text_structure.xml
28.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 lutego 1987 r. Komisja Transportu i Łączności obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Białeckiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację na temat warunków pracy w przedsiębiorstwach przemysłu i budownictwa łączności.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Łączności z ministrem Władysławem Majewskim, Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Bogdanem Sawickim, Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Federacji Związków Zawodowych Pracowników Przemysłu Łączności oraz przedsiębiorstw przemysłowych i budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WładysławMajewski">Ponieważ posłowie otrzymali materiały informacyjne pozwolę sobie tylko na parę uwag. Rozmiary przemysłu i budownictwa w naszym resorcie są względnie małe. Przedsiębiorstwa zatrudniają ok. 24 tys. pracowników. W porównaniu więc z pozostałym przemysłem jest to liczba znikoma. W stosunku do wszystkich zatrudnionych w naszym resorcie jest to także niewielki procent. Mimo to, problemy warunków pracy w tych przedsiębiorstwach są dla resortu niezmiernie ważne, gdyż w sposób bezpośredni rzutują na wyniki naszej działalności. Ważna jest dla nas nie tylko sama ochrona zdrowia i życia pracowników, ale i korzyści, jakie przynosi stwarzanie odpowiednich warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WładysławMajewski">Resort łączności poświęca dużo uwagi bezpieczeństwu i higienie pracy. W materiałach wymieniono akty prawne wydane w ciągu ostatnich dwóch lat przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu, które dotyczyły właśnie tych spraw. Otrzymaliśmy także szczegółowe wytyczne wicepremiera Z. Szałajdy na ten temat. Stosując się do nich, podjęliśmy dodatkowe działania. Ostatnio dyrektorzy przedsiębiorstw należących do resortu otrzymali moje pismo uczulające ich na te problemy. Omówione w materiałach akty prawne mają istotny wpływ na nasze działania w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WładysławMajewski">Bezpieczeństwo i higiena pracy w przedsiębiorstwach resortu łączności kontrolowane są przez resort oraz NIK. Kontrole te dostarczają wiele informacji, czasem przyjemnych, a czasem złych. Zdajemy sobie sprawę, że warunki pracy nie są idealne. Mimo to ulegają one stałej poprawie. Przywiązujemy duże znaczenie do okresowych przeglądów warunków pracy. Muszę jednak podkreślić, że bezpieczeństwo i higiena pracy to przede wszystkim sprawa dyrektorów przedsiębiorstw i samorządów. Problem ten musi być także przedmiotem stałego zainteresowania związków zawodowych. Kierownictwo resortu przygląda się tej dziedzinie i w razie konieczności ingeruje w działalność przedsiębiorstw. Podobnie czynią kontrole zewnętrzne. Jest to jednak głównie sfera zainteresowania samych przedsiębiorstw. My możemy przede wszystkim pobudzać dyrekcje do bardziej intensywnych działań w tej dziedzinie. Staramy się to robić.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WładysławMajewski">Nasz przemysł i budownictwo są stosunkowo małe i dlatego wszelkie porównywania zagrożeń w naszych i w pozostałych gałęziach przemysłu i budownictwa mogą być zwodnicze. Dane statystyczne świadczą o tym, że wypadkowość w przedsiębiorstwach resortu jest przeciętnie dwa razy mniejsza niż w innych gałęziach budownictwa. Podobnie przedstawia się absencja powodowana wypadkami przy pracy. Ich liczba ustabilizowała się w przemyśle, a w budownictwie ulega zmniejszeniu. Chcemy te wskaźniki jeszcze bardziej poprawić, ale fakt, że nie rosną jest także pocieszający. Pod względem liczby osób pracujących w warunkach zagrożenia, nasze wyniki są także lepsze w porównaniu do innych działań przemysłu. W budownictwie nastąpiła pod tym względem wyraźna poprawa, a w przemyśle zanotowaliśmy co prawda w 1985 r. wzrost liczby takich stanowisk, ale w 1986 r. było ich już mniej niż w 1984 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WładysławMajewski">Oprócz liczby stanowisk pracy o bezpośrednim zagrożeniu oraz liczby wypadków, istotnym problemem są same warunki pracy. Pod tym względem między przedsiębiorstwami występuje duże zróżnicowanie. Przemysł i budownictwo są poważnie niedoinwestowane. Warunki pracy są trudne, gorsze od tych, jakie być powinny. Co robimy, by to zmienić? Wiele drobnych spraw powinno być załatwionych w samych przedsiębiorstwach. Nieraz nie można ich rozwiązać z powodu braku możliwości znalezienia wykonawcy itp. Spotykamy jednak przypadki opieszałości i lekceważenia przy rozwiązywaniu tych problemów. Trudności te zostaną z pewnością poważnie zmniejszone po realizacji inwestycji, których listę przedstawiliśmy w materiałach. Na inwestycje samych przedsiębiorstw nasz resort ma jedynie wpływ pośredni.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WładysławMajewski">Mimo poprawy, niezadowalająca jest w dalszym ciągu baza higieniczno-sanitarna. Szczególnie w budownictwie. Ze względu na rozproszenie placów budów, trudno także zapewnić na nich odpowiednią ochronę zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WładysławMajewski">Zaopatrzenie w odzież ochronną limituje rynek. Jej jakość jest niewystarczająca. Kierownictwa zakładów dążą, by zaopatrzenie pod tym względem było prawidłowe. Szkolimy dyrektorów i pracowników na stanowiskach kierowniczych na temat konieczności przestrzegania zasad bhp.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WładysławMajewski">Dalej będziemy prowadzili intensywną działalność kontrolną. Muszę stwierdzić, że zalecenia pokontrolne są w zasadzie wykonywane. Współpraca ze związkami zawodowymi układa się także bardzo dobrze. Liczymy na dalsze współdziałanie. Staramy się traktować bhp i warunki pracy jako składniki działalności gospodarczej. Prawidłowe rozwiązanie tych problemów sprzyja efektywności pracy resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EdwardBoroń">W oparciu o przedstawione materiały, informacje ministra łączności oraz spostrzeżenia grupy posłów wizytujących Radomską Wytwórnię Telefonów i Wytwórnię Prefabrykatów Budownictwa Telekomunikacji w Radomiu stwierdzam, że działania podejmowane przez resort i podległe mu jednostki są zgodne z wytycznymi uchwały RM nr 26 i innymi aktami prawnymi wydanymi w tym zakresie. Na podstawie analizy przedstawionej w materiałach, należy stwierdzić poprawę bezpieczeństwa pracy. Jest ona znaczna, a warunki pracy w miarę rozbudowy zakładów są systematycznie polepszane. Opracowana i realizowane plany poprawy warunków bhp mają znaczący wpływ na usuwanie wielu zagrożeń, e w konsekwencji na liczbę wypadków i samopoczucie załogi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#EdwardBoroń">Ogromny wpływ na bezpieczeństwo pracy mają sprawy organizacyjne. Ta bezinwestycyjna działalność w zakładach pracy jest wynikiem dobrze opracowanych programów, właściwego szkolenia kadry kierowniczej oraz osób odpowiedzialnych za bhp całej załogi. Nie bez znaczenia są również zgodne działania kierownictwa, organizacji politycznych, samorządowych i związkowych. Ta współpraca mobilizuje całą załogę do utrzymania w czystości wszystkich stanowisk pracy, a tym samym eliminuje wiele niepotrzebnych zagrożeń.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#EdwardBoroń">Przyczyną gorszego stanu urządzeń sanitarnych i obiektów socjalnych są braki materiałowe oraz sprzętowe. Ogromnie ważną rzeczą są działania podejmowane w celu nowelizacji branżowych przepisów w zakresie projektowania obiektów oraz eksploatacji urządzeń.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#EdwardBoroń">Nierytmiczne dostawy materiałów i surowców do produkcji, zmuszają załogi do bardzo intensywnej pracy w krótkim okresie, co przyczynia się do nadmiernego wysiłku i w konsekwencji do zwiększonego zagrożenia wypadkami. Dodać należy, że zagrożenie powoduje także nadmiernie wyeksploatowany park maszynowy oraz brak pieniędzy na jego wymianę. Zdaniem Komisji, resort łączności powinien zwrócić większą uwagę na te problemy. Z materiałów resortu oraz NIK wynika, że wypadkowość w omawianych zakładach ma tendencję minimalnie spadkową. W zakładach wizytowanych tendencja ta jest znacząca. Sytuację w tej dziedzinie poprawić może jedynie zwiększenie nakładów inwestycyjnych, zmierzające do wyeliminowania zagrożeń, takich jak nadmierny hałas, duże zapylenie, a szczególnie zbyt duże zanieczyszczenie stanowisk pracy. Zamierzenia przedstawione w materiałach resortu powinny być z całą konsekwencją zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#EdwardBoroń">W zakładach wizytowanych przez zespół posłów widać troskę kierownictwa, organizacji politycznych i samorządowych, związków zawodowych o poprawę warunków pracy oraz warunków socjalnych. Osiągnięcia tych zakładów są znaczne, co odzwierciedla systematyczny spadek liczby wypadków. Wiele uwagi poświęcę się sprawom socjalnymi zdrowotnym, stanowiskom pracy chronionej, działalności kulturalnej i wypoczynkowi. Właściwa jest rotacja na stanowiskach wymagających szczególnej koncentracji. Pracownicy wizytowanych zakładów mówili, iż doceniają duży wkład pracy i wysiłek kierownictwa w poprawę warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#EdwardBoroń">Komisja pozytywnie ustosunkowuje się do wniosków przedstawionych przez NIK zwracając jednocześnie uwagę na doskonalenie form zadań przyjętych do realizacji przez przedsiębiorstwa resortu łączności. Proponujemy zatem przyjąć materiały przedłożone przez resort oraz NIK.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#EdwardBoroń">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli Bogdan Sawicki: W połowie ub.r. Najwyższa Izba Kontroli, wspólnie z Państwową Inspekcją Pracy, przeprowadziła kontrolę warunków pracy w przedsiębiorstwach przemysłu i budownictwa Ministerstwa Łączności. Kontrolą objęto 7 z 12 istniejących przedsiębiorstw przemysłowych i 8 z 10 przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#EdwardBoroń">Stan bezpieczeństwa i warunków pracy w skontrolowanych przedsiębiorstwach jest dość zróżnicowany. We wszystkich stwierdzono występowanie - w mniejszej lub większej skali - zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników. Zagrożenia te spowodowane były: obecnością w atmosferze czynników szkodliwych dla zdrowia, niesprawnością eksploatowanych maszyn i urządzeń, wykonywaniem niektórych rodzajów pracy bez stosowania odpowiednich urządzeń ochron osobistych, a także przez osoby nieposiadające wymaganych uprawnień. Występowanie niedopuszczalnych stężeń czynników szkodliwych dla zdrowia wynikało z niesprawności instalacji wentylacyjnych, bądź też stosowania niewłaściwych technologii produkcji.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#EdwardBoroń">Niesprawność maszyn i urządzeń spowodowana była przede wszystkim brakiem osłon na układach napędowych i elementach wirujących. Przyczyną tego stanu były niewłaściwe działania służb konserwatorskich oraz niedostateczny nadzór bezpośredni. Natomiast wykonywanie pracy w sposób zagrażający bezpieczeństwu, poza nielicznymi brakami w wyposażeniu, spowodowane było nieprzestrzeganiem w praktyce zasad bhp i brakiem odpowiedniej kontroli i nadzoru w tym zakresie. Na warunki pracy niekorzystnie wpływało też niewłaściwa zagospodarowanie pomieszczeń powodujące zagrożenie wypadkowe.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#EdwardBoroń">Kontrole wykazały także nieprawidłowości w szkoleniu i realizacji zadań związanych z poprawą warunków pracy, w przydzielaniu i korzystaniu z odzieży ochronnej i roboczej, a także brak obowiązkowych badań lekarskich. Ustalenia kontroli wskazują na niewystarczającą skuteczność nadzoru funkcjonalnego nad prawidłowością warunków pracy. Mało efektywne były także działania zakładowych służb bhp oraz społecznych inspektorów pracy. Przejawiało się to w niepodejmowaniu niezbędnych działań na rzecz poprawy warunków pracy oraz w występowaniu licznych zagrożeń, których usunięcie nie wymagało nakładów inwestycyjnych. Za stwierdzone uchybienia karano sankcjami porządkowo-dyscyplinarnymi. Zastosowano je wobec 46 pracowników.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#EdwardBoroń">Z odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne NIK wynika, że realizacje wniosków nie budzi w zasadzie zastrzeżeń. Potwierdzają to także informacje zebrane w trybie kontroli sprawdzającej w Ministerstwie Łączności. Resort wykazał dużą troskę o pełną realizację wniosków pokontrolnych i upowszechnienie ich działań na inne, niekontrolowane przedsiębiorstwa. Działania te dotyczyły zwłaszcza: usprawnienia funkcjonowania służb bhp, zwiększenia nadzoru funkcjonalnego, upowszechnienia ustaleń kontroli.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#EdwardBoroń">Zarówno przebieg kontroli, jak i realizacja jej wyników wskazują, że niezależnie od występujących czynników obiektywnych, decydujący wpływ na warunki pracy wywiera systematyczna troska o te zagadnienia ze strony nadzoru technicznego i służb bhp w przedsiębiorstwach. Dowodem tego są wyniki działań pokontrolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejGałęziowski">Z przedstawionych materiałów wynika, że w poprawie warunków i bezpieczeństwa pracy dużą rolę odgrywać będą inwestycje. Chciałbym zapytać, czy inwestycje z listy zaprezentowanej przez resort będą finansowane ze środków własnych przedsiębiorstw? Czy są one w stanie wypracować odpowiedni do tego zysk?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejGałęziowski">Jak to możliwe, by kierownictwa zakładów nie zgłaszały wypadków zbiorowych i śmiertelnych? Widzę, że prowadzenie dla nich szkoleń było rzeczą słuszną.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CzesławWitkowski">Od 38 lat pracuję w przemyśle i znam doskonale trudności zaopatrzeniowe. Skoro 60% parku maszynowego przemysłu resortu łączności jest wyeksploatowane, to w jaki sposób resort ma zamiar odnowić swoje przedsiębiorstwa. Według mojej informacji w najbliższym czasie będzie to niemożliwe, a dalsza praca na wyeksploatowanym sprzęcie grozi zwiększeniem liczby wypadków.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#CzesławWitkowski">Powszechnie stosuje się ekwiwalenty za odzież ochronną i roboczą. Pieniądze te są najczęściej przeznaczone na inne, przyjemniejsze cele. Czy resort widzi jakąś możliwość zmuszenia służb zaopatrzeniowych do zaopatrywania pracowników w ten sprzęt. Wolą one, jak dotąd, dawać pieniądze. Kiedy ludzie zaczną w pracy chodzić ubrani estetycznie i bezpiecznie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#CzesławWitkowski">Z materiałów wynika, że resort robi wszystko, by zapobiec chorobom powstającym z nadmiernego hałasu. Działania te jednak mają na celu przede wszystkim wyciszenie maszyn, hal itp. Czy podejmie się jakieś działania w celu zmuszenia ludzi do używania indywidualnych środków zabezpieczających przed hałasem?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#CzesławWitkowski">Jakie są w resorcie prace zabronione dla kobiet? Mnie resort łączności kojarzy się przede wszystkim z pocztą, urzędami. Mówi się tutaj wiele o szkoleniu dyrektorów przedsiębiorstw. Akurat ta grupa jest najlepiej przygotowana. Może należałoby raczej skoncentrować się na szkoleniu kierowników oddziału, brygadzistów itp.?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#CzesławWitkowski">Minister stwierdził, że współpraca ze związkami zawodowymi układa się dobrze. Czy oznacza to, że związki zawodowe są prężne, czy też ulegają presji ministra?</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#CzesławWitkowski">W poniedziałek dyskutowaliśmy w Wojewódzkim Zespole Poselskim w Pile na temat funkcjonowania łączności. Poinformowano nas wówczas, że łącznościowcy mają duże trudności ze znalezieniem wykonawców inwestycji. Jak się ta sprawa przedstawia w całym resorcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzySurowiec">Trzeba stwierdzić, że liczba wypadków związanych z pracą zmalała generalnie w całym przemyśle i nie należy tak bardzo eksponować wyników resortu łączności w tej dziedzinie. Na str. 12 materiałów resortu mowa jest o badaniach nad warunkami pracy kobiet, w przemyśle teleelektronicznym, które rozpoczną się w 1987 r. Dlaczego tak późno? Czy dotychczas takie badanie nie były prowadzone?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzySurowiec">W przedstawionych nam materiałach wymieniono złe oświetlanie jako element złych warunków pracy. Rozumiem, że niektóre nie leżą w gestii przedsiębiorstw i resortu, ale czyżby w resortach brakowało dobrych elektryków?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzySurowiec">Bulwersuje niska jakość odzieży roboczej. Może NIK zajęłaby się przeprowadzeniem kontroli na ten temat u producentów tej odzieży?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzySurowiec">Wiele razy wspominano o konieczności zatrudnienia pracowników służb bhp o wysokich kwalifikacjach. Dla mnie wysokie kwalifikacje w tej dziedzinie powinien mieć kierownik i brygadzista. Pracownik bhp to jedynie rejestrator uchybień i wystarczy, że będzie znał przepisy i był dostatecznie sumienny.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejPolok">Wkraczając w drugi etap reformy musimy szczególną uwagę zwracać na poprawę warunków bhp, ochronę zdrowia i sprawę socjalną. W 1980 r. przeprowadzono analizę, z której wynika, że jeden wypadek w przemyśle kosztował nas średnio 1,5 do 1,8 mln zł. Dzisiaj należałoby to pomnożyć przez 5. Pamiętajmy, że te 7–8 mln zł za każdy wypadek zapłacą przedsiębiorstwa. Optymistyczne jest, że maleje liczba wypadków, ale w dalszym ciągu w naszym kraju stosunek liczby emerytów do liczby rencistów jest jak 1:1, podczas gdy w Czechosłowacji jak 1:2,5, a w Anglii jak 1:4. Powinniśmy z tego wyciągnąć wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełKołodziejczyk">Omawiane dziś problemy są niezwykle ważne dla związków zawodowych. W resorcie łączności mamy zakłady o dużym zróżnicowaniu warunków pracy i bhp. Pozytywne wskaźniki dotyczą jedynie dużych, nowoczesnych zakładów. I tam można jednak znaleźć oddziały lub stanowiska pracy o dużym zagrożeniu. Wiele jest zakładów małych i starych, w których ludzie pracują w bardzo złych warunkach. W Gdańsku np. zakład mieści się w byłej stajni, w Szczecinie w starej gazowni, a w Zambrowie w byłych carskich koszarach. To, że warunki pracy nie polepszają się nas nie zadowala. Nie możemy porównywać się do takich przemysłów, jak np. hutnictwo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełKołodziejczyk">Co pewien czas, gdy ocenia się warunki pracy, mowa jest o jakości odzieży ochronnej. Jeden z posłów wspomniał już o tym. Oprócz producentów odzieży ochronnej jest także instytucja, która wydaje jej atesty. Należy doprowadzić do sytuacji, w której robotnicy będą otrzymywali odzież ochronną, a nie ekwiwalent.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PawełKołodziejczyk">Stan parku maszynowego przemysłu łączności pozostawia wiele do życzenia. Związkowcy wielokrotnie wypowiadali się na ten temat. Mowa jest o licznych inwestycjach, ale część z nich to pobożne życzenia. Sporo do życzenia pozostawiają także kwalifikacje ludzi zatrudnionych w służbach bhp. Wiele mówi fakt, że tylko 80% robotników, którzy powinni robić okresowe badania ochronne badania te przeprowadza.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PawełKołodziejczyk">Odpowiedzi udzielił minister łączności Władysław Majewski: Nie potrafimy ocenić, czy planowane zadania w poszczególnych przedsiębiorstwach przemysłowych i budownictwa łączności będą w pełni zrealizowane. Nie mamy w tej chwili możliwości określenia stanu faktycznego. Jak będzie przedstawiała się sytuacja dokładniej mogliby dyrektorzy przedsiębiorstw, ale myślę, że i oni w tej chwili nie są w stanie więcej na ten temat wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PawełKołodziejczyk">Zgadzam się z tym, że należy prowadzić szkolenie zarówno dyrektorów przedsiębiorstw, jak i pracowników zatrudnionych w komórkach bhp. Dyrektor i pracownik powinni być przeszkoleni w innym zakresie niż robotnicy. Uważam, że program szkolenia w zakresie bhp nie jest zły, gorzej wygląda, jego realizacja w poszczególnych przedsiębiorstwach.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PawełKołodziejczyk">Moim zdaniem, pracownik służb bhp powinien nie tylko dobrze znać przepisy, ale być również wysokiej klasy specjalistą z wykształceniem technicznym. Jeśli będzie on tylko znał dobrze przepisy bhp, to jego rola sprowadzi się do rejestrowania przypadków zagrożeń, a nie do usuwania nieprawidłowości. Innym problemem jest to, czy posiadamy takich wysoko kwalifikowanych behapowców?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PawełKołodziejczyk">W każdym razie musimy robić wszystko, ażeby pozyskiwać dobrych pracowników do służb bhp.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PawełKołodziejczyk">W przedsiębiorstwach łączności odnotowujemy duży stopień dekapitalizacji maszyn i urządzeń. Wiele z nich wymaga wymiany. Zakupienie nowych maszyn i urządzeń wiąże się z koniecznością przeznaczenia na ten cel środków dewizowych, i to głównie na zakupy ze strefy dolarowej, których resort nasz prawie nie posiada. Sytuacja w tej dziedzinie jest dramatyczna. W kraju produkujemy niektóre typy maszyn potrzebnych w przedsiębiorstwach przemysłowych łączności, np. obrabiarki, ale tych przeznacza się bardzo mało na rynek krajowy, idą one głównie na eksport. Grozi nam dalsza dekapitalizacja majątku trwałego, a co za tym idzie pogorszenie jakości produkcji i wzrost stopnia zagrożenia warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PawełKołodziejczyk">Staramy się eliminować zjawisko wypłacania ekwiwalentów za odzież ochronną, ale jeżeli nie jesteśmy w stanie przydzielić tej odzieży, gdyż produkcją krajowa nie zaspokaja wszystkich potrzeb, to zmuszeni jesteśmy wypłacać ekwiwalenty. Tak więc wyjaśniamy, że nie chodzi tylko o suchy zakaz wypłat, ale o poprawę zaopatrzenia przedsiębiorstw w odzież ochronną.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PawełKołodziejczyk">Zagrożenia warunków pracy w przedsiębiorstwach przemysłu łączności są podobne jak w przemyśle elektromaszynowym. Mamy urządzenia chroniące pracowników przed nadmiernym hałasem, ale pracownicy nie korzystają z tych osłon. Winny jest nadzór techniczny. Pracownicy tłumaczą się tym, że osłony są niewygodne, za ciężkie. My niestety nie mamy wpływu na poprawę jakości typu osłon ochronnych, chociaż stale sygnalizujemy ten problem.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PawełKołodziejczyk">Działacze związków zawodowych są bardzo aktywni i bojowi. Bardzo często występuje duża różnica zdań pomiędzy administracją i organami związkowymi. Moim zdaniem, jest to dobre zjawisko i normalne, gorzej byłoby, gdyby była zupełna zgodność stanowisk. W toku dyskusji, sprzeczek, steramy się usuwać kontrowersje i dochodzimy do określonych uzgodnień.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PawełKołodziejczyk">W dyskusji sygnalizowano, że istnieją duże trudności w wykonywaniu robót kablowych dla przedsiębiorstw łączności na terenie woj. pilskiego. To samo przedsiębiorstwo, które wykonuje roboty dla resortu łączności obsługuje również innych inwestorów.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#PawełKołodziejczyk">Zgadzam się z tym, że w pierwszej kolejności powinny być zaspokojone potrzeby łączności, ale zdarzają się przypadki, że musimy ustąpić i wykonywać inne, pilniejsze roboty.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#PawełKołodziejczyk">Reforma gospodarcza nie sprzyja rozbudowie przedsiębiorstw i jest to w generalnym założeniu słuszne. W resorcie łączności jeden z najważniejszych wskaźników wzrostu nakładów inwestycyjnych i tutaj powinno się dopuścić do rozbudowy przedsiębiorstw wykonawczych. Brak tych mocy może być barierą terminowej realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#PawełKołodziejczyk">Staramy się eliminować szkodliwość pracy, zwłaszcza na stanowiskach, gdzie zatrudnione są kobiety. Przyznajemy, że nie zawsze działania nasze są wystarczające.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#PawełKołodziejczyk">W dyskusji stwierdzono, że w wielu zakładach stan oświetlenia jest bardzo zły. Za to odpowiada dyrektor zakładu i służba bhp. Zwrócimy na to uwagę przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#PawełKołodziejczyk">Mechanizmy przyznawania rent inwalidzkich nie zawsze są właściwe. Niektórym osobom opłaca się przejść wcześniej na rentę i nie pracować.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#PawełKołodziejczyk">Zdajemy sobie sprawę, że stan budynków zakładów przemysłowych resortu łączności jest bardzo zróżnicowany. Niektóre z nich, jak np. w Zambrowie mieszczą się jeszcze w starych carskich koszarach i warunki pracy są tam na pewno gorsze niż w innych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGałęziowski">W czasie wizytacji Wytwórni Telefonów w Radomiu dyrektor tego zakładu poinformował nas, że w ciągu 4 lat uda mu się na modernizację tych zakładów przeznaczyć ok. 550 mln zł. Chciałbym dowiedzieć się, czy jest to realne?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WalentyTrzmiel">Nie jest to na pewno łatwe, gdyż banki stosują wobec nas politykę „twardego pieniądza”, ale przypuszczam, że uda się nam osiągnąć przeciętny zysk netto ok. 170 mln zł rocznie. Z kwoty tej 50 mln zł przeznaczamy na nagrody dla pracowników, otrzymujemy jednak dodatkowe premie z tytułu eksportu. Myślę, że nasze zamierzenia będą mogły być zrealizowane. Na poprawę warunków pracy możemy przecież zaciągnąć 5-letni kredyt bankowy na dogodnych warunkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewBiałecki">Na dzisiejszym posiedzeniu podjęliśmy dyskusję nad ważnym tematem dla załóg przedsiębiorstw przemysłowych i budowlanych łączności. Jak wynika z informacji i dyskusji, obserwujemy systematyczną poprawę warunków pracy. Zarówno kierownictwa zakładów pracy, jak i resort poświęcają sprawom bhp wiele uwagi, o czym świadczą zmniejszające się wskaźniki wypadkowości.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewBiałecki">Prosilibyśmy, ażeby Najwyższa Izba Kontroli zbadała sprawę jakości odzieży ochronnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanSawicki">Najwyższa Izba Kontroli prowadziła już takie badania i prześle Komisji swoje uwagi na ten temat.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BogdanSawicki">Komisja przyjęła do wiadomości przedstawione informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewBiałecki">W swoim czasie otrzymaliśmy pismo z Przedsiębiorstwa Transportu Samochodowego Łączności, w którym zwracano uwagę na wiele nurtujących problemów i niedociągnięć, powodujących narastanie trudności w realizacji planów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewBiałecki">Na bazie tego wystąpienia oraz obserwacji i wizytacji poselskich opracowaliśmy dezyderat, który zostanie skierowany do wicepremiera Zbigniewa Szałajdy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewBiałecki">W dezyderacie tym Komisja postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZbigniewBiałecki">- zastąpienie, istniejącego jeszcze w okresie przed wprowadzeniem reformy gospodarczej, systemu wynagrodzeń - nowymi, motywacyjnymi systemami płac, uwzględniającymi specyfikę pracy transportu i wydłużony czas pracy kierowców;</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZbigniewBiałecki">- poprawę struktury środków transportu, a przede wszystkim zwiększenie dostaw taboru średniotonażowego i małolitrażowego;</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#ZbigniewBiałecki">- zagwarantowanie rozwoju przedsiębiorstw transportu samochodowego przez dostosowanie systemu ekonomiczno-finansowego do specyfiki tych przedsiębiorstw.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>