text_structure.xml
50.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#HenrykPruchniewicz">Dnia 28 października 1980 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła: wstępny program rozwoju ochrony zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#HenrykPruchniewicz">W posiedzeniu udział wzięli: I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Tadeusz Rudolf, minister zdrowia i opieki społecznej Marian Śliwiński, wiceministrowie zdrowia: Józef Grenda, Ryszard Brzozowski, Tadeusz Szelachowski i Stanisław Marcinowski, wiceminister finansów Józef Gabjan i dyrektor Zespołu NIK Klemens Romanowski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#HenrykPruchniewicz">Przewodniczący komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej poseł Henryk Rafalski (ZSL) otwierając obrady zwrócił uwagę na konieczność rzeczowego skonfrontowania materiałów przedstawionych przez resort zdrowia z opinią Komisji Zdrowia, która została opracowana w oparciu o uchwały III Plenum KC PZPR. Dokument resortu zawiera jedynie plan rozwoju służby zdrowia. Brak w nim danych na temat środków, które rząd przeznacza na realizację tego planu. Punktem wyjścia w dyskusji powinno być więc rozpatrzenie programu prac resortu zdrowia na najbliższe lata w kontekście programu opracowanego w 1973 r. i przyjętego przez Sejm w 1974 r. Członkowie Komisji Zdrowia chcą wiedzieć, co zostało zrealizowane z uchwalonego 7 lat temu programu, czego nie udało się wykonać i jak ten program będzie realizowany w latach 1981–1985. Nie ma bowiem potrzeby stworzenia obecnie nowego planu pracy, ustalania nowych celów. Przewodniczący Komisji zwrócił się do ministra zdrowia, aby przedstawiony przez resort projekt został podparty konkretnymi danymi dotyczącymi środków finansowych, które rząd zamierza przeznaczyć na jego realizację.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#HenrykPruchniewicz">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem projekt programu realizacji w latach 1981–85 postanowień III Plenum KC PZPR w dziedzinie ochrony zdrowia i opieki społecznej. Jak wynika z przedstawionego dokumentu w nadchodzącym 5-leciu zostanie zapewnione przede wszystkim: 1) Zdecydowane usprawnienie działalności podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania, pracy i nauki, ze zwróceniem szczególnej uwagi na profilaktykę. 2) Poprawa warunków pobytu pacjentów i pracy personelu w szpitalach. 3) Poprawa zaopatrzenia w leki i artykuły sanitarne. 4) Intensyfikacja zwalczania chorób o znaczeniu społecznym, a zwłaszcza chorób układu krążenia i nowotworowych. 5) Rozwój świadczeń pomocy społecznej w środowisku zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#HenrykPruchniewicz">Według prognozy rozwoju ludności (z 1980 r.) na koniec 1985 r. liczba ludności Polski oscylować będzie w granicach 37,3 mln osób. Nadal maleć będzie udział ludności wsi z 41,3% w roku 1980 do 38,7% w 1985 r. Przyrost naturalny będzie o 176 tys. osób mniejszy niż w latach 1976–80. Zmniejszy się współczynnik urodzeń z 19,2 do 17,5. Wzrośnie współczynnik zgonów z 9,2 do 9,6. Przeciętne dalsze trwanie życia będzie nadal stopniowo wydłużać się do osiągnięcia nieco ponad 70 lat dla mężczyzn i ponad 75 lat dla kobiet w r. 1990. W strukturze ludności według wieku zarysuje się wzrost liczebności dzieci w wieku od 0–15 lat oraz grupy ludzi w wieku poprodukcyjnym. Zmaleje natomiast udział ludności w wieku produkcyjnym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#HenrykPruchniewicz">Aktualną sytuację zdrowotną w Polsce cechuje generalna poprawa. Obniża się, dziś jeszcze wysoka, umieralność niemowląt, której współczynnik w 1979 r. wyniósł 21,3 zgodny na 1000 urodzeń żywych. Jednak na tle Europy, sytuacja ta kształtuje się nadal niekorzystnie i powinna ulegać poprawie. Zmniejsza się umieralność dzieci w wieku 0–4 lata.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#HenrykPruchniewicz">Praktycznej likwidacji uległo szereg ostrych chorób zakaźnych. W najbliższej przyszłości nastąpić powinna poprawa sytuacji epidemiologicznej tych chorób, przeciwko którym stosuje się masowe szczepienia ochronne oraz skuteczne metody leczenia lekami przeciwbakteryjnymi. Trudno natomiast ocenić w jakim stopniu opanowane zostaną choroby zakaźne pochodzenia wirusowego (np. wirusowe zapalenie wątroby). Niepokojącym zjawiskiem są zakażenia wewnątrzszpitalne, szczególnie w oddziałach położniczych i noworodkowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#HenrykPruchniewicz">O ile nie nastąpi radykalna poprawa stanu sanitarnego zakładów żywienia zbiorowego oraz higieny przy produkcji rolnej i hodowlanej (głównie mleka), a także w przetwórstwie i magazynowaniu żywności występować będą zatrucia pokarmowe. Wśród grupy chorób o znaczeniu społecznym na pierwsze miejsce wysuwa się choroby układu krążenia i choroby nowotworowe. Zagadnieniem zdrowotnym będą nadal przewlekłe niespoiste choroby układu oddechowego. Zmniejszać się będzie rozprzestrzenianie gruźlicy. Zapadalność na nią powinna w roku 1985 obniżyć się do 50–40 zachorowań na 100 tys. mieszkańców a umieralność od 2,0–0,5 na 100 tys. Nadal poważnym problemem będzie alkoholizm i choroby weneryczne. Należy liczyć się ze wzrostem chorób psychicznych i układu nerwowego, wypadków zatruć i urazów oraz poparzeń.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#HenrykPruchniewicz">Realizacja głównych celów programu wsparta będzie przedsięwzięciami dotyczącymi doskonalenia funkcjonowania całości służby zdrowia - a więc podstawowej opieki lekarskiej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i lecznictwa zamkniętego. Zmodyfikowaniu ulegnie system planowania zatrudniania. Wzmożony będzie nadzór sanitarny. Zwiększy się liczbę wizytacji Sanepid. Rozszerzy się także działania oświatowe i dydaktyczno-wychowawcze, prowadzone przez PCK, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, TKKF, LOK, organizacje młodzieżowe i inne.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#HenrykPruchniewicz">W dziedzinie podstawowej opieki zdrowotnej zostanie zapewniona niezbędna liczba lekarzy, dentystów, pielęgniarek i pracowników sanitarnych, zgodnie z ustalonymi normami. Dla poprawy sytuacji lokalowej przychodni rejonowych w miastach, szerzej wykorzystane zostaną propozycje spółdzielczości mieszkaniowej. Dostosuje się godziny pracy lekarzy do potrzeb ludności, poszerzy zakres informacji, wzrośnie liczba domowych wizyt lekarskich i pielęgniarskich. Konsekwentnie wzmacniana będzie funkcja koordynacyjna lekarza rejonowego we wszystkich poczynaniach diagnostyczno-terapeutycznych prowadzonych wobec pacjenta. Zakończy się integrację pediatryczno-szkolną, zorganizuje dalsze 300 poradni dla kobiet w gminnych ośrodkach zdrowia. W przemysłowej służbie zdrowia ulegnie poprawie obsada stanowisk lekarzy przemysłowych oraz zwiększy się nadzór nad BHP.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#HenrykPruchniewicz">W ochronie ludności rolniczej kontynuować się będzie organizowanie pełnoprofilowych gminnych ośrodków zdrowia tak, aby na koniec 1985 roku placówki te były w 70% gmin. Wzrośnie także w gminach liczba aptek, gabinetów stomatologicznych, środków transportu oraz sieci radiotelefonicznej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#HenrykPruchniewicz">Główny nurt pracy kierowany będzie na działalność profilaktyczną wśród pracowników przemysłu i rolnictwa, noworodków i niemowląt, dzieci i młodzieży oraz kobiet ciężarnych. Dla rozwinięcia tej działalności zakłada się przebadanie coroczne co najmniej 10 mln osób pod kątem gruźlicy, chorób krążenia oraz nieswoistych chorób układu oddechowego, Wdrażane będą stopniowo przeglądowe badania populacji w wieku 40, 45 i 50 lat.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#HenrykPruchniewicz">Uzyskanie zdecydowanej poprawy w szpitalnictwie wymagać będzie poważnego zwiększenia bazy materialnej, koncentrowania sprzętu i kadr w dużych pracowniach i zakładach diagnostycznych oraz zapewnienia lepszego wyposażenia w aparaturę i sprzęt medyczny.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#HenrykPruchniewicz">Celem zaspokojenia niezbędnych potrzeb, konieczny jest coroczny wzrost o 12% dostaw leków i artykułów sanitarnych. Zapewnione to zostanie przez zwiększenie krajowej produkcji leków i artykułów sanitarnych, dzięki rozbudowie i modernizacji przemysłu farmaceutycznego i oparciu produkcji leków w większym stopniu o własne surowce i syntezy. Zwiększone także zostaną nakłady na import surowców i farmaceutyków. Rozbudowana będzie sieć aptek z 3.304 w 1980 r. do 3.700 w roku 1985 r.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#HenrykPruchniewicz">Zwalczanie chorób układu krążenia oparte będzie o wieloletni program opracowany przez resort. W każdym woj. szpitalu zespolonym i ZOZie zostanie utworzony oddział lub łóżka intensywnej opieki medycznej. Wyposaży się w nowoczesną aparaturę diagnostyczną i leczniczą poradnie i oddziały kardiologiczne. Rozwinięta będzie działalność uczelnianych instytutów kardiologii akademii medycznych w Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz zorganizowane nowe instytuty w Gdańsku i Lublinie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#HenrykPruchniewicz">Walka z chorobami nowotworowymi opiera się na postanowieniach programu rządowego przyjętego w 1975 r. Kontynuowana będzie budowa Centrum Onkologii w Warszawie oraz rozbudowa ośrodków regionalnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#HenrykPruchniewicz">Zapewni się pomoc wzrastającej liczbie osób w wieku podeszłym. Nastąpi dalszy rozwój sieci punktów PCK i opieki nad chorym w domu, tak aby na koniec 1985 r. liczba chorych objętych opieką punktów wzrosła do 75 tys. osób (w br. 49 tys. osób). Przewiduje się wzrost liczby miejsc w domach opieki społecznej. Będą powstawały dalsze wiejskie domy rolnika (w br. 190 takich domów). Będzie także rozwijana rehabilitacja zawodowa.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#HenrykPruchniewicz">W działalności badawczej w latach 1981–85 główna uwaga skierowana będzie na zwiększanie udziału nauk medycznych w doskonaleniu praktycznej działalności służby zdrowia. Usprawnione zostaną dotychczasowe metody wprowadzania do praktyki leczniczej wyników badań naukowych i wniosków wdrożeniowych wynikających z prac badawczych. Kontynuowane będą prace badawcze w kluczowych problemach medycyny. Szerzej wykorzysta się możliwości wynikające ze współpracy z zagranicą. Podejmie się bardziej zdecydowane przeciwdziałania naruszaniu etyki zawodowej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#HenrykPruchniewicz">W ciągu najbliższych 5-ciu lat liczba absolwentów AM wyniesie 28,2 tys., co pozwoli w r. 1985 osiągnąć w zatrudnieniu lekarzy wskaźnik 22,3 na 10 tys. ludności, lekarzy dentystów - wskaźnik 5,8 na 10 tys. ludności oraz farmaceutów - wskaźnik 5,7 na 10 tys. ludności. W polityce rozmieszczania kadr będzie konsekwentnie przestrzegana zasada preferowania województw deficytowych. W rezultacie tych działań do końca 1985 r. wszystkie województwa odczuwające niedobory kadrowe powinny osiągnąć wskaźnik co najmniej 13 lekarzy i 3 stomatologów na 10 tys. ludności. W latach 1981–85 przybędzie łącznie 108 tys. absolwentów średnich szkół medycznych, co pozwoli w 1985 r. osiągnąć wskaźnik zatrudnienia średniego personelu medycznego 59 na 10 tys. mieszkańców. Doskonalony będzie nadzór resortowy nad szkolnictwem medycznym, zwłaszcza w dziedzinie kształtowania sieci szkolnej, utrwalania planów i programów nauczania.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#HenrykPruchniewicz">Dla wykonania postanowień uchwały Ⅷ Zjazdu Partii przeznaczy się na inwestycje w służbie zdrowia w przyszłej 5-latce 50 mln zł, a ponadto realizowane będą inwestycje pozalimitowe finansowane głównie z NFOZ. Lecznictwo otrzyma 25–30 tys. łóżek w szpitalach ogólnych, klinicznych i zakładach psychiatrycznych, 5 tys. miejsc w domach pomocy społecznej, 110 przychodni, 200–250 ośrodków zdrowia na wsi, 4–4,5 tys. miejsc w żłobkach. Usprawniona będzie gospodarka remontowa. W latach 1976–80 na remonty kapitalne wydano 11,7 mld zł. W latach 1981–85 środki na ten cel zostaną zwiększone. Zakłada się, że w roku 1985 co najmniej 50% robót remontowo-budowlanych wykonywać się będzie systemem gospodarczym przez brygady remontowo-budowlane służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#HenrykPruchniewicz">Niezbędne potrzeby lecznictwa w dziedzinie aparatury i sprzętu ustalone według cen z roku 1980 wynoszą na lata 1981–85 wartość 48,1 mld zł. Zakłada się uzyskanie łącznego pokrycia potrzeb przede wszystkim z produkcji krajowej. Import z krajów II obszaru płatniczego będzie przeznaczony na uzupełniające zaopatrzenie w artykuły i materiały podstawowe do czasu rozwinięcia produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#HenrykPruchniewicz">Wzrośnie liczba samochodów przeznaczonych dla służby zdrowia. Zakończy się organizację pełnej sieci radiołączności, w tym w pierwszej kolejności w wiejskich ośrodkach zdrowia i przychodniach rejonowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#HenrykPruchniewicz">Zapewnienie realizacji zadań wynikających z uchwały III Plenum KC PZPR wymaga odpowiednich nakładów finansowych, jak również oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami. Przewidywane nakłady na bieżącą działalność lecznictwa uwzględniać będą przede wszystkim sfinansowanie bazy lokalowej, zapewnienie funduszu płac, wzrostu kosztów utrzymania placówek służby zdrowia, poprawy jakości świadczeń, zapewnienia niezbędnych środków na zasiłki i pomoc w naturze oraz na środki ortopedyczne.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#HenrykPruchniewicz">Biorąc pod uwagę przyrost obiektów służby zdrowia, modernizację i intensyfikację opieki zdrowotnej, liczba zatrudnionych w resorcie wzrośnie o 130–100 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#HenrykPruchniewicz">Uzupełniającą informację przedstawił minister zdrowia i opieki społecznej Marian Śliwiński: Przewiduje się, że dostawy wyrobów farmaceutycznych i artykułów sanitarnych w asortymentach i ilości uzgodnionych z resortem zdrowia osiągną w 1981 r. wartość 27,6 mld zł i wzrosną sukcesywnie do 1985 r. do 41 mld zł tj. o 48,6%. Prezydium Rządu rozpatrzy jeszcze w tym roku program rozwoju i rekonstrukcji przemysłu farmaceutycznego na lata 1981–1985 tak, aby zabezpieczyć realność dostaw leków i zapewnić wyeliminowanie istniejących braków i niedoborów. Minister energetyki i energii atomowej zostanie zobowiązany do zapewnienia w ramach zakupów gestyjnych z krajów II obszaru płatniczego izotopów dla potrzeb służby zdrowia o wartości - 3,2 mln zł dew. w 1981 r. oraz 6,5 mln zł dew. w 1985 r.: Ministerstwa: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Hutnictwa, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Przemysłu Chemicznego oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu zapewnią dostawy surowców i opakowań dla producentów wyrobów farmaceutycznych i artykułów sanitarnych w wielkościach niezbędnych do wykonania planów produkcji leków, artykułów sanitarnych i zbioru oraz przerobu krwi.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#HenrykPruchniewicz">W celu nadania produkcji leków i artykułów sanitarnych rzeczywistego priorytetu - wielkości dostaw tych wyrobów oraz środki niezbędne dla ich realizacji zostaną wyodrębnione w planie pięcioletnim.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#HenrykPruchniewicz">Import leków gotowych i artykułów sanitarnych z krajów I obszaru płatniczego osiągnie w 1981 r. wartość 400 mln zł dew. i będzie sukcesywnie wzrastał do 500 mln zł dew. w 1985 r. Zwiększy się również import z II obszaru płatniczego (200 mln zł dew. w 1981 r. wzrastając do poziomu 250 mln zł dew. w 1985 r). Dynamika wzrostu importu wyniesie więc 25% w ciągu 5 lat.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#HenrykPruchniewicz">Właściwi ministrowie zostaną zobowiązani do zapewnienia w latach 1981–1985 realizacji dostaw materiałów, narzędzi, sprzętu i aparatury medycznej w ilościach i asortymentach określonych przez ministra zdrowia i opieki społecznej o wartości 35.100 mln zł, w tym 6.800 mln zł w roku 1981, według cen zbytu w roku 1980. Będzie to w porównaniu z obecną pięciolatką blisko 3-krotny wzrost. W razie braku możliwości dostaw w ustalonych ilościach i asortymentach właściwi ministrowie będą zobowiązani zapewnić uzupełnienie brakujących dostaw z importu w ramach resortowych planów importu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#HenrykPruchniewicz">Celem zabezpieczenia planowanych dostaw minister przemysłu maszynowego, jako koordynator produkcji materiałów, narzędzi, sprzętu i aparatury medycznej, w uzgodnieniu z ministrem zdrowia i opieki społecznej przedstawi jeszcze w tym roku Prezydium Rządu program rozwoju produkcji materiałów, narzędzi, sprzętu i aparatury medycznej.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#HenrykPruchniewicz">Projekt uchwały zapewnia ministrowi zdrowia i opieki społecznej przydział limitów dewizowych na uzupełniający import wyrobów techniki medycznej w latach 1981–85 w wysokości 600 mln zł dew. z I obszaru płatniczego i 480 mln zł dew. z II obszaru płatniczego. W roku 1981 odpowiednio 154 mln zł dew. i 85 mln zł dew.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#HenrykPruchniewicz">Wzrosną także przydziały samochodów dla potrzeb służby zdrowia. Przewiduje się corocznie dostawy:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#HenrykPruchniewicz">- 3.000 samochodów osobowych dla sprzedaży pracownikom podstawowej opieki zdrowotnej, częściowo w systemie sprzedaży ratalnej,</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#HenrykPruchniewicz">- 3.000 samochodów sanitarnych różnych typów,</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#HenrykPruchniewicz">- 600 samochodów dostawczych różnych typów i 150 samochodów ciężarowych,</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#HenrykPruchniewicz">- 30 ambulansów samochodowych do badań radiofotograficznych,</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#HenrykPruchniewicz">- 30 cystern samochodowych do paliwa płynnego.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#HenrykPruchniewicz">Służba zdrowia otrzymywać będzie również rocznie 10 samolotów i śmigłowców sanitarnych oraz 1800 radiotelefonów.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#HenrykPruchniewicz">Nadany zostanie priorytet dostaw na rynek krajowy farmaceutyków i artykułów medycznych niezbędnych dla służby zdrowia. Minister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej oraz ministrowie, którym podlegają zakłady produkujące leki, artykuły sanitarne, materiały, narzędzia, sprzęt i aparaturę medyczną, zostaną zobowiązani do każdorazowego uzgodnienia z ministrem zdrowia i opieki społecznej rocznych planów eksportu wymienionych wyrobów i artykułów.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#HenrykPruchniewicz">Na podstawie wykonania planu inwestycyjnego resortu w latach 1976–79 i przewidywanego wykonania br. szacuje się, że plan inwestycyjny przyszłej 5-latki wykonany będzie w cenach porównywalnych z 1978 r. w wysokości 38,5 mld zł w inwestycjach limitowanych. Ponadto realizuje się inwestycje poza limitowe o wartości ponad 6,5 mld zł. Udział środków NFOZ w finansowaniu inwestycji resortu wyniesie ok. 22%. Przewidywane ważniejsze efekty to: 20 tys. łóżek szpitalnych, 1,5 tys. łóżek w zakładach psychiatrycznych, 3,2 tys. miejsc w domach pomocy społecznej, 195 przychodni i 270 ośrodków zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#HenrykPruchniewicz">Przewidywane w programie nakłady inwestycyjne na lata 1981–85 w wysokości 50 mld zł na inwestycje limitowe wzrastają w stosunku do przewidywanego wykonania bież. 5-latki o ok. 30%. Ze środków tych 35 mln zł przeznaczone będzie na inwestycje, 10 mld zł na zakup sprzętu i aparatury dla czynnych jednostek służby zdrowia, 5 mld zł na inwestycje nowo rozpoczynane, 1,5 mld zł na modernizację bazy, 1 mld zł na rozpoczęcie budowy przynajmniej 10 nowych szpitali, 1,5 mld zł na budowę domów pomocy społecznej oraz 1 mld zł na pozostałe inwestycje.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#HenrykPruchniewicz">Inwestycje pozalimitowe (6,4 mld zł) to zakończenie budowy CZD, ośrodków zdrowia, przychodni i żłobków finansowanych w dużej mierze z tego funduszu. Aby program inwestycji tych mógł być zrealizowany, należy zwiększyć górną granicę wartości kosztorysowej inwestycji dopuszczonych do realizacji ponad limity, finansowanych ze środków NFOZ z kwoty 10 mln zł do co najmniej 15 mln zł. Zakłada się, że udział środków społecznych NFOZ w założonym planie wyniesie ponad 30%.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#HenrykPruchniewicz">Szacuje się, że na koniec 1985 r. będzie w budowie ok. 17 tys. łóżek w szpitalach, które będą stanowiły efekty lat 1986–90. Pełna realizacja założonego programu wymaga zabezpieczenia przez władze terenowe ok. 23% limitów inwestycyjnych określanych dla urzędów wojewódzkich na lata 1981–85 oraz pełnej realizacji zadań przez budownictwo w poszczególnych latach planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#HenrykPruchniewicz">Uściślone nakłady finansowe na bież. działalność lecznictwa pozwolą sfinansować zakupy leków i podnieść normy na leczenie w szpitalach do 1500 zł w roku przyszłym i 2200 zł w roku 1985. Zapewnią wzrost norm żywieniowych w roku 1981 w szpitalach do 44 zł, w domach pomocy społecznej do 38 zł oraz umożliwią ich dalsze podnoszenie w latach następnych w zależności od ruchu cen. Przyznane środki finansowe zapewnią ponadto w przyszłym roku możliwość wydatkowania 28 tys. zł na 1 łóżko w szpitalach i 13 tys. zł na miejsce w domach pomocy społecznej z sukcesywnym ich wzrostem do r. 1985 do 33 i 15 tys. zł w cenach porównywalnych, a także dostarczą pieniędzy na awanse i dodatki obligatoryjne w działach ochrony zdrowia oraz na pomoc społeczną w wysokości co najmniej 5% rocznie. Otrzymane środki finansowe przeznaczy się także na przyrost zatrudnienia w latach 1981–85.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BożenaHagerMałecka">Uczestnicząc w posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, stwierdziłam, że rząd ma obecnie możliwości zabezpieczenia potrzeb służby zdrowia w dwóch sprawach, a mianowicie: leków i żywienia chorych. Jeśli chodzi o leki, to w pierwszych dniach listopada br., Bank Handlowy przeznaczy określone kwoty na zakup leków za granicą. Sprawa stawek żywieniowych będzie uregulowana w najbliższych miesiącach, z tym że stawki te będą rosły proporcjonalnie do wzrostu kosztów utrzymania chorych w szpitalach od roku 1982.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BożenaHagerMałecka">Na posiedzeniu Komisji Planu poruszyłam dwie bardzo ważne dla lecznictwa sprawy. Wskazałam na potrzebę dokonania inwentaryzacji inwestycji w służbie zdrowia do 31 grudnia br. i w jej wyniku podjęcie decyzji, które budowy należy realizować, a które trzeba wstrzymać. Zwróciłam też uwagę na konieczność zniesienia limitu ograniczającego korzystanie z usług gospodarki nieuspołecznionej przez służbę zdrowia. Otrzymałam obietnicę, że te dwie sprawy będą rozpatrywane. Czy jest sens abyśmy obecnie występowali z programem służby zdrowia na plenarnym posiedzeniu Sejmu? Czy nie lepiej odłożyć przedstawienie programu resortu do czasu, kiedy będziemy mogli właściwie planować, znając konkretne możliwości realizacji podjętych zamierzeń?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Minister Śliwiński mówił o sprawach na dziś i na jutro naszego lecznictwa. Program, którego projekt mamy omawiać został posłom dostarczony kilka godzin temu. Zachodzi pytanie jak ustosunkowuje się rząd do przedstawionej mu opinii Komisji Zdrowia. Jak na tle tej opinii ma się kształtować realizacja programu resortu. Uważam, że dzisiaj powinniśmy skupić się nad ustaleniem tego, co musi być zrealizowane bardzo szybko. Proponuję dyskusję nad projektem programu zdjąć z tematu dzisiejszych obrad. Moim zdaniem bowiem rząd powinien ten program skonfrontować z opinią Komisji i ustalić linię programową na plenarne posiedzenie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przedstawiony nam przez resort dokument zawiera wiele niedomówień i nieścisłości. Skąd na przykład wiadomo, że będzie spadał wskaźnik śmiertelności niemowląt, skoro warunki w szpitalach na oddziałach noworodkowych są coraz trudniejsze. Skąd wiadomo, że zmniejszymy występowanie wielu chorób wirusowych, skoro wiadomo, że rośnie zastraszająco wszawica, świerzbica i podobne choroby pasożytnicze. Trzeba społeczeństwu przedstawić program spójny z jego potrzebami oraz z programem rządu. Korzystając z okazji zwracam się do ministra Śliwińskiego z prośbą, aby nie powtórzyły się tego typu audycje telewizyjne jak ta, w której występował dyr. Jerzy Kamiński. To była po prostu antypropaganda działania służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HalinaKoźniewska">Wiele problemów poruszanych w programie przedstawionym przez resort koliduje z faktyczną sytuacją w służbie zdrowia. Chodzi o wzrost umieralności ogólnej, wzrost umieralności niemowląt, stan zdrowia młodzieży, gruźlicę, alkoholizm itd. Jakie mamy gwarancje, że będzie więcej ośrodków zdrowia, że będzie więcej lekarzy na wsiach, że będzie więcej aparatury. Wszystkie niemal założenia programu resortu są bez pokrycia. Trzeba bowiem najpierw, przed planowaniem zamierzeń, dokonać bilansu potrzeb i środków, jakimi dysponuje służba zdrowia. Stawiam wniosek popierający opinię, że nie jesteśmy przygotowani do stawiania programu służby zdrowia na forum sejmowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StefanBołoczko">Nie ma żadnej gwarancji, że w dziedzinie podstawowej opieki zdrowotnej coś zmieni się na lepsze. Od 20 już lat przecież czekamy na prawidłowe rozmieszczenie kadr. Jeżeli mówimy o poprawie jakości świadczeń i przewidujemy przy tym minimalny wzrost środków finansowych na taką poprawę, to o czym mamy dyskutować? Wiadomo przecież, że bez dofinansowania podstawowej opieki zdrowotnej niczego nie zmienimy na lepsze. Powinniśmy natomiast zmienić zasady wydatkowani środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Powinniśmy szerzej wyjaśniać społeczeństwu na jakie cele przeznaczone są te społeczne pieniądze. Potrzebne jest także zniesienie limitów na wykorzystanie gospodarki nieuspołecznionej w służbie zdrowia. Pieniądze z NFOZ trzeba dziś przeznaczać na remonty i na zakup pojedynczych aparatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HelenaJagiełowiczGawle">W programie resortu są niedomówienia jeśli chodzi o zaopatrzenie w leki. 12% rocznego wzrostu zaopatrzenia w leki pokryje zaledwie w 85% potrzeby kraju. Wiemy przy tym, że zapotrzebowanie na lekarstwa będzie wzrastać i w tym kontekście 12% wzrostu tym bardziej nie pokryje potrzeb. Chyba że założymy ten wzrost roczny od podstawy pełnego pokrycia. Trzeba za podstawę przyjmować nie wskaźniki wartościowe, lecz ilości i asortyment. Nieprędko nastąpi poprawa w zaopatrzeniu w leki, sądzę, że dopiero po roku 1985. W chwili obecnej podejmujemy przecież działania doraźne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AlojzyLangner">W informacji resortu jest kilka niepokojących stwierdzeń. Np. ocena sytuacji demograficznej. Czy to jest normalne, że resort zakłada, iż będzie nas umierało więcej? Można częściowo zgodzić się z opinią, że trudno opanować choroby wirusowe. Dlaczego jednak nie można opanować zatruć pokarmowych. Od 1950 r. obowiązuje ustawa o higienie żywności i żywienia. Ustawa ta w ogóle nie jest realizowana, nie ma do niej przepisów wykonawczych. Sanepid nie sprawdza stanu sanitarnego mleka. Żeby nasze mleko było zdrowe, zdatne do picia przez dzieci, nie trzeba przecież miliardów złotych, a jedynie wydania odpowiednich przepisów sanitarnych i następnie konsekwentnego ich przestrzegania. Trudno również pogodzić się ze wzrostem liczby zachorowań na gruźlicę. Dlaczego nie podejmujemy konkretnych działań w sprawie zwalczania gruźlicy, znana jest przecież farmakologia oraz terapia tej choroby.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HannaBuśko">Popieram wypowiedzi moich przedmówców. Dokument przedstawiony nam przez resort jest hasłowy, nie satysfakcjonuje, nie daje gwarancji realizacji. Chciałam zapytać pana ministra kiedy zostały ustalone dane liczbowe. Suma przeznaczona na potrzeby resortu jest bardzo duża, a o ile nam wiadomo, rząd nie przydzieli służbie zdrowia takich kwot z budżetu państwa, które umożliwią realizację wszystkich zadań. W jaki sposób resort zamierza podjąć problem deontologii i etyki lekarskiej? Czy zostaną reaktywowane katedry deontologii w akademiach medycznych? Czy podejmie się decyzje o zablokowaniu etatów w ośrodkach akademickich na rzecz ich przekazania deficytowym województwom. Uważam, że do posiedzenia Sejmu powinniśmy się lepiej przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StefanMarkowski">Nie jestem specjalistą z dziedziny, o której dyskutujemy, ale przekażę uwagi wynikające z odczucia społecznego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StefanMarkowski">W zakresie walki z alkoholizmem prowadzimy niewłaściwą politykę. Drogo leczymy skutki, a nie zwalczamy przyczyn tej groźnej plagi społecznej. Dzisiaj alkohol jest właściwie wszędzie dostępny. Nawet w wolne soboty są sklepy, gdzie można wypić wódkę bez zakąski. Jestem majstrem, pracuję z młodymi ludźmi, obserwuję jak w dni wypłat głównie ich wydatkiem jak i innych robotników jest alkohol. Wydaje się, że powinien obowiązywać zakaz sprzedaży alkoholu w dni wypłat oraz w wolne soboty.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StefanMarkowski">Połowa wypadków przy pracy spowodowana jest złą jakością maszyn i niedostosowaniem ich do potrzeb. Dotyczy to nie tylko maszyn starych, lecz również nowoczesnych. Przemysłowa służba zdrowia powinna przekazywać swoje uwagi w tej sprawie, zapobiegło by to powstawaniu wielu chorób zawodowych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#StefanMarkowski">Niektóre resorty wprowadziły „14-tą pensję” dla pracowników, którzy nie chorowali w ciągu roku. Skutki takiej polityki są często nieobliczalne. Pracownik np. chory na grypę nie idzie do lekarza, a potem cierpi na choroby będące już skutkiem niewyleczonej grypy. Jedną z tych chorób jest gruźlica, której ilość przypadków w ostatnim okresie czasu zwiększyła się.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WacławAuleytner">Dzisiejsza dyskusja ma zdecydować, czy odbędzie się sejmowa debata na temat ochrony zdrowia. Na debacie tej powinniśmy jasno odpowiedzieć naszym wyborcom jakie są perspektywy rozwoju opieki zdrowotnej w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WacławAuleytner">Komisja poświęciła wiele godzin na opracowanie opinii w tej sprawie, ale niestety, nie została ona wzięta pod uwagę przez resort zdrowia przy opracowywaniu przedstawionego nam dzisiaj programu. Wprawdzie minister powiedział, że wiele problemów podaje tylko w sposób hasłowy, zostały one rozszerzone pewnymi uzupełnieniami cyfrowymi, ale wszystko to nie stanowi jasnej koncepcji i wymaga jeszcze wielu przemyśleń i dopracowań i dlatego uważam, że powinniśmy wnioskować odłożenie debaty sejmowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#UrszulaPłażewska">Zgadzam się z wnioskami w sprawie przełożenia debaty sejmowej. Nie możemy prezentować społeczeństwu niedopracowanego do końca programu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#UrszulaPłażewska">Przedstawiona informacja resortu zawiera cały szereg niedomówień i niejasności. Podajemy np. w cyfrach bezwzględnych przyrost łóżek szpitalnych, a nie bierzemy równocześnie pod uwagę jakie ubytki powstaną wskutek konieczności wyłączenia niektórych starych budynków szpitalnych, nie podajemy jakie środki przeznaczymy na renowację szpitali. W programie tym nie znajdujemy odpowiedzi, czy wreszcie będą zapewnione łóżka szpitalne na leczenie alkoholików, co przewiduje się w ustawie o zwalczaniu alkoholizmu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#UrszulaPłażewska">W swoim czasie powołano Zjednoczenie „Budopol”, które miało zajmować się tylko wznoszeniem budynków specjalnych, m.in. szpitali. W rzeczywistości nie spełnia ono swoich zadań, a w przedstawionym programie nic się nie mówi w jaki sposób zapewnimy moce wykonawcze dla realizacji inwestycji służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#UrszulaPłażewska">Niedostateczna jest również odpowiedź na pytanie, czy jesteśmy w stanie i w jakim stopniu zapewnić opiekę nad ludźmi niepełnosprawnymi w miejscu zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#UrszulaPłażewska">Program zawiera tylko cyfry bezwzględne planu budowy miejsc w żłobkach z funduszów zakładów pracy. Nie ma tam natomiast odpowiedzi, gdzie budowane będą żłobki, czy w osiedlach czy też przy zakładach pracy. Społeczeństwo żąda rozbudowy żłobków osiedlowych, gdyż matki nie chcą wozić małych dzieci do odległych miejsc. Nie jesteśmy również zainteresowani rozbudową przychodni międzyzakładowych. Jeżeli nie ma możliwości organizowania ich bezpośrednio przy zakładzie pracy, to lepiej już rozbudowywać przychodnie rejonowe, gdzie dostęp z miejsca zamieszkania jest zawsze łatwiejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanSłomski">Przy prezentowaniu programu działania na najbliższe lata, należałoby przede wszystkim rozliczyć się z realizacji zadań w zakresie ochrony zdrowia w bieżącym 5-leciu. Jasno trzeba powiedzieć, co zostało wykonane, a co nie i dlaczego. Dokładnie rozliczyć się trzeba z wydatków realizowanych z Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Na spotkaniach z wyborcami słyszy się wiele zastrzeżeń co do celowości ponoszonych wydatków z tego Funduszu i brak dokładnego rozliczenia spowodować może zmniejszenie składek społecznych na ten cel.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanSłomski">Program przedstawiony przez resort zdrowia oparty był o III Plenum KC PZPR z czerwca br. które poświęcone było sprawom ochrony zdrowia społeczeństwa. Jest to zatem program zbyt optymistyczny, dziś ujawniliśmy cały szereg niedociągnięć i realiów, które muszą być wzięte pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanSłomski">Nie możemy już mówić ogólnikami, że należałoby coś zrobić. Podawać trzeba konkrety, mające pokrycie w wykonawstwie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanSłomski">Przemyślenia wymaga struktura organizacyjna służby zdrowia. Słyszy się wiele głosów krytycznych na ten temat. Padają wnioski o likwidację zbyt rozbudowanego aparatu ZOZ-ów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RomanStachoń">Słusznie wskazywano w dyskusji, że przed przedstawieniem nowego programu działania, należałoby przede wszystkim rozliczyć się z tego, co dotychczas zostało zrobione.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RomanStachoń">W przedstawionych Komisji przez resort zdrowia planach nie uwzględnia się postulatów zawartych w opinii Komisji, a program oparty jest tylko o wyniki III Plenum KC PZPR. Opracowany on jest tak, jak gdyby w międzyczasie nic się nie działo. Wnioskować należy przedstawienie Komisji nowego opracowania, uwzględniającego wnioski zawarte w opinii Komisji, jak i realia życia dzisiejszego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JózefaMatyńkowska">Opracowanie resortu jest kontynuacją radosnej twórczości, opartej na optymistycznych wskaźnikach, które na pewno nie zostaną osiągnięte, gdyż nie ma zapewnionych warunków dla ich wykonania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JózefaMatyńkowska">Domagać należy się, ażeby przedsiębiorstwo „Budopol” wykonywało te zadania, do których zostało powołane.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JózefaMatyńkowska">Wnioski w sprawie odroczenia debaty sejmowej są słuszne. Materiały na posiedzenie muszą być dobrze przygotowane, przedstawić musimy społeczeństwu jasny program, który ma szanse realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AnnaPławska">Zaprezentowane przez resort materiały oparte są o wyniki III Plenum KC PZPR, a jesteśmy przecież po VI Plenum. Na posiedzeniu Komisji we wrześniu br. przedstawiłam postanowienia zawarte w załączniku do porozumienia gdańskiego, a dotyczące m.in. problemu rozwoju służby zdrowia i ochrony zdrowia społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AnnaPławska">Cały szereg wskaźników zaprezentowanych przez resort w dzisiejszym opracowaniu stanowi tylko pobożne życzenia, gdyż nie ma warunków dla ich realizacji. W opracowaniu mówi się o zmniejszeniu wskaźnika umieralności niemowląt, o poprawie opieki nad matką i dzieckiem, o zahamowaniu chorób układu oddechowego i układu krążenia. Jak tego wszystkiego dokonamy, jeżeli brak jest podstawowych leków dla dzieci, m.in. witaminy D, jeżeli niedostateczna jest sieć żłobków i przedszkoli, a w placówkach tych brak jest lekarzy. W stosunku do 1970 r., przynajmniej na terenie woj. gdańskiego, nastąpił regres w zakresie opieki nad dzieckiem.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AnnaPławska">Nawiązując do wspomnianej „14-tej pensji”, poseł stwierdziła, że taką praktykę stosuje się również do lekarzy i pielęgniarek i przyznaje się im wyższą premię kwartalną, jeżeli w ciągu tego kwartału nie chorowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#HalinaSkibniewska">Jak wynika z dyskusji nie jesteśmy przygotowani do podjęcia plenarnej debaty na temat ochrony zdrowia społeczeństwa. Taką opinię przekażę Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#HalinaSkibniewska">Słusznie podkreślano w dyskusji, że program jaki powinniśmy przedstawić społeczeństwu w debacie plenarnej powinien ukazywać wielostronne działania i opierać się o realne możliwości. Nie może to być tylko magia cyfr, nie znajdująca żadnego odniesienia w konkretnych możliwościach i mocnego oparcia w realiach życia. Konieczne jest również zapewnienie stałej kontroli nad realizacją programu. Do uczestnictwa w realizacji tego programu mobilizować trzeba jak najszersze kręgi społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#HalinaSkibniewska">W przedstawionym przez resort planie prezentuje się tylko cyfry, a nie odpowiada na konkretne pytania. Czy np. jeżeli wybudujemy zaplanowaną ilość żłobków, to zabezpieczone będą wszystkie potrzeby w tym zakresie. Czy w planie rozbudowy placówek socjalnych dostatecznie uwzględniono sytuację demograficzną kraju. Dotyczy to takich placówek jak żłobki, przedszkola, czy też domy pomocy społecznej. Program ochrony zdrowia wychodzić musi nie od przedmiotu, ale od podmiotu, któremu mamy zapewnić godziwe warunki zdrowotne. Wiemy, że do niczego dobrego nie doprowadziła nas nadmierna deklaratywność i werbalizm. Nam trzeba konkretnych faktów opartych mocno o rzeczywistość.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#HalinaSkibniewska">Propagujemy hasła spójności rodziny, więzi społecznej w miejscu zamieszkania. Czy mamy zatem opracowany model działania w szkole, w osiedlu chociażby w zakresie opieki nad dzieckiem. Nie dopracowaliśmy się dotychczas klarownego modelu opieki społecznej nad ludźmi starymi. Sytuacja demograficzna wskazuje na to, że w najbliższym okresie czasu zmniejszać się będzie ilość ludzi w wieku produkcyjnym, a wzrastać w wieku poprodukcyjnym. Czy jesteśmy w stanie zapewnić im opiekę, czy mamy opracowany program działania w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#HalinaSkibniewska">Zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Tadeusz Rudolf: Wiemy, że społeczeństwo oczekuje na zaprezentowanie mu programu ochrony zdrowia, że spodziewa się, że podjęte będą energiczne działania. Byłoby zatem dobrze, ażeby Komisja pomogła rządowi program ten opracować i przekazać społeczeństwu.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#HalinaSkibniewska">Zaprezentowane przez resort liczby oparte były na danych wynikających z narady Rady Ministrów nad planem na 1981 rok. Równocześnie Komisja pracowała nad projektem opinii. Należałoby teraz porównać te oba opracowania i rozsądnie wyważyć perspektywy działania.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#HalinaSkibniewska">W planie na 1981 rok zakładamy pewną poprawę zaopatrzenia społeczeństwa w leki, zabezpieczając na ten cel niezbędny import surowców i niektórych leków. Niestety, nie jesteśmy w stanie przedstawić Komisji projektu planu 5-letniego w tej chwili, który prezentował by bardziej perspektywiczny program działania.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#HalinaSkibniewska">Dzisiejsze posiedzenie należałoby traktować jako wstępną debatę nad przedstawionym programem działania resortu zdrowia. Po skorelowaniu tego aktu z innymi propozycjami i uchwałami można by było opracować ostateczną propozycję i plan działania w zakresie ochrony zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefGabjan">Udzielając wyjaśnień na międzykomisyjnym zespole do spraw budżetu na 1981 rok odpowiedziałem na niektóre problemy, poruszone w dzisiejszej dyskusji. I tak, jeżeli chodzi o leki, to w budżecie finansujemy nakłady na leki produkowane w kraju i sprowadzane z importu. Budżet określa środki finansowe, natomiast wzrost rzeczowy w poszczególnych grupach leków określi Ministerstwo Zdrowia. Wzrost nakładów na zakup leków w roku 1981 w stosunku do roku 1980 wyniesie 12 proc.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JózefGabjan">Mamy zamiar w okresie najbliższych dwóch lat zapewnić pełne normy fizjologiczne w zakresie żywienia chorych.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JózefGabjan">Planujemy zwiększenie kwot na wydatki rzeczowe, opierając się na konieczności pokrycia niedoborów wynikających z ruchu cen. W oparciu o badania Głównego Urzędu Statystycznego opracowuje się indeks cen i wg niego korygować się będzie wzrost nakładów rzeczowych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JózefGabjan">Ostatnia sprawa to inwentaryzacja inwestycji. Resort Zdrowia skupi się w swoim programie na wykonaniu tych inwestycji, które są zaczęte i są środki aby je skończyć. Cały program inwestycyjny jest zbilansowany. Chciałbym potwierdzić, że od strony finansowej nie ma przeszkód, aby rozpatrywać program rządowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KlemensRomanowski">Wskaźnik miejsc w domach pomocy społecznej w Polsce wynosi 16,8 na 10 tysięcy mieszkańców. Jesteśmy daleko w tyle w porównaniu z innymi krajami socjalistycznymi, nie mówiąc już o krajach innych. Norma, przewidująca 6 metrów kwadratowych powierzchni na pensjonariusza, zmniejszona jest u nas do przeciętnie 3,5 metra kw. 23 tysiące osób oczekuje na miejsca w domach pomocy społecznej, z tego 9 tysięcy blokuje łóżka szpitalne. Realizacja programu rządowego z roku 1973 w zakresie opieki społecznej nie przyniosła planowanych rezultatów. W poprzedniej pięciolatce planowano uzyskać 7,5 tys. miejsc, a wykonano 4,2 tys. W bieżącej pięciolatce przewidywano 8,5 tys. miejsc, ale wykonanie planu jest bardzo niekorzystne. Na lata 1981–85 przewiduje się wybudowanie 5 tysięcy miejsc, jest to poniżej tego, czego nie wykonano dotychczas. W programie nie ma mowy o możliwości rozwiązania tej sprawy. Brak jest również odpowiedzi co zrobić z ludźmi, którzy kwalifikują się do domów opieki społecznej. Czy mają pozostać bez pomocy?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarianŚliwiński">Program rządowy z 1973 r. jest po raz pierwszy rozpatrywany przez Komisję. Z jego realizacji składałem sprawozdanie przed Prezesem Rady Ministrów. Trzeba pamiętać, że uchwalono go w okresie dużego optymizmu, łatwości uzyskiwania środków, nawet znacznych. Co z tego programu zostało zrealizowane? Właściwie tylko jedna rzecz: - kształcenie kadr medycznych. Mimo posiadanych środków finansowych nie było możliwości wyegzekwowania realizacji zadań od wykonawców. Dlatego w stosunku do założeń programu, osiągnięty poziom oznacza cofnięcie się.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarianŚliwiński">Nie ma sprawy w służbie zdrowia, która by nie bolała. Dlatego byłbym za uzupełnieniem programu charakterystyką tego, czego w ciągu 7 lat nie zdołano zrobić. Materiały sprawozdawcze są do dyspozycji posłów. W okresie kilku ostatnich tygodni trwały rozmowy o wygospodarowanie środków na realizację tego programu. Zwróciliśmy się w tej sprawie do Rady Ministrów. Program i jego założenia muszą być skonfrontowane z nakładami. Dopiero wtedy uzyskamy pełny obraz wielkości zadań i naszych możliwości wykonawczych. W obecnej sytuacji wydaje się nam, że uzyskaliśmy bardzo dużo, lecz w stosunku do potrzeb jest to bardzo mało.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MarianŚliwiński">Cóż może zdziałać resort, skoro nie jesteśmy wykonawcami żłobków, przedszkoli czy szpitali? Potrzeby są duże w tej dziedzinie i dowodem tego, że sobie je uświadamiamy jest fakt, iż w 1973 roku planowaliśmy wybudowanie 100 tysięcy łóżek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HalinaKoźniewska">Wydaje się, że program resortu winien być uzupełniony nie tylko o opinię poselską, ale i o głosy z dzisiejszej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BożenaHagerMałecka">Jaki jest rzeczywisty rozmiar dotacji na zakup lekarstw?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JózefGabjan">Ministerstwo Zdrowia wyasygnowało 48 mln zł dew., razem z innymi resortami nakłady te wynosić będą 86 mln zł dew.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JózefGabjan">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Wynik dyskusji skłania, aby zwrócić się z wnioskiem do Prezydium Sejmu, aby plenarne posiedzenie Sejmu, poświęcone ochronie zdrowia w naszym kraju odbyło się w terminie późniejszym.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JózefGabjan">Tak posłowie, jak i rząd powinni czuć się odpowiedzialni za realizację rządowego programu. Powinniśmy przy kształtowaniu programu na najbliższe lata rzetelnie skonfrontować nasze stanowiska: posłów i resortu. My jesteśmy przygotowani do dyskusji i możemy mówić językiem konkretów. Również od rządu oczekujemy podobnego stylu i poinformowania nas co na przykład rząd zrobił aby zdecydowanie poprawić działalność podstawowej opieki zdrowotnej, przybliżyć poradę lekarską do chorych. Przy następnym spotkaniu na te problemy musimy sobie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JózefGabjan">Rząd jest dłużnikiem swego programu, który Komisja przyjęła, uwzględniając prośby resortu i rządu, aby uchwalić program bez poprawek. Nie my jesteśmy dłużnikiem społeczeństwa, lecz rząd. Nie w tym leży problem, aby przedstawiać nam wielostronicowe programy i żądać, aby były one uchwalane bez poprawek. Zwracam się z prośbą o to, aby w programie, który będzie nam ponownie przedstawiony, resort ustosunkował się do następujących spraw:</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JózefGabjan">- czy utrzymany zostanie poziom nakładów w resorcie zdrowia w wysokości 5 procent dochodu narodowego;</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#JózefGabjan">- czy w 25 tysiącach łóżek przewidzianych do oddania w przyszłej 5-latce znajduje się 7 tysięcy łóżek z obecnej 5-cio latki, której szpitalnictwo nie otrzyma;</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#JózefGabjan">- jaka jest różnica między średnią płacą w kraju, a średnią płacą w służbie zdrowia i kiedy sprowadzimy tę różnicę do co najmniej 500 złotych;</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#JózefGabjan">- jak zamierza się należycie wykorzystywać kadrę medyczną i lekarską przy braku odpowiedniego sprzętu, który mogłaby ona obsługiwać;</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#JózefGabjan">- jak kształtować się będą nakłady na wyposażenie i zaopatrzenie służby medycznej w najbliższym czasie;</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#JózefGabjan">- nie możemy się zgadzać z tym, aby do codziennych kłopotów, z cukrem czy mięsem dołączyły się jeszcze kłopoty z lekami. Środki na import leków muszą się znaleźć.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#JózefGabjan">Jak wykazała praktyka, wprowadzony w 1973 r. model organizacyjny służby zdrowia, w postaci ZOZ, nie przyniósł oczekiwanych efektów. Resort powinien przeanalizować krytycznie ten model. Trzeba przybliżyć przychodnię do pacjenta i usprawnić pracę przychodni.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#JózefGabjan">Oczekujemy - czas nas nie nagli - rzeczowego skonfrontowania naszej opinii z planami resortu i przedstawienia nam programu ochrony zdrowia. Chodzi również o czytelniejsze przeliczenia, na przykład na głowę mieszkańca, pracownika itp. Musimy wypracować program, który służyć będzie i odpowiadać potrzebom społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#JózefGabjan">Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej uchwaliła dezyderat dotyczący zaopatrzenia placówek służby zdrowia i ludności w leki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>