text_structure.xml 79.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksanderRadziwiłł">Dnia 27 stycznia 1982 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła informacje:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksanderRadziwiłł">- przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu w dziedzinie kultury fizycznej i sportu w 1982 r.;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AleksanderRadziwiłł">- ministra zdrowia i opieki społecznej o zabezpieczeniu ochrony zdrowia i opieki społecznej w 1982 r.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AleksanderRadziwiłł">W posiedzeniu wziął udział minister zdrowia i opieki społecznej Tadeusz Szelachowski, przewodniczący GKKFiS Marian Renke, wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Witold Dąbrowski, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Handlu Zagranicznego, Ministerstwa Oświaty i Wychowania, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego i Lekkiego, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AleksanderRadziwiłł">Informację omawiającą problemy Kultury Fizycznej i Sportu w 1982 r. przedstawił przewodniczący GKKFiS Marian Renke: Okres odnowy ujawnił m.in. konieczność uspołecznienia rozwoju kultury fizycznej oraz jej upowszechnienia, uporządkowania niektórych problemów wychowawczych. Ustalenia te zachowują nadal swoją aktualność i były one mocno podkreślane w dyskusji prowadzonej na ostatnim Sejmiku Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AleksanderRadziwiłł">W ostatnich miesiącach ujawniły się pewne zagrożenia m.in. odwrócenie się nowych związków zawodowych od spraw finansowania kultury fizycznej i sportu, wycofanie pomocy materialnej ze strony zakładów pracy. Zaobserwowano duże zahamowania w produkcji sprzętu sportowego, trudności wyżywieniowe, ataki na strukturę organizacyjną Komitetu. Odnotowano działania na rzecz zdemontowania tych struktur, nie proponując nic w zamian. Z wielu zagrożeń udało się wyjść obronną ręką. Pomogła w tym komitetowi działalność państwa m.in. ustanowienie stypendiów dla sportowców zawodowych, postanowienia o przejmowaniu obiektów kultury fizycznej oraz wzrost dochodów z Totalizatora Sportowego. Obroniono także dotychczasowe struktury organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AleksanderRadziwiłł">Niemałe były osiągnięcia polskiego sportu na arenie międzynarodowej w 1981 r. W rozgrywkach światowych osiągnęliśmy 15 medali, a w Mistrzostwach Europy - 23. Uplasowaliśmy się na 8 miejscu w sporcie światowym. Nie wiele było takich dziedzin życia w naszym kraju, które mogą wykazać się takimi osiągnięciami.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AleksanderRadziwiłł">Podjęto szereg działań mających na celu ograniczenie ujemnych skutków wynikających z wprowadzenia stanu wojennego. Zwrócono się z apelem do działaczy sportowych, trenerów, klubów sportowych i stowarzyszeń o podjęcie działań na rzecz zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży, udostępnienia bazy, sprzętu i kadry, wspomaganie wysiłków szkół w organizowaniu zajęć sportowo-rekreacyjnych. Wznowiono niektóre zawody sportowe, a od 6 lutego reaktywowany zostanie system rozgrywek ligowych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AleksanderRadziwiłł">Sport polski znalazł się obecnie w dość skomplikowanej sytuacji materialnej. Wprowadzenie reformy gospodarczej spowodowało, że zakłady pracy świadczą obecnie mniej na rzecz rozwoju kultury fizycznej. Jest to pogląd, który należy szybko zmienić. Zakłady pracy muszą zrozumieć, że kultura fizyczna jest zasadniczym elementem podtrzymania kondycji fizycznej załóg. Podobnie na terenie wiejskim PGR-y, gdzie wcześniej już wprowadzono reformę gospodarczą, przestały świadczyć na rzecz LZS-ów. Kierownictwo GKKFiS traktuje te zjawiska jako przejściowe, uważamy że ze środków socjalnych zostaną wznowione nakłady na rzecz rozwoju kultury fizycznej. Pewne trudności wyłaniają się również z zapewnieniem odpowiedniego wyżywienia dla kadry oraz z dostawami sprzętu sportowego. Wytwórnie sprzętu sportowego zostały przekazane do innego resortu i grozi im tam roztopienie się w masie ważniejszej z punktu widzenia resortu, który je przejął do produkcji. Już dziś kluby sygnalizują spadek dostaw sprzętu sportowego, a handel zagraniczny zawiadamia nas, że może realizować jedynie 15% naszego zapotrzebowania. Należy również pamiętać, iż w związku z podwyżką cen koszt jednego dnia zgrupowania zwiększa się o blisko 300%. Komitet zlecił klubom dokonanie szczegółowych przeliczeń i w miarę możliwości dostosowanie się do nowych sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AleksanderRadziwiłł">Projekt planu i budżetu, jaki przedłożono Sejmowi na 1982 r. jest nadal aktualny. Skutki podwyżek cen będą rekompensowane, ale tylko w zakresie cen zaopatrzeniowych. Nie zdołamy osiągnąć pełnej rekompensaty podwyżek cen. Zmuszeni jesteśmy zatem wyznaczyć pewne priorytety, do których zaliczono w pierwszym rzędzie rozwój kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży, organizację spartakiad i system rozgrywek juniorów. Do takich priorytetów zalicza się również sprawy olimpijskie i współzawodnictwo międzynarodowe. W tych warunkach sytuacja niektórych klubów będzie bardziej złożona i Komitet nie jest w stanie im pomóc. Muszą one szukać dochodów własnych m.in. z działalności gospodarczej i z organizowanych imprez. Niektóre kluby podjęły już takie działania i osiągają bardzo dobre rezultaty. Z funduszu rozwoju kultury fizycznej przeznacza się na inwestycje w roku 1981 - 1,5 mld zł. Kwoty te kierowane będą przede wszystkim na inwestycje kontynuowane, aby doprowadzić do dobrego stanu istniejącą już bazę. 100 mln zł przeznaczono na wyposażenie szkół i osiedli w urządzenia sportowe. Z pozostałych kwot kontynuowane będą prace związane z wykonaniem nawierzchni syntetycznych na dalszych stadionach m.in. we Wrocławiu, Krakowie i Zielonej Górze.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AleksanderRadziwiłł">Podejmowane są działania na rzecz poszukiwania dalszych oszczędności w dotychczasowych wydatkach. Wydano m.in. polecenie polskim związkom sportowym, ażeby zredukowały system rozgrywek. Ograniczać się będzie imprezy III-ligowe w piłce nożnej. Zaleca się, ażeby mecze rozgrywane były w odległości nie większej niż 100 km i w wolne soboty, zmniejszać się będzie również wydatki administracyjne. Będą podjęte zabiegi o zwiększenie dochodów Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu m.in. z Totalizatora Sportowego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AleksanderRadziwiłł">Do niezbędnych ograniczy się kontakty zagraniczne. Wyjazdy dotyczyć będą tylko rozgrywek przygotowawczych i startów na ważniejszych imprezach międzynarodowych. Wstrzyma się całkowicie klubowe wyjazdy juniorów do krajów kapitalistycznych i zgrupowania zagraniczne. Będziemy starali się rekompensować to wyjazdami do krajów socjalistycznych, gdzie spotkaliśmy się z dużym zrozumieniem zwłaszcza w NRD i na Węgrzech.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AleksanderRadziwiłł">14 grudnia kierownictwo Komitetu odbyło wspólnie z kierownictwem resortu oświaty i wychowania konferencję, na której ustalono, że zwiększony zostanie czasokres zajęć wychowania fizycznego i zajęć sportowych w szkołach. Przewiduje się przebudowę programów wychowania fizycznego; rozszerzenie opieki nad młodzieżą uzdolnioną, rozbudowę prostych urządzeń sportowych. 8 lutego nastąpi otwarcie Spartakiady Młodzieży w Wiśle. Takie same rozmowy planuje się podjąć z Ministerstwem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, gdyż dotychczas nie było po temu warunków. Wśród młodzieży szkół wyższych obserwujemy niepokojące zjawiska negowania potrzeby prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i sportu. Taka postawa przynosi niekorzystne rezultaty i odbija się negatywnie na postawach społecznych młodzieży. Planujemy odbudowę systemu wychowania fizycznego i rozwój sportu w szkołach wyższych oraz reaktywowanie Akademickiego Związku Sportowego. W zakładach pracy komisje socjalne powinny objąć patronat nad upowszechnieniem kultury fizycznej i sportu. Kluby sportowe w zakładach pracy muszą podjąć szerszą działalność na rzecz załóg, nie osłabi to na pewno ich możliwości ligowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#AleksanderRadziwiłł">W roku 1981 problemy związane z przygotowaniami olimpijskimi zeszły nieco na dalszy plan. Uznano, że jeśli propaganda sukcesu była zła to i sukces sportowy jest zły. Komitet prowadzi kampanię na rzecz obrony wartości sukcesu sportowego i medalu olimpijskiego. W społeczeństwie nie było chyba pod tym względem wątpliwości, a te negujące opinie wygłaszane były raczej przez środowiska opiniotwórcze. Będziemy rozszerzać działania na rzecz przygotowań olimpijskich. Zamierzamy działać spokojnie, mniej fasadowo, nie dopuścić do degradacji na arenie międzynarodowej. Zdajemy sobie sprawę, że nie dorównamy w tych przygotowaniach innym krajom, toteż zakładamy, że nasza ekipa będzie znacznie mniejsza, że prowadzić będziemy scentralizowany system szkolenia i obejmiemy nim tylko najzdolniejszych zawodników. Staramy się o udostępnienie nam odpowiedniej ilości leków dla Centralnej Przychodni Sportowej. Mamy bardzo małe środki na import i prosimy Wysoką Komisję o interwencję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#AleksanderRadziwiłł">Prowadzone są prace nad projektem ustawy o kulturze fizycznej, która opracowywana jest z inicjatywy Komisji. Ustawa ta pozwoli na właściwe usytuowanie kultury fizycznej w całokształcie naszych działań społeczno-gospodarczych. Powołano specjalny zespół do opracowania projektu tej ustawy. Wstępne założenia obejmują m.in. funkcje i cele kultury fizycznej, ustalenie definicji dla poszczególnych systemów kultury fizycznej, określenie obowiązków państwa i zakładów pracy wobec klubów sportowych oraz wobec rozwoju i upowszechniania kultury fizycznej. Projekt ustawy rozwiązuje zagadnienia stowarzyszania się, określenia praw i obowiązków pracowników klubów oraz szeroki wachlarz innych spraw o kapitalnym dla polskiego sportu i kultury fizycznej znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#AleksanderRadziwiłł">Zakłada się, że w najbliższym czasie problemy upowszechniania kultury, przygotowań olimpijskich i projekt ustawy o kulturze fizycznej będzie rozpatrywany przez prezydium rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RomanStachoń">W obszernym wystąpieniu przewodniczącego stwierdzam parę niedomówień. Niezbyt wyczerpująco omówiono aktualne położenie klubów i związków sportowych. Prawie nie wspomniano o roli aktywu w sporcie, nic nie usłyszeliśmy o przerostach w administracji. Złote medale i inne osiągnięcia na arenie międzynarodowej w kilku zaledwie dyscyplinach nie mogą przesłonić wyraźnego regresu, jaki obserwujemy od dawna w lekkiej atletyce, hokeju, gimnastyce, kolarstwie czy podnoszeniu ciężarów. Ze sprawą szkolenia wiąże się ściśle problem działalności wychowawczej. Jej niedomagania są wszystkim znane.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RomanStachoń">Ustosunkowując się do problemu finansowania sportu mówca stwierdził, iż wprowadzony system stypendiów nie został dobrze przyjęty, nie stanowi bodźca do systematycznego podnoszenia kwalifikacji oraz że jest krytykowany.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RomanStachoń">Nowa sytuacja, w jakiej znalazł się kraj, wymaga od GKKFiS nie tylko spełnienia funkcji urzędu państwowego, ale także aktywnego zaangażowania się w realizację programu społecznego, wynikającego z uchwał IX Zjazdu Partii. Chodzi o to, by społeczne działanie w ruchu sportowym było przez władze sportowe praktycznie wypełniane w codziennej działalności. Bezwzględnie niezbędne jest zwiększenie uprawnień klubów i związków sportowych, które muszą otrzymać możliwość samodzielnych działań, a nie być jedynie prowadzone przez pracowników Komitetu. Niedawno dowiedzieliśmy się, że ilość drużyn w Ill-ch ligach ulega zmniejszeniu, wbrew stanowisku działaczy PZPN. Wynikająca z istoty naszego ruchu sportowego potrzeba decentralizacji nie może uchodzić z pola widzenia kierownictwa sportu nawet w okresie stanu wojennego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RomanStachoń">Niezmiernie ważne jest upowszechnianie sportu w szkołach, zakładach komitety pracy i na wsi. Istniejące w przeszłości kultury fizycznej na różnych szczeblach wniosły ogromny wkład w tej dziedzinie, wpłynęły także na międzynarodowe sukcesy polskiego sportu. Cała działalność administracji sportowej oraz społecznego aktywu sportowego musi zmierzać do kształtowania patriotycznych postaw naszej młodzieży. Musi powodować wzmożenie dyscypliny i zrozumienie tego, co się aktualnie w Polsce dzieje. Jest to szczególnie ważne, tym bardziej, że w minionych miesiącach nastąpiło w ruchu sportowym szereg niepokojących lub wręcz negatywnych zjawisk.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RomanStachoń">Sytuacja finansowa i kadrowa w wielu klubach sportowych jest niepokojąca, zaopatrzenie w sprzęt niedostateczne. Z tych powodów wielu dobrych działaczy odeszło z klubów z wielką dla nich szkodą. Aby tak się nie działo w przyszłości, proszę o wyjaśnienie - jak będzie wyglądało finansowanie całokształtu kultury fizycznej i sportu w kraju? (chodzi przede wszystkim o kluby i związki sportowe oraz o źródła ich finansowania); - jaka będzie struktura kierowania kulturą fizyczną na szczeblu wojewódzkim i krajowym; - jak będzie wyglądało wychowanie fizyczne w szkołach oraz masowa kultura fizyczna, m.in. w zakładach pracy, gdzie związki zawodowe aktualnie nie działają; - jaka będzie działalność gospodarcza w resorcie kultury fizycznej, zwłaszcza jeśli chodzi o sprzęt dla klubów (obecnie kluby nie mogą kupić sprzętu, który jest w sklepach, bo nie mogą otrzymać na zakup rachunku); - jak będzie wyglądała w obecnych warunkach propaganda kultury fizycznej i sportu w środkach masowego przekazu oraz - jak GKKFiS widzi rolę działacza sportowego?</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RomanStachoń">W przedstawionych przez przewodniczącego M. Renke tezach większość postulatów jest słuszna. Trudno jednak zdecydować czy GKKFiS ma się zajmować produkcją sprzętu specjalistycznego - sprawa wymaga dyskusji. Rozumiem potrzebę zakupu sprzętu z importu. Ale kto wyda decyzje w tej sprawie, skąd brać środki na ten cel? Zgadzam się również z potrzebą udostępnienia bazy szerokim użytkownikom, ale kto ma to robić i za co je utrzymywać?</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RomanStachoń">Dyrektor zespołu NIK Klemens Romanowski: Główne kierunki zaprezentowane w tezach i wystąpieniu przewodniczącego GKKFiS są zasadne, ale mało konkretne. Zachodzi potrzeba położenia akcentu na kilka najważniejszych zagadnień. Zła jest gospodarka mieniem we wszystkich ogniwach kultury fizycznej i sportu. Obserwuje się brak elementarnej dyscypliny i gospodarności. W czasie kontroli stwierdziliśmy szereg tego typu negatywnych zjawisk. Trzeba pamiętać, że nikt nie da pieniędzy społecznych, jeśli będą się one marnowały. Potrzebna jest gruntowna rekonstrukcja modelu działalności kultury fizycznej sportu. Chodzi o rozwinięcie działalności społecznej w klubach i związkach sportowych. Można to uzyskać poprzez właściwą działalność komisji rewizyjnych. Zwłaszcza na szczeblu wojewódzkim trzeba stworzyć silne ogniwa społeczne. Sprawa masowej kultury fizycznej była dotychczas zagadnieniem tylko formalnym. W rzeczywistości w szkołach nie ma tej kultury. Nie obserwuje się też działalności w kierunku jej umasowienia. Podjęcie takich działań jest pilne i konieczne, bowiem ważny jest nie tylko sport wyczynowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WłodzimierzOliwa">W trudnych warunkach stanu wojennego trzeba godnie reprezentować kraj, a jednocześnie umożliwić społeczeństwu uprawianie sportu masowego. Na to potrzebne są środki.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WłodzimierzOliwa">Posłowie niejednokrotnie stwierdzali, że sport będzie musiał przynajmniej częściowo na siebie zarabiać. Koszty sportu wyczynowego i masowego są bardzo wysokie, dlatego zakłady pracy będą także musiały łożyć na ten cel. Trudno o tej sprawie rozstrzygać w czasie stanu wojennego, gdy nie działają związki zawodowe. Mamy jednak w zakładach komisje socjalno-bytowe, które reprezentują całość załogi, stanowiąc przez to czynnik społeczny. Z tymi komisjami można więc rozmawiać o środkach na sport. Gdy powstaną związki zawodowe włączymy je także do tej akcji. Konieczne jest również wydzielenie odpowiednich środków z budżetu państwa. Znacznie trudniej jest uzyskać dewizy na sport. Wszystkie kredyty zostały zablokowane, musimy liczyć na własne siły, a więc na dewizy za węgiel, za siarkę i miedź.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WłodzimierzOliwa">Dyscyplina pracy w stanie wojennym jest wyjątkowo wysoka. Gdybyśmy we wszystkich zakładach mieli surowce, produkcja byłaby zadowalająca. Zaszły więc w zakładach olbrzymie, pozytywne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WłodzimierzOliwa">Zawodnicy muszą dostać mięso i inne konieczne produkty, jeśli mają w dalszym ciągu intensywnie trenować. Skup mięsa jest aktualnie dobry, plany będą wykonane z nadwyżką, tworzone są już pewne zapasy. Sportowcy zresztą nie wymagają tak wielkich ilości mięsa, tak więc trzeba im je dać.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#WłodzimierzOliwa">W dyskusji mówiono o potrzebie funkcjonowania czynnika społecznego w sporcie. W stanie wojennym wzmocniono 1-osobowe kierownictwo. Dyrektorzy i kierownicy mogą podejmować decyzje nie oglądając się na hamulce, to dotyczy także sportu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#WłodzimierzOliwa">Wicepremier A. Jedynak przyrzekł w rozmowie ze mną, że produkcja sprzętu specjalistycznego pozostanie w Komitecie. Tak się jednak nie stało, nie wiem dlaczego. Wniosek o stanowcze pozostawienie tej produkcji w GKKFiS podtrzymuję.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#WłodzimierzOliwa">W sporcie, tak jak wszędzie trzeba wprowadzić oszczędności i gospodarność. Każda dziedzina naszego życia powinna być oczyszczona z ludzi nieuczciwych, którzy niewiele robią a dużo mówią. Dlatego przegląd kadr musi być prowadzony systematycznie, nie tylko jednorazowo. Jeszcze przed wprowadzeniem stanu wojennego działały w terenie grupy operacyjne. Na ich wniosek wojewodowie dokonali wielu zmian na różnych stanowiskach. Nowych ludzi trzeba było jednak w wielu przypadkach szybko zdjąć, bo nagrali w krótkim czasie więcej niż ich poprzednicy w ciągu 10 lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławLuciński">Bardzo słuszny jest postulat powiązania działalności szkoleniowej z wychowawczą. To sprawa ważna nie tylko w obecnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławLuciński">Z zadowoleniem odnotowuję ostatnio właściwe stanowisko władz sportowych w odniesieniu do masowej kultury fizycznej. Dają się zauważyć właściwe proporcje. Należałoby rozważyć stosowanie pewnego kryterium oceny trenerów powiązanego z wypełnianiem określonych obowiązków w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZdzisławLuciński">Stan wojenny stwarza okazję do rozwiązania wielu spraw, także w sporcie. Trzeba ustalić właściwe proporcje między zawodowstwem a amatorstwem. Zgadzam się, że sport powinny finansować zakłady produkcyjne, ale potrzebne są do tego odpowiednie przepisy i uregulowania prawne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZdzisławLuciński">Co będzie z III ligą piłki nożnej? Kierunek na jej ograniczenie uważam za nieprawidłowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Program zaprezentowany przez przewodniczącego M. Renke jest realny. Należy podkreślić wyjątkową wagę zadań dotyczących młodzieży, która często podlega frustracjom, bo niewłaściwie spędza czas.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W zakładach pracy istnieje młoda kadra, której też trzeba poświęcić uwagę. Przywykliśmy dzielić młodzież na studiującą i tę „mną”. Powinniśmy mówić o całości młodzieży, także o tej pracującej. Odpowiednie wychowanie tej młodzieży stanowi podstawę jej późniejszych postaw. Trzeba młodym ludziom wyjaśniać ich obowiązki, nie tylko prawa, wobec państwa.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Ośrodki sportowe powinny być wykorzystywane dla celów masowej kultury fizycznej. Jednak na utrzymanie tych ośrodków, zwłaszcza przy zwiększonym ich obniżeniu, muszą być zapewnione odpowiednie środki.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Naszą ambicją powinno być, by Polski - mimo jej obecnych trudności - nie zabrakło na stadionach olimpijskich, to bardzo ważne. Kadrę sportową trzeba właściwie do tego przygotować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefRóżański">Nie jest nowością, wiemy o tym dobrze, że w poprzednim okresie nasz sport „zurzędniczał” i musimy z tym walczyć. Trzeba podjąć zasadnicze decyzje organizacyjne. Czy np. potrzebne są nadal terenowe federacje kultury fizycznej i sportu? W niektórych województwach zostały one zlikwidowane, w innych nadal istnieją. Należy rozstrzygnąć sprawę istnienia wojewódzkich komitetów kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JózefRóżański">Z uznaniem należy powitać, że Główny Komitet uznał za swoje czołowe zadanie rozwój masowego sportu, rozbudowę bazy sportu masowego i wyczynowego.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JózefRóżański">Niektóre działania, które podejmuje Komitet nie są popularne, ale służą one uporządkowaniu pewnych nabolałych spraw. Np. w niektórych klubach niezbyt entuzjastycznie przyjęto sprawę przyznawania stypendiów zawodnikom i trenerom sportowym, gdyż w ten sposób zlikwidowano możliwość ukrytych dochodów. W swoim czasie komisja wypowiadała się już na ten temat i popierała rozwiązania, które zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JózefRóżański">Byłoby dobrze, ażeby resort przed podjęciem niektórych zasadniczych rozwiązań informował o tym komisję i uzyskiwał jej opinie. Wydaje się, że projekt ustawy o kulturze fizycznej powinien być przed przedłożeniem go prezydium rządu zaprezentowany Komisji. Należałoby powołać w Komisji specjalny zespół, który wypowiadałby się w zasadniczych problemach, ustawowych m.in. w sprawie projektu ustawy o kulturze fizycznej, a także w sprawie odpowiedniego zapisu problematyki kultury fizycznej i sportu w projekcie ustawy o związkach zawodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Przedłożone nam przez przewodniczącego Komitetu kierunki działania uznać należy za prawidłowe. Słusznie eksponuje się problemy upowszechnienia kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży. Celowe byłoby, ażeby co pół roku Komitet składał Komisji informację, co już zrealizowano z przedstawianych przedsięwzięć i jaka pomoc jest mu potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Rozszerzać należy zakres szkolenia sportowego młodzieży i to począwszy od najmłodszych lat, nawet od wieku przedszkolnego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Należałoby ustalić dla poszczególnych klubów kalendarz rozgrywek i rozkładać je tak, ażeby wychodziły one naprzeciw zakładom pracy, wtedy będą one skłonne świadczyć na rzecz klubów sportowych. Celowe wydaje się również, ażeby niektóre kluby objęły patronat nad działalnością sportową w szkołach.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Dla dofinansowania klubów sportowych na wsi można by wykorzystać fundusz rozwoju rolnictwa, z którego mogłyby być podejmowane niektóre drobne inwestycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BolesławKapitan">W informacji resortu trafnie ujęto działania programowe oraz istniejące zagrożenia. Największym chyba zagrożeniem jest niedostatek środków materialnych. Od trzech lat źródła dochodów na rzecz kultury fizycznej i sportu kurczą się. Trzeba w tej sprawie podjąć niezbędne działania propagandowe i szerzej korzystać ze środków funduszu socjalnego zakładów pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BolesławKapitan">Źle się stało, że przynajmniej część zakładów produkujących sprzęt sportowy nie pozostała w GKKFiS. Może to spowodować zmniejszenie produkcji dostaw niezbędnego sprzętu i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BolesławKapitan">Dobrze się stało, że GKKFiS podjął rozmowy z resortem oświaty i wychowania na temat doskonalenia i rozszerzania zajęć wychowania fizycznego i sportu. Takie rozmowy muszą być prowadzone we wszystkich typach szkół. Trzeba podpisać w tej sprawie konkretne umowy i konsekwentnie je realizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZenonaKuranda">Jak nas poinformowano, za jedno z pierwszoplanowych zadań uznano upowszechnienie kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Zalecono klubom sportowym udostępnianie dla tego celu bazy i sprzętu sportowego. W zamian za to zażądano jednak dość wysokich opłat. Podratowywanie w ten sposób budżetów klubowych nie jest słuszne i trzeba ten problem rozwiązać generalnie. Zwłaszcza, że opłaty ponoszone są bezpośrednio z kieszeni młodzieży. Może mogłyby je ponosić zakłady pracy. Chodzi o to, by nie doprowadzić do sytuacji, w której sport mogliby uprawiać jedynie ci, którzy mają pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZenonaKuranda">Poseł Stefan Dziedzic (PZPR) prosił o wyjaśnienie, jak przedstawia się sprawa poruszania się, w czasie stanu wojennego, w celu uprawiania sportu masowego np. narciarstwa? Są to przecież w głównej mierze tereny nadgraniczne.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZenonaKuranda">Czy podjęto już rozmowy na temat uruchomienia prasy sportowej? Wydaje się, stwierdził mówca, że przynajmniej jeden dziennik powinien wychodzić.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZenonaKuranda">Słusznie zamierza się utrzymać nasze kontakty międzynarodowe w sporcie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZenonaKuranda">Komisja powinna poświęcić jedno z posiedzeń na przedyskutowanie postulatów, które zostały zgłoszone w toku obrad Sejmiku Kultury Fizycznej?</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ZenonaKuranda">Problemy upowszechniania kultury fizycznej i sportu wymagają kompleksowego, międzyresortowego ujęcia. Konieczna jest w tym zakresie współpraca kilku resortów: oświaty i wychowania, nauki, szkolnictwa wyższego i techniki, obrony narodowej, spraw wewnętrznych, zdrowia i opieki społecznej i innych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WłodzimierzOliwa">Złagodzenie przepisów stanu wojennego w niektórych dziedzinach przewiduje się do końca lutego br., o ile - jak to było powiedziane w przemówieniu premiera - nie zajdą jakieś nieprzewidziane okoliczności. Przypuszcza się, że wkrótce zostaną uruchomione połączenia międzywojewódzkie, stosowane będą dalsze ułatwienia w przejazdach na imprezy sportowe, szkolenia, wyjazdy turystyczne itp. Obecnie obowiązuje generalna zasada, że wszystkie działania społeczne mogą być prowadzone, trzeba tylko uzyskać na to zgodę, i nie ma na ogół z tym trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarianRenke">Najważniejszymi zadaniami Komitetu jest uspołecznienie, upowszechnienie i odnowa moralna kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarianRenke">Wnioski zgłoszone przez Sejmik Kultury Fizycznej są dokładnie analizowane i będą wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarianRenke">GKKFiS ma pewne trudności materialne, istnieją zagrożenia i będziemy je sygnalizowali Komisji, a także prosili o pomoc. Mamy nadzieję, że zakłady pracy, komisje socjalne, a w przyszłości związki zawodowe przeznaczać będą środki na rozwój kultury fizycznej. Nie będziemy bronić nieprawidłowości i wypaczeń jakie miały miejsce w przeszłości w działalności klubów sportowych. Wiemy, że w niektórych klubach, które miały bogatych patronów, niechętnie przyjęto system stypendialny, staramy się go doskonalić. Obecnie załatwiliśmy już szereg spraw socjalnych, m.in. rekompensaty, ubezpieczenia, pertraktujemy na temat zaliczenia okresu przebywania na stypendium do ciągłości pracy. Trzeba podkreślić, że system stypendialny w radykalny sposób rozwiązuje problemy materialne i moralne. Wydaje się, że teraz po wprowadzeniu reformy gospodarczej system ten będzie dobry dla wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MarianRenke">Przekazaliśmy podległym jednostkom dyrektywę o konieczności organizowania wojewódzkich komitetów kultury fizycznej i sportu. Podejmuję się w tej sprawie działania, ale pełne rozwiązanie problemu będzie mogło nastąpić po uchwaleniu nowej ustawy o radach narodowych.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MarianRenke">Ośrodki sportu i rekreacji są jednostkami budżetowymi i prowadzą działalność usługową.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MarianRenke">W GKKFiS zmniejszono ilość etatów z 230 do 183, łącznie z pracownikami obsługi.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#MarianRenke">W najbliższym okresie przewiduje się wznowienie wydawania „Przeglądu Sportowego”. Mamy zamiar doprowadzić do zmiany kierunków propagandy sportowej. Więcej uwagi zwracać będziemy na problemy upowszechniania masowego sportu i kultury fizycznej, a nie tylko na wielkie wyczyny sportowe.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#MarianRenke">Komitet występował do wicepremierów A. Jedynaka i J. Obodowskiego i wskazywał na niebezpieczeństwo przekazania przedsiębiorstwa „Polsport” do Innego resortu. Nie uwzględniono naszych propozycji. W tej sytuacji zwróciliśmy się o powołanie czegoś w rodzaju rady nadzorczej, która składałaby się z fachowców i wypowiadała się w sprawach norm i atestowania sprzętu sportowego, jak również prosiliśmy o wydzielenie niektórych jednostek. Obecnie dysponujemy tylko przedsiębiorstwem budowlanym, biurem projektowym i jednym zakładem wytwórczym, który zajmuje się produkcją drobnego sprzętu sportowego.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#MarianRenke">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Wydaje się, że słusznie przyjęto zasadę, iż musimy dać wyraz naszej obecności w sporcie międzynarodowym. Popieram uczestnictwo naszych zawodników w imprezach międzynarodowych. Konieczne jest również szybkie podjęcie intensywnych prac nad przygotowaniami do olimpiady.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#MarianRenke">Trzeba rozwiązać niektóre problemy finansowania kultury fizycznej i sportu. Celowe byłoby powołanie w naszej Komisji specjalnego zespołu, który zająłby się sprawami ustawodawczymi m.in. dokonania poprawek w ustawie o związkach zawodowych w tym kierunku, ażeby zapewnić w odpowiednich przepisach właściwe sformułowanie problemów kultury fizycznej, sportu i turystyki.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#MarianRenke">Jak najszybciej podjąć należy działania na rzecz uruchomienia samorządu sportowego, jak również na rzecz obrony produkcji specjalistycznego sprzętu sportowego i usytuowania przedsiębiorstwa „Polsport”.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#MarianRenke">W swoim czasie Komisja wypowiedziała się już w sprawie uporządkowania struktur organizacyjnych w sporcie i prowadzone w tym zakresie działania należy uznać za słuszne.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#MarianRenke">Należy się zgodzić z wnioskami o konieczności podpisania przez GKKFiS, resort oświaty i wychowania, resort nauki, szkolnictwa wyższego i techniki, resort obrony narodowej, resort spraw wewnętrznych oraz resort zdrowia i kultury fizycznej odpowiednich umów zagwarantowujących właściwe miejsce masowej kulturze fizycznej i sportowi. Wykorzystać trzeba zarówno w tej jak i w innych sprawach wszystkie wnioski Sejmiku Kultury Fizycznej. Były tam podejmowane i dyskutowane wszystkie zorganizowane formy kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#MarianRenke">Opowiadam się za zapewnieniem cyklu wystąpień w telewizji, dotyczących zmiany kierunku propagandy w zakresie kultury fizycznej i sportu. Można by włączyć do tej akcji przedstawicieli naszej Komisji. Ponadto, postaramy się ponownie zorganizować spotkanie z dziennikarzami na temat roli massmediów w sprawach upowszechniania kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#MarianRenke">GKKFiS ma dewizy na zakup sprzętu, ale są one zablokowane przez bank i trzeba w tej sprawie interweniować.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#MarianRenke">Komisja powołała zespół w składzie posłowie: Roman Stachoń (PZPR), Stefan Dziedzic (PZPR), Zofia Grzebisz-Nowicka (PZPR), Józefa Matyńkowska (PZPR) i Józef Różański (SD), któremu zleciła opracowanie dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#MarianRenke">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła informację ministra zdrowia i opieki społecznej o zabezpieczeniu ochrony zdrowia i opieki społecznej w 1982 r.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#MarianRenke">Informację przedstawił minister Tadeusz Szelachowski: Na temat stanu sanitarnego naszego kraju oraz zdrowia społeczeństwa krąży wiele nieuzasadnionych plotek. Podsycają je informacje podawane przez zachodnie radiostacje, takie jak Wolna Europa. Rzeczywistość w tej sprawie wygląda następująco: w ostatnich latach nastąpił wyraźny spadek zachorowań na wirusowe zapalenie wątroby i dur brzuszny. Przedstawicielstwa dyplomatyczne pytały czy jest prawdą, że w Polsce mamy już 100 tysięcy zachorowań na dur brzuszny. Trudno stwierdzić skąd się wzięła taka płotka, w rzeczywistości bowiem w 1981 r. było w naszym kraju sto wypadków zachorowań na tę chorobę, co oznacza w stosunku do roku ubiegłego wzrost o 20. Istniało tylko jedno ognisko tej choroby w Gdańsku. Zwiększyła się nieco liczba zachorowań na czerwonkę i różyczkę, co niepokoi tym bardziej, że są to choroby groźne dla kobiet w ciąży. Nie odnotowano nasilenia zachorowań na grypę, choć się tego spodziewano. Leki przeciwgrypowe mamy na taką ewentualność zgromadzone w magazynach w wystarczającej ilości. Nie obserwujemy też wzrostu zatruć pokarmowych.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#MarianRenke">Resort zaniepokojony jest znacznym wzrostem zachorowań na gruźlicę u młodzieży. Posejmowane są odpowiednie działania. Pewien niepokój budzi niedostateczny stan czystości. W niektórych województwach zaobserwowano wzrost przypadków wszawicy. Resort dysponuje odpowiednią ilością środków dezynfekcyjnych i dezynsekcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#MarianRenke">W roku 1981 nastąpił o 15 tys. spadek urodzeń w stosunku do roku poprzedzającego. Zjawisko to spowodowane jest wyjątkowo niekorzystną sytuacją gospodarczą, niepokoi ono, dlatego resort działa w kierunku ochrony matki i dziecka.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#MarianRenke">W bieżącym roku w pełni zostaną zabezpieczone środki na potrzeby ochrony zdrowia. W ubiegłym roku nie wszystkie środki całkowicie wykorzystano. Stało się tak dlatego, że część darów, pochodzących z krajów socjalistycznych, przekazaliśmy do placówek handlowych, a uzyskane środki finansowe skierowaliśmy na pomoc dla najbardziej potrzebujących, a więc na cele pomocy społecznej. Część pieniędzy przekazaliśmy na Czerwony Krzyż.</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#MarianRenke">Komisja zapoznała się poprzednio z programem minimum w dziedzinie służby zdrowia zatwierdzonym przez Radę Ministrów. Jego zadania wykonano w 1981 r. w całości. Otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów środki potrzebne do pełnego pokrycia zapotrzebowania na leki. Uregulowaliśmy sprawy krwiodawstwa, to jest odpłatność, przysługujący dzień wolny oraz bezpłatne leki. W drugiej połowie grudnia ub. roku Prezydium rządu zaopiniowało i zatwierdziło: kierunki podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania, eksperyment wolnego wyboru lekarza oraz zasady wynagradzania pracowników służby zdrowia. Od 1 grudnia 1981 r. wprowadziliśmy nowy sposób odpłatności za dyżury w szpitalach. Rozpoczęto realizację wynagradzania za dyżury w Pogotowiu Ratunkowym. Uregulowano sprawę wynagrodzeń ryczałtowych, m.in. za działalność usługową nauczycieli akademickich.</u>
          <u xml:id="u-11.22" who="#MarianRenke">Na wniosek resortu Prezydium rządu uregulowało sprawę odszkodowań dla ofiar eksperymentów pseudomedycznych. Przywrócono kwotę 48 mln DM wydatkowaną uprzednio na budowę obiektów sanatoryjnych i szpitali. W resorcie działa pełnomocnik ds. odszkodowań i załatwia zarówno nowe wnioski, jak i odwołania od poprzednich decyzji.</u>
          <u xml:id="u-11.23" who="#MarianRenke">Podjęto decyzję przekazania sanatoriów zawieszonych związków zawodowych przedsiębiorstwu „Uzdrowiska Polskie”.</u>
          <u xml:id="u-11.24" who="#MarianRenke">Wiele mówi się o darach, jakie otrzymuje nasz kraj. Nie chcemy tej akcji nie doceniać, ale trzeba stwierdzić, że dotychczas otrzymane dary stanowią jednodniowe wyżywienie Polski. Międzynarodowy Czerwony Krzyż ma zaopatrzyć w leki w wybranych grupach na okres kwartału wszystkie szpitale w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-11.25" who="#MarianRenke">Poczynania resortu w warunkach stanu wojennego skupiają się na przyspieszeniu wszystkich zaplanowanych wcześniej działań. Położono nacisk zwłaszcza na przygotowanie akademii medycznych do wznowienia nauki, czego dokonano 17 stycznia. W akademiach nie było żadnych odwołań ze stanowisk rektorów, nie przewidziano też żadnej akcji weryfikacyjnej. Podstawą oceny pracy było działanie w warunkach takich jakie obecnie są. W pierwszych dniach stanu wojennego w akademiach medycznych nie było w zasadzie żadnych zakłóceń poza niewielkimi w AM w Krakowie. W czasie przerwy w nauce 900 studentów pracowało w służbie zdrowia. Na własną prośbę 26 oficerów w Ministerstwie Zdrowia zostało umundurowanych. Uważali oni ten fakt za swój obowiązek w warunkach stanu wojennego. Szczególną uwagę przywiązuje się obecnie do działań w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz opieki nad matką i dzieckiem oraz ludźmi starymi i niepełnosprawnymi.</u>
          <u xml:id="u-11.26" who="#MarianRenke">Pozostaje do wyjaśnienia sprawa podwyżek płac. Dlaczego nie wprowadzono ich od 1 grudnia? Dlatego, że resort chce jeszcze raz przekazać w teren propozycje i zakładany system udoskonalić, by nie było potem niepotrzebnych niedomówień i niezadowolenia, z jakimi już się spotkaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-11.27" who="#MarianRenke">Dyrektor generalny w Ministerstwie Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego Bolesław Smagała: W 1981 r. resort nasz wykonał 98% zadań planowych na rzecz Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Łączne dostawy sięgały wielkości 1,450 mld zł. Sprzęt dla ratowania życia dostarczono na kwotę 620 mln zł. W wyrobach kontrolowanych na 34 pozycje 17 przekroczono, a pozostałe zostały nieznacznie niewykonane. Dostarczyliśmy resortowi m.in. 130 mln igieł jednorazowego użytku.</u>
          <u xml:id="u-11.28" who="#MarianRenke">W roku bieżącym zadania przewidziane dla resortu zdrowia i opieki społecznej realizowane będą w głównej mierze przez zjednoczenie „Omel”. Łączne dostawy wynieść mają 1,600 mld zł, w tym sprzęt dla ratowania życia na kwotę 770 mln zł. W pierwszym kwartale br. realizacja wyrobów kontrolowanych przebiega w zasadzie zgodnie z planem, niektóre pozycje zostały nawet przekroczone. W br. dostawy dla służby zdrowia wg planu operacyjnego zatwierdzonego przez Komisję Planowania są w zasadzie zbieżne z zapotrzebowaniem resortu. Zapewnimy także w pełni dostawy samochodów różnych typów oraz sprzęt radiotelefoniczny. Są i trudności. Zaopatrzenie na 1982 r. resort ma zapewnione w pełni tylko na produkcję obejmującą sprzęt dla ratowania życia. Wydaje się jednak, że dla resortu zdrowia cała produkcja powinna mieć zabezpieczone pełne zaopatrzenie materiałowe.</u>
          <u xml:id="u-11.29" who="#MarianRenke">Pełnomocnik ministra przemysłu chemicznego i lekkiego ds. programu leków Mirosław Czeszek: Plan na rzecz resortu zdrowia i opieki społecznej w roku ubiegłym przekroczony został o 4,8% w stosunku do wykonania 1980 r. Duże trudności zaopatrzeniowe wystąpiły zwłaszcza w okresie III i IV kwartału, po zmniejszeniu dopływu surowców i komponentów z importu.</u>
          <u xml:id="u-11.30" who="#MarianRenke">Plan operacyjny na 1982 r. wzrasta o 14,9%. Produkcja materiałów opatrunkowych także; w produkcji waty o 21%, podpasek higienicznych o 45%; gazy wyjałowionej o 3%; kompresów o 34% oraz gipsu chirurgicznego o 55%. Produkcja leków hemoteraupetycznych wzrośnie o 14,9%, leków ziołowych o 5%, surowic i szczepionek o 9%, a produkcja leków produkowanych przez CZSP o 9,2%. Produkcja błon rentgenowskich wzrośnie o 13%, a strzykawek jednorazowych o 15%. Powinna więc w zasadzie nastąpić znaczna poprawa zaopatrzenia w leki i sprzęt medyczny. Realizacja planu uzależniona jest od przekazania nam niezbędnych środków materiałowych i technicznych. Jeśli zachowany będzie rytmiczny dopływ środków dewizowych to zdołamy zrealizować zadania planowe.</u>
          <u xml:id="u-11.31" who="#MarianRenke">Duże trudności występują z produkcją leków opartych na wyciągu z trzustki i insulinowych oraz antybiotyków, głównie z braku niektórych komponentów z importu (kapsułek).</u>
          <u xml:id="u-11.32" who="#MarianRenke">W związku z wprowadzeniem reformy gospodarczej resort przemysłu chemicznego i lekkiego stara się zapewnić takie sterowanie produkcją, ażeby uchronić przed skutkami reformy te asortymenty, które są społecznie niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-11.33" who="#MarianRenke">W roku 1982 planuje się dokonanie adaptacji jednego z zakładów przemysłowych we Wrocławiu do produkcji plastrów, kontynuowana będzie realizacja inwestycji w wytwórni antybiotyków w Tarchominie, prowadzone będą ponadto inne drobne inwestycje w obiektach, które muszą być zmodernizowane, ażeby mogły rozwijać produkcję w latach następnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykRafalski">Jak przedstawia się krajowe zaopatrzenie w surowce i półfabrykaty lekowe, przede wszystkim ziołowe? Czy istnieje klimat do rozbudowy tej bazy surowcowej?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#HenrykRafalski">Pełnomocnik ministra przemysłu chemicznego i lekkiego Mirosław Czeszek: Program operacyjny stwarza warunki do pełnego zaopatrzenia w surowce krajowe do produkcji leków. Staramy się uruchomić niezbędne mechanizmy, które powinny wpłynąć na poprawę zaopatrzenia surowcowego m.in. zbioru ziół niezbędnych do produkcji leków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyMitaraj">W pierwszym obszarze płatniczym import leków, aparatury, sprzętu i innych środków pomocniczych dla resortu zdrowia w 1982 r. wynieść ma 497,6 mln zł dewizowych, z tego import leków 290 mln zł. dew. W tej chwili zdołano zakontraktować 79% tego planu, a jest to dopiero początek roku. Import z II obszaru płatniczego opiewa na kwotę 96,2 mln zł dew. z czego leki 250 mln zł dew. Kontraktacja leków dokonana została już w 96%, a innych substancji w 93%. Powstały poważne kłopoty w dokonywaniu zakupów w strefie dolarowej. Jeżeli utrzymywane będą nadal sankcje wobec Polski będziemy zmuszeni dokonywać zakupów tylko za gotówkę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyMitaraj">Wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Witold Dąbrowski: W ubiegłym foku oddano 3.732 nowe łóżka w pawilonach szpitalnych oraz 3.513 łóżek do zagospodarowania w obiektach szpitalnych. Łącznie 7.245 łóżek, co stanowi 42% planu. Jeżeli chodzi o inne obiekty, to w 106% wykonaliśmy skorygowany plan przedszkoli, żłobki - 86,4% oraz miejsca w domach opieki społecznej z 129%.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JerzyMitaraj">Co kwartał kierownictwa resortów rozpatrywały aktualną sytuację. Ostatnio 8 stycznia dokonano oceny realizacji i omówiono najpilniejsze potrzeby i zadania. Niestety, ciągle występują kłopoty z nieterminowym oddawaniem tego typu obiektów. Prowadzone są w tej sprawie rozmowy z przedsiębiorstwami.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JerzyMitaraj">Trudności z planem 1982 roku wynikają z niedostatecznego importu materiałów i surowców dla chemii, hutnictwa i przemysłu maszynowego. Wiemy już, że nie otrzymamy odpowiedniej ilości materiałów podłogowych, klejów, armatury itp. Wspólnie oba resorty wystąpiły do resortu gospodarki materiałowej o zabezpieczenie dostaw wystarczających ilości tych artykułów. Zwróciliśmy się również do innych krajów socjalistycznych z prośbą o dostarczenie materiałów wykończeniowych w zamian za wykonanie potrzebnych im obiektów. Zapadła decyzja by w lutym przekazać budownictwo ogólne wojewodom. Udział resortu budownictwa w zakresie tych zadań zmniejszy się do 10%. W celu ułatwienia koordynacji zadań budownictwa ogólnego w poszczególnych województwach, powołany zostanie w resorcie pełnomocnik wraz z zespołem. Co kwartał będzie dokonywana ocena sytuacji na tym odcinku.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JerzyMitaraj">Dyrektor zespołu NIK Klemens Romanowski: Po ogłoszeniu stanu wojennego znaczne środki kadrowe skierowane do kontroli ochrony zdrowia i opieki społecznej. Zakończono kontrolę w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa załóg robotniczych. Na tej podstawie proponuję rozważenie, czy nie należy włączyć tematu przemysłowej służby zdrowia do zasadniczych zadań na rok bieżący. Główny wysiłek przemysłowej służby zdrowia jest skierowany na udzielanie porad i wydawanie zaświadczeń o niezdolności do pracy. W wielu zakładach stwierdzono poważne zaniedbania w zakresie profilaktyki i badań okresowych. Stwierdzono też niedostateczne przygotowanie kadry lekarskiej, brak odpowiednich specjalizacji.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#JerzyMitaraj">Zakończono pierwszy etap kontroli nowobudowanych i przejętych obiektów opieki społecznej. Stwierdzono nadal duże opóźnienia w oddawaniu do użytku obiektów z winy służb budowlanych. Obiekty są często oddawane z usterkami i niewykończone. Były nawet wypadki wywierania nacisku, by przyjmować nowe budynki w takim stanie. Tego rodzaju wymuszenia nie mogą mieć miejsca.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#JerzyMitaraj">Delegatury NIK w Lublinie, Katowicach i Wrocławiu prowadziły kontrolę stanu zaopatrzenia w leki. Stwierdzono stan gorszy niż kiedykolwiek, wysoce niepokojący.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#JerzyMitaraj">W toku kontroli wykorzystania aparatury medycznej i sprzętu napotkano wiele negatywnych zjawisk niewykorzystania cennej, unikalnej aparatury. Czynione są przygotowania do kontroli wykonania NPSG w resorcie pod kątem efektywnego wykorzystania przyznanych środków na bezpośrednią pomoc choremu obywatelowi. I tu powstaje pytanie zasadnicze: ile z tych zwiększonych środków budżetowych pójdzie na pokrycie podwyżki cen?</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#JerzyMitaraj">NIK interesował się funkcjonowaniem resortu i jego kierownictwa w chwili wprowadzenia stanu wojennego. Stwierdzono dużą operatywność i dobrą atmosferę. Wiele spraw wlokących się miesiącami udało się w nowych warunkach w ciągu tych ostatnich kilku tygodni załatwić od ręki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewKledecki">Od 6 lat jestem posłem i przez cały ten czas z obrad naszej Komisji nie schodzi temat inwestycji i leków. Sytuacja nie tylko się nie poprawia, ale z roku na rok jest gorsza. Szpitale buduje się po kilkanaście lat - to stało się już regułą. Trzeba z tym wreszcie skończyć tak, jak mówił o tym w Sejmie premier W. Jaruzelski.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewKledecki">Szpitale są jeszcze jako tako zaopatrzone w leki, ale w aptekach sytuacja pod tym względem jest tragiczna. Nie ma nawet podstawowych środków, syropów, leków ziołowych, nasercowych, insuliny - tych, których nie może zabraknąć. Należałoby ukierunkować pomoc zagraniczną w tym zakresie, zasugerować ofiarodawcom, czego najbardziej potrzebujemy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZbigniewKledecki">Mamy sygnały, że brakuje sztucznych zastawek do implantacji. Podobno „Varlmex” nie ma pieniędzy na ich zakup. Na ten cel środki muszą się znaleźć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszKoszarowski">Czy przewidziano podwyżki płac dla lekarzy zatrudnionych w instytutach naukowych? Obecnie znajdą się oni w sytuacji gorszej niż ich koledzy pracujący w placówkach służby zdrowia. Stanowiło pewne niebezpieczeństwo odpływu najlepszej kadry z wiodących instytutów. Trzeba tę dysproporcję zlikwidować.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszKoszarowski">Centrum onkologii jest jedyną budową realizowaną z Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Inwestycję rozpoczęto w 1976 r. Społeczeństwo wpłaciło na ten cel mnóstwo pieniędzy, a dotąd wykonano zaledwie 15% inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszKoszarowski">Biorę udział w pracach rządowej komisji ludnościowej i na tej podstawie mogę stwierdzić, że netto przyrost naturalny w naszym kraju wynosi 320 tys. rocznie. Co trzy lata przybywa nam jeden milion nowych obywateli. Nie można na ten problem patrzeć jednoznacznie: przyrost duży - to dobrze, mały - źle. Trzeba się zastanowić, jak się mają te liczby do naszych możliwości, to problem bardzo skomplikowany. Nie możemy stać się krajem emigracyjnym. Trzeba za to brać odpowiedzialność.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#TadeuszKoszarowski">Poseł Józefa Matyńkowska (PZPR) zwróciła uwagę na problem ochrony zdrowia młodzieży studenckiej. Młodzież ta uczy się poza miejscem stałego zamieszkania, co ma wpływ na jej stan zdrowia. Trzeba też na ten problem spojrzeć z innej strony, pod kątem wskazań zdrowia do studiów na danym kierunku oraz badań okresowych. Mówczyni proponowała włączyć do planu pracy Komisji zagadnienie bazy, organizacji i kadry akademickiej służby zdrowia. Sprawa jest pilna w związku z ostatnimi zaostrzeniami regulaminu studiów i zintensyfikowanym systemem nauki.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#TadeuszKoszarowski">Konieczne jest zbadanie poziomu zagospodarowania obiektów pozyskanych dla służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#TadeuszKoszarowski">Stworzono program operacyjny dotyczący zaopatrzenia młodzieży w odzież i obuwie. Czy ministerstwo ma wpływ na jego realizację? Na posiedzeniu Komisji Oświaty mówiono, że szkoła zajmuje się częściowo sprawami obuwia i odzieży, których ilości są daleko niewystarczające. Może należałoby wprowadzić reglamentację tych artykułów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Decyzją rządu w październiku ub. roku wprowadzono program minimum w zakresie służby zdrowia. Aby ten program mógł być należycie zrealizowany niezbędny jest rozwój przemysłu farmaceutycznego, chemicznego i środków opatrunkowych. Program minimum jak i programy operacyjne nie zawierają niezbędnych postanowień ekonomiczno-finansowych odnoszących się do inwestycji i do spraw modernizacyjno-intensyfikacyjnych, a w zakresie ochrony zdrowia, nade wszystko rozwoju przemysłu farmaceutycznego i przemysłu wytwarzającego sprzęt medyczny. Bez takiego wyposażenia najlepsze programy pozostaną na papierze. W tej sytuacji Komisja nasza widzi potrzebę skierowania w tej sprawie dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów. Czy resort opracował w tej sprawie odpowiednie dokumenty? Czy będą szybko zatwierdzone? Słyszymy sygnały, że leków brakuje także w punktach pomocy doraźnej, zaś w Cefarmie brak jest listy leków podstawowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#HannaBuśko">Jakie są potrzeby etatowe służby zdrowia (lekarze, pielęgniarki, technicy medyczni)? Czy wojewodowie zostali dostatecznie przygotowani do ocen i korekty programów usprawnienia podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania? Jak będzie wyglądała współpraca resortu zdrowia, oświaty i kultury fizycznej w zakresie opieki ortopedycznej na szczeblu ZOZ-u? W jaki sposób zostanie zwiększona ilość miejsc w sanatoriach dla dzieci do lat 3 pod opieką matek? Czy spółdzielczość mieszkaniowa została przygotowana do tworzenia nietypowych mieszkań dla inwalidów i ludzi niepełnosprawnych? Jak ta sprawa ma wyglądać na wsi, gdzie nie ma spółdzielni mieszkaniowych? Czy nie należałoby pomyśleć o przygotowaniu statusu prawnego pracownika laboratorium? Czy SANEPlD-y zostały zobowiązane do przeprowadzania dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji i czy mają do tego odpowiednie środki chemiczne? Czy została opracowana lista chorób zawodowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StefanBołoczko">Nareszcie przedłożono nam precyzyjny program działania, w którym wypunktowane są niezbędne zadania. Program ten gwarantuje skuteczne rozwiązanie wielu problemów służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StefanBołoczko">Słusznie zwracano uwagę w dyskusji, że trzeba szybko przekazywać w teren wszystkie rozporządzenia i informacje m.in. o załatwieniu poszczególnych spraw socjalno-bytowych pracowników służby zdrowia. Jak wynika z informacji szereg problemów zostało już dawno załatwionych, a w terenie nic o tym nie wiedzą.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StefanBołoczko">W przedłożonym programie mówi się o optymalizacji opieki nad człowiekiem starym i niepełnosprawnym. Dobre rozeznanie pozwala na właściwe planowanie produkcji sprzętu rehabilitacyjnego i innych pomocy. Czy wiemy ilu mamy takich ludzi?</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#StefanBołoczko">W dalszym ciągu odczuwamy poważny niedobór łóżek ginekologiczno-położniczych. Czy nie należałoby zrezygnować nawet z uruchamiania niektórych oddziałów specjalistycznych w szpitalach na rzecz rozwoju oddziałów ginekologiczno-położniczych?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#StefanBołoczko">W programie mówi się o rozwijaniu działalności rehabilitacyjnej wśród ludności wiejskiej. Czy jesteśmy przygotowani technicznie i kadrowo do wykonania tego zadania? Trzeba ponowić stawiany już w swoim czasie wniosek o budowanie pawilonów rehabilitacyjnych przy szpitalach. Pozwoliłoby to znacznie skrócić okres leczenia i rehabilitacji zwłaszcza dla ludności wiejskiej.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#StefanBołoczko">Wiele niedostatków posiada proponowany system nadzoru specjalistycznego. Czy krajowi specjaliści muszą mieć swoje odpowiedniki w województwach? Brak środków transportu i benzyny utrudnia prowadzenie kontroli, w tej sprawie mamy wiele sygnałów z terenu.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#StefanBołoczko">Czy rzeczywiście potrzebna jest u nas dwustopniowa specjalizacja lekarzy, zwłaszcza w niektórych specjalnościach? Może należałoby poprzestać na specjalizacji jednostopniowej, a wzmocnić przygotowanie ogólne lekarzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AlojzyLangner">Należy, zgodnie z wnioskiem naszej Komisji, doprowadzić do wzmocnienia lecznictwa sanatoryjnego dla dzieci najmłodszych. Do przewodniczącego naszej Komisji wpłynęło z województwa koszalińskiego pismo, w którym wnioskuje się o przekazanie sanatorium „Bałtyk” w Kołobrzegu należącego niegdyś do CRZZ na sanatorium dziecięce (dla matki z dzieckiem). Pozwoliłoby to na uruchomienie sanatorium liczącego ok. 500 łóżek. Jest to petycja pracowników służby zdrowia w województwie koszalińskim.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AlojzyLangner">Czy jest szansa rozpoczęcia budowy szpitala wojewódzkiego w Koszalinie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BożenaHagerMałecka">Musimy jak najszybciej rozwiązać problem rozwoju oddziałów ginekologiczno-położniczych w szpitalach. Jeżeli przybywać będzie rocznie tylko po 200 łóżek, a brak jest nam ich ok. 6 tys. to kiedy ten problem rozwiążemy? Położnictwo nie może czekać. Wizytowałam z polecenia przewodniczącego Komisji oddziały dziecięce w regionie Śląska. Stwierdzam, że wyżywienie, zwłaszcza teraz po otrzymaniu pomocy z zewnątrz, jest bardzo dobre, natomiast wiele do życzenia pozostawia zaopatrzenie w drobny sprzęt i środki czystości. Mieliśmy nadzieję, że z chwilą uruchomienia drobnej wytwórczości nastąpi poprawa, niestety dotychczas nie jest ona odczuwalna.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BożenaHagerMałecka">Poseł B. Hager-Małecka złożyła wniosek w sprawie wprowadzenia reglamentacji ligniny dla kobiet i dziewcząt.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BożenaHagerMałecka">Imponujące są ustalenia karty pracownika służby zdrowia, ale czy zdołamy je zrealizować? W służbie zdrowia wiele spraw nie jest jeszcze rozstrzygniętych. Nie wiemy np. co będzie z ZOZ-ami w dużych miastach, jaka będzie organizacja szpitali. Planuje się wprowadzenie możliwości wyboru lekarza w lecznictwie otwartym, nie jest to sprawa do załatwienia. Natomiast można by było wprowadzić lekarzy osiedlowych, którzy świadczyliby usługi odpłatnie, poza społeczną służbą zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#BożenaHagerMałecka">Kontrolę nad ilością leków wypisywanych pacjentom prowadzić trzeba systematycznie, tak jak to było kiedyś, a nie tylko wyrywkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AnnaPławska">Najbardziej zaniedbany okres w lecznictwie to okres noworodkowy. Za mało mamy łóżek w szpitalu, a ich jakość i ilość pozostawia wiele do życzenia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AnnaPławska">Trzeba prowadzić badania toksyczności materiałów budowlanych, atestowanie tych materiałów powinno być w gestii ministra zdrowia, a nie instytutów resortu budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AnnaPławska">Jaki będzie wzrost cen leków w nowym układzie cen?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AnnaPławska">Problem systemu specjalizacji lekarzy wymaga rozważenia.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AnnaPławska">Słuszny jest wniosek w sprawie rozbudowy bazy lecznictwa sanatoryjnego dla dzieci zwłaszcza z chorobami układu oddechowego. Dzieci te powinny być bardzo wcześnie poddawane leczeniu i dlatego konieczne jest uruchamianie sanatoriów, w których mogłyby się leczyć dzieci pod opieką matek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BolesławKapitan">Resort w trudnym okresie ostatnich kilku miesięcy pokonał wiele trudności, rozwiązał nie jeden poważny problem - należą mu się za to słowa uznania.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BolesławKapitan">Poważnym problemem jest obecnie bardzo zły stan sanitarny kraju, a zwłaszcza placówek opiekuńczo-wychowawczych i szpitali. Nie widać tu postępu, a wyraźny regres. Na wiele rzeczy nas teraz nie stać, ale na zlikwidowanie tego zła muszą się znaleźć środki. Wiele zależy od lepszej organizacji i koordynacji poczynań. Minister sam tutaj nic nie zrobi, choć jest za stan sanitarny kraju odpowiedzialny. Dlatego trzeba resort wyposażyć w odpowiednie kompetencje egzekucyjne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BolesławKapitan">Jak wygląda obecnie sprawa realizacji zawartych wcześniej porozumień społecznych? Niektóre z nich były podpisywane pod dużą presją, inne stały się już nieaktualne. Powinniśmy uzyskać informację, które z nich zostały załatwione i w jaki sposób, a które zrealizowane być nie mogą.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#BolesławKapitan">Generał W. Jaruzelski w swoim exposé stwierdził, że szpitale nie będą już budowane przez 15 lat. Cieszy nas taka zapowiedź, ale oby nie pozostała ona tylko słowami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZenonaKuranda">Przedstawione przez resort zadania na najbliższy rok są zgodne z oczekiwaniami społecznymi. Sporo miejsca poświęcono w nich opiece nad dziećmi. Optymistyczna jest zapowiedź zatrudniania w szkołach magistrów pielęgniarstwa. To gwarantuje odpowiednią działalność profilaktyczno-wychowawczą.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZenonaKuranda">Pilną jest potrzeba zwiększenia liczby Łóżek szpitalnych dla noworodków i położnic. Obecnie nowo urodzone z konieczności zbyt wcześnie wypisywane do domu potem dość często muszą wracać do szpitali.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ZenonaKuranda">Od 10 lat czynione są wysiłki celem wybudowania szpitala dziecięcego w Kielcach - jak dotąd bez skutku. Młodzież akademicka wystosowała w tej sprawie list. Jaka jest szansa realizacji tej inwestycji?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#ZenonaKuranda">Jak liczono aktualnie zatrudnioną w służbie zdrowia kadrę? Czy podana liczba obejmuje także osoby przebywające na urlopach wychowawczych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BarbaraTumułka">Poprzez płace powinno się wartościować wkład pracy. Dlatego chodzi o sprawiedliwy podział funduszu płac. Czy nie lepiej byłoby dostosować budżet poszczególnych placówek służby zdrowia do liczby podopiecznych? Od szeregu lat nie możemy uporać się z nieprawidłowym rozmieszczeniem kadr medycznych. Myślę, że takie dostosowanie budżetu do liczny pacjentów pomogłoby uporać się z tym problemem.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#BarbaraTumułka">Kiedy zostanie rozwiązana sprawa dostosowania wózków inwalidzkich do otworów dźwigowych wind?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#BarbaraTumułka">W jakim stopniu kwota przeznaczona na poprawę zaopatrzenia w sprzęt medyczny wpłynie na rzeczywistą poprawę tego zaopatrzenia? Czy zostanie pokryte zapotrzebowanie na podstawową odzież i bieliznę do szpitali?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#BarbaraTumułka">Czy w przepisach o chorobach zawodowych uwzględniono skrzywienie kręgosłupa u stomatologów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Problem opieki zdrowotnej nad dzieckiem na wsi powinien być potraktowany jako oddzielne zagadnienie. W przedstawionych zadaniach wypadł on bardzo anemicznie. Zapowiedź powstania 20 nowych poradni to o wiele za mało. Podobnie nie można odkładać w czasie tematu rehabilitacji rolników, bo wypadkowość na wsi stale rośnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#FranciszkaGalbierzKrośniak">Minister stwierdził, że daje się zauważyć wśród młodzieży wzrost zachorowań na gruźlicę. Choć jest to wzrost na razie nieznaczny, nie można go lekceważyć. Coraz mniej jest lekarzy pulmonologów. Dzieje się tak dlatego m.in., że występują duże utrudnienia w zdobywaniu specjalizacji I stopnia w pulmonologii. Jakie działania podjęto w celu zapewnienia dopływu młodych kadr do specjalistycznych zakładów leczenia chorób płucnych i gruźlicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaHosiawa">Czy będą na wsi budowane nowe ośrodki zdrowia? Czy przewiduje się zatrudnienie w nich większej ilości pediatrów? W ośrodkach wiejskich na ogół jest tylko jeden lekarz ogólny.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#KrystynaHosiawa">Kobiety wiejskie często wypisuje się ze szpitali położniczych w dwa dni po porodzie, choć nie mają one w domu odpowiednich warunków ani dla siebie ani dla dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#HenrykRafalski">Podstawą dzisiejszych rozważań są trzy dokumenty: decyzja z października ub. r. zatwierdzająca program minimum w zakresie ochrony zdrowia, skorygowana część NPSG dotycząca służby zdrowia oraz przedłożone nam dzisiaj węzłowe zadania resortu zdrowia i opieki społecznej na 1982 r. Te trzy dokumenty są ze sobą skorelowane, są przygotowane z poczuciem odpowiedzialności. Nie towarzyszą im jednak decyzje zabezpieczenia odpowiednich środków, zapewnienia inwestycji oraz pełnego zaopatrzenia, tzn. decyzje niezależne od resortu zdrowia i opieki społecznej. Byliśmy już niejednokrotnie w takiej sytuacji, że zadania należące od naszego resortu były realizowane, a pozostałe - nie. Dlatego proponuję Komisji wystąpienie z dezyderatem w sprawie przyspieszenia decyzji rządu w zakresie rozwoju przemysłu farmaceutycznego, przemysłu środków sanitarnych i zapewnienia niezbędnych inwestycji. Gdy otrzymamy od premiera pozytywną odpowiedź na ten dezyderat, możemy uznać zadania resortu za realne. Byłoby celowe opublikowanie założeń programu minimum na łamach prasy fachowej i dziennika „Rzeczpospolita” by każdy obywatel wiedział na co może w zakresie ochrony zdrowia liczyć w r. 1982.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#HenrykRafalski">Według programu inwestycyjnego zawarte w exposé premiera z 12 lutego ub.r. trzy grupy inwestycji dla służby zdrowia miały być w 1981 r. najważniejsze: psychiatryczne, położnicze i dla lecznictwa odwykowego. W resorcie budownictwa powinien powstać odpowiedni klimat dla tych spraw. Konieczna jest koncentracja mocy na tych budowach, podobnie jak na budowach akademii medycznych, aby można było je wykończyć w 1982 r. Co kwartał Komisja spotykać się będzie w poszerzonym gronie dla omówienia tych spraw. Podkomisja pod przewodnictwem posła H. Koźniewskiej zajmie się kontrolą realizacji tych programów, które dotyczą ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#HenrykRafalski">Ministerstwo Handlu Zagranicznego pośredniczące w zaopatrywaniu służby zdrowia w zagraniczną aparaturę medyczną musi usprawnić zakupy i prawidłowo zorganizować serwis firm, w których dokonujemy zakupu sprzętu medycznego. Tylko do dwu firm użytkownik może mieć zaufanie: Simens i Bekman. Pozostała aparatura jest często niewykorzystana właśnie z braku serwisu. Poza tym zakupy są niekompletne z punktu widzenia eksploatacji. Przy ich dokonywaniu nie bierze się pod uwagę braku dostępności odpowiedniej literatury towarzyszącej, która umożliwia metodyczną eksploatację.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#HenrykRafalski">Sprawa ziołowych surowców leczniczych to w dalszym ciągu sprawa niejasna. Nie wiem, czy to prawda, że rumianek sprowadzamy z Egiptu. Wystarczą mi dane, że dewizowy wsad w produkcję leków wynosi 7% i od niego uzależnione jest aż 60% produkcji. Trzeba rozwijać krajową bazę półfabrykatów i surowców ziołowych. Komisja powinna znać w tej sprawie stanowisko resortu.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#HenrykRafalski">W Polsce maleje dochód narodowy, a wzrasta przyrost naturalny. Odczuwamy to najbardziej, bowiem działania służby zdrowia w tych warunkach załamują się. Na 1% przyrostu naturalnego powinno przypadać 2% wzrostu dochodu na rodowego.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#HenrykRafalski">Mówca prosił o informację w następujących sprawach: czy w 1981 r. skrócenie tygodnia pracy spowodowało niewykorzystanie urządzeń medycznych, a wydłużyło czas leczenia oraz jak wygląda aktualna realizacja umów społecznych i jej dalsze możliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszSzelachowski">Przemysłowa służba zdrowia należy do podstawowej opieki zdrowotnej i jako taka została ujęta w programie.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#TadeuszSzelachowski">Zagospodarowanie przejętych obiektów nie zawsze przebiega sprawnie, wiele z nich wymaga niemal budowy.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#TadeuszSzelachowski">Podwyżka cen nie stanowi zagrożenia dla leków, bowiem ich ceny znajdą się pod parasolem ochronnym.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#TadeuszSzelachowski">Nadsyłane dary resort stara się ukierunkować. Istnieją trzy listy: leki, środki opatrunkowe i półprodukty do przemysłu farmaceutycznego. Tymi listami posługujemy się w rozmowach z ofiarodawcami. Należy jednak pamiętać, że ofiarodawców jest bardzo wielu, a dary idą różnymi kanałami. Resort posiada kontrolę tylko nad tymi artykułami, które idą kanałem Cefarmu. Żaden lek nieznany nie może być dopuszczony do stosowania.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#TadeuszSzelachowski">Trudno jest dyskutować na temat tego, czy to dobrze czy źle, że ilość urodzeń zmniejsza się u nas. W roku ub. było ich o 15 tys. mniej niż w 1980 r. Można przypuszczać, że w tym roku liczba ta może być jeszcze mniejsza, sytuacja taka jest typowa w okresach kryzysu. Rząd podejmuje cały szereg przedsięwzięć, które mają zapobiec temu negatywnemu zjawisku.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#TadeuszSzelachowski">Słuszne są uwagi o konieczności większego uszczegółowienia programu ochrony zdrowia studentów. M.in. zawarto porozumienie z „Monarem” w sprawie leczenia odwykowego młodocianych narkomanów.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#TadeuszSzelachowski">Minister zdrowia wystąpił o oddanie pod zarząd resortu Akademickiego Centrum Rekreacyjnego w Zakopanym. Zgodne jest to z postulatami posłów stawianymi niejednokrotnie na posiedzeniach Komisji w sprawie integracji lecznictwa sanatoryjnego. Będzie to nadal ośrodek leczenia studentów, ale pod auspicjami resortu zdrowia. Wydaje się, że konflikt na tym tle zażegnają rygory reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#TadeuszSzelachowski">Jeżeli resort zdoła zapewnić pełną realizację przedstawionych Komisji programów operacyjnych, to możemy liczyć na znaczną poprawę działalności w zakresie ochrony zdrowia obywateli.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#TadeuszSzelachowski">Program rozwoju przemysłu farmaceutycznego zostanie przejrzany raz jeszcze, a następnie ponownie przesłany do premiera. Występują jeszcze pewne luki w zaopatrzeniu w leki, nie zawsze jest to jednak wynikiem niedostatku produkcji, a często niewłaściwej dystrybucji i gospodarki lekami. Odnotowano przypadki, że szpitale alarmowały centralę o jakiś unikalny lek, a potem okazywało się, że w aptece szpitalnej ten lek był, tylko nie trudzono się o poszukanie go. Listy niezbędnych leków były już dwukrotnie opracowywane i wysłano je do wszystkich oddziałów „Cefarmu”.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#TadeuszSzelachowski">Problemy współpracy resortu zdrowia z resortem oświaty mają być wkrótce rozpatrywane na forum Komisji. Należałoby wówczas włączyć do dyskusji i problemy innych resortów zajmujących się kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży. Przygotowujemy na ten temat niezbędne materiały.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#TadeuszSzelachowski">Słuszny jest postulat co do konieczności i celowości zorganizowania sanatorium dla matki z dzieckiem w Kołobrzegu.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#TadeuszSzelachowski">Mamy obecnie 211 domów rolnika, w których znalazło schronienie ponad 2 tys. starych ludzi. Doceniamy konieczność budowania nowych domów rolnika, ale trzeba również w pełni wykorzystać istniejące już możliwości.</u>
          <u xml:id="u-29.12" who="#TadeuszSzelachowski">Nowelizowany jest aktualnie spis chorób zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-29.13" who="#TadeuszSzelachowski">Potrzeby w zakresie produkcji specjalistycznego medycznego sprzętu pomocniczego dla rehabilitacji inwalidów są znacznie większe w stosunku do naszych możliwości. W tej chwili jednak nie stać nas na więcej.</u>
          <u xml:id="u-29.14" who="#TadeuszSzelachowski">Obecnie praca nadzoru specjalistycznego nie pomaga resortowi, a powinno być odwrotnie i dlatego mamy zamiar przeorganizować ten nadzór. Podobnie nie do przyjęcia jest obecny system specjalizacji lekarzy. Istnieje aż 86 specjalizacji. Potrzebujemy lekarzy dobrze przygotowanych, ale nie aż tak wysokospecjalizowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#HenrykRafalski">Nasza Komisja już od szeregu lat protestowała przeciwko nadmiernej rozbudowie systemu specjalizacji lekarzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszSzelachowski">W najbliższym czasie przedstawimy propozycje w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#TadeuszSzelachowski">Budowa szpitala w Koszalinie jest przewidziana w planie inwestycyjnym na 1982 r. W Kielcach budowany będzie szpital onkologiczno-dziecięcy.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#TadeuszSzelachowski">Przewiduje się rozszerzenie eksportu naszych lekarzy. Będą organizowane nowe szpitale w Libii z polską obsadą lekarską. Zdecydowano, że organizatorem tych szpitali będą ośrodki akademickie. Chcielibyśmy, ażeby dewizy wypracowane przez tych lekarzy były wykorzystane na potrzeby resortu zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#TadeuszSzelachowski">Reglamentacja waty i opasek higienicznych byłaby ostatnią reglamentacją jaką byśmy chcieli wprowadzić. Należy przypuszczać, że zapowiedziane zwiększenie produkcji tych środków higienicznych w roku bież. pozwoli jej uniknąć.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#TadeuszSzelachowski">Wydaje się, że wiele z poruszonych w dyskusji spraw można by rozwiązać bez dodatkowych nakładów. Potrzebna jest tylko rzetelna i uczciwa praca ludzi i sumienne wykonywanie obowiązków. Nie zawsze np. placówki służby zdrowia są brudne z braku środków czystości, a raczej z niewłaściwego wykonywania podstawowych obowiązków, przez personel obsługi.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#TadeuszSzelachowski">Zakłada się, że zatrudnienie większej ilości pracowników pomocniczych, pielęgniarek i rejestratorek, pozwoli na odciążenie lekarzy i na lepsze ich wykorzystanie. Jest to jeden ze sposobów, w którym upatruje się możliwości zwiększenia kadry lekarskiej. Potrzeby kadrowe terenów deficytowych powinny w roku bieżącym zostać w zasadzie rozwiązane.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#TadeuszSzelachowski">Przewiduje się dla pacjentów lecznictwa otwartego wprowadzenie swobodnego wyboru lekarza. Zobaczymy jakie będą tego efekty. Będziemy starali się w miarę możliwości zwiększyć obsadę pediatrów na wsi.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#TadeuszSzelachowski">Nie tylko poprzez rozbudowę szpitali możemy rozwiązać problemy lecznictwa psychiatrycznego. Hospitalizować należy tylko w przypadkach szczególnie ciężkich, w większości zaś trzeba chorym tym zapewnić odpowiednią atmosferę właśnie w domu.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#TadeuszSzelachowski">W zasadzie więcej sprzedajemy niż kupujemy ziół. Toteż legenda o imporcie rumianku oparta jest na sporadycznym przypadku. W jednym roku był u nas zły urodzaj i rumianek był mało aktywny, musieliśmy go więc importować z Egiptu.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#TadeuszSzelachowski">Najbardziej we wszystkich dziedzinach naszej pracy potrzebny nam jest ład, porządek i dobra organizacja. Obecny stan wojenny nie jest koniecznością, ale w wielu sprawach pomógł nam rozwiązać szereg trudnych problemów, a czasem i prostych spraw, których w normalnych warunkach nie potrafiono rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#TadeuszSzelachowski">Wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Witold Dąbrowski: Cykl budowy szpitali trwa rzeczywiście bardzo długo, bowiem przedsiębiorstwa budowlane niechętnie przyjmowały zlecenie na wykonywanie tych obiektów. Mamy przypadki kiedy budowa szpitala ciągnie się nawet 15 lat. Przypuszczamy, że reforma gospodarcza i nowy system organizacji budownictwa pozwoli nam na znaczne przyspieszenie cyklu budowy. Obecnie przedsiębiorstwo otrzymywać będzie pełne zaopatrzenie materiałowe na konkretny obiekt budowlany, znikną więc może trudności materiałowe. Ponadto przedsiębiorstwa budowlane nie będą przyjmować do realizacji obiektów nieprzygotowanych bez dokumentacji. Reforma więc stanowi pewną szansę skrócenia cyklu budowy.</u>
          <u xml:id="u-31.11" who="#TadeuszSzelachowski">Liczymy, że w roku bieżącym wszystkie obiekty planu centralnego będą zabezpieczone pod względem materiałowym. Centrum Onkologiczne jest w planie centralnym i planuje się, że pierwszy etap budowy zostanie oddany do użytku w 1983 r. Chcemy wzmocnić potencjał wykonawczy na tym obiekcie, przekażemy tam wykonawców Centrum Zdrowia Dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JerzyMitaraj">Przejmiemy serwis i postaramy się poprawić obsługę techniczną w zakresie sprzętu medycznego w „Varimexe”.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JerzyMitaraj">Dyrektor generalny w Ministerstwie Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego Bolesław Smagała: Wykonawcą wózków inwalidzkich, które nie mieszczą się w drzwiach wind jest spółdzielczość pracy. Przejmiemy kontrolę nad tą produkcją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#HenrykRafalski">Podkreślić należy konkretność zgłoszonych przez resort planów operacyjnych, mających na celu poprawę ochrony zdrowia obywateli.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#HenrykRafalski">Komisja zdrowia zabiegała od dawna o rozwiązanie szeregu spraw, niektóre z nich znalazły się w planach operacyjnych. Część spraw udało się nam załatwiać na bieżąco, niektóre jednak wymagały zabiegów wieloletnich. Dotyczy to m.in. integracji lecznictwa sanatoryjnego, problemu transportu w służbie zdrowia, określania procentowego udziału nakładów na ochronę zdrowia w dochodzie narodowym. Chciałoby się, ażeby wszystkie te sprawy załatwiane były szybciej, ale dobrze, że chociaż w wolniejszym tempie są one realizowane i że nasza Komisja w pewnej mierze przyczyniła się także do opracowania planów operacyjnego działania resortu zdrowia. Niektóre ze szczegółowych programów należałoby jeszcze ponownie przejrzeć i uaktualnić.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#HenrykRafalski">Komisja przyjęła do wiadomości przedstawioną informację.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>