text_structure.xml
10.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławaZiółkowska">Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji, które zostało poświęcone inicjatywie grupy posłów w sprawie nowelizacji ustawy o zobowiązaniach podatkowych, zgłosiliśmy zapotrzebowanie na dodatkowe informacje o zastosowanych ulgach, zwolnieniach, umorzeniach, rozłożenia na raty itp. zobowiązań podatkowych. Otrzymaliśmy bogaty materiał z Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli, a także uwagi do poselskiego projektu ustawy. Są to uwagi negatywne, ale sam problem, jako taki, istnieje, o czym świadczy protokół NIK.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WiesławaZiółkowska">Powinniśmy teraz rozstrzygnąć czy pracujemy nad projektem ustawy w składzie członków obydwu Komisji, czy powołamy podkomisję. Wcześniej jednak skieruję pod adresem przedstawicieli rządu pytanie, czy jest przygotowywana nowa ustawa o zobowiązaniach podatkowych, a jeśli tak, to jak dalece zaawansowane są prace?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WiesławaZiółkowska">Informuję, że Ministerstwo Finansów przesłało do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów druki z decyzjami o umorzeniach, zwolnieniach itd. podatkowych, które zostały podjęte przez aparat skarbowy w całej Polsce. Materiał jest bardzo obszerny, ale interesujący. Nie wiem czy ktoś będzie miał czas, aby go dokładnie zgłębić. Ja natomiast wybiórczo przyjrzę się niektórym podjętym decyzjom podatkowym.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WiesławaZiółkowska">Proszę, aby pan minister W. Modzelewski poinformował nas, czy są już rozpoczęte prace nad nową ustawą. Potem poproszę państwa o sugestie co do dalszego procedowania nad projektem poselskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitoldModzelewski">Zgodnie z uchwałą Sejmu z 5 marca 1994 r. w sprawie zwiększenia dochodów budżetowych, rząd został zobowiązany do opracowania kodyfikacji prawa podatkowego, w tym części ogólnej prawa podatkowego, a także zagadnień związanych z procedurą podatkową. Te problemy, od pewnego czasu, określa się jako tzw. ordynację podatkową, nawiązując do pojęcia, które występowało w ustawodawstwie Polski przedwojennej i występuje w ustawodawstwach zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WitoldModzelewski">Prace studialne nad ordynacją podatkową trwają w Ministerstwie Finansów już od ponad pół roku. Uchwała Sejmu zobowiązuje nas do opracowania koncepcji, a po jej przyjęciu przez rząd zostaną opracowane projekty przepisów. Prace studialne i koncepcyjne zostaną zakończone na jesieni br. Jeżeli koncepcja zostanie zaakceptowana przez rząd, przy czym nieodzowna będzie współpraca ze środowiskami naukowymi i praktykami, to koncepcja stanie się podstawą do opracowania wersji legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WitoldModzelewski">Chcę państwu przybliżyć zakres przedmiotowy ordynacji podatkowej. Składać się ona będzie z części ogólnej, prawno-materialnej prawa podatkowego, która obejmować będzie szerszy przedmiotowo zakres niż obecna ustawa o zobowiązaniach podatkowych. Ustawa ta wprawdzie reguluje większość przypadków prawno-materialnych zasad dotyczących prawa podatkowego, ale zawiera wiele luk. Szereg przypadków jest nie rozstrzygniętych przez ustawodawcę np. rekodyfikacja problemu odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania podatkowe. Dotąd były to przepisy martwe, nie zawsze wewnętrznie zgodne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WitoldModzelewski">Ordynacja podatkowa określać będzie także procedury podatkowe. Takie zagadnienia jak prawno materialne zasady i procedury podatkowe tradycyjnie były i są, a także powinny być przedmiotem ordynacji podatkowej. Tego zdania jest większość teoretyków.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WitoldModzelewski">W dziedzinie procedury podatkowej pojawiła się np. konieczność uregulowania, w sposób ogólny dla wszystkich podatków, procedury samooceny. Obecnie 90% dochodów budżetowych nie powstaje na podstawie decyzji doręczonej podatnikowi, lecz on sam sobie ustala kwoty podatków.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WitoldModzelewski">Na etapie prac studialnych nie rozstrzygnęliśmy jeszcze czy ordynacja podatkowa obejmie także egzekucję zobowiązań budżetowych i ogólne zasady wykonywania kontroli podatkowej, która dotyczy zarówno pionu kontroli podatkowej wykonywanej przez aparat skarbowy, jak i przez urzędy kontroli skarbowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WitoldModzelewski">Na jesieni br. zostaną zakończone prace nad koncepcją szczegółową całości uregulowań. Jeśli zostanie ona zaakceptowana, rozpocznie się etap legislacyjny. W przyszłym roku powinniśmy przedłożyć projekt ustawy. Chciałbym, żeby było to w pierwszej połowie roku, ale nie mogę zobowiązać się, że przedłożymy Sejmowi projekt ustawy w marcu, czerwcu czy we wrześniu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WitoldModzelewski">W projekcie poselskim poruszonych zostało kilka problemów, które są także przedmiotem ordynacji podatkowej. Przed Komisjami, a następnie przed izbą stoi wybór czy dokonać paru zmian w ustawie o zobowiązaniach podatkowych, która nie jest ustawą doskonałą, czy też poczekać rok na nową ustawę, która uwzględni dorobek poselskiego projektu ustawy. W swoim stanowisku wyraziliśmy opinię, że zawiera on wiele ciekawych myśli; z niektórymi polemizujemy, niektóre odrzucamy, ale z częścią zgadzamy się. Nie jest to więc problem „czy”, ale „kiedy”?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RyszardFaszyński">Odniosę się do pisma przewodniego Ministerstwa Finansów z 22 czerwca br., do którego zostało dołączone pismo z dnia 16 marca, skierowane na ręce obecnego szefa Kancelarii Sejmu, a wówczas sekretarza stanu w URM, pana M. Granieckiego. Pismo to zawiera stanowisko do poselskiego projektu ustawy o zobowiązaniach podatkowych. Zgadzam się, że potrzebna jest całościowa regulacja i dlatego w imieniu wnioskodawców wyrażam gotowość zrezygnowania z wszelkich zapisów porządkowych, aby nie wprowadzać zamętu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RyszardFaszyński">Jeśli chodzi o pierwszą uwagę, to chcę powiedzieć, że zaproponowana zmiana w art. 8 odnosi się do ustawy o zobowiązaniach podatkowych, a nie do innych ustaw podatkowych. Wstępny projekt poselski zawierał inny zapis, ale pod wpływem sugestii prawników zmieniliśmy go. Jeśli jest on nieprecyzyjny, to chętnie skorygujemy go, pamiętając także o uwagach pana posła S. Steca zgłoszonych podczas pierwszego czytania projektu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RyszardFaszyński">Z poprawek dotyczących artykułów 13, 13a i 22 proponuję pozostawić tylko te, do których Ministerstwo Finansów nie wniosło uwag, czyli art. 13 ust. 2 oraz propozycję niestosowania odroczeń należności z tytułu podatku od gier.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RyszardFaszyński">Pod wpływem wniosków i uwag zgłoszonych podczas pierwszego czytania projektu przyznajemy, że zapis o limitach może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Uznajemy jego wadliwość i w imieniu wnioskodawców wycofujemy go.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławaZiółkowska">Rozumiem, że pan poseł, jako współautor projektu, zgłasza jego modyfikację. Co teraz będzie on zawierał?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBorowski">Z przyjemnością odnotowuję fakt, że pan poseł R. Faszyński przeanalizował projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekBorowski">Proponuję, aby teraz opracował na piśmie autopoprawkę i kiedy będzie już gotowa, zwołane zostanie posiedzenie Komisji i szybko ją przeanalizujemy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarekBorowski">Mój wniosek formalny zmierza do tego, aby zakończyć posiedzenie Komisji z takim postanowieniem jak wyżej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławaZiółkowska">Pana wniosek powoduje jedynie odroczenie rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejManicki">Jeśli chcemy szybko załatwić sprawę. to można to zrobić odrzucając projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiesławaZiółkowska">Nie jestem zorientowana co pan poseł R. Faszyński chce skorygować i sądzę, że także państwo tego nie wiecie. Zachowalibyśmy się nieuczciwie i nielojalnie wobec wnioskodawców, gdybyśmy nie wyjaśnili czego dotyczy autopoprawka. Nie sądzę, aby była jakaś szczególna potrzeba rozpatrzenia jej za dwa czy trzy tygodnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekBorowski">Może pan poseł R. Faszyński zgodzi się przyjąć moją propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RyszardFaszyński">Mogę przedstawić autopoprawkę na piśmie, jeśli taka jest wola Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławaZiółkowska">W tej sytuacji zawieszamy pracę w Komisji nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WiesławaZiółkowska">Informuję o zmianie składu podkomisji do spraw polityki pieniężnej i proszę o jej zaakceptowanie. W miejsce pana posła R. Bugaja wchodzi pan poseł R. Faszyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardFaszyński">Wówczas kiedy rozmawiałem w tej sprawie z panią przewodniczącą prosiłem o dokonanie zmiany w składzie podkomisji do spraw inwestycji centralnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławaZiółkowska">Informuję, że możemy wykreślić pana posła z tej podkomisji, natomiast nie mamy jeszcze zgody posła, który zająłby pana miejsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardFaszyński">To mi wystarczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WiesławaZiółkowska">Czy ktoś się sprzeciwia tej zmianie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WiesławaZiółkowska">Na tym kończymy posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>