text_structure.xml
25.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 listopada 1987 r. Komisja Transportu i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Sochaja (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację o realizacji wniosków i postulatów zgłoszonych w toku kampanii wyborczej do Sejmu PRL IX kadencji,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu uczestniczyli: przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem, Bogdanem Sawickim, Ministerstwa Transportu, Żeglugi i Łączności z ministrem Januszem Kamińskim. Urzędu Rady Ministrów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Minister transportu, żeglugi i łączności Janusz Kamiński: Dotychczasowe resorty komunikacji oraz łączności, w doręczonych posłom materiałach informacyjnych, szczegółowo przedstawiły sprawy związane z załatwianiem wniosków i postulatów przedwyborczych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Łącznie wpłynęło 112 wniosków, w tym 70 dotyczyło byłego resortu komunikacji, a 42 - byłego resortu łączności. Wszystkie wnioski i postulaty zostały poddane gruntownej analizie oraz w miarę środków i możliwości włączono je do resortowych programów działania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zgłoszone wnioski i postulaty można podzielić na trzy zasadnicze grupy: wnioski o charakterze indywidualnym, planistycznym i ogólnospołecznym.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wśród wniosków dotyczących bezpośrednio łączności dominowały sprawy telefonizacji wsi, rozwoju telekomunikacji w ogóle oraz, nabrzmiałe w tym resorcie, sprawy płacowe.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wnioski indywidualne podnosiły sprawy ulg przejazdowych, wchodzące w zakres polityki społecznej państwa oraz problem telefonizacji poszczególnych ośrodków.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wnioski planistyczne dotyczyły w zasadzie potrzeb inwestycyjnych i były najtrudniejsze do zrealizowania ze względu na ograniczoność środków. Jednakże część z nich uwzględniono w pracach nad planem na lata 1936-1990, pozostałe zaś będą brane pod uwagę w dalszych rozważaniach nad rozwojem łączności w kraju.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Grupa wniosków ogólnospołecznych dotyczyła regulacji prawnych, a w szczególności zakończenia prac nad projektami ustaw o spedycji, o prawie lotniczym, o przedsiębiorstwie PKS i prawie drogowym.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Należy stwierdzić, że postulaty społeczne pokrywały się w zasadzie z polityką resortów, a ich realizacja pozwoliła uzyskać znaczny postęp w wielu dziedzinach.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Działanie nowo powołanego resortu transportu, żeglugi i łączności stanowi gwarancję, że potrafimy sprostać najpilniejszym żądaniom społecznym, realizując równolegle program rozwoju transportu i łączności. I choć potrzeby są o wiele większe od możliwości, resort dokładać będzie starań, ażeby kojarzyć potrzeby z możliwościami realizacyjnymi tak, by zapewnić gwarancję urzeczywistnienia wniosków poselskich i postulatów zgłoszonych w czasie kampanii wyborczej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Rozwój telefonizacji w ogóle a telefonizacji wsi w szczególności będzie zajmował kluczowe miejsce w pracy resortu. Mamy obecnie ok. 2,5 mln telefonów, a potrzeby wynoszą 15 mln. Osiągnięcie do 2000 r. niezbędnego poziomu telefonizacji kraju wymagać będzie ogromnego wysiłku i nakładów. Planowane etapy realizacji tego przedsięwzięcia są następujące: 750 tys. nowych abonentów w bieżącym 5-leciu, przeszło 1 mln w latach 1991-1995 i przeszło 2 mln w ostatnim 5-leciu tego wieku. Tak więc w kolejnych 5-latkach zakłada się osiągnięcie nie notowanej dotychczas dynamiki. Trzeba sobie więc odpowiedzieć na pytanie - jak to wszystko zrealizować w sensie projektowym, materiałowym i produkcyjnym (kable i urządzenia).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W ostatnich latach były resort łączności notował w zakresie nowych podłączeń tempo nie osiągane od 15 lat. W okresie największego rozwoju naszej gospodarki, w latach 70., rekordowy był poziom 90 tys. nowych abonentów telefonicznych rocznie, teraz podłączamy 150 tys., a nawet 180 tys., czyli dwa razy więcej. Niemniej 15 mln telefonów, to 6 razy więcej niż mamy obecnie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Problemem wielkiej wagi są zdolności produkcyjne oraz możliwość zatrudnienia odpowiedniej liczby specjalistów. Kolejną barierą jest problem płac, od lat występujący w byłym resorcie łączności, a szczególnie w działalności poczty i telegrafu. Kroki podjęte w 1987 r. pozwalają żywić nadzieję, że potrafimy wyjść z tego impasu.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wszystkie wnioski i postulaty zgłoszone w toku kampanii wyborczej do Sejmu poddano rzetelnej analizie. Każdy autor otrzymał odpowiedź zawierającą nasze stanowisko. Bardzo wiele wniosków już załatwiono, albo są w trakcie załatwiania. Niektóre jednak nie będą zrealizowane ze względu na ich charakter i potrzebne środki.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Pragnę zapewnić, że działania te będą kontynuowane, jesteśmy bowiem świadomi, iż spełnianie wniosków i postulatów obywateli jest naszym podstawowym obowiązkiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanSawicki">Przeprowadzona przez NIK kontrola realizacji wniosków skierowanych do władz centralnych w sprawach dotyczących transportu i łączności nie stwierdziła istotnych nieprawidłowości. W obu resortach zaprowadzono odpowiednią dokumentację, która pozwalała ustalić stopień i przebieg realizacji poszczególnych wniosków. Zapoczątkowane w tym zakresie działania nie nasuwały zastrzeżeń. Natomiast do sposobu realizacji poszczególnych wniosków NIK ma wiele uwag.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanSawicki">W zakresie byłego resortu łączności zdecydowana większość wniosków (16 na 19) dotyczyła rozwoju usług telekomunikacyjnych na wsi. Wnioski te uznano za słuszne i przyjęto do realizacji w terminach długofalowych wyznaczonych na lata 1986–1990 i dalsze.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanSawicki">Poinformowano o tym wnioskodawców, tj. wojewodów. Czynność tę potraktowano jednak zbyt formalistycznie, informując o ogólnym stanie telefonizacji kraju, powołując się na rządowy program rozwoju telekomunikacji, bez określenia możliwości i perspektyw rozwoju usług telekomunikacyjnych na terenie konkretnego województwa. Zamiast więc rzeczowej odpowiedzi wojewodowie otrzymali informację o trudnościach obiektywnych - finansowych i rzeczowych, które są podstawową przeszkodą nie tylko w przyspieszeniu tempa rozwoju telekomunikacji, ale i w realizacji zadań ujętych w „Założeniach rozwoju łączności na lata 1986–1990”, akceptowanych postanowieniem nr 65/85 Prezydium Rządu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BogdanSawicki">Z ustaleń kontroli NIK wynika istnienie zagrożeń dla pełnej realizacji zamierzeń określonych w programie rozwoju łączności w bieżącym 5-leciu. Zagrożenia te wynikają głównie z niezapewnienia dostaw urządzeń i materiałów, a przede wszystkim central i kabli. Realizacja zaplanowanych przyłączeń wymaga dostaw 150 tys. central wiejskich. Tymczasem producent zapewnią dostawy 128 tys. takich central. Podobne zagrożenia występują w zakresie różnego typu kabli. W stosunku do założeń planowanych w NPSG na 1986 r. łączność otrzymała średnio 60% kabli.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanSawicki">Dotychczasowa pomyślna realizacja zadań w zakresie przyłączeń nowych abonentów nie była także w pełni zsynchronizowana z infrastrukturą łączności, co stwarza realne niebezpieczeństwo wyczerpania możliwości przyłączeń nowych abonentów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BogdanSawicki">Nadal pozostaje nierozwiązany problem zapewnienia należytej jakości usług telekomunikacyjnych. Szczególnie na wsi występuje wysoki stopień zawodności działań urządzeń stacyjnych, gdyż są one przestarzałe technicznie (55% central wiejskich stanowią centrale ręczne, a z ogólnego stanu central automatycznych, ponad połowa pochodzi z produkcji przedwojennej i wymaga wymiany). Kontrola wykazała ponadto istotne zaniedbania w utrzymaniu sieci i urządzeń telefonicznych, wynikające głównie z niepełnej realizacji zadań w zakresie remontów linii telefonicznych i niskiej jakości napraw. Stwierdzono w tym zakresie wiele niedociągnięć, wynikających z nie wywiązywania się pracowników z ich obowiązków oraz braku nadzoru funkcjonalnego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BogdanSawicki">Z ustaleń kontroli wynika, że przełom lat 1986/87 charakteryzował się gorszą, w porównaniu do okresów poprzednich, sytuacją w zakresie środków transportu w łączności, co szczególnie dotyczy stanu technicznego ambulansów pocztowych. Wysoki stopień ich technicznego zużycia, nie gwarantował pełnej obsługi 316 kursów kolejowo-pocztowych. Według stanu na 30 czerwca br., z 335 ambulansów będących w posiadaniu PPTiT, 8 przewidzianych było do kasacji, a 182 wymagały napraw, przy czym zakłady naprawcze odmówiły wykonania 119 remontów. To, jak również przedłużające się cykle napraw powodowały konieczność zawieszania kursów pocztowo-kolejowych. W ciągu 8 miesięcy br. zarejestrowano 490 takich przypadków.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanSawicki">Zły stan techniczny ambulansów był również przyczyną wyłączania ich z podstawianych składów pociągów. Przesyłki pocztowe przewożone były wówczas zastępczo w przedziałach wagonów osobowych. Od stycznia do sierpnia br. odnotowano 952 takie przypadki. Czynności obsługi ograniczały się wtedy do wydawania przesyłek, bowiem zgodnie z regulaminem, pracownicy przewożący ładunki z wyłączonej poczty ruchomej nie przyjmują przesyłek z urzędów przydrożnych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BogdanSawicki">W tak trudnej sytuacji taborowej występowały równolegle przypadki minimalnego wykorzystywania ładowności niektórych ambulansów, głównie na trasach o znaczeniu lokalnym.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BogdanSawicki">Trudna sytuacja utrzymywała się również w transporcie samochodowym łączności. W ciągu 8 miesięcy br. PTSŁ nie podstawiły jednostkom PPTiT - mimo zawartych umów - 4.555 pojazdów, w tym 473 samochodów do opróżniania skrzynek pocztowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanSawicki">Reasumując należy stwierdzić, że działania podjęte w celu realizacji wniosków i postulatów dotyczących transportu w resorcie łączności nie były na tyle skuteczne, by przynieść poprawę.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BogdanSawicki">Kontrola stanu realizacji wniosków dotyczących byłego resortu komunikacji ustaliła, że poza najliczniejszą grupą wniosków o charakterze inwestycyjnym (33 na ogólną liczbę 70 wniosków) zgłoszono 8 wniosków o charakterze ogólno-społecznym, postulując polepszenie warunków podróżowania wszystkimi środkami transportu oraz wyeliminowanie przypadków dewastacji i nieracjonalnego wykorzystania taboru kolejowego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanSawicki">W informacji o sposobie realizacji wniosku dotyczącego dewastacji taboru kolejowego skoncentrowano się głównie na trudnościach obiektywnych, które wpływają na zły stan taboru oraz nieprawidłowościach, które obciążają klientów kolei. Tymczasem z ustaleń kontroli NIK w 1988 r. wynika, że wiele niedociągnięć w gospodarowaniu wagonami wynika również z winy kolei. Uszkodzenia taboru podczas prac manewrowych, przetrzymywanie wagonów poza czynnościami ładunkowymi, nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji, niska skuteczność kontroli wewnętrznej - to nieprawidłowości, które występowały prawie we wszystkich kontrolowanych jednostkach PKP. Usunięcie tych nieprawidłowości, nie wymagające dodatkowych inwestycji, poprawiłoby znacznie prawidłowość gospodarowania wagonami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#FranciszekJaczek">Odnoszę wrażenie, że wszystko to jest trochę sztuką dla sztuki. Z jednej strony przyjmuje się bezkrytycznie i bez należytej analizy społeczne głosy i wnioski, a później z realizacji pewnych postulatów nie można się rozliczyć, bo są z tych czy innych względów nierealne. Często jest tak, że założenia NPSG idą swoją drogą, a przepisy dotyczące inwestycji - inną. Nasza kadencja skończy się, a z realizacji wniosków i postulatów trzeba będzie zdać sprawę przed wyborcami.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewŁaciński">W czasie kampanii przedwyborczej w gminie Poświętno k. Łap, w woj. białostockim, zgłoszono wniosek o zainstalowane centrali telefonicznej. Ponieważ wniosek ten nie dotarł do Sejmu, wojewódzki zespół poselski został zobowiązany do zainteresowania się tą sprawą. Na nasze wystąpienie były minister łączności W. Majewski poinformował nas, że centrala telefoniczna o stu numerach zostanie zainstalowana w tej gminie do końca 1987 r. Tymczasem rok się kończy, minister się zmienił i są obawy, czy resort wywiąże się z tej obietnicy. 9 bm. mam spotkanie z wyborcami w gminie Poświętno i chciałbym móc coś konkretnego im powiedzieć na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HenrykSkwarka">Słuszne są - moim zdaniem - uwagi i wnioski zawarte w informacji NIK. Zgadzam się również z zarzutami nt. opóźnień w pracach legislacyjnych. Dotyczy to m. in. projektu ustawy o przedsiębiorstwie PKP i transporcie drogowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejGałęziowski">Ustawa o przedsiębiorstwie PKP to sprawa zasadnicza. Proszę o informację na ten temat. Jest to przedsiębiorstwo, które musi samodzielnie osiągać efekty ekonomiczne. Będziemy też pytani przez wyborców o zakres pragmatyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewPaczkowski">Kiedy zostanie zelektryfikowana linia kolejowa Łuków - Dęblin? Jest też prośba wyborców o automatyczne połączenie telefoniczne między Łukowem a Warszawą. Uzyskanie połączenia na tej linii trwa obecnie wiele godzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławWitkowski">W pkt. 7 informacji resortowej mówi się o Karcie Kolejarza. Karta pociąga za sobą również określone przywileje. Chcielibyśmy móc powiedzieć wyborcom, kiedy Karta zostanie wprowadzona w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WładysławMatlak">Podzielam pogląd posła F. Jaczeka, że popełniliśmy błąd, przyjmując wszystkie zgłoszone wnioski i postulaty. Nie wyważyliśmy wówczas możliwości ich realizacji. Teraz jest napór społeczny na realizację tych wniosków i postulatów, a sytuacja, zarówno posłów jak i resortów, stała się trudna. Cieszy natomiast informacja, że niektóre z tych problemów usiłuje się rozwiązywać przez wspólne działania resortu z terenową administracją państwową, jest też odpowiedź na to, dlaczego niektórych wniosków nie da się zrealizować.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WładysławMatlak">W imieniu wyborców z Krakowa dziękuję za próby pomyślnego rozwiązania ich postulatów. Za mało jednak miejsca poświęcamy rozwiązaniom bezinwestycyjnym. Poprzez większe zdyscyplinowanie, lepszą organizację można wiele osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WładysławMatlak">Popieram stanowisko NIK w sprawie funkcjonowania przedsiębiorstwa Polska Poczta Telegraf i Telefon, Analizowaliśmy już działalność tego przedsiębiorstwa. Niestety sytuacja w tym względzie nie ulega poprawie, świadczy o tym m. in, słaba działalność poczty na terenie Krakowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławHyla">Uchwała nr 38 nt. rozwoju transportu do 1990 r. powinna przyczynić się do usunięcia wielu niedomogów w dziedzinie transportu i poprawy jego działalności. Już w 1986 r. w pierwszym roku realizacji uchwały, resort otrzymał 65% środków wynikających z jej założeń realizacyjnych, a więc sprzęt i urządzenia, w tym wagony. Gdy oceniano realizację postulatów i wniosków wyborców na Kongresie Inżynierów Polskich, działalność resortu komunikacji w tej dziedzinie spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Trzeba przy tym stwierdzić, że społeczeństwo nie odczuwa Jeszcze wyraźnej poprawy, poza polepszeniem komunikacji poprzez rozszerzanie sieci pociągów ekspresowych. Pozytywne zmiany odnotować należy w transporcie towarowym, Z niepokojem patrzymy natomiast na transport lotniczy, który znalazł się w poważnym impasie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZdzisławHyla">Pragnę zapewnić, że nasze Stowarzyszenie będzie nadal ściśle współdziałać z resortem, a realizację wniosków i postulatów wyborców będziemy wspierać naszymi działaniami społecznymi.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ZdzisławHyla">Do wypowiedzi posłów ustosunkował się minister transportu, żeglugi i łączności.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#ZdzisławHyla">Minister transportu, żeglugi i łączności Janusz Kamiński: Zgadzam się z poglądem, że najlepszym wyjściem z sytuacji jest jasne i otwarte stawianie sprawy. Wpłynął np. wniosek nr 31 w sprawie budowy linii kolejowej Bielsk Podlaski - Szepietowo przez Briańsk. Odpowiedzieliśmy, że nie wybudujemy tej linii i uzasadniliśmy naszą decyzję. Podaliśmy też jak zamierzamy rozwiązać transport na tym terenie. Jest też wniosek o charakterze ogólnym, proponujący zwiększenie środków na przebudowę dróg w Krakowie i województwie. Przydzielono na ten cel 160 mln zł i powiedzieliśmy, na jakie cele przeznaczamy te pieniądze, a czego nie będziemy w stanie wykonać. Najgorzej jest mówić, że „sprawę rozpatrzymy później”. Musimy mieć odwagę, żeby odpowiedzieć ludziom, co zrealizujemy, a czego nie, co zaś będziemy mogli wykonać częściowo.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#ZdzisławHyla">Odpowiadając posłowi Z. Łapińskiemu, pragnę poinformować, że postulat mieszkańców gminy Poświętno jest możliwy do realizacji, bowiem 80 takich central jest obecnie w produkcji. Musimy jedynie odpowiedzieć, że wykonanie tego zadania opóźniło się i z jakiej przyczyny, i że centrala zostanie zainstalowana, np. do połowy 1988 r.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#ZdzisławHyla">Stan prac legislacyjnych nt. przedsiębiorstwa PKP - projekt ustawy na ten temat jest obecnie w Biurze Prawnym URM. Biuro to, po zakończeniu bieżących prac związanych ze zmianami centrum, będzie mogło podjąć prace nad ustawą o PKP.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#ZdzisławHyla">Nie mogę określić terminu wprowadzenia w życie Karty Kolejarza. Jest natomiast opracowana pragmatyka kolejowa, opiniowana obecnie przez związki zawodowe. W pragmatyce tej nie mogliśmy - zgodnie z postanowieniem Sejmu - zawrzeć przywilejów. Została więc źle przyjęta przez związki zawodowe. Społeczność kolejarzy nie oczekuje bowiem dokumentu, który by jedynie zwiększał dyscyplinę i żąda rozszerzenia listy przywilejów. Tego zaś, zgodnie z ustawą Sejmu, robić nie wolno. Przekażemy obywatelom posłom projekt tej pragmatyki.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#ZdzisławHyla">Planowaliśmy zelektryfikowanie linii Łuków-Dęblin i przekazanie jej do eksploatacji w 1988 r. Prace miały być rozpoczęte w 1987 r., ale, okazało się, że energetyka nie gwarantuje nam na przyszły rok zasilania w energię od strony Łukowa. W tej sytuacji musimy opóźnić tę inwestycję, ale linia będzie zelektryfikowana na pewno w obecnej 5-latce.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#ZdzisławHyla">Sprawę automatycznego połączenia telefonicznego między Łukowem a Warszawą muszę zbadać i przekażę później odpowiedź posłowi Z. Paczkowskiemu.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#ZdzisławHyla">Podzielam pogląd, że wiele drobnych spraw można załatwić bezinwestycyjnie. Zmierzamy do doskonalenia sprawności działania. Wiążę się to ze wzrostem samodzielności przedsiębiorstw i powołaniem dwóch, należących do największych w kraju, przedsiębiorstw: PKP i PPTiT. Nie rozwiąże to jednak sprawy nakładów inwestycyjnych. Poza dotacją z budżetu do taboru, niewielką zresztą (100 mld zł do ruchu pasażerskiego), resztę środków na inwestycje przedsiębiorstwo PKP będzie musiało wygospodarować samo. Nie zamierzamy przy tym co roku zmieniać kierunku inwestowania, ale ustalić plan, który będzie obowiązywać przez kilka lat.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#ZdzisławHyla">Sprawę funkcjonowania poczty na terenie Krakowa wyjaśnimy.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#ZdzisławHyla">Czy będziemy mogli zwiększyć stan taboru pocztowego? „Pafawag” buduje obecnie 120 ambulansów pocztowych, przerywając równocześnie produkcję wagonów pasażerskich. Uzgodniliśmy dostawę w ciągu 3 lat po 50 ambulansów rocznie. Trudny jest nadal problem remontów taboru pocztowego. Stan zaplecza naprawczego jest posłom znany. W porozumieniu z byłym ministrem łączności, PKP zobowiązały się przeprowadzić pewną ilość napraw ambulansów pocztowych.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#ZdzisławHyla">Czy będzie więcej samochodów ciężarowych? Zespół międzyresortowy przy „Polmozbycie”, pracujący z udziałem naszych specjalistów, będzie robił wszystko, żeby uwzględniać potrzeby publicznych przewoźników.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#ZdzisławHyla">Transport nieuspołeczniony rozwija się samodzielnie i niezwykle burzliwie. 350 tys. samochodów ciężarowych, tj. połowa taboru ciężarowego znajduje się w rękach prywatnych.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#ZdzisławHyla">Zajmujemy się głównie stanem samochodów obsługujących ludność.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławSochaj">Z ogólnej liczby wniosków i postulatów zgłoszonych podczas kampanii wyborczej do Sejmu, niewiele ponad 3% skierowano do byłych resortów komunikacji i łączności. Skala ilościowa świadczy więc o tym, że nie są to duże pozycje. Problem jednak polega na tym, że ponad 50% wniosków i postulatów wymaga poważnych inwestycji, znaczna część zaś rozwiązań legislacyjnych. Wysoki jest zatem wskaźnik utrudnienia. Jeżeli jednak w połowie kadencji mamy zrealizowane ok. 60% wniosków i postulatów, to można uznać, że podejście do nich było pozytywne, czy przynajmniej dostateczne.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławSochaj">Podzielam obawy posłów, że należy uporządkować tryb postępowania przy przyjmowaniu, ewidencji i załatwianiu wniosków obywateli. Dobrze, że Rada Państwa podjęła ten temat. Minął okres, gdy wniosek wpływał do urzędnika, który sprawę opiniował i wszystko się na tym kończyło. Obecnie o stosunku do wniosków decydować będą organa przedstawicielskie szczebla podstawowego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławSochaj">Nie należy unikać tematów trudnych, trzeba przy tym mieć cywilną odwagę w zajmowaniu stanowiska. Potrzeby inwestycyjne są ogromne. Gdy więc mówimy wyborcom, że dany wniosek nie może być zrealizowany, powinno to znaleźć zrozumienie. Lepsze bowiem to, niż gdy się zapewnia, że wniosek został przyjęty do realizacji, a potem unika tematu.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#StanisławSochaj">Materiały z obu resortów uległy korzystnej zmianie w porównaniu z ub.r. Zostały przygotowane przejrzyście, można dziś odnieść się do każdego wniosku i ocenić jego realizację.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#StanisławSochaj">Wiele jak zawsze cennych spostrzeżeń i wniosków zawiera materiał NIK, pomagając posłom w wyrobieniu oceny omawianych spraw.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#StanisławSochaj">Proponuję przyjąć przedłożone informacje byłych resortów komunikacji i łączności. Pragnę także podziękować prezesowi NIK za materiał zawierający ocenę i wnioski w omawianej przez nas sprawie. Proponuję też, żeby Komisja przyjęła projekt syntetycznej opinii.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#StanisławSochaj">Projekt opinii przedstawił poseł Zbigniew Białecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewBiałecki">W opinii stwierdza się, że dotychczasowa realizacja wniosków i postulatów zgłoszonych w toku kampanii wyborczej do Sejmu PRL IX kadencji, a dotyczących funkcjonowania transportu łączności, przyniosła wymierne efekty i była poprawna. Komisja uważa przy tym za celowe zintensyfikowanie działań w kwestii uregulowań prawnych i systemowych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewBiałecki">Komisja jednogłośnie przyjęła projekt opinii.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewBiałecki">W drugim punkcie porządku dziennego omówiono sprawy organizacyjne związane z najbliższymi pracami Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>