text_structure.xml
9.42 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewBujak">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1994 r. w części 85.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewBujak">Proszę przedstawicielkę Ministerstwa Finansów o przedstawienie najważniejszych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Jeśli chodzi o sprawy związane z dotacjami na zadania zlecone gminom, realizowane na mocy ustawy o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczegółowych pomiędzy organami gminy a organami administracji rządowej z 17 maja 1990 r., realizowane były w dużej mierze trzy podstawowe grupy wydatków. Najważniejszym z nich była opieka społeczna, na którą przeznaczono 967,5 mln zł, ochrona zdrowia - 627 mln zł, administracja - prawie 135 mln zł. Jak z tego wynika, dział 91 - Administracja państwowa jest jednym z trzech poważnych działów realizowanych wydatków zleconych gminom na mocy ustawy kompetencyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaChojnaDuch">W dziale 91 - Administracja państwowa realizowane są przede wszystkim następujące zadania: przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, rejestracja urodzin i zgonów itp., wydawanie dowodów osobistych, ewidencja ludności, realizacja spraw między sądem i obywatelem, czyli wydawanie zaświadczeń i wywieszanie ogłoszeń sądowych, udział w przeprowadzaniu poboru do wojska, rejestracja działalności gospodarczej, sprawy z zakresu geodezji i gospodarki gruntami. Na realizację tych zadań wojewodowie zaplanowali w ustawie budżetowej kwotę 103.337 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaChojnaDuch">Podstawowym elementem kalkulacyjnym przy ustalaniu tych dotacji była liczba stanowisk pracy w gminach przeznaczona do realizacji zadań ustawowo zleconych. Liczbę tych stanowisk ustalono na 13.262. Za punkt wyjścia do ustalenia tej liczby Urząd Rady Ministrów przyjął liczbę stanowisk kalkulacyjnych na 10 tys. mieszkańców powiązaną z gęstością zaludnienia. W kwotach dotacji liczonych w poszczególnych województwach uwzględniono wynagrodzenia z wydatkami pochodnymi, łącznie z zakładanymi na 1994 r. podwyżkami wynagrodzeń oraz wydatkami rzeczowymi na ich utrzymanie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ElżbietaChojnaDuch">Należy z całą mocą podkreślić, że w stosunku do dotacji zapisanej w ustawie budżetowej na 1993 r. (66.167 tys. zł) kwota przyjęta do ustawy budżetowej na 1994 r. (107.337 tys. zł) była wyższa o ponad 60% . Według oceny Ministerstwa Finansów powinno to zapewnić z określoną nawiązką wzrost płac, cen i uzupełnienie ewentualnych niedoborów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ElżbietaChojnaDuch">Dotacje na zadania zlecone w ciągu roku wzrosły do kwoty 133.838 tys. zł. Był to dodatkowy wzrost o 26.501 tys. zł, tj. o 24,7% w stosunku do planu na 1994 r. Zwiększenie to dotyczyło: środków przekazanych decyzjami ministra finansów na wybory do rad gmin oraz uzupełniające do rad gmin i do Senatu (kwota 5.480 tys. zł), wdrożenia ustawy o ustroju m.st. Warszawy (355 tys. zł), przekształcenia wydatków bieżących w dotacje zarówno na wybory, jak i na tzw. zadania powierzone w sytuacji, kiedy kierownik wydziału rejonowego na podstawie art. 40 ustawy o terenowych organach administracji rządowej ogólnej z 22 marca 1990 r. za zgodą wojewody powierza prowadzenie niektórych spraw należących do jego właściwości organom gminy położonej na obszarze działania urzędu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ElżbietaChojnaDuch">Korzystają z upoważnienia, zawierając umowy cywilno prawne, organy administracji rządowej przekształcają wydatki płacowe, pochodne i rzeczowe zapisane w grupie wydatków bieżących na dotacje. Ponieważ zadania powierzone i zadania zlecone zaliczane są do jednej podziałki klasyfikacyjnej (par. 88), nie jest możliwe oddzielenie od siebie kwot na zadania zlecone i powierzone i przeprowadzenie dokładnej analizy. Dlatego w 1995 r. wprowadzono nowy paragraf na zadania powierzone (niejako dobrowolnie realizowane przez gminy), co pozwoli przy wykonywaniu budżetu za 1995 r. precyzyjnie określić, jak wysokie kwoty dotyczą zadań zleconych, a jak wysokie - powierzonych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ElżbietaChojnaDuch">Ostatecznie należy stwierdzić, że zadania zlecone i powierzone stanowiące w planie po zmianach kwotę 133.838 tys. zł, zostały wykonane w kwocie 133.792 tys. zł, tj. w 99,97% .</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ElżbietaChojnaDuch">Jeżeli chodzi o dział 89 - Różna działalność, to zlecone w nim są tylko zadania z zakresu obrony narodowej. 422,3 tys. zł przeznaczono na zadania bieżące i 118,1 tys. zł na inwestycje. Łącznie przeznaczono więc 540,4 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ElżbietaChojnaDuch">Kwota wykonania nieco odbiega od planu. Jest ona nieco niższa (533,8 tys. zł) i stanowi 99% .</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewBujak">Czy jest obecny na sali przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewBujak">Nie słyszę zgłoszeń. Przekazuję wobec tego głos posłowi koreferentowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyKado">Wydawałoby się, że dział 89 jest drobną sprawą, gdyż w grę wchodzi jedynie 134 mld starych zł, z tego na subwencję przeznaczono 42 mld zł. Po zmianach, które zwiększyły plan wydatków w tym dziale /150 mld zł), został on wykonany tylko w 95% . Jest to istotne dla gmin dlatego, że dotyczy to samoobrony, która jest poniekąd niechcianym dzieckiem, zaniedbanym, źle wyposażonym w sprzęt. Maski przeciwgazowe, mundury i sprzęt są przestarzałe, a pomimo tego zaoszczędzono 180 mln zł. Jak powiedziała już pani wiceminister, na obronę cywilną zaplanowano 68,330 mld zł. Wykonano natomiast zaledwie 68,120 mld zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyKado">Nie wykonano także do końca wydatków na dotacje. Zamiast 2,920 mld zł, wykonano tylko 2,869 mld zł.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyKado">Nasuwa się pytanie, dlaczego w planie umieszczono tak małe kwoty i dlaczego jeszcze się na nich oszczędza. Ta sfera nie zależy przecież od gmin. Pieniądze na zadania zlecone kierowane są przez administrację państwową. Dobrze byłoby, aby w br. zwiększono te środki, aby można było odnowić sprzęt i urządzenia.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyKado">Dział 91 - Administracja państwowa i samorządowa obejmuje kwotę 6 bln zł. Wykonano ją prawie w 100%. W jej ramach realizowano m.in. utrzymanie urzędów wojewódzkich i rejonowych, co pochłonęło ponad 1 bln zł.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JerzyKado">W tym dziale mieszczą się także wydatki na przejścia graniczne. Wydaje mi się, że lepiej byłoby, gdyby były one gdzie indziej, np. w wydatkach celowych. Pomimo, iż mieszczą się one w przygranicznych województwach, to bardziej dotyczą one całego państwa niż wojewodów. Myślę, że rząd bardzo oszczędzał na wydatkach.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JerzyKado">Należałoby pochwalić wojewodów za oszczędności w wydatkach osobowych z tym, że są to kwoty drobne (2–3 mld zł). Widać z tego, że wojewodowie obawiają się, iż nie dostaną pieniędzy, bardzo ostrożnie realizowali budżety, zatrudnienie i wydatki na inwestycje wewnątrz urzędów.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JerzyKado">Więcej uwag nie mam. Jeśli chodzi o wniosek, to proponuję przyjąć sprawozdanie z wykonania budżetu wojewodów w obydwu omawianych przez nas działach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewBujak">Padło pytanie dotyczące oszczędzania na samoobronie. Czy mogłaby pani wiceminister powiedzieć na ten temat kilka słów?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Generalna zasada jest taka, że wojewodowie samodzielnie, w ramach swoich limitów wydatków kalkulują struktury działowe. To, na co przeznaczą środki, wynika z ich preferencji. My nie mamy żadnych możliwości oddziaływania, a nawet byłoby to niewskazane.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewBujak">Czy ktoś z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć na temat przedłożonego sprawozdania, zgłosić wątpliwości lub zadać pytania?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewBujak">Nie słyszę zgłoszeń. Czy mam przez to rozumieć, że Komisje popierają wniosek posła koreferenta o przyjęcie sprawozdania?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewBujak">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że wniosek posła koreferenta o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu został przez Komisje zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZbigniewBujak">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZbigniewBujak">Nie widzę zgłoszeń. W takim razie zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>