text_structure.xml
32.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 8 grudnia 1986 r. Komisja Spraw Samorządowych, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisławą Kani (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wnioski z VI Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekt uchwały Sejmu o działalności samorządu załóg.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Andrzejem Paczosem, Najwyższej izby Kontroli, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, członkowie komisji wnioskowej VI Ogólnopolskiej Narady, eksperci.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławKania">Mamy rozpatrzyć na dzisiejszym posiedzeniu dwa walne dokumenty. Posłużą one Sejmowi do rozstrzygnięcia problemów samorządu pracowniczego oraz podjęcia odnośnej uchwały. Stanowisko naszej Komisji, a następnie Sejmu, stanowić będzie wytyczną do odpowiednich działań organów i ogniw rządowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewPruszkowski">Komisja uchwał i wniosków VI Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg rozpatrzyła wszystkie propozycje, sugestie i uwagi zgłoszone podczas narady. Wyniki swoich prac przedstawia w obszernym dokumencie zawierającym wnioski uszeregowane grupowo, najważniejsze kierunkowe i problemowe propozycje. Komisja uznała, że wszystkie wnioski szczegółowe zawarte zostały w specjalnym biuletynie sejmowym wydanym po naradzie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewPruszkowski">Oczekujemy uwag i sugestii co do ewentualnych zmian i poprawek w tekście przygotowanym przez komisję wnioskową.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławKania">W toku prac nad projektem wniosków zastanawiano się nad charakterem dokumentu, który ma przyjąć komisja wnioskowa, aby najwierniej przedstawić to, co zostało wypowiedziane podczas narady. Wybraliśmy wariant dokumentu zawierającego wnioski o charakterze ogólnym i generalnym. Uwag, propozycji i sugestii zgłoszono podczas narady wiele. Dlatego postulujemy, iż należy rozpatrzyć wszystkie wnioski zgłoszone na naradzie, a zainteresowanym udzielić odpowiedzi w kwestiach przez nich przedstawionych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławKania">Przebieg całej dyskusji na naradzie został wnikliwie i starannie przedstawiony w biuletynie prasowym Sejmu, Otrzymali go wszyscy zainteresowani. Zamierzamy wystąpić z dezyderatem do prezesa Rady Ministrów o takie potraktowanie wniosków, jak to miało miejsce po poprzedniej naradzie przedstawicieli samorządu załóg. Jak wiadomo, po poprzedniej naradzie, opracowany został harmonogram rozpatrzenia oraz terminów realizacji wniosków. Jestem po rozmowach z premierem, ustaliliśmy wspólnie, że nie ma przeszkód aby podobnie potraktować wnioski z VI Narady. Nie ma w związku z tym konieczności, aby komisja wnioskowa Narady rozpisywała szczegółowo wnioski, ponieważ organa rządowe zrobią to solidnie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławKania">Powinniśmy teraz zebrać wszystkie uwagi do dokumentu przygotowanego przez komisję wnioskową, ustosunkować się, czy oddaje on charakter i sens postulatów zgłoszonych podczas narady.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RyszardCzyż">Jako członek komisji wnioskowej, Chciałbym podkreślić, iż staraliśmy się wiernie oddać to, co działo się na Naradzie i zredagować istotne i kierunkowe wnioski. Staraliśmy się umieścić w tym materiale wszystkie propozycje dotyczące problemów planowania, kooperacji, instrumentów oddziaływania ekonomicznego oraz zasad systemowych w reformie gospodarczej. Uznajemy, że są to problemy bardzo istotne dla rozwoju gospodarki, a zwłaszcza dla prawidłowego jej funkcjonowania. Gospodarka stanowi swoisty system naczyń połączonych i należy z tego systemu eliminować rozwiązania doraźne i dowolne, które powodują zacięcia w funkcjonowaniu całego mechanizmu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RyszardCzyż">Komisja wnioskowa uznała, iż ponownego rozpatrzenia wymaga dalsza działalność organów samorządowych, tym bardziej, że zaistniała tendencja rozwiązywania niektórych problemów gospodarczych bez udziału samorządów w niezgodzie z istotą postanowień X Zjazdu PZPR. Komisja podzieliła pogląd, iż miały miejsce pewne posunięcia administracji zmierzające w tym kierunku i wskazała na ich niebezpieczeństwo, występując do organów rządowych o ustosunkowanie się do tych zjawisk.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#RyszardCzyż">Uważam, że przygotowany przez komisję wnioskową dokument w sposób zdecydowany wspiera działalność samorządową, a także wskazuje na wiele problemów, które nie są jeszcze prawidłowo rozwiązane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BernardCenkalik">Uważam, że do materiału przedstawionego przez komisję wnioskową nie trzeba nic dodawać ani ujmować. We wnioskach syntetycznie przedstawiono wszystkie problemy, które nurtowały zdecydowaną większość uczestników narady. Uważam, że ten dokument powinni otrzymać wszyscy uczestnicy obrad VI Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg. Być może nie zadowoli on wszystkich, ale damo sformułowanie i spodziewane ustosunkowanie się do uwag i propozycji narady będzie miało ogromne znaczenie dla umocnienia roli samorządu pracowniczego w przedsiębiorstwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanZelek">Satysfakcjonuje mnie dokument przedstawiony przez komisję wnioskową i Jestem przekonany, że podobnie ocenią go inni uczestnicy VI Narady. Zgadzam się z tym, że niemożliwe jest wyszczególnienie wszystkich spraw i że należało skoncentrować się na wskazaniu wniosków generalnych i kierunkowych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanZelek">Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na stwierdzenie zawarte we wnioskach, iż niekorzystny wpływ na planowanie i organizowanie produkcji wywiera nieuporządkowanie zasad powiązań i współzależności kooperacyjnych między zakładami. Chciałbym to podkreślić z uwagi ha niekorzystne zjawiska w tej dziedzinie, które występują nie tylko w moim zakładzie. Nasza zależność od załóg pracowniczych przedsiębiorstw kooperujących jest bardzo duża. Każda nieprawidłowość w tym zakresie odbija się ujemnie na organizacji i wynikach naszej produkcji. Załoga nasza ostro reaguje na zjawisko nieustabilizowanych i nieterminowych dostaw kooperacyjnych Nie mamy własnej kuźni, odlewni, czy resorowni i tę sytuację wykorzystują nasi kooperanci. jesteśmy zmuszeni dom kooperującym nasze własne zespoły pracownicze do wykonywania niektórych prac. Zakłady kooperujące domagają się przekazywania odpowiednich części funduszu wynagrodzeń, stawiają różne i grotą wstrzymaniem dostaw podzespołów jeżeli ich żądania nie będą spełnione. Nie możemy się zgodzić na to, by kooperanci żerowali na przedsiębiorstwie wyrobów finalnych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanZelek">Bronimy zasady „3S” i jesteśmy szczególnie czujni, aby nie powracać do systemu nakazowego. Pojawia się jednak coś, co nazwał bym czwartym „S”, a mianowicie samowola. Należy generalnie uporządkować system kooperacji dla dobra całej gospodarki i dla dobra wszystkich załóg pracowniczych. Każde przedsiębiorstwo powinno wykonywać swoje obowiązki, równie, a może zwłaszcza kooperacyjne. Nie jest to chęć powrotu do dawnych rozwiązań, ale należy w imię dobra samorządności dostrzegać te problemy i sprawy, które są sprawami wspólnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławBaran">Zależeć nam powinno na konsekwencji działań w realizacji wniosków, które uznaliśmy za słuszne, jak wiadomo, rozpętała się burza wokół propozycji rządowych dotyczących zmian w ustawach regulujących funkcjonowanie gospodarki uspołecznionej. Reakcją rządu na liczne głosy krytyki była przede wszystkim efektem zaangażowania się działaczy samorządu załóg. Formułowali oni swoje wnioski dla dobra zakładów i dobra gospodarki, a także z myślą o właściwej pozycji rządu. Chciałbym przypomnieć dyskusje i wnioski z kampanii przedwyborczej, kiedy to domagano się przede wszystkim stabilności przepisów. Obecnie upomnieli się o to przedstawiciele samorządowi poparci przez naszą Komisję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzesławBaran">W dokumencie przygotowanym przez komisję wnioskową, znajduje wyraz synteza tego, z czym występowali przedstawiciele samorządów załóg pod adresem rządu. Uważam za szczególnie ważny zapis o tym, że nasza sejmowa Komisja będzie bieżąco śledzić i oceniać przebieg oraz rezultaty realizacji wniosków VI Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławDerda">Uczestniczyłem niedawno w naradzie działaczy samorządowych w Opolu, która odbyła się już po naradzie ogólnokrajowej. Chciałbym podzielić się w związku z tym pewnymi wnioskami. Przewodniczący samorządów przywiązują wielką wagę do spotkań ogólnopolskich. Jest to dla nich punkt odniesienia w działaniu, mogą m. in. powołań się na poglądy i wnioski prezentowane na tych naradach. Dlatego podzielam wniosek posła Cz. Barana, aby stale śledzić i oceniać realizację wniosków wynikających z narad ogólnopolskich. Na naradzie w Opolu można było dostrzec, że w umysłach działaczy samorządowych rodzi się wiele różnych pomysłów dotyczących rozwiązywania problemów gospodarczych. Obserwuje się dążenie do silnych przedsiębiorstw, mocno stojących na własnych nogach i skutecznie działających w warunkach reformy. Nie wszystkie jednak przedsiębiorstwa są w stanie same do tego dojść. Proponowano więc m.in. pomoc w rozwiązywaniu różnych racjonalnych przedsięwzięć gospodarczych. Są też postulaty tworzenia szerszych struktur samorządowych, jak np. izb samorządowych; pasjonuje się tym m.in. kolega Wilk z Metalchemu, wniosków tego rodzaju jest zresztą więcej. My, członkowie sejmowej Komisji Spraw Samorządowych powinniśmy o tym wszystkim wiedzieć, mleć do tego stosunek, są to bowiem sprawy, którymi żyją samorządy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#FryderykKonior">Wracając do wątku wniosków z ostatniej narady uważam, że przekazanie wraz z dezyderatem również materiałów i postulowanie odpowiedzi na zawarte tam pytania i wnioski jest bardzo słuszne. Gdy czyta się biuletyn to tych wniosków jest bardzo dużo. Uważam, że odpowiedzi powinny być dostarczone przynajmniej wszystkim uczestnikom narady. Nie wiem, w jaki sposób powinno się to zrobić, czy przez prasę, czy też za pośrednictwem naszej Komisji, niemniej odpowiedzi te powinny być udzielone.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławKania">Przyjmujemy materiał zaproponowany przez komisję wnioskową. Rozumiem, że występuje zainteresowanie losami wszystkich wniosków. Proponuję więc uzupełnić tekst sformułowaniem, że sejmowa Komisja Spraw Samorządowych będzie kontrolować realizację wszystkich wniosków z VI Narady, tak jak wniosków zawartych w dezyderacie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławKania">Trzeba się zwrócić do odpowiednich redakcji o szerokie oświetlanie realizacji naszych wniosków. Uważam, że ta droga jest właściwsza, gdyż jeśli ma to być coś rzeczowego, musiałaby to być cała księga. Te kwestie interesują nie tylko uczestników VI Narady, ale i cały samorząd. Dlatego też należałoby wiązać duże nadzieje z rzeczowością informacji prasowej. Okazją po temu będzie rozpatrywanie przez naszą Komisję planu realizacji wniosków przez rząd. Powinniśmy się też starać, by Komisja mogła się zapoznać z realizacją wniosków zawartych w biuletynie i informować o tym również za pośrednictwem prasy. Wydaje się, że to byłoby najlepsze wyjście. Słusznie będzie prosić „Tygodnik Robotniczy”, „Życie Gospodarcze”, które jest nam zawsze życzliwe i zainteresowane naszymi sprawami o zajęciu się tymi problemami. Widzę, że obecni są też przedstawiciele „Trybuny Ludu” i PAP i uważam, że treść tego dokumentu może być oddana także w ich informacjach.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławKania">Co się tyczy spraw szczegółowych, to występowało wiele problemów związanych z kooperacją. Tak w trakcie narady jak i w jej komisji wnioskowej kształtował się pogląd, że trzeba działać w tych sprawach środkami ekonomicznymi. Niestety, najczęściej jest tak, że w zakładzie „pali się”. Powinny więc być to środki skuteczne. Podobnie jest z reformą. Działa ona w warunkach braku równowagi, trzeba więc sięgać do różnych środków zapewniających skuteczność działania, np. do zamówień rządowych. W naszym gronie jest Ogromne zapotrzebowanie na dyskusję o reformie. Jesteśmy strażnikami ideałów reformy, tzn. jej zasad kierunkowych sformułowanych w założeniach i w podstawowych ustawach. Ważną jest jednak sprawą, aby dyskutować jak ten model przylega do realnej sytuacji. Niestety, mało uwagi poświęcamy temu tematowi. Samorząd jest bardziej strażnikiem okopów reformy i jej obrońcą, przed przeciwnikami faktycznymi, których nie brakuje, ale także i urojonymi, mniej natomiast dyskutuje się o tym, co się w tej naszej twierdzy dzieje.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#StanisławKania">Rezultaty narady są bardzo istotne. Można je mierzyć także tym, co stało się wokół pakietu 12 ustaw zgłoszonych do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#StanisławKania">Reakcja władz politycznych, rządu, Sejmu to jeden z rezultatów tej narady. Ale jest jeszcze inny: znaleźliśmy się w sytuacji ogromnego zainteresowania samorządem i reformą. Ocena narady jest więc wysoka. Informacja o dyskusji, jej poziomie i treściach dotarła bardzo szybko na najwyższe szczeble decyzyjne. Spotkała się z zainteresowaniem I sekretarza KC PZPR Wojciecha Jaruzelskiego i premiera Zbigniewa Messnera, stała się przedmiotem obrad Biura Politycznego i spotkania u premiera. Spowoduje to wiele posunięć stanowiących pomoc dla samorządu i tworzących klimat dla jego rozwoju. Dziś nie jest kwestią czy ma być samorząd czy nie, bo to zostało rozstrzygnięte, dziś jest sprawa, jaki. ma być samorząd jak zdobyte doświadczenia wpływa ją na przezwyciężanie trudności gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#StanisławKania">Komisja przeszła do drugiego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#StanisławKania">Projekt uchwały Sejmu każdy z posłów otrzymał. Proszę przedstawicieli prasy nie relacjonować projektu: za 10 dni będzie posiedzenie Sejmu i wtedy będzie stosowna chwila do publikacji. Jesteśmy zainteresowani, aby informacje na ten temat były obszerne.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#StanisławKania">Proponowany dokument ma inny charakter niż te, które Sejm przyjmował co roku w tej sprawie. Dotychczas były to krótkie, lapidarne uchwały mające charakter raczej deklaracji wyrażającej uznanie, wsparcie dla samorządu i przekonanie, jak to powinno być w przyszłości. Rozważając charakter obecnej uchwały doszliśmy do wniosku, że to, aby była ona krótką jest zaletą, ale powinien to być dokument merytoryczny, który ma prezentować nie tylko oceny, ale także precyzować zadania i traktować o warunkach sprzyjających funkcjonowaniu samorządu.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#StanisławKania">Odnosimy, się do całego 3-lecia, W krótkim ujęciu stwierdzamy, że zdało egzamin ustawowe usytuowanie przedsiębiorstwa jako podstawowego i samodzielnego podmiotu gospodarki narodowej. Sprawdziła się też ustawowa koncepcja samorządu. Po stwierdzeniu zasięgu działania samorządu postulujemy, że niezbędne Jest podjęcie działań dla rozszerzenia możliwości tworzenia samorządów, a zwłaszcza zapewnienia ich powszechności w zakładach, gdzie przewiduje to prawo. Tak się bowiem dzieje, że samorząd Jest Jeszcze nieobecny tam, gdzie z prawnego punktu widzenia powinien istnieć, a często są to niebagatelne przedsiębiorstwa. Powstaje więc pytanie, dlaczego tak się dzieje? Przyszła też pora zastanowić się nad rozszerzeniem prawnych możliwości działania samorządu; np. nie działa on w ZNTK i Jedyna przyczyna, że tek się właśnie dzieje, to fakt, że prawo nie przewiduje powoływania tam samorządów. Można Jednak postawić pytanie, dlaczego?</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#StanisławKania">Odnosimy się z uznaniem do wszystkich, którzy działają na rzecz. samorządu. Mówimy krótko o działalności naszej Komisji, Sejm podziela też stanowisko X Zjazdu PZPR w sprawie konsekwentnego wdrażania reformy gospodarczej i trwałości orientacji na samorządność pracowniczą Jako ważną zasadę ustrojową.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#StanisławKania">Zwracamy się do wszystkich organów państwowych, aby w swojej działalności i w pracach legislacyjnych miały na uwadze przeciwdziałanie ograniczaniu uprawnień samorządu i tworzenie warunków jego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#StanisławKania">Rozdział II dotyczy funkcji samorządu. Wskazuje on cztery zasadnicze problemy, które powinien on mieć szczególnie na uwadze. Samorząd powinien być konsekwentnym orędownikiem zasad, reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#StanisławKania">Rozdział III traktuje o stosunkach między organami przedsiębiorstw i organizacjami społecznopolitycznymi. Eksponujemy zwłaszcza rolę samorządu, dyrektora przedsiębiorstwa i związków zawodowych. Mowa w tym rozdziale co od kogo należy. Podkreślamy też potrzebę otwartości na wnioski organizacji młodzieżowych, społecznych, stowarzyszeń technicznych itp.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#StanisławKania">W rozdziale IV mówimy o potrzebie i charakterze pomocy dla samorządów. Kładziemy więc nacisk na doskonalenie systemu szkolenia działaczy samorządu w zakresie wiedzy ekonomicznej, prawniczej, organizacyjnej, zorganizowanie systemu pomocy prawnej dla organów samorządu i konsekwentne przestrzeganie zasady współdziałania organów kontroli zewnętrznej z organami samorządu w czasie kontroli przedsiębiorstw. Ta ostatnia sprawa była zresztą przedmiotem dezyderatu naszej Komisji i mamy jut sygnały pierwszych pozytywnych zmian, zwłaszcza odnośnie Najwyższej Izby Kontroli. Uchwała Sejmu powinna to utrwalić. Organa kontroli powinny korzystać z opinii samorządu i informować jego organa o wynikach kontroli. Kończymy ten rozdział podkreśleniem potrzeby współdziałania samorządu pracowniczego z radami narodowymi i wskazaniem na to, że rady narodowe powinny również dbać o ochronę działalności samorządu.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#StanisławKania">Rozdział V dotyczy potrzeby badań nad samorządem. Wskazujemy na to, że niezbędna jest lepsza koordynacja kierunków badań i wykorzystywania ich wyników dla poznawania stanu faktycznego oraz mechanizmów i zjawisk sprzyjających lub hamujących aktywność samorządu. Zwracamy się w tej sprawie także do publicystów o upowszechnianie doświadczeń sprzyjających samorządowi. Wnioski nasze dotyczą również prawa gospodarczego, a więc potrzeby podejmowania badań dotyczących skuteczności i efektywności tego prawa oraz zasady konsultowania nowych uregulowań ustawowych z samorządem i Innymi zainteresowanymi podmiotami. Zasięg tych konsultacji zależy od charakteru zmian. Sejm rozpatrując corocznie sprawy samorządu powinien również rozpatrywać realizację tej uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewPruszkowski">Uważam, że w projekcie uchwały Sejmu zawarliśmy wszystkie najistotniejsze sprawy dotyczące samorządu oraz te problemy, które wiążą się z działalnością naszej Komisji. Koncepcja tego dokumentu odpowiada mi. W sposób czytelny i przejrzysty przedstawia on całą historię samorządu. Pierwszy rozdział dotyczy spraw ogólnych - mówi o samorządzie, jego roli i obliczu. Drugi dotyczy tego, co jest poruszane w wystąpieniach działaczy samorządowych, a więc sytuacji gospodarczej. W trzecim rozdziale mówi się w sposób syntetyczny o współdziałaniu z dyrekcją, związkami zawodowymi i innymi organizacjami społecznymi. Bardzo często o tych sprawach mówi się tylko po to, aby obarczać samorząd odpowiedzialnością za współdziałanie, a w projekcie uchwały mówi się, że i dyrektorów obowiązuje tworzenie warunków do dobrej współpracy. Z moich kontaktów z samorządami wynika, że ujęcie takie jest bardzo słuszne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewPruszkowski">W rozdziale czwartym zwracamy uwagę na to, co obecnie jest najistotniejsze w działalności samorządu. Rozdział piąty dotyczy badań. Wiele problemów jest dotychczas traktowanych ogólnikowo. Podejmuje się uregulowania prawne często intuicyjnie. Tu rysuje się pewne podejście systemowe. Badania będą stanowiły dla nas punkt odniesienia w naszych dyskusjach. Jest to bardzo ważne. Konkludując: to wszystko czym się zajmujemy i powinniśmy się zająć, zostało w tym dokumencie ujęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławaGóźdź">Chciałabym poinformować o pracy wykonanej przez zespół młodych posłów działający przy klubie poselskim PZPR. Wykonaliśmy pracę pionierską, bowiem zajęliśmy się sprawami funkcjonowania samorządu jeszcze przed otrzymaniem odpowiednich dokumentów z Komisji. Na podstawie dyskusji opracowaliśmy opinię. Z satysfakcją stwierdzam, że w wielu punktach opinia ta pokrywa się z treściami zawartymi w omawianym dziś projekcie uchwały Sejmu. Nie jest ona tak wyczerpująca, ale niektóre kwestie ujmuje identycznie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WiesławaGóźdź">Zwrócę uwagę na niektóre cienie w działalności samorządu. Sądzę, że za mało uwagi samorząd poświęca problemom funkcjonowania przedsiębiorstw, wydajności pracy, postępu technicznego itd.: Nie przedstawia się załogom związku zachodzącego między wysokością płac a Wydajnością pracy. Dyskusje dotyczące postępu technicznego skupiają się na sprawach racjonalizacji i wynalazczości, jest to więc ujęcie bardzo wąskie. Postęp techniczny obejmuje wiele innych zagadnień rozwojowych, a o tym się już nie mówi. Jak widzę na różnych przykładach, samorząd to najczęściej kilku liderów, którzy interesują się sprawami i pracują, reszta zaś to obserwatorzy. To się odbija również na dyskusjach, w których dominu ją prezydia, natomiast inni wiele mają do powiedzenia wtedy, gdy mowa o podziale zysku itp.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WiesławaGóźdź">Powinniśmy się. odwołać do środków masowego przekazu, by uświadamiały pracownikom potrzebę uczestniczenia w pracy samorządów oraz zdobywania wiedzy o ekonomice przedsiębiorstwa. Jest oczywiście w pracy samorządu wiele plusów. Korzysta on ze swej funkcji stanowiącej, zatwierdza plan, wgląda w gospodarkę zakładu, na ogół prawidłowo sprawuje swą funkcję opiniującą i kontrolną.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WiesławaGóźdź">Takie są wnioski nas, ludzi młodych, być może w sprawach samorządowych jeszcze mało doświadczonych. Postaram się sprawdzić, dlaczego nasza opinia nie dotarła do prezydium Komisji, Byłoby dobrze, aby wziąć ją pod uwagę przy ostatecznym formułowaniu projektu uchwały Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławKania">Proszę, żeby to można sprawdzić jeszcze dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EugeniuszCiśliński">Podoba mi się projekt uchwały. Chcę zwrócić uwagę na fragment zawarty w rozdziale IV, w którym mowa, że niezbędne jest konsekwentne przestrzeganie zasady współdziałania organów kontroli zewnętrznej z organami samorządu i informowania o wynikach kontroli. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że NIK tak Właśnie postępuje, Bardzo kiepsko natomiast przedstawia się sprawa, gdy chodzi o Urząd Gospodarki Materiałowej; ani w województwie, ani w moim zakładzie nie odnotowałem żadnej współpracy w tym zakresie. Słabo przedstawia się też współpraca z izbami skarbowymi i Narodowym Bankiem Polskim; instytucje te nie uważają samorządu za współgospodarza zakładu i zapominają, że ważne jest nie tylko co się kontroluje, ale i jak się to czyni.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#FranciszekDąbal">Projekt uchwały Sejmu 0 działalności samorządu jest przygotowany poprawnie i należy go poprzeć. Sądzę jednak, że warto w jego części wstępnej dopisać, iż sytuacja samorządów pracowniczych jest zróżnicowana. Występują również pewne słabości w działaniach samorządowych. Samorządy nie rozwinęły jeszcze należytej aktywności na rzecz podniesienia wydajności pracy i efektywności gospodarowania. Taki akcent w uchwale byłby, moim zdaniem, potrzebny by przedstawić stan samorządu pracowniczego w sposób obiektywny, W uchwale należałoby zasygnalizować i to, że wiele doświadczeń z pracy, samorządów godnych jest upowszechnienia i że jest to konieczne dla umacniania działalności samorządu pracowniczego. Wzbogaciłoby to treść uchwały i uzupełniło syntetyczną ocenę samorządu pracowniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BernardCenkalik">Uchwała Sejmu zbiegnie się z 5-leciem działalności samorządów pracowniczych. Jest to więc swego rodzaju podsumowanie tej pracy. Mam w Bumarze udało się w tym czasie umocnić i uaktywnić radę pracowniczą. Nie okazują jeszcze dostatecznej aktywności delegaci samorządu załogi. Mieliśmy wiele przepychanek i trudności, które minęły. Za uwagi poświęcany kontroli uchwał podjętych przez radę pracowniczą. Generalnie jednak pozycja, samorządu w zakładach umocniła się i mamy wśród załogi wielu gorących zwolenników tej działalności. Uchwała Sejmu umocni pozycję samorządu pracowniczego, ponieważ zawarta jest w niej pozytywna ocena jego działalności.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BernardCenkalik">Chciałbym zwrócić uwagę na wielkie znaczenie działań podejmowanych w ramach atestacji stanowisk pracy przeglądów struktur organizacyjnych. Od powodzenia tych działań w dużym stopniu zależeć będą wyniki II etapu reformy gospodarczej. W przedsięwzięciach tych powinni uczestniczyć jak najaktywniej samorządy pracownicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanZelek">Uchwała Sejmu uświadamia wszystkim, że samorząd pracowniczy ma już trwałą pozycję w przedsiębiorstwach, działa coraz skuteczniej i aktywniej. Wyrażam uznanie dla treści uchwały Sejmu, ponieważ umacnia na przekonanie o słuszności obranej przez nas drogi, Chciałbym podkreślić, iż rady pracownicze i samorządy zajmują się również ruchem wynalazczym i postępem technicznym. Wynika to z ich kompetencji; np. sprawy Klubów Techniki i Racjonalizacji podporządkowane są radom pracowniczym, środki na nagrody z tytułu działalności wynalazczej są w gestii samorządu pracowniczego. Samorząd bardzo wnikliwie rozpatruje sprawy postępu technicznego chociaż wielka jest tu rola dyrektora i dyrektora technicznego, ich koncepcji rozwoju technicznego zakładu. Wiąże się to z reguły z programem przedsięwzięć inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanZelek">Wiele zależy od działalności tzw. liderów samorządu, od działaczy ofiarnie pracujących w radach pracowniczych. Trzeba zauważyć, iż wielu dyrektorowanie wierzy jeszcze w to, że proces umacniania i rozwijania samorządności pracowniczej jest trwały i nieodwracalny.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JanZelek">Młodzi ludzie nie angażują się jeszcze należycie w działalność samorządów pracowniczych. Wynika to częściowo z utrzymującego się niechętnego stosunku młodych do pracy społecznej. Młodzi pracownicy boją się narażać na szwank swoją karierę zawodową. Mamy wystarczające instrumenty dla ochrony aktywnych i zaangażowanych pracowników, ale zdarza się, że doświadczają oni przykrości i kłopotów. Nie wszędzie administracja zakładowa jest na tyle dojrzała, aby właściwie oceniać intencję wystąpień rady pracowniczej. Uchwała Sejmu zachęci działaczy samorządowych, aby pracowali jeszcze aktywniej dla dobra załóg pracowniczych, dla dobra swoich zakładów i całej gospodarki narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#FryderykKoniar">Uchwała jest rzetelna i potrzebna. Przy ocenie działalności samorządów pracowniczych należałoby podkreślić, iż wyniki zależą od warunków i sposobu uaktywnienia członków samorządu w zakładzie. W naszym przedsiębiorstwie, które posiada 18 zakładów w trzech województwach wielką rolę do spełnienia mają przedstawiciele załóg. Delegatów załóg wspieranych przez organizacje partyjne i związkowe udało się nam zaangażować w sprawy całego przedsiębiorstwa. Bardzo w tym pomaga nasz sprawny i szybki przepływ informacji o pracach samorządu i jego organów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławKania">Jesteśmy zgodni co do tego, że uchwała Sejmu o działalności samorządu załóg powinna mieć charakter merytoryczny, traktować i o zadaniach i o warunkach działalności samorządu pracowniczego. W dyskusji uzgodniliśmy, że przedstawiony dokument odpowiada tym oczekiwaniom. Trzeba jednak popracować nad stylistyką i uściśleniem niektórych sformułowań.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławKania">Nie mam wątpliwości, że należałoby dodać zdanie o funkcjach samorządu w zakresie atestacji stanowisk i przeglądu struktur organizacyjnych. Należy również mocniej zaakcentować potrzebę ściślejszych związków rady pracowniczej z całą załogą oraz konieczność poszukiwania skuteczniejszych sposobów pobudzenia aktywności ogółu pracowników. Sądzę, że należy podkreślić zróżnicowany stan samorządności pracowniczej, aby nie uśredniać cen. Są rady pracownicze dobrze pracujące, ale są również i słabe. Różne są tego przyczyny i nie wynika to tylko ze składu rady pracowniczej.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławKania">Proponuję upoważnić prezydium Komisji Spraw samorządowych do dokonania stosownych uzupełnień i uściśleń w projekcie uchwały Sejmu. Uchwała ta będzie rozpatrywana przed wniesieniem jej pod obrady plenarne Sejmu przez Konwent Seniorów z punktu widzenia jej zbieżności z uchwałą Sejmu o NPSG i uchwałą Sejm o radach narodowych i samorządzie terytorialnym.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#StanisławKania">Jestem przekonany, że uchwała o działalności samorządu spełni rolę w krzepieniu samopoczucia działaczy samorządowych. Jest to potrzebne zwłaszcza po ostatnim zawirowaniu. Należałoby zastanowić się co mamy czynić dalej. Stworzyliśmy określoną praktykę postępowania. Uważam, iż powinniśmy utrzymać zasadę udziału w kolejnej ogólnopolskiej naradzie wszystkich członków komisji wnioskowej narady poprzedniej. Chodzi o to, aby nikt nie podejrzewał, że dobieramy specjalnie do uczestnictwa przedstawicieli ugłaskanych rady. Dlatego przyjęliśmy zasadę, iż w kolejnych naradach będą stale uczestniczyli przedstawiciele 208 największych przedsiębiorstw, a wymiennie uczestniczyć będzie ponadto ok. 150 przedstawicieli innych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#StanisławKania">Na najbliższym posiedzeniu Sejmu, poza uchwałą o działalności samorządu ma być rozpatrzona informacja Komisji Spraw Samorządowych o stanie samorządu i realizacji ustawy o samorządzie pracowniczym załogi przedsiębiorstwa państwowego. Podstawą informacji powinny być zarówno wnioski z VI Ogólnopolskiej Narady, jak i przede wszystkim treść projektu uchwały. Proponuję, aby informacja taka została rozpatrzona przez Komisję jeszcze przed posiedzeniem sejmu.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#StanisławKania">Wnioski przewodniczącego Komisja przyjęła jednomyślnie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>