text_structure.xml
21.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 maja 1989 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie Komisji z działalności w okresie IX kadencji Sejmu PRL.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wzięli udział: minister zdrowia i opieki społecznej Izabela Płaneta-Nałecka, minister pracy i polityki socjalnej Michał Czarski oraz sekretarz stanu w tym resorcie Jerzy Szreter, główny inspektor pracy Jan Laskowski, wiceprzewodniczący Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej Zbigniew Glapa, dyrektor zespołu Najwyższej Izby Kontroli Klemens Romanowski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem sprawozdanie z działalności Komisji za okres IX kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Jak wynika z tego sprawozdania, Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej koncentrowała swoją działalność na najważniejszych i najbardziej istotnych problemach państwa.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W czasie IX kadencji Komisja zajmowała się.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- rozpatrywaniem i opiniowaniem rocznych i wieloletnich planów społeczno-gospodarczych oraz rozpatrywaniem sprawozdań z ich wykonania,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- opiniowaniem projektów ustaw budżetowych na poszczególne lata oraz rozpatrywaniem sprawozdań z ich wykonania,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- oceną realizacji wdrażania reformy gospodarczej, w latach 1981-1987,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- opiniowaniem założeń II etapu reformy gospodarczej oraz oceną jego, wykonania,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- opiniowaniem projektu planu konsolidacji gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Ponadto Komisja podejmowała problemy zgłoszone w trakcie kampanii wyborczej oraz podczas dyżurów poselskich i spotkań z wyborcami, dotyczące działalności poszczególnych resortów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W pracach Komisji wiele miejsca poświęcono problemom polityki społecznej państwa, dotyczącym głównie: warunków i poziomu życia ludności, polityki płac i kosztów utrzymania, struktury demograficznej i zawodowej ludności, zatrudnienia, ochrony pracy oraz ubezpieczenia społecznego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Polityka zatrudnienia jest ważnym czynnikiem w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. O jej pozycji decyduje kondycja gospodarcza kraju, czynniki demograficzne oraz poziom wykształcenia i przygotowania obywateli do pracy. Uwarunkowania demograficzne powodują, że w bieżącym 5-leciu będziemy mieli do czynienia z najniższym przyrostem ludności w wieku produkcyjnym (ok. 500 tys. osób). Gospodarka narodowa może liczyć na ogólny przyrost zasobów pracy ok. 600 tys. osób, co nakazuje wyjątkowo oszczędne gospodarowanie tymi zasobami. Komisja wielokrotnie zajmowała się problematyką zatrudnienia w gospodarce narodowej wskazując, że niezbędne jest wykorzystanie rezerw wyzwalających efektywność gospodarowania zatrudnieniem poprzez poprawę wykorzystania czasu pracy, ograniczenie fluktuacji oraz poprawę struktury zatrudnienia na rzecz zwiększenia udziału zatrudnionych bezpośrednio w produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wskazywano także na konieczność lepszego powiązania wynagrodzeń z wynikami pracy. Komisja przychyliła się do stanowiska prezentowanego przez resort, że polityka płac powinna koncentrować się na dalszym usprawnianiu zasad kształtowania środków na wynagrodzenia, metod i wartościowania pracy oraz konsekwentnego przestrzegania zasady podziału wynagrodzeń według pracy. Komisja dokonała oceny realizacji ustawy o zasadach tworzenia zakładowych systemów wynagradzania. Systemy te miały w efekcie doprowadzić do poprawy wyników pracy w przemyśle. Zjawisku znacznego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej towarzyszyła ograniczona skuteczność wiązania środków na wynagrodzenia z wynikami produkcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Przedmiotem zainteresowania Komisji były także zasady tworzenia i wykorzystania Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej, którego podstawowym celem miało być regulowanie tempa wzrostu wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zarówno rozeznanie Komisji, jak i kontrole NIK wykazały, że system obciążeń na PFAZ nie przeciwdziałał nadmiernym wypłatom wynagrodzeń, głównie z powodu niedoskonałości mierników produkcji stosowanych do obliczeń wielkości tych obciążeń oraz nadmiernego zakresu indywidualnych ulg. Z krytyką ze strony podmiotów gospodarczych spotkał się mechanizm naliczania podatku od wynagrodzeń. Z ocen Komisji jednoznacznie wynika, że mechanizmy takie muszą być doskonalone głównie przez ściślejsze powiązanie płacy z efektami pracy. Jest to zagadnienie niezwykle istotne dla zapewnienia prawidłowej realizacji reformy gospodarczej; trzeba mieć na względzie problemy innowacyjności, przedsiębiorczości, a także poszukiwania nowych rozwiązań organizacyjnych oraz kierunków racjonalizacji i skorelowania motywacyjnej funkcji płac z ilością i jakością wykonywanej pracy.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Komisja wielokrotnie podejmowała problemy polityki zatrudnienia i płac w sferze niematerialnej, uznając iż powinno się stworzyć taki system, w którym byłby zapewniony niejako automatycznie dopływ środków na kształtowanie płac w całej sferze budżetowej w odpowiedniej proporcji do wynagrodzeń w sferze produkcji materialnej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Uwagi i wnioski Komisji dotyczące płac w sferze budżetowej zostały zrealizowane przez uchwalenie w 1989 r. ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej. Ze szczególną troską oceniono poziom płac w służbie zdrowia, które są znacznie niższe od przeciętnej płacy w kraju. Komisja zaproponowała wiele rozwiązań w celu zapobieżenia takim nieprawidłowym zjawiskom jak odchodzenie od zawodu czy powstawanie specjalności i zawodów deficytowych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Wielokrotnie Komisja rozpatrywała problemy bezpieczeństwa i warunków pracy. Stwierdzono, że w ostatnim okresie stan bhp uległ pogorszeniu. Zwracano uwagę na potrzebę rozwijania produkcji urządzeń i ochron osobistych, modernizowania procesów produkcyjnych, wprowadzania bezpiecznych maszyn i urządzeń. Eliminacja wielu zagrożeń nie zawsze wymaga nakładów inwestycyjnych, ale likwidacji przejawów niedbałości, niegospodarności, złej organizacji i braku dyscypliny.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Komisja uznała, iż tworzenie optymalnych warunków w zakresie bhp i likwidacji zagrożeń jest jednym z najważniejszych celów polityki społecznej w socjalistycznym państwie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele miejsca Komisja poświęciła problemom emerytur i rent oraz działalności ZUS. Uchwalono ustawę o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych. Szeroko dyskutowany był problem podległości organizacyjnej ZUS. Unowocześnienie bazy ZUS, szerokie stosowanie nowoczesnej techniki (komputery) w znaczący sposób wpłynęło na poprawę poziomu świadczonych usług.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Komisja żywo interesowała się sytuacją materialną emerytów i rencistów. Rozpatrywano projekty ustaw o podwyższeniu emerytur i rent w 1986, 1987 i na 1988 r. Możliwości realizacyjne państwa wpłynęły jedynie na złagodzenie problemu rent i emerytur, który w dalszym ciągu pozostaje nie w pełni rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Komisja zajmowała się także sprawami warunków życia na wsi, wypoczynku pracowników oraz zakładowych funduszów socjalnych i mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W ciągu całej kadencji Sejmu aktywnie podejmowano problemy ochrony zdrowia. Dyskusję wywołało funkcjonowanie obecnego modelu ochrony zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Komisja rozpatrywała założenia ustawy o ochronie zdrowia i zawodach medycznych. Wspólnie z Komisją Prac Ustawodawczych rozpatrywano projekt ustawy o środkach farmaceutycznych, artykułach sanitarnych i aptekach. Jednym ze stale powracających problemów był stan zaopatrzenia w leki i środki opatrunkowe. Komisja nawiązała do prac Komisji poprzedniej kadencji, analizując dotychczasową realizację zgłoszonych w poprzedniej kadencji dezyderatów w tej sprawie. Uznano, iż problem jest nadal społecznie nabrzmiały, co znalazło odbicie w dezyderatach dotyczących zaopatrzenia w leki i środki sanitarne.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Wiele miejsca poświęcono sprawom walki z patologią społeczną, rozpatrując stopień realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o zapobieganiu narkomanii.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Przedmiotem dyskusji posłów był stan aktualny i poprawa w zakresie oświaty i wychowania zdrowotnego w latach 1986-1990. Troska o prawidłowe działanie w tej sprawie znalazła wyraz w odpowiednim dezyderacie. Z tym zagadnieniem korespondowało zainteresowanie naborem kandydatów na studia medyczne oraz wnioski sformułowane na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono opiece nad matką i dzieckiem, a także ocenie stanu zdrowia dzieci i młodzieży. Wykazano wiele niedociągnięć i zagrożeń, co znalazło odbicie w opiniach.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Burzliwą dyskusję wywołała propozycja zmiany cen leków i zasad odpłatności oraz wykorzystanie aparatury medycznej. Szczególnie drastyczne przykłady niewłaściwego wykorzystania deficytowej aparatury medycznej wykazała w sprawozdaniu pokontrolnym Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Na merytorycznych posiedzeniach Komisji rozpatrywano także stan wykorzystania bazy szpitalnej, stan lecznictwa psychiatrycznego, problematykę onkologii, stan sanitarny kraju. Omawiano także funkcjonowanie lecznictwa stomatologicznego; kontrole NIK wskazują tu na niewystarczający zakres i poziom opieki stomatologicznej nad dziećmi i młodzieżą. Tylko 43% dzieci objęte jest planową opieką stomatologiczną. W zakresie protetyki podstawowym problemem jest długotrwałe oczekiwanie na rozpoczęcie leczenia, wynoszące średnio 6-12 miesięcy. We wszystkich tych sprawach Komisja skierowała do rządu dezyderaty i opinie.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Komisja dokonała oceny realizacji uchwały Sejmu w sprawie inwalidów i osób niepełnosprawnych. Stwierdzono, że na skutek zmian demograficznych wzrasta liczba ludzi starych, samotnych, chorych, niepełnosprawnych. Uznano za niezbędne uchwalenie ustawy o pomocy społecznej. Projekt tej ustawy powinien rozwiązywać główne problemy pomocy społecznej w warunkach ustroju socjalistycznego. Powinien on urzeczywistniać ideę sprawiedliwości społecznej i zasady bezpieczeństwa socjalnego, przyczyniać się do wyrównania szans życiowych, a w szczególności stwarzać jednolite przesłanki dla godnego życia ludzi starszych i niepełnosprawnych. Niezbędne jest chronienie rodziny, inspirowanie samopomocy i zaradności zainteresowanych w celu przeciwdziałania szczególnym trudnościom życiowym.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Niejednokrotnie podejmowano temat wprowadzenia renty socjalnej, kierując się propozycjami uchwalonymi w tej sprawie w dezyderatach Komisji poprzedniej kadencji. Wprowadzony od 1 kwietnia 1987 r. stały zasiłek z funduszu pomocy społecznej przyznawany obligatoryjnie osobom z I i II grupą inwalidztwa z tytułu kalectwa od urodzenia albo powstałego przed 16. rokiem życia, nie rozwiązuje całości problemu i należy domagać się uchwalenia ustawy o rencie socjalnej.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Komisja w sposób kompleksowy zajmowała się problemami kultury fizycznej, sportu i turystyki, zwłaszcza przy omawianiu projektów planów społeczno-gospodarczych na poszczególne lata oraz planów wieloletnich.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">W ramach dyskusji nad tą problematyką najczęściej poruszane były problemy:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- szerokiego upowszechnienia kultury fizycznej i sportu masowego wśród społeczeństwa, a zwłaszcza młodzieży szkolnej i wiejskiej, w zakładach pracy oraz wśród osób niepełnosprawnych;</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">- zwiększenia ogólnej dostępności obiektów i urządzeń sportowych, często nie wykorzystanych, stanowiących własność instytucji oświatowych, klubów sportowych i zrzeszeń;</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">- poprawy zaopatrzenia i rozwoju produkcji sprzętu sportowego i turystycznego, zwłaszcza popularnego;</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">- modernizacji i rozbudowy bazy turystycznej i wypoczynkowej, dostosowanej do potrzeb ochrony środowiska oraz poprawy jej racjonalnego wykorzystania;</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">- rozwoju najpopularniejszych i najlepszych dyscyplin sportu wyczynowego, zapewnienia dopływu młodych kadr, sprawności szkolenia, doskonalenia metod wychowawczych, zapobiegania patologicznym zjawiskom w sporcie;</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- tworzenia warunków szerokiego korzystania przez społeczeństwo z dostępu do różnych form turystyki i wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Niestety, mimo wielokrotnego ponawiania naszych postulatów, a także przesyłania konkretnych ocen i opinii, nie wszystkie problemy zostały rozwiązane w sposób zadowalający, o czym świadczyć może chociażby stan sportu wyczynowego w naszym kraju czy dostępność do masowej kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono problemom funkcjonowania Funduszu Wczasów Pracowniczych, postulując m.in. nowelizację ustawy FWP z 1949 r. Szczególną uwagę zwrócono na poziom i jakość świadczonych usług, ich ceny, na stan techniczny bazy turystyczno-wypoczynkowej.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Omawiając realizację ustawy o kulturze fizycznej szczególną uwagę zwrócono na rozwój profilaktyki zdrowotnej, której model powinien dotyczyć zarówno dzieci i młodzieży, jak osób dorosłych.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Komisja odbyła w ciągu IX kadencji Sejmu 157 posiedzeń na których uchwaliła 18 opinii i 23 dezyderaty. Każda odpowiedź na dezyderat czy opinię była oceniana na posiedzeniu podkomisji, a następnie przedstawiana przez posła koreferenta na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Dużą pomoc w rozeznaniu szerokiej problematyki społecznej. która była przedmiotem zainteresowania Komisji, stanowiły wyjazdy terenowe zespołów, rozpoznających poszczególne problemy. Umożliwiało to kontakt z wyborcami, organami przedstawicielskimi w terenie, wojewódzkimi zespołami poselskimi oraz różnymi organizacjami i stowarzyszeniami społecznymi.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">W pracy poselskiej zawsze korzystaliśmy z materiałów i informacji Najwyższej Izby Kontroli, która na zlecenie Komisji prowadziła wiele badań i której przedstawiciele uczestniczyli w posiedzeniach Komisji. Materiały te były wykorzystywane przez posłów przy przygotowywaniu koreferatów, w czasie dyskusji i na spotkaniach z wyborcami.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariaKoput">W przedstawionej informacji naruszono w zasadzie pełną problematykę, którą zajmowała się nasza Komisja w toku bieżącej kadencji Sejmu. Mam jednak mieszane uczucia. Kiedy rozpoczynałam pracę poselską na początku kadencji - wydawało mi się, że będziemy mogli zrobić znacznie więcej. Przykro, że poruszaliśmy tak wiele bolesnych społecznie tematów, że wysuwaliśmy w wyniku dyskusji postulaty i opinie, ale niewielka tylko ich część została zrealizowana.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MariaKoput">Myślę, że rozpoczęte przez nas dzieło będzie kontynuowane i że Komisja przyszłej kadencji Sejmu podejmie je w swojej bieżącej działalności.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MariaKoput">Dziękuję wszystkim posłom za współpracę, a szczególnie za pomoc sekretarzowi naszej Komisji, pani M. Rudowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanMatusiak">Jest to znaczący moment w działalności naszej Komisji, gdyż przyszło nam tak, jak na spotkaniach z wyborcami, rozliczyć się z naszej pracy. Jestem większym optymistą niż moja przedmówczyni i chciałbym, żeby było więcej takich.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanMatusiak">Wydaje mi się, że zrobiliśmy wiele, chociaż zawsze można zrobić więcej. Nie udało się nam np. rozwiązać do końca problemu renty socjalnej dla dzieci niepełnosprawnych. Ważkim problemem jest reorganizacja służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanMatusiak">Procesy społeczne są bardzo skomplikowane i trudne do rozwiązania. Jednak upór i odpowiedzialność dawały często rękojmię załatwienia wielu trudnych problemów społecznych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JanMatusiak">Dziękuję wszystkim za współpracę, zarówno posłom, jak i przedstawicielom resortów oraz pani sekretarz Komisji, która zawsze swoją wiedzą i doradztwem służyła nam, posłom.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JanMatusiak">Komisja przyjęła sprawozdanie ze swej działalności za okres IX kadencji Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanLaskowski">Komisja pracowała bardzo dużo i ci, co mają skrupuły, że nie zrobili wszystkiego, są bardzo skromni.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanLaskowski">Chciałam podziękować za opiekuńczy stosunek do problemów, którymi się zajmuję. Bez pomocy Komisji nie moglibyśmy rozwiązać istotnych trudności.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanLaskowski">W związku z 70-leciem istnienia Państwowej Inspekcji Pracy chciałbym na ręce przewodniczącego przekazać pamiątkowy medal wybity z tej okazji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaPlanetaMałecka">Współpracowałam wprawdzie z Komisją krótko, ale musze podkreślić, że współpraca ta charakteryzowała się rzeczowością, chociaż często odczuwaliśmy pewną drapieżność żądań.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IzabelaPlanetaMałecka">Cokolwiek udało mi się zrobić w okresie mojej pracy w resorcie, oparte było na wnioskach i postulatach Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#IzabelaPlanetaMałecka">Dziękuję przewodniczącemu Komisji i wszystkim posłom, jak i sekretarzowi Komisji za pomoc, za krytyczne uwagi, które pozwalały usprawniać pracę naszego resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarianKról">Chciałbym, żeby wszyscy członkowie naszej Komisji dokonali oceny własnego wkładu pracy. Wiem, że nie wszystko zostało zrealizowano, ale często wspaniały pomysł spotyka się z kontrargumentacją i trzeba lepiej poznać arkana władzy, by móc się ustosunkować obiektywnie do zgłaszanych postulatów, np. w toku spotkań z wyborcami. Gdy przyjrzymy się realizacji dezyderatów i opinii zgłoszonych przez naszą Komisję, w toku bieżącej kadencji Sejmu - możemy stwierdzić, że wiele spraw zostało załatwionych, a inne powinny być kontynuowane i kontrolowane przez Komisję kolejnej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarianKról">Chciałbym podkreślić zdyscyplinowanie w pracy naszej Komisji. Zawsze mieliśmy kworum i mogliśmy podjąć istotne decyzje.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarianKról">Chciałbym podziękować za współpracę wszystkim posłom, zespołom poselskim i podkomisjom, Kiedy rozpoczynałem pracę w IX kadencji Sejmu, to jedna z posłanek, która już była posłem kolejnej kadencji, uprzedzała mnie, że do połowy kadencji posłowie będą pracowali jako tako, ale potem już połowa z nich wyłączy się z aktywnej działalności. Na szczęście w naszej Komisji tak nie było.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarianKról">Dziękuję za współpracę kierownikom poszczególnych resortów i życzę, żeby w przyszłej kadencji współpraca układała im się co najmniej tak jak z nami może nawet lepiej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarianKról">Może byliśmy drapieżni i krytyczni w swoich wypowiedziach, ale wszystko to wynikało z troski o sprawę, o którą walczyliśmy.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarianKról">Dziękuję zespołowi Najwyższej Izby Kontroli za terminowo i rzetelnie opracowane materiały dla naszej Komisji, które stanowiły nieodzowny atrybut naszej pracy poselskiej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarianKról">Składam także podziękowanie sekretarzowi naszej Komisji, która służyła nam zawsze pomocą, była dobrym człowiekiem, przystępnym i łatwym w kontaktach.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MarianKról">Słowa uznania składam pracownikom Biura Prasowego Kancelarii Sejmu, które towarzyszyło nam na wszystkich posiedzeniach i obiektywnie odzwierciedlało przebieg obrad w biuletynach prasowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>