text_structure.xml
43.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 15 maja 1986 r. Komisja Kultury obradująca pod przewodnictwem posła Szymona Szurmieja (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wstępny projekt Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego na lata 1986-1990.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą przewodniczącego Ludwikiem Ochockim, Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Tadeuszem Zachariasiewiczem, RSW Prasa-Książka-Ruch z prezesem - Wiesławem Rydygierem, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów, Komitetu ds. Radia i Telewizji i Narodowej Rady Kultury.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Informację o wstępnych założeniach projektu NPSG na lata 1986- 1990 przedstawił zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Ludwik Ochocki:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W kwietniu 1985 r. Rada Ministrów przyjęła, a następnie przekazała Sejmowi i do społecznej konsultacji warianty koncepcji NPSG. W kolejnym etapie Komisja Planowania podsumowała wyniki konsultacji społecznej, a w lipcu 1985 r. Sejm swą uchwałą dokonał wyboru wariantu planu. 28 marca 1986 r. Rada Ministrów zaaprobowała wstępny projekt NPSG, który został następnie przekazany komisjom sejmowym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Ustawa o planowaniu społeczno-gospodarczym nie przewiduje konieczności ogólnospołecznej dyskusji nad wstępnym projektem NPSG. Dyskusja taka będzie natomiast prowadzona w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Warunki rozwoju gospodarczego są nadal bardzo skomplikowane, choć nie przeniknęło to jeszcze w pełni do świadomości społecznej. Prowadzi to często do formułowania nierealnych postulatów pod adresem projektu planu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W latach 1986-1990 liczba ludności zwiększy się o 1,2 mln osób, ale liczba ludności w wieku produkcyjnym wzrośnie zaledwie o 340 tys. osób. Znacznie wzrośnie liczba dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, a także liczba emerytów. Mieszkańcy miast stanowić będą 61% społeczeństwa, tzn. 23,7 mln osób. Przyrost zatrudnienia, łącznie z aktywizacją zawodową m.in. emerytów i rencistów, wynosić będzie 420 tys. osób z czego 225 tys. zatrudnionych będzie w sferze nie produkcyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podaż podstawowych materiałów i paliw na zaopatrzenie kraju może w skali 5-lecia zwiększyć się o 9%. Stopień zużycia produkcyjnych środków trwałych w grupie maszyn i urządzeń technicznych szacowany jest na ok. 64%. Niski stosunkowo będzie poziom importu inwestycyjnego i zaopatrzeniowego z krajów kapitalistycznych. Wysokie, muszą być natomiast nakłady na ochronę środowiska i infrastrukturę techniczną. W tej sytuacji niezbędny jest duży wysiłek eksportowy zarówno do krajów kapitalistycznych, jak i socjalistycznych, zwłaszcza ze względu na konieczność obsługi długów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Obok wymienionych ograniczeń, występują też pewne pozytywne, szanse rozwojowe, o ile zostaną wykorzystane możliwości dalszego dyscyplinowania wykorzystania czasu pracy i zwiększenia jej wydajności, wtórnej aktywizacji zawodowej osób, które przeszły na emerytury lub renty oraz lepszego wykorzystania zdolności produkcyjnych. Muszą zostać wprowadzone surowe reżimy oszczędnościowe surowców, zwłaszcza paliw i energii.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Gospodarka powinna odczuć pozytywne skutki przemian strukturalnych oraz przyspieszonego postępu naukowo-technicznego i procesów modernizacyjnych. Od początku lat 90. przewiduje się zwiększenie przyrostu siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zgodnie z uchwałą Sejmu z 24 lipca 1985 r. głównym, strategicznym celem NPSG na lata 1986-1990 jest tworzenie i utrwalanie zdolności naszej gospodarki do zrównoważonego i efektywnego rozwoju, jako niezbędnej przesłanki dla zapewnienia stałej poprawy warunków życia społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Realizacja tak określonego celu wymaga przede wszystkim zahamowania starzenia się majątku produkcyjnego, a następnie jego modernizacji poprzez zwiększenie i zmianę struktury nakładów inwestycyjnych. Konieczne jest również przyspieszenie postępu naukowo-technicznego i zwiększenie zdolności eksportowych gospodarki w celu rozszerzenia udziału naszego kraju w międzynarodowym podziale pracy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wstępny projekt NPSG różni się od II wariantu koncepcji planu. I tak np. dochód wytworzony - według przyjętego wariantu - wzrosnąć miał o 3,5%, zaś we wstępnym projekcie zakłada się wzrost o 3 - 3,5%. Dochód do podziału - według przyjętego wariantu - wzrosnąć miał o 3,2%, a według wstępnego projektu zakłada się wzrost o 2,7 - 3,2%. Wskaźnik spożycia we wstępnym wariancie wzrosnąć miał o 3,2%, a według wstępnego projektu zakłada się 2,2 - 2,9%. Nakłady inwestycyjne miały wynieść 10 bilionów zł. We wstępnym projekcie zakłada się, że na inwestycje produkcyjne przeznaczy się 7 bilionów zł tj. więcej niż w II wariancie koncepcji planu, co stwarza konieczność zmniejszenia z 3,4 biliona zł do 3 bilionów zł nakładów na inwestycje nieprodukcyjne.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Różnice te wynikają z uzyskania gorszych niż zakładano wyników w 1985 r. w zakresie przywracania równowagi gospodarczej i eksportu do krajów kapitalistycznych oraz mniejszych efektów inwestowania. Przyjęto również bardziej realne założenia w zakresie materiałochłonności i energochłonności.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Za podstawowe cele społeczne projekt planu przyjmuje: dalszą poprawę wyżywienia narodu, pełne zaopatrzenie w towary o podstawowym znaczeniu dla życia rodzin przy jednoczesnym umacnianiu równowagi rynkowej i ograniczeniu inflacji, poprawę sytuacji mieszkaniowej i rozbudowę bazy materialnej oświaty i wychowania.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Kluczowym problemem do rozstrzygnięcia w sferze współpracy gospodarczej z zagranicą jest określenie realnych możliwości eksportowych gospodarki w dających się przewidzieć warunkach zewnętrznych i wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Należy również określić niezbędną dynamikę importu, pozwalającą na utrwalenie rozpoczętych procesów rozwojowych i stabilizacyjnych w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Ustalić trzeba także skalę obsługi długów bezpieczną z punktu widzenia założeń polityki gospodarczej w sferze inwestycji i konsumpcji. Przyjmując, że średnioroczne tempo wzrostu eksportu do krajów II obszaru płatniczego może kształtować się w wysokości 3,4 - 3,9%, tempo wzrostu importu powinno wyprzedzać tempo wzrostu dochodu narodowego wytworzonego i wynosić około 3,3 - 3,9%. Obniżenie tempa importu i eksportu poważnie zagrażałoby osiągnięciu zakładanego wzrostu produkcji i dochodu narodowego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Tylko nieznaczna część wskaźników planu ma charakter ustaleń czy decyzji, które powinny być w pełni realizowane. Dotyczy to m.in. wielkości zadłużenia za granicą, nakładów na inwestycje centralne, zadań i efektów wynikających z zawartych umów międzynarodowych, wielkości nakładów na działalność naukowo-badawczą, zatrudnienia i wynagrodzeń w sferze budżetowej, nakładów inwestycyjnych jednostek budżetowych i władz terenowych. Wszystkie pozostałe wskaźniki planu mają charakter informacyjny. Oczywiście plan musi spełniać kryterium wewnętrznej spójności, zgodności przyjętych celów ze środkami i sposobami ich osiągnięcia.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Narodowa Rada Kultury w swym raporcie określiła 4 najważniejsze zadania na najbliższą 5-latkę. Są to: intensyfikacja ruchu społeczno-kulturalnego, wyrównanie dostępu do kultury różnych środowisk, edukacja kulturalna społeczeństwa, inspirowanie twórczości i tworzenie sprzyjającego klimatu dla twórczego wysiłku.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Upowszechnienie kultury jest częścią polityki społeczno-gospodarczej państwa i postanowienia w tej sprawie ujmowane są w centralnych i terenowych planach społeczno-gospodarczych. Ministerstwo Kultury i Sztuki, Komitet do spraw Radia i Telewizji oraz RSW „Prasa-Książka-Ruch” przedstawiły do projektu planu propozycje mające istotne znaczenie dla upowszechnienia kultury. Projekt planu opracowany zgodnie z ustawą o upowszechnieniu kultury i ustawą o planowaniu społeczno-gospodarczym nie zawiera szczegółowego wykazu problemów. Jego ogólny charakter wynika z zakresu i trybu prac nad planem i podziału kompetencji między planem centralnym i terytorialnymi planami rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Realizacja celów i zadań upowszechniania kultury w latach 1986- 1990 wymagać będzie podjęcia działań, zmierzających m.in. do wzrostu nakładów książek, modernizacji bazy poligraficznej, rozwoju bibliotek publicznych oraz księgarstwa.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Zakłada się, że w 1990 r. nakład książek i broszur wyniesie łącznie 310 mld egz., tj. o 33% więcej niż w 1985 r. Oznacza to, że na 1 mieszkańca liczba książek i broszur kształtować się będzie na poziomie 8 egzemplarzy, wobec 6,2 w 1985 r. Realizacja założonego planu wzrostu produkcji wydawniczej nastąpi w wyniku modernizacji i rozbudowy przemysłu poligraficznego. Z pełnym zrozumieniem dla potrzeb w tym zakresie został opracowany program rozwoju przemysłu poligraficznego na lata 1986-1990, który 29 października 1985 r. został zatwierdzony przez Prezydium Rządu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Szacuje się, że niezbędne na jego realizację nakłady inwestycyjne wyniosą ok. 35 mld zł. W ramach tych nakładów proponuje się rozpocząć budowę drukarni w Poznaniu oraz budowę i modernizację drukarń prasowych w: Bydgoszczy, Poznaniu, Zielonej Górze, Krakowie, Wrocławiu. Zdolności produkcyjne poligrafii zostały znacznie wzmocnione po zakończeniu budowy Zakładów Graficznych w Gdańsku o docelowej mocy produkcyjnej 25 mln egzemplarzy książek rocznie. Obiekt ten realizowany był w ramach inwestycji centralnych w latach 1983-1985.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Na liście zamówień rządowych znalazła się produkcja podręczników i książek szkolnych oraz farb graficznych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W celu przyspieszenia rozwoju przemysłu poligraficznego resort kultury i sztuki opracował projekt ustawy o Funduszu Rozwoju Poligrafii - w oparciu o 100-procentowe ulgi we wpłatach amortyzacji do budżetu państwa, dobrowolne wpłaty jednostek gospodarczych, dotacje z Funduszu Rozwoju Kultury oraz inne źródła.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Utrzymane zostaną priorytety w zakresie produkcji książek dla dzieci i młodzieży. Zwiększy się liczba wydawnictw encyklopedycznych, słowników oraz książek kształcących kulturę języka polskiego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Nakłady globalne gazet i czasopism w 1990 r. wynosić powinny 4.220 mln egzemplarzy, tj. w przeliczeniu na 1 mieszkańca ok. 110 egz., wobec 88 w 1985 r.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Liczba bibliotek wzrośnie w porównaniu do 1985 r, o 1762, osiągając stan 10.670.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Przewiduje się, że produkcja płyt gramofonowych w porównaniu do 1985 r. podwoi się, a kaset z nagraniami wzrośnie z 2.600 tys., szt. w 1985 do 5.600 tys. szt. w 1990 r. Tak duży wzrost produkcji możliwy będzie dzięki oddaniu do użytku nowego zakładu „Polskich Nagrań” w Warszawie, którego budowa objęta jest zamówieniem rządowym.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Dostawy na rynek radioodbiorników wzrosną o 12,6%, telewizorów czarno-białych o 11,2%, telewizorów kolorowych o 12%, a magnetofonów i dyktafonów o 23%.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Liczba produkowanych filmów fabularnych wzrośnie z 40 w 1985 r. do 42 w 1990 r. Bardziej znacząco wzrośnie produkcja filmów fabularnych dla telewizji - z 76 do 130. Program inwestycyjnej działalności w istotny sposób poprawi warunki tworzenia filmów, pozwoli na poprawę jakości technicznej i zwiększenie racjonalności wykorzystania środków przeznaczonych na kinematografię.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Planuje się przekazanie do eksploatacji nowego pawilonu produkcyjno-usługowego oraz wybudowanie nowego oddziału dźwięku w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie. Ponadto przewiduje się rozbudowę i modernizację Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi, Wytwórni Filmów Animowanych w Poznaniu i Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Przewiduje się również znaczny wzrost nowych technik przekazu audiowizualnego, zwłaszcza magnetowidów i wideokaset. Do produkcji magnetowidów przygotowują się Zakłady im. Kasprzaka w Warszawie, w których przygotowana została seria prototypu magnetowidu kasetowego, MTV 100 systemu VKS.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Zakłada się, że nowe placówki i instytucje kultury tworzone będą zwłaszcza na wsi i w małych miastach oraz nowych osiedlach mieszkaniowych. Pomieszczenia dla nowych instytucji kulturalnych organizowane będą również w drodze pozainwestycyjnej, głównie z uzysku z innych działów gospodarki narodowej oraz kapitalnych remontów. Przewiduje się podejmowanie działań na rzecz zmniejszenia dysproporcji w dostępie do kultury między miastem a wsią. Dokonywane to będzie m.in. poprzez przywracanie szkołom funkcji ośrodka kulturalnego. Szkołę uznać należy za jeden z podstawowych czynników edukacji kulturalnej, wyrównującej braki środowiskowe.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Planuje się zintensyfikowanie działalności objazdowej teatrów i instytucji muzycznych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Liczba domów i ośrodków kultury w porównaniu z 1985 r. zwiększy się o ok. 310, osiągając stan 2922. Liczba miejsc w teatrach i instytucjach muzycznych wzrośnie do 62,7 tys., tzn. zwiększy się o 2,9 tys. Liczba miejsc w kinach zwiększy się o 4,5 tys., tj. do 477,7 tys. w 1990 r.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">W związku z ogólnymi założeniami rozwoju kultury polskiej istotne znaczenie w bieżącym 5-leciu będzie miała wymiana i współpraca z zagranicą, a szczególnie z krajami socjalistycznymi. Miarą obecności naszego kraju na kulturalnej mapie świata jest współpraca z ok. 80 organizacjami międzynarodowymi, udział w ok. 100 imprezach odbywających się w różnych krajach i udział w blisko 40 festiwalach i konkursach.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Podstawowym celem działalności Komitetu do spraw Radia i Telewizji będzie w latach 1986-1990 stabilizacja, a w miarę poprawy sytuacji energetycznej i płatniczej kraju - wzrost liczby godzin programów radiowych i telewizyjnych i poprawa struktury nadawanych audycji. W latach 1981-1982 nastąpił w stosunku do 1980 r. znaczny spadek liczby emitowanych programów radiowych i telewizyjnych. Trudności importowe, spotęgowane zachodnimi restrykcjami, przyczyniły się do wyczerpania rezerw programowych, co stało się przyczyną czasowego zawieszenia jednego programu radiowego i telewizyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Na lata 1986-1990 zakłada się wzrost liczby godzin emisji programów radiowych do co najmniej 65 tys. godzin rocznie, a programów telewizyjnych - do 9 tys. godzin rocznie. Zwiększy się liczba programów premierowych, szczególnie artystycznych i edukacyjnych. Nastąpi też umocnienie programów lokalnych i wprowadzenie części tych programów do programu ogólnopolskiego.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Pełne wykonanie zadań ilościowych i merytorycznych wymagać będzie modernizacji bazy produkcyjnej i emisyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Nowy system ekonomiczno-finansowy sprzyjać będzie racjonalizacji działań, zwiększeniu efektywności środków finansowych będących w posiadaniu Komitetu do spraw Radia i Telewizji oraz wprowadzeniu skutecznych mechanizmów motywacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Zakłada się, że nakłady inwestycyjne dla działu „kultura i sztuka” wynosić będą w latach 1986-1990 ok. 24 mld zł. Stanowi to wzrost w porównaniu do poprzedniej 5-latki o 41,2%, przy średnim wzroście nakładów w całej gospodarce narodowej o 27,6%. Nie ulegnie zmniejszeniu udział nakładów na kulturę w nakładach gospodarki narodowej (0,2%). Pozwoli to skoncentrować prace na odbudowie Zamku Królewskiego w Warszawie, przekazaniu do użytku oddziałów Muzeum Narodowego w Krakowie i Poznaniu, budowę nowych teatrów w Bydgoszczy, Kielcach i Lublinie, rozbudowie kin, a także zakończeniu budowy Biblioteki Narodowej, Zakładu „Polskie Nagrania” i drukarni prasowej w Bydgoszczy. Te trzy ostatnie inwestycje objęte zostały zamówieniami rządowymi.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">W ramach zamierzeń inwestycyjnych Ministerstwa Łączności przewiduje się m.in. rozbudowę radiowo-telewizyjnego centrum nadawczego w Gdańsku-Chwaszczno. Ponadto kontynuowana będzie odbudowa Teatru Narodowego w Warszawie i Poznańskich Zakładów Graficznych.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Podstawowym źródłem finansowania działalności kulturalnej jest Fundusz Rozwoju Kultury, którego dochody wzrosną w 1990 r. do 102 mld zł. Dodatkowe źródła finansowania kultury to środki państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstw, utworzony w 1983r. Fundusz Literatury, Fundusz Rozwoju Twórczości Plastycznej, Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, wojewódzkie fundusze odnowy zabytków, środki organizacji społecznych, środki własne ludnością a także środki budżetu państwa poza dotacją na Fundusz Rozwoju Kultury.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Do 1990 r. nie przewiduje się zmian w zasadach finansowania kultury. Dotacje z budżetu państwa na Narodowy Fundusz Rozwoju Kultury zostały ustalone na poziomie 13,6% podatku od wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Zakłada się że przyrost zatrudnienia w dziale „kultura i sztuka” wyniesie w latach 1986-1990 - 10 tys. osób. W 1990 r. będzie to stanowić 8,1% ogółu zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej. Przyrosty zatrudnienia dotyczą zwłaszcza bibliotek, domów i ośrodków kultury, nowych oddziałów muzeów, klubów, świetlic, teatrów i instytucji muzycznych.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Ochrona kultury przed skutkami kryzysu gospodarczego w latach 1982-1985 miała charakter systemowy. Do działań tych należy zaliczyć m.in. ustanowienie globalnego źródła finansowania kultury, tj. Funduszu Rozwoju Kultury, ustanowienie Funduszu Literatury, przyjęcie ustawy o upowszechnianiu kultury, a także ustawy o instytucjach artystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">W latach 1986-1990 nastąpi nie tylko stabilizacja dotychczasowych rozwiązań systemowych w kulturze, ale będą doskonalone mechanizmy gospodarcze, stosownie do przyjętych ustaleń. Działanie reformy powinno spowodować lepsze gospodarowanie posiadanymi środkami oraz stworzyć taki system pracy instytucji kulturalnych, który zapewni ofertę dóbr i usług, łączącą atrakcyjność z wysokimi walorami ideowo-artystycznymi.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Rozwój cywilizacyjno-kulturalny nie sprowadza się tylko do zapewnienia niezbędnych środków materialnych. Rozwój ten ujmujemy znacznie szerzej - na tle ogólnych trendów wzrostu, równowagi gospodarczej oraz polityki dochodów ludności.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">Zasadnicze znaczenie ma wyrównywanie dostępu do kultury różnych ośrodków i środowisk. Na rozwój kultury trzeba spojrzeć realnie, tj. w świetle możliwości gospodarki w nadchodzącym 5-leciu i w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">Należy zwrócić uwagę na szczególną rolę rad narodowych i ich organów wykonawczych w inspirowaniu i rozwijaniu różnych form działalności kulturalnej. Chodzi tu również o uwzględnianie potrzeb kultury w planach wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">Obiektywne warunki ekonomiczne nie pozwalają na uwzględnienie wszystkich potrzeb kultury. Trzeba zatem skupić siły i środki na sprawach najpilniejszych, których rozwiązanie służyć będzie najlepiej mieszkańcom naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HalinaAuderska">W jaki sposób będzie można zrealizować te wszystkie zamierzenia, o których mówił minister, jeśli odpis na Fundusz Rozwoju Kultury będzie się utrzymywał nadal na poziomie 13,5%, mimo że postulujemy już od dawna jego zwiększenie do poziomu 15%? Obecnie sprawa ta stała się szczególnie ważna w związku ze spadkiem wartości pieniądza. Dopóki nie będziemy dysponować odpowiednimi środkami finansowymi, dopóty nasze propozycje i plany pozostaną w sferze pragnień i pobożnych życzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamKluska">W świetle wypowiedzi ministra nikłe są możliwości realizacji wniosków z kampanii przedwyborczej dotyczących spraw kultury. Nie ma też jasności, jakie sprawy zostały zrealizowane, a jakie nie i dlaczego. Jak w tej sytuacji mamy udzielać odpowiedzi na pytania stawianą nam przez wyborców? Trzeba pamiętać o tym, że tzw. „dyskusja na dole” toczy się z reguły wokół konkretnych spraw lokalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszMyślik">Czy rzeczywiście możemy nadal tolerować traktowanie przez planistów nakładów na kulturę jako nakładów na sferę konsumpcji? Przecież wiemy już, że ogólny poziom kultury warunkuje poziom produkcji. Czy aktualny stan wiedzy ekonomicznej nie pozwala na to, aby przynajmniej część nakładów na kulturę była traktowana tak, jak nakłady na oświatę, tj. na kształtowanie człowieka?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszMyślik">Niepokojące jest ograniczenie problemów rozwoju kultury do jej upowszechniania. Żeby coś upowszechniać, musi to najpierw istnieć. W sferze naszych zainteresowań musi więc leżeć także wspomaganie twórców i szeroko rozumiany rozwój kultury. Należy pamiętać, że liczba ludności naszego kraju, a zwłaszcza ludzi młodych, szybko rośnie. Rośnie więc również liczba głównych odbiorców kultury. Chciałbym w związku z tym zapytać, jak mają się nakłady na kulturę, przewidziane w projekcie 5-latki, do liczby ludności aktywnej kulturalnie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszMyślik">Minister mówił o prototypowej serii magnetowidów. Przecież już jesteśmy opóźnieni w tej dziedzinie o 20 lat w stosunku do reszty świata, a ciągle mówimy o prototypach. Minister nie wspomniał też ani słowem o produkcji wideokaset. Tymczasem na rynku są kasety zagraniczne, których nie potrafimy nawet skontrolować, gdyż nie mamy odpowiedniej aparatury. Wiadomo, że gwałtownie wzrosło zainteresowanie minikomputerami domowymi, ale podobne jest też zainteresowanie dostępem do wideokaset. Jest to zjawisko żywiołowe, gwałtowne, wobec którego nie możemy pozostać obojętni.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszMyślik">Jako poseł nie mogę przyjąć tłumaczenia, że przedstawiony nam plan nakładów obfituje we wszystkie środki, które rząd może przeznaczyć na cele kultury. Przecież ogromne rezerwy tkwią w marnotrawstwie nękającym całą naszą gospodarkę. Z drugiej strony wiele może przynieść podejmowanie śmiałych inicjatyw gospodarczych oraz intensyfikacja eksportu naszych dóbr kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefWójcik">Jak można wytłumaczyć fakt, że w planie, który jest planem społeczno-gospodarczym (a nie tylko gospodarczym) i w dokumencie dotyczącym instrumentów sterowania realizacją NPSG w ogóle nie zauważono sfery kultury. Nasuwa się jednoznaczny komentarz, że wracamy do ekonomicznej jednostronności. A tymczasem w naszej trudnej sytuacji powinniśmy dbać o harmonijny rozwój zarówno bodźców materialnych, jak i moralnych. Nie muszę nikogo przekonywać, jak ważna jest kultura dla kondycji społeczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszKijonka">Nie widzę realnego programu zwiększenia dostępu do kultury tym środowiskom, dla których dostęp ten jest dzisiaj wyraźnie utrudniony. Wydaje mi się, że w projekcie planu koncepcje technokratyczne wzięły górę nad humanistycznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGiecewiczPilarska">W materiale nie znalazłam żadnej wzmianki o przemyśle muzycznym, a tymczasem, jak wiadomo, od lat brakuje na rynku instrumentów muzycznych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławGiecewiczPilarska">Jakie środki w ramach nakładów przewidzianych na bibliotekarstwo przewiduje się na wyposażenie bibliotek w książki i niezbędny sprzęt. To samo pytanie dotyczy placówek upowszechniania kultury. Obawiam się, że znów bardziej stawia się na rozwój instytucji kulturalnych niż na autentyczny ruch społeczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSzpringer">Warto skonfrontować projekt 5-latki w zakresie kultury z odpowiednim fragmentem uchwały IX Zjazdu PZPR. W uchwale tej zapisano mianowicie dążenie do tego, by udział nakładów budżetowych na rozwój kultury osiągnął 2%.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejSzpringer">Kolejna sprawa ma charakter strategiczny. Jak przedstawione nam propozycje mają się do koncepcji odnowy moralnej narodu? Mam na myśli nie tyle zwalczanie patologii społecznej, ile kształtowanie pożądanych społecznie postaw.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejSzpringer">Minister stwierdził, że przy konstruowaniu projektu 5-latki brano pod uwagę wnioski Narodowej Rady Kultury. Chciałbym zapytać, w jakim zakresie wnioski te zostały uwzględnione? Ponadto niepokoi mnie, podobnie jak posłankę H. Auderską, wysokość odpisu na Fundusz Rozwoju Kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławZałuska">Byłoby lepiej, gdybyśmy taką informację, jak dzisiejsza, mogli otrzymać wcześniej, bo z doręczonego nam ogólnego materiału niewiele można się dowiedzieć o sprawach kultury. Materiał ten, liczący 126 stron, poświęca kulturze dosłownie jedną stronę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZdzisławZałuska">Chciałbym dowiedzieć się, jakimi konkretnymi środkami zamierza się wspierać ruch upowszechnienia kultury.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZdzisławZałuska">Mam wątpliwości, czy należy używać pojęcia „wyrównywania” dostępu do kultury różnych środowisk, a zwłaszcza szans ludności wiejskiej w porównaniu z mieszkańcami miast. Byłby to postulat nierealny. Uważam, że możemy mówić jedynie o ułatwianiu dostępu do kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TeresaMalczewska">W przedstawionym nam materiale nie mówi się o tym, co zamierza się robić w placówkach oświatowych na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SzymonSzurmiej">W 1990 r. planuje się wyprodukowanie 42 filmów. Niedawno nasza komisja spotkała się ze środowiskiem filmowców, które przedstawiło obszernie sytuację w dziedzinie kinematografii. Jak wynika z wypowiedzi filmowców, nastąpiła kompletna dekapitalizacja bazy materialnej kinematografii. O ile nie będzie dodatkowych nakładów, nie wyprodukujemy nawet 10 filmów. Również z powodów finansowych nie może dotychczas ujrzeć światła dziennego ustawa o kinematografii. Jeśli ustawa nie zostanie uchwalona, należy uznać za wątpliwy zapis w projekcie NPSG dotyczący rozwoju kinematografii.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SzymonSzurmiej">Minister mówił o perspektywach budowy nowych teatrów. Tymczasem - ze względu na bezpieczeństwo przeciwpożarowe należałoby zamknąć ok. 15 spośród funkcjonujących obecnie teatrów w Warszawie. Wydaje się też, że odbudowa Teatru Narodowego w Warszawie powinna zostać objęta zamówieniem rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BożennaUrbańska">Czy w latach 1986–1990 przewiduje się zwiększenie kontroli nad produkcją wydawniczą? Chodzi mi nie tylko o sprawy merytoryczne, ale i o jakość wydawanych książek. Są książki, które wystarczy wziąć do ręki, aby dosłownie „rozsypały się”. Jeśli liczba bibliotek ma wzrosnąć o 1700, to trzeba będzie je wyposażyć w odpowiednią liczbę książek. Tym bardziej nadzór nad produkcją wydawniczą staje się sprawą ważną.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BożennaUrbańska">W materiale nie mówi się o kadrach dla kultury, a tymczasem ich kształcenie wymagać będzie znacznych nakładów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewSowa">Na posiedzeniach komisji kultury rad narodowych często postuluje się podjęcie przez resort kultury kompleksowych badań społecznych oczekiwań pod adresem placówek kulturalnych. Jak wykazuje praktyka, oczekiwania społeczeństwa często znacznie różnią się od oferty tych placówek. Wydaje się więc, że brakuje rozeznania potrzeb społecznych w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechSiemion">Odbudowa zabytków pochłania olbrzymie fundusze, a potrzeby są jeszcze większe. Stale odbudowujemy zabytki będące dziedzictwem kultury, ale zawsze ministerstwo stoi przed wyborem, które obiekty remontować już teraz, natychmiast, a które z braku pieniędzy - zostawić na później.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechSiemion">To „później” jednak może oznaczać „za późno”. Zanim nadejdą lepsze czasy i będą pieniądze, możemy już nie mieć czego ratować.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WojciechSiemion">Druga sprawa to wykorzystanie obiektów zabytkowych. Przy okazji renowacji planuje się, jak wykorzystać odrestaurowany budynek, co w nim będzie - dom kultury, kawiarenka czy księgarnia. W związku z tym przybywa nie tylko przywróconych życiu zabytków, ale i ich użytkowników, którzy także muszą mieć fundusze, aby troszczyć się właściwie o zabytki, których są gospodarzami.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BożenaKuc">Środki przewidziane do dyspozycji dla Ministerstwa Kultury i Sztuki uważam za wysoce niewystarczające. Np. nakłady na biblioteki są znaczne, ale te, którymi dysponuje ministerstwo - znikome. Jak usłyszeliśmy, poszczególne inwestycje mogą być doinwestowane z Funduszu Rozwoju Kultury. Uważam, że jest to niezgodne z ustawą o tym funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LudwikOchocki">Przedstawiony dzisiaj projekt planu jest dokumentem, w którym nie można dowolnie ustalać wysokości nakładów. Wskaźniki planu wynikają z aktualnych możliwości budżetowych, a przy tym nie jest to plan ostateczny, bo nie ma jeszcze na tym etapie planów resortowych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LudwikOchocki">Niejednokrotnie był już wysuwamy postulat zwiększenia z 13,6% do 15% odpisów na FRK. Niestety, nie jest to możliwe. Jednakże przy stałej inflacji i ciągłej zwyżce wynagrodzeń i ten fundusz rośnie, a przecież nie jest on jedynym źródłem finansowania kultury. Corocznie na cele kultury wpływa też 15% funduszu przeciwalkoholowego. Ponieważ te kwoty są określane procentowo, płynące stąd środki na prowadzenie polityki kulturalnej będą stale rosły.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#LudwikOchocki">Nie wiem, które konkretne wnioski z kampanii wyborczej miał na myśli poseł A. Kluska. Żeby odpowiedzieć, musiałbym je znać. Mogę jednak zapewnić, że wszystkie wnioski z kampanii wyborczej będą stopniowo, w miarę możliwości, uwzględniane w planie centralnym i w planach terenowych, a następnie realizowane.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#LudwikOchocki">Nie wszystko co się dzieje w dziedzinie kultury jest poza sferą wytwarzania. Dlatego pytając o udział kultury w konsumpcji, trzeba pamiętać, że i kultura może zarabiać.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#LudwikOchocki">W sprawie produkcji magnetowidów referowałem to, co wynika z zaplanowanych wdrożeń do produkcji. Konkretne liczby będą znane przy tworzeniu planów rocznych. Podobnie wygląda sprawa produkcji wideokaset.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#LudwikOchocki">Na obecnym etapie prac planistycznych rząd zasygnalizował te rezerwy, które wynikają z trzech programów: programu oszczędnościowego, programu zmian strukturalnych i programu naukowo-badawczego. Oczywiście, nie wyczerpuje to możliwości uruchomienia innych rezerw.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#LudwikOchocki">Podniesiono w dyskusji sprawę konieczności wyrównywania dostępu do kultury. Aktualne badania GUS potwierdzają, że zachodzą zmiany strukturalne w uczestnictwie w kulturze, dlatego Narodowa Rada Kultury uznała ten proces za jeden z ważniejszych i postawiła zadanie wyrównania szans w dostępie do kultury poprzez odpowiednie gospodarowanie środkami.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#LudwikOchocki">Na zakończenie prowadzonej od wielu lat budowy zakładów przemysłu muzycznego potrzeba 443 mln zł, którymi obecnie nie dysponujemy. W przyszłości chcemy przemysłowi muzycznemu - podobnie jak poligrafii - stworzyć stałe źródła finansowania, ale bez stosowania dotacji.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#LudwikOchocki">W bieżącym roku, podobnie jak w poprzednich łatach, wzrósł udział kultury w dochodzie narodowym.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#LudwikOchocki">Dostrzegamy potrzebę unowocześniania sprzętu i bazy naszej kinematografii, będziemy ją stale modernizować w miarę posiadanych środków.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#LudwikOchocki">Teatr Narodowy będzie odbudowany z funduszu odszkodowawczego PZU, środków społecznych i środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#LudwikOchocki">Fundusze, jakimi dysponujemy na odbudowę zabytków nie są duże. M.in. dlatego w ostatnim czasie została przeprowadzona ewidencja zabytkowych zespołów architektonicznych. Zgodnie z jej wynikami zabytki będą kolejno odbudowywane na miarę możliwości finansowych.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#LudwikOchocki">Fundusz Rozwoju Kultury nie jest jedynym źródłem finansowania wydatków na kulturę. Przy zakupach inwestycyjnych mogą być przyznawane dotacje. Na ten cel z funduszów Ministerstwa Kultury i Sztuki przeznacza się 2,7 mld zł.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#LudwikOchocki">Ponadto można uruchamiać dotacje z innych funduszów, jednak przyznanie takiej dotacji musi być poprzedzone wnikliwą analizą jej celowości. Należy również bardziej krytycznie spojrzeć na lepsze wykorzystanie przyznanych środków i ich przepływ wewnętrzny i zewnętrzny.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszZachariasiewicz">Potrzeby wydawnicze będą zaspokojone w niedostatecznym stopniu, toteż dużą uwagę zwracać będziemy na kierowanie najważniejszych pozycji czytelniczych do bibliotek. Książki przeznaczone do bibliotek muszą być odpowiednio oprawione, żeby nie rozsypywały się po krótkim okresie użytkowania. Konieczna jest szybka poprawa bazy technicznej naszej poligrafii, w tym zapewnienie odpowiedniego składu i oprawy książek.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszZachariasiewicz">W 1985 r. Prezydium Rządu zatwierdziło program rozwoju poligrafii. Przystępujemy konsekwentnie do jego realizacji, gdyż właśnie poligrafia limituje nam rozwój produkcji wydawniczej. Powołana zostanie Rada Programowa przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, licząca 35 osób, spośród pisarzy, bibliotekarzy, księgarzy, dyrektorów wydawnictw, przedstawicieli ośrodków naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszZachariasiewicz">Słabość bazy poligraficznej najbardziej odczuły oficyny wydające książki naukowe i techniczne, co jest spowodowane nie tylko brakiem maszyn drukarskich, ale przede wszystkim niedowładem bazy służącej do składu książek. Nie jest więc prawdą, że zamiast dużego nakładu popularnej powieści można wydać kilka książek naukowych. Nie zapewniono by dla nich składu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#TadeuszZachariasiewicz">Resort opracował projekt ustawy o funduszu rozwoju poligrafii i wkrótce zostanie on skierowany do Sejmu. Przewiduje się przeznaczenie na ten fundusz m.in. 5% dopłaty do książki niedotowanej i 5% od usług świadczonych przez drukarnie różnym instytucjom. Fundusz rozwoju poligrafii powinien służyć resortowi kultury i sztuki i RSW „Prasa Książka-Ruch”.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#TadeuszZachariasiewicz">Jeżeli potrafimy sprawnie przeprowadzić proces rozbudowy i modernizacji bazy poligraficznej, to w krótkim czasie powinna nastąpić wyraźną poprawa produkcji wydawniczej.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#TadeuszZachariasiewicz">Zdajemy sobie sprawę, jak ważnym problemem jest rozbudowa bazy produkcyjnej instrumentów muzycznych. Jest to problem nie tylko profesjonalnych muzyków, ale wychowania muzycznego dzieci w szkołach. Będziemy szukali wszelkich możliwych dróg poprawy w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#TadeuszZachariasiewicz">Nie jest sztuką wybudowanie nowych obiektów dla kultury, ale właściwe ich wykorzystanie. Możemy podać wiele przykładów pięknych klubów, które stoją puste i nie są właściwie wykorzystywane.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#TadeuszZachariasiewicz">Kinematografia finansowana jest z Funduszu Rozwoju Kultury, a prócz tego dotowana z budżetu. W 1983 r. dotacja ta wyniosła ponad 2 mln zł. a w 1985 r. - 3,8 mln zł. Do jednego miejsca w kinie w 1983 roku dopłacaliśmy 174 zł, a w 1985 r. już 849 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewSowa">Nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytanie, jak przedstawiają się badania nad oczekiwaniami społeczeństwa w zakresie usług kulturalnych. W Kielcach próbowaliśmy zlecić takie badania jednej z placówek naukowych, ale nikt nie chciał się tego podjąć. Rozumiem, że trzeba podnosić poziom imprez kulturalnych, ale również starać się, ażeby trafiały one w zapotrzebowanie społeczne i spełniały oczekiwania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TeresaMalczewska">Nie otrzymałam odpowiedzi, jak przedstawia się współpraca resortu kultury i resortu oświaty oraz jakie przedsięwzięcia podejmowane będą dla przyspieszenia rozwoju kultury na wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SzymonSzurmiej">Zaniepokoiło mnie stwierdzenie, że kulturę zalicza się do sfery konsumpcji. Zawsze mnie uczono, że bez właściwego rozwoju nadbudowy nie zrealizujemy planów społeczno-gospodarczych i celów społecznych, jakie stawiamy sobie w naszym ustroju. Kulturę zaliczamy chyba właśnie do nadbudowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszZachariasiewicz">Resort dysponuje centralnym ośrodkiem badań nad kulturą i jeżeli władze Kielc mają trudności z przeprowadzeniem badań, o których mówił poseł Z. Sowa, to mogą zlecić je naszemu ośrodkowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LudwikOchocki">Problemy kultury są uwzględnione w planach badań naukowych. Przewiduje się m.in. prowadzenie badań nad kulturą materialną i artystyczną Polski.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#LudwikOchocki">Zadania w dziedzinie oświaty określane są w ścisłym powiązaniu z polityką kulturalną.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszZachariasiewicz">23 maja br. odbędzie się w resorcie kultury i sztuki narada z udziałem przedstawicieli resortu oświaty i wychowania, poświęcona zadaniom kultury w powiązaniu z zadaniami oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZdzisławZałuska">W związku z przedstawionymi nam, ograniczonymi możliwościami finansowania kultury i brakiem szans na to, by możliwości te uległy zwiększeniu, należałoby nieco inaczej ustawić podstawowe zadania rozwoju kultury na najbliższe 5-lecie. W opinii powinniśmy wypunktować trzy zasadnicze kierunki:</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ZdzisławZałuska">- wspieranie twórczości o wysokich wartościach artystycznych i moralnych;</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#ZdzisławZałuska">- upowszechnianie kultury poprzez takie jej nośniki, jak książka, prasa, radio, telewizja;</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#ZdzisławZałuska">- ochrona zabytków, a więc dóbr dziedzictwa kulturalnego, a także kultury ludowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LudwikOchocki">W pierwszym punkcie projektu opinii Komisji Kultury zawarte jest stwierdzenie, że „wstępny projekt planu NPSG nie uwzględnia w ogóle uwag i wniosków Komisji Kultury VIII kadencji Sejmu do wariantów koncepcji NPSG na lata 1986–1990 sformułowanych na posiedzeniu w dniu 27 maja 1985 r.”. Chciałbym wyjaśnić, że Komisja Planowania pracowała w oparciu o wariant planu przyjęty przez Sejm, a nie poszczególne komisje sejmowe. Miarodajnym dokumentem była więc dla nas uchwała Sejmu, w której nie uwzględniono przecież wszystkich wniosków komisji sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AdamKluska">Na jutrzejszym posiedzeniu Komisji analizować będziemy sprawy odnowy i rewaloryzacji zabytków. Dyskusja na ten temat przyniesie na pewno nowe wnioski, o które trzeba będzie poszerzyć przedstawiony nam projekt opinii w sprawie NPSG.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefWójcik">Popieram wniosek mojego przedmówcy. Należy poczekać do jutrzejszej dyskusji i dopiero wówczas przyjąć opinię komisji o projekcie NPSG na lata 1986–1990. Uważam również, że uwaga zgłoszona przez ministra L. Ochockiego jest słuszna i należałoby ją uwzględnić w ostatecznej redakcji opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SzymonSzurmiej">Wobec zgłoszonych uwag proponuję, aby do projektu omawianej opinii ustosunkować się w dniu jutrzejszym, uwzględniając wnioski zgłoszone przez ministra L. Ochockiego i posłów.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#SzymonSzurmiej">Komisja przyjęła tę propozycję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>