text_structure.xml
9.93 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 11 kwietnia 1989 r. Komisje: Nauki i Postępu Technicznego, Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Zbigniewa Puzewicza (PZPR), rozpatrzyły:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: podsekretarz stanu w Urzędzie Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń Ryszard Pregiel, Przedstawiciele Centralnego Urzędu Planowania, Ministerstwa Finansów oraz Rady Głównej Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Przewodniczący podkomisji, poseł Andrzej Gawłowski (PZPR): Podkomisja wyraziła swoje stanowisko w przedstawionym posłom sprawozdaniu. Ponieważ nie mam uwag ogólnych, proponuję, aby wprowadzone zmiany referować szczegółowo przy każdym artykule.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Możemy zatem przystąpić do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Czy są uwagi do tytułu i preambuły?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Komisje przyjęły bez uwag tytuł i preambułę ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejGawłowski">W art. 2 pkt 3 podkomisja proponuje następujące zmiany:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejGawłowski">- lit. a) wyraz „dochody” skreśla się,</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejGawłowski">- lit. b) „dochody z tytułu udziału” zastępuje się wyrazami „z udziału”,</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejGawłowski">- lit. c) otrzymuje brzmienie: „z odsetek z tytułu udzielonych pożyczek”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejGawłowski">Zaznaczam, że podkomisja uważa, że zmiany są czysto formalne i nie mają wpływu na merytoryczną zawartość przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławBuziewicz">W pkt. 3c określenie „z odsetek z tytułu udzielonych pożyczek” uważam za niewłaściwe, bo są odsetki z już udzielonych pożyczek, ale są też odsetki i tych pożyczek, które dopiero będą udzielone. Dlatego proponuję napisać „działalności pożyczkowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejGawłowski">Jeśli to jest rzeczywiście różnica merytoryczna, to proponuję tę poprawkę przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RyszardPregiel">Kwestia od czego liczy się odsetki, to relacja między pożyczkodawcą a pożyczkobiorcą. Regulowana jest ona innymi przepisami i nie musimy jej określać szczegółowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewPuzewicz">Czy są inne propozycje? Jeśli nie ma, proponuję przyjąć tekst w dotychczasowym brzmieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGawłowski">W art. 3 ust. 2 pkt 1 proponujemy skreślić wyraz „faktycznie”. Ponadto proponujemy dodać nowy ust. 4 w brzmieniu: „Zasady oraz stawki wpłat określone w ust. 1–3 stosuje się wobec jednostek nie posiadających osobowości prawnej, o których mowa w art. 2 pkt 2”. Zapis ten wprowadziliśmy, aby umożliwić pobieranie odpowiednich wpłat od jednostek nie posiadających osobowości prawnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EmiliaPogonowskaJucha">Proponuję, by ust. 4 sformułować następująco: „Zasady wpłat oraz ich stawki określone w ust. 1–3 stosuje się do jednostek nie posiadających osobowości prawnej”, dalej jak w tekście.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RyszardPregiel">Propozycja rzeczywiście zwiększa czytelność zapisu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#RyszardPregiel">Art. 3 Komisje przyjęły zgodnie z propozycją poseł E. Pogonowskiej. Bez uwag i zmian przyjęto art. 4 i 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejGawłowski">W art. 6 podkomisja proponuje wprowadzić ust. 2. W myśl dotychczas obowiązującej ustawy, funduszem wspomagania wdrożeń dysponował kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń. Było to poprawne rozwiązanie i należy je zachować. Dlatego proponujemy następujący tekst ust. 2: „Dysponentem środków funduszów przeznaczonych na wspomaganie wdrożeń jest minister - kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewPuzewicz">Przechodzimy do art. 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejGawłowski">Do art. 7 rząd zgłosił autopoprawkę; podkomisja nie miała żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejGawłowski">W art. 8 podkomisja postanowiła określić, jakie są działania Sejmu przy wstępnym podziale funduszu. Trzeba też dokonać autopoprawki w tekście ust. 1 pkt 1 (”gospodarkę funduszem z uwzględnieniem art. 6 ust. 1 i 2 prowadzi minister - kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń na podstawie rocznych planów uchwalonych przez Sejm PRL, który określa wielkość środków funduszu…”). Należy wykreślić z tego przepisu powołanie na ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#EmilKołodziej">Przecież Sejm nie uchwala już planów rocznych, więc treść tego przepisu nie jest trafna.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardPregiel">Tu nie chodzi o CPR, lecz o plany roczne centralnych funduszy jako funduszy parabudżetowych. Corocznie Sejm plany tych funduszy określa. Zapis jest więc poprawny.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGawłowski">Ponieważ cały art. 8 określa tryb postępowania przy gospodarowaniu funduszem, proponujemy dodać ust. 2 w brzmieniu: „Minister-kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń opracowuje projekty rocznych planów gospodarki funduszem oraz przedstawia Radzie Ministrów roczne sprawozdania z gospodarki funduszem”.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejGawłowski">Jednocześnie podkomisja uznała, że w ust. 4 nie chodzi o przedstawienie formalnej gospodarki funduszami, ale o to, że Rada Ministrów powinna przedstawić uzyskane efekty. Dlatego w ust.4 (dotychczasowy ust.3) po wyrazie „funduszu” dodaje się wyrazy: „i z uzyskanych efektów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DanutaGrzywaczewska">Proponuję, by w ust. 1 napisać „Sejm” zamiast „Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”, ponieważ dalej będziemy musieli i przy Radzie Ministrów powtarzać te wyrazy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#EmiliaWcisło">Wracam jeszcze do art. 8 pkt 3 i proponuję zapis: „Rada Ministrów przedstawia Sejmowi projekt rocznych planów funduszu wraz z projektem budżetu państwa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyBoczek">Ale tu nie chodzi o uchwalanie planów, ale o sprawozdanie z wykorzystania środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewPuzewicz">Rozumiem, że teraz w całym tekście, we wszystkich ustępach skreślamy „PRL”.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewPuzewicz">Komisje przyjęły art. 8 wraz z poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejGawłowski">Art. 9 został w całości uwzględniony w treści art. 8 i dlatego stał się zbędny.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewPuzewicz">Czy są uwagi do art. 9 i 11, które teraz zostają oznaczone jako art. 10. Jeśli nie ma, przechodzimy do art. 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejGawłowski">Podkomisja uznała, że komisja przekazująca środki jest na tyle kompetentna, iż nie należy określać warunków, pod którymi może to zrobić. Dlatego proponujemy skreślić wyrazy: „osobom posiadającym osiągnięcia naukowe lub techniczne oraz kwalifikacje odpowiednie do ich wykonania”.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewPuzewicz">Czy są inne uwagi? Jeśli nie ma, to czy są może uwagi do art. 13, oznaczonego teraz jako art.12.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejGawłowski">Artykuł ten wywołał dyskusję, ponieważ nie wszystkie jednostki (np. wydzielone z przedsiębiorstw) mają osobowość prawną. Dlatego zaproponowaliśmy dodanie do tekstu wyrazów: „będącej osobą prawną”.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejGawłowski">Komisje przyjęły art. 14 i 15 bez zmian.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AndrzejGawłowski">Podkomisja była zdania, że ustawa powinna jak najszybciej wejść w życie. Dlatego wprowadzono w art. 17 termin: „Z dniem 1 maja 1989 r.”. Pozwala to na wcześniejsze uzyskanie środków z dysponowanych 100 mld zł. Każdy miesiąc ma tu duże znaczenie.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#AndrzejGawłowski">Komisje jednogłośnie przyjęły projekt ustawy w całości.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#AndrzejGawłowski">Na sprawozdawcę wybrano posła Andrzeja Gawłowskiego (PZPR).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>