text_structure.xml 23.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanZaciura">Zebraliśmy się do zakończenia pracy nad planem pracy Komisji w okresie od kwietnia do grudnia br. Wstępnie projekt planu był już rozpatrywany. Przed jego ostatecznym rozpatrzeniem i przyjęciem, chciałbym w imieniu prezydium wprowadzić kilka poprawek. Mają one charakter redakcyjny, ale i merytoryczny i dotyczą planowanych posiedzeń problemowych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanZaciura">Proponujemy zmianę terminu odbycia posiedzenia na temat kierunków zmian w strukturze i programach kształcenia zawodowego oraz w systemie oświaty dorosłych i kształcenia ustawicznego w warunkach transformacji ustroju gospodarczego kraju. Odbyłoby się ono nie 28 kwietnia, ale 5 maja.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanZaciura">Proponujemy również, aby połączyć omawianie dwóch tematów, które początkowo zamierzaliśmy rozpatrzyć na dwóch oddzielnych posiedzeniach. Odbylibyśmy posiedzenie w dniu 11 maja, na którym rozpatrzylibyśmy informację NIK o wynikach kontroli kierunków przekształceń organizacyjnych oraz wpływu warunków ekonomicznych na działalność Polskiej Akademii Nauk. W drugim punkcie rozpatrzylibyśmy i zaopiniowali informację rządu na temat głównych kierunków doskonalenia systemu oświaty i edukacji w Polsce. Ten drugi temat ma być - zgodnie z naszą sugestią - przedmiotem obrad plenarnych Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanZaciura">Sprawy szkolnictwa wyższego w nowym roku akademickim i problemy szkół wyższych oraz planowane kierunki zmian w zakresie ustawodawstwa o szkolnictwie wyższym na podstawie informacji Ministerstwa Edukacji Narodowej planujemy rozpatrzyć na posiedzeniu w październiku. Byłoby to wyjazdowe posiedzenie Komisji w Krakowie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanZaciura">Proponujemy też odbycie jeszcze jednego dodatkowego posiedzenia przed debatą plenarną Sejmu w dniu 25 maja, jeżeli termin debaty zostanie wyznaczony na 26 maja. Poświęcone byłoby przygotowaniu się do dyskusji plenarnej na temat głównych kierunków doskonalenia systemu oświaty.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanZaciura">Proszę o zgłaszanie uwag do przedłożonego projektu planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanZaciura">Sądzę, że plan ten zostanie rozszerzony o konieczne działania legislacyjne w związku z wnoszonymi do Sejmu projektami nowych ustaw lub ich nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LudwikTurko">Uważam, że przedstawiony plan może ulec wzbogaceniu po najbliższym posiedzeniu Komisji, na którym minister edukacji narodowej przedstawi nam zamierzenia legislacyjne resortu, będące przedmiotem zainteresowania naszej Komisji. Dlatego logiczne byłoby przyjęcie projektu planu pracy po odbyciu tego posiedzenia i wyjaśnieniu kwestii legislacyjnych z przedstawicielami resortu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LudwikTurko">Nie zostały w tym planie ujęte niektóre kwestie, które czekają już na rozwiązanie od paru lat. Z zadowoleniem witam zasygnalizowanie w planie prac nad ustawą o Polskiej Akademii Nauk. Przypominam, że ciągle czeka na rozpatrzenie projekt ustawy o instytutach naukowych i projekt ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych. Jest to domena rządu, ale trzeba na to zwrócić uwagę, gdyż poprzednie inicjatywy poselskie lub senackie w tych kwestiach były blokowane przez argument, że wszystkie te projekty muszą być rozpatrywane równolegle, ponieważ tworzą one pewien spójny system funkcjonowania nauki. Podawano również argument, że musi to być skoordynowane na szczeblu rządowym. Tej tematyki nie możemy tracić z pola widzenia, bo kwestie funkcjonowania nauki są, jak dotychczas, regulowane tylko odcinkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SergiuszKarpiński">Mam dwie uwagi. Pierwszą - do części planu pracy dotyczącej kontroli wykonania ustaw i uchwał. Proponuję punkt pierwszy uzupełnić o kontrolę realizacji tzw. programu pilotażowego, który nie wynika wprawdzie z ustawy, ale z rozporządzenia Rady Ministrów, jednak dotyczy tematyki pokrewnej i odnosi się także do przejmowania szkół przez samorządy terytorialne - z tym, że innych szkół i w nieco innym trybie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SergiuszKarpiński">Chciałbym też poddać pod rozwagę przeprowadzenie kontroli realizacji ustawy budżetowej na 1994 r. w dziedzinie oświaty. Chodzi tu przede wszystkim o terminowość przepływu środków, o dotacje dla organów samorządowych odpowiedzialnych za prowadzenie i finansowanie działalności szkół. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku, gdyby miało się okazać, że ustawa budżetowa będzie nowelizowana. Taka kontrola powinna być dokonana przed nowelizacją ustawy budżetowej. Mogłaby się tym zająć nasza stała podkomisja ds. realizacji budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeszekSmykowski">Czy w zakres działania naszej Komisji wchodzi także szkolnictwo i kształcenie specjalne? Jeżeli tak, to czy można to ująć w projekcie planu pracy? Chodzi mi o wprowadzenie tego do punktu: przedmiotowy zakres działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LeszekSmykowski">Wyjaśniam, że pion szkolnictwa specjalnego jest pionem oddzielnym. Jest szkolnictwo zawodowe specjalne i szkolnictwo podstawowe specjalne, a także sieć przedszkoli specjalnych, które podlegają innemu działowi w ramach poszczególnych jednostek administracji oświatowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyZdrada">Zapis o podmiotowym zakresie działania Komisji oparty jest na regulaminie Sejmu. Rzecz jasna, że jeśli mówimy o kształceniu przedszkolnym, to o całym, w tym też o specjalnym. Podobnie, gdy mówimy o szkolnictwie podstawowym, to o całym, w tym też o specjalnym. Rozumiem, że chodzi panu posłowi o to, aby to nie umknęło uwadze, ale przedmiotowy zakres działania Komisji obejmuje wszystkie formy kształcenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LeszekSmykowski">Dziękuję za to wyjaśnienie i przyjmuję je do wiadomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanZaciura">Nasze wprowadzenie do planu pracy jest po prostu przeniesieniem zapisu o przedmiotowym zakresie działania Komisji z regulaminu Sejmu i, jak sądzę, wyczerpuje ono całość spraw szkolnictwa i oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZofiaWilczyńska">Pan przewodniczący to już wyjaśnił, ale chciałabym dopowiedzieć, że jeżeli chodzi o zakres wychowania przedszkolnego, w tym działania przedszkoli specjalnych, to one podlegają dwóm różnych instytucjom. Przedszkola na mocy ustawy podlegają samorządom terytorialnym, natomiast przedszkola specjalne podlegają kuratoriom oświaty i wychowania oraz są finansowane przez te kuratoria.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyZdrada">Dla jasności trzeba dodać, iż to, że różne przedszkola podlegają organizacyjnie różnym podmiotom, nie zwalnia nas od odpowiedzialności za badanie ich działalności. Przecież szkoły gminne też będą podlegały w części różnym organom: i samorządowym, i kuratoriom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IreneuszSkubis">Chciałbym zauważyć, że planowany termin odbycia posiedzenia z ministrem edukacji narodowej w celu zapoznania się z problematyką zamierzeń resortu w zakresie legislacji oraz przygotowań do roku szkolnego 1994/95 prawdopodobnie będzie musiał ulec zmianie. Dzisiaj rozmawiałem z wicepremierem i ministrem Aleksandrem Łuczakiem, który wybiera się w podróż zagraniczną właśnie w tym terminie. W resorcie są oczywiście wiceministrowie, którzy mogą udzielać informacji i wyjaśnień i zapewne wywiążą się ze swoich obowiązków. Mówię jednak dlatego, że sądziłem, iż na tym spotkaniu Komisji poruszylibyśmy kilka innych problemów, a także zgłosili różne wątpliwości, które mają zarówno członkowie Komisji, jak i członkowie kierownictwa resortu. Dobrze byłoby omawiać je w obecności ministra A. Łuczaka.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#IreneuszSkubis">W związku z tym zgłaszam wniosek, że jeżeli stwierdzimy, iż niemożliwa będzie obecność ministra u wicepremiera w planowanym terminie, należałoby przenieść obrady Komisji na inny termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanZaciura">Bardzo trudno, moim zdaniem, będzie znaleźć consensus, jeśli dopytywać się będziemy, kto jest w kraju, a kto jest za granicą i do tego dopasowywać terminy posiedzeń. Chciałbym zauważyć, że są jeszcze jakieś obyczaje. Otóż 24 marca po poprzednim posiedzeniu Komisji, skierowałem pismo do pana ministra A. Łuczaka, w którym powiadamiałem, że następne posiedzenie merytoryczne, problemowe odbędzie się 20 kwietnia na temat zamierzeń legislacyjnych resortu w zakresie oświaty i wychowania oraz stanu przygotowań do nowego roku szkolnego. Zwróciłem się w tym piśmie z prośbą o przygotowanie odpowiednich materiałów informacyjnych dla członków Komisji w terminie do 11 kwietnia. Kierownictwo gabinetu ministra udzieliło nam odpowiedzi, że do 11 kwietnia taka informacja dla członków Komisji zostanie przygotowana, natomiast nie powiadomiono nas o tym, że ten termin z jakichś powodów dla kierownictwa resortu jest nieodpowiedni.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanZaciura">Temat jest tak szeroki, że sam pan minister A. Łuczak nie będzie w stanie omówić i wyjaśnić wszystkich kwestii z tym związanych. Wyobrażam sobie, że na tym posiedzeniu powinni być obecni prawie wszyscy podsekretarze stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanZaciura">Jeżeli wyjazd pana ministra planowany jest na czas od 15 kwietnia, a termin posiedzenia wyznaczony jest na dzień 20 kwietnia, to jeżeli pan wiceminister będzie bardzo chciał uczestniczyć w tym posiedzeniu, to znajdzie na to sposób.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanZaciura">Myśmy tę sprawę rozważali na posiedzeniu prezydium, ale doszliśmy do wniosku, że poinformowaliśmy o dacie 20 kwietnia nie tylko przedstawicieli resortu i jeśli będziemy teraz odkładać ten termin, to zacznie się maj i nie znajdziemy dogodnego terminu zastępczego, a czas ucieka. Słusznie niektórzy się denerwują, że nie podejmujemy tych ważnych tematów i dyskusji. Czas plenarnej debaty sejmowej też się zbliża i uzależnianie posiedzenia Komisji od harmonogramu wyjazdów i zajęć pana ministra edukacji nie jest możliwe.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanZaciura">Komisja może oczywiście zdecydować inaczej, ale wówczas należałoby ustalać nowe terminy, zmieniać czas konsultacji. Nie możemy jednak podejmować działań, które obniżają faktycznie rangę Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyZdrada">Naszym głównym celem jest przede wszystkim rozpoznanie stanu przygotowań czy projektów aktów prawnych, które ministerstwo aktualnie opracowuje. Obecność kierownika resortu jest ważna dla wyjaśnienia pewnych kwestii, ale do terminowego odbycia posiedzenia, o którym mówimy, obliguje nas perspektywa debaty sejmowej planowanej na koniec maja. Miesiąc czasu na przygotowanie się do tej poważnej debaty edukacyjnej, na zapoznanie się z projektami i z koncepcjami resortowymi i rządowymi, na przekonsultowanie tego ze środowiskami, które będą chciały nam przekazać swoje rozmaite sugestie w tej sprawie - nie jest zbyt długi. Dlatego proponowałbym, aby nie zmieniać planowanego terminu. Jest to pierwsze nasze spotkanie o takim charakterze. Uważam, że celowe jest odbycie następnego posiedzenia w przededniu debaty sejmowej i na nim moglibyśmy pewne sprawy jeszcze raz rozpatrzyć w taki sposób, który by nam ułatwił występowanie na forum Sejmu np. z wnioskami czy ewentualnie projektem uchwały.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyZdrada">Planujemy kilka posiedzeń, na których zawsze będzie można do niektórych elementów oceny się odnieść czy powrócić lub zażądać dodatkowych wyjaśnień od kierownika resortu. Rozpoczęcie naszej pracy wyjaśniającej w dniu 20 kwietnia nie przesądzi o ostatecznej naszej ocenie tego wszystkiego, co nam resort obiecał przedstawić w informacjach, które mamy otrzymać do 11 kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JerzyZdrada">Pan poseł L. Turko słusznie zwrócił uwagę, że w planie nie są uwzględnione niektóre kwestie. Proszę jednak zauważyć, że nie jest to plan pracy na całą kadencję, ale do końca b. roku, co nie oznacza, że Sejm zakończy swoje prace do końca grudnia. Proszę w tym miejscu odstukać.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JerzyZdrada">Mamy w planie nakreśloną pewną perspektywę czasową do końca grudnia i wiemy, co nas czeka. Daty posiedzeń ustaliliśmy tylko do końca czerwca. Dalsze terminy dopiero ustalimy, zwłaszcza że są takie propozycje, aby jesienią pracować przez trzy dni w tygodniu. Takie sugestie wyraża już Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JerzyZdrada">I na przykład duże dwudniowe posiedzenie Komisji, które chcemy poświęcić problemom szkolnictwa wyższego i które będzie miało charakter sesji wyjazdowej w Krakowie, nie ma jeszcze ustalonej daty. Będzie to na pewno w drugiej połowie października. Jestem upoważniony do przekazania państwu zaproszenia rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego do przyjazdu do gmachu Uniwersytetu, który podejmie się przygotowania tego naszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JerzyZdrada">Rektor Uniwersytetu jest jednocześnie przewodniczącym kolegium rektorów krakowskich szkół wyższych i z tego tytułu będzie koordynował pewne prace przygotowawcze. Przewiduje się, że zwiedzimy ważniejsze obiekty Uniwersytetu Jagiellońskiego. Władze uniwersyteckie i władze krakowskich szkół wyższych dostosują się do daty, którą ustalimy dla odbycia tego posiedzenia. Będzie to dobra okazja do zaprezentowania dużego środowiska naukowego i akademickiego, które pracuje dość zgodnie i podejmuje wiele wspólnych inicjatyw w skali całego miasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanZaciura">Skoro nie ma już innych uwag, może przyjmiemy, że ten plan pracy traktujemy jako plan otwarty, bo nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie nowe inicjatywy ustawodawcze zostaną nam przedstawione. Aktualnie mamy projekty dotyczące niektórych praw majątkowych PAN i PAU oraz utworzenia Zakładu Naukowego im. Ossolińskich, ale mogą wpłynąć dalsze projekty.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanZaciura">W tym sensie możemy potraktować wypowiedź pana posła L. Turko, bo od dłuższego czasu mówi się o ustawowym uregulowaniu spraw instytutów naukowych i jednostek badawczo-rozwojowych, a także Komitetu Badań Naukowych. Będziemy zapewne dopisywać do tego planu dalsze tematy - z tym, że pewne terminy ulegać będą przesunięciu w zależności od potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanZaciura">Jeżeli chodzi o naszą działalność kontrolną, o czym mówił pan poseł S. Karpiński, mam propozycję, abyśmy kwestię programu pilotażowego uwzględnili przy omawianiu oceny realizacji ustawy z 3 grudnia 1993 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty. Jeżeli chodzi o kontrolę realizacji ustawy budżetowej, to jest to pewien kłopot. Po pierwsze, nie ma jeszcze budżetu, a po drugie, zapisaliśmy w planie kilka tematów związanych z realizacją budżetu - z tym, że niektóre dotyczą np. wykonania ustawy budżetowej na 1993 r., a niektóre przygotowania budżetu na 1995 r. Oczywiście przy tej okazji nieodzowne będzie postawienie pytania, jak przebiega realizacja budżetu na rok bieżący, i to spełnia chyba propozycje pana posła S. Karpińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SergiuszKarpiński">Chodzi mi o taki problem, że np. przy ocenie wykonania budżetu za 1992 r. ujawniły się pewne sprawy, które następnie rzutowały skutkami finansowymi na okres następny. Dotyczyło to m.in. nie planowego przekazywania środków. Teraz mamy do czynienia z podobnymi kłopotami. Niektóre samorządy podnoszą wielkie larum, że nie dostają pieniędzy, chociaż nie ma jeszcze zatwierdzonego budżetu. W końcu jednak ta normalizacja w finansowaniu oświaty musi nastąpić. Były też zgłaszane uwagi do zasad finansowania placówek niepublicznych oświaty i dużej rozpiętości nakładów w zależności od typów szkół. I to są sprawy, które zależą od działalności resortu, bo nie wynika to bezpośrednio z treści ustawy budżetowej, ale ma wpływ na realizację budżetu. Rzecz w tym, aby zawczasu przyglądać się temu, co dzieje się w 1994 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanZaciura">Musielibyśmy ustalić, czy resort jest w stanie po pierwszym półroczu i w jakim terminie przedstawić informacje o stanie realizacji budżetu. Jeśli jest to objęte sprawozdawczością bieżącą, to moglibyśmy zażądać materiałów dla naszej stałej podkomisji i można wykonać to, o czym mówi pan poseł S. Karpiński. I możemy to zaplanować, ale nie wcześniej niż we wrześniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SergiuszKarpiński">Nie wiem, na jakiej podstawie będzie dokonywana korekta budżetu, jeżeli w ogóle będzie dokonywana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyZdrada">Korekta budżetu była zwykle proponowana w sierpniu po analizie wyników uzyskanych w II półroczu. Mniej więcej do końca lipca powinno być wiadomo, jak przebiega realizacja budżetu. Jeżeli byłaby decyzja polityczna rządu, to przygotowana byłaby korekta zapisów budżetowych i przedstawiona nie wcześniej niż w początkach września. Dotychczas była to korekta in minus. Teraz spodziewamy się, że będzie odwrotna sytuacja, jeżeli dochody państwa będą większe. Czy będą większe - mamy co do tego wątpliwości, zwłaszcza od wczoraj. Jest jednak możliwe zwrócenie się o takie informacje do resortu - z tym, że resort musi mieć miesięczne wyprzedzenie dla zapoznania nas z pewnymi danymi. Zasygnalizujemy resortowi, że będziemy chcieli uzyskać taki wstępny materiał już w lipcu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanZaciura">Tak czy inaczej, bezpiecznie jest zaplanować, iż rozpatrzymy te sprawy we wrześniu, ponieważ prawdopodobnie wakacje parlamentarne będą w sierpniu. Gdyby nawet nie było nowelizacji ustawy budżetowej, to będziemy mogli wtedy przystąpić do rozpatrzenia tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanZaciura">Rozumiem, że innych wątpliwości nie ma. Traktujemy każdą z pozycji zapisanych w planie jako otwartą.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanZaciura">Chcę poinformować, że dzisiaj w gronie prezydium dyskutowaliśmy na temat wystąpienia do marszałka Sejmu w sprawie odbycia debaty parlamentarnej na temat szkolnictwa wyższego i nauki. Proponujemy, aby ta debata odbyła się w listopadzie, i dlatego nasze posiedzenie wyjazdowe do Krakowa traktujemy jako przygotowanie się do tej debaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SergiuszKarpiński">W trakcie jednego z posiedzeń Komisji, gdy przedstawiciele resortu zapoznawali nas z zarządzeniem ministra edukacji narodowej w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, to zarządzenie spotkało się z dość powszechną krytyką. Wówczas przyjęliśmy od resortu zobowiązanie, że sprawa ta powróci do rozpatrzenia przy realizacji ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej, a więc w okolicach 1 czerwca. To również powinniśmy uwzględnić w naszym planie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanZaciura">To jest oczywiste, że czeka nas posiedzenie dotyczące zaopiniowania projektu wysokości płac w oświacie od 1 czerwca. Tego istotnie nie uwzględniliśmy w planie i dziękuję za tę uwagę. Do jednego z zaplanowanych posiedzeń dopiszemy w porządku obrad problem zaopiniowania systemu płac od 1 czerwca. Mam jednak taką uwagę, że na rewolucję w systemie płac musimy jeszcze poczekać albo sami ją wywołać, i to zrobimy jeżeli zostanie nam przedłożony projekt nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela, w którym problem płac musi być ustawowo rozstrzygnięty. Wniosek pana posła przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanZaciura">Kto z państwa jest za przyjęciem przedstawionego planu pracy - z tym, że traktujemy go jako projekt otwarty z tego względu, iż nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich tematów, jakie mogą wyniknąć w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanZaciura">W głosowaniu przyjęto projekt planu pracy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JanZaciura">W sprawach różnych chciałbym poinformować, że z Wydziału Informacji i Analiz Biura Kancelarii Sejmu otrzymałem wydruk z wykazem obecności i nieobecności - usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych - posłów na posiedzeniach Komisji. Poprosilibyśmy, aby w nieprzekraczalnym terminie do 13 kwietnia w pokoju nr 318 zgłosić usprawiedliwienia z nieobecności. To jest ważne ze względu, że może rzutować w następnym kwartale na wysokość diet poselskich. Nie ma w tym wykazie zbyt rażących przypadków, ale mogą powstać sytuacje grożące określonymi konsekwencjami. Proszę, aby osoby zainteresowane zareagowały na naszą prośbę.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JanZaciura">Następne posiedzenie, zgodnie z przyjętym planem i harmonogramem, odbędzie się 20 kwietnia. 11 kwietnia otrzymujemy materiały z ministerstwa i wysyłamy je wszystkim członkom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JanZaciura">Przedstawiam państwu p. Romana Wójcickiego, który podjął pracę w sekretariacie Komisji w miejsce p. Ewy Tempskiej, która została awansowana na stanowisko wicedyrektora w Biurze Prac Sejmowych. Serdecznie witam pana w naszym gronie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyZdrada">Informuję, że Sekcja Krajowa Nauki NSZZ „Solidarność” organizuje spotkanie w dniach 15 i 18 kwietnia w Poznaniu, na którym obok spraw organizacyjnych Sekcji odbędzie się dyskusja o sytuacji nauki i edukacji na tle przeobrażeń i sytuacji w kraju. Przysłano nam zaproszenie do wzięcia udziału w tym spotkaniu. Byłoby dobrze, gdyby kilka osób z naszej Komisji wzięło udział w tym spotkaniu, a potem przedstawiło nam materiały i swoją opinię na temat tego, co o sytuacji nauki i edukacji tam się mówiło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejLipski">Proponowałem odbycie wizytacji w szkolnym ośrodku socjoterapii w Warszawie. Prosiłbym, aby kilka osób wzięło w niej udział. Ja już zgłosiłem się na ochotnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanZaciura">Proponuję, aby w tej wizytacji wzięli udział posłowie z Warszawy. Organizatorem będzie poseł A. Lipski.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanZaciura">Jeśli nie ma innych spraw, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>