text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 grudnia 1988 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSh), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- opinię Biura Prawnego Kancelarii Sejmu w sprawie pisma Federacji Związków Zawodowych Pracowników „Społem” - odpowiedź na opinię nr 22 dotyczący osób niewidomych,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekt dezyderatu dotyczący powołania specjalnej komisji ds. zbadania działalności Instytutu Leków.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu wziął udział wiceminister pracy i polityki socjalnej Wiesław Jasiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKukawka">Federacja Związków Zawodowych Pracowników „Społem” zwróciła się do Komisji z prośbą o dokonanie zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zmiany te miałyby dotyczyć wysokości marż przy sprzedaży alkoholu w lokalach gastronomicznych. Obecnie marża ta nie może przekraczać 25% ceny detalicznej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKukawka">Federacja postuluje ustalenie wolnych cen na napoje alkoholowe albo udzielenie lokalom gastronomicznym prowadzonym przez „Społem” 25% rabatu przy zakupie alkoholu, albo też przyznanie dotacji do sprzedaży alkoholu w tych lokalach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKukawka">Omawiane przepisy ustawy miały doprowadzić do poprawy kultury spożywania alkoholu, m.in. poprzez zwiększenie jego dostępności w lokalach gastronomicznych. Wypada zauważyć, że w ustawie jest przepis, który zabrania podawania alkoholu osobom pijanym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKukawka">Trzeba dodać, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości wyłącza spod zakazu podwyższania marż ponad 25% zakłady turystyczne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKukawka">Cztery komisje sejmowe wystąpiły z wnioskiem o uregulowanie sprawy zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Jest także zapowiedź prezesa Rady Ministrów w sprawie innego potraktowania sprzedaży niskoprocentowych napojów alkoholowych, np. piwa, które ma być traktowane jak napój chłodzący.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKukawka">Przy ministrze zdrowia i opieki społecznej działa specjalna komisja, składająca się z działaczy społecznych i przedstawicieli resortu, która, zajmuje się sprawami walki z alkoholizmem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Przede wszystkim sprzeciwiam się wnioskowi o dotowanie alkoholu, tego wniosku absolutnie nie możemy brać pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Jak długo jestem posłem, na każdym spotkaniu z wyborcami porusza się sprawę 25% marży od alkoholu podawanego w restauracjach. Stale stawia mi się pytanie, kiedy posłowie wystąpią z inicjatywą zmiany tego przepisu. Proponuję określanie marży w zależności od kategorii zakładu gastronomicznego. Tak więc marże należy wiązać nie z podmiotem, a z jakością usługi. Jest to jedyne logiczne rozwiązanie umożliwiające powrót do normalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarianKról">Do przewodniczącego Komisji Prac Ustawodawczych wpłynęło pismo Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego w podobnych sprawach. Proponuje się w nim, żeby trzy zainteresowane Komisje: Prac Ustawodawczych, Rynku Wewnętrznego i Polityki Społecznej przedyskutowały ten i inne problemy dotyczące zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Komisja Prac Ustawodawczych zwróciła się do nas w tej sprawie o zajęcie stanowiska.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarianKról">Uważam, że na początku przyszłego roku trzy komisje powinny przeprowadzić dyskusję i rozstrzygnąć, czy z projektem nowelizacji ustawy powinien wystąpić rząd, czy też będzie to inicjatywa poselska.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechMusiał">Ustawa o wychowaniu w trzeźwości powinna być rozpatrzona na tle przepisów reformy gospodarczej. Trzeba również mieć na uwadze znowelizowanie przepisów dotyczących zapobiegania alkoholizmowi. Chodzi więc o rozstrzygnięcie nie tylko w sprawie marż, ale także tego, gdzie i w jakich warunkach alkohol może być podawany.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechMusiał">Komisja przyjęła wniosek przewodniczącego Komisji i powołała zespół poselski do przygotowania posiedzenia w sprawie ewentualnej nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WojciechMusiał">W kolejnym punkcie porządku obrad odpowiedź ministra zdrowia i opieki społecznej oraz ministra pracy i polityki socjalnej na dezyderat dotyczący problemu osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych, przedstawiła poseł Gertruda Orlacz (ZSL): Kilka miesięcy temu Komisja rozpatrywała i odrzuciła odpowiedź rządu na opinię Uznaliśmy, iż odpowiedź musi być uzupełniona o wyjaśnienia dotyczące opieki nad niewidomymi.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WojciechMusiał">Ministerstwo Zdrowia podało nam wyjaśnienie dotyczące opieki nad niepełnosprawnymi, natomiast Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej informuje, że niektóre problemy dotyczące m.in, niewidomych będą mogły być rozwiązane po uchwaleniu Ustaw dotyczących: zatrudnienia inwalidów, świadczeń społecznych oraz wynagrodzeń. Wydaje się jednak, że niektóre sprawy mogłyby być załatwione i bez tego, np. ulgowe bilety kolejowe czy na przeloty samolotami na liniach wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WojciechMusiał">Proponuję jednak przyjąć tę odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HelenaPorycka">Od lat wysuwamy wnioski dotyczące pomocy dla osób niepełnosprawnych, ale załatwianie ich przesuwane jest z roku na rok.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#HelenaPorycka">Zakłady pracy, jako jednostki samofinansujące się, nie są zainteresowane organizowaniem miejsc pracy dla ludzi niepełnosprawnych. Trzeba wobec tego zastanowić się, jak te nasze żądania mają się do nowego systemu gospodarowania, do ustaw, które zapewniają tak dużą swobodę działania przedsiębiorstwom. Mam wątpliwości, czy w obecnej sytuacji będziemy w stanie doprowadzić do wykonania naszych wniosków, dotyczących np. budowania mieszkań przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych ozy usuwania tzw. barier architektonicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarianKról">Kolejny raz wyrażam niezadowolenie z odpowiedzią jaka została przekazana Komisji na jej opinię. Odpowiedź resortu zdrowia nie wnosi nic nowego i zredagowana jest w starym stylu. Czy minister zdrowia nie powinien wystąpić z konkretnymi wnioskami do ZUS w sprawie zabezpieczenia osób niepełnosprawnych?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarianKról">Przecież przy tym resorcie działa Rada ds. Ludzi Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarianKról">Zdaję sobie sprawę, że rząd nie może pozytywnie załatwić wszystkich wniosków Komisji, ale jeśli tak jest, to powinien dać konkretne i logiczne uzasadnienie swojej decyzji.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MarianKról">Rząd ma zamiar stawiać sprawy „z głowy na nogi”. My też domagamy się jakiejś normalności i wyjaśnień, które moglibyśmy przekazać naszym wyborcom.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechMusiał">Wiele spraw poruszonych w naszej opinii zostanie rozwiązanych w związku z mającą być przeprowadzoną reformą resortu zdrowia i opieki społecznej. Proponuję więc przyjąć odpowiedź na opinię Komisji. Chciałbym również poinformować, że zastępca przewodniczącego Rady Państwa Tadeusz Szelachowski zwrócił się do mnie z prośbą o powołanie zespołu poselskiego, który zajmowałby się problemami ludzi niepełnosprawnych i inwalidów. 10 stycznia mamy zamiar zorganizować pierwsze posiedzenie takiego zespołu. Chęć udziału w nim zgłosiło już 22. posłów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WojciechMusiał">Komisja przyjęła odpowiedź na opinię dotyczącą osób niepełnosprawnych, a zwłaszcza ludzi niewidomych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WojciechMusiał">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt dezyderatu, opracowany w wyniku dyskusji nad problemami zaopatrzenia w leki i środki sanitarne.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WojciechMusiał">W dyskusji nad projektem udział wzięli posłowie: Wojciech Musiał (ZSL), Tadeusz Nowacki (bezp. ChSS), Teresa Dobielińska- Eliszewska (SD), Kazimierz Grzybowski (bezp.) i Małgorzata Niepokulczycka (bezp.). Podkreślano, że zaopatrzenie w leki nadal nie odpowiada potrzebom i konieczne jest skierowanie zapytania do rządu, jak widzi ostateczne rozwiązanie tego problemu.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WojciechMusiał">Komisja przyjęła projekt dezyderatu z poprawką zgłoszoną przez posła Kazimierza Grzybowskiego (bezp.).</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WojciechMusiał">W kolejnym punkcie porządku obrad projekt dezyderatu w sprawie powołania specjalnej Komisji ds. zbadania działalności Instytutu Leków przedstawił poseł Zbigniew Gburek (SD): W przeszłości Komisja zwróciła się do resortu z taką propozycją, ale resort uznał, że przeprowadzenie takiej kontroli nie jest potrzebne. Tymczasem procedurą dopuszczania leków na rynek wewnętrzny jest nadal bardzo przewlekła. Wnioski Komisji o usprawnienie tych działań nie odnoszą rezultatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZenonDramiński">Nie sądzę, by celowe było powoływanie takiej komisji i wprowadzanie do niej posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BożenaHagerMałecka">Winę za przewlekłą procedurę dopuszczania do produkcji nowego leku ponosi Instytut Leków, ale Chciałam poinformować, że przy ministrze zdrowia i opieki społecznej działa także komisja do spraw leków. Obie te instytucje powinny ze sobą współpracować, ale jak wykazuje praktyka nie wychodzi to na dobre usprawnieniu zaopatrzenia w leki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechMusiał">Komisja, jaka działa przy ministrze zdrowia, decyduje o tym, czy dany lek może wejść do produkcji. Taka decyzja może być podjęta dopiero po dłuższych, klinicznych badaniach.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WojciechMusiał">Komisja, o której powołanie występuje poseł Z. Gburek, miałaby kontrolować zasadność decyzji o dopuszczeniu leków na rynek wewnętrzny. Jestem przeciwny jej powołaniu, bowiem nie powinniśmy wyręczać rządu w jego pracach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewGburek">Instytut Leków nie podlega żadnej kontroli, ponieważ sprzeciwia się temu resort. Dobrze byłoby, żebyśmy wiedzieli, na podstawie jakich kryteriów podejmowane są decyzje o sprowadzeniu do kraju określonych leków. Obecnie - pomimo że często opinie fachowców są zgodne co do potrzeby sprowadzenia jakiegoś leku - na rynek wchodzi zupełnie inny specyfik. Kto podejmuje taką decyzję?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZenonDramiński">Nie widzę potrzeby powoływania jeszcze trzeciej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TeresaDobielińskaEliszewska">Czy nie byłoby słuszniejsze przekazanie tej sprawy do zbadania Najwyższej Izbie Kontroli?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławSzostek">Jaki byłby cel powoływania specjalnej komisji? Czy możemy się tego podjąć? Przyznam się szczerze, że gdyby mnie powołano do takiej komisji, to nie wiem, co miałbym w niej robić: ponowne ekspertyzy, ozy może analizy uzasadnień, na których podstawie zdecydowano o sprowadzeniu danego leku. To duża odpowiedzialność.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MieczysławSzostek">Proponuję raczej zwrócić się do resortu zdrowia o dokonanie takiej kompleksowej kontroli i przedstawienie jej wyników Sejmowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarianKról">Proponuję nie kierować dezyderatu, którego projekt otrzymaliśmy, lecz zwrócić się do Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie działalności: Instytutu Leków, komisji ds. leków przy ministrze zdrowia oraz innych podmiotów zajmujących się organizacją i dystrybucją leków.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarianKról">Komisja przyjęła wniosek przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MarianKról">W sprawach bieżących Komisja Uznała, że powinna być informowana o wynikach pertraktacji, jakie były prowadzone pomiędzy Federacją Związków Zawodowych Pracowników Służby, Zdrowia i rządem w sprawie wynagrodzeń pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MarianKról">Związki zawodowe pracowników służby zdrowia domagają się, żeby płace te kształtowały się na poziomie 95% średnich płac pracowników sfery materialnej.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MarianKról">Pomimo zapisania w planie konsolidacji gospodarki zamiaru wprowadzenia rozwiązań prawnych dotyczących wynagrodzeń pracowników całej sfery budżetowej, proponuję, żebyśmy wystąpili z dezyderatem w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#MarianKról">Komisja przyjęła tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#MarianKról">Z jednego z wydziałów OPZZ wpłynęło do Komisji pismo, w którym proponuje się zawieszenie prac nad ustawą o samorządzie lekarskim w związku z projektowanymi zmianami w całym systemie zdrowia i opieki społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechMusiał">Podkomisja, która pracuje nad ustawą o samorządzie lekarskim postanowiła kontynuować prace.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WojciechMusiał">Poseł Marian Król (ZSL) Jest to postanowienie słuszne i wydaje się, że powinniśmy zwrócić uwagę przewodniczącemu OPZZ, że tego rodzaju wnioski nie powinny wpływać do Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>