text_structure.xml
34.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 13 lipca 1988 r. Komisja Skarg i Wniosków, obradująca pod przewodnictwem poseł Ireny Szczygielskiej (bezp.) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację o funkcjonowaniu systemu skarg i wniosków w Ministerstwie Transportu, Żeglugi i Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Żeglugi i Łączności Jerzy Tomaszewski, dyrektor departamentu NIK Konrad Pieńkowski, redaktor naczelny - dyrektor Biura Listów i Interwencji Radia i Telewizji Jerzy Ostrzyżek, przedstawiciel Biura Skarg i Interwencji OPZZ Marcin Baranowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyTomaszewski">W ostatnich latach szczególną rangą nadaje się usprawnianiu organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym skarg, wniosków i listów. Problematyka zawarta w tej korespondencji jest bogatym źródłem informacji o potrzebach, troskach i kłopotach obywateli. Skargi, wnioski i listy stanowią barometr opinii społecznej - jeden z wielu, ale szczególnie mocno wyczulony na wszelkie słabości i niedomagania;</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyTomaszewski">W 1987 r. byłe resorty: komunikacji, łączności oraz gospodarki morskiej rozpatrzyły łącznie 170.529 skarg, wniosków i listów, w tym 62.781 skarg i wniosków, tj. 36,8% i 107.748 listów, tj. 63,2%. Dominowały indywidualne skargi, wnioski i listy. Pisma zbiorowe stanowiły 1,8% ogólnego wpływu spraw. Wpłynęło również 1.588 anonimów, co stanowiło 0,9% ogólnego wpływu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyTomaszewski">Największą liczbę spraw obywateli rozpatrzył b. resort łączności - 105.465, co stanowi 61,8% wszystkich rozpatrzonych spraw. Na drugim miejscu znalazł się b. resort komunikacji (61.044 spraw), a na trzecim - b. resort gospodarki morskiej (4.020 spraw). Pozytywnie załatwiono 37,3 ogółu spraw, a negatywnie 44,4% spraw. Przyjętych zostało 103.787 interesantów, w tym przez kierowników jednostek organizacyjnych - 73.619.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyTomaszewski">Byłe Ministerstwo Komunikacji i Łączności oraz Urząd Gospodarki Morskiej rozpatrzyły w 1987 r. 7.553 skargi, wnioski i listy, w tym 2.885 skarg i wniosków, tj. 38,2% i 4.668 listów, tj. 61,8%. Rozpatrzono również 314 anonimów i 110 wystąpień zbiorowych. Pozytywnie załatwiono 23,6% spraw, a negatywnie 32,6%. Przyjęto 1.959 interesantów. Największy udział w ogólnej liczbie rozpatrzonych skarg, wniosków i listów miały sprawy pocztowo-telekomunikacyjne, mieszkaniowe, sprawy dotyczące ruchu pasażerskiego, obsługi podróżnych oraz emerytur i rent.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyTomaszewski">Tematyka skarg, wniosków i listów, nadsyłanych w 1987 r., nie uległa zmianom w stosunku do lat ubiegłych. Większość z nich dotyczyła tych samych, nie zaspokojonych w wielu podstawowych dziedzinach potrzeb ludności. W sprawach pracowniczych przedmiotem skarg i listów, analogicznie jak w latach ubiegłych, były głównie problemy kadrowe i płacowe. Zanotowano spadek spraw dotyczący tej tematyki o ok. 51%. W sprawach socjalnych skargi i listy koncentrowały się na trudnej sytuacji materialnej emerytów i rencistów. Inne wystąpienia, szczególnie w b. resorcie komunikacji, dotyczyły przydziału Iub zamiany mieszkań. W tej grupie spraw zanotowano spadek interwencji w stosunku do 1986 r. o 20%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyTomaszewski">W skargach i w listach nadesłanych do b. resortu łączności dominuje problematyka telekomunikacyjna - 87,8% ogółu załatwianych spraw. Problematyka pocztowa stanowi 10,3% spraw. W 1987 r. w stosunku do 1986 r. nastąpił wzrost skarg i listów z dziedziny telekomunikacji o 19%, podczas gdy liczba skarg dotyczących funkcjonowania poczty utrzymała się na nie zmienionym poziomie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyTomaszewski">Przedmiotem skarg na działalność poczty były: długi czas przebiegu przesyłek, zaginięcie i ograbienie przesyłek krajowych i zagranicznych, niewłaściwa obsługa obywateli przez urzędy pocztowo-telekomunikacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyTomaszewski">Do przyczyn tego stanu rzeczy należy zaliczyć: słabo rozwiniętą sieć placówek pocztowych oraz niedostateczny rozwój zaplecza pocztowego, zły stan transportu samochodowego łączności oraz niedostosowanie transportu kolejowego do potrzeb poczty, poważne braki w zatrudnieniu oraz brak możliwości doboru odpowiednich pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyTomaszewski">Przedmiotem skarg i listów w zakresie telekomunikacji było zbyt długie oczekiwanie na instalację telefonu, kwestionowanie sposobu przydzielania telefonów, kwestionowanie opłat taryfowych oraz niesprawna łączność telefoniczna. Przyczyny większości tych skarg i listów wynikają z niedostatecznych możliwości resortu w zakresie zaspokojenia zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne. Nadal też występują trudności w zagwarantowaniu właściwej jakości usług pocztowych i telekomunikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzyTomaszewski">Skargi, wnioski i listy dotyczące b. resortu komunikacji koncentrowały się głównie na problemach ruchu pasażerskiego i obsłudze podróżnych w transporcie kolejowym, autobusowymi lotniczym. Załatwiono 32.250 takich spraw. W transporcie kolejowym w sprawach pasażerskich załatwiono 8.075 skarg i listów, co stanowi 28,7% ogółu spraw. W transporcie autobusowym PKS rozpatrzono 21.071 skarg, wniosków i listów. Najwięcej skarg dotyczyło nieregularnej komunikacji i zakłóceń w kursowaniu autobusów. W transporcie lotniczym w sprawach pasażerskich załatwiono 1.003 skargi, wnioski i listy. Problematyka skarg dotyczyła w szczególności odwołań i opóźnień rejsów, niewłaściwej obsługi pasażerów i wadliwego działania informacji. Znacząca część Skarg w transporcie lotniczym wynikała z przyczyn obiektywnych (warunki atmosferyczne). W transporcie morskim skargi dotyczyły nieprawidłowości rozliczeń, złej obsługi pasażerów i niewłaściwego wyżywienia.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JerzyTomaszewski">Szczegółowa analiza spraw poruszanych w skargach, wnioskach i listach obywateli wskazuje, że podejmowane w 1987 r. działania usprawniające przyniosły odczuwalną poprawę w zakresie likwidowania bądź łagodzenia źródeł wielu skarg. Niemniej jednak w merytorycznej działalności PKP, PKS oraz PPTT występowało wiele usterek i nieprawidłowości, szczególnie w sprawach związanych z ruchem pasażerskim, obsługą podróżnych oraz usługami pocztowo-telekomunikacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JerzyTomaszewski">Wspomniana analiza wykazała, że problematyka skarg, wniosków i listów najczęściej dotyczyła tych dziedzin, w których występują dysproporcje pomiędzy społecznymi potrzebami a możliwościami ich zaspokojenia.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JerzyTomaszewski">Działalność nowego ministerstwa w 1988 r. będzie się koncentrowała na usprawnianiu systemu załatwiania skarg obywateli i efektywnym wykorzystywaniu zawartych w nich sygnałów. Pragnę zapewnić, że kierownictwo resortu i wszystkie odpowiedzialne służby dołożą starań, aby wykonać zadania określone w planach rozwoju usług świadczonych przez resort oraz usunąć uchybienia nieprawidłowości wynikające z działalności poszczególnych plonów resortu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JerzyTomaszewski">Koreferat przedstawił poseł Aleksander Giezek (PZPR): Ocenę funkcjonowania systemu skarg i wniosków w Ministerstwie Transportu, Żeglugi i Łączności przedstawiam na podstawie materiałów resortu i NIK, a także wizytacji przeprowadzonej przez zespół posłów w składzie: Edward Boroń, Aleksander Giezek i Anna Kędzierska w Pomorskiej DOKP w Szczecinie i zachodniej DOKP w Poznaniu, w Dyrekcji Okręgowej Przedsiębiorstwa Państwowej komunikacji Samochodowej w Szczecinie i w Poznaniu oraz w Dyrekcji Okręgu Poczty i Telekomunikacji w Szczecinie i Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JerzyTomaszewski">Z przedstawionych materiałów wynika, że w okresie sprawozdawczym wpłynęło do b. resortu komunikacji 63.930 spraw, z liczby tej przekazano wg właściwości 4.482 sprawy, tj. 7%. Pozostały do załatwienia 61.044 sprawy, w tym 29.639 skarg, 9.386 wniosków i 22.019 listów. W okresie tym nastąpił w resorcie spadek wpływu skarg i wniosków oraz listów o 9,8%. Wpływ samych skarg zmniejszył się natomiast o 6,9%. Jednostki organizacyjne b. Ministerstwa komunikacji przyjęły w ramach skarg i wniosków 22.871 interesantów, co w stosunku do 1986 r. stanowi spadek o 25%. Z materiałów wynika, że kadra kierownicza wszystkich szczebli zarządzania i podległe jej zespoły pracownicze reagowały na ogół z dużym poczuciem odpowiedzialności na sygnalizowane przez obywateli problemy. W większości jednostek organizacyjnych dyrektorzy podporządkowali sobie lub swym zastępcom komórki i samodzielne stanowiska pracy do spraw skarg i wniosków, stwarzając w ten sposób warunki do sprawowania nad nimi skuteczniejszego nadzoru.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JerzyTomaszewski">Ze sprawozdania b. resortu komunikacji wynika, że na ogólną liczb e 61.044 rozpatrzonych spraw 1.138 zostało przeterminowanych, co stanowi spadek w porównaniu z 1986 r. o 28,8%. Przeterminowanie części spraw można usprawiedliwić skomplikowaną problematyką wielu skarg, wniosków i listów, wymagającą prowadzenie żmudnego postępowania wyjaśniającego, ponownego badania podnoszonych zarzutów, czy koniecznością prowadzenia dochodzeń służbowych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JerzyTomaszewski">Skargi, wnioski i listy, które wpłynęły w 1987 r., dotyczyły głównie nieprawidłowości w ruchu pasażerskim, obsłudze podróżnych w komunikacji kolejowej, autobusowej PKS i Polskich Linii Lotniczych „Lot”. W tej grupie zanotowano wzrost skarg o 1%, wniosków o 4,5% oraz listów o 1,6%.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JerzyTomaszewski">W komunikacji samochodowej w zakresie ruchu pasażerskiego i obsługi podróżnych nastąpił wzrost wniosków o 4,6% oraz listów o 18,4%. Najwięcej skarg dotyczyło nieregularnej komunikacji i zakłóceń w kursowaniu autobusów, niewłaściwej obsługi podróżnych oraz zachowania się kierowców i personelu dworców autobusowych, trudności w dojazdach do pracy i szkół, malwersacji biletowych, a także zmian w rozkładzie jazdy i w usytuowaniu przystanków. Wymienione sprawy są również podnoszone przez obywateli na spotkaniach poselskich.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JerzyTomaszewski">W przedsiębiorstwie Polskie Koleje Państwowe nastąpił wzrost wpływu skarg o 8%, wniosków o 15,2% przy spadku wpływających listów o 18%. Tematyka skarg, wniosków i listów w sprawach pasażerskich dotyczyła w szczególności:</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JerzyTomaszewski">- nieregularnego kursowania pociągów,</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JerzyTomaszewski">- niewystarczającej liczby wagonów w składach pociągów,</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JerzyTomaszewski">- niewłaściwych warunków podróżowania,</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#JerzyTomaszewski">- złego stanu technicznego taboru i nieutrzymywania wagonów w należytej czystości,</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#JerzyTomaszewski">- niewłaściwego wykonywania obowiązków służbowych przez konduktorów i rewizorów.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#JerzyTomaszewski">Szczególnie drażni obywateli nieregularne kursowanie pociągów pasażerskich w ruchu podmiejskim i dalekobieżnym. Na brak punktualności skarżą się osoby dojeżdżające do pracy; Znaczna liczba skarg dotyczy złych warunków podróżowania, a zwłaszcza przepełnionych pociągów w okresach przedświątecznych oraz brudnych wagonów; Część interwencji dotyczy spraw związanych z załatwianiem reklamacji z tytułu zaginięcia i uszkodzeń przesyłek oraz wysokości wypłacanych odszkodowań. Ogólnie należy stwierdzić, że -mimo podejmowanych środków zaradczych - w odczuciu społecznym warunki podróżowania koleją są w dalszym ciągu niezadowalające;</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#JerzyTomaszewski">Z przedstawionych materiałów wynika, że prasa interweniowała w 507 przypadkach. Najwięcej krytycznych publikacji dotyczyło pomorskiej DOKP - 166, północnej - 128, i południowej - 127. Na obszarach tych jednostek należy zatem dołożyć więcej starań w celu wyeliminowania niedociągnięć.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#JerzyTomaszewski">Do b. resortu łączności wpłynęło w 1987 r; ogółem 107.380 skarg i listów, z czego 102.804 zostały załatwione, a 2.661 pozostało do załatwienia. W kategorii skarg sprawy telekomunikacyjne stanowią 51,5%, pocztowe - 42,3%; pracownicze, 2,1%, różne - 4,1%. Wśród listów natomiast zagadnienia telekomunikacyjne stanowią 97,1%, a pozostałe sprawy tylko 2,9%. Jak z tego wynika, problematyka telekomunikacyjna - to główny temat spraw wnoszonych do PPTT. W stosunku do 1986 r. nastąpił nieznaczny spadek liczby skarg i listów. W b. resorcie łączności przyjęto w ub.r. 78.390 interesantów. Skargi i listy koncentrowały się głównie na:</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#JerzyTomaszewski">- słabo rozwiniętej sieci placówek pocztowych i niedorozwoju zaplecza,</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#JerzyTomaszewski">- długim oczekiwaniu na instalację telefonu,</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#JerzyTomaszewski">- kwestionowaniu opłat za rozmowy telefoniczne,</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#JerzyTomaszewski">- niesprawnej łączności telefonicznej,</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#JerzyTomaszewski">- nieterminowym doręczaniu telegramów,</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#JerzyTomaszewski">- słabej realizacji programu telefonizacji wsi.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#JerzyTomaszewski">Jeśli chodzi o terminowość załatwionych spraw, to wśród skarg wskaźnik przeterminowania wynosi 3,6%, a wśród listów - 3,9%. Proces doskonalenia organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania spraw obywateli w b. resorcie łączności przebiega prawidłowo i jest traktowany jako proces ciągły.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#JerzyTomaszewski">Jeśli chodzi o b. resort gospodarki mor sklej, to w 1987 r. wpłynęło do jednostek organizacyjnych tego resortu 4.052 spraw, w tym 2.209 skarg i wniosków (spadek o 38,4% w stosunku do 1986 r.) i 1.845 listy (spadek o 8,4%). Skargi dotyczyły głównie złego zaopatrzenia sklepów rybnych, złej jakości towaru, niewłaściwego zachowania się sprzedawców. Stosunkowo nielicznie występowały skargi związane z przewozem pasażerów promami oraz statkami, a dotyczyły one głównie nieprawidłowości końcowych rozliczeń, złej obsługi, niewłaściwego wyżywienia. Wszystkie sprawy były wyjaśniane przez armatora. Kolejna grupa skarg, wniosków i listów - to sprawy dotyczące rozwiązania umowy o pracę oraz naruszenia dyscypliny pracy. Wpłynęły 643 takie sprawy.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#JerzyTomaszewski">Jak funkcjonuje system skarg i wniosków w DOKP i w dyrekcjach okręgowych PKS w Szczecinie i Poznaniu w świetle przeprowadzonej wizytacji? Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów prowadzona jest przez pracowników zajmujących samodzielne stanowiska ds. skarg i listów. Sprawy rejestrowane są na bieżąco i przekazywane zgodnie z kompetencjami do poszczególnych komórek organizacyjnych. W Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Szczecinie nie prowadzono rejestru przyjęć interesantów w 19.87 r. i w 1988 r. W 1987 r. przeprowadzono 4 kontrole w jednostkach podległych DOKP Szczecin. W 1988 r. nie przeprowadzono żadnej kontroli sposobu załatwiania skarg i wniosków w jednostkach podległych, a jest ich 70. Do DOKP Szczecin wpłynęło najwięcej skarg dotyczących zagadnień socjalno-mieszkaniowych (2.007), obsługi podróżnych (756), spraw kadrowych 7650/. Terminowość załatwiania skarg, wniosków o listów nie budziła zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#JerzyTomaszewski">Zachodnia Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Poznaniu posiada samodzielne stanowisko ds. skarg, wniosków i listów. W 1987 r. wpłynęło 2.187 spraw, w tym 1.284 skargi, 20 wniosków i 883 listy. Przeważała w nich tematyka dotycząca ruchu pasażerskiego i obsługi podróżnych (37%), socjalno-mieszkaniowa (23%) oraz kadrowa i płacowa. W 1988 r. przyjęto 191 interesantów w sprawach mieszkaniowych, płacowych i jakości usług. Terminowość załatwiania skarg, wniosków i listów nie budziła zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#JerzyTomaszewski">W okręgu poznańskim Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej skargi, wnioski i listy przyjmowane są w różnych formach: pisemnej, ustnej do protokółu, telefonicznej oraz jako bezpośrednie zgłoszenie kierownictwu okręgu lub oddziału.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#JerzyTomaszewski">Każda przyjęta skarga, wniosek czy list są rejestrowane i przekazywane do określonej komórki organizacyjnej. W sekretariacie znajduje się również rejestr bezpośrednich interwencji zgłaszanych dyrekcji.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#JerzyTomaszewski">Większość wpływających skarg dotyczy ruchu pasażerskiego, a w szczególności:</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#JerzyTomaszewski">- niewłaściwego zachowania się obsługi autobusów,</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#JerzyTomaszewski">- niezatrzymywania się autobusów na przystankach,</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#JerzyTomaszewski">- niezabierania podróżnych,</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#JerzyTomaszewski">- wcześniejszych odjazdów z przystanków.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#JerzyTomaszewski">Sposób i terminowość załatwiania skarg, wniosków i listów nie budzą zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-2.45" who="#JerzyTomaszewski">W oparciu o materiały Najwyższej Izby Kontroli i przeprowadzone badania funkcjonowania systemu przyjmowania i załatwiania skarg, wniosków i listów w jednostkach organizacyjnych resortu transportu, żeglugi i łączności należy stwierdzić duże zaangażowanie kontrolowanych jednostek, a zwłaszcza Gabinetu Ministra, w prawidłowe zorganizowanie obsługi spraw wnoszonych przez obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.46" who="#JerzyTomaszewski">Przedstawiona sytuacja pokazuje zjawiska dobre i złe. Zmuszają one do zastanowienia się nad sposobem, w jaki powinien działać resort, jeśli jego służebna funkcja wobec społeczeństwa ma być lepiej wypełniana. Zmiany wielu przepisów nie nadążają za wymogami współczesnego życia. Wypada zauważyć, że chociaż system rozpatrywania skarg jest w resorcie prawidłowy, to jednak istnieją w dalszym ciągu źródła powstawania skarg, powodujące, że opinia społeczna o działalności resortu jest negatywna.</u>
<u xml:id="u-2.47" who="#JerzyTomaszewski">Opierając się na wynikach wizytacji, zespół poselski stwierdza, że słabość działania służb jest pochodną niedoinwestowania i niedostatecznego uzbrojenia technicznego całej sieci komunikacji. Niedomagania w zakresie zatrudnienia w transporcie oraz niedostateczny stopień automatyzacji pracy na poszczególnych stanowiskach rzutują w sposób istotny na jakość świadczonych usług. Stwierdzamy, że w obecnych warunkach istnieją rezerwy, których wykorzystanie pozwoliłoby podnieść jakość świadczonych usług.</u>
<u xml:id="u-2.48" who="#JerzyTomaszewski">W celu maksymalnego ograniczenia przyczyn powstawania skargi interwencji należy:</u>
<u xml:id="u-2.49" who="#JerzyTomaszewski">- zwiększyć nadzór nad pracą komisji mieszkaniowych w związku z częstymi skargami na nieprawidłowy przydział mieszkań służbowych,</u>
<u xml:id="u-2.50" who="#JerzyTomaszewski">- zwiększyć nadzór nad terminową realizacją remontów mieszkań,</u>
<u xml:id="u-2.51" who="#JerzyTomaszewski">- kontynuować działania zmierzające do dalszego usprawniania obsługi podróżnych, zwłaszcza w zakresie fachowości i kultury obsługi, punktualności kursowania pociągów i autobusów, połączeń komunikacyjnych, czystości wagonów, autobusów i budynków stacyjnych,</u>
<u xml:id="u-2.52" who="#JerzyTomaszewski">- przestrzegać systematycznej i pełnej realizacji zarządzeń oraz innych aktów normatywnych dotyczących funkcjonowania systemu skarg, wniosków i listów.</u>
<u xml:id="u-2.53" who="#JerzyTomaszewski">Na zakończenie chciałbym zadać pytanie przedstawicielom Ministerstwa Transportu, Żeglugi i Łączności. Ministerstwo zakupiło bardzo drogi sprzęt komputerowy dla ewidencji skarg, wniosków i listów. Kiedy zostanie on uruchomiony?</u>
<u xml:id="u-2.54" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IrenaSzczygielska">Z treści koreferatu wynika, że temat wizytacji poselskich oraz dzisiejszego posiedzenia był trafnie dobrany. Chodzi tutaj nie tylko o załatwianie konkretnych skarg i wniosków, ale o spowodowanie aby zaczęto - tam, gdzie się tego nie czyni - ewidencjonować składane skargi i wnioski. Zdarzało się przecież, że w jakiejś jednostce wszystko było pozornie w porządku, gdyż skarg i wniosków nie rejestrowano.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaKędzierska">Uczestniczyłam w wizytacji województw szczecińskiego i poznańskiego. W woj. szczecińskim wpłynęło pięć razy więcej skarg niż w woj. poznańskim. Zaobserwowaliśmy, że w woj. poznańskim sprawy budownictwa mieszkaniowego i remontów mieszkań dla pracowników PKS zostały rozwiązane bardzo dobrze. W ten sposób Dyrekcja Okrętowa PKS zapewniła sobie kadrę. Kierowcy, jeżeli mają mieszkania, inaczej obsługują pasażerów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnnaKędzierska">Dyrekcja poznańska zrozumiała to. Wybudowano specjalny budynek z jednopokojowymi mieszkaniami rotacyjnymi dla pracowników czekających na mieszkania.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AnnaKędzierska">O wiele lepiej prezentuje się też dworzec PKS w Poznaniu. Poszczególne pomieszczenia oddano w ajencję, a nad całością sprawuje patronat kombinat rolniczy. I rzeczywiście na tym dworcu można wszystko kupić. W książce skarg i wniosków w bufecie dworcowym było tylko 5 wpisów, w tym dwie pochwały.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AnnaKędzierska">Jak więc widzimy, rozwiązanie spraw socjalnych załogi rzutuje w istotny sposób na zmniejszenie liczby skarg.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IrenaSzczygielska">Znów dochodzimy do starej prawdy, że wszystko zależy od ludzi i od wykorzystywania przez nich przepisów umożliwiających swobodną działalność.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EdwardBoroń">Ja również byłem członkiem zespołu wizytującego woj. szczecińskie i woj. poznańskie. Szczególnie interesowałem się funkcjonowaniem systemu skarg i wniosków w dziedzinie łączności. W obu województwach informacje o sposobach ich składania, a także przyjmowania interesantów umieszczone są w widocznym miejscu. Kiedy dawniej przebywałem w tych województwach, wiele automatów telefonicznych było nieczynnych; teraz sprawdzałem każdy napotkany i ze zdumieniem stwierdziłem, że wszystkie funkcjonują. Wygląda na to, że poczta działa nieco lepiej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#EdwardBoroń">Z wystąpienia ministra wynika, że liczba skarg wpływających do resortu pozostaje w normie. Wiemy jednak, że główną ich przyczyną są niskie płace. Powodują one, że do pracy w resorcie łączności przychodzą ludzie przypadkowi. Odczuwa się też dotkliwie braki kadrowe. Stwierdziliśmy to np. w Pyrzycach.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#EdwardBoroń">W dyrekcji poczty w Szczecinie jest prawidłowy tryb załatwiania skarg i wniosków. W Poznaniu spotkaliśmy się z wyjątkową troską dyrekcji o prawidłowe rozwiązywanie tych spraw. Oprócz ogólnie obowiązujących przepisów, dyrektor WPPTT wydał własne rozporządzenie, szczegółowo normujące tryb postępowania. Znajduje się tam np. osobna lista wszystkich oczekujących powyżej 10 lat na założenie telefonu i dyrektorzy okręgów muszą co kwartał zawiadamiać, jakie podjęli działania w tych sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławKamieniarz">W jaki sposób załatwiono skargi dotyczące szkodnictwa gospodarczego? Z materiałów b. urzędu Gospodarki Morskiej wynika, że w 1986 r. było 11 takich skarg, a w 1987 r. ich liczba znacznie wzrosła. Czego dotyczyło to szkodnictwo i jakie wyciągnięto wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanFirst">Ze względu na rolę spełnianą przez resort we wszystkich niemal dziedzinach życia skargi wypływające z jego działalności są niezwykle ważne. Transport i łączność - to wąskie gardło naszej gospodarki; konieczne jest więc wyciągnięcie wniosków z napływających skarg oraz likwidowanie przyczyn. Okazuje się, że podstawowe przyczyny skarg związane są z brakami kadrowymi, a co za tym idzie - z niedostatecznymi płacami. Mówi się np., że kierowcy PKS bardzo dobrze zarabiają, ale mało kto wie, że zarobki te są wynikiem nadgodzin i różnego rodzaju dodatków. Opóźnienia w dostarczaniu przesyłek pocztowych spowodowane są m.in. brakiem listonoszy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanFirst">Powinniśmy wykorzystać szansę, jaką daje rozwój telekomunikacji. Ze względu na wysokie opłaty jest to także działalność wysoce dochodowa. Szczególnie na wsi sieć telekomunikacyjna powinna zostać rozbudowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZofiaBartosiewicz">Czy obecny system rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w resorcie jest prawidłowy, czy też wymaga modyfikacji? Jeżeli tak, to jakich, w jakim stopnia i jakie są możliwości przeprowadzenia tych zmian? W materiałach i w koreferacie przedstawiono wiele danych statystycznych. Wynika z nich, że skargi na telekomunikację nadchodzą rzadziej, ale w dalszym ciągu stanowią dominującą część wszystkich skarg i wniosków. Należy pozytywnie ocenić, że zdecydowana większość spraw została w 1987 r. załatwiona, ale nadal pozostało jeszcze wiele nie załatwionych. W większości skargi dotyczą telekomunikacji, a zwłaszcza instalowania telefonów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZofiaBartosiewicz">Z przedstawionych nam materiałów oraz ze spotkań z wyborcami wiemy, że główną przyczyną skarg jest niedostateczny rozwój bazy oraz brak kadr. Jakie działania zamierza podjąć resort, by temu zaradzić? Np. oczekiwanie na telefon trwa zbyt długo; znam przypadki, że ponad 20 lat, a przecież wchodzimy już w XXI wiek.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZofiaBartosiewicz">Temat ten był rozpatrywany na posiedzeniu Wojewódzkiego Zespołu Poselskiego w Skierniewicach w czerwcu br. Niestety, perspektywy nie są optymistyczne. Np. Wojewódzki Urząd Telekomunikacji otrzymał pismo od producenta central, że przerywa produkcję. W tej sytuacji wszelkie programy stają się nierealne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#HelenaJarczyk">Dlaczego pociąg ekspresowy Gliwice-Warszawa według nowego rozkładu jazdy jedzie o dwadzieścia minut dłużej niż poprzednio? Przed wejściem w życie nowego rozkładu mówiono nam, że usprawni on funkcjonowanie kolei. Podobno też miały być w ekspresowych pociągach różne udogodnienia, jak kanapki, gazety itp. Wiceminister transportu, żeglugi i łączności Jerzy Tomaszewski: Podstawową przyczyną skarg i wniosków jest niedoinwestowanie wszystkich usług świadczonych przez resort. Dotyczy to zwłaszcza łączności. Inwestycje prowadzone w tej dziedzinie stanowią zaledwie 1% wszystkich inwestycji w kraju. Dla przykładu podam, że w Związku Radzieckim i w Rumunii przeznacza się na ten cel 4%, a w krajach, które chciały szybko rozwinąć telekomunikację, nakłady na jej rozwój wynosiły 6–10%, wszystkich nakładów inwestycyjnych; W latach 70. instalowaliśmy 60 tys. telefonów rocznie, podczas gdy Rumunia 150 tys. telefonów. Taka sytuacja trwa od 40. lat. W ciągu tego czasu zainstalowaliśmy 2 mln telefonów. Gdybyśmy chcieli dogonić średnią europejską, musielibyśmy zainstalować 15 mln. Ile na to potrzeba lat przy takim tempie?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#HelenaJarczyk">Trzeba jednak stwierdzić, że obecnie inwestujemy w tej sferze znacznie więcej niż poprzednio. W ubiegłej 5-latce zainstalowaliśmy 540 tys. telefonów, a w bieżącej będzie ich 750 tys. Oznacza to wzrost o 40%. Gdyby od początku takie było tempo wzrostu, nie mielibyśmy dzisiejszej krytycznej sytuacji. Jeżeli w jakimś miejscu otwieramy nową centralę, liczba skarg gwałtownie spada. Tak było po uruchomieniu centrali przy ul. Korotyńskiego w Warszawie i tak będzie w przyszłym roku na Ursynowie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#HelenaJarczyk">Jednak rozwój telekomunikacji nie ogranicza się tylko do samej sieci. Jest to cała struktura, która musi rozwijać się w sposób skoordynowany. Wymaga ona olbrzymiego asortymentu sprzętu. Przy zakupie central telefonicznych za granicą jeden numer kosztuje 400 dolarów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#HelenaJarczyk">Są to więc olbrzymie pieniądze i dlatego opieramy się przede wszystkim na produkcji własnej. W br. w USA wydano 3 mld dolarów na zainstalowanie 100 tys. telefonów. Ale za pośrednictwem tych telefonów świadczy się usługi, o których nawet nie śnimy. Byłe ministerstwo łączności prowadziło prace badawczo-rozwojowe nad nowymi centralami, kablami i światłowodami oraz nad łącznością cyfrową. Prowadziło 8 programów rządowych, 20 resortowych i wiele innych. Dzięki temu dzisiaj bardziej niż jakość dokuczają nam braki ilościowe.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#HelenaJarczyk">Mimo krytycznych uwag, muszę stwierdzić, że telefonizacja wsi postępuje. W tej 5-latce zainstalujemy na wsi 70 tys. telefonów, a w przyszłej - 140 tys. Robimy do w oparciu o krajowy sprzęt, ale dostawcy nie gwarantują utrzymania ciągłości dostaw. W dziedzinie sprzętu ściśle współpracujemy z resortem przemysłu. Rozwijamy, już na skalę przemysłową, produkcję kabli światłowodowych. W tym roku zainstalujemy 50 odcinków światłowodowych w miastach. Docelowa produkcja będzie równa połowie tej, Jaką ma obecnie RFN.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#HelenaJarczyk">Z powodu braku kabli dokonaliśmy ich awaryjnego zakupu w Jugosławii za 5 mld dolarów. Planujemy też dofinansowanie Ożarowa, by produkował więcej i bardziej nowocześnie.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#HelenaJarczyk">Prowadzimy z resortem przemysłu rozmowy nt. produkcji elektronicznych central telefonicznych. Rozmowy są zaawansowane, ale wąskim gardłem są podzespoły. Wygląda jednak na to, że przy niedużych wydatkach finansowych będziemy mieli wkrótce nowoczesne centrale na poziomie światowym.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#HelenaJarczyk">Jeżeli wszystkie te działania zostaną zrealizowane do końca — przy dopływie odpowiedniej ilości środków, dewiz oraz uchwaleniu programu rządowego i poparciu Sejmu - możemy w przyszłość patrzeć bardziej optymistycznie.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#HelenaJarczyk">W sprawie szkodnictwa gospodarczego trudno mi w tej chwili przytoczyć szczegółowe fakty. Przypadki świadomego szkodnictwa badał prokurator. Większość przypadków dotyczy szkodnictwa nieświadomego. W resorcie łączności wielu faktów tego rodzaju nie przekazuje się z wnioskami do ukarania, gdyż stwierdziliśmy, że do niczego to nie prowadzi. Kary są za małe i np. w przypadku zerwania kabla nie przewiduje się odszkodowania za przerwę w łączności.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#HelenaJarczyk">Rzeczywiście, ruch kadrowy jest u nas bardzo duży, co wynika z niskich płac. Braki dotyczą zwłaszcza pracowników wysoko kwalifikowanych. Jak może być jednak inaczej, skoro w przynoszącym wysokie dochody resorcie łączności płace są niższe od średniej krajowej. Inne resorty potrafiły wywalczyć sobie preferencje, natomiast u nas, w łączności panuje spokój, więc preferencji nie ma. Tworzymy co prawda, fundusz motywacyjny, ale Jedynie łagodzi on w pewnym stopniu trudną sytuację.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#HelenaJarczyk">Dyrektor gabinetu ministra transportu, żeglugi i łączności Włodzimierz Bilski: Rzeczywiście, ekspres Gliwice - Warszawa jedzie dłużej o 15 minut. Nie potrafię odpowiedzieć dlaczego. Poza nim inne pociągi ekspresowe na tej trasie jaką o 15 minut krócej. Rozkład jazdy sporządza samorządne przedsiębiorstwo i my w to nie ingerujemy. Jednak wyjaśnimy sprawę i odpowiemy Obywatelce Poseł na piśmie.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#HelenaJarczyk">Jeżeli chodzi o komputer, to został on wypożyczony i wprowadzony przez b. ministerstwo łączności. Informatycy z PKP sporządzili program i działał on do końca 1987 r. Potem zmienił się resort i należało przerobić program informatyczny. Prace nad tym trwają, a są dlatego tak przewlekłe, że chcemy to zrobić maksymalnie tanio. Myślę, że od 1 września br. uruchomimy program ćwiczebny, a od przyszłego roku będzie on już działał normalnie.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#HelenaJarczyk">Komisja powołała zespół dla opracowania projektu opinii na temat funkcjonowania systemu skarg i wniosków w Ministerstwie Transportu, Żeglugi i łączności.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#HelenaJarczyk">Komisja przyjęła także odpowiedź wiceprezesa Rady Ministrów Józefa Kozieła na opinię nr 28/13.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>