text_structure.xml 16.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 9 lutego 1988 r. Komisja Spraw Samorządowych obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kani (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Komisji za okres od 13 października 1985 r. do 31 grudnia 1987 r.;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- odpowiedź wicepremiera Z. Szałajdy na dezyderat w sprawie realizacji wniosków VIII Ogólnopolskiej narady przedstawicieli samorządu załóg przedsiębiorstw państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Wiesław Jasiński oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Mamy rozpatrzyć i przyjąć sprawozdanie z działalności naszej Komisji. Dokonujemy oceny naszej działalności w połowie kadencji, podobnie jak to czynią inne komisje sejmowe. Autorem projektu sprawozdania jest ekspert Komisji Tadeusz Jaworski. Dokument został doręczony wszystkim członkom Komisji i możemy rozpocząć nad nim dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSztorc">Sprawozdanie w tej formie i o takiej zawartości merytorycznej może być przedstawione na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Jego objętość jest właściwa, merytorycznie poprawna i odpowiadająca naszym działaniom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#CzesławBaran">Przedstawione sprawozdanie można jeszcze rozszerzyć o wiele spraw szczegółowych, które były przedmiotem obrad naszej Komisji, ale byłoby to zbędne. W części dotyczącej samokrytycznej oceny naszych dokonań brakuje pogłębionej analizy pracy naszego prezydium.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#CzesławBaran">Merytorycznie nie zgłaszam uwag do sprawozdania. Odzwierciedla ono naszą działalność, która odpowiadała temu, 30 zapisane było w planach pracy Komisji, chociaż nie wszystkie tematy zostały szczegółowo omówione.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#CzesławBaran">Ocena narad przedstawicieli samorządu załóg organizowanych przez naszą Komisję jest prawidłowa chociaż podkreślić trzeba, iż wyniki tych narad były dość zróżnicowane. W przyszłości należałoby poświęcić więcej uwagi samorządności pracowniczej w spółdzielczości. Można by np. jedną z narad poświęcić problemom pracowniczych samorządów spółdzielczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewPruszkowski">Sprawozdanie wiernie przedstawia pracę naszej Komisji. Uwzględnia podstawowy problem, do którego przywiązujemy szczególną wagę, a mianowicie stałe szkolenie działaczy samorządowych. Jest to jeden z głównych warunków podnoszenia jakości działań samorządowych i powodzenia pracy samorządów. Dążeniem naszej Komisji jest znalezienie najlepszego rozwiązania systemowego szkolenia działaczy samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewPruszkowski">Został już opracowany program działań Centrum Studiów Samorządowych. Rozpoczęto też realizację tego programu. Jest to jeden z ważniejszych efektów naszej działalności na rzecz umacniania samorządów pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewPruszkowski">W sprawozdaniu słusznie podkreślono znaczenie naszej współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości w zakresie badania stanu rejestracji statutów samorządów pracowniczych oraz usuwania występujących jeszcze nieprawidłowości. Te działania służyły zapewnieniu zgodności statutów samorządów z obowiązującymi ustawami. Osiągnęliśmy w tej dziedzinie znaczną poprawę, chociaż występują jeszcze tu i ówdzie spory i konflikty na tle stosowania przepisów ustawy o samorządzie pracowniczym załóg przedsiębiorstw państwowych. Należałoby podkreślić potrzebę nawiązania ściślejszej współpracy z komisjami ds. samorządów wojewódzkich rad narodowych. Mimo naszych inicjatyw działalność tych komisji jest w praktyce jeszcze dość ograniczona.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewPruszkowski">Słusznie podkreśla się znaczenie organizowania ogólnokrajowych narad przedstawicieli rad pracowniczych z wybranych zakładów przemysłowych. Spotkania te mają pozytywny wydźwięk społeczny i duże znaczenie polityczne. Narady zyskały znaczną popularność i zajmują się coraz ważniejszymi tematami z zakresu podnoszenia efektywności gospodarowania i prawidłowego rozwoju przedsiębiorstw. Zbyt mało uwagi poświęca się podczas tych narad wymianie i upowszechnianiu dobrych doświadczeń z działalności samorządowej. Zgłasza się zbyt wiele ogólnych propozycji i różnych spraw interwencyjnych, które samorządy mogą załatwiać we własnym zakresie. Dzielenie się dobrymi doświadczeniami ma swój aspekt propagandowy i moralny dla samorządów. Samorząd wnosi poważny wkład w rozwój gospodarki, chociaż trzeba nadal dokładać starań, aby podnosić poziom działalności samorządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LucjanStępień">Sprawozdanie oddaje to, czym nasza Komisja zajmowała się przez ponad dwa lata. Uczestnicząc w wojewódzkiej naradzie samorządów pracowniczych w Katowicach odniosłem wrażenie, iż działacze samorządowi niewiele wiedzą o działalności naszej Komisji. Czy zatem naszego sprawozdania nie należałoby przesłać do wojewódzkich komisji ds. samorządów pracowniczych, aby mogły zorientować się w zakresie tematyki samorządowej podejmowanej w Sejmie. Byłoby to pomocne w podejmowaniu różnych inicjatyw i działań terenowych na rzecz umacniania samorządu pracowniczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejLubczyński">Część opisowa sprawozdania prezentuje w formie problemowej dorobek Komisji. Niektóre zapisy należałoby jednak uzupełnić. Tam, gdzie jest mowa o podejmowaniu spraw związanych z rozwojem i podnoszeniem sprawności systemu samorządowego, należałoby podkreślić znaczenie naszych spotkań z przedstawicielami resortów, dla konfrontowania poglądów na działalność samorządu pracowniczego. Dotyczy to również właściwej interpretacji prawnych podstaw funkcjonowania samorządów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MaciejLubczyński">Uzupełnić należy również fragment sprawozdania dotyczący działalności szkoleniowej dla potrzeb działaczy samorządowych. Należałoby podkreślić, iż nie stworzono jeszcze systemu szkolenia, który objąłby całokształt problematyki samorządowej i większą liczbę działaczy samorządu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MaciejLubczyński">Tam, gdzie jest mowa o współdziałaniu z innymi instytucjami, należałoby również omówić współdziałanie z innymi komisjami sejmowymi.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MaciejLubczyński">W sprawozdaniu mówi się o przypadkach naruszania prawa stanowiącego o samorządności pracowniczej. Jest to poważny problem, ale nie jest to zjawisko powszechne. Takich przypadków było niewiele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AlfredWawrzyniak">To dobrze, że opracowanie sprawozdania z działalności naszej Komisji zbiegło się z ogólną oceną funkcjonowania samorządu pracowniczego, jaka będzie rozpatrywana na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AlfredWawrzyniak">Przy rejestrze spraw dotyczących funkcjonowania przepisów o samorządności pracowniczej trzeba zawsze mieć na uwadze warunki społeczno-gospodarcze i społeczno-polityczne stwarzające określony klimat dla działań samorządowych. Umacnianie się samorządności jest długotrwałym procesem i dlatego tempo rozwoju i oddziaływania samorządu na gospodarkę jeszcze nas nie satysfakcjonuje. Trzeba analizować więcej konkretnych problemów, na jakie napotyka się w praktycznej działalności samorządowej. Dotychczas organizowaliśmy za mało wyjazdów w teren dla nawiązania bezpośrednich kontaktów z samorządami pracowniczymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzMrzyk">Nie dopracowaliśmy się jeszcze systemu szkolenia działaczy samorządowych, ale elementy takiego systemu już zostały przygotowane. Komisja zajmowała się zadaniami, które ma spełniać Centrum, ale nie systemem szkolenia. Centrum przedstawiło już Radzie Państwa trzy warianty koncepcji takiego systemu. Zostaną one ocenione, a wybrany wariant będzie przedstawiony w marcu br. Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarGrzywaczewski">W sprawozdaniu należałoby zwrócić uwagę, iż nie przestrzega się terminu udzielania odpowiedzi na dezyderaty Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKania">Rozpatrujemy nasze sprawozdanie w dobrym momencie. Ocena naszej działalności zbiega się z generalną oceną i weryfikacją wszystkiego, co wiąże się z nadaniem reformie większej skuteczności i dynamizmu. Chodzi tu także o działalność samorządów pracowniczych, których rola znacznie wzrasta.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławKania">Sprawozdanie wymaga pewnego dopracowania, wiele spraw, o których jest mowa w sprawozdaniu, skłania nie tylko do zastanowienia się nad tym, co zrobiliśmy, ale i nad tym, co powinniśmy zrobić. Naszym celem powinno być zwiększenie skuteczności naszego działania, tak by przynosiło jak największy pożytek samorządom pracowniczym, umożliwiało im rozwinięcie działalności, umacniało wśród załóg poczucie współgospodarzenia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławKania">Nasza Komisja nie ma ściśle określonego urzędowego partnera i to utrudnia nam nieco prace. Mamy jednak duże możliwości wpływania na formułowanie prawidłowych ocen i przyczyniania się do umacniania działalności samorządowej. Podzielam pogląd iż powinniśmy częściej nawiązywać kontakty z samorządami pracowniczymi bezpośrednio w przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#StanisławKania">Powinniśmy wyciągnąć wnioski z oceny naszej dotychczasowej działalności, wydobyć słabości występujące jeszcze w naszej pracy. Z regulaminu Sejmu wynikają konkretne zadania wyznaczone naszej Komisji. Nasza działalność odpowiada generalnie tym zadaniom. Przyjęta metoda pracy jest trafna.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#StanisławKania">W sprawozdaniu należałoby wyraźniej wyodrębnić cztery rozdziały poświęcone czterem głównym kwestiom. W pierwszym rozdziale zostałyby przedstawione sprawy podejmowane na posiedzeniach Komisji z zaznaczeniem głównych konkluzji, wynikających z dyskusji nad poszczególnymi tematami.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#StanisławKania">Drugi rozdział to ocena wyników narad i spotkań z przedstawicielami samorządów pracowniczych załóg. System tych spotkań został przeniesiony ostatnio do województw. Chodzi tu m.in. o podkreślenie znaczenia upowszechniania doświadczeń między samorządami. Brakuje tego podczas ogólnopolskich narad. Przeważają wypowiedzi obrazujące niepokoje działaczy i trudności, na jakie napotyka samorząd.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#StanisławKania">W trzecim rozdziale należałoby omówić działalność doradczą, konsultacyjną i interwencyjną, jaką podejmuje nasza Komisja. Te działania mają wielkie znaczenie dla naszych coraz ściślejszych kontaktów z samorządami i należy to uwypuklić.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#StanisławKania">Wreszcie, w rozdziale czwartym, należałoby omówić współdziałanie z organami państwowymi. Ma to poważne znaczenie dla odpowiedniej interpretacji i przestrzegania przepisów dotyczących działalności samorządowej, a także realizacji wniosków z ogólnopolskich narad samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#StanisławKania">Opowiadam się za formułowaniem jasnych, pełnych, ale i wyważonych ocen. Postulat stworzenia systemu szkolenia działaczy samorządowych jest słuszny i trzeba go w sprawozdaniu uwzględnić. Wojewódzkie narady samorządowe są już organizowane, ale nie mają charakteru seminaryjnego. Pewną słabością jest też nie dość ścisłe współdziałanie naszej Komisji z komisjami ds. samorządów wojewódzkich rad narodowych i to trzeba przyznać w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#StanisławKania">Fragment sprawozdania, w którym jest mowa o odchyleniach od zasad prawnych w statutach rejestrowanych przez sądy jest przedstawiony zbyt sucho i formalnie. Odchyleń tych jest dużo, ale ich ciężar gatunkowy nie jest aż tak znaczny, by stanowiło to jakiś poważniejszy problem.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#StanisławKania">Trzeba w sprawozdaniu przedstawić choćby fragmentaryczną ocenę działalności samorządów w spółdzielczości, jest to problem, który był przez nas omawiany, i nad którym będziemy jeszcze debatować.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#StanisławKania">Słusznie podkreśla się znaczenie ogólnopolskich narad przedstawicieli samorządu załóg. Nie jest to forum do wygadania się, ale zgromadzenie wpływające na prawidłową praktykę funkcjonowania samorządów w przedsiębiorstwach. Należy podkreślić, iż nie przygotowany do końca rządowy projekt nowelizacji dwunastu ustaw dotyczących reformy gospodarczej został zastosowany dzięki dyskusji i wnioskom, jakie zgłoszono na jednej z tych narad.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#StanisławKania">Zbyt groźnie brzmi sformułowanie o przypadkach naruszania prawa samorządów przez administrację państwową i organy założycielskie. Należałoby to wyrazić precyzyjniej, ponieważ te naruszenia polegają często np. na niedotrzymaniu terminu przedłożenia samorządowi jakiejś informacji.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#StanisławKania">Następuje wyraźny zwrot w warunkach gospodarowania przedsiębiorstw. Nakłada to również nowe zadania na samorządy pracownicze. Trzeba w związku z tym szukać lepszych form i odpowiednich tematów dla organizowanych przez nas ogólnopolskich narad samorządowych. Celem narad nie mogą być tylko protesty przeciw chybionym zamierzeniom ustawowym. Konieczne jest podjęcie ważnych kwestii społeczno-gospodarczych, które rozstrzygane są w przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#StanisławKania">Komisja przyjęła sprawozdanie i upoważniła prezydium do wprowadzenia poprawek i zatwierdzenia ostatecznej jego redakcji.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#StanisławKania">W kolejnym punkcie obrad Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedź na dezyderat w sprawie realizacji wniosków VIII ogólnopolskiej narady przedstawicieli samorządu załóg przedsiębiorstw państwowych.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#StanisławKania">Chciałbym poinformować, iż premier przyjął propozycję odbycia spotkania z reprezentacją VIII ogólnopolskiej narady samorządowej poświęconego omówieniu stosunku rządu do wniosków narady i przyjętego trybu ich realizacji. W spotkaniu wzięliby udział członkowie komisji wnioskowej oraz wszyscy przewodniczący rad pracowniczych, których przedstawiciele zabierali głos w dyskusji, a także prezydium naszej Komisji. Oznacza to, że nie dobiera się uczestników spotkania według jakiegoś „klucza”, a w rozmowie z premierem wezmą udział ci, którzy wnosili konkretne uwagi i propozycje.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#StanisławKania">W końcowej części spotkania Komisja przyjęła poprawki do rocznego planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#StanisławKania">Przygotowano do druku 16.02.1988 r.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#StanisławKania">Przedłożono do zatwierdzenia posłowi S. Kani 16.02.1988 r.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#StanisławKania">Zatwierdzono 22.02.1988 r.</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#StanisławKania">Oddano do druku 22.02.1988 r.</u>
          <u xml:id="u-10.22" who="#StanisławKania">Druk zakończono 24.02.88 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>