text_structure.xml
26.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 października 1987 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację o działalności posłów - członków WZP w Il kwartale 1987 r.;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację o działalności wojewódzkich zespołów poselskich w IV sesji IX kadencji Sejmu;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- propozycję zmian zasad sprawozdawczości dotyczącej działalności posłów - członków WZP i wojewódzkich zespołów poselskich;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W posiedzeniu wziął udział szef Kancelarii Sejmu Maciej Wirowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZenonWróblewski">Na dzisiejsze posiedzenie wnosimy dwie sprawy: kolejne informacje zbiorcze o działalności posłów - członków WZP i wojewódzkich zespołów poselskich oraz projekt zmian w systemie sprawozdawczości.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZenonWróblewski">W pierwszej sprawie prosilibyśmy - zgodnie z przyjętym trybem - o wyrażenie opinii Komisji przed skierowaniem obydwu informacji zbiorczych do Prezydium Sejmu. Po ich akceptacji zostaną przekazane wszystkim WZP w celu wykorzystania w dalszych pracach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZenonWróblewski">Druga sprawa to modyfikacja systemu sprawozdawczości dotyczącej działalności posłów - członków WZP oraz wojewódzkich zespołów poselskich. Przekazaliśmy Komisji notatkę wyjaśniającą istotę proponowanych zmian w dotychczasowym systemie sprawozdawczości oraz sesyjnej ankiety sprawozdawczej sporządzanej przez WZP i wzoru informacji posła dla WZP.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZenonWróblewski">Zmniejszenie z 10. do 2. liczby sporządzanych przez WZP informacji sprawozdawczych (przesyłanych po zamknięciu każdej sesji sejmowej) niewątpliwie uwolni zespoły od pewnego nadmiaru „prac papierkowych”, a uzyskany w ten sposób czas, pozwoli spożytkować na dalsze doskonalenie merytorycznych funkcji i zadań WZP.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZenonWróblewski">Doskonaląc treść ankiety sprawozdawczej sporządzanej przez WZP staraliśmy się eliminować z niej - w części statystycznej i w części analitycznej - nazbyt szczegółowe dane liczbowe i część pytań opisowych, na które uzyskiwaliśmy odpowiedzi niemal w identycznym brzmieniu, i które okazały się mało przydatne dla zbiorczych uogólnień. W miejsce tych pytań proponujemy sięgnięcie do pewnych danych statystycznych, które są w posiadaniu sekretariatów WZP, a dotychczas nie były wykorzystywane. Idzie o to, by informacje analityczno-opisowe prowokowały do sygnalizowania nowych zjawisk, bądź przedstawiania problemów w ich dynamicznym rozwoju.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZenonWróblewski">Pozwoli to nie tylko na formułowanie w zbiorczych opracowaniach bardziej wszechstronnych i pogłębionych treściowo informacji o działalności WZP, a więc na pełniejsze ich wykorzystanie w pracach Sejmu i jego organów, co postulowała Komisja, ale stanie się również dla samych WZP pożyteczną platformą inspiracji i wymiany doświadczeń.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZenonWróblewski">Tym samym celom ma służyć przesyłanie wraz z ankietą tematycznego wykazu opracowań i opinii skierowanych do Prezydium Sejmu i komisji sejmowych oraz ocen i analiz, które dotyczą ustawowych funkcji WZP, tj. stwarzania warunków organizacyjnych dla utrzymania i zacieśnienia więzi Sejmu i posłów z wyborcami oraz dla udzielania posłom pomocy w wykonywaniu przez nich czynności wynikających ze sprawowania mandatu poselskiego. Nie będzie to ani WZP ani dla ich sekretariatów dodatkowym obciążeniem, ponieważ mają to być tylko te opracowania i opinie, które zostały już skierowane w okresie sprawozdawczym do Prezydium Sejmu lub komisji sejmowych oraz takie oceny i analizy, które w tym czasie były przedmiotem obrad wojewódzkiego zespołu poselskiego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZenonWróblewski">Zakres tematyczny proponowanej ankiety sprawozdawczej i wzoru informacji posła dla WZP pozostaje w zasadzie identyczny z dokumentami dotychczas obowiązującymi. Proponowane modyfikacje służą lepszemu wykorzystaniu ankiety w pracach Sejmu i jego organów oraz dostosowaniu ich formy do komputerowego systemu przetwarzana danych, który w coraz szerszym zakresie jest wykorzystywany w pracach informacyjno-sprawozdawczych Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZenonWróblewski">Proponujemy, by nowe formy sprawozdawczości weszły w życie z początkiem 1988 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejGawłowski">Generalnie podzielam pogląd dyr. Z. Wróblewskiego o potrzebie zmniejszenia obciążenia WZP sprawozdawczością.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejGawłowski">Druk pt. „Informacja posła” jest nadmiernie rozbudowany, więc żeby go wypełniać poseł będzie zmuszony prowadzić dokładną ewidencję różnych form działalności terenowej. I tak np. problematyka interwencji według grup zagadnień wymagałaby prowadzenia przez każdego posła własnego rejestru. Dotychczas takie zbiorcze rejestry prowadzą sekretariaty wojewódzkich zespołów poselskich, W części dotyczącej spotkań lub dyżurów nie uwzględniono liczby przyjętych interesantów (w czasie dyżuru przed spotkaniem) oraz podjętych interwencji, podczas gdy w „Informacji sesyjnej” zawarto pytanie o liczbę interwencji w sprawach przyjętych na spotkaniach. Mogą zatem wystąpić rozbieżności, zwłaszcza że na str. 3 w punkcie 3 „Problematyka interwencji” należałoby wykazać liczbę - łącznie ze sprawami przyjętymi na spotkaniach poselskich.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 3 w pkt. 2 zamiast „skarg i wniosków” należałoby użyć sformułowania „spraw”, bowiem na dyżury zgłaszają się przede wszystkim interesanci z prośbą o interwencję w indywidualnych sprawach, które bardzo rzadko mają znamiona skarg czy wniosków.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 4 rozgranicza się udział posła w sesjach WRN i rad narodowych stopnia podstawowego oraz w posiedzeniach ich komisji, natomiast w „Informacji sesyjnej” mówi się ogólnie o uczestnictwie w sesjach rad narodowych i posiedzenia komisji. Należałoby to ujednolicić.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejGawłowski">Sprecyzowania wymaga okres, za jaki poseł sporządza informację (kwartał, półrocze) i termin, w jakim powinna być ona złożona w sekretariacie WZP.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejGawłowski">Tytuł drugiej ankiety - „Sesyjna informacja” jest nieadekwatny do okresu, za jaki ma być sporządzana. Obejmuje bowiem również przerwę międzysesyjną.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejGawłowski">Przekazywanie telefonicznie lub teleksem danych zawartych w części I w okresie trzech dni po zamknięciu sesji - może okazać się w praktyce problematyczne, ponieważ informacja posła nie zawsze dociera do sekretariatu zespołu poselskiego w odpowiednim terminie. Dotyczy to zwłaszcza posłów zamieszkujących poza terenem województwa.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 1 w pkt. 2 celowym wydaje się dodanie litery c) „w czasie dyżuru zgłosiło się… obywateli”, zwłaszcza, że na str. 2 zawarto pytanie o liczbę interwencji w sprawach przyjętych na spotkanie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 3, pkt 2 a) zawiera niejasny termin „osiedleńców”. Czy chodzi tu np. o komitety osiedlowe samorządu mieszkańców?</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 5, pkt 1 może lepiej byłoby pominąć wyraz „zaplanowany”, bowiem z reguły wszyscy posłowie, którzy zostali ujęci w planie dyżurów pełnią je, mogą jedynie mieć miejsce przypadki zmiany kolejności. Z różnych jednak powodów nie wszyscy posłowie - członkowie WZP - przewidziani są w planie dyżurów. Np. poseł Tadeusz Czechowicz jest ambasadorem, więc dyżurów nie pełni.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 5, pkt 3 wydaje się wątpliwy. Nowe zjawiska w organizacji dyżurów i napływie spraw mogą wystąpić sporadycznie, o czym można zamieścić informację w rubryce „uwagi”.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 6, pkt 3 „więź posłów z radami narodowymi i ich organami” będzie zawierać informacje powtarzalne, np. wykorzystanie przez posłów wniosków, uwag czy opinii w pracach komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 9, pkt 1 ma być podana charakterystyka społeczno-środowiskowa. Jest ona uchwytna tylko na dyżurach poselskich, a zatem informacja nie będzie w pełni reprezentatywna.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 9, pkt 2 - w wykazie problematyki skarg, podań i wniosków obywateli „problematykę produkcji” należałoby z pkt. 2 przenieść do pkt. 5 „handel, rzemiosło i usługi”, byłoby to bardziej zgodne z II etapem reformy.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 12 należałoby rezygnować z przekazywania takich informacji, bowiem ewentualne doświadczenia z działalności WZP mogą być i chyba są wymieniane na spotkaniach Prezydium Sejmu z przewodniczącym i Sekretarzami WZP.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#AndrzejGawłowski">Na str. 13 okresowe przesyłanie ocen i analiz dotyczących działalności WZP wydaje się niecelowe, ponieważ z każdego posiedzenia zespołu poselskiego przekazywane są do Kancelarii Sejmu protokoły wraz z załącznikami.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#AndrzejGawłowski">Tematyczny wykaz opracowań i opinii skierowanych do Prezydium Sejmu i komisji sejmowych należałoby przenieść na str. 8 do pkt.1.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaRutkowska">Rozumiem, że poseł A. Gawłowski nie podważa tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejGawłowski">Nie, wprost przeciwnie, zaznaczyłem na początku wystąpienia, że zmniejszy to znacznie obciążenie obsługi technicznej wojewódzkich zespołów poselskich. Proszę tylko o uwzględnienie przytoczonych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKrólewski">Z pewnością przedłożona nam informacja daje obraz tego, co dzieje się w wojewódzkich zespołach poselskich. Zadaniem naszej Komisji jest śledzenie, na ile wojewódzkie zespoły uczestniczą w pracach Sejmu. Z tym jednak, że niektóre dane zawarte w informacji nie zawsze pozwalają na wyciągnięcie wniosków. Oprócz tych informacji powinny być więc sformułowane wnioski. Dobrze się dzieje, że zanosi się na uproszczenie tej sprawozdawczości.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKrólewski">W informacji o działalności posłów zainteresował mnie załącznik na str. 2, w którym stwierdzono, że Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. wysłał pismo zawierające stanowisko sprzeczne z ustawą o prawach i obowiązkach posłów. Proponuje się w nim mianowicie połączenie obsługi wojewódzkiego zespołu poselskiego z biurem WRN. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że takie tendencje będą się nasilały. Będą one występowały tam, gdzie WZP jest stosunkowo mało liczny. Należy też brać pod uwagę to, że w ramach II etapu reformy będziemy dążyć do kompresji etatów w urzędach wojewódzkich. Nie podzielam tego poglądu bez zastrzeżeń, ale prawdą jest, że inna jest rola dyrektora wydziału finansowego, któremu podlega 100 osób, inna zaś dyrektora będącego szefem WZP. Formalnie rzecz biorąc są oni takimi samymi dyrektorami i mają takie same pensje. Nic dziwnego, że budzi to pewne opory. Nie powinniśmy likwidować tego, co z takim trudem udało się wypracować w IX kadencji - mam na myśli obsługę WZP - ale powinniśmy też wiedzieć, że sytuacja kadrowa w niektórych urzędach wojewódzkich skłania do proponowania takich zmian. Często formułuje się pod naszym adresem pytanie, w jakim stopniu interwencje poselskie są skuteczne. Muszę się przyznać, że nie wiem, czy skuteczność ta poprawia się, czy też pogarsza.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKrólewski">Powinniśmy się też liczyć z tym, że w II etapie reformy gospodarczej będą zupełnie inne warunki działania i że należy podejmować tylko takie interwencje, które mogą być podejmowane.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKrólewski">Uproszczenie sprawozdawczości jest celowe. Należałoby się tylko zastanowić, na ile te informacje, które zamierza się uzyskać są potrzebne. Podejrzewam, że nie zawsze są one niezbędne i niepotrzebnie produkuje się tylko olbrzymią masę papieru. Czy można by więc iść jeszcze dalej i z niektórych spraw zrezygnować?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaRutkowska">Powinniśmy zdecydować, czy popieramy przedstawione nam informacje i rekomendujemy je Prezydium Sejmu i wojewódzkim zespołom poselskim. Myślę, że tak. Materiały sprawozdawcze potwierdzają, że aktywność posłów w terenie jest nadal bardzo wysoka. Chyba jest to poziom jeszcze wyższy niż notowaliśmy w II sesji. W dalszym ciągu duża jest liczba spotkań, dyżurów i interwencji. Można z tego wyciągać wnioski, że mimo 2-letniego upływu kadencji posłowie nadal utrzymują ścisłą więź z wyborcami. W materiale tym są jednak sygnalizowane uwagi szczegółowe, które należy przeanalizować. Mnie utkwił w pamięci fakt, że nie wszędzie PRON zajmuje się organizowaniem spotkań poselskich, choć jest do tego prawnie zobowiązany. Taka sytuacja ma miejsce w woj. wałbrzyskim, a orientuję się, że podobnie jest w woj. katowickim. Należałoby więc może zwrócić się z uwagą do Rady Krajowej PRON, aby pobudziła w tych województwach organizacje PRON do spełnienia tego obowiązku. Powinniśmy się zwrócić do Kancelarii Sejmu, a właściwie do sekretarzy komisji, aby informowali wojewódzkie zespoły poselskie o planowanych wizytacjach na ich terenie. Wiele WZP nie wie o nich zawczasu, a chciałoby przecież odpowiednio przygotować się i uczestniczyć w wizytacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ElżbietaRutkowska">Kolejna sprawa to zbyt późne przesyłanie materiałów przeznaczonych do konsultacji, np. projektów ustaw. Musimy uparcie rezerwować sobie jak najwięcej czasu do konsultowania projektów decyzji z wyborcami.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ElżbietaRutkowska">Powtarza się wreszcie postulat, aby nie „zarywać” pierwszego tygodnia miesiąca i poniedziałków, które - jak wiadomo - przeznaczone są na pracę poselską w terenie. Programowanie prac komisji jest sprawą ich prezydiów, ale warto zadbać o to, aby nie następowały pod tym względem kolizje.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ElżbietaRutkowska">Wojewódzkie zespoły poselskie powinny zadbać o lepsze rozpropagowanie swojej pracy w lokalnych środkach przekazu. Można by zasugerować, aby marszałek na spotkaniu z przewodniczącymi wojewódzkich zespołów poselskich nakłaniał je do lepszego informowania o własnej pracy.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ElżbietaRutkowska">Popieramy propozycje zmian w sprawozdawczości, gdyż - jak powiedział poseł A. Gawłowski - zmniejszają obciążenie biurokratyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZenonWróblewski">Zakres tematyczny wzorów był konsultowany z 10. sekretariatami WZP. Jeśli chodzi o uwagę dotyczącą informacji o udziale posła w sesjach WRN i rad narodowych stopnia podstawowego, to WZP mówiły, że prowadzą taką ewidencję, ale dobrze będzie, jeśli niezależnie od tego, poseł będzie dostarczał własnych informacji. Wiele WZP podejmuje analizę skuteczności ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego i z tego punktu widzenia udział posłów w pracy rad narodowych Jest bardzo ważny.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZenonWróblewski">Jak często poseł ma sporządzać te informacje? My postulujemy, żeby co miesiąc, bo to ułatwia ewidencjonowanie pewnych spraw, zwłaszcza, że pamięć ludzka jest zawodna. Jednak od wojewódzkich zespołów poselskich zależy, jaki termin sobie ustalą. Inne uwagi posła A. Gawłowskiego są słuszne bądź mają charakter redakcyjny i postaramy się uwzględnić je.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZenonWróblewski">Ankieta „Sesyjna informacja” obejmuje również okres międzysesyjny, co wynika z danych o okresie, jakiego ten dokument dotyczy. System sesyjny przyjmujemy dla ujednolicenia i dla potrzeb informacyjnych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZenonWróblewski">Sformułowanie „osiedleńcze” jest rzeczywiście nieszczęśliwe. Chodzi nam o otwarte zebrania mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ZenonWróblewski">Umieszczenia nowej rubryki dotyczącej doświadczeń godnych upowszechnienia bardzo domagały się wojewódzkie zespoły poselskie. Pozostałe uwagi zostaną uwzględnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaRutkowska">Czy poseł A. Gawłowski przyjmuje takie wyjaśnienia?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ElżbietaRutkowska">Treść i zakres „Informacji posła” powinny ustalać same WZP. Jaka ma być częstotliwość tych informacji, to też ich sprawa. Zdaje się, że w tej chwili jest to jeden kwartał.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ElżbietaRutkowska">Należy też raczej popierać utrzymanie punktu dotyczącego upowszechniania dobrych doświadczeń. Obieg informacji jest dość ubogi, spotkania marszałka Sejmu z przedstawicielami WZP odbywają się niezbyt często. Taka rubryka nie zaszkodzi więc, a może wzbogacić obieg informacji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ElżbietaRutkowska">Przypominam, że w planie pracy naszej Komisji mamy temat dotyczący skuteczności pracy poselskiej w terenie. Rozpatrzymy go prawdopodobnie w styczniu. Skuteczność interwencji poselskich przedstawia się dosyć różnie w różnych województwach, różne też są tego uwarunkowania. Trzeba to więc rozpatrzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejWirowski">Prace nad uproszczeniem sprawozdawczości obejmują nie tylko mniejszą częstotliwość informacji, ale i objętość tych sprawozdań, co jest zgodne z postulatem posłów A. Gawłowskiego i B. Królewskiego. Chętnie uwzględnimy propozycje, aby zrezygnować z niektórych pytań.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MaciejWirowski">Zakładamy przechodzenie na elektroniczne przetwarzanie informacji. Nie chodzi nam więc o długie opisy, lecz o zwięzłe dane, choć mogą to być również dane tekstowe.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MaciejWirowski">Bardzo ważne jest informowanie w środkach masowego przekazu o terenowej pracy posłów. Jest to bardzo palący problem. Działalność poselska nie jest prowadzona tylko w centrum, ale w znacznej części także w terenie. Tymczasem dziennikarze koncentrują się przede wszystkim na tym, co dzieje się wokół wielkich wydarzeń na Wiejskiej. Wiadomo, że niełatwo jest pisać na tematy lokalne. Ubiegłoroczny konkurs dziennikarski na prace o tematyce sejmowej dowiódł jednak, że są dziennikarze, którzy potrafią to dobrze robić.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MaciejWirowski">Sprawę informowania o wyjazdach poselskich zespołów wizytujących do różnych województw poruszymy na jutrzejszym spotkaniu marszałka Sejmu z przewodniczącymi WZP. Problem jednak także w tym, żeby WZP informowały o podejmowaniu problemów należących do zakresu działania jakiejś komisji.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#MaciejWirowski">W piśmie do wojewodów zaprotestowaliśmy przeciwko próbom łączenia sekretariatów WZP z biurami rad narodowych. Uzyskaliśmy w tej sprawie poparcie URM.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HelenaGalus">W przeszłości zwracałam uwagę na potrzebę skoordynowania terminów sesji WRN z posiedzeniami Sejmu. Jeśli się orientuję, w dalszym ciągu brak takiej koordynacji. Ogranicza to nasz udział w pracach rad narodowych i jest źle oceniane przez radnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaRutkowska">Pamiętam, że była stawiana taka sprawa i nie podjęliśmy jej. Nie jest możliwe, aby Prezydium Sejmu uzgadniało terminy z WRN.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HelenaGalus">Od dwóch lat mogliśmy uczestniczyć tylko w 2. posiedzeniach WRN. Zbieżność terminów wydaje się jakby celowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejGawłowski">Jeśli mówimy o WZP, to należy brać pod uwagę specyfikę różnych województw. U nas np. poseł M. Serwiński jest przewodniczącym WRN. Nie ma więc tego problemu, Ale w innych województwach mogą powstawać kłopoty. Może przyjąć zasadę organizowania sesji WRN w poniedziałki lub w pierwszym tygodniu miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaRutkowska">W jakiej jednak formie zwrócić się z tą sprawą do rad narodowych? Przecież to są samorządy terytorialne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejGawłowski">Powinniśmy to uczynić w formie prośby, a jeśli zostanie ona odrzucona, to oznaczałoby to określony stosunek do nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ElżbietaRutkowska">Musielibyśmy się chyba zwrócić do Rady Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewBiałecki">Jest to sprawa bardzo delikatna, ale chyba do załatwienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MaciejWirowski">Porozmawiam z ministrem J. Breitkopfem, aby zainteresował tą sprawą Komisję Rad Narodowych Rady Państwa i aby przekazał ten postulat na spotkaniu z przewodniczącymi WRN. Pamiętajmy jednak, że główną przyczyną kolizji jesteśmy my, ponieważ posiedzenia Sejmu odbywają się w różnych terminach. Z różnych względów nie możemy przecież narzucać sobie terminów stałych. Już i tak mamy zablokowany pierwszy tydzień miesiąca i poniedziałki. Wykorzystanie właśnie tych okresów zmniejszyłoby możliwość kolizji do minimum. Proponuję, by w takim duchu podjąć rozmowy w każdym WZP.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EdwardDzięgiel">Mój zespół poselski takich wymogów radom narodowym stawiać nie będzie. Przecież idzie nie tylko o posiedzenia Sejmu, ale i posiedzenia komisji. Te poniedziałki też przecież nie są takie pewne. Proszę wziąć pod uwagę, że wchodzi tu także w grę sprawa odległości. Od nas na posiedzenie wtorkowe trzeba wyjeżdżać już w poniedziałek. Dlaczego więc WRN mają się dostosowywać do nieokreślonych możliwości posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewBiałecki">Skoro przeszliśmy już do spraw bieżących, to chciałbym poruszyć problem, który też już był zgłaszany. Często przyjeżdżamy do Warszawy w godzinach wieczornych, restauracja jest już zamknięta i w hotelu poselskim nie ma mowy, aby napić się herbaty i zjeść jakiś posiłek. Rozumiem, że uruchamianie restauracji byłoby niecelowe, ale w dniach takich przyjazdów niechby chociaż bufet był czynny do 23:00.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaRutkowska">Wczoraj bufet był czynny do godz. 23:00.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HelenaGalus">Niedawno mieliśmy posiedzenia klubów o godzinie 9:00, a restaurację otwarto o 8:00 Tale wiele osób, w tak krótkim czasie nie mogło zjeść śniadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MaciejWirowski">Wydaliśmy polecenie, aby bufet był czynny do godz. 23:00. Będzie się tak działo w okresach spiętrzenia prac poselskich.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MaciejWirowski">Sprawa, którą poruszała H. Galus ma charakter incydentalny. Przedsiębiorstwo „Konsumy”, które obsługuje nasz bufet, obsługuje też Komitet Centralny. Poprzedniego dnia było właśnie posiedzenie KC i kelnerzy byli zajęci do późnych godzin wieczornych. To jest tłumaczenie nie do zaakceptowania i my się z tym nie będziemy godzili. Przytaczam je jednak jako wyjaśnienie incydentalności tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewBiałecki">Przy ul. Górnośląskiej znajduje się kawiarnia „Sejmowa”. Widziałem niedawno jak wychodziły z niej mocno pijane osoby. Na ich widok przechodnie nie szczędzili mocno złośliwych komentarzy. Czy nie można by tego stanu rzeczy zmienić?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MaciejWirowski">Chcemy tę kawiarnię przejąć, ale uczynimy. to wtedy, gdy dojdzie do przebudowy restauracji. Towarzystwo, które się w tej kawiarni zbiera jest rzeczywiście bardzo specyficzne.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ElżbietaRutkowska">Na zakończenie chciałam jeszcze przypomnieć, że po uchwaleniu nowej struktury rządu zajdzie potrzeba zmiany regulaminu Sejmu, a zwłaszcza załączników dotyczących zakresu działania Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>