text_structure.xml
60.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 29 września 1981 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Jerzego Jóźwiaka (SD) i Olgi Rewińskiej (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- aktualną sytuację rynkową i zaopatrzenie ludności na sezon jesienno-zimowy, - informację o przygotowaniach do wprowadzenia reformy gospodarczej w resorcie handlu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu wzięli udział: minister handlu wewnętrznego i usług Zygmunt Łakomiec, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Państwowej Komisji Cen oraz Centralnych Związków Spółdzielni i Centralnych Związków Rzemiosła.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Informację o sytuacji rynkowej przedstawił minister handlu wewnętrznego i usług Zygmunt Łakomiec.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W ciągu 8 m-cy br., w porównaniu z takim samym okresem roku ub. dochody pieniężne ludności wzrosły prawie o 24%, podczas gdy dostawy towarów na rynek (w cenach bieżących) o niepełne 2%. Na każde 1000 zł przychodów ludności przypada obecnie 758 zł wartości dostaw towarów (przed rokiem - 937 zł). Dynamika sprzedaży wykazuje co prawda wzrost o 11%, ale zawdzięczamy to w dużym stopniu wykorzystywaniu zapasów. Wskutek tego zapasy w handlu zmniejszyły się w tym roku prawie o 30%.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W IV kwartale przewiduje się dalsze niekorzystne zmiany sytuacji: nastąpi dalszy znaczny wzrost przychodów ludności, przy niższych dostawach towarów. Podejmuje się w związku z tym szereg działań, aby tempo spadku dostaw było nieco niższe. Zasoby pieniężne ludności - jak wynika z szacunków - osiągną pod koniec roku 1 bilion zł. Dla porównania: roczne dostawy rynkowe wynoszą 1400 mld zł, a zapasy - około 200 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Najbardziej krytyczna jest sytuacja w dziedzinie zaopatrzenia w mięso. We wrześniu trwał bardzo głęboki spadek skupu żywca. Według danych za 20 dni tego miesiąca, skup wyniósł 55.600 ton wobec planowanych 73 tys. ton (mięsa wieprzowego i wołowego). Plan skupu drobiu jest realizowany. Na zaopatrzenie rynku zabraknie w tym miesiącu co najmniej 15 tys. ton mięsa, mimo dobrego realizowania planów importu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Trzy główne przyczyny złych wyników skupu to: nadal niedostateczne dostawy węgla, zbyt niska cena skupu w relacji do cen pasz i zbóż oraz trudności w uzyskiwaniu przez hodowców dostatecznych ilości pasz. Do tego dochodzą trudności z zaopatrzeniem w maszyny rolnicze i materiały budowlane, na które to towary hodowcy chcieliby obrócić pieniądze uzyskiwane ze sprzedaży żywca w punktach skupu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przesunięcie 1,3 mln ton węgla na potrzeby wsi powinno przynieść poprawę sytuacji. W roku przyszłym oczekiwać należy poprawy zaopatrzenia w maszyny i narzędzia rolnicze, przy czym w niektórych asortymentach będzie to poprawa bardzo znaczna. Rozważane są obecnie decyzje w sprawie poprawy relacji cen żywca do cen zbóż i pasz.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Bardzo trudna jest również sytuacja w dziedzinie tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych. Zaopatrzenie rynku opiera się właściwie na imporcie. Od początku roku do 25 września import tłuszczów zwierzęcych wyniósł już 46 tys. ton i przebiega zgodnie z planem. Poszukuje się dalszych możliwości importu tłuszczów, przy czym zakupy te byłyby finansowane ze środków „Pewexu” oraz ewentualnie dokonywane w drodze kredytów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Resort zmuszony jest utrzymać na październik obniżone normy mięsa w sprzedaży reglamentowanej - nie tylko ze względu na niski skup, ale również z uwagi na bardzo wysokie zaległości w realizacji kartek mięsnych. Różnorodne próby usprawnienia reglamentacji w tym zakresie niewiele dają. Od 1 listopada ma wejść w życie nieco odmienny system reglamentacji mięsa uzgodniony ze związkami zawodowymi i niektórymi zakładami pracy. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Projekt opiera reglamentację w większym stopniu na realiach przewidywanego skupu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W IV kwartale powinna nastąpić poprawa zaopatrzenia w ryby. W III kwartale dostawy wynosiły zaledwie 50% poziomu zeszłorocznego. Główne przyczyny spadku dostaw to zwiększony eksport, czyli tzw. sprzedaż z burty w celu uzyskania przez flotę rybacką środków na zaopatrzenie w paliwo, a także zmniejszenie połowów w wyniku utraty dostępu do niektórych łowisk, m.in. senegalskich. W najbliższym czasie zacznie się realizacja kontraktu ze Związkiem Radzieckim na import 30 tys, ton ryb, co oznacza podwojenie zakupów w porównaniu z rokiem ub.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Jak już informowano, od 1 października br. następuje zwiększenie norm na cukier do 1,5 kg i 2 kg. Od września zaczęto kierować cukier na potrzeby przetwórstwa. Dostawy te wynoszą 20 tys. ton, co odpowiada połowie zaopatrzenia kartkowego na miesiąc. W następnych miesiącach nastąpić ma podwojenie dostaw dla przetwórstwa.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Dobra jest sytuacja w zakresie przetworów zbożowych; we wszystkich województwach są realizowane wszystkie kartki. Zapasy mąki i pasz rosną. W niedługim czasie, o ile sytuacja na rynku zbożowym nie ulegnie zmianie, powstaną warunki umożliwiające stopniowe odchodzenie od reglamentacji mąki i kasz (nie dotyczy to jednak ryżu). W województwie lubelskim - jak wiadomo - zniesiono już reglamentację mąki, a mimo to sprzedaż ma rozmiary normalne.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Dobra jest również sytuacją na rynku ziemniaczanym. Sporo ziemniaków wyeksportujemy, m.in. w trybie wymiany między resortami handlu wewnętrznego krajów socjalistycznych (Rumunia, CSRS i inne), otrzymując w zamian żywność i niektóre artykuły przemysłowe.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Piekarnictwo otrzymuje ok. 20 tys. ton mąki ziemniaczanej rocznie. Transporty tej mąki kieruje się już do piekarń, dzięki czemu stopniowo powstawać będą warunki, aby spełnić życzenia ludności domagającej się poprawy jakości i rozszerzenia asortymentu pieczywa. Staramy się również o poprawę jakości mąki piekarniczej (m.in. przez import) w celu utworzenia zapasów i uzyskania możliwości dojrzewania mąki. Piekarniom potrzebne jest także mleko w proszku, syrop ziemniaczany i ekstrakt słodowy. W sumie należy spodziewać się, że w końcu października działania mające na celu poprawę jakości i asortymentu pieczywa będą już odczuwalne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W ostatnich kilku miesiącach skup mleka wzrósł powyżej zakładanego poziomu. Umożliwia to zwiększenie dostaw mleka na rynek oraz produkcji mleka w proszku. Równocześnie jednak resort zmuszony był podjąć decyzję o zmniejszeniu dostaw śmietany do poziomu 75% roku ubiegłego. Tylko w ten sposób bowiem będzie można do końca br. stworzyć rezerwę masła wielkości 28-30 tys. ton, co pozwoli zapewnić niezakłócone zaopatrywanie rynku w masło w I kwartale 1982 r.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">O ile można mówić o pewnej poprawie zaopatrzenia w IV kw. br. w artykuły żywnościowe, o tyle w zaopatrzeniu w artykuły przemysłowe sytuacja będzie bardzo trudna. Liczymy się ze spadkiem produkcji węgla, a w ślad za tym dalszym spadkiem jego eksportu, co uniemożliwi zakup niezbędnych materiałów i surowców dla potrzeb przemysłu. W tej sytuacji rząd podjął decyzję o ochronie poziomu dostaw podstawowych towarów przemysłowych. Sporządzono listę towarów, których produkcja musi być utrzymana na obecnym poziomie, a w niektórych grupach towarowych musi zdecydowanie wzrosnąć. Nie dotyczy to środków do utrzymania czystości i higieny osobistej, artykułów dla dzieci i młodzieży, niektórych artykułów gospodarstwa domowego i niektórych asortymentów odzieży dla dorosłych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Już obecnie rynek odczuwa pewną poprawę zaopatrzenia w proszki do prania. We wrześniu skierowany zostanie na rynek 16,5 tys. ton proszku z produkcji krajowej i z importu. W październiku dostawy proszku wzrosną o dalsze 600 ton. Nie osiągnięto dotychczas poprawy w dostawach środków higieny dla zakładów pracy na cele bhp, ale iw tej dziedzinie podejmowane są odpowiednie działania.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Musieliśmy podjąć niepopularną decyzję w sprawie reglamentacji mydła. Dzieci otrzymywać będą 2 kawałki mydła miesięcznie, mieszkańcy woj. katowickiego - 1 kostkę, a pozostała ludność - 1 kawałek mydła na 2 miesiące. Do zakładów pracy kierowana będzie pasta bhp, mydło póltoaletowe i mydło w płynie. Szczególną uwagę będziemy zwracać na zwiększenie produkcji pasty do zębów i kremu do golenia. W listopadzie zamierzamy w sposób wyraźny zwiększyć dostawy tych produktów z przemysłu krajowego lub z importu.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Przewidujemy znaczne zwiększenie dostaw ubiorów dziecięcych wełnianych i wełnopodobnych, rajstop i obuwia. Od listopada organizowane będą specjalne punkty sprzedaży artykułów dla dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Jeśli chodzi o odzież dla dorosłych, czynimy starania, aby poziom dostaw bielizny ocieplanej i konfekcji zimowej był przynajmniej zbliżony do założonego w planie. Przemysł obuwniczy jednakże już dzisiaj zapowiada, że rynek otrzyma obuwia o 6 mln par mniej, niż to wynika ze skorygowanych umów. Sprawa ewentualnego zwiększenia produkcji obuwia będzie jeszcze przedmiotem prac rządu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Resort handlu wewnętrznego i usług koncentruje obecnie uwagę na 4 tematach:</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">- pozyskaniu maksymalnych ilości towarów przemysłowych w drodze ścisłej współpracy z przemysłem, w tym z przemysłem drobnym i wspomagania producentów środkami z importu oraz z „Pewexu”. Należy podkreślić, że do tej chwili wydatkowano ze środków „Pewexu” ponad 67 mln dolarów na zakup surowców i materiałów dla przemysłu. M.in. w ostatnim czasie zakupiono komponenty do produkcji proszków do prania, drożdże do produkcji serów twardych i bibułki do papierosów. Dobrze układa się wymiana z krajami socjalistycznymi, chociaż jesteśmy poważnymi dłużnikami wobec prawie wszystkich tych krajów. Zamierzamy nasze zaległości wyrównać w roku przyszłym zwiększonym eksportem samochodów dostawczych i ziemniaków;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">- lepszym gospodarowaniu towarami w sieci handlu. Wymagać to będzie ulepszenia systemu reglamentacji, jego rozszerzenia tam, gdzie będzie to konieczne i odchodzenia od reglamentacji, gdy tylko sytuacja na to pozwoli. Staramy się również rozszerzyć sieć niektórych sklepów - np. sklepów z pieczywem;</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">- przygotowywaniu się do wdrażania reformy w handlu. Chcielibyśmy, aby niektóre działania w handlu wyprzedziły to, co dzieje się w przemysłach produkujących na rynek;</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">- pracy z ludźmi, to jest z kadrą pracowników handlu. Obserwujemy znacznie mniejszy napływ kandydatów do szkół handlowych. Może to spowodować określone trudności dla prawidłowego funkcjonowania handlu. Zamierzamy przejąć do pracy w handlu jak największą liczbę pracowników z tych dziedzin przemysłu, w których zakres produkcji ulega zmniejszeniu.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Rolniczych „Samopomoc Chłopska” Tadeusz Szelążek: Trudna sytuacja utrzymuje się w zaopatrzeniu rynku w węgiel. Plan dostaw realizowany przez „Samopomoc Chłopską” miał wynosić 25.700 tys. ton, w czerwcu obniżono go do poziomu 22.850 tys. ton, a konkretna oferta dostaw dla rynku nie przekroczy 22.350 tys. ton. W tych wielkościach mieszczą się również dostawy dla odbiorców handlowych, ale cały spadek dostaw kumuluje się na rynku nabywców indywidualnych. W IV kw. br. dostawy węgla dla tych odbiorców będą o 1 mln ton niższe niż w IV kw. ub. roku. Przy zapasach wynoszących ok. 220 tys. ton (a normatyw zapasów wynosi 1 mln ton) oznacza to nieuniknione trudności w utrzymaniu ciągłości zaopatrzenia w węgiel. Określono pewne priorytetowe grupy odbiorców, dla których dostawy węgla powinny być utrzymane na przewidzianym w planie poziomie. Dotyczy to producentów żywca, których potrzeby wynoszą ok. 3 mln ton oraz producentów tytoniu (potrzeby - ok. 340 tys. ton węgla). O ile w przypadku dostawców żywca zakładamy ich pełne zaopatrzenie w węgiel, o tyle w dostawach dla plantatorów tytoniu mogą nastąpić pewne zakłócenia, wskutek nierytmicznego spływu węgla do województw, w których skoncentrowane są uprawy tytoniu. Jeśli chodzi o grupę pozostałych odbiorców indywidualnych, chcielibyśmy utrzymać ich zaopatrzenie na poziomie ubiegłego roku, ale o żadnej poprawie zaopatrzenia mowy być nie może. Z przywileju pełnego zaopatrzenia muszą korzystać żłobki, przedszkola, szpitale i domy starców. Konieczne jest pełniejsze wykorzystanie drewna opałowego i odpadowego. Lasy postawiły do dyspozycji rynku na ten cel ponad 2 mln m3 drewna.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Zwracamy się z apelami do górnictwa, by dostawy węgla dla rolnictwa były realizowane. Liczymy także na poparcie Komisji w tej sprawie. Zaległości w dostawach do poszczególnych województw są obecnie główną trudnością dezorganizującą zaopatrzenie. Zaległości te powinny zostać uregulowane do końca października. Kolejny wniosek dotyczy konieczności wyraźnego zaawansowania dostaw do grupy województw północno wschodnich, które tradycyjnie są upośledzone pod tym względem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZdzisławSikorski">Kto i dlaczego podjął decyzję wstrzymania dostaw cementu dla pionu CRS?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EdwardWiśniewski">Na czym ma polegać uproszczenie systemu reglamentacji mięsa, o którym mowa w programie zaopatrzenia?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#EdwardWiśniewski">Dlaczego zaniechano kontroli rozliczania sprzedaży mięsa na kartki? Doszło na tym tle do poważnych niedociągnięć, zdarzały się przypadki sprzedaży drugiego gatunku mięsa za pierwszy, co spowodowało duże zaległości w sprzedaży lepszych gatunków.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#EdwardWiśniewski">Czy przystąpiono do realizacji ustaleń wynikających ze spotkania przedstawicieli „Solidarności” i rządu 3 września br.?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#EdwardWiśniewski">Wiemy, że żywiec jest, ale nie jest przekazywany do skupu. Co się robi by umożliwić systematyczne dostawy (powiązanie z zaopatrzeniem w węgiel, narzędzia, pasze i inne środki produkcji)?</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#EdwardWiśniewski">Dlaczego nie skupuje się ziemniaków mimo założenia, że istnieją duże możliwości, jeśli nie przerobowe, to eksportowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JadwigaBiernat">We wczorajszej audycji telewizyjnej usłyszałam, że przemysł mięsny przejmie całość kontraktacji. W jaki sposób ma to wpłynąć na zwiększenie skupu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#OlgaRewińska">Minister poinformował, że mają powstać specjalne punkty zaopatrzenia w towary dla dzieci. W jakim wieku dzieci ma to dotyczyć?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#OlgaRewińska">Jeśli mówimy o częściowym zniesieniu reglamentacji, czy przewiduje się możliwość zamiany kasz na mąkę?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#OlgaRewińska">Mówimy o zwiększeniu zaopatrzenia w ryby w oparciu o import z ZSRR. Czy będziemy sprowadzać ryby czy przetwory rybne?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#OlgaRewińska">Czy przewiduje się objęcie reglamentacją sprzedaży mydła i pasty do zębów?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EugeniuszCzuliński">Jakie istnieją możliwości ukrócenia praktyki stosowania na rynku prywatnym bardzo wysokich cen za owoce?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#EugeniuszCzuliński">Dziennik radiowy podał wczoraj wiadomość, że w Pile wykryto przypadek drukowania kartek mięsnych. Zatrzymano też kobietę, która handlowała kartkami, a przy sobie posiadała ich kilkaset. W jaki sposób przeciwdziała się takim praktykom? Czy rozważano możliwość numerowania kartek?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#EugeniuszCzuliński">Na terenie Trójmiasta ludzie zapisują się w tygodniowe kolejki do realizacji kartek mięsnych. Kto rządzi tymi kolejkami? Dlaczego dochodzi do przypadków handlu miejscami w kolejkach? Czy nie ma na to rady?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#EugeniuszCzuliński">Co z pastą i z proszkiem do zębów - czy będą reglamentowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WładysławaObidoska">Powszechne jest żądanie numeracji kartek, zwłaszcza mięsnych. Między poszczególnymi rejonami występują duże „pomyłki” w realizacji rozdzielnika.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WładysławaObidoska">Czy nadal mają być reglamentowane papierosy z importu? Panuje bałagan - w różnych województwach obowiązują różne zasady reglamentacji, jeżeli chodzi o asortyment i wielkość norm. Brak jest uzgodnień w tym względzie między województwami. Nie ma też gwarancji pokrycia towarowego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WładysławaObidoska">W ustaleniach ze spotkania przedstawicieli „Solidarności” i resortu była mowa o uruchamianiu sprzedaży pasz dla drobnych producentów? Warto o tym pomyśleć. Niewielka pomoc paszowa, przy zaopatrzeniu w ziemniaki we własnym zakresie (dzięki pomocy rolnikom przy wykopkach) mogłaby poprawić sytuację w hodowli.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanMełgieś">Czym tłumaczyć oświadczenie telewizyjne przedstawicieli Centrali Przemysłu Mięsnego, że instytucja ta przejmować będzie skup żywca? Chłopi nie chcą, by zastępować GS-y, tym bardziej, że potrzebna byłaby do tego nowa administracja.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanMełgieś">Co się tyczy zaopatrzenia wsi w węgiel, to musimy pamiętać, że nadchodzą jesienne słoty i wiele dróg gminnych będzie nieprzejezdnych. Jeżeli chłopi nie otrzymają na czas opału - będzie tragedia. Jednocześnie mamy sygnały, że otrzymują węgiel w pierwszej kolejności ci, którzy hodują kwiaty i nowalijki. Pokazywano mi dowody, że takie gospodarstwa potrafią zapewnić sobie np. 350 ton węgla. A przecież bez kwiatów i ogórków można wytrzymać. Dla wsi jest to produkcja mało ważna.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanMełgieś">Rolnicy nie otrzymują obuwia roboczego. Buty gumowe potrzebne są do pracy w gospodarstwie oraz dla dzieci chodzących do szkół. Wstrzymajmy galanterię i obuwie świąteczne, a dajmy dla wsi obuwie gumowe, Poseł Józef Wojtala (SD): Na plenum Sejmu otrzymaliśmy informację o zawieszeniu uprawnień do skupu mięsa przez rzemieślników bezpośrednio od hodowców. Tymczasem w informacji udostępnionej przez resort mówi się o zawieszeniu tych uprawnień, z wyjątkiem rzemieślników uprawnionych do wykonywania rzemiosła wędliniarskiego. Jak więc jest w rzeczywistości?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanMełgieś">Od zbiorów rzepaku upłynęły już prawie 3 miesiące, a zaopatrzenie w margarynę i olej nie ulega poprawie. Do tej produkcji nie potrzeba nic z importu. Jak więc długo mamy czekać na poprawę?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefaOrłowska">Kto odpowiada za rozliczanie kartek na mięso? W moim województwie, w niektórych sklepach dość często sprzedaje się mięso i wędliny bez kartek, zwłaszcza przed wolnymi sobotami. Sprzedawcy tłumaczą to tym, że nie mają możliwości przechowywania mięsa. Jeżeli tak będzie, to nigdy nie wystarczy mięsa na zaopatrzenie kartkowe.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JózefaOrłowska">Sygnalizowano mi, że w restauracjach ajencyjnych sprzedaje się takie artykuły jak kakao i miód, przy czym ceny są 3-krotnie zawyżone. Czy ajenci mają takie uprawnienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MariaKorczykowska">W moim województwie są przypadki nieodbierania ziemniaków uzasadniane brakiem przechowalni. Oby to nie doprowadziło do takiej sytuacji jaką mieliśmy przed rokiem!</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MariaKorczykowska">Zastrzeżenia budzi niejednolitość reglamentacji słodyczy. W naszym województwie są trzy duże zakłady cukiernicze. Na kartki mięsne wydaje się po 25 dkg wyrobów cukierniczych z możliwością zamiany na kawę lub wódkę. Wyborcy twierdzą, że wszyscy mieszkamy w jednym kraju i normy powinny być jednakowe. Kto o tym decyduje?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MariaKorczykowska">W moim województwie skup żywca wieprzowego spadł prawie do zera, rozwinął się natomiast czarny rynek. Liczni hodowcy twierdzą, że nie opłaca się im cena 86 zł za 1 kg, gdyż odbiorcy prywatni zakupują żywiec u nich w gospodarstwie, płacąc po 150–200 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WandaDietrich">W reglamentowanej sprzedaży alkoholu stosuje się częściowo butelki o pojemności 0,375 litra, przy czym sprzedawcy tłumaczą to brakiem butelek pół litrowych. Takie tłumaczenie nie załatwia sprawy. Można np. kierować mniejsze butelki do restauracji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WandaDietrich">Czy nie dałoby się zastąpić komitetów kolejkowych na różne towary przez rozdanie talonów w zakładach pracy: tam się wszyscy znają i w tych się warunkach nikt nie będzie stać dwukrotnie. A słyszy się o przypadkach sprzedawania miejsca w kolejce za 500–800 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanMełgieś">Jaka jest perspektywa poprawy zaopatrzenia w środki piorące? Wieś prawie nie otrzymuje tych środków, a nasza praca jest ciężka i brudna.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJóźwiak">Ile będzie w tym roku kosztował import artykułów spożywczych? Jaka jest różnica w porównaniu z rokiem ubiegłym? Kto ustala formę i charakter zakupów niektórych pojawiających się na rynku towarów z importu, np. szampanów po 800 do 1300 zł albo bardzo drogich mydeł? Czy towary te kupujemy na kredyt, nie troszcząc się o to czym zapłacimy? Czym są uzasadnione tego rodzaju zakupy importowe?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyJóźwiak">Czy resort ma koncepcję likwidacji polityki „opłotkowej” w zakresie przepisów regulujących reglamentację w poszczególnych województwach. Czy chcemy ujednolicić przepisy, czy też władza terenowa może decydować swobodnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntŁakomie">Odpowiedzi swe pragnę zacząć od sprawy ujednolicenia reglamentacji i kierunków polityki resortu w tej dziedzinie. Nie znam przypadku, żeby województwo wprowadzało przepisy z własnej inicjatywy: wszystko to zostało wymuszone. Wojewodowie nie widzieli innego wyjścia, mimo że resort generalnie sprzeciwia się reglamentacji regionalnej. Bez względu na to - kto wprowadził przepisy regionalne bez akceptacji resortu, reglamentacja taka nie będzie odtąd realizowana. Jutro odbędzie się spotkanie u wicepremiera St. Macha, m.in. w tej sprawie. Wojewodowie muszą być przygotowani, że jeżeli wyrażą zgodę na reglamentację regionalną, będą się ośmieszać, gdyż nie będzie to realizowane.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZygmuntŁakomie">Reglamentacja regionalna powoduje też wiele uciążliwości dla ludzi. Na niektórych terenach wprowadzono np. zamienność i reglamentację kawy nie wiedząc o tym, że na IV kw. - w związku z korektą NPSG - moglibyśmy nie mieć w ogóle kawy. Udało się „uratować trochę kawy dzięki rezygnacji z importu pomarańczy, cytryn i rodzynek?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZygmuntŁakomie">Od 1 października porządkujemy w skali kraju reglamentację alkoholu i papierosów, przyjmując, że każdy dorosły mieszkaniec ma prawo do 12 paczek papierosów produkcji krajowej i 1 butelki alkoholu (bez wina krajowego). W IV kw. będzie dużo papierosów z importu. Na podstawie już zawartych kontraktów wiemy, że razem z dostawami ze Związku Radzieckiego import wyniesie ok. 3,5 mld sztuk, przy czym wszystkie te papierosy sprzedawane będą poza systemem reglamentacji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#ZygmuntŁakomie">W następnej kolejności bierzemy na warsztat zaopatrzenie w tłuszcze. Musimy uporządkować sprzedaż wszystkich tłuszczy. Dostawy margaryny będą w tym roku niższe o 3 tys. ton niż rok temu, ponieważ zbiory rzepaku są znacznie gorsze od przewidywanych. Poszukujemy więc możliwości importu oleju słonecznikowego, prawdopodobnie z Francji, gdyż bez tego byłyby poważne kłopoty. Warto dodać, że w poprzednim roku produkcja margaryny przez 4 miesiące opierała się na surowcu importowanym. Większość zakładów już pracuje w wolne soboty. Pożądane jest, żeby mogły pracować jeszcze w niektóre niedziele. Trwają w tej sprawie rozmowy. Ogólnie jednak, przy niedoborze innych tłuszczów - margaryna jest na rynku po prostu niezauważalna. Dostawy oleju są prawie o 9% większe niż przed rokiem, ale dużo brakuje, by zaspokoić potrzeby. Określa się je na 25 tys. ton, gdy dostawy roczne osiągną 19,5 tys. ton. Ratujemy się importem oliwy z oliwek z krajów, w których mamy pewne należności.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#ZygmuntŁakomie">Roczna sprzedaż tłuszczów zwierzęcych będzie mniej więcej o 30% niższa niż przed rokiem. W 23 województwach prowadzi się już sprzedaż kierowaną. Trzeba będzie rozszerzyć ten system na cały kraj. Chodzi o to, że reglamentacja mięsa bardzo zmieniła geografię sprzedaży. Duże aglomeracje otrzymują Obecnie o 40–50% mięsa mniej niż dawniej. Sprzedaży tłuszczów nie reglamentowaliśmy, żeby tym aglomeracjom wyrównać straty z powodu zmniejszonych dostaw mięsa (oraz braku możliwości w dziedzinie samozaopatrzenia). Proponować będziemy preferowanie określonych zawodów i regionów, nie wszędzie jednakowe.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#ZygmuntŁakomie">Uproszczenie systemu reglamentacji już się w pewnym sensie dokonuje. W wydawanych obecnie kartkach mięsnych połączono mięso i wędliny, włączono drób do II grupy, zmniejszono odcinki wagowe. Byłoby to na pewno ułatwieniem zakupów, gdyby nie fakt, że dysponujemy 50% tej masy mięsnej, która jest potrzebna na pokrycie reglamentacji. Możemy w dalszym ciągu ulepszać system reglamentacji, ale reglamentacja nie zastąpi mięsa. Najważniejsze są działania na rzecz poprawy dostaw mięsa na rynek. Na poziom skupu oddziałują oczywiście czynniki ekonomiczne, ale w ub. miesiącu odnotowaliśmy fakty negatywnego oddziaływania również i innych czynników na obniżanie się rozmiaru skupu.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#ZygmuntŁakomie">Dążąc do dalsze go usprawnienia sprzedaży mięsa, zamierzamy wprowadzać realizację kartek na zamówienie. Będzie też rozwijana sprzedaż mięsa w zakładach pracy. Myślimy również o rozszerzaniu sieci sklepów realizujących kartki mięsne, gdyż np. wędliny mogą być sprzedawane w sklepach ogólnospożywczych. Postulatem do spełnienia jest również lepsze dostosowanie godzin dostaw do potrzeb odbiorców. Tego typu działań można podejmować wiele, ale dla ich skuteczności potrzebne jest przede wszystkim mięso. Rząd pracuje obecnie nad tym, aby przynajmniej na trudny okres przejściowy osiągnąć pewną poprawę zaopatrzenia w mięso.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#ZygmuntŁakomie">Pytano, czy jest decyzja w sprawie przejmowania przez przemysł mięsny całości spraw produkcji i skupu mięsa. Decyzji takiej nie ma. Mamy jedynie w kraju kilka przypadków tego typu inicjatyw. Rodzą się one przede wszystkim tam, gdzie spółdzielczość wiejska wywiązuje się niezadowalająco ze swych obowiązków w zakresie kontraktacji i skupu żywca.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#ZygmuntŁakomie">Podnoszono sprawę nadużyć przy druku i rozprowadzaniu kartek. Pierwsze kartki były numerowane, ale odstąpiono od tego z powodu trudności w poligrafii. Od następnego roku zamierza się przywrócić numerowanie kartek, choć trzeba stwierdzić, że nie obserwuje się nadużyć w wydawaniu kartek drukowanych centralnie. Są one wykonane na specjalnym papierze ze znakiem wodnym, a więc są bardzo trudne do podrobienia. Istotnie natomiast podrabia się kartki wydawane w województwach, np. na alkohol i tytoń.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#ZygmuntŁakomie">Zamierza się wprowadzić praktykę odnotowywania w dowodach osobistych faktu wydania obywatelowi karty zaopatrzeniowej. Uniemożliwi to dwukrotne wydawanie kartek tej samej osobie. Od stycznia 1982 r. sposób wydawania kartek zostanie uproszczony - tak, że będzie on znacznie mniej pracochłonny niż dotychczas.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#ZygmuntŁakomie">Pytano czy kartki są rozliczane. Są, i to bardzo dokładnie. Ilość faktycznie wydanych kartek w stosunku do liczby uprawnionych zawiera dziesiętny margines błędu. Niemały problem stanowi natomiast rozliczanie odcinków kartek w sklepach. PIH sprawdza skuteczność działania administracji handlowej w tych sprawach. Ostatnio stwierdza się w tej dziedzinie większy porządek. Należy pamiętać, że 3% wartości mięsa jest przeznaczana na ubytki naturalne i tzw. tolerancję wagową. Sklepy na ogół mieszczą się w tych wielkościach. W bardzo niewielkiej liczbie sklepów różnica między wydanym mięsem a ilością odcinków sięga ok. 3,5%. W wyniku przeprowadzonych kontroli w dwóch warszawskich sklepach stwierdzono jednakże poważne nadużycia. Sprawa została oddana do prokuratora.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#ZygmuntŁakomie">Wnioskowano uruchomienie detalicznej sprzedaży pasz dla drobnych odbiorców. Nad tematem tym pracuje resort rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#ZygmuntŁakomie">Ludności wiejskiej przyznano takie same normy przydziału środków piorących, co ludności miast. Widocznie jednak w pierwszej kolejności skierowano przydział proszku do ośrodków miejskich; Stąd też odczucie posła z woj. lubelskiego, że wieś została pokrzywdzona w przydziale środków piorących. „Samopomoc Chłopska” powinna zatroszczyć się o to, aby dostawy proszków i mydła były równocześnie i w sposób równomierny kierowane na wieś i do miast.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#ZygmuntŁakomie">Na posiedzeniu plenarnym Sejmu poseł J. Wojtala poruszył sprawę rozporządzenia ministra zezwalającego rzemieślnikom dokonywanie zakupu mięsa z uboju gospodarczego na targowiskach. Jak wiadomo, wskutek trudności ze skupem mięsa rozporządzenie w sprawie sprzedaży wolnorynkowej mięsa z uboju gospodarczego zostało na pewien czas zawieszone. Resort wystąpił jednak do ministra rolnictwa o dopuszczenie rzemieślników do bezpośredniego zakupu u rolników całych sztuk mięsa z ewentualnym określeniem górnej granicy ilości zakapowanego mięsa. Uważamy, że takie rozstrzygnięcie będzie korzystne dla rzemieślników, gdyż będą oni równocześnie pozyskiwać krew i podroby.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#ZygmuntŁakomie">Pytano, skąd się biorą tak wysokie ceny w sklepach, zwłaszcza ajencyjnych, niektórych artykułów, jak np. szampony; mydło czy kakao. Pragnę wyjaśnić, że resort podejmuje różne decyzje zmierzające do zwiększenia towarów w obrocie handlowym. Stąd też m.in, resort popierał zniesienie ceł przywozowych. Artykuły przywożone z zagranicy trafiają częściowo do wolnego obrotu - dawniej tylko na bazary. Uznaliśmy, że można dopuścić jednostki handlowe, zwłaszcza ajencyjne, do sprzedaży tych artykułów. Ich ceny detaliczne związane są z ceną skupu. Te wysokie ceny nie denerwowałyby obywateli, gdyby wymienione wyżej towary były na rynku w dostatecznej ilości.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefaOrłowska">Chodzi o wyroby krajowe (np. kakao) a nie przywożone z zagranicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZygmuntŁakomiec">Sprawa ta wymaga zbadania i wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZygmuntŁakomiec">Zgłoszono wniosek w sprawie wprowadzenia talonów na artykuły przemysłowe. Kierownictwo resortu wypowiada się raczej za systemem przedpłat na artykuły trwałego użytkowania, a więc służące wyposażeniu mieszkań, sprzęt gospodarstwa domowego itp. Uważamy za najsłuszniejsze wprowadzenie przedpłat wieloletnich z odpowiednim ich oprocentowaniem i rewaloryzacją. Taki system działałby dodatkowo na wywoływanie produkcji tych towarów, na które popyt jest największy. W niektórych województwach wprowadza się tak krytykowany uprzednio system talonów przy sprzedaży niektórych towarów, ale nie myśli się o rozszerzeniu tego systemu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZygmuntŁakomiec">Padło pytanie w sprawie wartości importu artykułów żywnościowych. Bez uwzględnienia oferty mięsa chińskiego obliczamy, że import gotowej żywności przeznaczonej do bezpośredniego spożycia osiągnie wartość 530 mln dolarów.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZygmuntŁakomiec">Będziemy uruchamiać najpierw sklepy specjalistyczne z artykułami dla niemowląt, to jest dzieci do ukończonego pierwszego roku życia, a w u drugim etapie - dla dzieci do 3 lat.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#ZygmuntŁakomiec">Ze Związku Radzieckiego sprowadzać będziemy głownie ryby mrożone, ale również filety i konserwy rybne.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#ZygmuntŁakomiec">Bardzo trudnym tematem jest zaopatrzenie w pastę do zębów. Gdybyśmy mieli obecnie wprowadzić reglamentację pasty, wypadałaby jedna tubka pasty na obywatela na okres 5 miesięcy. Nastawiamy się obecnie na import pasty do zębów, m.in. z Czechosłowacji.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#ZygmuntŁakomiec">Wiceprezes CZSR „Samopomoc Chłopska” Tadeusz Szelążek: Dostawy cementu na rynek nie zostały wstrzymane. Są realizowane nadal, choć w zmniejszonych ilościach. Wystąpiliśmy jednak do przemysłu o wstrzymanie transportu starymi, otwartymi wagonami, ze względu na zbyt duże ubytki w czasie transportu.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#ZygmuntŁakomiec">Od początku zbiorów jest prowadzony stale skup ziemniaków, od wczesnych do późnych. Jak do tej pory, poziom skupu jest dobry i ziemniaki powinny być kupowane wszędzie. „Samopomoc Chłopska” skupuje ziemniaki do wysokości zapotrzebowania złożonego przez handel.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#ZygmuntŁakomiec">Jeśli chodzi o przejęcie kontraktacji mięsa przez przemysł mięsny - sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Zarząd Główny CZSR szuka nowych lepszych rozwiązań, by poprawić zaopatrzenie rynku. Ewentualne przejęcie kontraktacji jest sprawą zbyt złożoną, aby można było rozwiązać ją bez dokładnego wysondowania rynku i opinii producentów.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#ZygmuntŁakomiec">Chcemy uruchomić drobnodetaliczną sprzedaż pasz dla drobnych hodowców (np. królików). Żeby uniknąć nieporozumień wyjaśniam, że chodzi tu o ilości niewielkie, kilogramowe, a więc wielkości zaledwie promilowe, nieistotne dla przydziału dla poważnych, dużych hodowców.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#ZygmuntŁakomiec">Zużycie węgla w gospodarstwach ogrodniczych jest rzeczywiście wyjątkowo wysokie. Normy zużycia zostały ograniczone, trzeba się jednak liczyć z tym, że duże gospodarstwo dające dużą produkcję musi zużywać duże ilości węgla.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#ZygmuntŁakomiec">Szukaliśmy różnych rozwiązań poprawy zaopatrzenia rynku mięsnego. Mogło się zdarzyć, ale musiał to być przypadek odosobniony, że doszło gdzieś do sprzedaży w sklepach mięsa pochodzącego z wolnego rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszKaliński">W odróżnieniu od warzyw, tegoroczne urodzaje owoców są niższe. Np. jabłek dwa lata temu o tej porze było kilkakrotnie więcej. O wysokości ceny decyduje także podaż i popyt. W tym roku ustaliliśmy ceny skupu średnio o 20 do 25% wyższe niż w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszKaliński">Wchodzimy obecnie w okres gromadzenia rezerw zimowych. Liczymy się z tym, że zgodnie z ogólną tendencją producenci będą dążyć do przechowywania owoców we własnym zakresie w oczekiwaniu na korzystniejszy później układ cen.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszKaliński">W związku z ograniczeniem dostaw węgla trzeba się liczyć ze spadkiem produkcji ogrodniczej. Brak pestycydów powoduje także spadek produkcji warzyw i owoców w roku przyszłym.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AntoniGryniewicz">Pytanie postawione przez posła dotyczyło nadmiernego wzrostu cen owoców i warzyw w handlu prywatnym. Zasadniczo handel prywatny trzyma się w przybliżeniu cen takich, jakie obowiązują w handlu uspołecznionym. Przy zbyt dużych rozbieżnościach stosuje się różne środki, m. in. nasilenie kontroli. Było jednak już i tak, że nasilenie kontroli spowodowało dwudniowy strajk sprzedawców prywatnych. Jednocześnie wyższe ceny tłumaczą oni znacznie lepszą jakością swoich towarów, co bywa zgodne z prawdą.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AntoniGryniewicz">Rozważamy możliwość następnej podwyżki cen skupu żywca. Chcemy to powiązać z drugim etapem podwyżek cen, a więc wprowadzić nowe ceny skupu żywca razem ze zwyżką cen węgla, energii, gazu itp. Nie ma jeszcze w tej sprawie ostatecznej decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DanutaSerafin">Mimo zastrzeżeń resortu w sprawie reglamentacji regionalnej, pragnę poinformować o sposobach usprawnienia tego procesu w woj. kieleckim. Od 1 października wchodzi tam w życie obowiązek rejestrowania kartek w ciągu tygodnia w sklepach, zależnie od miejsca pracy lub zamieszkania. Pomoże to wyeliminować kartki wydawane poza terenem miasta. Sklep daje na kartce swoją pieczątkę i wpisuje kolejny numer. Odpowiada to zgłaszanemu tu postulatowi ewidencji kartek. Słyszy się Głosy, że pracownicy sklepów są niewykorzystywani, uważam że to nieprawda, a teraz na naszym terenie będą mieli jeszcze więcej pracy. Sklep prowadzić będzie rejestrację aż do wyczerpania limitu. Osoby, które nie zmieściły się w tym limicie będą mogły rejestrować kartki w innych wyznaczonych sklepach. Przewiduje się dekadowe cykle realizacji kartek mięsnych, tzn. że co dekadę można będzie wykupić najwyżej 1/3 miesięcznej normy mięsa i wędlin. W zasadzie nie ogranicza się liczby kartek realizowanych przez poszczególne osoby. Sklepy, po otrzymaniu awiza dostaw na następny dzień, będą informowały klientów przy pomocy wywieszek o kolejnych numerach kartek, które można będzie realizować w dniu następnym. Przedsiębiorstwa handlu mięsnego i masarnie zobowiązaliśmy do trzymania niezbędnych rezerw. Jeżeli ktoś nie zdoła wykupić mięsa w ciągu danej dekady, będzie mógł to uczynić w wytypowanych sklepach w następnym miesiącu. Ponieważ mamy zapewnione większe dostawy kurczaków, nie ograniczamy zakupów drobiu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DanutaSerafin">Pracownicy zostali już poinformowani i przeszkoleni. Toteż gdyby władze centralne nie zaakceptowały tego systemu, pracownicy czuliby się wprowadzeni w błąd.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#DanutaSerafin">Mówi się o zniesieniu reglamentacji alkoholu, bo produkcja jest duża. W swoim czasie byłam przeciwko wprowadzeniu kartek na wódkę, teraz jestem za utrzymaniem reglamentacji. Jeżeli zaś niektórym ludziom nie wystarcza norma - niech płacą 2–3 razy więcej w sklepie i niech nie szukają alkoholu po melinach.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#DanutaSerafin">Sygnalizowano mi, że w sklepach pojawiają się ludzie ze stemplami na kartkach, iż są „upoważnieni do zakupu na terenie całego kraju”. Skąd to się wzięło? W Kielcach nie honorujemy takich uprawnień.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#DanutaSerafin">Niedawno przedstawiciele resortu mówili tu, że będziemy musieli zwracać pożyczony za granicą cukier, co może utrudnić powiększenie norm. Cieszy więc zapowiedź, że na kartki cukrowe będzie o pół kilograma więcej.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#DanutaSerafin">Polskie Radio podało informację, że w Warszawie zapas mąki jest na 4 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZygmuntŁakomiec">Chodzi tu o mąkę piekarniczą, a dla detalu zapas wynosi 29 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DanutaSerafin">Uważam, że powinniśmy odstąpić od reglamentacji mąki. A swoją drogą nowe ceny mąki są chyba zbyt niskie w porównaniu z ceną zboża. W woj. kieleckim zezwala się na dodatkową sprzedaż mąki na odcinki „kasza”, ale te drobne operacje chyba nie odgrywają roli w skali kraju.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#DanutaSerafin">Zetknęłam się w sklepie spożywczym z taką sytuacją, że sprzedawano tam makaron radziecki i cukier francuski, a nie było nic z wyrobów krajowych. Robi to fatalne wrażenie. Ludzie pytają, dlaczego musimy wszystko sprowadzać, czy w kraju nic nie ma? Rozumiem, że chomikuje się trochę towarów w oczekiwaniu na nowe ceny. Dobrze by było, żeby minister handlu wewnętrznego przy okazji swych wystąpień w telewizji postarał się poprawić to wrażenie, wyjaśnić, że nie jest tak „czarno”. Jest to potrzebne dla ludzi, którzy naprawdę troszczą się o naszą gospodarkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WładysławaObidoska">To dobrze, że hodowcy królików i drobiu będą mogli nabyć trochę pasz. Są ludzie, którzy nie mają kawałka ziemi, a podejmują ryzyko hodowli trzody chlewnej - im także trzeba pomóc.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WładysławaObidoska">Z bilansu wynika, że przetwórstwo warzywno-mięsne nadal pozostaje poza przydziałem mięsa. Mamy dość dużą podaż kapusty, nie da się wszystkiego za kisić, sporo przetwórni mogło by robić gołąbki, przy czym trudno jest nie tyle o ryż, lecz o minimalne ilości mięsa. Może rozważyć przyznanie takim wytwórniom uprawnień do bezpośredniego zakupu od hodowców?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WładysławaObidoska">Proszę posłów o poparcie wniosków w sprawie dodatkowego przydzielenia 1,3 mln ton węgla dla wsi, realizacji zaległych dostaw węgla oraz zaawansowania dostaw węgla dla północno-wschodniej części kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#EugeniuszCzuliński">Uspołecznieni i nieuspołecznieni cukiernicy proszą, by w miarę możliwości przyspieszyć dostawę dalszych ilości cukru dla nich po to, żeby mogli w sezonie jesiennym wykonać przetwory na własne potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZygmuntŁakomiec">Cukier jest!</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#EugeniuszCzuliński">Dziękuję, będzie z czego robić przetwory. Pragnę jeszcze poruszyć sprawę produkcji win z jabłek. Czy rzeczywiście powinniśmy kosztem całego społeczeństwa karmić margines, przeznaczając spirytus i cukier do tej produkcji?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#EugeniuszCzuliński">Niesamowite historie dzieją się na punktach skupu jaj. Ajenci odkupują tam jaja, a potem cena 1 sztuki dochodzi do 15–20 zł. Niech Komisja Antyspekulacyjna przyjrzy się tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JerzyJóźwiak">Usprawnienie systemu reglamentacji jest konieczne. Zakupy zwłaszcza mięsa są niezmiernie uciążliwe. Nastąpiło załamanie stosunku ilości wydanych kartek do ilości mięsa. Zaległości wynoszą 40 tys. ton, a na 1 października dojdą pewnie do 50–60 tys. ton.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZygmuntŁakomiec">Do sierpnia br. zaległości wynosiły 28 tys. ton, a na 1 października osiągną 40–42 tys. ton.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JerzyJóźwiak">W każdym razie zaległości te zbliżają się do poziomu zaopatrzenia całego kraju na pół miesiąca. Organy, które wydały kartki bez pokrycia tracą wiarygodność. W okresie jesienno-zimowym uciążliwość zakupów będzie wielokrotnie większa. Trzeba rzetelnie poinformować społeczeństwo o sytuacji i podjąć odpowiednie decyzje. Ta ilość kartek, które wręczono obywatelom musi mieć pokrycie. Inaczej nie będzie zaufania do władz.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JerzyJóźwiak">Skup żywca spada, gdyż hodowcy spodziewają się rychłej zmiany cen. Trzeba tę sprawę postawić jasno i rozwiązać jak najszybciej.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JerzyJóźwiak">Propozycja przydzielania jednego kawałka mydła na kartki jest żenująca przede wszystkim dla tych, którzy odpowiadają za produkcję. To jest nie do przyjęcia. Resort przemysłu lekkiego i chemicznego musi rozwiązać sprawę mydła. Jeszcze bardziej wstydliwa jest sprawa pasty do zębów.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JerzyJóźwiak">Mało dziś mówiono o cenach. A przecież „zakartkujemy się”, resort handlu wewnętrznego stanie się resortem reglamentacji, jeżeli nie będzie kompleksowej reformy cen. Boją się jednak tego obie strony odpowiedzialne za te decyzje. Rządowa inicjatywa reformy cen spowoduje negatywne nastawienie do rządu. „Solidarność” także nie chce ustosunkować się do niepopularnych decyzji. Potwierdza to wypowiedź ministra Z. Krasińskiego z trybuny sejmowej. Ale im dłużej to będzie trwało, tym gorzej dla społeczeństwa. Niestety musi nastąpić obniżenie stopy życiowej o kilkadziesiąt punktów.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#JerzyJóźwiak">Faktem jest, że papierosy po 50 zł za paczkę też są szybko sprzedawane. To samo dotyczy innych artykułów z importu.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#JerzyJóźwiak">Trzeba przeciwdziałać niektórym tendencjom rynkowym. Uchwała nr 112/81 Rady Ministrów o drobnej wytwórczości stwarza możliwość swobodnej gry rynkowej, ale przy niedostatku towarów dzieje się to zbyt dużym kosztem społeczeństwa. Ustawy o samorządzie pracowniczym i przedsiębiorstwie państwowym też dają uprawnienia do ustalania ilości, asortymentu i cen. Należy to uświadomić społeczeństwu, inaczej rynek zostanie zupełnie rozbity. Akcja antyspekulacyjna będzie wyławiała „płotki”, a „grube ryby”, w tym i przedsiębiorstwa państwowe będą ustalały dogodne dla siebie ceny. Chodzi więc o ochronę interesów konsumenta. Wiele przy tym daje do myślenia zestawienie przychodów ludności w kwocie 1 biliona zł, sprzedaży detalicznej - 1,4 biliona zł i wysokości zapasów - 200 mld zł. A przy tym - jakie to są zapasy… W dziedzinie artykułów przemysłowych właściwie nie ma już żadnych zapasów.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#JerzyJóźwiak">Proponuję, by zwrócić uwagę na sprawę reformy cen. Inaczej również i my, Komisja, zostaniemy zepchnięci do zajmowania się wyłącznie reglamentacją. A to nie stwarza perspektyw poprawy sytuacji rynkowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaJabłońska">Podczas spotkania z rolnikami powiedziano mi, że jeśliby państwo ustaliło cenę skupu żywca na poziomie 130 zł za kg, rolnikom opłaciłoby się bardziej sprzedać żywiec państwu niż prywatnym odbiorcom po 160 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzyJóźwiak">Jak już stwierdziłem, wchodzimy w spiralę cen. Jeśli tego nie unormujemy, nie wybrniemy z sytuacji. Społeczeństwo musi sobie uświadomić, że potrzebne są wyrzeczenia, jeśli w perspektywie nastąpić ma poprawa sytuacji rynkowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#OlgaRewińska">W toku dyskusji najwięcej zainteresowania wzbudziła sprawa reglamentacji sprzedaży podstawowych artykułów spożywczych i przemysłowych. Tematowi temu będzie poświęcone specjalne posiedzenie Komisji w październiku br. Kilku posłów wypowiadało się w sprawie poparcia starań spółdzielczości wiejskiej o poprawę zaopatrzenia wsi w węgiel. Prezydium Komisji zastanowi się, jakiej formie poprze ten słuszny postulat wobec rządu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#OlgaRewińska">W kolejnym punkcie porządku dziennego wiceminister handlu wewnętrznego i usług Marek Hołdakowski przedstawił informację o przygotowaniach do wprowadzenia reformy gospodarczej w resorcie handlu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#OlgaRewińska">Rada Ministrów przyjęła zaproponowaną przez resort decyzję o zniesieniu branżowo-terytorialnych i strefowych barier w obrocie towarowym. Decyzja ta oznacza odejście od modelu organizacyjnego handlu z 1976 r.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#OlgaRewińska">Nie oznacza to jednak kolejnej reorganizacji handlu, a jedynie otwarcie możliwości stopniowego rozszerzania samodzielności działania organizacji handlowych.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#OlgaRewińska">Zgodnie z regułami gry reformy gospodarczej, czeka na decyzję drugi projekt uchwały Rady Ministrów - o systemie ekonomiczno-finansowym handlu. Projekt ten nie mógł być dotychczas przyjęty, gdyż czeka na podstawową w tej kwestii ustawę: o systemie ekonomiczno-finansowym przedsiębiorstw. Tego wymaga porządek prawny.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#OlgaRewińska">Resort wszedł w odpowiedzialny etap prac nad reformą: etap konkretyzacji i koordynacji działań wdrożeniowych w jednostkach handlu. W Ministerstwie funkcjonuje resortowy zespół do spraw reformy. Analogiczne zespoły działają na szczeblu wojewódzkim. Zespół resortowy skupia pracowników Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, Komisji Planowania, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, banku, central handlowych, teoretyków, przedstawicieli związków zawodowych i organizacji społecznych. Resort chciałby zapraszać do udziału w pracach zespołu również przedstawicieli Komisji sejmowej.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#OlgaRewińska">Harmonogram konkretnych działań zmierzających do wprowadzenia reformy gospodarczej w handlu zazębia się z pracami nad całościową reformą gospodarczą. Przewiduje on następujące terminy:</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#OlgaRewińska">- do końca października br. resort ma opracować koncepcję nowej struktury organizacyjnej handlu, a zwłaszcza koncepcję obligatoryjnych bądź nieobligatoryjnych ogniw pośrednich (zrzeszeń), - do końca listopada br. resort ma opracować pakiet rozwiązań niejako „oprzyrządowujących” reformę handlu. Chodzi tu o takie sprawy jak: aktualizacja założeń modelu opracowanego przez IV zespół reformy; projekt uchwały Rady Ministrów o demonopolizacji handlu; uchwała o systemie ekonomiczno-finansowym handlu; model reorganizacji handlu wraz z ustaleniem nowej funkcji urzędu ministra i wojewódzkiego szczenią sterowania handlem; przygotowanie projektu kompleksowej ustawy o rynku wewnętrznym.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#OlgaRewińska">- do końca listopada br. resort ma przedłożyć szczegółowe propozycje wdrażania reformy handlu ze wskazaniem czynników skuteczności rozwiązań ekonomicznych. Chodzi tu zwłaszcza o nowy układ cen;</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#OlgaRewińska">- permanentnie będą prowadzone następujące działania: przegląd i uchylanie zbędnych przepisów; szkolenie pracowników resortu, pracowników szczebla wojewódzkiego, central i przedsiębiorstw handlowych; utrzymywanie stałych kontaktów z wojewódzkimi zespołami do spraw reformy;</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#OlgaRewińska">- do końca grudnia br. mają być wprowadzone zmiany na szczeblu centralnym, to jest wdrożenie reorganizacji urzędu ministra. W przedsiębiorstwach handlowych proces wdrożeniowy trwać będzie dłużej, bo jeszcze w 1982 r.</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#OlgaRewińska">Jakie są najważniejsze problemy związane z reformą handlu?</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#OlgaRewińska">- ukształtowanie właściwej roli szczebla wojewódzkiego w systemie zreformowanego rynku;</u>
<u xml:id="u-31.13" who="#OlgaRewińska">- ustalenie nowej roli ogniwa pośredniego, to jest przejście od funkcji nadzorczo-kontrolnej do usługowo-doradczej, i to raczej na zasadzie dobrowolnych zrzeszeń;</u>
<u xml:id="u-31.14" who="#OlgaRewińska">- wypracowanie metod centralnego bilansowania głównych segmentów rynku również w układach asortymentowych. Chodzi o to, aby nie stracić wpływu na centralne sterowanie równowagą rynkową;</u>
<u xml:id="u-31.15" who="#OlgaRewińska">- przejście na nowe metody pracy, to jest posługiwanie się pośrednimi narzędziami sterowania; taki podział funkcji między resortem handlu, Komisją Planowania, resortem finansów i bankiem, aby resort handlu zachował wpływ na sterowanie rynkiem.</u>
<u xml:id="u-31.16" who="#OlgaRewińska">Praktyczne przechodzenie do nowych zasad działania będzie zależało od tego, na co pozwoli metodologia planowania w roku 1982. Wiadomo, że będą jeszcze zachowane pewne elementy nakazowe zabezpieczające niezbędny poziom zaopatrzenia rynku w artykuły żywnościowe, paliwo i energię, leki, podstawowe artykuły dla dzieci i młodzieży. Mimo że niezbędny poziom dostaw tych artykułów będzie jeszcze uzyskiwany systemem nakazowym, zaczną już działać pewne elementy systemu parametrycznego (nowe ceny, marże i stawki kredytowe). Rodzi się pytanie - na ile jesteśmy przygotowani do wprowadzenia nowego systemu parametrycznego? Trzeba stwierdzić, że reforma cen zaopatrzeniowych materiałów i surowców jest dość znacznie zaawansowana, ale gorzej przedstawia się sprawa cen tych artykułów, które są wysoko przetworzone, a mają charakter zaopatrzeniowy. Najwięcej trudności sprawia wdrożenie nowego systemu cen detalicznych. Znamy już zamierzenia rządu w tej sprawie, ale wciąż brak jest decyzji. Tymczasem bez nowych cen detalicznych przedsiębiorstwa handlu nie będą mogły w pełni korzystać z nowego systemu ekonomiczno-finansowego. Ponadto - jak to podkreślił poseł J. Jóźwiak - opóźnienie zmiany cen powoduje utrzymywanie się stanu nierównowagi rynkowej, co osłabia wszystkie motywacyjne dobrodziejstwa reformy gospodarczej. Resort zamierza - gdyby nie wprowadzono w najbliższym czasie zmiany cen detalicznych - przygotować dla przedsiębiorstw handlowych system tymczasowych marż handlowych.</u>
<u xml:id="u-31.17" who="#OlgaRewińska">Jak widzimy prognozę sytuacji rynkowej w pierwszym roku działania reformy? Na rynku żywnościowym możemy oczekiwać pewnej nieznacznej poprawy. Podobną prognozę formułujemy co do rynku artykułów przemysłowych codziennego zakupu, gdyż w tej dziedzinie powinny już dać znać o sobie pierwsze efekty reformy gospodarczej. Znacznie trudniejsze jest prognozowanie zaspokajania potrzeb dalszego rzędu. Każde przedsiębiorstwo będzie wprawdzie szukać możliwości zwiększenia produkcji, ale sytuację utrudni bariera materiałowo-surowcowa i opóźnienie reformy cen. Utrzymywanie niedoskonałego systemu cen grozi selekcją produkcji z punktu widzenia jej opłacalności, a nie potrzeb społecznych. Może to pogłębić i tak już znaczne rozchwianie asortymentowe. Resort liczy jednak na to, że z czasem każdy producent będzie w swojej działalności liczył raczej na osiągnięcie większej masy zysku niż stopy zysku. Tak więc generalnie wiążemy nasze nadzieje z silnym pobudzeniem producentów przez wdrażanie reformy. Czujemy potrzebę wzmocnienia prorynkowej orientacji gospodarki po w prowadzeniu reformy gospodarczej oraz wzmocnienia pozycji odbiorcy na rynek. Tego nie załatwimy samymi hasłami. Chcemy w tej sprawie prosić Komisję o pomoc.</u>
<u xml:id="u-31.18" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#EdwardWiśniewski">Rozumiem, że to etap wstępny pracy nad reformą i nie ma jeszcze gotowych rozwiązań. Chcę podkreślić wagę zasady konkurencyjności. Przynajmniej dwu partnerów musi istnieć na rynku, a lepiej więcej, bo to zwiększa możliwość wzajemnego oddziaływania.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#EdwardWiśniewski">Jeśli reforma ma się spotkać z akceptacją na rynku to jej zasady muszą być przełożone na język łatwy i przystępny i tak przedstawione społeczeństwu.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#EdwardWiśniewski">Uściślenia wymaga sprawa nowych funkcji ogniw pośrednich. Trzeba ten problem bardziej sprecyzować, podobnie jak określić funkcje organów terenowych.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#EdwardWiśniewski">Szczegółowego omówienia wymaga sprawa pionu drobnej wytwórczości i usług. W Komisji Planowania, w zespole XII rodzą się podobne dokumenty zmierzające do wyłączenia tego pionu z resortu handlu wewnętrznego i usług. Wydaje mi się, że jest to zamiar demontażu istniejących struktur. Nie wszystko, co dotychczas funkcjonowało jest złe. Część struktur można po prostu udoskonalić a nie koniecznie demontować. Jakie resort widzi rozwiązanie w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyJóźwiak">Przedstawiony nam materiał dotyczy rzeczywiście prawie wyłącznie handlu. Drobnej wytwórczości poświęcono tylko jego niewielką część, o wiele za wąską.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyJóźwiak">Usatysfakcjonował mnie zapis o tworzeniu prorynkowej organizacji funkcjonowania gospodarki. Podobnie określenie funkcji resortu w zakresie kształtowania równowagi towarowo-pieniężnej.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JerzyJóźwiak">Czasowe wprowadzenie marż dla przedsiębiorstw handlowych, to sprawa bardzo ważna, podstawowa. Jest to w zasadzie podstawowy warunek usprawnienia ekonomiki tych przedsiębiorstw. W poczynaniach resortu w tym kierunku, podobnie jak w innych, jesteśmy gotowi uczestniczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekHołdakowski">Zgadzam się ze wszystkimi przedstawionymi tutaj dzisiaj uwagami. Uwzględnimy je w naszych dalszych pracach.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#OlgaRewińska">Chcę podkreślić wagę czytelności zasad reformy. Ważne by te dokumenty w czytelnej formie dotarły nie tylko do społeczeństwa, ale także, a nawet przede wszystkim, do przemysłu. Jest to niezbędny warunek tego, by w wyniku reformy rynek wyglądał inaczej. Funkcjonowanie założeń reformy w handlu jest ściśle powiązane ze sferą produkcji. Bardzo ważne jest ustalenie metodologii planowania produkcji na 1982 r. Dobrze, że dopracowujemy się wreszcie ustawy o handlu wewnętrznym.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#OlgaRewińska">W kolejnym punkcie obrad Komisja omówiła realizację planu pracy w roku ubiegłym oraz uchwaliła plan pracy na okres do września 1982 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>