text_structure.xml 49.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 9 lipca 1985 r. Komisja Kultury, obradująca pod przewodnictwem posła Łukasza Balcera (SD), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- ocenę realizacji dezyderatów uchwalonych w VIII kadencji, - informację o realizacji uchwały Sejmu z dnia 4 maja 1982 r. w sprawie dalszego rozwoju kultury, - sprawozdanie z działalności komisji w okresie VIII kadencji Sejmu.)</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: minister kultury i sztuki Kazimierz Żygulski, kierownik Wydziału Kultury KC PZPR Witold Nawrocki, zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Ludwik Ochocki, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Narodowej Rady Kultury, związków zawodowych.)</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Uwagi na temat realizacji dezyderatów uchwalonych w toku VIII kadencji przedstawił poseł Bogdan Gawroński (PZPR).)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanGawroński">Dezyderaty komisji można by podzielić na trzy grupy. Pierwsza - to te, które kierowaliśmy do ministra kultury i sztuki. W większości zostały one rozpatrzone pozytywnie. Druga grupa - to dezyderaty kierowane pod adresem innych resortów (np. Ministerstwa Finansów) i mimo niejednokrotnie wielu kwestii trudnych i spornych z satysfakcją należy podkreślić, że większość ich została przyjęta do realizacji. Stało się tak dzięki poparciu kierownictw partii i stronnictw politycznych Klubu PZPR i Prezydium Sejmu, w tym szczególnie wicemarszałka Sejmu Zbigniewa Gertycha w sprawach związanych z reformą.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanGawroński">Ostatnia, trzecia grupa - to dezyderaty kierowane do różnych resortów, ale dotyczące spraw, których realizacja przewidziana była na okres późniejszy. W większości dezyderaty te spotykały się z pozytywnym odzewem, w odpowiedziach, jakie otrzymaliśmy nie formułowano jednak konkretnych terminów wcielenia w życie zawartych w nich postulatów. W związku z tym postanowiliśmy rozpatrzyć realizację tych dezyderatów pod koniec naszej kadencji. Właśnie tej trzeciej grupie dezyderatów chciałbym poświęcić nieco więcej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanGawroński">W 1981 r. skierowaliśmy do ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej dezyderat nr 21 dotyczący dalszego finansowania placówki w Dusseldorfie. Placówka prowadzona jest obecnie przez RSW „Prasa - Książka - Ruch”. Do tej pory nie nastąpiły ostateczne rozstrzygnięcia dotyczące jej dalszego finansowania. Proponuję, aby dezyderat ten - jako niezałatwiony - nasza komisja przekazała Komisji Kultury Sejmu IX kadencji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 40 z marca 1982 r. skierowany był do prezesa Rady Ministrów, Dotyczył on przeznaczenia 500 mln zł na ochronę i konserwację zabytków o najwyższej wartości i największym znaczeniu dla kultury narodowej. W dużej części dezyderat ten został załatwiony pozytywnie. Proponuję, aby komisja nasza przyjęła do wiadomości realizację tego dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 41 z marca 1982 r. skierowany do prezesa Rady Ministrów dotyczył systemu organizacyjno-finansowego ognisk artystycznych. Przez cały czas trwania naszej kadencji wspieraliśmy w różnorodny sposób działalność tych ognisk. Nasza sugestia, aby tę działalność wesprzeć środkami pochodzącymi z Funduszu Rozwoju Kultury została rozpatrzona pozytywnie. Nauczyciele w tych ogniskach zostali objęci Kartą nauczyciela. Proponuję, aby komisja przyjęła do wiadomości realizację tego dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 47 skierowany w marcu 1983 r. do prezesa Rady Ministrów był przez nas wielokrotnie ponawiany. Dotyczył on zapewnienia Centralnej Bibliotece Nutowej lepszego lokalu, pozwalającego normalnie funkcjonować tej jedynej tego typu placówce w kraju. Centralnej Bibliotece Nutowej została przyznana nowa siedziba przy ul. Fredry 8. Obecnie budynek ten poddawany jest intensywnej renowacji. Proponuję przyjąć do wiadomości naszej komisji ten fakt, a dalszą kontrolę realizacji tego dezyderatu przekazać posłom IX kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 53 skierowany był do ministra rolnictwa i dotyczył ochrony zabytków kultury Kazimierza Dolnego. Prowadzona w tej miejscowości eksploatacja kamieniołomów stwarza istotne zagrożenia dla historycznego oblicza miasta, a szczególnie dla niezwykle cennych zabytków kultury materialnej. Nasze sugestie zmierzały w kierunku wstrzymania eksploatacji kamieniołomów. Z dostarczonych informacji wynika, że eksploatacja kamieniołomów ma być zakończona w 1988 r., a do tego czasu podjętych zostanie szereg prac zabezpieczających, które pozwolą ochraniać cenne zabytki. Sądzę, że możemy przyjąć tę informację do wiadomości i dalszą ocenę realizacji tego dezyderatu przekazać Komisji Kultury IX kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 55 skierowany był do wicepremiera Janusza Obodowskiego. Uznaliśmy w nim, że odpisy dewizowe dla RSW „Prasa - Książka - Ruch” w wysokości 30% są za niskie i nie pozwalają na realizację statutowych celów tej spółdzielni. Postulowaliśmy zwiększenie tego odpisu do 50%. Po wielu zabiegach i pertraktacjach wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie. Proponuję przyjąć do wiadomości jego realizację.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 66, skierowany do prezesa Rady Ministrów, dotyczył potrzeby reaktywowania Rady Wzornictwa Przemysłowego przy Radzie Ministrów. Komisja nasza wielokrotnie ten wniosek zgłaszała. Otrzymaliśmy odpowiedź od wicepremiera Zbigniewa Szałajdy. Odpowiedź ta zmierzała do przekonania nas, że powołane do życia 3 grudnia 1984 r. centralne urzędy niejako kompensują zadania Rady Wzornictwa Przemysłowego przy Radzie Ministrów. Wydaje się, że to stanowisko jest błędne. Dowodem może być masa bubli, jakie pojawiają się na rynku. Problem wzornictwa przemysłowego i projektowania artykułów przeznaczonych do szerokiej sprzedaży uważam za bardzo ważny. Proponuję, aby komisja nasza ponowiła ten dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 67 z 29 marca 1984 r. skierowany był do wicepremiera Janusza Obodowskiego. Dezyderat ten dotyczył eksportu i importu filmów. W odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy informuje się, że w bieżącym roku minister kultury i sztuki przejął całość tej problematyki. Pozwoli to z pewnością lepiej promować polską sztukę filmową za granicą. Proponuję przyjąć do wiadomości realizację tego dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 68 z 29 marca 1984 r. skierowany był do przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Dezyderat ten dotyczył odpisów dewizowych w kinematografii i zgłaszany był już wcześniej. Dotychczas kinematografia mogła na swoje potrzeby uzyskiwać środki w wysokości 50% odpisów dewizowych. W związku z ogromnymi kłopotami dewizowymi naszej kinematografii, postulowaliśmy przyznane jej 100% odpisów dewizowych. Ten dezyderat został rozpatrzony pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 71 z maja 1984 r. skierowany był do wicepremiera Zbigniewa Szałajdy. Dotyczył on zwiększenia przydziału paliw dla grup upowszechniających kulturę wśród dzieci i młodzieży wypoczywających na koloniach letnich. Dotychczas dezyderat ten pozostaje bez odpowiedzi. Proponuję sprawę tę skierować do Marszałka Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#BogdanGawroński">Dezyderat nr 74 skierowany był do przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Dotyczył on wpisania Biblioteki Narodowej - czołowej inwestycji kulturalnej kraju - na listę zamówień rządowych. Dezyderat ten został rozpatrzony pozytywnie i od 1985 r. Biblioteka Narodowa figuruje na liście zamówień rządowych. Przyczyniło się to do znacznej poprawy realizacji tej inwestycji, zwłaszcza dzięki lepszemu zaopatrzeniu w materiały budowlane. Nadal występują trudności z zatrudnieniem odpowiedniej liczby pracowników, przede wszystkim murarzy i tynkarzy. Rynek pracy w Warszawie jest ograniczony. Proponuję wystąpić z dezyderatem do prezydenta m.st. Warszawy, postulującym konieczność aktywnego włączenia się Wydziału Zatrudnienia do działań, mających na celu ułatwienie przedsiębiorstwu realizującemu budowę Biblioteki Narodowej pozyskanie niezbędnej liczby pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#BogdanGawroński">Proponuję też wystąpić do Prezydenta m.st. Warszawy o zapewnienie Centralnej Agencji Fotograficznej niezbędnego lokalu na archiwum. CAF ma bogate i unikalne zbiory, które znajdują się w stanie zagrożenia ze względu na brak należytego lokalu. Myślę, iż podobnie jak w sprawie lokalu dla Centralnej Biblioteki Nutowej, także i w tym przypadku nasz postulat znajdzie praktyczne urzeczywistnienie.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#BogdanGawroński">Kolejna sprawa dotyczy realizacji ustawy dotyczącej upowszechniania kultury i funkcjonowania instytucji artystycznych. Jak się wydaje podstawowym kłopotem w szerszym upowszechnianiu wartości kulturalnych jest nierozwiązana kwestia transportu. Minister kultury i sztuki wystąpił do ministra komunikacji z propozycjami w tym zakresie, które tylko w niewielkim stopniu zostały uwzględnione. Instytucje te posługują się nadal głównie wynajmowanymi autokarami, co znacznie podnosi koszty ich działalności. Chciałbym zgłosić propozycję, aby minister komunikacji ponownie rozpatrzył wniosek ministra kultury i sztuki i uwzględnił go w jak najszerszym stopniu.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#BogdanGawroński">Przy rozpatrywaniu realizacji planu i budżetu resortu kultury i sztuki w 1984 r. stwierdziliśmy, że niezadowalająco przebiegały remonty domów mieszczące kluby „Ruch”. Są to przecież w większości lokale państwowe. Proponuję więc postulować, by minister administracji i gospodarki przestrzennej wystąpił do władz administracyjnych stopnia podstawowego o sprawniejsze niż dotąd przeprowadzanie remontów tych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#BogdanGawroński">Ostatni mój wniosek także jest adresowany do ministra administracji i gospodarki przestrzennej. W Warszawie powstała przed laty Spółdzielnia Budownictwa Mieszkaniowego „Sztuka”. Spółdzielnia ta zajmuje się budową mieszkań, głównie dla twórców i ich rodzin. Mieszkania te jednakże często nie spełniają normatywów niezbędnych dla pracy twórczej w domu. Moja propozycja zmierza do odstąpienia w uzasadnionych przypadkach od powszechnie obowiązujących normatywów budowlanych, co umożliwi twórcom pracę artystyczną w ich mieszkaniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ŁukaszBalcer">Proponuję, aby Komisja Kultury w następnej kadencji Sejmu zwróciła szczególną uwagę, aby interesy twórców zostały należycie uwzględnione w zmienionym Prawie lokalowym. Dotyczy to m.in. powierzchni mieszkań, opłat czynszowych itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanGawroński">Mieliśmy także dokonać oceny różnorodnych skutków (zwłaszcza negatywnych), jakie realizacja reformy gospodarczej przyniosła różnym dziedzinom kultury. Stosowanie mechanizmów i instrumentów reformy gospodarczej miało miejsce szczególnie w przedsiębiorstwach produkcyjnych podległych resortowi kultury i sztuki. Powołana do analizy tych zjawisk podkomisja dotychczas nie zakończyła prac, ale są one znacznie zaawansowane. Proponuję, aby informację o przebiegu prac tej podkomisji oraz jej sprawozdanie przekazać Komisji Kultury II kadencji Sejmu z propozycją kontynuowania tych analiz.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanGawroński">Propozycje stanowisk przedstawione przez posła B. Gawrońskiego zostały przez komisję przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ŁukaszBalcer">W nawiązaniu do spraw dotyczących wdrażania reformy gospodarczej w przedsiębiorstwach podległych resortowi kultury i sztuki proponuję przyjąć, aby szczególną uwagę Komisja Kultury następnej kadencji nadal poświęcała zwłaszcza rozwojowi przemysłu poligraficznego, fonograficznego i muzycznego. Na ten temat formułowaliśmy już wiele dezyderatów i opinii.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ŁukaszBalcer">Chciałem poinformować, że postulaty zawarte w opinii nr 11 naszej komisji z marca 1983 r. zostały w dużej mierze zrealizowane. Nie przedłożono ustawy o Prawie autorskim. Minister kultury i sztuki zapewnił, że projekt tej ustawy przedstawi w 1984 r. Proponuję, aby zwrócić na tę sprawę uwagę Komisji Kultury IX kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ŁukaszBalcer">W sprawach ogólnych chciałbym także zaproponować, aby Komisja Kultury w przyszłości więcej uwagi poświęcała sprawom promocji polskiej twórczości za granicą. Idzie tu o znaczne rozszerzenie obecności wytworów polskiej kultury i polskich artystów w świecie. Służyć temu powinna klarowna koncepcja takiej promocji oraz zapewnienie właściwej jej realizacji. Tę sprawę powinniśmy skierować pod rozwagę posłów następnej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianKonieczny">Proponuję rozszerzyć ten postulat w ten sposób, aby dotyczył on nie tylko promocji polskiej twórczości za granicą, ale całokształtu długofalowej polityki kulturalnej skierowanej na zewnątrz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ŁukaszBalcer">Nasz dezyderat nr 51 dotyczący rozbudowy Centralnej Biblioteki Morskiej nadal jest aktualny. Rozbudowa ta dotychczas nie została podjęta, mimo że przyznane zostały na ten cel środki finansowe. Proponuję sprawę tę przekazać posłom następnej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanGawroński">W Prezydium komisji uzgodniliśmy propozycję odbycia spotkania w sprawach dotyczących rozwoju przemysłu muzycznego. Długoletnia stagnacja tego przemysłu wymaga energicznych działań ze strony Ministerstwa Kultury i Sztuki, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i innych gestorów. Proponuję, aby posłowie upoważnili prezydium komisji do zorganizowania takiego spotkania z udziałem przedstawicieli tych resortów w celu kompleksowego rozpatrzenia zagadnień przemysłu muzycznego. Sytuacja jest na tyle alarmująca, że niektóre przedsiębiorstwa tego przemysłu zamierzają całkowicie zmienić profil swej produkcji i zająć się np. produkcją mebli. Potrzebne jest odejście od uproszczonego sposobu myślenia o sprawach kultury, w tym także w odniesieniu do przemysłów wytwarzających dobra użytku kulturalnego. Takie spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Sztuki, naszej komisji oraz innych resortów mogłoby się przyczynić do szybszego rozwiązania tych problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ŁukaszBalcer">Proszę komisję o upoważnienie prezydium do podjęcia działań doraźnych. Należy wybrać podstawowe problemy z wypowiedzi posła B. Gawrońskiego, zwłaszcza zwrócić uwagę na te sprawy, które nie zostały zrealizowane. Dla przyszłej Komisji Kultury w następnej kadencji Sejmu sporządzimy wykaz dezyderatów nie załatwionych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ŁukaszBalcer">Można powiedzieć, iż analiza realizacji dezyderatów i opinii skłania do optymistycznych wniosków, gdyż postulaty w nich zawarte zostały w znacznej mierze wdrożone. Nie straciły jednak na aktualności dezyderaty dotyczące przemysłów produkujących dobra kulturalne oraz niektóre inne dezyderaty w sprawach szczegółowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ŁukaszBalcer">Informację o realizacji uchwały Sejmu z dnia 4 maja 1982 r. w sprawie dalszego rozwoju kultury przedstawił minister kultury i sztuki Kazimierz Żygulski:</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ŁukaszBalcer">Uchwała z 4 maja 1982 r. jest doniosłym aktem prawnym, który był wskazówką dla dalszych działań. Warto zatem w skrócie przypomnieć jego treść. Sejm PRL uznał zaspokojenie potrzeb kulturalnych za pilne i istotne zadanie. Umocnieniu rangi kultury służyć mają Narodowa Rada Kultury oraz Fundusz Rozwoju Kultury. Uchwała wskazuje na konieczność opracowania wielu aktów prawnych w sprawie kultury.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ŁukaszBalcer">W uchwale Sejm zwrócił się o utwierdzanie wspólnoty i trwałego porozumienia narodowego.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ŁukaszBalcer">Realizacja uchwały przebiegała w trudnych warunkach, gdyż odbywało się to w okresie zapoczątkowania reformy gospodarczej. Istniały obawy, iż reforma wywrze ujemne skutki na kulturę. Powszechna była opinia o konieczności podjęcia kroków zmierzających do tego, aby sytuacja gospodarcza kraju i reforma nie hamowały rozwoju kultury. Można powiedzieć, iż udało się stworzyć mechanizm społeczno-finansowy, który zapewnił kulturze pewną ochronę. Fundusz Rozwoju Kultury oraz Narodowa Rada Kultury funkcjonują i zabezpieczają wiele potrzeb w tej dziedzinie życia.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#ŁukaszBalcer">Debata plenarna Sejmu, która odbyła się w dniach 3 i 4 maja 1982 r. była pierwszą plenarną debatą w sprawach kultury. Podjęto w czasie tej debaty istotne uregulowania, a zwłaszcza dotyczące Narodowej Rady Kultury i urzędu ministra kultury.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#ŁukaszBalcer">Jedną z zasadniczych spraw jest upowszechnianie znajomości prawa. Znajomość prawa nie jest powszechna nawet w środowiskach zobowiązanych do jej posiadania. Minister prowadzi zatem działania systematyczne, mające na celu upowszechnianie prawa i działania te przynoszą rezultaty. Trzeba jednak pamiętać, że proces legislacyjny nie został zakończony.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#ŁukaszBalcer">16 maja 1984 r. opracowano i przedstawiono komisji projekt programu rozwoju kultury. Wersja projektu została poddana dalszym pracom, gdyż komisja uznała, że powinien być to dokument nie tylko resortu kultury, ale również innych resortów. Prace nad programem trwają nadal. Wyniki tych prac mają być zakończone we wrześniu br. Program rozwoju kultury będzie również rozważany podczas obrad X Zjazdu PZPR.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#ŁukaszBalcer">Uchwalenie ustawy o upowszechnianiu kultury poprzedzone było 11 wersjami projektu tego aktu prawnego. Ukazała się już większość aktów wykonawczych do tej ustawy. Pozostałe akty wykonawcze dotyczące waloryzacji oraz zasad kształtowania sieci placówek kulturalnych ukażą się w bież. roku. Podjęto prace nad ustawą o ochronie dóbr kultury.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#ŁukaszBalcer">Uchwalona została ustawa o instytucjach artystycznych oraz ustawa o ustanowieniu tytułu honorowego „Zasłużony dla kultury narodowej”.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#ŁukaszBalcer">Duże znaczenie dla kultury ma także ustawa z 17 czerwca 1984 r. o radach narodowych. Ustawa ta przekazała wiele spraw z obszaru kultury w ręce władz terenowych. Nastąpiła zatem decentralizacja w dziedzinie zarządzania kulturą.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#ŁukaszBalcer">Podjęto działania korekcyjne dotyczące aktów prawnych związanych z reformą gospodarczą, gdyż przepisy zawarte w niektórych z nich nie były korzystne dla kultury. Chodzi zwłaszcza o to, że instytucje artystyczne traktowane były tak jak przedsiębiorstwa, co nie zdało egzaminu. Należy pamiętać, że instytucje te mają swoją specyfikę. Korzystne było uzyskanie od Ministerstwa Finansów zgody na to, aby PFAZ w jednostkach kultury przekazywany był na Fundusz Rozwoju Kultury.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#ŁukaszBalcer">Korzystne jest też ustalenie kompromisu pomiędzy funkcjami dyrektora i rady artystyczno-programowej w jednostkach kultury.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#ŁukaszBalcer">Kolejnym obszarem spraw są kwestie związane z przemysłami służącymi kulturze. Ostatnio udało się uzyskać ulgi dla przemysłu muzycznego. Pozwoli to uniknąć zagrożenia, jakim jest utrata zdolności kredytowej. Opracowano również 5-letni program rozwoju poligrafii. Udało się też uzupełnić park maszynowy. Wąskim gardłem jest nadal brak papieru. Mimo tego zwiększono liczbę egzemplarzy, ale odbyło się to kosztem tytułów.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#ŁukaszBalcer">Zostały skorygowane w górę wszystkie taryfikatory, cenniki i stawki honoracyjne.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#ŁukaszBalcer">Treść uchwały Sejmu świadczy o tym, że szczególną troską otacza się kulturę ojczystego języka. Problem ten wdrożono jako program międzyresortowy. Przedłożyliśmy już informację o jego realizacji. Jednym z elementów tej realizacji był ubiegłoroczny kongres w Szczecinie poświęcony kulturze języka polskiego. Wkrótce ukażą się materiały z kongresu. Wydaliśmy także dużo słowników i podręczników służących kulturze języka polskiego.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#ŁukaszBalcer">W latach 1982–1984 wydano o 184 mln egz. książek więcej niż w roku 1981. Rozpoczęły prace Gdańskie Zakłady Graficzne. Chciałbym zwrócić uwagę, że wspomniany wzrost liczby egzemplarzy odbywa się przy niezmniejszonej przeciętnej objętości książki.</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#ŁukaszBalcer">Ważnym problemem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży uczestnictwa w kulturze. Opracowano już wnioski dotyczące tego zagadnienia. Funkcjonuje rada dla spraw wychowania kulturalnego dzieci i młodzieży. Powołano dwa specjalistyczne ośrodki: Ogólnopolski Ośrodek Sztuki dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu oraz Centrum Edukacji Teatralnej Dzieci i Młodzieży w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#ŁukaszBalcer">Nastąpiło zwiększenie produkcji książek dla młodych czytelników, przy czym pierwszeństwo mają podręczniki szkolne. Szczególnie duże osiągnięcia odnotowaliśmy w produkcji literatury pięknej dla dzieci i młodzieży. W 1982 r. wyprodukowaliśmy 41 mln egz. książek dla tej grupy odbiorców, a w 1984 r. produkcja zwiększyła się do 66 mln egz. Działania te podejmowaliśmy na podstawie konkretnego zalecenia Sejmu i władz politycznych. Jesteśmy czasem atakowani zapytaniami, dlaczego nie wydajemy innych ważnych grup bibliograficznych. Chcę podkreślić, że przy ograniczonych możliwościach wydawniczych (trudności z papierem, poligrafią itp.) w sytuacji określenia przez Sejm szczegółowych preferencji, dotyczących m.in. zwiększenia produkcji literatury dla dzieci i młodzieży, realizowaliśmy to zalecenie, nawet kosztem innych wydawnictw.</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#ŁukaszBalcer">Podejmowaliśmy szereg inicjatyw np. w zakresie wychowania plastycznego w szkołach. W tej sprawie realizujemy wspólną umowę z Ministerstwem Oświaty i Wychowania. Zobowiązaliśmy wszystkie teatry, niezależnie od ich charakteru, do przygotowania w ubiegłym roku przynajmniej jednego spektaklu przeznaczonego dla dzieci i młodzieży. Zwiększyliśmy w ten sposób podaż sztuk adresowanych do dzieci i młodzieży. Przedstawienia te z reguły cieszą się dużą frekwencją. Chcę przy tym podkreślić, że od czasu do czasu wszystkie teatry chętnie wystawiają sztuki przeznaczone dla młodego widza.</u>
          <u xml:id="u-9.21" who="#ŁukaszBalcer">Kontynuujemy i rozszerzamy masową działalność upowszechnieniową. Moje powyższe uwagi nie oznaczają, że wszystkie sprawy, które znalazły się w uchwale sejmowej z maja 1982 r. uważamy za załatwione. Uchwała ta wytyczyła generalny kierunek działań w kulturze, który kontynuujemy i rozszerzamy.</u>
          <u xml:id="u-9.22" who="#ŁukaszBalcer">Po 1982 r. w Polsce wystąpiła kolejna eksplozja demograficzna. Przybywa więc nowy adresat polityki kulturalnej, dla jej realizatorów przybywają nowe zadania. Te zobowiązania podejmujemy na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-9.23" who="#ŁukaszBalcer">Pomyślnie rozwija się współpraca ze środowiskami twórczymi, mimo że przez długi okres był to bardzo trudny odcinek naszej działalności. Zakończona została odbudowa wszystkich związków twórczych. Uruchomiliśmy 2 nowe źródła wspomagania twórców. Mam tu na myśli Fundusz Literatury oraz Państwowy Fundusz Zamówień Plastycznych. Oba te fundusze dysponują znacznymi kwotami. Wzrasta liczba twórców w szeregach nowych związków twórczych.</u>
          <u xml:id="u-9.24" who="#ŁukaszBalcer">Na dużą skalę rozwinął się ruch teatralny i wystawienniczy. Imprezą o ogromnym znaczeniu dla naszej kultury narodowej i jej promocji w świecie były zorganizowane w ub.r. targi sztuki „Inter Art '84”. Była to bardzo szeroka prezentacja sztuki polskiej przed międzynarodowym gremium, W 1985 r. kultura polska święci wiele ważnych rocznic. Jedną z ważniejszych były obchody 200 lat baletu polskiego. Zaprosiliśmy do udziału w tych uroczystościach wiele słynnych zespołów baletowych, o światowym znaczeniu. Z naszej strony wielka praca polskiego baletu uwieńczona była niedawną premierą w warszawskim Teatrze Wielkim baletu Ludomira Różyckiego „Pan Twardowski”. Trwają obchody rocznicy Stanisława Ignacego Witkiewicza. W roku bież. przypada 150 rocznica urodzin Henryka Wieniawskiego. Na jesieni czeka nas kolejny Międzynarodowy Konkurs Chopinowski. Wszystkie te wydarzenia angażują nasze środki i uwagę. Od 1982 r. środowiska twórcze szeroko uczestniczą w realizacji programów wynikających z uchwały sejmowej z 4 maja 1982 r.</u>
          <u xml:id="u-9.25" who="#ŁukaszBalcer">Sprawozdanie z działalności komisji w okresie VIII kadencji Sejmu przedstawił poseł Łukasz Balcer (SD):</u>
          <u xml:id="u-9.26" who="#ŁukaszBalcer">Podkreślenia wymaga przede wszystkim, że komisja pracowała w warunkach najgłębszego kryzysu w powojennej historii Polski. Praca komisji była niezwykle wytężona. Odbyliśmy 111 posiedzeń, sformułowaliśmy wiele dezyderatów i opinii. W swej działalności komisja kierowała się uchwałami PZPR, ZSL i SD. Realizowaliśmy politykę porozumienia narodowego, czego najlepszym wyrazem może być przyjęcie przez Sejm uchwały dotyczącej spraw kultury w dniu 4 maja 1982 r. Nasze działania zmierzały do umocnienia socjalistycznych przemian w Polsce oraz jak najskuteczniejszego wyjścia kultury z kryzysu. W działalności komisji musieliśmy uwzględniać przemiany zachodzące w całej gospodarce i społeczeństwie (np. realizacja reformy gospodarczej). Chciałbym podkreślić, że wśród uchwalonych przez Sejm ustaw, 9 bezpośrednio dotyczy spraw kultury. Oprócz tego liczne ustawy w pośredni sposób wpływają na rozwój kultury narodowej. Wszystkie te działania miały na celu zapewnienie niezbędnego mecenatu państwa nad kulturą oraz utworzenie mechanizmów funkcjonowania kultury w nowej sytuacji gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-9.27" who="#ŁukaszBalcer">Bardzo ważną sprawą będzie dobór odpowiedniej tematyki posiedzeń Komisji Kultury w IX kadencji Sejmu. W proponowanych wnioskach postulujemy, aby Komisja Kultury IX kadencji podjęła kontynuację rozpoczętych prac legislacyjnych. W ten sposób powstaje szansa stworzenia spójnego systemu prawnego dotyczącego całokształtu spraw kultury narodowej. Jak wiadomo w opracowaniu znajdują się projekty ustaw o kinematografii i o prawie autorskim. Wymagają także nowelizacji ustawy o bibliotekach i o ochronie dóbr kulturalnych i zabytków oraz ustawa o funkcjonowaniu Komitetu ds. Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-9.28" who="#ŁukaszBalcer">Sądzę, że w doborze problematyki Komisji Kultury przyszłej kadencji większy niż dotychczas nacisk będzie można położyć na kontrolę przebiegu realizacji już powziętych decyzji. W doborze tej problematyki warto uwzględnić także realizację uprawnień ministra kultury i sztuki. Przyjmując program rozwoju kultury komisja wniosła o realizację tych zadań nie w układzie resortowym, lecz kompleksowo, przy czym minister kultury i sztuki jest głównym koordynatorem podejmowanych działań.</u>
          <u xml:id="u-9.29" who="#ŁukaszBalcer">Źródłem informacji dla komisji były przede wszystkim uwagi i informacje Najwyższej Izby Kontroli oraz opinie organizacji społecznych i zawodowych. W przyszłości nadal będzie można owocnie korzystać z tych źródeł informacji. Nie było posiedzenia komisji, na którym nie korzystalibyśmy z opinii różnych organizacji społecznych. W posiedzeniach brali udział przedstawiciele około 40 organizacji. Proponujemy, aby w przyszłości rozpatrzyć propozycje korzystania także z materiałów statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego oraz analiz Narodowego Banku Polskiego. Będzie to miało szczególne znaczenie przy omawianiu wdrażania reformy gospodarczej w kulturze oraz przy omawianiu zagadnień dotyczących przemysłów produkujących dobra użytku kulturalnego. Obok tych analiz proponujemy, aby przyszła komisja korzystała także z analiz ekonomicznych sporządzanych przez same przedsiębiorstwa, z wyników badań opinii publicznej, a także z opinii i uwag ekspertów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-9.30" who="#ŁukaszBalcer">W toku swej działalności komisja wielokrotnie korzystała z opinii Zespołu Doradców Sejmowych. Trzeba podkreślić, że nie zawsze mieliśmy możliwość wstępnej weryfikacji nadsyłanych materiałów.</u>
          <u xml:id="u-9.31" who="#ŁukaszBalcer">Kilka uwag chciałbym poświęcić współpracy komisji z Najwyższą Izbą Kontroli. Materiały, które otrzymywaliśmy z NIK, skoordynowane były na ogół z planem pracy komisji. Szeroka współpraca NIK z komisją przejawiała się także m.in. w formie wspólnych wyjazdów terenowych i wspólnych analiz. Chciałbym zgłosić postulat, aby w przyszłości wyniki kontroli NIK, poza ujawnianiem stwierdzonych nieprawidłowości, wskazywały przyczyny zaistnienia tych nieprawidłowości oraz środki przezwyciężenia ich. W dotychczasowej naszej współpracy tego wątku wyraźnie brakowało. Idzie więc o to, aby przygotowywane przez NIK materiały były bardziej analityczne. W imieniu posłów chciałbym podkreślić, że komisja nasza z dużym zaufaniem odnosiła się do opracowań Najwyższej Izby Kontroli, że przedstawione w nich oceny nie budziły nigdy wątpliwości posłów. Myślę, iż posłowie upoważnią mnie do złożenia serdecznych podziękowań dla współpracujących z nami pracowników NIK.</u>
          <u xml:id="u-9.32" who="#ŁukaszBalcer">Kilka uwag chciałbym poświęcić sprawie wykorzystania materiałów Najwyższej Izby Kontroli przez komisję. Najczęściej opracowania te służyły nam jako pomoc przy sporządzaniu referatów. Sądzę, iż analizy NIK powinny stać się przedmiotem specjalnego posiedzenia Komisji Kultury IX kadencji. W przyszłej kadencji posłowie prawdopodobnie będą dysponowali większą ilością czasu, co pozwoli na lepsze wykorzystanie analiz Najwyższej Izby Kontroli. W swej działalności komisja powinna w większym niż dotychczas stopniu dociekać przyczyn zaistniałych nieprawidłowości. Nie rozpatrywaliśmy realizacji wniosków zgłaszanych przez NIK. Taka analiza pozwoliłaby podnieść efektywność kontroli. Szerzej niż dotychczas powinniśmy korzystać z innych form kontroli np. kontroli wewnętrznej przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-9.33" who="#ŁukaszBalcer">Powołanie Narodowej Rady Kultury i Funduszu Rozwoju Kultury stanowiło dla kultury przełom o skutkach, które będą możliwe do pełnej oceny dopiero po latach. Działalność Narodowej Rady Kultury okazuje się bardzo pożyteczna. Sformułowane przez nią opinie są niezwykle wnikliwe i trafne. Dużą pomoc w naszej pracy stanowiły także opinie Zespołu Doradców Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-9.34" who="#ŁukaszBalcer">W toku kadencji brakowało nam czasu na bardziej wnikliwą kontrolę realizacji uchwał, ustaw, dezyderatów i opinii komisji. Absorbowały nas sprawy bieżące, zwłaszcza legislacyjne. W przyszłości więcej czasu i uwagi należy poświęcić kontroli powziętych postanowień. Idzie tu o kontrolę formalną, a więc o to czy zostały wydane niezbędne akty wykonawcze do ustaw, czy zostały przeszkolone kadry itp. Towarzyszyć temu powinna także głębsza kontrola, a więc odpowiedź na pytanie, czy administracja państwowa zapewnia właściwe warunki funkcjonowania sfery kultury oraz ocena skutków społecznych funkcjonowania poszczególnych ustaw. Na taki kierunek analizy należy w przyszłości położyć większy nacisk.</u>
          <u xml:id="u-9.35" who="#ŁukaszBalcer">W okresie wdrażania reformy gospodarczej Ministerstwo Kultury i Sztuki było szczególnie otwarte na wprowadzanie nowych rozwiązań organizacyjnych i prawnych. Odeszło się w kulturze od zakładów i jednostek budżetowych, tzn. od powszechnej dotąd formy w nadbudowie. Wcześniejsze formy organizacyjne były efektywne przy nakazowym sposobie zarządzania gospodarką narodową. Od dłuższego czasu panuje tendencja do tworzenia przedsiębiorstw, spółdzielni, spółek i instytucji artystycznych, a więc nowych form organizacyjno-finansowych w kulturze. To dopiero początek drogi, którą trzeba kontynuować.</u>
          <u xml:id="u-9.36" who="#ŁukaszBalcer">Na zakończenie chciałbym zgłosić uwagę do wniosków, które chcemy przekazać Komisji Kultury następnej kadencji. Myślę, iż w przyszłości rząd, Ministerstwo Kultury i Sztuki i inne organy powinny większą uwagę poświęcić bardziej intensywnej promocji polskiej kultury za granicę.</u>
          <u xml:id="u-9.37" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanGawroński">Przedstawione przez ministra K. Żygulskiego kierunki prac związanych z realizacją uchwały Sejmu są zgodne z literą i duchem uchwały oraz z naszym stanowiskiem. Komisja dwukrotnie oceniała przebieg realizacji uchwały. Osobiście brałem udział w posiedzeniu kolegium międzyresortowego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogdanGawroński">Nasuwa się kilka wniosków dotyczących programu rozwoju kultury:</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#BogdanGawroński">– Ministerstwo napotyka na przeszkody związane ze sposobem traktowania kultury przez niektórych członków zespołu międzyresortowego. Pokonywanie tych oporów stanowi dodatkową trudność. W związku z tym należałoby wspierać ministerstwo w jego działaniach. Wniosek ten chcę skierować pod adresem Komisji Kultury nowej kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#BogdanGawroński">– Program rozwoju kultury powinien być programem rządowym i z tego względu powinien mieć większe wsparcie ze strony wicepremierów. Członkowie komisji powinni brać udział w zespole międzyresortowym, dzięki czemu komisja będzie mogła nadal oddziaływać na przebieg prac nad programem.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#BogdanGawroński">– Istnieje potrzeba upowszechniania znajomości przepisów prawnych. To upowszechnianie można zrealizować także poprzez wprowadzanie zmian dokonanych ustawą o upowszechnianiu kultury do ustawy o finansowaniu przedsiębiorstw. Byłby to zabieg redakcyjny polegający na tym, że niektóre uregulowania zawarte w ustawach o upowszechnianiu kultury i o instytucjach artystycznych znalazłyby się w ustawie o finansowaniu przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#BogdanGawroński">Przypominam, że ustawa o upowszechnianiu kultury a także ustawa o instytucjach artystycznych zobowiązują m.in. zakłady pracy do upowszechniania kultury i sztuki. Pożądane byłoby wystąpienie ministra z inicjatywą wprowadzenia do bibliotek samorządu i związków zawodowych oraz zakładów pracy broszury zawierającej informację o obowiązkach i prawach wynikających z ustawy o upowszechnianiu kultury. Duży nakład takiej broszury umożliwi poszerzenie kręgu osób znających przepisy.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#BogdanGawroński">– Istnieje potrzeba wykorzystania rezerw (zwłaszcza produkcyjnych) w kulturze. Rezerwy takie istnieją. Konieczne jest np. zwiększenie produkcji płyt, taśm i kaset. Moce produkcyjne sięgają już obecnie 10 mln szt. kaset rocznie ale wykorzystywane są tylko w 25%. Możliwości zwiększania produkcji taśm i kaset i w konsekwencji nagrań kasetowych należy szukać w kraju lub w ramach RWPG.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#BogdanGawroński">– Odnotować chciałbym ogromny postęp w tworzeniu warunków dla integracji i aktywizacji środowisk twórczych, zwłaszcza na rzecz porozumienia. Sprawę tę należałoby również zalecić opiece Komisji Kultury następnej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JózefaMatyńkowska">Komisja podejmowała sprawy ogromnie ważne dla kultury, m.in. dotyczące kultury języka ojczystego. Wiele działań komisji znalazło rzeczowy wyraz w pracach Ministerstwa Kultury.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JózefaMatyńkowska">Istotną sprawą są działania na rzecz upowszechniania kultury w środowisku dzieci i młodzieży. Są to bardzo ważni odbiorcy i współtwórcy kultury.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JózefaMatyńkowska">W przyszłej kadencji należałoby zacieśnić kontakty z instytucjami zajmującymi się badaniem opinii publicznej.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JózefaMatyńkowska">Prace komisji w bież. kadencji Sejmu odbiegały, jeżeli chodzi o warunki, w jakich się odbywały, od prac z okresu poprzedniej kadencji. Myślę, że 5-letni okres działania komisji przyniósł efekty pozytywne, zarówno w sferze ustawodawczej, jak też rozwiązywania spraw doraźnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JadwigaCichocka">Jeśli podjęlibyśmy próbę dokonania analogii pomiędzy dzisiejszym posiedzeniem komisji a posiedzeniem sprzed 5 lat, kończącym działalność ówczesnej komisji VII kadencji Sejmu - doszlibyśmy do wniosku, że działania podejmowane w VIII kadencji były kontynuacją działań prowadzonych w VII kadencji. Uważam jednak, że komisja VII kadencji miała znacznie mniej satysfakcji ze swojej pracy niż komisja VIII kadencji. W poprzedniej kadencji wiele spraw kończyło się na obietnicach. Pomimo trudniejszych warunków, w jakich działał Sejm VIII kadencji wiele spraw udało się nam rozwiązać. Odbyła się np. sesja plenarna poświęcona wyłącznie sprawom kultury. Podjęto uchwałę w sprawie rozwoju kultury. Dokonano zmian w finansowaniu kultury. Uchwalono także ustawę o upowszechnianiu kultury. Efekty wszystkich tych uregulowań są już dzisiaj widoczne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JadwigaCichocka">Zgadzając się ze sprawozdaniem chciałabym podkreślić szczególnie dwie sprawy, które należałoby rozwiązać w przyszłej kadencji. Po pierwsze, ograniczono znacznie wyjazdy kontrolne w teren. A takie wyjazdy bardzo rozszerzają naszą znajomość problematyki. Należy zatem częściej je organizować, dbając o to, aby były to wyjazdy robocze. Po drugie, należy w przyszłości uważniej śledzić realizację wniosków pokontrolnych NIK. Obie te sprawy kieruję pod adresem Komisji Kultury następnej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HalinaMinkisiewiczLatecka">Sprawozdanie było rzeczowe i wnikliwie zaprezentowało działalność komisji. Uważam, że obecna kadencja była okresem przełomowym, jeśli chodzi o odcinek kultury. Udało się w tym okresie właściwie ustawić przede wszystkim mecenat państwowy nad kulturą. Stworzono podstawy bytu ekonomicznego kultury. Komisja realizowała zasadę demokratyzacji kultury; nigdy przedtem nie było tylu organów doradczych i opiniodawczych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HalinaMinkisiewiczLatecka">W przyszłości uregulowania wymaga problem umocnienia pozycji ministra. Nasi następcy w IX kadencji powinni zająć się dziedziną rozrywki, w której nie osiągano dotychczas znacznych sukcesów międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#HalinaMinkisiewiczLatecka">Chciałabym zgłosić wniosek, aby były poseł miał przynajmniej skromną możliwość zgłaszania opinii w sprawach dotyczących kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MieczysławRógŚwiostek">Nie mam zasadniczych uwag do sprawozdania. Myślę jednak, że należałoby podkreślić konieczność stworzenia trwałej praktyki kontroli wdrażania przepisów ustawy o upowszechnianiu kultury. W przeciwnym razie może powstać niebezpieczeństwo wchłonięcia tej ustawy przez inne akty prawne. Upowszechnianie kultury wymaga szerokiego mecenatu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MieczysławRógŚwiostek">Korzystne byłoby wprowadzenie do ustawy o finansowaniu przedsiębiorstw zapisu, który dawałby możliwość wydzielania środków zakładu pracy na organizację imprez kulturalnych i na promowanie twórczości.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MieczysławRógŚwiostek">Niedostatecznie promujemy dorobek kultury za granicą. Moje zaniepokojenie budzi też zjawisko odchodzenia od rodzimych tradycji w kulturze i naśladownictwo obcych wzorów. Zdaję sobie sprawę, że na tym polu nie można niczego dekretować, ale należałoby pomyśleć nad sposobem oddziaływania na kulturę w ten sposób, aby nie odchodziła ona od polskich tradycji. Uwaga ta wiąże się z moimi spostrzeżeniami wynikającymi z obserwacji Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, na którym wiele prezentowanych utworów było właśnie opartych na obcych wzorach. Wspierać więc powinniśmy wszystko to, co w muzyce i śpiewie jest bliskie motywom ludowym. Wydaje mi się, że wielką rolę w tym zakresie może odegrać należyta realizacja ustawy o upowszechnianiu kultury. W większym niż dotychczas stopniu powinniśmy wzmocnić mecenat zakładów pracy nad kulturą. Sprawami promocji kultury polskiej w świecie, obok resortu i urzędów centralnych, powinny się także zająć związki zawodowe i zakłady pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JózefOzgaMichalski">Mimo że nasza komisja w toku ostatniej kadencji zrobiła tak wiele, nie sądzę, żeby w następnej kadencji zabrakło roboty dla Komisji Kultury. Chciałbym zaproponować, aby sprawozdanie z działalności naszej komisji zostało uzupełnione o problem rozwoju kultury regionalnej i towarzystw regionalnych. Przecież tym sprawom poświęcaliśmy podczas naszych posiedzeń wiele czasu. Kontynuację tych zagadnień należy przekazać posłom następnej kadencji. Nie muszę tu nikogo przekonywać o znaczeniu literatury regionalnej. Towarzystwa regionalne skupiają liczny aktyw społeczny i sprzyjają rozwojowi kultury narodowej. Z tych względów wnoszę, aby te zagadnienia zostały uwzględnione w sprawozdaniu komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WitoldNawrocki">Chciałbym przede wszystkim stwierdzić, że obradujemy w momencie szczególnym. Jest to ostatnie posiedzenie Komisji Kultury VIII kadencji Sejmu. Kończymy okres niezwykle pracowity. Podejmujemy działania zmierzające do rekonstrukcji podstaw funkcjonowania kultury narodowej oraz sprzyjające jej dalszemu rozwojowi. W ostatnim okresie przyjęto cały pakiet aktów prawnych radykalnie zmieniających system funkcjonowania kultury narodowej. PZPR była inicjatorką wielu tych działań. Za aktywny udział i wielką pracę włożoną w realizację tych działań pragnę podziękować serdecznie obywatelom posłom w imieniu Komitetu Centralnego PZPR i własnym. Współpraca Wydziału Kultury KC PZPR z jej nową Komisją Kultury układała się pomyślnie i owocnie, w atmosferze pełnego zrozumienia. Nasze wspólne uzgodnienia z pewnością dobrze przysłużą się kulturze narodowej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WitoldNawrocki">Minister K. Żygulski poprosił mnie o skomentowanie przebiegu Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu w nawiązaniu do wypowiedzi posła M. Róg-Świostka. Osobiście uczestniczyłem w koncercie finałowym w Opolu. Chciałbym stwierdzić, że festiwal opolski przeżywa proces wewnętrznego odrodzenia. W roku bieżącym obserwujemy oddalanie się fali hard-rocka. Udało się wprowadzić do programu festiwalu typ muzyki popularnej o melodyjnym charakterze. Dzisiejsza estrada, to nie tylko epatowanie skowytem, lamentem czy punkiem, ale w coraz większym stopniu normalizacja muzyki popularnej, W kulturze masowej inspiracje płyną z różnych stron. Są zespoły wykorzystujące także narodowy folklor. Chcę jednak stwierdzić, że czerpanie przez muzykę popularną ze źródeł folkloru narodowego nie jest sprawą prostą. Taka inspiracja wymaga wysokich kwalifikacji, wysokiej kultury muzycznej. Tymczasem jeszcze dwa lata temu wielu wykonawców w Opolu w ogóle nie znało nut. Rośnie kultura muzyczna, co sprzyjać będzie zapewne szerszemu wykorzystywaniu folkloru w muzyce popularnej.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WitoldNawrocki">W Komisji Kultury, Komitecie Centralnym PZPR oraz w Ministerstwie Kultury i Sztuki podjęto wiele działań porządkujących sferę rozrywki. Dotychczas sfera ta rozwijała się w dużej mierze w sposób żywiołowy i amatorski. Większą uwagę zwracamy już na podnoszenie kwalifikacji artystycznych i usuwanie wszelkich przejawów chałtury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EwaŻukowska">Chciałabym podziękować w imieniu działaczy związkowych za owocną współpracę z komisją. Oceniamy, że dostrzeżenie i zapraszanie przez Komisję Kultury naszych przedstawicieli na jej posiedzenia może w przyszłości bardzo poważnie zaowocować. Nasza Federacja skupia 119 związków zawodowych reprezentujących pracowników zatrudnionych w operach, teatrach, filharmoniach, domach kultury, muzeach, przedsiębiorstwach wytwórni filmowych itd. Cieszy nas, że zostaliśmy zaproszeni do partnerskiej dyskusji nad bardzo ważnymi aktami prawnymi. Ta współpraca przyniosła już bardzo wiele. Prosiłabym, aby we wnioskach, jakie komisja przedstawi swoim następcom znalazł się także postulat kontynuacji współpracy sejmowej Komisji Kultury z naszą federacją. Sądzę, że może to przynieść wiele pozytywnych efektów dla dalszego rozwoju kultury narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ŁukaszBalcer">Nadeszła w pewnym sensie uroczysta chwila, tj. moment zakończenia ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Kultury VIII kadencji. Proponuję przyjąć przedstawioną przez ministra kultury i sztuki prof. Kazimierza Żygulskiego informację o realizacji uchwały Sejmu z 4 maja 1982 r. - jako zgodną z duchem tej uchwały. Uchwała ta powinna znajdować się pod dalszą kontrolą Komisji Kultury IX kadencji. Postanowienia tej uchwały nie tracą przecież na ważności. Ich realizacja wymaga w wielu przypadkach działań długofalowych. Wszystkie uwagi zgłoszone w dyskusji proponuję włączyć do sprawozdania z działalności naszej komisji w okresie VIII kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ŁukaszBalcer">W swoim ostatnim wystąpieniu chciałbym w imieniu posłów bardzo serdecznie podziękować ministrowi kultury i sztuki, prezesowi RSW „Prasa-Książka-Ruch”, kierownictwu Komitetu ds. Radia i Telewizji za niezwykle owocną współpracę w dobiegającej końca kadencji. Nasze dyskusje przepojone były zawsze troską o dobro kultury narodowej. Szczególnie serdecznie chciałbym podziękować przedstawicielom instancji partii i stronnictw politycznych, w tym osobiście sekretarzowi KC PZPR Waldemarowi Świrgoniowi oraz kierownikowi Wydziału Kultury KC PZPR Witoldowi Nawrockiemu. Dziękuję także kierownikom wydziałów kultury NK ZSL i CK SD oraz przedstawicielom licznych organizacji społecznych. Za owocną współpracę i liczne uwagi oraz zaufanie, jakim nas darzyli - chciałbym podziękować przedstawicielom stowarzyszeń twórczych. Dzięki współpracy ze związkami zawodowymi osiągnęliśmy liczne sukcesy. Chciałbym też podziękować uczestniczącym w naszych posiedzeniach przedstawicielom środków masowego komunikowania. Informacja o naszej działalności w prasie była szeroka, rzetelna i życzliwa. Oddzielne podziękowanie kieruję na ręce przedstawiciela Narodowej Rady Kultury dla przewodniczącego rady prof. Bogdana Suchodolskiego. Informacje, oceny i wnioski Narodowej Rady Kultury były niezwykle pomocne w naszej pracy. W swoim imieniu chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim członkom komisji za pomoc w kierowaniu pracami komisji i stworzenie bardzo życzliwej i przyjemnej atmosfery.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>