text_structure.xml
23.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 2 grudnia 1987 r, Komisja Spraw Samorządowych, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kani, rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt wniosków z VIII Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządów Załóg.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Urzędu Rady Ministrów, eksperci Komisji, członkowie Komisji wnioskowej VIII narady i przedstawiciele rad pracowniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławKania">Przygotowane zostało na dzisiejsze posiedzenie sprawozdanie naszej Komisji o stanie samorządu załóg ze szczególnym uwzględnieniem realizacji ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego. Sprawozdanie to miało być przedstawione na plenarnym posiedzeniu Sejmu wraz z programem realizacji II etapu reformy gospodarczej oraz poselską oceną dotychczasowego przebiegu realizacji reformy. Problemy te nie będą jednak omawiane na najbliższym posiedzeniu Sejmu, ponieważ uznano, iż trzeba dokonać oceny rezultatów referendum. Należy spodziewać się, iż rząd zwróci się do Sejmu o przedłużenie terminu prac nad programem realizacji II etapu reformy, w celu dokonania w nim zmian i poprawek. W tej kwestii wypowie się również Prezydium Sejmu i Konwent Seniorów, Proponuję, aby nie dyskutować nad treścią sprawozdania o stanie samorządu załóg, ponieważ nie jest to sprawa aż pilna. Sprawozdanie to należy natomiast rozważyć i uzupełnić w toku dalszych prac Komisji, Proponuję rozpatrzyć projekt wniosków z VIII Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządów Załóg, który został w stosunku do pierwszej jego wersji poprawiony i uzupełniony i zapewne lepiej wyraża intencje i opinie wystąpień przedstawicieli rad pracowniczych na naradzie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławKania">Przewodnicząca Komisji ds. Samorządowych przy WRN Skierniewice Maria Hryniewiecka: Na posiedzeniu komisji wnioskowej proponowano, aby zgłoszone wnioski były konkretne i odnosiły się do właściwych adresatów. Jestem z całym uznaniem dla autorów opracowania zawierającego wnioski z narady, ale uważam, iż zostało ono nadmiernie poszatkowane i zatraciło walor konkretności. Nie mogą ustosunkować się do wszystkich zagadnień podjętych w dyskusji podczas narady, ponieważ członkowie komisji wnioskowej nie otrzymali pełnych materiałów sprawozdawczych, choć mieliśmy ocenić opracowane wnioski. Odnoszę wrażenie, że to opracowanie stanowi raczej pięknie napisane opowiadanie i mam wątpliwości, czy w przedłożonej formie nadaje się do przyjęcia. Wnioski są mało wyraźne i brakuje w nich konkretnych adresatów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławKania">Przewodniczący Rady Pracowniczej Zakładów Obuwniczych „Alka” w Słupsku Zbigniew Abramczyk: Trudno ustosunkować się do przedstawionego materiału nie znając pełnego tekstu sprawozdania z narady.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekMałkowski">Niektóre wnioski zgłoszone podczas narady nie znalazły wyrazu w przedstawionym nam materiale. W projekcie wniosków zawarto dużo stwierdzeń w formie pytań bez konkretnego ich adresowania. Pewien niepokój wywołuje stwierdzenie o potrzebie dokonania analizy i ewentualnym wprowadzeniu innych zmian do ustawy o samorządzie załogi poza przedłużeniem kadencji organów samorządu. Jestem zdania, iż ustawa jest znakomita, trzeba umieć tylko z niej korzystać. W ustawie nie powinno się zmienić nawet przecinka.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WładysławKlimczak">Przedstawiciele wielu rad pracowniczych zwracali uwagę, iż w ustawie o samorządzie są jednak pewne luki i ograniczenia. Dlatego należy rozważyć celowość wprowadzenia do niej poprawek, które zwiększą i utrwalą uprawnienia samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekMałkowski">Nie jestem pewien i nie wiem, czy mają taką pewność posłowie, że przy nowelizacji ustawy o samorządzie wprowadzi się tylko takie poprawki, które będą korzystne dla samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ŁucjanStępień">W projekcie wniosków z VIII Ogólnopolskiej Narady Samorządu stwierdzono, ii niezbędne jest zasięgnięcie opinii i zbadanie poglądów w sprawie propozycji powołania regionalnych izb gospodarczych, mających być organizacyjną formą reprezentowania interesów gospodarczych przedsiębiorstw. Propozycję tę kończy się trzema pytaniami, chociaż takich pytań i wątpliwości, które należałoby zapisać jest znacznie więcej. Dyskutowano o tym na niektórych wojewódzkich naradach samorządu. Stwierdza się, iż tworzenie izb gospodarczych nie jest koncepcją nową. Jest to sięganie do wzorów innych państw i może tyć słuszne, jeżeli proponowane rozwiązanie przynosi wymierne korzyści. W przedstawionej u nas koncepcji izba gospodarcza jest instytucją nowatorską tylko z nazwy i nie wnosi żadnych korzystnych rozwiązań organizacyjnych. Tworzenie izb obok funkcjonujących już struktur wydaje się nieporozumieniem. Reforma gospodarcza zakłada stopniowe eliminowanie szczebli pośrednich i spłaszczanie struktur gospodarczych. Izba gospodarcza, jako dodatkowe ogniwo pozostaje w sprzeczności z tym założeniem. Takie ogniwo pośrednie w gospodarce spowoduje zwiększenie kosztów produkcji. Ponadto nastąpi powielenie zadań statutowych zrzeszonych podmiotów. Może też wystąpić znaczne ograniczenie samodzielności członków izby. Pomiędzy statutami poszczególnych członków -państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstw - występują bardzo znaczne dysproporcje. Utworzenie izb doprowadzi też do sztucznego zwiększenia zatrudnienia. Zgłasza się propozycje, aby utworzenie izb odłożyć do czasu uregulowania stosunków gospodarczych zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w ramach II etapu reformy oraz rozwiązania niektórych problemów gospodarczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewAbramczyk">Czy w przedstawionym nam materiale uwzględniono również wnioski z wojewódzkich narad samorządowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszCebulak">Przyłączam się do opinii, iż niektóre kwestie podjęte na naradzie zostały nadmiernie uogólnione, a w materiale brak jest sformułowań konkretnych i Odpowiednio adresowanych. Jest to raczej sprawozdanie z narady. Proponuję uprościć część opisową i sformułować wnioski w sposób bardziej konkretny i ukierunkowany. Należy np. zwrócić uwagę, iż w kwestii powoływania spółek ozy wspólnot nie chodzi o to, że do ich zarządów powinni wchodzić przedstawiciele samorządów pracowniczych, ale o konsultowania z samorządami koncepcji i celowości powoływania takich organizacji gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszCebulak">Na naradzie podnoszono sprawy polityki kadrowej. Należałoby coś na ten temat powiedzieć, a takiego zapisu nie ma. Nie uwzględniono problemów akumulacji w świetle dekapitalizowania majątku trwałego przedsiębiorstw. W kilku miejscach w przedłożonym materiale mówi się o współodpowiedzialności samorządu, ale nie podkreśla się, iż samorządy chcą i powinny być współgospodarzami przedsiębiorstw. Samorząd chce ponosić odpowiedzialność, ale musi również mieć wpływ na kierunek i zasady gospodarowania, na decyzje przedsiębiorstwa, także kadrowe. Nie wyeksponowano w sposób dostateczny tego o co występują przedstawiciele wielu rad pracowniczych, domagający się wprowadzenia stałych reguł ekonomicznych. Wnioski należałoby dopracować i bardziej konkretnie je zaadresować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariuszWoźniak">Posłowie dysponują szczegółowymi materiałami z narady, których inni członkowie komisji wnioskowej nie otrzymali. Jeśli mamy zająć stanowisko, to powinniśmy poznać również np, głosy złożone do protokołu, a było ich kilka. Jako członkowie komisji wnioskowej musimy mieć też dostęp do wszystkich materiałów z narady, aby wspólnie prawidłowo rozstrzygnąć, jakie wnioski i w jakiej formie należy uwzględnić w ich zbiorczym opracowaniu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MariuszWoźniak">Skoro odkładamy niektóre tematy na później, to możemy również ponownie przepracować przedstawiony materiał i powrócić do niego uwzględniając m.in, wnioski z samorządowych narad wojewódzkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejLubczyński">Na poprzednim posiedzeniu komisji wnioskowej pracowaliśmy w bardzo wąskim gronie. Niektórzy z członków komisji występują obecnie z propozycjami rozszerzenia i ukonkretnienia wielu problemów poruszonych podczas narady, Ani poprzednio, ani teraz nie pracowaliśmy przy drzwiach zamkniętych. Przedłożony projekt wniosków nie Jest moim opracowaniem autorskim, Wiele uwag zgłaszanych obecnie można było przekazać wcześniej. Otrzymujemy wnioski z samorządowych narad wojewódzkich. Trzeba zauważyć, iż są one często sprzeczne i wzajemnie wykluczające się. Znaczna ich część pokrywa się jednak z wnioskami zgłoszonymi podczas narady ogólnopolskiej. Przedstawiony Komisji materiał ma zawierać wnioski z narady ogólnopolskiej, a więc nie podejmowaliśmy starań, aby rozszerzyć ten dokument o bardzo szczegółowe i często incydentalne sprawy podejmowane podczas narad wojewódzkich. Chodziło raczej o to, aby w materiale dotyczącym wniosków z narady oddać również jej atmosferę oraz przedstawić niektóre problemy w formie dyskusyjnej oraz zasygnalizować niektóre kwestię wymagające dodatkowych rozważań, i dopracowania. Zgadzam się z uwagami, że niektóre kwestie należałoby bardziej uszczegółowić.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławaBurcon">Zarówno posłowie jak i przedstawiciele rad pracowniczych reprezentujemy tutaj wspólne interesy samorządów. Nie powinniśmy więc kierować się emocjami także przy ocenie przygotowanego projektu wniosków z narady. Chcieliśmy wybrać z wielu zgłoszonych propozycji te, które są najważniejsze, zwłaszcza z punktu widzenia praktyki działania samorządowego.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#CzesławaBurcon">Chciałabym zwrócić uwagę na ten punkt zawarty we wnioskach, który uważam za najważniejszy w całym materiale. Chodzi mi mianowicie o podkreślenie, iż niezbędne jest zapewnienie jednolitej i spójnej wykładni roli samorządu, zarówno w przemówieniach czy deklaracjach politycznych, jak i w regulacjach prawnych. Rozbieżne interpretacje obowiązujących przepisów skłaniają samorządy do zajmowania pozycji obronnych i odciągają ich uwagę od spraw gospodarczych. Istotna jest zatem uwaga kierowana pod adresem rządu, iż powinien utrwalać w świadomości aparatu zarządzającego, że samorząd pracowniczy to nie tylko ruch społeczny, ale trwała konstrukcja nośna naszej gospodarki i zarządzania.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#CzesławaBurcon">Ekspert Komisji doc. Tadeusz Jaworski: Podczas narady zgłoszono bardzo dużo wniosków, więc należało wybrać taką metodę, która doprowadzi do ich pogrupowania i skonkretyzowania. Niektóre zapisy dotyczące wniosków wzbudzają jednak pewne uwagi i wątpliwości. Przede wszystkim, czy należy zmieniać ustawę o samorządzie pracowniczym załóg? Ustawa ta jest najbardziej stabilna ze wszystkich, jakie uchwalono w ostatnich latach. Wprowadzono do niej dotychczas tylko dwie drobne zmiany. Nie naruszyły one zasadniczych zapisów i ujętych w ustawie regulacji prawnych, zmierzały natomiast do umocnienia samorządu. Propozycje dalszych zmian są zgłaszane również w tej intencji. Chcemy wprowadzić tylko to, co będzie sprzyjało utrwaleniu samorządności pracowniczej i sprawniejszemu jej funkcjonowaniu. Nie ma już wątpliwości, że należy wydłużyć kadencję rad pracowniczych. Konieczne jest też wyeliminowanie dowolnej interpretacji przepisów określających legalność wyboru rad, aby udaremnić wszelkie próby kwestionowania poprawności wyborów.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#CzesławaBurcon">Zaadresowanie wniosków zile jest wbrew pozorom takie proste. Nie wszystkie można skierować do ministrów, wiele trzeba przekazać wojewodom. Chodzi wszak o współpracę wszystkich organów założycielskich z samorządem pracowniczym. Jak wiadomo, coraz więcej przedsiębiorstw będzie podlegać wojewodom. Opracowanie dotyczące wniosków kończy się zaleceniem o wystąpienie z dezyderatem do prezesa Rady Ministrów w sprawie rozpatrzenia przez rząd wszystkich wniosków, uwag i propozycji zgłoszonych podczas narady i zawartych w specjalnym biuletynie sejmowym z tej narady. Mamy zatem jednego adresata. Rząd sam rozstrzygnie, które wnioski należy przekazać właściwym ministrom. Ważne jest, aby zainteresowani wnioskodawcy i Komisja byli informowani o sposobie i rezultatach wykorzystania wniosków z narady. Należy przyjąć taką koncepcję, aby zaangażować liczniejsze grono osób do rozpatrywania i realizacji wniosków. Rząd będzie miał trudniejsze zadania, ale my będziemy mieli większą gwarancję, że wnioski zostaną dokładnie rozpatrzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CzesławBaran">Nie kwestionujemy prawidłowości wniosków, a tylko zastanawiamy się nad sposobem ich realizacji. Trzeba podkreślić, iż wprowadzenie większej liczby wniosków szczegółowych poszerzyłoby znacznie tekst i osłabiłoby nieco wymowę wniosków ważniejszych, ujętych w zapisach bardziej ogólnych. W rozpatrywanym dokumencie zapisano, iż uwagi, wnioski i propozycje ujęte w biuletynie sejmowym z narady powinny być z całą wnikliwością rozpatrzone przez właściwe organy administracji państwowej i gospodarczej. Adresujemy w ten sposób wszystkie wnioski, także szczegółowe, do odpowiednich ogniw rządowych. Pragnę również zwrócić uwagę na zapis zawarty na końcu opracowania, że nasza Komisja będzie na bieżąco śledzić i okresowo oceniać realizację wniosków. Chcemy mieć pewność, że wszystko co zostało powiedziane na naradzie dotarło do zainteresowanych i odniosło spodziewany skutek.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#CzesławBaran">Zastanawiamy się nie od dziś, czy zmieniać ustawę o samorządach pracowniczych, czy też nie. Uważam, że pewne zmiany należałoby wprowadzić, ale tak, aby nie naruszać ani jednej podstawowej zasady prawnej i aby osiągnąć rzeczywiste rozszerzenie praktyk demokratycznych w ramach samorządności pracowniczej i przyznanych jej uprawnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewPruszkowski">Zadaniem Komisji wnioskowej Jest wybranie z całości materiałów i dokumentów merytorycznych problemów i nadanie im odpowiedniego kształtu w formie wniosków. Nie chodzi tylko o ostrość używanych sformułowań. Materiał wnioskowy powinien oddawać również atmosferę obrad, aby każdy czytelnik tych wniosków, a nie tylko uczestnik Obrad, odebrał wszystkie treści i problemy o podstawowym znaczeniu, które poruszano podczas narady. Należy ten materiał rozpatrzyć pod kątem, czy wszystkie sprawy ważne dla rozwoju samorządu pracowniczego zostały w nim zawarte. Dopiero później można ustalić, czy proponowane sformułowania są dostatecznie konkretne. Zapisy we wnioskach powinny odpowiadać generalnej intencji umacniania pozycji samorządu w przedsiębiorstwach. Nie powinniśmy spierać się o samą formę wniosków.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewPruszkowski">Niezwykle ważnym problemem, wymagającym zbadania i oceny, jest przestrzeganie przez kierownictwa przedsiębiorstw przepisów zapewniających ochronę prawną członków rad pracowniczych. Zbadania wymagają także przypadki wykorzystywania samorządu do działań sprzecznych z Jego ideą i zadaniami. Ten mały stosunkowo zapis w projekcie wniosków kryje w sobie niezwykle ważny problem i ma głęboki sens dla umocnienia samorządności pracowniczej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewPruszkowski">Nie możemy brać na siebie tylko funkcji przekaźnika wszystkich wniosków, ale musimy wykonać pracę służącą wybraniu najistotniejszych wniosków, odpowiedniego ich posegregowania i uszeregowania. Tak rozumiem rolę komisji wnioskowej i tak należy ocenić przedstawiony materiał. Musimy ocenić, czy zawiera on treści służące rozwojowi i umacnianiu samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławDerda">Musimy we wnioskach zaakcentować również stosunek posłów i naszej Komisji do podniesionych podczas narady problemów. Ciąży na nas wielka historyczna odpowiedzialność za wprowadzenie i utrwalenie idei samorządności. Rząd powinien przyjąć do realizacji wszystkie główne wnioski zgłoszone podczas narady, a my będziemy musieli pryncypialnie ocenić wykonanie tych wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławKania">Wypowiedziano wiele uwag krytycznych i pozytywnych - o przedstawionym materiale zawierającym wnioski z narady. Spotykamy się w takim składzie, tj. wraz z przedstawicielami rad pracowniczych, aby dojść do wspólnych konkluzji. Nie moglibyśmy z czystym sumieniem przyjąć dzisiaj przedłożonego nam materiału. Nie należy powracać do poprzedniego dokumentu, ale trzeba uwzględnić uwagi krytyczne, że nie chodzi o przedstawienie relacji z narady, a o sprecyzowanie zgłoszonych podczas niej wniosków. Nie możemy jednak domagać się wyszczególnienia wszystkich lub też uśredniania opinii ale eksponować wnioski o charakterze ogólnym i szczególnie ważne. W przeciwnym razie wystarczyłoby tylko streścić protokół z narady.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławKania">Proponuję uznać dzisiejszy dokument za podstawę dla opracowania ostatecznego tekstu wniosków, ponieważ zawiera on wszystko to, o czym była mowa podczas narady. Nie trzeba się wstydzić, jeśli ktoś zmienia pogląd w konfrontacji z życiem i proponuje zmianę czy uzupełnienie niektórych wniosków. Główny zarzut polegał na tym, iż przedstawione wnioski są za mało konkretne i nie wiadomo do kogo skierowane. Chodzi o to, aby wszystkie zapisy zawarte w dokumencie zostały odpowiednio przeredagowane jako wnioski oraz ich uzasadnienia. To wymaga - moim zdaniem - tylko pewnych drobnych zmian redakcyjnych i stylistycznych. Adresatem wszystkich postulatów ekonomicznych jest rząd. Nie powinniśmy wniosków dotyczących tych kwestii adresować do poszczególnych ministrów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławKania">Nie kwestionowano treści ani sposobu ujęcia wniosków z narady. Wiele wniosków zostało skierowanych do nas, tj. do Komisji. Nie oznacza to, że mamy mieć jednolity pogląd np. nt. zmian w ustawie o samorządach pracowniczych. Czy jednak nie możemy o tym dyskutować? Mamy obowiązek rozpatrzyć wnikliwie wszystkie proponowane zmiany z myślą o umocnieniu samorządu pracowniczego.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławKania">Mamy do czynienia z wieloma przypadkami formalnego naruszania ustawy w zapisach statutowych samorządów. Nie godzą one jednak w samą istotę ustawy. Widać, że życie jest bogatsze niż nasza wyobraźnia sprzed lat. Nie chcemy jednak niczego pochopnie zmieniać w ustawie. Nie będziemy się chyba spierać o to, że powołaliśmy zespół posłów, który rozpatrzy propozycje zmian w ustawie w porozumieniu ze znawca mi problematyki samorządowej oraz przedstawi swoje stanowisko posłom i przedstawicielom rad pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#StanisławKania">Wynikła kwestia, czy proponowane Izby gospodarcze nie będą zbędnym ogniwem pośrednim czy też niepotrzebną nadbudową. To jest pewne nieporozumienie. Izba nie ma być namiastką starych struktur skupiających przedsiębiorstwa, lecz luźnym ich związkiem, płaszczyznach współdziałania. Nie będzie to więc żadna władza i udział w tej instytucji nie musi być obowiązkowy. Jest to oczywiście problem dyskusyjny i wymaga dodatkowych wyjaśnień. Nie jest też ustalone, czy mają to być organy makroregionalne, czy wojewódzkie. Narada nie wypowiedziała się za formą organizacyjną izb. Musimy oto zapytać uczestników narady oraz wysondować, co o tym sądzą komisje ds. samorządów rad narodowych, a więc wszyscy ci, których to dotyczy.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#StanisławKania">Postawiono zarzut, że nie wspomniano we wnioskach o sprawach polityki kadrowej. Jestem za tym, aby wprowadzić taki zapis. Niewiele będzie znaczył samorząd, jeśli ograniczymy jego uprawnienia tylko do głosowania za takim czy Innym kandydatem. Trzeba mieć ambicję, aby tworzyć system, który umożliwi dochodzenie na szczyty najlepszym i najbardziej kompetentnym.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#StanisławKania">Materiał, w którym formułujemy wnioski, odnosi się tylko do narady ogólnopolskiej. Zaproponowano, aby uwzględnić w nim również wnioski z narad wojewódzkich. Wnioski takie wpływają również do nas i można to zrobić, nie będzie z tym żadnych trudności. Pragnę jednak zauważyć, iż są wśród wniosków z narad wojewódzkich także propozycje nijakie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MaciejLubczyński">Można by omówić wnioski z narad wojewódzkich w osobnym dokumencie po ich przejrzeniu i usystematyzowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławKania">Proponuję, aby zajęli „się tym nasi eksperci i sekretarz Komisji i przedstawili zestawienie takich wniosków na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MaciejLubczyński">Można by tak zestawione wnioski ogłosić w kolejnym biuletynie poświęconym sprawom samorządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławKania">Materiał z narady przedstawicieli samorządu załóg stanowi bardzo ważne źródło poznania nastrojów i dążeń ludzi pracy. Ostatnia narada zasługuje na wyjątkową uwagę, ponieważ jednomyślnie opowiedziała, za przyspieszeniem reformowania gospodarki. Wynik referendum w niczym nie osłabia tego głosu. Główna kwestia polega nie na tym, czy uzdrawiać gospodarkę, tylko jak to czynić, W naszych dokumentach powinniśmy podkreślać myśl programową i wolę partii oraz stanowisko rządu w sprawie umacniania samorządności pracowniczej. Trzeba jeszcze raz podkreślić, że nie do pogodzenia jest pełnienie wysokich funkcji w państwie i w gospodarce z dwuznacznym stosunkiem do samorządu pracowniczego załóg. Nie chodzi tylko o poszanowanie porządku prawnego, ale także o zwrócenie uwagi na szkody, j akie może wywołać narastanie niepewności co do trwałości orientacji na samorządność.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#StanisławKania">Proponuję, aby komisja wnioskowa i zespół redakcyjny przejrzały jeszcze raz przygotowany dokument, dokonały niezbędnych uzupełnień i poprawek i przedłożyły go prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#StanisławKania">Komisja przyjęła propozycję posła S. Kani.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>