka sytuacja, że urząd otrzymuje odpowiedź nie satysfakcjonującą go, a prospekt nadal nie spełnia wymogów wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów, wówczas jest wyjście alternatywne, albo dalsze konsultacje i poprawienie prospektu, albo wniesienie sprawy na posiedzenie Komisji Papierów Wartościowych i decyzja, która ewentualnie będzie niekorzystna dla wprowadzającego lub emitenta.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#JacekSocha">Czas oczekiwania, jako średnia, przekracza dwa miesiące, ale jest to niewielkie przekroczenie.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#JacekSocha">Mieliśmy takie przypadki, że prospekty emisyjne, które były poprawnie przygotowane, były opracowane w Komisji w ciągu kilkunastu dni.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#JacekSocha">Ustawa i rozporządzenie, dotyczące prospektu emisyjnego, stanowią, że spółki, które są na rynku publicznym 18 miesięcy nie będą musiały przygotowywać pewnego prospektu emisyjnego.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#JacekSocha">Znaczy to, że poddanie się przez 18 miesięcy obowiązkowi publikacji oraz informacji zezwala na opracowanie znacznie skróconego prospektu emisyjnego. Czyli ci wszyscy, którzy są w publicznym obrocie i długi czas przedstawiają informacje krócej będą oczekiwać na otrzymanie zgody na otrzymanie nowych decyzji.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#JacekSocha">W tej chwili w Komisji Papierów Wartościowych jest około 18 do 20 prospektów emisyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#JacekSocha">Pytanie dotyczące Narodowych Funduszy Inwestycyjnych jest bardzo trudne, ale na rynku papierów wartościowych jest bardzo wiele trudnych kwestii.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#JacekSocha">Za prowadzenie polityki prywatyzacyjnej odpowiedzialny jest minister przekształceń własnościowych. Komisja Papierów Wartościowych nie chce się włączać w te sprawy. Stojąc na takim stanowisku na Narodowe Fundusze Inwestycyjne patrzę pod kątem rynku papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#JacekSocha">Jeszcze przed dwoma laty Narodowe Fundusze Inwestycyjne były realnym zagrożeniem dla rynku papierów wartościowych w Polsce, ze względu na wprowadzenie jednorodnego instrumentu jakim miało być świadectwo udziałowe, które miało być w obrocie zarówno w systemie pozaregulacyjnym jak i regulacyjnym, ze szkodą jedynie dla rynku regulowanego.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#JacekSocha">Pojawienie się również bardzo znacznej liczby spółek w programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, nie pozwoliłoby na doprowadzenie do takiej sytuacji jaką mamy obecnie, że za kilka tygodni na rynku papierów wartościowych będziemy mieli 40 spółek a pod koniec roku może nawet będzie ich 50.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#JacekSocha">Wobec tego bardzo się zwiększa możliwość analizy fundamentalnej, porównawczej na giełdzie papierów wartościowych. Tym samym zwiększa się możliwość podejmowania decyzji, które będą miały charakter długookresowy.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#JacekSocha">Obecnie impet rynku papierów wartościowych zmniejsza się, nie wiadomo jaka będzie sytuacja dla nowych emisji. Będzie to zapewne kwestia decyzji emitentów lub wprowadzających. W każdym razie obecnie 100 bln zł Narodowych Funduszy Inwestycyjnych jest zdecydowanie mniejszym zagrożeniem dla rynku papierów wartościowych. Dzisiejszy rynek papierów wartościowych ma już zbudowane otoczenie, jakim jest 50 domów maklerskich oraz liczne firmy konsultingowe, które się jednak sporo nauczyły jeżeli chodzi o badanie dokumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#LesławPaga">Mogę powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że Jacek Socha jest bardzo dobrym kandydatem i prezentuje trzy podstawowe zalety.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#LesławPaga">Po pierwsze J. Socha jest osobą z Komisji Papierów Wartościowych, czyli nie jest to ktoś, kto musiałby się uczyć bardzo trudnego fachu, co mogłoby kosztować ten rynek sporo czasu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#LesławPaga">Po drugie, J. Socha ma akceptację bardzo dobrego zespołu, który funkcjonuje w Komisji Papierów Wartościowych. Dowodem tego jest chociażby fakt, że J. Socha wybrany został na inspektora nadzoru.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#LesławPaga">Inspektorowi nadzoru przekazuje się wszystkie oświadczenia o sytuacji majątkowej. Jeżeli ktokolwiek z pracowników posiadał czy jednostki uczestnictwa czy też obligacje, lub akcje, przekazuje je inspektorowi nadzoru.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#LesławPaga">Jacek Socha został wybrany na inspektora nadzoru w tajnych wyborach. Wybór ten jest dowodem wielkiego zaufania, jakim darzy go zespół.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#LesławPaga">Bardzo się cieszę, że zarówno minister finansów, jak i prezes Narodowego Banku Polskiego, uznali, że na rynku papierów wartościowych powinna być stabilizacja i kontynuacja i dlatego z pełnym przekonaniem pozwolę sobie powiedzieć, że osobiście również bardzo bym się cieszył, gdybym mógł w sposób łagodny i harmonijny przekazać pełnienie funkcji przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych proponowanemu następcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiesławaZiółkowska">Dziękuję, myślę, że obecnie możemy już przystąpić do rozstrzygnięć.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiesławaZiółkowska">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku prezesa Rady Ministrów o odwołanie Lesława Pagi ze stanowiska przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych, w związku ze złożoną rezygnacją?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiesławaZiółkowska">Za wnioskiem opowiedziało się 28 posłów, nikt nie był przeciwny, 8 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WiesławaZiółkowska">Kto jest za powołaniem Jacka Sochy na stanowisko przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych?</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WiesławaZiółkowska">Za powołaniem Jacka Sochy opowiedziało się 33 posłów, nikt nie był przeciwny wnioskowi, 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WiesławaZiółkowska">Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek prezesa Rady Ministrów o dokonanie zmiany na stanowisku przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#WiesławaZiółkowska">Dziękuję, na tym zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>