text_structure.xml
17.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 marca 1989 r. Komisja Polityki. Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSL), zaopiniowała kandydatury na ministra członka Rady Ministrów ds. kontaktów ze związkami zawodowymi oraz na ministra pracy i polityki socjalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu uczestniczyli wiceprezes Rady Ministrów Ireneusz Sekuła oraz przedstawiciele Urzędu Rady Ministrów i Komitetu Społeczno-Politycznego Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Kandydatury przedstawił wiceprezes Rady Ministrów Ireneusz Sekuła: Rok temu miałem zaszczyt stawa przed Komisją jako kandydat na ministra pracy i polityki społecznej. Wspominam ten moment z przyjemnością. Dzisiaj przedstawiam kandydatury na ministra - członka Rady Ministrów, a także na stanowisko przeze mnie zwolnione.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Zgodnie z decyzją premiera obowiązkiem ministra - członka Rady ministrów będzie współpraca i reprezentowanie rządu w kontaktach ze związkami zawodowymi. Przypomnę, że stanowisko takie istniało w latach 1930-1935. Ruch związkowy dzisiaj przeobraża się. Przygotowany został projekt nowelizacji ustawy o związkach zawodowych. Jeśli Sejm uchwali tę ustawę, to stworzy tym samym warunki do pluralizmu związkowego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Poza OPZZ działa już mniej więcej 4.tys. związków zawodowych. Przypomnę tylko, że taki olbrzymi związek zawodowy jak ZNP nie jest sfederowany w OPZZ. Szykują się też struktury nawiązujące do „Solidarności”, ale i inne.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Ustawa o związkach zawodowych w nowym kształcie stworzy nowe warunki działania, będzie więc potrzebna fachowa ekipa do kontaktów rządu ze związkami. Przy takiej mnogości struktur związkowych niezbędna będzie koordynacja współpracy ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Ponieważ projektowany urząd ma mieć charakter funkcjonalny, więc nie przewiduje się powołania odrębnego ministerstwa. Ministra wspomagać będzie jedynie aparat pomocniczy już istniejący.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przewiduje się - wzorem lat 1980-1985 - powołanie Komitetu ds. Związków Zawodowych, w którego skład wejdzie m. in. minister pracy oraz eksperci ze świata nauki. Byłoby to dobre forum rozstrzygania spraw w wielostronnych dyskusjach. Oczywista wydaje się potrzeba powołania komitetu, który reprezentowałby pracodawców, pracobiorców i rząd i byłby właściwy do kontaktów i reprezentowania polskiego ruchu związkowego w Międzynarodowej Organizacji Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Kandydat na ministra - Józef Oleksy jest członkiem PZPR. Urodził się 20 czerwca 1944 r. w Nowym Sączu. Ukończył Szkołę Główną Planowania i Statystyki. Po studiach przez 9 lat był pracownikiem naukowo-dydaktycznymi SGPiS, ostatnio jako adiunkt. Jednocześnie pogłębiał wiedzę za granicą - na Europejskim Wydziale Prawa Porównawczego. W SGPiS uzyskał doktorat nauk ekonomicznych. Równolegle pracował przejściowo w byłym Ministerstwie Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Następne 11 łat - z krótką przerwą, na pracę doradcy w URM - pracował w aparacie politycznym. Najpierw, przez 4 lata w Wydziale Pracy Ideowo- Wychowawczej KC PZPR, następnie na wysokich, kierowniczych stanowiskach. Był kierownikiem Biura Centralnej Komisji Rewizyjnej PZPR, zaś od, 2) lat - I sekretarzem KW PZPR w Białej Podlaskiej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Działał w ruchu młodzieżowymi, we władzach uczelnianych i krajowych, m.in. jako przewodniczący Ogólnopolskiej Rady Młodych Pracowników Nauki.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Kandydat cieszy się zasłużoną opinią doświadczonego, nowatorskiego działacza społeczno-politycznego. Ma wszechstronną wiedzę i wysokie kwalifikacje. Jest zdolny, inteligentny i samodzielny. Jest autorem wielu trafnych analiz, ocen i opracowań na temat sytuacji wewnętrznej o kryzysu społeczno-gospodarczego w kraju. Charakteryzuje go umiejętność rozwiązywania wielu problemów społecznych i łagodzenia konfliktów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W wyniku przeglądów kadrowych zaliczony do rezerwy na kierownicze stanowiska państwowe. Józefowi Oleksemu - o ile Sejm zaaprobuje go na stanowisko ministra - członka Rady Ministrów - powierzona zostanie w Radzie Ministrów problematyka współpracy ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Chciałbym dodać kilka słów od siebie, poza tą oficjalną charakterystyką. 7nam go od wielu lat i mogę kandydaturę Józefa Oleksego poprzeć osobistą oceną. Charakteryzuje go dynamizm, pryncypialność, umiejętność rozwiązywania trudnych problemów w sposób nowatorski. Pod względem wieku byłby jednym z najmłodszych członków Rady Ministrów. Młodość Józefa Oleksego jest więc też atutem nie bez znaczenia.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Kandydatem na ministra pracy i polityki socjalnej jest Michał Czarski, również członek PZPR. Urodzony 30 czerwca 1949 r., ukończył studia ekonomiczne w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Katowicach.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Był dyrektorem wydziału zatrudnienia i spraw socjalnych w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Legitymuje się 16-letnim stażem pracy - początkowo w budownictwie, w Śląskim Zjednoczeniu budownictwa, od 14. zaś lat w administracji państwowej na szczeblu wojewódzkim. Dysponuje wiedzą teoretyczno-zawodową, pogłębioną na studium podyplomowym polityki społeczno-gospodarczej, problematyki zatrudnienia, płac i funkcjonowania administracji. Cechuje go umiejętność analizy i wnioskowania oraz podejmowania trafnych i, szybkich decyzji. .Test przedsiębiorczy, energiczny, konsekwentny. Można powiedzieć o nim, że to uzdolniony organizator, ambitny i solidny, z wysokim poczuciem odpowiedzialności. Wobec podwładnych jest wymagający, ale jednocześnie taktowny i sprawiedliwy. W wyniku przeglądu kadrowego zaliczony do rezerwy na kierownicze stanowiska państwowe.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Dodam od siebie, że dyrektorowi M. Czarskiemu powierzano dodatkowe funkcje, z których wywiązywał się z powodzeniem. Był m. in. pełnomocnikiem wojewody katowickiego ds. oddziału ZUS. To niewątpliwie niekwestionowany lider w wydziałach zatrudniania urzędów wojewódzkich. Trzeba przy tym wyjaśnić, że jego autorytet nie wynika z wielkości wydziału urzędu wojewódzkiego w Katowicach, ale z cech osobistych kandydata. Powierzano mu liczne misje związane z funkcjonowaniem Zagłębia Katowickiego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Co ważne, m. Czarski - nie jest uwikłany w żadne „lobby warszawskie”. Jego wejście w układ ministerialny jest zatem pożądane. Przy tym dobrze się orientuje w funkcjonowaniu resortu.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Chciałbym przy tym zastrzec, że powyższe uwagi nie wiążą się z negatywną oceną dotychczasowego kierownika resortu, wiceministra Jerzego Szretera. Premier uznał jednak, że ministerstwo wymaga w nowych warunkach wzmocnienia, Jerzemu Szreterowi zaś zamierza podziękować oraz wystąpić o powierzenie mu funkcji sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Walory kandydatów - intelektualne, zawodowe i moralne prowadzą do wniosku, że sprostają oni nowym obowiązkom w Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W związku z powyższym wnoszę o poparcie przez Komisję obu kandydatur, które sam też popieram.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WacławGarbaj">Pytanie kieruję nie do kandydatów, lecz do wicepremiera T. Sekuły i ma ono charakter porządkowy. Otóż premier p. Rakowski w expose sejmowym zapowiedział, że m.in. stanowisko ministra pracy i polityki socjalnej jest zarezerwowane dla przedstawicieli konstruktywnej opozycji. Jak więc mają się powyższe propozycje do tamtej zapowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IreneuszSekuła">Istotnie, premier zaoferował kilka stanowisk, m.in. wicepremiera i ministra - członka Rady Ministrów, przedstawicielom konstruktywnej opozycji. Podjęte rozmowy nie doprowadziły jednak do pozytywnych rezultatów. Kandydaci nie wyrazili zgody. Także, w trakcie rozmów z przedstawicielami opozycji w Magdalence strona opozycyjna absolutnie nie zgodziła się na przyjęcie oferowanych stanowisk. Dotyczy to również innych stanowisk. Także po wyborach do Sejmu, strona opozycyjna nie zamierza wchodzić w skład rządu. Z tego powodu nie ma uzasadnienia, aby te ważne stanowiska pozostały nie obsadzone.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#IreneuszSekuła">W poniedziałek przy „okrągłym stole” minister A. Kwaśniewski poinformował, że premier ma zamiar obsadzić stanowiska ministra - członka Rady Ministrów oraz ministra pracy i polityki socjalnej. Trzeba powiedzieć, że ta inicjatywa została uznana za pożyteczną. Przedstawienie Komisji obu kandydatur jest więc logiczną konsekwencją tych okoliczności.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#IreneuszSekuła">Po wyborach gabinet rządowy będzie ponownie formowany i będzie wówczas okazja do zastanowienia się nad ewentualną zmianą obsady stanowisk w rządzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WacławGarbaj">Odpowiedz satysfakcjonuje mnie, ale jej konsekwencją jest kolejne pytanie - tym razem o formułę rozszerzenia koalicyjnego charakteru sprawowania władzy. I taka zapowiedz znalazła się bowiem w expose premiera M. F. Pakowskiego. Jak więc obie propozycje mają się do owej zapowiedzi, skoro kandydaci są członkami PZPR? Chodzi mi o to, w jaki sposób PZPR zamierza zacieśniać współpracę że stronnictwami sojuszniczymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HenrykJużykiewicz">Na ogół przedstawiany jest tylko jeden kandydat na stanowisko ministra. Uważam, że tak powinno właśnie być, bo to szef rządu dobiera sobie współpracowników. Wyborcy jednak pytają mnie, w takich przypadkach, ile było rozważanych kandydatur. Z pytaniem tym zwracam się więc do wicepremiera I. Sekuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszSekuła">Okazało się, że to ja jestem przesłuchiwany, a nie kandydaci. Ale oczywiście, jeśli takie jest życzenie posłów, to odpowiem na wszystkie pytania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#IreneuszSekuła">To prawda, że obaj kandydaci są członkami PZPR. Wynika to z następującego procesu myślowego. Minister pracy i polityki społecznej to stanowisko, do którego nie jest wymagana szczególna rekomendacja PZPR. Rozważaliśmy kandydatury kilku osób, m.in. działaczy ruchu związkowego. Uważaliśmy, że odpowiedni działacz ruchu związkowego byłby dobrym kandydatem, bo znając problemy związkowe, lepiej by się orientował w możliwościach i koniecznościach gospodarczych. Kierownictwo OPZZ jednak zdecydowanie odmówiło. W tej sytuacji - wobec świadomości, że jest to resort o zróżnicowanym charakterze i powinien być obsadzony przez profesjonalistę, jeśli ma podołać trudnym, nowym zadaniom, których należy się spodziewać w najbliższej przyszłości - rozważaliśmy kandydatury obecnych wiceministrów. Jednak każda z tych kandydatur była w środowisku kwestionowana. Argumentowano, że owe kandydatury wywołają sprzeciw środowisk, z którymi dany wiceminister nie był związany.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#IreneuszSekuła">To właśnie skłoniło premiera do szukania odpowiedniej osoby poza gronem pracowników ministerstwa. Teoretycznie w grę wchodziło 49. dyrektorów wydziałów zatrudnienia i spraw socjalnych, zaś praktycznie - kilku. Stanowili oni naturalną rezerwę kadrową, W jej skład wchodziło też kilku prezydentów i wiceprezydentów miast. Rachunek za i przeciw przeważył na korzyść Michała Czarskiego, więc premier wybrał właśnie jego.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#IreneuszSekuła">Jeśli chodzi o ministra - członka Rady Ministrów, to uważam, że stanowisko to powinno być obsadzone przez członka PZPR, ponieważ wobec obecnej sytuacji w ruchu związkowym jest to funkcja polityczna. Wiele decyzji podejmowanych przez tego ministra nosić będzie znamiona decyzji politycznych. Skoro zaś tak, to nie należy się dziwić, że taką proponuje się funkcję członkowi PZPR. To prawda, że oznacza to wzmocnienie pozycji PZPR w rządzie. Jest to jednak propozycja na krótki okres, bo do czasu powołania nowej Rady Ministrów, zaraz po wyborach do Sejmu. Kandydatura J. Oleksego została zaaprobowana przez Komisję Współdziałania Partii i Stronnictw Politycznych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#IreneuszSekuła">W przypadku Michała Czarskiego fakt jego przynależności do PZPR nie był brany pod uwagę. Zadecydowały inne czynniki, a przede wszystkim jego umiejętności zawodowe.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#IreneuszSekuła">Znane mi są nazwiska dwóch innych potencjalnych kandydatów na funkcję ministra - członka Rady Ministrów. J. Oleksy wywodzi się z kręgów aparatu wojewódzkiego i partyjnego. Chodziło również o to, aby nie ulegał wpływom różnych grup nacisku.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#IreneuszSekuła">Komisja, przy pięciu głosach wstrzymujących się zaakceptowała kandydaturę Józefa Oleksego na stanowisko ministra - członka Rady Ministrów oraz przy czterech głosach wstrzymujących się - zaakceptowała kandydaturę Michała Czarskiego na stanowisko ministra pracy i polityki socjalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefOleksy">Dziękuję Komisji za rekomendację. Jeśli Sejm powierzy mi odpowiedzialne stanowisko ministra, będę starał się nie zawieść zaufania i dołożę wszelkich starań, aby sprostać trudnym zadaniom, które niewątpliwie powstaną w związku z rozwojem sytuacji w kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławSzostek">Postanowiłem zabrać głos po głosowaniu, choć jednocześnie zastrzegam sobie prawo ustosunkowania się do odpowiedzi. Wicepremier użył sformułowania „lobby warszawskie”. Nie wiem, co to znaczy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MieczysławSzostek">Proponuję albo unikać takich określeń, albo szczegółowo wyjaśnić sprawę, bo rodzi to niezdrowe przypuszczenie o tendencyjnym podkreślaniu czynnika lokalnego, by powodować różne animozje.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszSekuła">Przepraszam posła, jeśli go uraziłem. Nie miałem na myśli lobby w rozumieniu negatywnym. Na całym świecie istnieją grupy nacisku. Ich oddziaływanie daje pożądane efekty i służy dobrze pojętym interesom. Kiedy trzeba dokonać określonego wyboru, to często interesy jednostkowe nie są możliwe do pogodzenia i zaspokojenia każdego z osobna. Dlatego ważne jest, aby osoby na tak ważnych stanowiskach nie były związane z partykularnymi grupami nacisku.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#IreneuszSekuła">Chodzi o to, aby na stanowisku tym umieć wybrać rozwiązanie optymalne dla wszystkich.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#IreneuszSekuła">Sam na własnym przykładzie przekonałem się, jak jest ważne to, o czym mówiłem przed chwilą, kiedy na VIII plenarnym posiedzeniu KC dowodziłem błędności preferowania rozwoju ciężkiego przemysłu i energetyki opartej na tradycyjnym przemyśle wydobywczym. Okrzyknięty zostałem niemalże przeciwnikiem rozwoju gospodarczego i tych dziedzin gospodarki. Musiałem poświęcić wiele czasu tej sprawie na sesji WRN w Katowicach i na konferencji wojewódzkiej PZPR, aby wyjaśnić błędność takiej oceny mojego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#IreneuszSekuła">Nie twierdzę, że na pewno byłoby tak samo w przypadku stanowiska, na które proponujemy Michała Czarskiego.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#IreneuszSekuła">Pamiętam jednak i to, że wówczas, gdy Rada Ministrów podjęła decyzję o podniesieniu rent i emerytur okrzyknięto, że stało się tak dlatego, że jako były prezes ZUS chciałem pozyskać moją byłą klientelę. Proszę, żeby tylko w ten sposób przyjąć moje wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#IreneuszSekuła">Wchodzimy w świat ostrych podziałów i aczkolwiek nie zamierzam dokonywać oceny tych podziałów, to uważam, że w sytuacji gdy konieczne będą wybory określonych decyzji, tego rodzaju domniemania, o którym mówiłem - przeszkadzają.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#IreneuszSekuła">Rozstrzygnąć powinny walory merytoryczne. I to trzeba brać pod uwagę. Proszę jeszcze raz posła o przyjęcie przeprosin. Chciałbym podkreślić, że rząd będzie odwoływał się do lobbies, ale takich, które będą mądrymi grupami nacisku. Niechaj popierają ras ci, którzy kierować się będą interesem nadrzędnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałCzarski">Dziękuję za okazaną mi przychylność. O ostatecznym wyborze zadecyduje Sejm. Będę starał się realizować konsekwentnie zadania stojące przed resortem, kontynuując przede wszystkim te działania, które zostały już zapoczątkowane.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>