text_structure.xml 38.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Dnia 10 czerwca 1980 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL) rozpatrzyła: sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za 1979 r. w częściach dotyczących: Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu, Głównego Komitetu Turystyki i Centrali Turystycznej „Orbis”.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#HelenaJagiełowiczGawle">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: GKKFiS z przewodniczącym Komitetu Marianem Renke, GKT z przewodniczącą Komitetu Teresą Andrzejewską, CT „Orbis” z dyrektorem generalnym Zygmuntem Makomaskim oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli oraz prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych w Nowym Sączu i Zamościu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Uwagi do sprawozdania z wykonania planu i budżetu w 1979 r. przez GKKFiS przedstawił poseł Włodzimierz Oliwa (PZPR): Za słuszne uznać trzeba podjęte w 1979 r. przez GKKFiS inicjatywy mające na celu umasowienie kultury fizycznej w różnych środowiskach zwłaszcza młodzieżowych, prowadzenie masowych akcji i imprez sportowo-rekreacyjnych oraz rozwijanie kultury fizycznej w środowisku wiejskim i w osiedlach.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Szczególnie cieszą wyniki uzyskiwane w niektórych dyscyplinach sportu wyczynowego. Pozwala to oczekiwać dobrych rezultatów na Igrzyskach Olimpijskich w Moskwie. Zrobiono dużo w konkurencjach letnich (9 lokata), ale nadal słabi jesteśmy w konkurencjach zimowych (18 lokata).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Dochody z działalności usługowej dla ludności w formie: sprzedaży biletów na imprezy sportowe, kolejki linowe, wyciągi narciarskie, wynajem obiektów sportowych oraz z tytułu różnego rodzaju zajęć rekreacyjnych i szkoleniowych w roku 1979 przekroczyły plan i osiągnęły kwotę zł 4.034 mld zł. Prawie 3,5 mld zł - to dochody z totalizatora sportowego, gdzie plan przekroczono w wyniku trzech dodatkowych losowań.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Dochody uzyskane z działalności przedsiębiorstw POLSPORT Centralnego Ośrodka Sportu, Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej osiągnęły 70 mln zł i zostały w stosunku do planu nieznacznie przekroczone. Natomiast podstawowa działalność usługowa określona w planie terenowym na kwotę 520 mln zł została wykonana w 91,7%, a przecież na rozwoju tego rodzaju usług związanych ze sportem masowym najwięcej nam zależy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Rodzi się pytanie: dlaczego przekroczono plan zatrudnienia i funduszu płac (o 6%), jeżeli nie w pełni wykonano plan usług? Podobne pytanie nasuwa się w związku z niepełną realizacją zadań w dziedzinie przemysłu i budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Niski wskaźnik wykonania inwestycji (63%) tłumaczy się, podobnie jak w latach ubiegłych, deficytem mocy przerobowej przedsiębiorstw wykonawczych. Powołano co prawda 52 brygady remontowo-budowlane, które wykonały roboty wartości 411 mln zł, ale i ten zabieg nie pomógł w realizacji zadań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Centralny Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu zgromadził ponad 2 mld zł, z czego 1.250 mln zł przeznaczono na inwestycje i kapitalne remonty, a pozostałą część na działalność bieżącą. Wykorzystanie tych kwot nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Środki przeznaczone w 1979 r. na szkolnictwo wyższe w wysokości 505.980 tys. zł zostały w pełni wykorzystane. Były one wyższe niż w 1978 roku, co nie ma uzasadnienia, gdyż równocześnie zmniejszyła się ilość studentów (o 612 osób w stosunku do 1978 r.), ilość punktów konsultacyjnych i liczba osób korzystających z tych punktów. Mniejsza także była ilość stypendystów, co między innymi tłumaczone jest wzrostem dochodowości rodzin studenckich.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Ponad 45 mln zł przeznaczono na działalność naukowo-badawczą. Wyniki badań prowadzonych w Instytucie Sportu, Ośrodku Badawczo-Rozwojowym „POLSPORT” oraz na wyższych uczelniach wychowania fizycznego nie znalazły należytego praktycznego zastosowania w pracy trenerskiej i szkoleniowej. Potwierdziły to wystąpienia działaczy sportowych podczas Kongresu Kultury Fizycznej we wrześniu 1979 r. w Poznaniu. Należałoby przejrzeć tematykę prac naukowo-badawczych i lepiej dostosować ją do potrzeb, oraz bardziej wykorzystywać w praktyce wyniki badań.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#HelenaJagiełowiczGawle">W 1979 r. na dotacje Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu dla różnych organizacji kultury fizycznej i sportu przeznaczono ponad 367 mln zł. Organizacje te uzyskały również własne dochody lub dotacje od innych instytucji w wysokości 218 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#HelenaJagiełowiczGawle">W I kwartale 1980 r. Zespół NIK przy współudziale GKKFiS przeprowadził kontrolę w Radzie Głównej Zrzeszenia LZS. Ustalono, że Rada Główna Zrzeszenia LZS nie wykonała zaleceń kontroli z 1978 r. w zakresie usuwania stwierdzonych niedociągnięć oraz, że zasadna była większość interwencji zawartych w skargach, a dotyczących głównie prowadzenia nieprawidłowej gospodarki finansowo-materiałowej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Wśród stwierdzonych nieprawidłowości wymienić należy: brak właściwej organizacji pracy i współpracy pomiędzy pracownikami poszczególnych komórek organizacyjnych, nie wyłączając osób zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w Radzie Głównej Zrzeszenia LZS; niedostateczny i nieskuteczny nadzór ze strony członków Sekretariatu RGZ LZS nad prawidłowym i terminowym realizowaniem podejmowanych uchwał, decyzji i innych przedsięwzięć oraz nieegzekwowanie od pracowników odpowiedzialności za niewykonanie powierzonych im zadań. Stwierdzono także podejmowanie przez członków Sekretariatu RGZ LZS decyzji sprzecznych z obowiązującymi przepisami; niedostateczne sprecyzowanie zakresu uprawnień i obowiązków poszczególnych pracowników, co w konsekwencji powoduje niejednokrotnie podejmowanie dowolnych decyzji przynoszących, nawet straty dla gospodarki Zrzeszenia LZS; angażowanie się wielu pracowników RGZ LZS w przedsięwzięcia przynoszące im dodatkowe dochody, przy równoczesnym zaniedbywaniu podstawowych swoich obowiązków. Nie wydano szeregu niezbędnych dokumentów normujących zasady prowadzenia działalności finansowo-materiałowej; brak było prawidłowego nadzoru i kontroli nad działalnością Centralnego Ośrodka Szkolenia Kadr, niedostatecznie reagowano na nieprawidłowości istniejących w tym ośrodku, a także nie udzielono mu skutecznej pomocy. Angażowano na stanowiska kierownicze w Ośrodku osoby nie gwarantujące właściwego nim kierowania oraz dokonywano na tych stanowiskach zmian bez wymaganych dokumentów zdawczo-odbiorczych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Wszystkie te nieprawidłowości dowodzą, że niezbędne jest nasilenie przez GKKFiS działalności kontrolnej. Badać trzeba zwłaszcza w jaki sposób środki finansowe przydzielane tym organizacjom sportowym są przez nie wykorzystywane.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Niepokoi sytuacja w Polskim Związku Piłki Nożnej. Z materiałów publikowanych w prasie niedwuznacznie wynika, że nadal pieniądz rozstrzyga wiele problemów. Nie zawsze działacze są właściwie rozliczani.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Uwagi do sprawozdania z wykonania planu i budżetu w 1979 r. przez Główny Komitet Turystyki i Centralę Turystyczną „Orbis” przedstawił poseł Jan Waleczek (bezp. „Pax”): Jednostki podlegające GKT podstawowe zadania w 1979 r. zrealizowały z nadwyżką, z wyjątkiem sprzedaży usług dla ludności i akumulacji finansowej. W porównaniu z 1978 r. uzyskano poprawę we wszystkich dziedzinach działalności, przy obniżce zatrudnienia o ponad 3%. W ogólnych dochodach z działalności usługowej największy udział miały wojewódzkie przedsiębiorstwa turystyczne - 61,7%, chociaż procentowo ich plan roczny wykonany został o 1,7 punkta niżej niż plan resortowy. A zatem operatywność tych przedsiębiorstw była mniejsza niż należało się spodziewać. Blisko połowa wpływów 45 wojewódzkich przedsiębiorstw turystycznych pochodzi z działalności gastronomicznej i obrotów uzyskiwanych z wynajmowania kwater prywatnych. Stosunkowo niski udział przypada na usługi noclegowe świadczone przez hotele (10,6%) oraz z tytułu organizowania imprez w turystyce krajowej (15,3%). Taka struktura dochodów wpłynęła zapewne na to, że plan roczny usług wykonanych przez jednostki planu terenowego wykonany został zaledwie w 86,6%.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Na podkreślenie zasługuje prawidłowa działalność Zrzeszenia Gospodarki Turystycznej PTTK, które 68,3% globalnych obrotów uzyskuje z turystyki, z czego 25% przypada na usługi związane z turystyką zagraniczną oraz to, że 3/4 działalności PZMot przypada na świadczenie usług motoryzacyjnych, szkolenie kierowców oraz sprzedaż części zamiennych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#HelenaJagiełowiczGawle">W dziedzinie usług turystycznych dla ludności plan nie został zrealizowany. Jednakże warto wskazać, że poprawiła się struktura świadczonych usług. Wzrósł bowiem w nich udział usług dla turysty indywidualnego do 78,3% wobec 72,5% w 1978 r. Reszta to usługi opłacane za pośrednictwem przedsiębiorstw. Ta dziedzina działalności GKT wymaga wnikliwej analizy. Kultura obsługi turysty indywidualnego oraz zakres przedstawionych mu ofert budzą wiele uwag krytycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Poprawa efektywności gospodarowania była jednym z podstawowych zamierzeń GKT w roku 1979. Pomimo zwiększonych zadań w dziedzinie usług założono obniżkę zatrudnienia w stosunku do 1978 r. Było to możliwe dzięki poprawie organizacji pracy, lepszemu wykorzystaniu zasobów siły roboczej i przekazywaniu małych obiektów w system ajencyjny. Na koniec roku 1979 480 zakładów, w tym 202 hotelarskie pracowało w tym systemie, co pozwoliło nie tylko na zmniejszenie etatów i funduszu płac, lecz także osiągnięcie wzrostu sprzedaży o 57,7 mln zł i poprawę akumulacji o 32,9 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Zwraca także uwagę fakt, że dynamika uzyskana przez wojewódzkie przedsiębiorstwa turystyczne w zakresie sprzedaży usług ogółem była wyższa od dynamiki wzrostu kosztów. Wyższe o 16,9% w warunkach porównywalnych były także wpływy z turystyki zagranicznej osiągnięte przez resort.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Plan inwestycyjny GKT wykonany został zaledwie w 58%, a w robotach budowlanych w 76%. Inwestycje te realizowane są przez własne brygady budowlane oraz brygady CZSR „Samopomoc Chłopska” w przypadku budowy zajazdów i moteli. Brak mocy przerobowych i nieterminowa realizacja dostaw materiałów budowlanych sprawiły, że program rzeczowy nie został wykonany. Budowa 11 zajazdów turystycznych objętych decyzją nr 11/78 Prezydium Rządu przebiega opieszale. A mamy przecież rok olimpijski i podjęcie ich budowy wynikało z konieczności obsługi wzmożonego w związku z tym ruchu turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#HelenaJagiełowiczGawle">GKT powinien zwrócić szczególną uwagę na:</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#HelenaJagiełowiczGawle">- podniesienie rentowności obiektów hotelowo-gastronomicznych i campingów oraz brygad wykonawstwa budowlanego;</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#HelenaJagiełowiczGawle">- usprawnienie organizacyjne struktur i poprawę akumulacji finansowej terenowych przedsiębiorstw turystycznych. Poprawa rentowności działalności turystycznej nie może odbywać się kosztem jakości usług i ich dostępności;</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#HelenaJagiełowiczGawle">- przyspieszenie realizacji rozpoczętych i kontynuowanych zadań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#HelenaJagiełowiczGawle">W 1979 r. CT „Orbis” wykonała w podstawowych dziedzinach założenia planu z nadwyżką.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Pomimo niekorzystnych warunków atmosferycznych w roku ubiegłym turystyka zagraniczna przyjazdowa do Polski charakteryzowała się dobrymi wynikami. Ogółem w 1979 r. przyjechało do naszego kraju 9.131 tys. osób, z tego z krajów socjalistycznych 7.925 tys. osób, a z krajów II obszaru płatniczego 1.205 tys. osób. Przy nieznacznym wzroście bazy usługowej, ilość obsłużonych przez „Orbis” osób w porównaniu do 1978 r. uległa zwiększeniu; w turystyce krajowej (o 17,8%), zagranicznej przyjazdowej i wyjazdowej (odpowiednio o 3 i 5,2%). Wpływy dewizowe z tego tytułu w stosunku do roku poprzedniego i założeń planu rocznego uległy również znacznemu wzrostowi.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Na uwagę zasługuje aktywność zagranicznych ośrodków Centrali „Orbis” na odcinku działalności handlowej, preferowanie turystyki kompleksowo zorganizowanej oraz dążenie do rozszerzenia ofert i ich dostosowania do zainteresowań poszczególnych grup turystów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Ogólne nakłady inwestycyjne w r. 1979 wyniosły 3.132,6 mln zł. Ogółem w wykonawstwie krajowym i z importu znajduje się 16 obiektów o łącznej ilości 5,8 tys. łóżek i 6,3 tys. miejsc gastronomicznych. Na skutek opieszałości przedsiębiorstw wykonawczych, przesuwaniu terminów zakończenia inwestycji i znacznemu przekroczeniu dyrektywnych cykli realizacji obiektów hotelowych uderza ich niski procent zaawansowania wynoszący od 18 do 40% wartości kosztorysowej.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Komisja powinna wystąpić z dezyderatem o przyspieszenie budowy i oddania hoteli w Szczecinie, Krakowie, Białymstoku i Sosnowcu. Szczególny niepokój budzi realizacja hotelu „Neptun” w Szczecinie, którego budowa trwa już 7 lat, a jej zaangażowanie nie przekroczyło 40% wartości kosztorysowej.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Działalność gospodarcza Centrali Turystycznej „Orbis” i osiągnięte przez jednostki jej podległe efekty ekonomiczne za 1979 r. zasługują na uznanie.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Dyrektor Zespołu NIK Klemens Romanowski: W I półroczu 1979 r. Najwyższa Izba Kontroli, przy współudziale Głównego Komitetu Turystyki, przeprowadziła kontrolę realizacji programu rozwoju turystyki oraz działalności niektórych przedsiębiorstw turystycznych. Stwierdzono pewną poprawę działalności przedsiębiorstw turystycznych i terenowej administracji państwowej, która przejawiała się przede wszystkim w zagospodarowaniu turystycznym poszczególnych regionów, wzroście potencjału bazy usługowej oraz w rozszerzeniu asortymentu świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Wyniki kontroli uwidoczniły jednak szereg nieprawidłowości. Znaczna część organów administracji państwowej szczebla wojewódzkiego nie zrealizowała decyzji dotyczącej Prezydium Rządu opracowania wojewódzkich programów rozwoju turystyki. Urzędy wojewódzkie nie spełniały w sposób dostateczny funkcji koordynacyjnych w stosunku do poszczególnych gestorów turystyki na administrowanym terenie. W wojewódzkich przedsiębiorstwach turystycznych nadmiernie rozbudowane były struktury organizacyjne, w wielu przedsiębiorstwach stwierdzono szybszy wzrost zatrudnienia niż pozostałych wskaźników ekonomicznych. Niektóre jednostki w celu uzyskania wysokich efektów ekonomicznych koncentrowały swoją działalność na świadczeniu przede wszystkim usług na rzecz jednostek uspołecznionych, kosztem obsługi indywidualnego turysty. Nieracjonalnie wykorzystywano bazę usługową, tabor autokarowy oraz rzeczowe składniki majątkowe, nieprawidłowo funkcjonowała informacja turystyczna.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Informacja o wynikach kontroli NIK została przesłana władzom politycznym i państwowym. Najwyższa Izba Kontroli skierowała wystąpienie do GKT i wojewodów, zawierające syntezę stwierdzonych nieprawidłowości wraz z wnioskami. Z nadesłanej do NIK korespondencji wynika, że:</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#HelenaJagiełowiczGawle">- w Głównym Komitecie Turystyki wykorzystując spostrzeżenia kontroli, podjęto prace w zakresie zmiany przepisów w sprawach: ajencji, kategoryzacji zakładów hotelarskich, transportu oraz rozwiązań systemowych w zakresie wynajmu kwater prywatnych, cen, gwarancji usług, porządkowania struktur organizacyjnych z jednoczesnym ustaleniem wzorcowych regulaminów dla określonych grup przedsiębiorstw, a we współdziałaniu z Ministerstwem Finansów podjęto opracowanie zasad nowego systemu finansowego zamierzającego do uproszczenia gospodarki i ewidencji w turystyce, - wojewodowie w stosunku do jednostek podporządkowanych i nadzorowanych podjęli działania mające na celu:</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#HelenaJagiełowiczGawle">- opracowanie bądź zweryfikowanie wojewódzkich programów rozwoju turystyki, - dostosowanie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw i struktur zatrudnienia do ich treści i zadań statutowych, - zweryfikowanie i usprawnienie działalności wojewódzkich ośrodków informacji turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#HelenaJagiełowiczGawle">- weryfikację zasad funkcjonowania porozumienia terenowo-branżowego, - zapewnienie przez komórki urzędów wojewódzkich bieżącego nadzoru i kontroli działalności przedsiębiorstw turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#HelenaJagiełowiczGawle">W II kwartale br. Najwyższa Izba Kontroli podjęła kontrolę sprawdzającą w zakresie wykorzystania ustaleń kontroli z 1979 r. Obecnie czynności kontrolne są w toku. Z dotychczasowych ustaleń kontroli wynika, że zapowiedzianych prac do końca nie wykonano, że występują nadal niesprawiedliwości w działalności urzędów wojewódzkich i wojewódzkich przedsiębiorstw turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Wyniki kontroli działalności Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego dowodzą, że PTTK znajduje się od 2 lat w dość trudnej sytuacji finansowej, przy czym trudności te coraz bardziej się pogłębiają. Odbija się to niekorzystnie na działalności statutowo-programowej.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Działalność programowa PTTK finansowana jest w zasadzie z dwóch źródeł, a mianowicie: z dochodów biur obsługi ruchu turystycznego oraz z dochodów Zrzeszenia Gospodarki Turystycznej. Mimo wzrostu w ostatnich latach wartości sprzedaży wyrobów i usług, pogorszeniu uległy wyniki finansowe tego Zrzeszenia. O ile bowiem w 1976 r. osiągnięto zysk w wysokości ponad 160 mln zł, to w 1979 r. zysk ten obniżył się do 97 mln zł, przy czym najwyższą rentowność uzyskano na produkcji pamiątek i na turystyce zagranicznej, natomiast na działalności hotelowo-noclegowej i remontowo-budowlanej poniesiono straty. Część zysków osiągana była w sposób sprzeczny z przepisami tj. poprzez zawyżenie cen zbytu, pobieranie niezasłużonych marż, zawyżenie faktur. Wobec systematycznego pogarszania się wyniku finansowego i konieczności obligatoryjnych odpisów na rzecz Zarządu Głównego PTTK. Zrzeszenie znalazło się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Niezależnie od przyczyn natury obiektywnej, takich jak stały wzrost kosztów rzeczowych i osobowych związanych z utrzymaniem bazy turystycznej przy stosunkowo niskich opłatach za świadczone usługi, na niekorzystne wyniki działalności wpłynęła wieloszczeblowa nadmiernie rozbudowana, a równocześnie nieracjonalnie powiązana wewnętrznie struktura organizacyjna Zrzeszenia. W dyrekcji Zrzeszenia zatrudnionych jest 97 osób, w tym na stanowiskach dyrektorskich 9 osób, a na stanowiskach kierowników działów i sekcji 24 osoby. Pomimo tak licznej kadry nadzór nad podległymi jednostkami był niedostateczny.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#HelenaJagiełowiczGawle">NIK ostatnio przeprowadziła w Biurze Zagranicznej Turystyki Przyjazdowej „Orbis” kontrolę wybranych zagadnień z zakresu rozliczeń finansowych z zagranicznymi biurami podróży. Biuro zrealizowało z nadwyżką zadania planowe. Ustalenia kontroli wskazują jednak, że w działalności Biura występowały nieprawidłowości, których następstwem było niepełne wykorzystanie możliwości uzyskania wpływów dewizowych. Do nieprawidłowości tych w szczególności zaliczyć należy stosowanie nieuzasadnionych zniżek cenowych, bonifikat, nieobciążania niektórych zagranicznych biur podróży prawidłowo naliczonymi należnościami, nieterminowe egzekwowanie przedpłat i innych należności za realizowane świadczenia turystyczne. Znaczna część negocjacji prowadzona była poza granicami kraju pomimo, że niektóre zagraniczne biura podróży przesyłały do Polski swoich przedstawicieli w celu zawarcia umowy. Np. z inicjatywy przedstawicieli Biura zorganizowano wyjazd delegacji do USA w celu przeprowadzenia negocjacji z Polish American Tours, pomimo że przedstawiciel tego Biura przyjechał uprzednio w tym celu do Polski.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Nieprawidłowości stwierdzono również w turystyce myśliwskiej. Biuro nie wypełniało prawidłowo funkcji kontraktowania, organizowania, realizowania i rozliczania finansowego zagranicznych biur podróży za turystykę myśliwską.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Stwierdzono też przypadki świadczenia usług turystycznych, bez pobrania należności za poprzednio zrealizowane imprezy. W tej sytuacji, obok wniosków o charakterze organizacyjnym i kierunkowym, NIK sformułowała wnioski o pociągnięciu do odpowiedzialności trzech członków komisji dyrekcji Biura Turystyki Przyjazdowej PBP „Orbis”.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JózefRóżański">W ubiegłej kadencji Komisja Zdrowia dwa razy rozpatrywała działalność przedsiębiorstw „Polsport”. Okazało się, że te przedsiębiorstwa, które w ubiegłych latach zostały zmodernizowane, wykonały swoje plany produkcyjne. Natomiast stare zakłady „Polsport” borykają się z kłopotami, nie wykonują planu. W ubiegłym roku wizytowaliśmy niektóre z tych przedsiębiorstw i stwierdziliśmy, że nawet umowy eksportowe nie zostają tutaj dotrzymywane. Trzeba więc wszystkie stare zakłady modernizować, a tym samym podniesie się jakość i wielkość produkcji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JózefRóżański">W 1979 r. zajęto się likwidacją wielu negatywnych zjawisk występujących w Polskim Związku Piłki Nożnej. Nawet NIK ma kłopoty z ustaleniem, czy działalność w klubach prowadzona jest prawidłowo, czy nie prowadzi się tzw. lewych kas. GKKF skoncentrował się na przygotowaniach olimpijskich i dopiero po Olimpiadzie będziemy mogli jego działalność podsumować.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JózefRóżański">Zwiększyła się ostatnio dostępność usług dla turysty indywidualnego. Nadal jednak są kłopoty z uzyskaniem wczasów dla pracowników małych zakładów pracy. Organizowanie przez przedsiębiorstwa turystyczne giełd, na których owe przedsiębiorstwa występują z propozycjami imprez towarzyszących wczasom ocenić można pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JózefRóżański">Nie wszystkie województwa - a dotyczy to przede wszystkim województw nie mających charakteru turystycznego - muszą dysponować planami rozwoju turystyki.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JózefRóżański">Za niepokojące zjawisko uznać trzeba wzrost działów administracji w przedsiębiorstwach turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JózefRóżański">Hotele odczuwają niedostatek środków czyszczących, papieru toaletowego, proszków do mycia, mydeł itp. w sumie przysparza to oszczędności dyrekcji i jest powodem krytyki turystów. Środki czystości nie mogą być limitowane.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JózefRóżański">Czy CT „Orbis” zamierza rozszerzyć usługi i jak się to ma do dochodów przedsiębiorstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WacławAuleytner">Ciągle jeszcze występują kłopoty z jakością i dostępnością usług turystycznych. Pewnym krokiem naprzód jest kontraktowanie kwater prywatnych, co zwiększa dostępność usług. Obawiać się tylko należy, czy nie nastąpił przechył na korzyść kwater prywatnych przy omijaniu przez krajowego turystę hoteli. Niedostateczny jest rozwój różnych form taniego, atrakcyjnego wypoczynku sobotnio-niedzielnego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WacławAuleytner">Albo mamy zbyt dużo central turystycznych, albo koncepcja ich działania jest niewłaściwa. Przedsiębiorstwa turystyczne powinny między sobą konkurować. Jeśli ich mamy tyle, to trzeba to wykorzystać dla poprawy jakości oferowanych usług.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WacławAuleytner">PTTK należałoby zreorganizować strukturalnie. Wrócić do tradycyjnych form działania tego stowarzyszenia. Działalność gospodarczą PTTK ciąży bowiem na jego podstawowym celu jakim jest organizowanie turystyki kwalifikowanej, tej z plecakiem, górskiej czy wodnej. Obecnie notuje się odpływ młodzieży z PTTK i spadek turystyki kwalifikowanej. Kiepsko są zagospodarowane i utrzymane szlaki turystyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Ubiegły rok był trudny dla turystyki. Chociaż plan nie został wykonany, Osiągnięte wyniki są mobilizujące, tym bardziej że społeczeństwo preferuje turystykę krajową. Występują jednak obiektywne trudności, przede wszystkim w zakresie wyżywienia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W 1979 r. GKT gospodarował oszczędnie przyznanymi mu środkami. Zatrudnienie zmniejszyło się, ale większy był fundusz płac. Trzeba się więc zastanowić, czy zjawisko to jest pozytywne, czy negatywne. Być może regulacja płac w resorcie przyczyniła się do wzrostu funduszu wynagrodzeń. Powinniśmy dążyć do tego, aby ograniczać stanowiska kierownicze.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wątpliwości budzi działalność niektórych wojewódzkich przedsiębiorstw turystycznych. Nie wszystkie województwa mają konkretne propozycje do zaoferowania turystom, nie wszędzie więc muszą działać wojewódzkie przedsiębiorstwa turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">PTTK było zrzeszeniem powołanym do krzewienia turystyki kwalifikowanej. Obecnie zajmuje się działalnością gospodarczą. Czy jest to uzasadnione?</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Nasuwa się pytanie, czy CT „Orbis” osiągnęło tak dobre wyniki gospodarcze dzięki rozszerzeniu zakresu działania, czy też zwyżką cen na usługi.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Dla lepszego poznania potrzeb turystycznego rynku zagranicznego zorganizowaliśmy za granicą spółki. Dobrze byłoby włączyć do współpracy także centrale handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#BarbaraKoziejŻukowa">CZ „Orbis” mógłby prowadzić też turystykę kwalifikowaną. Lepsze wykorzystanie bazy hotelowej poza sezonem, stosowanie w tym okresie zniżek cen za usługi pozwoliłoby ograniczyć wielkość strat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RomanStachoń">Ostatnio bardzo wzrosły ceny sprzętu turystycznego. Np. piłka kosztuje obecnie przeszło 500 zł. GKKFiS powinien mieć jednak na uwadze odbiorców. Piłki przeznaczone są przecież dla dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RomanStachoń">Bardzo wysokie są opłaty za najem obiektów sportowych. Również wyjazdy zagraniczne są szalenie drogie. Należy więc zawsze każdy wyjazd przeanalizować. Nie wszystkie bowiem przynoszą korzyści szkoleniowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WładysławRajkowski">Podejmuje się wysiłki, ażeby ceny podstawowego sprzętu i urządzeń sportowych, zwłaszcza tych, które są w masowym użytku, kształtowały się prawidłowo. Dlatego też niepokojące jest, że w roku ubiegłym wzrosły ceny niektórych poszukiwanych na rynku artykułów sportowych. Dotyczy to na przykład piłek. Wzrost ich ceny uzasadniono podrożeniem cen skóry. Ponadto zmniejszyły się dotacje przedmiotowe na niektóre wyroby „Polsportu”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WładysławRajkowski">Przekroczenie stanu zatrudnienia w roku 1979 dotyczy przede wszystkim zespołów remontowo-budowlanych. W zespołach tych nie obowiązywały wskaźniki dyrektywne, mogło to również powodować nieprawidłowości w gospodarowaniu funduszem płac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogdanKontowicz">Przedsiębiorstwa budowlane podległe resortowi budownictwa realizują na rzecz Komitetu inwestycje limitowane. Natomiast brygady remontowe wykonują niektóre roboty modernizacyjne i remontowe i budują małe obiekty. Dążyć będziemy do tego, ażeby prace tych brygad były lepiej skoordynowane z pracą przedsiębiorstw branżowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianRenke">Działalność „Polsportu” jest przedmiotem stałych analiz. Pracuje ono w trudnych warunkach, gdyż nie jest objęte centralnym zaopatrzeniem. Mimo to produkcja w nim zwiększa się.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarianRenke">Rozwój sportu masowego znajduje się stale w centrum uwagi Komitetu jak i rozwój sportu w środowisku wiejskim. Na odbytym w Poznaniu Kongresie Kultury Fizycznej poświęcono wiele uwagi tym sprawom, jak również określeniu najwłaściwszych kierunków pracy naukowo-badawczej. Wykorzystanie opracowań naukowych jest u nas niedostateczne. Konieczne jest lepsze powiązanie badań z praktyką, szybsze podejmowanie prac wdrożeniowych. Wyniki dyskusji na Kongresie Kultury Fizycznej mogą nam rozwiązać wiele problemów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarianRenke">Najwyższa Izba Kontroli ujawniła cały szereg nieprawidłowości w działalności LZS. Są one sukcesywnie usuwane, ale ujawnione niedociągnięcia nie przekreślają przecież poważnego dorobku tej organizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarianRenke">Nadal nie zadowala nas sytuacja w piłce nożnej. Jest to dyscyplina sportowa, która wyzwala duże ambicje i emocje. Staramy się przeciwdziałać niewłaściwym zjawiskom. Mamy już pewne pozytywne rezultaty po wprowadzeniu nowych zasad świadczeń materialnych dla piłkarzy I ligi. Zamierzamy wprowadzić zmiany w systemie rozgrywek ligowych, zmniejszając ilość rozgrywek w III lidze, co podyktowane jest przede wszystkim względami oszczędnościowymi.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarianRenke">Podzielamy pogląd, iż nie powinny mieć miejsca wyjazdy za granicę nieuzasadnione wynikami sportowymi czy też potrzebami szkolenia. Dodatnie saldo dewizowe, które osiągnęliśmy dzięki pomyślnym wynikom rozgrywek piłkarskich za granicą w latach ubiegłych, jest wykorzystywane na pokrywanie wydatków związanych z naszymi kontaktami sportowymi zagranicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TeresaAndrzejewska">Komitet starał się w roku ub. wszystkimi możliwymi środkami działać na rzecz zaspokojenia wzrastającego zapotrzebowania społecznego na usługi turystyczne. Mimo trudnych warunków, zadania Komitetu zostały zrealizowane. Staraliśmy się jak najlepiej dostosować podaż usług do popytu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TeresaAndrzejewska">Nie wszystkie nasze założenia udało się jednak wykonać. Zamierzaliśmy np. szerzej niż dotąd wykorzystać w okresie posezonowym bazę turystyczną dla organizowania wypoczynku dla osób w wieku poprodukcyjnym.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TeresaAndrzejewska">Wiele uwagi koncentrujemy na pomocy dla turystycznych przedsiębiorstw terenowych. Podpisaliśmy już porozumienie z niektórymi przedsiębiorstwami i będziemy się starali służyć im wsparciem fachowym. Wykorzystujemy wszystkie możliwości dla dalszej rozbudowy infrastruktury. Rozbudowywujemy własne zaplecze remontowo-budowlane, zaopatrujemy nasze bazy w niezbędny sprzęt i materiały. Odnotowujemy pewien postęp w zakresie zagospodarowania tras turystycznych. Znamy trudności jakie występują w działalności PTTK. Jest to organizacja, która odgrywa dużą rolę w wyzwalaniu inicjatywy społecznej. Staramy się świadczyć pomoc materialną i sprzętową poszczególnym kołom PTTK.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TeresaAndrzejewska">Podejmujemy wysiłki na rzecz wykorzystania wszelkich rezerw, które często wynikają z dużego rozproszenia bazy turystycznej między różnymi kontrahentami. Przeprowadziliśmy rozmowy z niektórymi zakładami pracy i będziemy starali się zagospodarować rezerwy w zakładowej bazie wczasowo-turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TeresaAndrzejewska">Organizujemy 17 własnych baz transportowych, co na pewno przyczyni się do lepszego wykorzystania posiadanego taboru.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#TeresaAndrzejewska">Znamy przyczyny niezadowalającej działalności gospodarczej w ośrodkach campingowych. Zatrudnienie sezonowe utrudnia kontrolę nad tymi ośrodkami. Apelujemy do wszystkich korzystających z campingów, ażeby pomogli nam kontrolować rzetelność i uczciwość osób zatrudnionych w ośrodkach campingowych.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#TeresaAndrzejewska">Doceniając znaczenie organizacji wypoczynku sobotnio-niedzielnego opracowaliśmy wspólnie z GKKFiS program działania w tym zakresie i obserwujemy rozwój tych usług.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntMakomaski">Spadek wykorzystania miejsc w hotelach spowodowany był tym, że w trudnym okresie zimowym niektóre hotele na Wybrzeżu były zamknięte oraz, że hotel Helwetius czynny był dopiero od połowy roku. Trzeba przy tym. dodać, że na całym świecie 75% wykorzystanie bazy hotelowej uważa się za dobre, a u nas właśnie osiągamy taki wskaźnik.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZygmuntMakomaski">W roku ubiegłym spadła ilość indywidualnych klientów hoteli, a wzrosła liczba zorganizowanych wycieczek. Jest to dla nas zjawisko bardzo korzystne, gdyż zorganizowani turyści korzystają nie tylko z hoteli, ale i z usług gastronomicznych. To jedna z przyczyn dobrych wyników finansowych uzyskanych przez hotele.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZygmuntMakomaski">Trudności zaopatrzeniowe komplikują bardzo pracę hoteli, trzeba przewidzieć pewne preferencje i ułatwienia w zaopatrzeniu. Jeżeli dajemy lokal ajentowi, to jest on w znacznie lepszej sytuacji niż dyrektor hotelu. Może bowiem zaopatrywać się na wolnym rynku, zakupywać benzynę w każdej stacji benzynowej, inwestować przy pomocy rzemieślników itp.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZygmuntMakomaski">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Sprawa wykorzystania bazy hotelowej i działalności PTTK będzie rozpatrywana odrębnie przez Komisję na jesieni bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#ZygmuntMakomaski">WRZZ wyrażają zaniepokojenie faktem, że wzrasta zaangażowanie funduszu socjalnego na rzecz turystyki i, że spowodowane jest to wzrostem cen za hotele i usługi gastronomiczne. Nie ma to wpływu na rzeczywisty rozwój turystyki, a fundusz socjalny konsumowany jest nie na te cele, którym powinien służyć. Niedostateczne jest w rezultacie angażowanie funduszu socjalnego na rozwój sportu masowego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#ZygmuntMakomaski">Środki przeznaczone na rozwój nauki w GKKFiS są niższe niż w innych działach nauki. Mamy tutaj do czynienia z sytuacją podobną jaka występuje w naukach medycznych i należałoby problem ten poruszyć w opinii Komisji. GKKFiS powinien w większej mierze korzystać z dotacji centralnej przeznaczonej na badania naukowe, a jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli niektóre zadania badawcze uznane zostaną za problemy węzłowe.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#ZygmuntMakomaski">W opinii Komisji znaleźć powinna również miejsce sprawa rozwoju Centralnej Poradni Sportowej. Obecnie mamy taką sytuację, że niektóre kluby, jak na przykład Stal-Mielec, mają lepsze warunki treningowe i wypoczynkowe niż sportowcy Zgrupowania Centralnego w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#ZygmuntMakomaski">Komisja wiele uwagi poświęca działalności Zjednoczenia „Polsport”. Słuszne wydają się wnioski o stworzeniu temu zjednoczeniu lepszych warunków pracy, a przede wszystkim objęcie go centralnym zaopatrzeniem. Przecież zjednoczenie to daje dla rynku bardzo poszukiwaną produkcję.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#ZygmuntMakomaski">Uporządkowania wymaga zaopatrzenie hoteli; nie mogą ajenci być w sytuacji korzystniejszej od dyrektorów hoteli orbisowskich.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#ZygmuntMakomaski">Skoro piłka nożna jest dla nas źródłem dochodów dewizowych, to trze ba podnieść poziom naszego piłkarstwa, abyśmy mogli zająć odpowiednie miejsce w przyszłych mistrzostwach świata.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#ZygmuntMakomaski">Rozbudowa własnego potencjału remontowo-wykonawczego pozwoliła złagodzić trudności w realizacji planów remontów bieżących i kapitalnych w GKKFiS i GKT. Stoimy na stanowisku, że należy organizować dalsze bazy remontowe i w tym zakresie Komisja zgłosi odpowiednie postulaty.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#ZygmuntMakomaski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1979 rok w częściach dotyczących: Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu, Głównego Komitetu Turystyki oraz Centrali Turystycznej „Orbis”.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>