text_structure.xml 15.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Otwieram posiedzenie wspólne Komisji: Polityki Administracji i Spraw Wewnętrznych; Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawczej poświęcone rozpatrzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jest to projekt zawarty w druku nr 1106. Przypomnę, że jest to inicjatywa poselska, którą zgłosiła grupa posłów reprezentowana przez posła R. Faszyńskiego. Czy poseł R. Faszyński dotarł na posiedzenie Komisji? Widzę, że tak.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Zanim przystąpimy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego - przypominam, iż jesteśmy po pierwszym czytaniu - pragnę poinformować o rytmie naszej pracy. Byłem u marszałka J. Zycha, prosząc o wyjątkowe wyrażenie zgody na zwołanie posiedzenia Komisji w dniach 17 i 18 bm., a więc w dniach kiedy odbywa się posiedzenie Komisji Konstytucyjnej. Marszałek J. Zych odmówił udzielenia zgody na takie posiedzenia. W związku z tym proszę, aby wszyscy zanotowali sobie plan pracy, który uzgodniliśmy wraz z posłem W. Arkuszewskim, wiceprzewodniczącym Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. W dniu 18 września, tzn. w środę nasze prace rozpoczniemy około godz. 17.00, po zakończeniu posiedzenia Komisji Konstytucyjnej. Będziemy je kontynuować do godz. 22.00–23.00. Wraz z wiceprzewodniczącym W. Arkuszewskim postanowiliśmy też odwołać zaplanowane wcześniej na dzień 19 września wspólne posiedzenie czterech Komisji poświęcone rozpatrzeniu projektu ustawy o Generalnej Inspekcji Celnej z uwagi na priorytet podatkowy. Podatki muszą być należycie przygotowane i ogłoszone do dnia 30 listopada. W dniu 19 września kontynuowalibyśmy prace od godz. 8.15 aż do późnych godzin nocnych czyli do około godz. 22.00.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszSzymański">W dniu 20 września czyli w piątek kontynuowalibyśmy prace od godz. 8.15 do około godz. 17.00. Jesteśmy realistami i wiemy, że po godz. 16.30 odjeżdża wiele pociągów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przypominam, że projekt ten jest już po pierwszym czytaniu. Został skierowany do trzech Komisji. Proponuje się znowelizować jakby dwa obszary. Pierwszy obszar dotyczy zmian w ustawie o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Drugi obszar dotyczy nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszSzymański">Myślę, że w tej fazie naszych prac ważną jest informacja, iż Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów zakończyła prace nad przedłożeniem rządowym projektu ustawy nowelizującej ustawę o podatku dochodowych od osób prawnych. Sygnalizuję ten fakt. Po to, aby uniknąć zastrzeżeń, że zignorowaliśmy przedłożenie poselskie, które dotyczy zmian w tym samym zakresie regulacji, poprosiłem przewodniczącego J. Dziewulskiego, aby wyjątkowo zgodził się na pilne zwołanie posiedzenia Komisji. Poseł J. Dziewulski jako zastępujący przewodniczącego Z. Bujaka wyraził na to zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszSyryjczyk">Chcę zgłosić pewien wniosek. Projekt ustawy z druku 1106 zawiera nowelizację jednej z ustaw Prawa wyznaniowego czyli ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Jak wiadomo, obecnie w Sejmie znajduje się kilka projektów ustaw dotyczących Prawa wyznaniowego, w tym jedna ustawa zgłoszona przez grupę posłów unifikująca ustawy kościelne, nowelizująca praktycznie wszystkie ustawy kościelne. Ustaw takich jest chyba pięć, trzy dotyczące konkretnych wyznań i jedna unifikująca wszystkie ustawy kościelne. Słyszę, że ustaw tych jest nawet siedem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszSyryjczyk">W związku z tym mam następującą propozycję. Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów powinna dzisiaj rozpatrywać zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, aby móc to włączyć do sprawozdania. Proponuję zatem, aby Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawcza zajęły się tą kwestią na zasadzie wniosku poselskiego. Rozpatrywanie całej reszty bez synchronizacji z pięcioma projektami ustaw, w tym jedną ustawą, która nowelizuje wszystkie ustawy kościelne w celu unifikacji praw i obowiązków wszystkich związków wyznaniowych i kościołów, proponuję pozostawić Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Jednym sposobem, żeby dokonać takiego podziału, pomijając sprawy merytoryczne - nie chcę, aby mój wniosek został odebrany jako wniosek merytoryczny - jest przyjęcie sprawozdania o odrzuceniu druku 1106 i podjęcie w sensie merytorycznym treści zawartych w tym druku przy rozpatrywaniu projektów ustaw, o których wspomniałem, przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych. Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów powinna natomiast podjąć zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszSyryjczyk">W przeciwnym razie podczas debaty nad tekstem dotyczącym innych spraw wyznaniowych będziemy zmuszeni poruszać problemy innych kościołów, problemy unifikacji i szereg problemów merytorycznych odnoszących się do Prawa celnego, reprywatyzacji, zwrotów majątków kościelnych itd. i tym sposobem dzisiaj jej nie skończymy. Właśnie dlatego zgłaszam mój wniosek. Proszę nie traktować go jako rozstrzygnięcie merytorycznego, apriorycznego. Proponuję, aby Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawcza wykazały wolę przedyskutowania wspomnianej przez mnie materii i tym samym otworzyły dyskusję nad sprawozdaniem rządowym. Rozumiem, że Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych rozpatrzy resztę przy omawianiu projektów ustaw kościelnych. W ten sposób widzę tylko możliwość odbycia debaty. W przeciwnym razie nie zakończymy prac nad projektem ustawy zawartym w druku 1106.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Teoretycznie możliwy jest też inny wniosek, nazwijmy go bardziej łagodnym. Mogę go nawet sformułować jako własny. Mianowicie, mogę zwrócić się do posła R. Faszyńskiego, aby zechciał wycofać z omawianego projektu ustawy art. 2, z tym zastrzeżeniem, że Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów szczegółowo rozpatrzy zgłoszone propozycje. Tym sposobem pozostałyby tylko art. art. 1 i 3 projektów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W takiej sytuacji zwrócilibyśmy się do marszałka Sejmu, aby zmienił on skierowanie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanuszSzymański">Nie chcę przesądzać materii art. 1. Uważam, że byłoby absolutnie niezrozumiałym, gdyby sprawozdania dotyczącego tego samego przedmiotu regulacji były wydawane przez różne Komisje i żeby nowelizacja odbywała się dwukrotnie. Jest to pozbawione jakiegokolwiek sensu, jeśli toczy się już postępowanie ustawodawcze.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanuszSzymański">Pragnę spytać reprezentanta wnioskodawców posła R. Faszyńskiego, czy jest gotowy przyjąć propozycję, którą przed chwilą złożyłem, żeby ze swego przedłożenia wycofał art. 2? Wówczas prezydia Komisji zwróciłyby się do marszałka Sejmu, aby Sejm zmienił skierowanie projektu. Do jego rozpatrzenia byłaby właściwa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych wraz z Komisją Ustawodawczą. Proszę posła R. Faszyńskiego o jasne oświadczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardFaszyński">Nie widzę takiej możliwości z bardzo prostego powodu. Otóż, zarówno zmiana trzecia w art. 1, jak i zmiana w art. 2, dotyczą tego samego przepisu. Tak więc, nie widzę możliwości wycofania przepisów z jednej ustawy i pozostawienia go w drugiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Poseł T. Syryjczyk zgłosił wniosek o odrzucenie omawianego projektu w obecnej fazie prac. Czy ktoś pragnie zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechArkuszewski">Proponuję, aby właściwi przewodniczący złożyli oświadczenie, co przejmują do swoich Komisji, tak aby nikt nie miał wątpliwości. Z powodów proceduralnych projekt formalnie zostałby odrzucony, ale Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów przejęłaby do dalszej pracy wszystko, co się mieści w jej kompetencjach. Przed głosowaniem powinniśmy wypowiedzieć taką jasną deklarację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MałgorzataWiniarczykKossakowska">W ramach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Ustawodawczej została powołana podkomisja, której przewodniczę. Pracujemy nad siedmioma projektami ustaw. Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem byłoby przekazanie owej ósmej ustawy do mojej podkomisji. Chodzi o to, aby wszystkie ustawy były rozpatrywane w jednym bloku - cztery ustawy dotyczą poszczególnych kościołów. Pracując nad kilkoma projektami ustaw, jesteśmy gotowi zająć się i tym, który jest przedmiotem dzisiejszych obrad. Oczywiście, nie będziemy zajmować się sprawami podatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszSzymański">Powiem szczerze, że przy takim rozwiązaniu również dostrzegam „supeł” proceduralny, polegający na tym, że podkomisja, której przewodniczy poseł M. Winiarczyk-Kossakowska składa się z przedstawicieli tylko dwóch Komisji: Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Ustawodawczej. Omawiany dziś projekt został zaś skierowany do trzech Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanuszSzymański">Uważam, że wniosek posła T. Syryjczyka zmierza ku przejrzystej sytuacji. Myślałem, że poseł R. Faszyński zaaprobuje przynajmniej moją zmodyfikowaną propozycję, która ułatwia procedowanie i umożliwia dalsze prace nad projektem, np. przejęcie go przez podkomisję, jeżeli zmienia się skierowanie. Rozumiem, że poseł R. Faszyński nie chce jednak zmienić swojego stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardFaszyński">Mimo najlepszych chęci nie jestem w stanie nie potraktować wniosku posła T. Syryjczyka jako wniosku merytorycznego. Widzę tu próbę odrzucenia projektu ustawy o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlaczego tak sądzę? Otóż bardzo często zdarza się, że różne ustawy zachodzą na siebie, regulują podobny obszar życia. W związku z tym w zasadzie nie powinno się przedkładać żadnej ustawy, która nowelizuje więcej niż jedną ustawę. Tak przecież się nie robi. To nie jest normalny tryb procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś pragnie w tej sprawie zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanuszSzymański">Poddam pod głosowanie wniosek posła T. Syryjczyka. Chcę wszystkich zapewnić, że prezydium Komisji przyjmuje zakres zmian, zgodnie z tym, co sugerował poseł T. Syryjczyk w swoim wniosku. Zmiany w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostaną rozpatrzone przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawczą w trakcie ich kolejnych prac. Pragnę, aby takie stwierdzenie znalazło się w protokole z posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JanuszSzymański">Za przyjęciem wniosku posła T. Syryjczyka polegającego na rekomendowaniu Sejmowi odrzucenia projektu ustawy o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych głosowało 16 posłów, 6 posłów było temu przeciwnych, a 7 wstrzymało się od głosu. Komisje zatem wniosą, aby Sejm odrzucił wspomniany projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JanuszSzymański">Musimy dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję kandydaturę autora wniosku posła T. Syryjczyka.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JanuszSzymański">O wszystkim ostatecznie zadecyduje Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszSyryjczyk">Proponuję, aby wybór posła sprawozdawcy dokonali członkowie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, która będzie rozpatrywała siedem projektów ustaw kościelnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że poseł T. Syryjczyk nie wyraża zgody na podjęcie obowiązków posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszSyryjczyk">Uważam, że byłoby to nielogiczne. Proponuję, aby posła sprawozdawcę wytypowała Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszSzymański">Proszę zatem o zgłoszenie kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszSyryjczyk">Osobiście, nie mam w tym zakresie żadnej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanuszSzymański">Czy poseł M. Winiarczyk-Kossakowska zechce podjąć się misji posła sprawozdawcy i przedstawić Wysokiej Izbie wszystkie argumenty, które dzisiaj wypowiadała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MałgorzataWiniarczykKossakowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszSzymański">Czy jest zgoda na powierzenie poseł M. Winiarczyk-Kossakowskiej funkcji posła sprawozdawcy? Czy ktoś wyraża sprzeciw? Nie widzę. Obowiązki posła sprawozdawcy powierzyliśmy więc poseł M.Winiarczyk-Kossakowskiej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanuszSzymański">Członkom Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dziękuję za koncyliacyjne podejście do sprawy i zgodę na zwołanie posiedzenia w nagłym trybie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanuszSzymański">Zamykam posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych; Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawczej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>