text_structure.xml
8.41 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 stycznia 1986 r. Komisja Prac Ustawodawczych, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Jaskierni (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">projekt planu pracy na 1986 oraz projekt dezyderatu w sprawie dodatków dla osób specjalizujących się w dziedzinie legislacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyJaskiernia">Projekt planu pracy komisji uwzględnia zgłoszone i spodziewane inicjatywy legislacyjne oraz propozycje przekazane prezydium przez członków komisji. W planie pracy przewiduje się m.in. określenie zasad kontroli realizacji ustaw, ocenę realizacji ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, ustalenie zasad współdziałania z Radą Legislacyjną. W posiedzeniach poświęconych tym tematom wezmą udział przedstawiciele różnych zainteresowanych organizacji i instytucji, a także przedstawiciele PRON.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławMajewski">Plan pracy przewiduje rozpatrzcie informacji o kontroli realizacji ustaw przez poszczególne komisje sejmowe. Jakich dziedzin dotyczyć będzie ta informacja?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanChudy">Projekt planu pracy uwzględnia aktualne obowiązki Komisji Prac Ustawodawczych, a także współdziałanie z innymi komisjami w zakresie realizacji ustaw, jak też zamierzenia Sejmu w tej dziedzinie. Przewidujemy również uzupełnianie planu pracy w miarę zgłaszania nowych inicjatyw legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławFogielman">Czy przewiduje się wyjazdy w teren?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RajmundMoric">Przewidywana jest nowelizacja Kodeksu pracy. Pierwszy etap prac przygotowawczych zostanie wkrótce ukończony. Czy nie należałoby zająć się wstępnie oceną aktualnego stanu realizacji przepisów tego kodeksu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławPartyła">Naszej komisji przypadają zatknie o podstawowym znaczeniu dla pracy całego Sejmu i dlatego plan pracy powinien być ściśle skorelowany z programem prac parlamentarnych. W kwietniu Sejm zająć ma się analizą funkcjonowania prawa spółdzielczego oraz ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Czy nie należałoby się wcześniej przyjrzeć realizacji tych ustaw?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EmiliaPogonowskaJucha">Komisja Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości ma rozpatrzyć wcześniej od Komisji Prac Ustawodawczych stan realizacji ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Ma też zamiar podjąć ocenę realizacji innych ustaw. W związku z tym niezbędne jest przyspieszenie obrad naszej komisji poświęconych zasadom kontroli realizacji ustaw, aby ujednolicić je dla wszystkich komisji sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanPryszcz">Będziemy uczestniczyć we wszystkich pracach legislacyjnych Sejmu i dlatego nie należy przeładowywać planu pracy naszej komisji dodatkowymi tematami.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyJaskiernia">Z propozycji zgłoszonych przez komisje sejmowe wynika, że kontrolą objętych będzie 21 ustaw o dużym znaczeniu społecznym. Nasza komisja nie może angażować się bezpośrednio i w pełnym składzie w ocenę realizacji tych ustaw. W posiedzeniach komisji sejmowych, w przypadku rozpatrywania stanu realizacji ustaw, brać będą udział przedstawiciele naszej komisji. Członkom naszej komisji udostępniane będą informacje z posiedzeń komisji sejmowych nt. kontroli realizacji ustaw. Natomiast komisja powinna skoncentrować się na problemach związanych z realizacją ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyJaskiernia">Nie możemy wykluczyć możliwości wyjazdów komisji w teren. Okazją do tego może być rozpatrywanie stanu realizacji ustawy o radach narodowych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JerzyJaskiernia">Do rozpatrywania zmian w Kodeksie pracy Komisja Prac Ustawodawczych zostanie z całą pewnością zaangażowana. Nie należy jednak wyprzedzająco rozpatrywać tej problematyki, chyba że ukończony zostanie etap prac przygotowujących zmiany w kodeksie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JerzyJaskiernia">Będziemy starali się sprecyzować możliwie dokładnie sposób kontroli realizacji ustaw na posiedzeniu, które przewidujemy odbyć z początkiem marca.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HelenaMożejko">Proponuję, aby przy rozpatrywaniu wstępnych założeń projektów ustaw o opiece społecznej i organizacji ochrony zdrowia włączyć do udziału w naszych posiedzeniach przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek oraz przedstawicieli związków zawodowych służby zdrowia. Pozwoli to na przedstawienie niektórych zagadnień z punktu widzenia szeregowych pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HelenaMożejko">Komisja przyjęła plan pracy na 1986 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJaskiernia">Prezydium komisji przygotowało projekt dezyderatu nawiązujący do ustaleń Komisji Prac Ustawodawczych poprzedniej kadencji. W projekcie dezyderatu wspomina się, iż rząd pozytywnie odniósł się do postulatu poselskiego przyznania osobom specjalizującym się w dziedzinie legislacji odpowiednich dodatków. Stanowisko to nie znalazło odbicia w budżecie na 1986 r. W związku z tym komisja postuluje rozważenie możliwości Wprowadzenia tych dodatków ze środków wygospodarowanych w toku realizacji budżetu br. oraz zapreliminowanie odpowiednich kwot na ten cel w latach następnych. Komisja uznaje, że o ile wprowadzenie dodatku legislacyjnego napotykało by na inne, niż tylko finansowe, trudności, należy przedstawić Sejmowi projekt odpowiednich zmian w przepisach prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RajmundMoric">W dezyderacie mowa jest o osobach specjalizujących się w dziedzinie legislacji. Należało by ściśle określić o kogo chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EmiliaPogonowskaJucha">Ostateczne załatwienie tej sprawy przedstawionej rządowi jeszcze z początkiem ub.r. jest bardzo pilne. Działalność służb zajmujących się legislacją ma szczególne znaczenie dla prawidłowego kształtowania prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanChudy">W tym przypadku podtrzymujemy dezyderat zgłoszony przez komisję poprzedniej kadencji. Uzasadniać o kogo chodzi nie trzeba, ponieważ było to odpowiednio udokumentowane w dezyderacie z dnia 16 stycznia 1985 r. Komisji Prac Ustawodawczych ubiegłej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#EugeniuszOchendowski">Sprawa ta omawiana była w Radzie Legislacyjnej i uzyskała generalne poparcie. Dokładnie wiadomo o jaką kategorię pracowników chodzi w przypadku osób specjalizujących się w dziedzinie legislacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyJaskiernia">Nasz dezyderat nie tworzy nowego problemu, ale nawiązuje do obszernego wystąpienia komisji poprzedniej kadencji i odpowiedzi udzielonej wówczas przez wiceprezesa Rady Ministrów. W odpowiedzi tej rząd pozytywnie ustosunkował się do postulatu komisji. Oznacza to, że nie zakwestionowano osób, którym przysługiwał by dodatek z tytułu pracy w dziedzinie legislacji. Obecnie chodzi o przypomnienie i załatwienie konkretnej kwestii dodatków w odpowiedniej wysokości. Istota sprawy jest oczywista.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyJaskiernia">Komisja uchwaliła dezyderat przy 1 głosie wstrzymującym się.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>