text_structure.xml
19.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 stycznia 1989 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Kaczmarka (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- kandydatury na stanowisko ministra - kierownika Centralnego Urzędu Planowania.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu Komisji wzięli udział: wiceprezes Rady Ministrów Ireneusz Sekuła i podsekretarz stanu w Urzędzie Rady Ministrów Aleksander Borowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IreneuszSekuła">Chciałbym z upoważnienia prezesa Rady Ministrów zarekomendować Franciszka Gaika na stanowisko ministra - członka Rady Ministrów, kierownika Centralnego Urzędu Planowania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#IreneuszSekuła">Wicepremier I. Sekuła przedstawił życiorys kandydata oraz jego dokonania naukowe i osiągnięcia w pracy zawodowej. Podkreślił, że F. Gaik łączy wysoki poziom wiedzy teoretycznej ze sprawnością organizacyjną oraz umiejętnością praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#IreneuszSekuła">W dalszym ciągu wystąpienia mówca stwierdził, że Centralny Urząd Planowania będzie pełnił inne funkcje i inaczej będzie działał niż b. Komisja Planowania przy Radzie Ministrów. Będzie to Urząd koncentrujący się na prognozowaniu zjawisk ekonomicznych i społecznych oraz opracowywaniu bilansów. Biorąc pod uwagę nowy charakter tworzonego urzędu, nowe funkcje, jakie mu przypisuje ustawa, sądzę, że ob. F. Gaik jest odpowiednią osobą do pełnienia funkcji kierownika Centralnego Urzędu Planowania.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#IreneuszSekuła">Dr F. Gaik odznacza się świeżością spojrzenia na skomplikowane zagadnienia naszej sytuacji gospodarczej, innowacyjnością oraz konsekwencją w działaniu. Przedstawiając jego kandydaturę proszę o jej poparcie w trakcie głosowania na posiedzeniu plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanKaczmarek">Chciałbym prosić kandydata na stanowisko kierownika CUP o krótkie scharakteryzowanie koncepcji pełnienia funkcji kierownika tego urzędu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#FranciszekGaik">Centralny Urząd Planowania, zgodnie z zapisem ustawy, ma pełnić funkcję centralnego organu sztabowego o charakterze prognostyczno-analitycznym. Ustawa szczegółowo określa zadania, jakie stoją przed nowo tworzonym urzędem planowania. Nowe zadanie tego urzędu polega na kojarzeniu elementów planowania strategicznego z wykorzystaniem mechanizmów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#FranciszekGaik">Centralny Urząd Planowania będzie miał inne podejście do pracy niż dotychczasowa Komisja Planowania przy Radzie Ministrów. To odmienne podejście polegać będzie na stosowaniu przede wszystkim metod analitycznych, a nie rachunków rzeczowych. Przyjmując takie podejście, chcemy tworzyć różnorodne scenariusze wynikające z analizy rzeczywistych układów odniesienia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#FranciszekGaik">Centralny Urząd Planowania, w odróżnieniu od dawnej Komisji Planowania, zwolniony będzie z funkcji decyzyjnych, ma określać realne możliwości polskiej gospodarki. Chcemy dawać Radzie Ministrów podstawy do wyboru najlepszej koncepcji działania.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#FranciszekGaik">Kolejnym zadaniem CUP będzie tworzenie systemu informacyjnego dotyczącego koniunktur rozwojowych. Zamierzamy opracowywać prognozy dotyczące nie tylko zjawisk odnoszących się do naszego kraju, ale także analizować perspektywy społeczno-gospodarczego rozwoju Polski w kontekście zmian zachodzących w Europie i świecie. Jest to o tyle ważne, że chcemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju gospodarki światowej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#FranciszekGaik">Naszym zadaniem będzie zatem przygotowanie możliwie wyczerpujących scenariuszy prognoz, decyzja o wyborze będzie natomiast podejmowana poza CUP.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#FranciszekGaik">W najbliższym czasie będziemy pracować nad planem perspektywicznym do 2000 r. oraz założeniami NPSG na lata 1991–1995. Myślę, iż potrzebne będzie także odmienne spojrzenie na funkcję i zadania, a zwłaszcza metodologię opracowania centralnych planów rocznych. CPR powinien mieć charakter kroczący, otwarty, a nie jak dotąd - czysto rzeczowy. Stosowana dotychczas metodyka tworzenia planów rocznych jest w wysokim stopniu inflacjogenna.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#FranciszekGaik">Centralny Urząd Planowania, obok zadań prognostycznych, powinien się zająć pracami metodologicznymi z zakresu planowania. Wyniki tych prac powinny być przy tym przydatne zarówno w skali makro, jak i w skali mikro. Prace prognostyczne powinny wyraźnie odpowiadać na pytania, co można osiągnąć, w jakim czasie, czy zaistnieniu jakich sytuacji.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#FranciszekGaik">Takie koncepcje przyświecają mi, gdy myślę o pełnieniu funkcji kierownika Centralnego Urzędu Planowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BolesławStrużek">Chciałbym zapytać wicepremiera I. Sekułę, czy w kierownictwie rządu były rozpatrywane także inne kandydatury na to stanowisko oraz jaki mechanizm doprowadził do wysunięcia właśnie kandydatury dr F. Galka? W trakcie rozwiązywania jest przecież Komisja Planowania przy Radzie Ministrów, w której pracowało wielu wybitnych specjalistów z dziedziny planowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławBuziewicz">Przede wszystkim chciałbym wyrazić satysfakcję, że rozpatrujemy kandydaturę człowieka, który ukończył tę samą wyższą uczelnię co ja.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MieczysławBuziewicz">Kryzys gospodarczy w Polsce określany jest często jako kryzys strukturalny. Chciałbym zapytać, które struktury zdaniem dr. F. Gaika należy rozbić, a które utrzymać i dlaczego? Jak kandydat widzi działalność terenowych komisji planowania w makroregionach?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BernardWidera">Już od czterech lat referuję zagadnienia, którymi zajmuje się nasza Komisja na posiedzeniach plenarnych Sejmu. Chciałbym zapytać, jakie jest stanowisko kandydata wobec przewidywanego budżetu Centralnego Urzędu Planowania i jego personalnej obsady. Czy kandydat uważa, że ten budżet jest wystarczający i możliwy do przyjęcia?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BernardWidera">Przy Komisji Planowania przy Radzie Ministrów funkcjonował Instytut Gospodarki Narodowej zatrudniający wiele osób o wysokich kwalifikacjach merytorycznych, ale bardzo nisko opłacanych. Czy kandydat zamierza tę sytuację zmienić?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaJandyJendrośka">Przedstawiona koncepcja funkcjonowania Centralnego Urzędu Planowania wydaje mi się ciekawa. Czy w działalności naukowej zajmuje się pan właśnie tą tematyką, gdyż z życiorysu wynika, że nigdy nie parał się pan praktyką gospodarczą?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WładysławSzymański">Czeka nas trudny wybór między polityką inflacyjną a deflacyjną. Za którym rozwiązaniem należy się, pana zdaniem, odpowiedzieć, który z tych wariantów uważa pan za słuszny?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanPrus">Pełnił pan funkcję doradcy m, in. w Igloopolu. Chciałbym zapytać, na ile dynamika rozwojowa tego przedsiębiorstwa związana jest z pana doradztwem?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszSekuła">Rozpatrywaliśmy kilka kandydatur. Jednak sytuacja była bardzo specyficzna. Na byłej Komisji Planowania przy Radzie Ministrów ciąży społeczne odium. Struktura Centralnego Organu Planowania będzie się zasadniczo różniła od struktury Komisji Planowania. To prawda, że pracownicy byłej Komisji Planowania mieli wysokie kompetencje, ale ze względu na określone uwarunkowania społeczne, na stan świadomości społecznej, nikt z pracowników tej Komisji nie wchodził w grę przy rozpatrywaniu kandydatur na funkcję kierownika Centralnego Urzędu Planowania. Niezależnie od osobistych kwalifikacji merytorycznych taki kandydat spotkałby się z nieprzychylnym przyjęciem opinii publicznej. Taką decyzję komentowano by w ten sposób, że „zamienili jednego ministra na innego”.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#IreneuszSekuła">Taki stan świadomości społecznej należy uwzględnić i dbać o wiarygodność działań rządu. Jeśli Sejm zatwierdzi kandydaturę F. Gaika na stanowisko kierownika Centralnego Urzędu Planowania, to zaproponuje on kandydatów na kierownicze funkcje w tym Urzędzie.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#IreneuszSekuła">Poszukiwaliśmy kandydata, który spełnia kilka rozbieżnych kryteriów. Uznaliśmy, że powinien być to człowiek raczej młody, dynamiczny, a jednocześnie w pełni dojrzały i dysponujący sporym doświadczeniem. Kandydat powinien być chłonny na wiedzę, a Jednocześnie nie do końca ukształtowany pod względem naukowym. Nie wchodziła w grę kandydatura profesora, gdyż uznaliśmy, że większość profesorów ma już bardzo skrystalizowane poglądy i najczęściej posługuje się schematami, do których jest przyzwyczajona. Z podobnych względów nie chcieliśmy, aby kandydat na to stanowisko był spaczony niedobrymi nawykami wynikającymi z długoletniej pracy w organach planowania. Biorąc powyższe pod uwagę dr. F. Gaik spełniał zakładane kryteria w sposób najpełniejszy.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#IreneuszSekuła">Ob. F. Gaik jest aktywnym członkiem Rady Społeczno-Gospodarczej. Pełniąc funkcję kierownika Centralnego Urzędu Planowania z pewnością często będzie się stykał z pracą parlamentu. Dotychczasowe kontakty i doświadczenia we współpracy z Sejmem, znajomość mechanizmów pracy parlamentu okaże się przydatna na nowym stanowisku pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#FranciszekGaik">Poseł M. Buziewicz pytał o charakter kryzysu gospodarczego w Polsce. Zgadzam się z opinią, że kryzys gospodarczy w Polsce ma charakter strukturalny. Jeszcze w latach 70. można było zapobiec lawinowemu narastaniu zjawisk kryzysowych w naszej gospodarce. Sądzę, że ostatnim momentem na podjęcie skutecznych działań w tym zakresie był rok 1974.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#FranciszekGaik">Przez cały okres powojenny w gospodarce polskiej dominował przemysł ciężki, tzn. „grupa A”, przy ograniczeniu produkcji wyrobów przeznaczonych bezpośrednio na rynek „grupy B”. Sprzyjało to ciągłemu narastaniu deficytu budżetowego. Trzeba bardzo szybko przygotować realny program działań reakumulacyjnych. Program ten powinien zmierzać do wprowadzenia orientacji prorynkowej, propodażowej w naszej gospodarce. Sprzyjać to będzie ograniczaniu deficytu budżetowego. To oczywiste, że deficyt budżetowy w wysokości ponad 1 bln zł ma charakter inflacjogenny.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#FranciszekGaik">Należy rozwijać takie gałęzie przemysłu, które przynoszą najszybciej pożądane efekty, prowadzą do oszczędności materiałów, surowców i energii (np. przemysł elektroniczny).</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#FranciszekGaik">Zmieni się charakter działania makroregionalnych komisji planowania. Nie będą już podejmowały decyzji, inny będzie charakter tych zespołów funkcjonujących w dziewięciu makroregionach. Trudno mówić tutaj o szczegółach dotyczących funkcjonowania tych komisji. Sądzę, że w większym niż dotąd stopniu wykorzystywać one będą doświadczenia regionalne. W ten sposób rozwój w makroregionach ściślej będzie związany z rzeczywistymi potrzebami terenu i lokalnymi możliwościami.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#FranciszekGaik">Poseł B. Widera pytał, czy odpowiada mi struktura Centralnego Urzędu Planowania zarysowana w ustawie oraz wysokość przyznanego urzędowi budżetu. Ostateczne ustalenie tej struktury zostało zatrzymane do czasu powołania kierownika urzędu. Budżet zaś musi odpowiadać faktycznym strukturom oraz funkcjom jakie będzie spełniać Centralny Urząd Planowania. Krótko mówiąc, budżet musi zapewniać materialne podstawy jego działania.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#FranciszekGaik">Sądzę, że w proponowanej strukturze urzędu muszą zajść poważne zmiany. Idzie o to, aby ta struktura była jak najbardziej sprawna, aby odpowiadała zadaniom postawionym przed CUP. Ostateczni koncepcję dotyczącą struktury Centralnego Urzędu Planowania przedstawimy do końca marca br. Chcę zaproponować taką strukturę, aby zdjąć z CUP odium ciążące dotychczas na byłej Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#FranciszekGaik">Instytut Gospodarki Narodowej stanowił strukturalny element Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Sądzę, że korzystne będzie pełne usamodzielnienie tego instytutu oraz zmiana jego funkcji. IGN powinien stanowić zaplecze naukowo-badawcze Centralnego Urzędu Planowania. Uważam przy tym, że kierownictwo urzędu powinno korzystać z doświadczeń i opracowań nie tylko IGN. Będziemy w swej pracy wykorzystywać na zasadzie zamówień - potencjał naukowo-badawczy także innych jednostek.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#FranciszekGaik">Instytut Gospodarki Narodowej powinien samodzielnie prowadzić badania podstawowych zjawisk występujących w polskiej gospodarce. Stanowiąc naturalne zaplecze naukowo-badawcze CUP wpłynie z pewnością na zwiększenie skuteczności jego działań.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#FranciszekGaik">Poseł K. Jandy-Jendrośka pytała o łączenie przeze mnie przygotowania teoretycznego z praktyką zawodową. Chciałbym poinformować, że pracowałem m.in. jako doradca dyrekcji Igloopolu, a także jako doradca dyrekcji fabryki autobusów w Sanoku. Oba te zakłady charakteryzują się dobrymi wynikami ekonomicznymi. Uczestniczyłem w reorientacji produkcyjnej tych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#FranciszekGaik">Moją specjalnością są systemy makroekonomiczne. Interesują mnie zagadnienia w skali globalnej, rozgrywanie problemów na poziomie makroekonomicznym. Planowanie jest szczególnym instrumentem rozwoju ekonomicznego. Rzeczą najważniejszą jest umiejętne łączenie interwencjonizmu państwowego z prognozowaniem uwzględniającym oddziaływanie mechanizmów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#FranciszekGaik">Poseł W. Szmajdziński pytał za jaką polityką ekonomiczną się opowiadam - za inflacją, czy deflacją. Cele i priorytety polityki gospodarczej rządu zostały szczegółowo wyłożone w expose premiera. Najpoważniejszym zadaniem rządu będzie próba powstrzymania wzrostu inflacji, a następnie jej stopniowe zmniejszanie. Będzie wielkim osiągnięciem, jeśli uda nam się inflację zatrzymać. Mamy przy tym najgorszą postać inflacji jaką można spotkać w świecie. Ostremu niedoborowi dóbr rynkowych towarzyszy stały i wysoki wzrost ich cen. W tej sytuacji bardzo trudno znaleźć skuteczne mechanizmy wygaszania inflacji. Takie mechanizmy musimy jednak znaleźć, gdyż inaczej następować będzie dalsze niszczenie tkanki gospodarczej. Działania rządu należy widzieć zatem łącznie, jako próbę zahamowania inflacji, rozwój propodażowych gałęzi gospodarki oraz inne strategiczne cele, które zawarł w swym expose premier. Wszystkich celów nie da się osiągnąć z dnia na dzień. W naszych działaniach musimy zatem przestrzegać przyjętych priorytetów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaJandyJendrośka">Podobała mi się wypowiedź dr F. Gaika. Zaprezentował on bardzo realistyczne podejście do problemów polskiej gospodarki. O funkcjonowaniu Centralnego Urzędu Planowania i jego zadaniach wypowiadał się z dużym zrozumieniem tych spraw. Jego koncepcja CUP w szerokim zakresie uwzględnia obecną sytuację gospodarczą w kraju i jego potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanPrus">Nie bez powodu pytałem o dotychczasowe doświadczenia kandydata w pracy z zakładami produkcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BogdanPrus">Uważam, że sama teoria nie wystarcza do pełnienia tak odpowiedzialnej funkcji. Okazuje się, że kontakty, jakie miał F. Gaik z zakładami pracy są bardzo ciekawe i obiecujące. Jeśli nasz kandydat był doradcą dyrektora Igloopolu, i jeśli przedsiębiorstwo to tak wspaniale się rozrosło dzięki radom F. Gaika, to wystarczy to za najlepszą rekomendację. Oznacza to, że jego rady są mocno osadzone w praktyce. Biorąc pod uwagę ten korzystny kontakt z praktyką gospodarczą, będę głosował za powołaniem F. Gaika na stanowisko kierownika Centralnego Urzędu Planowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WładysławSzymański">Obecny jest na naszym posiedzeniu Aleksander Borowicz, który przez długi czas pełnił funkcję sekretarza Rady Społeczno-Gospodarczej. Chciałbym zapytać, jaki był wkład pracy F. Gaika w Działalność Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderBorowicz">Chciałbym poinformować, że dr F. Gaik należał do najbardziej aktywnych członków Rady Społeczno-Gospodarczej. Brał udział przy opracowywaniu ponad połowy opinii i innych wystąpień Rady.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanKaczmarek">Sądzę, że w tym gronie należę do osób, które najdłużej znają kandydata. Pamiętam go jeszcze z pracy w organizacjach młodzieżowych. Później był cenionym pracownikiem naukowym. Dr. F. Gaik to człowiek bardzo rzutki, szybko kojarzący odległe nieraz sprawy, logicznie myślący. Jest przy tym człowiekiem bardzo zdecydowanym i konsekwentnym w działaniu. Cenię przede wszystkim jego orientację prorynkową. Trwałość tej orientacji znajduje udokumentowanie w pełnionej przez kandydata funkcji wiceprezesa Federacji Konsumentów. Myślę, że człowiek o takiej prorynkowej orientacji jest nam dziś bardzo potrzebny.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanKaczmarek">Dr. F. Gaik zmierza do głębokiej restrukturyzacji naszej gospodarki narodowej i wykazuje w tym dążeniu znaczny entuzjazm, mimo, iż nigdy w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów takiej orientacji nie było. Biorąc pod uwagę cechy osobowe kandydata sądzę, że poradzi sobie na tym odpowiedzialnym stanowisku. W czasie pełnienia funkcji kierownika Centralnego Urzędu Planowania powinien korzystać z wiedzy i doświadczenia nie tylko pracowników Instytutu Gospodarki Narodowej, ale też osób spoza tego instytutu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JanKaczmarek">Komisja jednogłośnie przyjęła kandydaturę Franciszka Gaika na stanowisko ministra - kierownika Centralnego Urzędu Planowania.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>