text_structure.xml 8.06 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 10 lutego 1988 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Kaczmarka (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Komisji od początku kadencji,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekt planu pracy do września br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyGruchalski">W imieniu podkomisji powołanej dla przygotowania sprawozdania o działalności Komisji od początku kadencji do 31 grudnia 1987 r. przedstawiam doręczony wszystkim członkom Komisji tekst sprawozdania wraz z wnioskami. Proponuję skoncentrować uwagę na propozycjach usprawnienia naszej pracy zawartych w tych wnioskach. Do sprawozdania dołączone jest szczegółowe opracowanie tabelaryczne, obrazujące przebieg naszej pracy oraz jej zakres, a także niezbędne dane liczbowe i statystyczne dotyczące m.in. składu naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanKaczmarek">Sprawozdanie jest opracowaniem obszernie udokumentowanym i dobrze oddaje treść oraz intensywność naszej działalności poselskiej w ramach Komisji. Najważniejsze jest rozpatrzenie i przyjęcie wniosków, które mają służyć rozszerzeniu i usprawnieniu niektórych aspektów naszej działalności.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanKaczmarek">W sprawozdaniu proponuje się, aby posiedzenia Komisji poświęcane były nie więcej niż jednemu tematowi merytorycznemu. Przyjęcie takiego wniosku zmusiłoby nas do odbywania większej liczby posiedzeń. Proponuję zrezygnować z tego wniosku przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na potrzebę pogłębiania merytorycznego przygotowania tematów, które będziemy rozpatrywać na naszych posiedzeniach.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanKaczmarek">Należy równocześnie zwrócić uwagę i zaapelować o to, by nie wprowadzać zbyt pospiesznego i nerwowego rytmu pracy, co powodowane jest dostarczaniem nam dokumentów i sprawozdań rządowych niekiedy w ostatniej chwili.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanKaczmarek">Już dwukrotnie omawialiśmy budżet państwa. Nasuwa mi się refleksja, iż prace sejmowe nad tym ważnym dokumentem są zbyt powierzchowne. Nie podejmujemy prób analizowania na co, według jakich kryteriów i z jakim skutkiem przeznaczane są wydatki budżetowe w poszczególnych działach gospodarki narodowej. W przyszłości należałoby łączyć rzeczowe omawianie całości budżetu państwa z analizą zasadności kierunków wydatkowania sum ujętych w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanKaczmarek">Do sprawozdania proponuję włączyć uwagę o kontaktach międzynarodowych członków naszej Komisji, obejmujących np. rozmowy z przedstawicielami Międzynarodowego Funduszu Walutowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnatoliuszMiszak">Powinniśmy poświęcić więcej uwagi rozpatrywaniu wykonania budżetu państwa i omawiać te kwestie bardziej wszechstronnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławStasiak">Części budżetu związane z działalnością niektórych resortów i urzędów analizujemy bardzo szczegółowo, podczas gdy tylko pośrednio zajmujemy się budżetami innych resortów. Być może należałoby również bardziej szczegółowo odnosić się do wszystkich części budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiktorLeyk">Analizowanie zasadności wydatkowania środków budżetowych jest możliwe przy rozpatrywaniu sprawozdań o realizacji ustawy budżetowej. Jednak możliwość szczegółowego analizowania poszczególnych części budżetu mają przede wszystkim resortowe komisje sejmowe, należałoby zatem wystosować sugestie do wszystkich komisji, aby przeprowadzały takie analizy i przedstawiały naszej Komisji swoje uwagi i propozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaJandyJendrośka">Obowiązek analizowania wydatków budżetowych w poszczególnych resortach i działach gospodarki trzeba nałożyć na wszystkie komisje sejmowe. Dotychczasowe opinie nt. budżetów są często zbyt ogólne, co niekiedy utrudnia nam dokonanie całościowej oceny budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanPrus">W planie pracy Komisji przewiduje się rozpatrzenie informacji rządu o stanie zaopatrzenia gospodarki w paliwa i energię. Proponuję, aby przyspieszyć rozpatrzenie tego tematu, ponieważ występujące ostatnio trudności zaopatrzeniowe w paliwa płynne budzą niepokój i utrudniają realizację bieżących zadań gospodarczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanKaczmarek">Prezydium Sejmu ustaliło już z rządem kalendarz przedstawiania szczegółowych informacji i przesunięcie terminu rozpatrzenia tego tematu jest trudne. Niemniej jednak można podjąć starania, aby informacja, o której mówi poseł B. Prus została nam przedstawiona wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#CezaryWolf">Popieram propozycje rozliczania resortów z wydatkowania przyznanych im środków budżetowych. Dotychczas brak jest jednak kryteriów dla dokonywania ocen efektywności wydatkowania sum budżetowych. Powinniśmy interesować się nie tylko tym, na co kwoty budżetowe są czy będą wydatkowane, ale również i tym, z czego będziemy brali środki na przewidywane wydatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanKaczmarek">Jest oczywiste, że będziemy omawiać obie strony realizacji budżetu, tzn. wydatki i wpływy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WładysławSzymański">Coraz bardziej niepokojące jest zmniejszanie się zakresu efektów rzeczowych nakładów inwestycyjnych. Stopień realizacji zadań rzeczowych w stosunku do nakładów finansowych jest niezadowalający. Konieczne jest podjęcie analizy efektywności całego procesu inwestycyjnego z punktu widzenia budżetu państwa. Inwestycje są po to, aby przynosiły określone i terminowe efekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WładysławSawicki">Proponuję zajęcie się także rozliczaniem efektów wydatkowania funduszów celowych, np. Funduszu Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych, czy też Funduszu Gospodarki Wodnej. Trzeba badać skąd pochodzą środki na te fundusze i szczegółowo rozliczać rzeczowe wyniki uzyskiwane w określonym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DanutaJuzala">Popieram propozycję posła W. Szymańskiego, aby podjąć bardziej wnikliwą kontrolę działalności inwestycyjnej. Ponieważ mamy niedobór środków w budżecie centralnym, a jednocześnie występują nadwyżki w budżetach terenowych należałoby zbadać, według jakich kryteriów dokonywany jest podział tych nadwyżek, zwłaszcza z tego punktu widzenia, aby środki nie trafiały do przedsiębiorstw nieefektywnych oraz na zadania nie najpilniejsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaJandyJendrośka">Jest to sprawa rad narodowych i nie możemy wkraczać w ich kompetencje. Może to robić tylko Rada Państwa w trybie nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaJandyJendrośka">Komisja przyjęła sprawozdanie z działalności w pierwszej połowie IX kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#KrystynaJandyJendrośka">Następnie Komisja przyjęła plan pracy do września br.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>