text_structure.xml
56.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 10 września 1987 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Gburka (SD), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- założenia Centralnego Planu Rocznego na 1988 r. w zakresie pracy, płac i spraw socjalnych, zdrowia i kultury fizycznej oraz sportu i turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Józef Zajchowski, wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Stanisława Borkowska, wiceminister zdrowia i opieki społecznej Stanisław Gura i wiceminister Janusz Prokopiak, przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki Bolesław Kapitan oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefZajchowski">CPR na 1988 r. należy rozpatrywać na tle NPSG na lata 1986–1990. Z tego punktu widzenia założenia CPR są zgodne z kierunkami tam zaprezentowanymi. Zarówno dynamika dochodu narodowego, jak i wzrost spożycia odpowiadają przyjętym w NPSG wielkościom, a jeśli chodzi o ten drugi wskaźnik, to dynamika jest nawet większa. Na tym tle korzystnie wyglądają nakłady na służbę zdrowia. Dynamika ich jest większa niż przewidziana w NPSG i to zarówno w dziedzinie inwestycji, jak i bieżących dostaw leków. Dynamika dostaw leków sięga 15%, a dostaw z II obszaru płatniczego nawet 25%. Są to wskaźniki bardzo wysokie. Tylko w dwóch dziedzinach CPR na 1988 r. przewiduje znaczny przyrost zatrudnienia: oświacie i służbie zdrowia. Przyrost zatrudnienia w sferze produkcyjnej będzie minimalny, głównie w dziedzinach, gdzie nie można zwiększyć produkcji bez wzrostu zatrudnienia. W pozostałych konieczny będzie wzrost wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefZajchowski">Jeżeli chodzi o kształtowanie płac, dochodów i świadczeń społecznych, to jesteśmy jeszcze przed podjęciem decyzji na ten temat. Będą one przedstawione w ramach prezentacji programu II etapu reformy i osiągania równowagi gospodarczej. Dlatego w założeniach jest stosunkowo mało informacji o charakterze liczbowym. Trwają prace nad tymi programami i rozpatrujemy różne warianty. Wszystkie one opierają się jednak na zasadzie utrzymania płac realnych na niezmienionym poziomie oraz kontynuowaniu waloryzacji rent i emerytur. W 1988 r. mamy zamiar zlikwidować stary portfel, Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaZakrocką">Co się dzieje z dokumentem na temat polityki kształtowania dochodu i cen?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzGrzybowski">Założenia i zawarte w nich podstawowe dane nie mogą zadowolić ani naszej Komisji, ani społeczeństwa. Rozumiem, że sytuacja gospodarcza kraju jest trudna, ale pod względem ochrony zdrowia jest w tym roku, gorzej niż było w poprzednim, a jeszcze gorsza sytuacja rysuje się na 1988 r. Jeżeli np. weźmiemy pod uwagę ilość kadry medycznej to widać, że przy jej pomocy nie możemy zapewnić odpowiednich usług. Poza przyrostem liczby lekarzy nie obserwujemy przyrostu liczby stomatologów i farmaceutów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzGrzybowski">Zagrożony Jest także plan oddawania łóżek szpitalnych. Odczuwalny jest także brak środków finansowych na kapitalne remonty, podczas kiedy baza szpitalnictwa jest dość stara. Należy przydzielać na te cele więcej środków i doprowadzić do tego, by wojewodowie także przyczyniali się do rozwiązania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzGrzybowski">To co się dzieje z zaopatrzeniem w leki przekracza już wszelkie granice. Społeczeństwo Jest tą sytuacją zbulwersowane. Po materiały opatrunkowe w małych miasteczkach ustawiają się olbrzymie kolejki. Wstydzę się, kiedy przechodzę w ich pobliżu. Jest jeszcze wiele niepokojących zjawisk.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GertrudaOrlacż">W resorcie zdrowia już w 1986 r. planowano wprowadzenie wolnego wyboru lekarza. Cóż przeszkadzało przez te lata spełnić tę obietnicę, skoro w założeniach CPR na 1988 r. także mówi się o wprowadzaniu wolnego wyboru lekarza.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#GertrudaOrlacż">Mowa jest tutaj także o zmianach w systemie finansowym, o finansowaniu wykonanych zadań. Na czym będzie polegał ten eksperyment?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#GertrudaOrlacż">Niepokój budzi stan sanitarny kraju. Należy bardziej uwypuklić ekonomiczny aspekt tego zjawiska. Nasza Komisja nie może wobec niego przechodzić obojętnie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#GertrudaOrlacż">Założenia planu przewidują zwiększenie opieki nad matką i dzieckiem. Jak zamierza się tego dokonać?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#GertrudaOrlacż">Jak przedstawia się sprawa funduszu na zwalczanie AIDS? Mowa jest także o rozszerzeniu opieki nad ludźmi starszymi i prowadzeniu hospitalizacji domowej. Ma być to rodzaj eksperymentu. Co stoi na przeszkodzie, by go upowszechnić?</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#GertrudaOrlacż">Prawie na każdym posiedzeniu Komisji mówimy o zaopatrzeniu w leki. Ile wyniosą dostawy z eksportu i jak 25%, o których była tutaj mowa ma się do wzrostu cen w ostatnim okresie?</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#GertrudaOrlacż">Sławny rozmach inwestycyjny. Uważam, że każdego roku powinno się zaczynać budowę obiektów na tyle łóżek szpitalnych, ile się w danym roku oddaje. Tylko wtedy możemy osiągnąć założone wielkości.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaZakrocką">Bez materiałów na temat cen i dochodów trudno prowadzić w tej chwili rzeczową dyskusję. Są one konieczne. Uważam, że założenia powinny być w nie wyposażone Już na tym etapie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaZakrocką">Założenia poświęcają wiele miejsca sprawie zatrudnienia. Chce się rozwijać grupowe formy organizacji pracy, dokonać przeglądu i atestacji stanowisk oraz zwiększyć zakres normowania prac. Te trzy grupy środków mają być panaceum na nasze kłopoty. Mówi się także o konieczności zmiany struktury zatrudnienia. Nie wydaje mi się, aby grupowa organizacja pracy bez właściwego zaopatrzenia w surowce mogła. cokolwiek pomóc. Jest tu cały konglomerat zależności, z którymi musimy się liczyć.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ElżbietaZakrocką">Przegląd i atestacja stanowisk mogą pomóc, ale pod warunkiem, że nie będą traktowane akcyjnie. Konieczne jest także podejście kompleksowe. Np. w moim przedsiębiorstwie wygospodarowano zza biurek 80 osób i zaproponowano im stanowiska na produkcji. Nikt się na to nie zgodził, wszyscy odeszli z zakładu i każdy znalazł pracę. Oczywiście też za biurkiem.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ElżbietaZakrocką">Cóż da normowanie pracy, jeżeli ciągle nie ma pewności Zaopatrzenia w surowce itp. Zniknęły także służby normowania pracy. Jedni mówią, że zatrudnienie jest nadmierne a inni, że brak rąk do pracy. Kłopot w tym, że brak jest ludzi w określonych zawodach. Są to zwykle zawody podstawowe.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#ElżbietaZakrocką">CPR uzależnia przyrost produkcji od wzrostu wydajności pracy. Jaki jednak może być wzrost wydajności pracy na zdekapitalizowanych maszynach? Polityka inwestycyjna powinna preferować kierunki odtworzeniowe i modernizacyjne, a nie kubaturowe.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#ElżbietaZakrocką">Wolny wybór lekarza jest lansowany od dawna. Dlaczego jednak mieszkańcy mają zapisywać się do konkretnego lekarza na cały czas, zamiast wybierać go wtedy, kiedy akurat przychodzą do ośrodka. Po co z góry się zapisywać, a potem czekać tygodniami na wizytę.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#ElżbietaZakrocką">Trzeba także bliżej zająć się przemysłową służbą zdrowia. To zakład pracy powinien płacić lekarzowi, a ten byłby wówczas zainteresowany, aby załoga była zdrowa i wydajna. W tej chwili lekarze pracują na 1/2 etatu w przychodniach zakładowych i niczym się nie przejmując biegają dalej ciułać pieniądze. W ten sposób nie zmniejszymy liczby zwolnień lekarskich.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#ElżbietaZakrocką">Jeżeli chodzi o bhp to kierunek prezentowany w założeniach jest bardzo słuszny, ale przy obecnej dekapitalizacji majątku trwałego współczynnik ryzyka z pewnością będzie rósł.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WacławGarbaj">Nasza dyskusja jest trochę sztuką dla sztuki. Moim zdaniem dyskutowanie tego dokumentu bez założeń II etapu reformy gospodarczej jest bezcelowe.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WacławGarbaj">Problemy turystyki i wypoczynku oraz sportu zostały w założeniach potraktowane enigmatycznie. Brakuje podstawowego sformułowania, które w ubiegłych latach postulowaliśmy - uprawnienia Głównego Komitetu Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki do koordynacji działań wszystkich resortów, które się tym zajmują. Podczas realizacji przyszłorocznego planu powinniśmy rozwiązać sprawę pełnego wykorzystania istniejącej bazy żywieniowej. Nie jest ekonomiczne dzielenie okresu jej działania na „w sezonie” i „poza sezonem” Proponuję powrócić do zgłoszonej w ub. r. propozycji zmiany okresów wakacji. Odpowiedzi na to nie otrzymaliśmy. Większość bazy jest zamknięta dla zwykłych turystów. Nie można przedsiębiorstwom, które są właścicielami tej bazy niczego nakazać, ale trzeba wymyślić jakiś system, który doprowadzi do jej racjonalnego wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WacławGarbaj">Problemem jest wzrost cen za usługi turystyczne. Rozumiem, że muszą one rosnąć, ale powinien za tym iść wzrost jakości tych usług.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WacławGarbaj">W tym roku szczególnie głośne były kłopoty polskich turystów przy przekraczaniu granic. Uważam, że zadaniem Głównego Komitetu oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych jest podjęcie działań, by nie traktowano nas jak turystów III kategorii. Są to żenujące sprawy.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#WacławGarbaj">Istotne jest także rozwiązanie problemów płacowych w turystyce. Jeżeli z dnia na dzień brakuje przewodników dla obsługi zagranicznych grup turystycznych, bo biura turystyczne zagrożone są, podatkiem od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, to jest to absurd. Przecież więcej tracimy w dewizach niż zarabiamy w złotówkach. Szkodzi nam tutaj brak elastyczności działania.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#WacławGarbaj">Od 30 lat nie możemy sobie poradzić z upowszechnieniem sportu i turystyki w społeczeństwie. Zaraz po wojnie jakoś się to udawało. Mamy co prawda niewystarczającą bazę, ale wiele obiektów resortowych nie jest wykorzystywanych. Czasem ceny są wręcz horrendalne. Nic dziwnego, że wojskowi skarżą się, iż z roku na rok powoływane do wojska roczniki mają gorszą kondycję fizyczną.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#WacławGarbaj">Sport wyczynowy został potraktowany po macoszemu. A przecież jest on jednym z elementów prestiżu kraju. Trzeba rozszerzyć współpracę z naukowcami i znaleźć środki na rozwój sportu.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#WacławGarbaj">Co roku powstają nowe obiekty sportowe, ale jednocześnie następuje dekapitalizacja starych. W ten sposób baza ciągle się zmniejsza. Ten problem nie został uwzględniony w założeniach CPR. Nie ma tam takie mowy o dostawach sprzętu sportowego, w produkcji którego byliśmy kiedyś mocarstwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TeresaMalczewska">W założeniach mówi się o konieczności zwiększenia badań bilansowych zdrowia dzieci. Co to za sobą pociągnie? Nic to przecież nie da, skoro nie możemy Jednocześnie zapewnić sprawnej i długofalowej opieki lekarskiej. Nie ma także odpowiedniego sprzętu, np. dostosowanych do wieku dzieci ławek i stolików.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TeresaMalczewska">Mowa jest także o zwiększeniu aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Jak to możliwe przy obecnej bazie sprzętowej i istniejących obiektach. Przecież nie można nawet realizować programu rozwoju fizycznego w szkole. Tego rodzaju zapisy w CPR są bezskuteczne.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TeresaMalczewska">Nie tak dawno przyjęliśmy uchwałę o kształtowaniu warunków życia na wsi. Ocena jej realizacji była negatywna. W założeniach CPR brak jest jednak odniesień do tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanFirst">Mam więcej doświadczenia jako radny niż jako poseł. Uważam jednak, że Jeżeli tak, jak przedstawione nam założenia CPR wyglądałby plan wojewódzki, to oceniłbym go niezwykle krytycznie. Materiał jest zbyt hasłowy i ogólny. Nie daje on obrazu przyszłości naszej gospodarki, Np. mowa jest o zwiększeniu pomocy społecznej i opieki nad chorymi w domu. Nie wiadomo Jednak, jak zostanie to zrealizowane. Przy obecnym braku sióstr PCK jest to pobożne życzenie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanFirst">W założeniach planu podaje się, że w roku przyszłym zaopatrzenie w leki i artykuły sanitarne wzrośnie o 20%. Nie wiemy Jak będzie wyglądała sytuacja, gdyż nie podano nam Jak ten wzrost ma się do potrzeb. Sprawa zaopatrzenia w leki Jest problemem ogromnej wagi społecznej i musi być szybko rozwiązana.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanFirst">W dalszym ciągu odczuwać będziemy niedobór stomatologów w placówkach lecznictwa otwartego. W swoim czasie resort poinformował nas, że zwiększa się nabór kandydatów na studia stomatologiczne, ale efekty tego szkolenia będą odczuwalne dopiero za kilka lat, a więc i w tej dziedzinie sytuacja się nie poprawi.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JanFirst">Władze terenowe odczuwają poważny niedobór środków na inwestycje szpitalne. W wielu szpitalach trzeba likwidować niektóre stare oddziały, a przyrost łóżek szpitalnych nowych jest na razie minimalny i często nie zapełni ubytków.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JanFirst">W swoim czasie wypowiadałem się o potrzebach turystyki i organizacji wypoczynku dla pracowników. Postulaty moje nie są jednak realizowanej Wprawdzie Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki potwierdził ich słuszność, ale przecież nie od niego zależy ich realizacja. Wiele spraw musi być rozwiązanych przez inne resorty, a te nie kwapią się do podejmowania działań na rzecz turystyki.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JanFirst">Ostatnio mieliśmy wiele doniesień w prasie o rygorystycznych postanowieniach, jakie zastosowano w stosunku do obywateli polskich za granicą. Pociągnięcia te uzasadniano m.in. tym, że wielu z nich, to nie turyści, ale handlarze. Czy jednak rząd nie zmusza obywateli do handlu m.in. dlatego, że kwoty przyznawane na tranzyt przez Węgry czy Czechosłowację są tak niskie, że nie mogą pokryć kosztów benzyny na przejazd przez ten kraj? Jak więc będzie rozwiązana sprawa turystyki zagranicznej i przydziału środków dewizowych dla obywateli?</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JanFirst">Obecnie stosowane rozwiązania systemowe dla turystyki stanowią poważny hamulec jej rozwoju. W swoim czasie propagowaliśmy rozwijanie tzw. wczasów pod gruszą, ale w praktyce dosyć trudno jest uzyskać za nie zwrot kosztów z funduszu socjalnego. Żąda się np., ażeby ktoś, kto spędza urlop na wsi u rodziny po przyjeździe przedstawił rachunek za pobyt. Komu rodzina wystawi rachunek za pobyt na wczasach?</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#JanFirst">Założenia planu przyszłorocznego w zakresie kultury fizycznej zakładają m.in. wzmożenie aktywności dzieci i młodzieży. Aktywność ta ma być jednak pobudzana przede wszystkim w czasie zajęć ponadobowiązkowych. Chciałbym zapytać, gdzie będą organizowane te zajęcia, gdyż obecnie nie wszystkie szkoły mogą wykonać plan zajęć obowiązkowych m.in. z powodu braku kadry, sal gimnastycznych, boisk.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#JanFirst">Nie będę już mówił o naszym sporcie wyczynowym, gdyż ostatnie rezultaty na arenie międzynarodowej wskazują na to, że chyli się on ku upadkowi.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#JanFirst">Ogólnie bardzo krytycznie oceniam przedstawione nam założenia planu przyszłorocznego. Chciałbym zapytać jak te założenia powiązane są z wprowadzaniem w życie II etapu reformy. Na razie dyskutujemy nad założeniami reformy, obyśmy jej nie przegadali.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BożenaHagerMałecka">Nasza dyskusja nad założeniami planu przyszłorocznego doprowadzić ma do tego, ażeby ostateczny projekt planu był lepszy i konkretny.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BożenaHagerMałecka">Czy Komisja Planowania przy RM rejestruje koszty dewizowe wszystkich wyjazdów zagranicznych, myślę tu o wyjazdach sportowców turystów, naukowców, polityków, handlowców itp. Są to na pewno poważne wydatki i dobrze byłoby, ażeby w planie przyszłorocznych przynajmniej określony ich procent przeznaczyć na zakup leków. Trzeba opracować takie mechanizmy systemowe, które zapewniałyby dostateczny dopływ środków dewizowych na zakup leków.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanMatusiak">Wydaje się, że założenia planu przyszłorocznego są spójne z NPSG na lata 1936–1990. Rodzą się jednak pewne zastrzeżenia, co do stosowanych rozwiązań systemowych, które mają zapewnić pełną realizację tych założeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanMatusiak">Mary bardzo wielu zwolenników' reformy gospodarczej. W moim zakładzie pracy ludzie, którzy dobrze znają założenia reformy i uważają je za słuszne, przedstawiają jednak wiele. wniosków i wątpliwości. Dlaczego stosowane rozwiązania systemowe nie wpływają na. zahamowanie wzrostu płac, które rosną szybciej niż wydajność pracy i produkcja. Wiele zakładów przekracza planowany fundusz płac i nie martwi się tym, że ten wzrost nie ma pokrycia w produkcji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanMatusiak">W naszych zakładach podeszliśmy do wprowadzenia reformy w sposób poważny. Przede wszystkim usprawniliśmy strukturę organizacyjną. Pozwoliło to o 1/3 zmniejszyć liczbę pracowników administracyjnych, co spotkało się z dużym poparciem załogi. Dalsze usprawnienia organizacyjne uzależnione są jednak nie tylko od nas, ale np. od zmniejszenia biurokracji. Obecnie opracowujemy blisko 220 różnego rodzaju sprawozdań. Jak to będzie w przyszłym roku, czy przewiduje się ograniczenie ich liczby?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JanMatusiak">Musimy zdawać sobie sprawę, że realizacja reformy gospodarczej w pewnym okresie może doprowadzić do tego, że pewne grupy społeczno-zawodowe będą ubożeć. Nadal toczy się dyskusja nad II etapem reformy gospodarczej, wiele haseł jest dobrych, ale czy znalazły one odbicie w założeniach planu na rok przyszły?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JanMatusiak">W przedstawionych nam materiałach brak jest bardziej szczegółowej informacji, jak poszczególne resorty chcą wykorzystać wnioski i postulaty, które zgłaszane są w toku społecznej konsultacji założeń planu. Sprawy te wymagają wyjaśnienia. Na ten temat padają częste pytania na spotkaniach poselskich i my posłowie musimy mieć bardziej konkretne informacje, ażeby móc odpowiadać wyborcom na ich pytania.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JanMatusiak">Jestem entuzjastą reformy, ale boję się, żebym się nie zawiódł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejWyglenda">Podobnie jak mój przedmówca jestem zaniepokojony założeniami projektu planu na rok przyszły w zakresie rozwoju kultury fizycznej i sportu. Jak już mówiono aktywizację sportową dzieci i młodzieży mamy rozwijać w ramach zajęć ponadobowiązkowych. Wobec tego zajęcia te obejmą tylko wąską grupę młodzieży, zaś szkoła będzie dokładać starań, ażeby mieć jak najlepsze wyniki sportowe i zajmować się tylko tymi najlepszymi. Mówiono tu, że często dopiero lekarskie komisje wojskowe wykrywają braki w postawie młodzieży, szkoła tego nie widzi, nie koryguje.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejWyglenda">Należałoby przede wszystkim planować rozwój zajęć obowiązkowych, bo one są podstawą do prawidłowego rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AndrzejWyglenda">Nauczyciele wychowania fizycznego nie przygotowują się do zajęć obowiązkowych, nie prowadzą ich tak, ażeby korygować wadliwe postawy rozwojowe. Często lekcja wychowania fizycznego to tylko gra w piłkę czy też inne zajęcia na wolnymi powietrzu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AndrzejWyglenda">Lekarze i rodzice zbyt często zwalniają dzieci z lekcji wychowania fizycznego. Czy trzeba dawać zwolnienie dziecku z lekcji wf tylko dlatego, że ma stłuczony palec? Prowadziłem wizytację w 3 szkołach. 30% dzieci miało zwolnienia lekarskie z lekcji wf, a zaświadczenia rodziców z prośbą o zwolnienie. Matki mające córki zbyt często proszą o zwolnienie ich z zajęć wychowania fizycznego i często ukończą one szkołę nie wiedząc, co to jest gimnastyka i jaki ma wpływ na ich rozwój fizyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JaninaKorpała">Jestem pracownikiem przemysłu lekkiego od 35 lat i stwierdzam, że sytuacja w zakresie zaopatrzenia w surowce i maszyny w tym przemyśle od szeregu lat nie poprawia się. Otrzymujemy surowce złej jakości, o brzydkiej kolorystyce i w związku z tym produkujemy buble. Powoduje to olbrzymie straty, zamrożenie środków, które mogłyby być wykorzystane na wartościową produkcję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JaninaKorpała">Dostajemy bardzo słabe nici i często nawet nowe ubrania przy pierwszym założeniu pękają w szwach.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JaninaKorpała">Zgadzam się z uwagami zgłoszonymi w dyskusji, że w służbie zdrowia, w tym również w przemysłowej brak jest lekarzy, a na wizytę do specjalisty okulisty czy stomatologa trzeba czekać czasem kilka tygodni.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JaninaKorpała">Chcemy poprawiać stan sanitarny kraju, a nie możemy zapewnić podstawowych środków utrzymania czystości. Brak jest papieru toaletowego, środków sanitarnych i opatrunkowych. Nie wiemy już jak odpowiadać na te zarzuty wyborcom, którzy na spotkaniach zarzucają ram, że tracimy czas w Sejmie na dyskusje, które nic nie dają, gdyż sytuacja zaopatrzeniowa jest coraz gorsza.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JaninaKorpała">Niedobór leków pogłębia się. Często biegać trzeba do kilku aptek, ażeby zrealizować receptę. Jeden lek jest w jednej aptece, inny w drugiej. Sprawa zaopatrzenia w leki musi być rozwiązana, jeżeli chcemy, ażeby społeczeństwo nasze było zdrowe, ażeby ludzie mogli spokojnie pracować.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JaninaKorpała">W stosunku do obywateli polskich zastosowano poważne obostrzenia w turystyce zagranicznej. Dlaczego my nie stosujemy takich samych obostrzeń w stosunku do turystów zagranicznych? Sama obserwuję jak na terenie Krakowa Jugosłowianie penetrują nasze sklepy, wykupują towary, wywożą.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławKoba">Odnoszę się sceptycznie do wszelkich założeń planowych, gdyż z reguły są one nierealne i w praktyce niewykonalne. Jako przykład podać mogę, że lekarz wojewódzki przysłał do naszego szpitala zawiadomienie, że nie otrzymamy planowanych środków dewizowych na zakup leków nawet na pokrycie tego, co było przewidziane w centralnym planie rocznym na Zastanowienia wobec tego wymaga metoda opracowania planu, ażeby w roku przyszłym plan odpowiadał realnym potrzebom i mógł być w pełni realizowany. Podobnych przykładów można by podać znacznie więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSidor">Trudno jest ustosunkowywać się że do założeń planu gdy wiemy, planowanie jest najsłabszym ogniwem naszej gospodarki. W założeniach planu powinno się podać pewne konkretne dane, które obrazowałyby jakie ten plan ma zabezpieczenie finansowe i zaopatrzeniowe. W takiej formie w jakiej został on przedstawiony, jest to tylko ładne wypracowanie i zbiór pobożnych życzeń.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSidor">W planie mówi się, że nastąpić ma poprawa stanu sanitarnego kraju oraz zaopatrzenia w leki i podaje pewien wzrost procentowy. Nie uwzględnia się jednak sytuacji demograficznej, przyrostu ludności, a więc faktycznie nastąpi pogorszenie, a nie poprawa.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejSidor">W założeniach informuje się, że w roku przyszłym przybędzie nam 3 tys. łóżek szpitalnych z inwestycji rad narodowych, bez rozbicia na poszczególne działy służby zdrowia. W psychiatrii nie przybędzie ani jedno łóżko, a więc znowu będziemy mieli do czynienia z pogorszeniem warunków w lecznictwie psychiatrycznym.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejSidor">Wiemy, że budowa jednego łóżka w domu pomocy społecznej kosztuje 4-krotnie mniej niż budowa łóżka szpitalnego. W założeniach planu informuje się, że w roku przyszłym przybędzie tylko tysiąc łóżek w domach pomocy społecznej na 18 tys. zarejestrowanych osób oczekujących na te miejsca. Czy nie lepiej byłoby zwiększyć środki inwestycyjne na budowę domów pomocy społecznej i przejąć ze szpitali poważną liczbę przewlekle chorych, którzy powinni znaleźć się w domach pomocy społecznej, a blokują miejsca w szpitalach?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AndrzejSidor">W założeniach planu nic nie mówi się o poprawie wynagrodzeń pracowników służby zdrowia, zwłaszcza tych najniżej uposażonych. Od 2 lat Komisja nasza zgłasza postulaty w tej sprawie, ale na razie nie są one realizowane.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejSidor">Jeżeli chodzi o turystykę zagraniczną, to wypadki które miały miejsce ostatnio zawinione są w połowie przez obywateli, ale w połowie przez nasz rząd. Większość publikatorów od szeregu miesięcy informuje, gdzie warto pojechać, czym można handlować w Indiach i w Tajlandii. Przy stosunkowo niewielkich kłopotach z otrzymaniem paszportu, bez przydziału dewiz, wiadomo, że wyjeżdżający będą handlować. Kto z uczciwych ludzi może wyjechać za granicę częściej niż jeden do dwóch razy w roku, a przecież, są tacy co wyjeżdżają 10 do 12 razy. To nie są turyści. Wyjeżdżają oni jednak z błogosławieństwem rządu do nielegalnego handlowania. Skoro jesteśmy dziadami, to nie stać nas na wielką turystykę. Ta niewielka grupa turystów-handlarzy wyrabia nam opinię w świecie i straty moralne są nie do odrobienia przez wiele lat.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#AndrzejSidor">Przedsiębiorstwa turystyczne i biura paszportowe powinny mieć tak opracowane plany działania, ażeby za granicę wyjeżdżali turyści, a nie handlarze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanuszSzymborski">Przedstawiony nam dokument o założeniach planu rocznego na rok przyszły zapewnić ma osiągnięcie celów zapisanych w NPSG na lata 1986–1990. W odniesieniu do służby zdrowia jest to osiągnięcie celów określonych w opracowaniu p.t. „Zdrowie dla wszystkich w 2000 roku”.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanuszSzymborski">Poprawę opieki zdrowotnej nad matką i dzieckiem mierzymy zmniejszeniem wskaźników umieralności niemowląt i matek. Cel ten mamy osiągnąć poprzez szersze objęcie opieką przedporodową kobiet i rozszerzone badania. niemowląt. Szkoda, że w założeniach nie uwzględniono kierunków działania w tym zakresie, które zostały opracowane przez resort zdrowia i opieki społecznej i które już są częściowo wdrażane w życie. W założeniach kierunkowych resortu przewiduje się m.in. poprawę stanu sanitarnego oddziałów porodowych w szpitalach. Cel ten można stosunkowo szybko osiągnąć i pewne efekty są już widoczne.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanuszSzymborski">W założeniach mówi się o poprawie zaopatrzenia w leki, pomoce ortopedyczne i sprzęt medyczny. Są to tylko pobożne życzenia w stosunku do naszych możliwości produkcyjnych i dewizowych. W dalszym ciągu zaopatrzenie ortopedyczne w leki i sprzęt medyczny kształtuje się na poziomie 60% planu. Wszystkie założenia planowe nie są więc w praktyce realizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewGburek">Zastanawiano się, czy nasza dyskusja nie jest czasem „sztuką dla sztuki”. Trzeba ją traktować jako kolejny etap konsultacji społecznej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewGburek">U wszystkich dyskutujących przejawia się troska o to, ażeby plan był realny, konkretny i możliwy do zrealizowania. Natomiast Komisja Planowania przy Radzie Ministrów powinna przedstawić sposoby realizacji planu i zapewnić właściwą koordynację wykonania. Należałoby również zadbać o to, ażeby wreszcie zostały przełamane bariery hamujące wykonanie planu przyszłorocznego, o czym szeroko mówiono w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławGura">Działania resortu w 1988 r. będą konsekwentnie zmierzały do rozwijania działalności profilaktycznej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławGura">Prowadzić się będzie eksperymenty organizacyjne w dwóch szpitalach i trzech zespołach opieki zdrowotnej. Eksperymenty te polegać mają na intensyfikacji pracy szpitali i zespołów opieki zdrowotnej. Zakłada się wzrost płac pracowników zatrudnionych w tych szpitalach, wynikający m.in. właśnie z intensyfikacji pracy. Niektórzy wyrażają obawy, czy w realizacji tego eksperymentu nie zgubimy pacjenta, dążąc za wszelką cenę do zwiększenia przepustowości. Chciałbym zapewnić, że nie mamy takiego założenia, dostrzegamy pewne rezerwy m.in. w organizowaniu pracy w wolne soboty.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#StanisławGura">Wiele uwagi koncentrować będziemy na zwalczaniu chorób zakaźnych. Mamy już poważne osiągnięcia w zwalczaniu np. odry czy błonnicy dzięki stosowaniu szczepień ochronnych. Nadal niepokoi nas wprawdzie mniejsza o 30%, ale nadal stosunkowo wysoka, zachorowalność na wirusowe zapalenie wątroby. Wreszcie w roku przyszłym wprowadzimy szczepienia przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby wśród lekarzy.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#StanisławGura">Dużą uwagę przywiązywać się będzie do doskonalenia techniki szczepień przeciwgruźliczych i sterylizacji strzykawek oraz do coraz szerszego stosowania jednorazowych igieł do zastrzyków. W roku przyszłym zwiększy się produkcję jednorazowych strzykawek i igieł.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#StanisławGura">Szczególną uwagę koncentrować się będzie na działaniach mających na celu zapobieganie zatruciom pokarmowym. Nie jest to jednak zależne tylko od pracy resortu zdrowia i opieki społecznej. Konieczne jest wzmożenie bieżącego nadzoru nad placówkami zbiorowego żywienia.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#StanisławGura">W roku bieżącym przeprowadzono testy przeciwko chorobie AIDS u 230 tys. osób. U 40 otrzymaliśmy odczyn dodatni, zmarły 5 osoby, a u 3 osób obserwuje się śladowe objawy choroby (powiększenie węzłów chłonnych itp). W roku przyszłym mamy zamiar przetestować wszystkich krwiodawców. Przeznaczyliśmy 9 mln dolarów na zakup odczynników testowych oraz rozpoczynamy ich produkcję w kraju.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#StanisławGura">Interpress wydał broszurę w liczbie 125 tys. egzemplarzy pt. '”Świat o AIDS” - która w sposób jasny tłumaczy przyczyny tej choroby, sposoby zapobiegania itp. W niektórych krajach wprowadza się już przepisy, że cudzoziemcy przybywający do tego kraju. muszą mieć przeprowadzony atest na chorobę AIDS, może i u nas należałoby wprowadzić taki obowiązek. Penetrujemy przede wszystkim podstawowe źródła zakażenia, a więc krwiodawców oraz prostytutki i homoseksualistów.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#StanisławGura">Kok przyszły musi być rokiem, w którym bezwzględnie zostaną wyeliminowane wszelkiego źródła infekcji w placówkach służby zdrowia. Służyć temu ma bezwzględna higienizacja tych placówek oraz zaostrzone zabiegi sterylizacyjne.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#StanisławGura">Rok przyszły cechować będzie także nasilenie walki z różnymi zagrożeniami dla zdrowia m.in. z alkoholizmem. Wiemy, że ostatnio spadło trochę spożycie alkoholu, ale spadek ten jest jeszcze daleko niewystarczający. Rząd podjął decyzje, które mają być konsekwentnie wcielane w życie. Postanowiono m.in. bezwzględnie wyeliminować picie alkoholu w zakładach pracy, zapewnić trzeźwość w miejscach publicznych, objąć akcją profilaktyczną młodzież oraz zwiększyć możliwości leczenia i zapobiegania ponownemu alkoholizmowi osób, które były już leczone.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#StanisławGura">Obecnie około 6 mln osób nadużywa alkoholu, a około 900 tys. wymaga leczenia.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#StanisławGura">Prowadzić będziemy konsekwentną walkę z narkomanią. W 4 województwach podjęto decyzje o ograniczeniu uprawy maku. Około 30 tys. osób wymaga leczenia, chociaż w ostatnim okresie obserwujemy zahamowanie wzrostu zachorowań. 200 tys. osób zetknęło się z niebezpieczeństwem narkomanii i na te osoby musi oddziaływać psycholog, szkoła, dom, służba zdrowia. Głównym naszym celem jest zahamowanie popytu na narkotyki oraz ich podaży i zwiększenie możliwości leczenia.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#StanisławGura">W roku przyszłym oddziaływać będziemy na ograniczenie liczby osób, palących papierosy. Wprowadzi się zakaz palenia w miejscach pracy, a zwłaszcza w placówkach służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#StanisławGura">Przeciętnie rocznie w Polsce wypala się na 1 obywatela 2500 papierosów. Badamy jakość tych papierosów i możemy ogólnie stwierdzić, że są one bardzo złe i szkodliwe dla zdrowia.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#StanisławGura">Przygotowano program poprawy stanu sanitarnego kraju. Wiemy, że różnego rodzaju programów opracowano wiele, ale nie są one wdrażane w życie. Ten jednak został zatwierdzony przez Prezydium Rządu i rozpisany szczegółowo na poszczególnych wykonawców. Nie może to jednak być działalność akcyjna, a długotrwały proces. Zacząć trzeba przede wszystkim od wychowania dzieci i młodzieży i wpajania im od najmłodszych lat nawyków higienicznych. Niepokojące są fakty sygnalizowane z terenu, że wśród dzieci w szkole pojawia się wszawica i inne choroby, których przyczyną jest przede wszystkim brud. Ja chodziłem może do takiej dziwnej szkoły, w której sprawdzano, czy dzieci mają czyste ręce, czyste głowy, czyste kołnierzyki. Wydaje się, że i dzisiaj przydałoby się wprowadzić takie zwyczaje w szkołach.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#StanisławGura">Wiele uwagi koncentrować się będzie na zwalczaniu chorób cywilizacyjnych. Obecnie 51% zgonów spowodowanych jest chorobami układu krążenia, 18% chorobami nowotworowymi a 6,7 zatruciami i wypadkami. Chcemy podjąć szeroką akcję uświadamiania i nauczania zachowań prozdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#StanisławGura">Usprawnienia organizacyjne w zakresie pomocy doraźnej doprowadzić mają do zmniejszenia okresu oczekiwania na lekarza od momentu wezwania i przyspieszenia udzielenia tej pomocy. Zwiększy się liczba karetek reanimacyjnych.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#StanisławGura">Wiele uwagi poświęcimy rozwojowi kardiochirurgii. Obecnie w Polsce powinno być wykonywanych 8 tys. zabiegów kardiochirurgicznych, a wykonujemy 3 tys. Jest to i tak duży postęp, gdyż przed dwoma laty wykonywaliśmy ich niespełna 2 tysiące. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przeprowadzenie zabiegu kardiochirurgicznego jest bardzo kosztowne i właśnie te koszty stanowią podstawowe ograniczenie. Staramy się zapewnić w pierwszej kolejności przeprowadzanie tych zabiegów u dzieci, których rodzi się rocznie z wadami wymagającymi zabiegu chirurgicznego ok. 6 tys.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#StanisławGura">Jeżeli chodzi o choroby nowotworowe to położymy większy nacisk na profilaktykę. W pierwszej kolejności dotyczy to badań, które może wykonywać każdy lekarz. Zwiększymy także liczbę badań cytologicznych u kobiet w określonym wieku.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#StanisławGura">Trzecia grupa schorzeń to urazy, wypadki i zatrucia. W ub.r. zginęło w ich wyniku 24 tys. osób, w tym 5 tys. w wypadkach samochodowych (z tego 1,5 tys. pod wpływem alkoholu). Zwraca uwagę fakt, mężczyźni ulegają wypadkom 3 razy częściej. Niepokoi wzrost wypadków wśród dzieci, szczególnie w okresie nasilenia robót golowych.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#StanisławGura">Poza tymi problemami będziemy się starali zwiększyć opiekę nad określonymi, grupami chorych. Dotyczy to zwłaszcza kobiet ciężarnych, gdyż wczesne zgłaszanie się do lekarza ma decydujące znaczenie. W tej chwili zaledwie 60% kobiet w miastach i 30% kobiet na wsi zgłasza się do lekarza przed upływem 3 miesiąca ciąży. Uważamy, że duże znaczenie ma ciągłość opieki. Pacjentka powinna zjawiać się w czasie ciąży 8–9 razy u lekarza. Tymczasem w mieście bywa, u niego 6 razy, a na wsi 3 razy. Mamy trzystopniowy system zwalczania patologii ciąży - ZOZ, szpital wojewódzki i akademia medyczna.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#StanisławGura">Między innymi na skutek interpelacji poseł B. Hager-Małeckiej opracowano program poprawy opieki nad matką i noworodkiem. W całej Polsce wprowadzamy system, w którym matka i dziecko będą leżeć na jednej sali. Musi jednak nastąpić poprawa bazy. Na razie przodują pod tym względem Wałbrzych i Kalisz.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#StanisławGura">System bilansu zdrowia potrzebny jest nam dla rozpoznania stanu zdrowia dzieci i objęcia ich opieką. Profilaktyka wymaga odpowiednich mebli i gimnastyki. Są na ten temat bardzo precyzyjne instrukcje ministrów zdrowia i oświaty. Zleciliśmy lekarzom wojewódzkim oraz kuratorom, by raz do roku spotykali się i omawiali opiekę medyczną w szkole. Higiena szkolna jest rzeczywiście naszą piętą achillesową.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#StanisławGura">Niepokoimy się odchodzeniem stomatologów na emeryturę. Odchodzą kobiety w pełni sił. Takie przyznano im uprawnienia 1 nie możemy tego zmienić. Chcemy jednak stworzyć sytuację, by mogły bez uszczerbku dla emerytury kontynuować pracę. 5 lat temu zwiększyliśmy nabór na ten kierunek o 30% i powinno to zacząć owocować. W bieżącym roku podejmujemy produkcję pasty do zębów typu Elmex.</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#StanisławGura">Wprowadzane są limity w zapisach przy wolnym wyborze lekarza, gdyż lekarz nie może mieć więcej niż 3 tys. pacjentów. Chcemy stworzyć model lekarza domowego, u którego leczą się całe rodziny. W 1988 r. chcemy tym system objąć 3 tys. lekarzy i 9 mln osób.</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#StanisławGura">Słusznie wspomniano tutaj o przemysłowej służbie zdrowia. To 5,5 mln ludzi, 8 tys. lekarzy i 10 tys. pielęgniarek. Rozważamy możliwość. by lekarz zakładowy partycypował w wynikach ekonomicznych zakładu. Mamy opracować koncepcję takiego systemu. Oczekujemy, że otrzymywanie korzyści z dobrej pracy zakładu zwiąże z nim lekarza.</u>
<u xml:id="u-18.25" who="#StanisławGura">Osobny problem to rehabilitacja. Jej poprawa będzie jednak stanowić długofalowy proces. Wymaga to przyrostu bazy i kadry oraz poprawy sprzętu.</u>
<u xml:id="u-18.26" who="#StanisławGura">Z polecenia prezesa Rady Ministrów powstał międzyresortowy zespół, który opracowuje rozwiązanie problemu płac w służbie zdrowia. Do 15 października ma przedstawić wyniki swojej pracy.</u>
<u xml:id="u-18.27" who="#StanisławGura">Jesteśmy mocno zaniepokojeni realizacją inwestycji w służbie zdrowia. W 5-latce powinniśmy oddać 25 tys. łóżek. Niestety, w 1986 r. oddaliśmy 2.528, w 1987 r. oddamy ok. 3.260, a w 1988 r. - 3.250. Oznacza to, że na lata 1989–1990 przypada ponad 7 tys. łóżek. Jest to prawie nierealne.</u>
<u xml:id="u-18.28" who="#StanisławGura">Kolejna sprawa to zaopatrzenie w sprzęt medyczny. O 13% wzrosną jego dostawy. Import z II obszaru płatniczego osiągnie sumę 50 mln dolarów. Chcemy zapewnić asortyment leków kardiologicznych, onkologicznych, neurologicznych oraz do dializoterapii i ratujących życie. Kończymy zakładanie sieci tomografów komputerowych, która pokryje cały kraj. Nadal będą braki w dostawach igieł i strzykawek jednorazowych. Deficyt sprzętu zostanie nieco złagodzony przez przejęcie produkcji przez rzemiosło i kooperację z firmami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-18.29" who="#StanisławGura">Najtrudniejszą sprawą jest zaopatrzenie w leki. Prezydium Rządu przydzieliło nam w tym roku 17,6 mln dolarów na zakupy interwencyjne. W sumie na import leków wydamy więc 137 mln dolarów. Produkcja krajowa zwiększy się wg CPR o 16% do 66,5 mld zł. Potrzeby są jednak większe i stąd w przyszłym roku nastąpi zwiększenie importu z I obszaru płatniczego o 10%, a z II o 25%. Jest w tym 9 mln dolarów na zakup testów AIDS. Mimo tego odczuwać będziemy niedobór antybiotyków, leków krążeniowych, dermatologicznych i innych. W pełni zaspokoimy potrzeby na leki anestezjologiczne, onkologiczne, dla dzieci i sanitaria.</u>
<u xml:id="u-18.30" who="#StanisławGura">Niedobór leków wymaga oszczędnego gospodarowania nimi. Są propozycje wzmożenia, nadzoru specjalistycznego nad ich wykorzystaniem.</u>
<u xml:id="u-18.31" who="#StanisławGura">Przewidujemy, że hospitalizacja domowa będzie w przyszłym roku jeszcze przedmiotem eksperymentu. Chcemy by polepszyła się opieka nad ludźmi starszymi i niepełnosprawnymi. Pomocą społeczną objętych jest 150 tys. osób. Wspierają nas w tym organizacje społeczne, przede wszystkim PKPS i PCK. Baza domów pomocy społecznej zwiększy się w przyszłym roku o 1 tys. łóżek. Jest to mało, gdyż w ciągu 5-latki mamy wybudować 8 tys. łóżek w domach pomocy społecznej. Pozwoliłoby to na zwolnienie 6 tys. łóżek szpitalnych.</u>
<u xml:id="u-18.32" who="#StanisławGura">Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Bolesław Kapitan: Propozycje, wnioski i spostrzeżenia posłów są zbieżne z kierunkami działań Głównego Komitetu i rządu. Padały tutaj sformułowania, że ranga Głównego Komitetu jest zbyt niska by udźwignąć tak poważny ciężar spraw. Ministerstwa mają nie mniej problemów niż nasz resort. Kłopoty wynikają m.in. z interdyscyplinarnego charakteru spraw, które rozwiązujemy. Nie ma resortu, który by zajmował się jednocześnie gastronomią, bazą turystyczną, przewoźnikami, przejściami granicznymi, polityką finansową państwa, sportem itd. Od problemów tych nie ociekniemy, nawet jeżeli podniesie się rangę naszego urzędu.</u>
<u xml:id="u-18.33" who="#StanisławGura">Chciałbym sprostować kilka obiegowych opinii, które często wypowiadane są w trakcie dyskusji o sporcie i turystyce. Mówi się np. o słabym wykorzystywaniu bazy sportowej. Przeprowadziliśmy gruntowne badania na ten temat i okazuje się, że pewne rodzaje obiektów, jak np. baseny czy hale sportowe są wykorzystywane w granicach norm bezpieczeństwa; znajdujące się w gestii szkół mogą być wykorzystywane w mniejszym stopniu. Inna opinia mówi o tym, że absolwenci akademii wychowania fizycznego rzadko idą do pracy w szkołach. Nasze badania tego nie potwierdziły. Tymczasem powołaliśmy już 33 studia nauczycielskie i różne inne uczelnie kształcące nauczycieli WF. Powstaje nawet niebezpieczeństwo ich nadprodukcji. Nie zawsze więc obiegowe opinie zgodne są z rzeczywistością.</u>
<u xml:id="u-18.34" who="#StanisławGura">Nie podzielam opinii Komisji, że głównym problemem jest wychowanie fizyczne w szkole, jest to oczywiście działka ministra oświaty, ale my też o nią się troszczymy. Nie stać nas obecnie na zwiększenie liczby godzin WF do 5–6. Nadal będzie ich 2–3. Stąd tendencje do korzystania z nieobowiązkowych form wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-18.35" who="#StanisławGura">Mamy w tej chwili szanse objąć każde dziecko zajęciami sportowymi w wymiarze 1 godz. dziennie i takie zadanie stawiamy przed sobą.</u>
<u xml:id="u-18.36" who="#StanisławGura">Podejmujemy także działania na rzecz zwiększenia udziału społeczeństwa w życiu sportowym. Formami tego mogą być biegi masowe, narciarstwo i wiele innych dyscyplin.</u>
<u xml:id="u-18.37" who="#StanisławGura">Jeżeli chodzi o sport wyczynowy, to rzeczywiście znaleźliśmy się na 12–13 miejscu w świecie, podczas gdy byliśmy już na 5. Przyczyną jest kryzys u nas, ale także fakt, że Zachód postawił na sport. Przedtem rządy zachodnie dystansowały się od finansowania sportu, pozostawiając to prywatnej inicjatywie. Dziś państwo zaczęło sponsorować sport i musimy sobie otwarcie powiedzieć, że nie jesteśmy w stanie nadążyć za procesami technologicznymi i finansowymi, które biorą w tym udział. Na Igrzyskach Olimpijskich w Seulu wystąpimy jeszcze skromnie, ale mamy już program powrotu do pierwszej dziesiątki na Igrzyskach Olimpijskich w Barcelonie w 1992 r.</u>
<u xml:id="u-18.38" who="#StanisławGura">Sądzę, że rozmiary naszej turystyki mimo że nie osiągnęliśmy jeszcze poziomu z 1979 r., są nieco ponad nasze możliwości. W skali roku dotyczy to 17 mln ludzi, a wyjazdy zagraniczne - 5 mln osób. Tymczasem przyjeżdża do nas zaledwie 4,5 mln osób, w tym 1,2–1.3 mln z Zachodu. Zlikwidować turystyki wyjazdowej nie możemy, ale już teraz musieliśmy anulować wyjazdy na Węgry w IV kwartale, gdyż nie mamy forintów. Trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że Węgrzy nie wywiązują się z umów i ich decyzje nas zaskakują. Żądają oni ograniczenia turystyki indywidualnej do 1 mln osób wraz z tranzytem, a także zwiększenia wymiany forintów o 100% na osobę. Stoimy przed dużym dylematem. Na jakieś ustępstwa będziemy musieli pójść. W przyszłym miesiącu sprawą turystyki zagranicznej zajmie się Komitet Rady Ministrów. Nie zakładamy jej zmniejszenia, gdyż nieźle rozwija się turystyka do ZSRR i NRD. Najgorzej jest z Rumunią. Mieliśmy kłopoty z Bułgarią, bo tam wyjeżdża ok. 500 tys. osób. Bułgarom jednak zależy na naszych przyjazdach, gdyż nie udało się im ściągnąć do siebie gości z Zachodu.</u>
<u xml:id="u-18.39" who="#StanisławGura">Przed nami problem przyjazdów z krajów socjalistycznych. Ceny są źle ustawione.</u>
<u xml:id="u-18.40" who="#StanisławGura">Ze smutkiem przyjmujemy informacje o patologicznych zjawiskach związanych z turystyką. Zawsze one jednak towarzyszyły turystyce międzynarodowej. Wszyscy wykorzystywali różnice cenowe. U nas skala tych zjawisk wzrosła ze względu na sytuację gospodarczą. Pamiętajmy jednak, że organizacje turystyczne nie są w stanie wychować społeczeństwa. Obywatel ma prawo do paszportu i wyjazdów. Staramy się je ograniczać w niektórych przypadkach, choć jest to sprzeczne z konwencjami. Potwierdza się, że Jugosłowianie i Węgrzy wcale się u nas lepiej nie zachowują.</u>
<u xml:id="u-18.41" who="#StanisławGura">Zgadzamy się z zaproponowanym kierunkiem rozwoju bazy turystycznej. W przyszłym roku nie rozpoczynamy większych inwestycji i pocieszający jest jedynie kontrakt z firmą austriacką na budowę 10 hoteli.</u>
<u xml:id="u-18.42" who="#StanisławGura">Jeżeli chodzi o II etap reformy, to mam obawy o kondycję kultury fizycznej podczas jego realizacji. Turystyka sama się obroni. Natomiast już w tej chwili mówi się o ograniczeniu funduszy celowych, z których kultura fizyczna żyje.</u>
<u xml:id="u-18.43" who="#StanisławGura">Na zakończenie chciałbym wrócić do propozycji poseł B. Hager-Małeckiej. Czy część środków przeznaczonych na wyjazdy sportowców można przeznaczyć na leki? 60 tys. wyjazdów naszych sportowców za granicę kosztowało 800 tys. dolarów. Jednocześnie zarobili oni 1,5 mln dolarów, a więc wyjazdy te finansują się same. Myślę, że propozycja nie była trafna.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefZajchowski">Gdyby iść dalej za tokiem myśli przedstawionej przez przewodniczącego GKKFiT B. Kapitana i zastosować opodatkowanie wyjazdów dewizowych na rzecz środków przeznaczonych na zakup leków, to byłoby to źródło bardzo niestabilne. Rytm wyjazdów zmienia się. Chciałbym poinformować, że środki na delegacje zagraniczne w roku przyszłym zmniejszają się, a wydatki na zakup leków rosną o 25%. Import leków zalicza się do importu chronionego.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JózefZajchowski">Postulat zmiany planu inwestycyjnego w budownictwie szpitalnym, zwiększenia budowy domów pomocy społecznej nie może być adresowany do Komisji Planowania przy RM. Decyzje w tej sprawie podejmowane są przez wojewódzkie rady narodowe. Z funduszów centralnych budowane są tylko 254 łóżka szpitalne, a reszta z funduszów budżetu terenowego. Rady narodowe dzielą swój fundusz według własnych decyzji. Zda jemy sobie sprawę, że bardziej efektywne byłoby budowanie domów pomocy społecznej, ale rząd jest bezsilny i decyzje w tej sprawie leżą w gestii rad narodowych. Taka była idea ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym, rząd nie może nakazać zmiany planu radom narodowym.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JózefZajchowski">W dyskusji przedstawiono wiele krytycznych uwag co do charakteru przedstawionego dokumentu przez Komisję Planowania w sprawie założeń planu na rok przyszły. Zarzucano, że jest to dokument mało konkretny, zbyt ogólny, nie poparty danymi i informacjami o środkach, które mają zapewnić możliwość realizacji. Jest to stały dylemat, brak jest sprecyzowania, jak ten dokument powinien wyglądać. Z wypowiedzi przedstawionych na dzisiejszym posiedzeniu przez poszczególnych ministrów wynika, że podjęto już wiele konkretnych decyzji i przedsięwzięć, które przyczynią się do pełnej realizacji planu przyszłorocznego.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JózefZajchowski">Przedstawiony dokument stanowi tylko wstępny zarys planu przyszłorocznego i rząd zwraca się o opinię posłów o tym dokumencie, będą one brane pod uwagę przy konstruowaniu ostatecznej propozycji planu na 1988 r. Taki jest charakter tego dokumentu, jest to tylko pewien etap w całokształcie procesu planowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BożenaHagerMałecka">Nie otrzymałam odpowiedzi, ile dewiz wydaje się na różnego rodzaju delegacje zagraniczne. Dowiedziałam się, że GKKFiT jest w tym zakresie samowystarczalny i zarabia środki na delegacje zagraniczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JózefZajchowski">Nie mam takich pełnych danych. Mogę tylko poinformować, że środki na delegacje zagraniczne w przedsiębiorstwach budżetowych rejestrowane są w Ministerstwie Finansów. Mogę dostarczyć dane w późniejszym okresie. Jednostki samodzielne gospodarczo wygospodarowują własne środki na wyjazdy zagraniczne i samodzielnie podejmują decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSidor">Dowiedziałem się, że nie można zmienić decyzji co do liczby budowanych łóżek szpitalnych czy w domach pomocy społecznej. To po co w ogóle dyskutujemy na dzisiejszym posiedzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaZakrocką">Pytałam, dlaczego do przedstawionego nam dokumentu - założenia planu na rok przyszły - nie przedstawiono załącznika obrazującego politykę dochodów i cen w roku przyszłym.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefZajchowski">Taki jest mechanizm kierowania naszym państwem, że rząd nie ma możliwości wypływania na pewne decyzje władz terenowych. Na tematy poruszane przez posła A. Sidora należałoby dyskutować z radnymi poszczególnych województw i przekonać je o konieczności zmiany podjętych decyzji. Jedynie wyjście to postanowić, że niektóre sprawy będą rozstrzygane przez rząd np. w sprawach inwestycji służby zdrowia czy innych.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JózefZajchowski">Mamy opracowany dokument dotyczący polityki cen i dochodów. Ponieważ jednak całość polityki dochodów i płac będzie przedstawiona Sejmowi łącznie z przedsięwzięciami dotyczącymi wprowadzania II etapu reformy gospodarczej i usprawnieniami gospodarką przekażemy wówczas i ten dokument.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanMatusiak">W podtekście mego wystąpienia postawiłem problem relacji płac i wydajności pracy. Chciałbym spytać, czy w roku przyszłym przyznawanie różnego rodzaju ulg dla przedsiębiorstw będzie, jak dotychczas, sterowane ręcznie, czy też opracowane będą jakieś jednolite rozwiązania systemowe w tym zakresie. Obecnie dzieje się tak, że kto ma dobre układy, to przyzna je mu się ulgi, a innym nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TeresaDobielińskaEliszewska">W swoim czasie prosiłam o to, ażeby resort zdrowia i opieki społecznej po zakończeniu egzaminów na akademie medyczne przedstawił nam ilu przyjęto kandydatów na wydział lekarski i stomatologiczny i ilu jest w tym mężczyzn a ile kobiet. Czy nadal postępować będzie feminizacja zawodu lekarskiego. Chciałabym ażeby przedłożono nam takie zestawienie za kilka ostatnich lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGura">Nie grozi nam feminizacja zawodu lekarskiego, obecnie mamy wśród lekarzy 60% kobiet. Przedstawimy Komisji szczegółowe informacje w najbliższym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JózefZajchowski">Dyskusja nad zasilaniem systemów płacowych prowadzona jest nadal. Zmierzamy do tego, ażeby zlikwidować ulgi uznaniowe. Konieczność stosowania tych ulg brała się stąd, że nierówny był start poszczególnych jednostek gospodarczych i trudno było stosować jednolitą formułę w stosunku do wszystkich. Obecnie jednak oddalamy się od tej sytuacji wyjściowej i coraz szerzej odchodzimy od przyznawania zindywidualizowanych ulg. Trzeba jednak zdefiniować pewne przypadki, które muszą być traktowane indywidualnie. Nikt np. nie był w stanie przewidzieć trudnej sytuacji w akcji żniwnej w tym roku i takich sytuacji może być więcej. Tak więc w przyszłym systemie trzeba znaleźć jakieś wyjście dla takich nieprzewidzianych sytuacji.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JózefZajchowski">Komisja przyjęła przedstawione informacje i wyjaśnienia i na wniosek przewodniczącego obradom posła Zbigniewa Gburka (SD) postanowiła opracować w oparciu o przebieg obrad opinię, która zostanie skierowana do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>