text_structure.xml 25.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W dniu 18 lutego 1981 r Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Jóźwiaka (SD), rozpatrzyła projekt podstawowych założeń reformy gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem rynku wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług.)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z wiceministrem Edwardem Wiszniewskim, Państwowego Przedsiębiorstwa Handlu Wewnętrznego z dyrektorem generalnym Tadeuszem Bielskim, Państwowej Komisji Cen z wiceprzewodniczącym Wojciechem Prussem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Centralnego Związku Spółdzielni Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła, Związku Spółdzielni Inwalidów, Centralnego Związku Spółdzielni Spożywców „Społem”, CZSR „Samopomoc Chłopska”, Instytutu Handlu Wewnętrznego.)</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Uwagi do projektu podstawowych założeń reformy gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem rynku wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług przedstawił poseł Zenon Komender.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZenonKomender">Głęboka reforma gospodarcza jest podstawowym kierunkiem działania na rzecz wyjścia z kryzysu społeczno-politycznego w jakim znalazły się wszystkie najważniejsze elementy struktury państwowej i gospodarczej naszego kraju. Z tego względu na obecną reformę trzeba patrzeć inaczej niż na dotychczasowe próby reformowania gospodarki narodowej. I tak np. reforma z początku lat 70-tych miała na celu przede wszystkim modernizację gospodarki, podczas gdy obecnie niezbędna jest zmiana strategii rozwoju społeczno-gospodarczego. Chodzi o reformę dotyczącą systemu funkcjonowania gospodarki, jak również i państwa, co nie zostało dostatecznie wyraźnie podkreślone w opublikowanych tezach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZenonKomender">O tym, że reforma ma stać się wielkim przedsięwzięciem społeczno-politycznym, o przełomowym znaczeniu dla dalszych losów naszego kraju, świadczy uznanie projektu założeń reformy za jeden z podstawowych dokumentów na IX nadzwyczajny Zjazd PZPR. Po raz pierwszy w historii PRL najwyższy organ kierownictwa politycznego ma wesprzeć swym autorytetem reformę gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZenonKomender">Metody przygotowania założeń reformy, treści tych założeń a także terminy i sposoby ich wdrażania wymagają akceptacji społecznej. W obecnej sytuacji akceptacja ta nie będzie łatwa. Uzyskanie jej utrudnia również zła tradycja dotychczasowych reform. Należy wykorzystać w pełni możliwości zaplecza naukowego a także praktyków działalności gospodarczej spoza komisji opracowującej założenia reformy. Na najbliższym posiedzeniu zespołu I tej komisji będą dyskutowane dokumenty opracowane przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, SGPiS, Uniwersytet Warszawski i Wrocławską Akademię Ekonomiczną. Również komisje sejmowe, w tym i nasza, powinny korzystać z takich dokumentów, a także inicjować społeczny ruch na rzecz opracowania założeń reformy oraz późniejszą dyskusję społeczną nad jej podstawowymi tezami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZenonKomender">Powodzenie reformy zależy w wielkim stopniu od przezwyciężenia inercji dużej części aparatu państwowego i gospodarczego oraz poważnych oporów sił zachowawczych w tym aparacie. Trzeba też stwierdzić, że atmosfera napięć społecznych nie sprzyja pracy koncepcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZenonKomender">W oświadczeniach wygłoszonych na ostatnim plenum KG PZPR oraz w expose premiera Wojciecha Jaruzelskiego stwierdza się, że reforma gospodarcza jest jednym z ważnych nurtów socjalistycznej odnowy. W ślad za tymi słowami muszą iść fakty, które uczynią je wiarygodnymi. Nieufność z jaką społeczeństwo odnosi się do twierdzeń nie popartych konkretnym działaniem, jest zrozumiała. Wystarczy stwierdzić, że teksty prof. Oskara Langego, które pisał w związku z reformą w 1956 r. są nadal w pełni aktualne.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZenonKomender">Błędy wcześniejszych reform wynikały m.in. z ich fragmentaryczności. Niestety w opublikowanych podstawowych założeniach nie do końca spełniono postulat kompleksowości i spójności reformy. W opublikowanym dokumencie nie przyjęto zasady wariantowego przedstawiania alternatywnych koncepcji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZenonKomender">Przedstawienie różnych wariantów spowodowałoby lepszy odbiór społeczny tego dokumentu, oraz wzbudziło wyższą społeczną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZenonKomender">Podstawowym celem reformy jest ukształtowanie systemu funkcjonowania gospodarki (należałoby dodać: gospodarki i państwa), służącego umacnianiu samorządności i demokracji. Zasadniczą tezą, która przewija się w założeniach reformy jest postulat ukierunkowania całej gospodarki na najlepsze zaspokajanie potrzeb. Chodzi tu o zaspokajanie potrzeb rodziny, a z drugiej strony o wyrównywanie dysproporcji w poziomie życia ludności. Innymi słowy chodzi o wzrost gospodarki, służący postępowi społecznemu, w którym sprawą najważniejszą jest rozwój osoby ludzkiej. Przy zaspokajaniu potrzeb, należy umacniać zasadę socjalistycznej sprawiedliwości społecznej, a także honorować zasadę płacy wg ilości i jakości pracy oraz zasadę równości szans.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZenonKomender">Sprawą szczególnie ważną jest podniesienie racjonalności i efektywności gospodarowania. W ostatniej redakcji założeń nie znalazło się sformułowanie o potrzebie zwiększenia efektywności środków materialnych przeznaczonych na rzecz obronności kraju. Tymczasem wzrost gospodarczy musi służyć zapewnieniu obronności, gdyż jest to jedna z istotnych potrzeb społecznych. Cele reformy ujęte w ten sposób stanowią jednak tylko zbiór postulatów, które były już wielokrotnie formułowane w poprzednich okresach. Hasła te trzeba przełożyć na język praktyki politycznej i gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZenonKomender">Konieczne jest wytworzenie nadrzędności organów przedstawicielskich nad organami administracji państwowej i gospodarczej jako naczelnej zasady organizacji życia społeczno-gospodarczego i politycznego kraju. Mówi się o konieczności stworzenia samoregulatorów społecznych, które nie dopuszczą do powtórzenia się kryzysu. Tkwią one w demokratycznym funkcjonowaniu organów przedstawicielskich i rozwoju, w sferze gospodarki, struktur samorządowych. Treści te zostały zubożone w ostatecznej wersji założeń reformy. Nie zamieszczono np. koncepcji dwuizbowego Sejmu poszerzonego o izbę samorządową. Gospodarcze struktury samorządu muszą zostać powiązane z radami narodowymi i Sejmem.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZenonKomender">Drugą zasadniczą tezą reformy jest oparcie całej gospodarki o jej podstawowe ogniwo tj. przedsiębiorstwo. Musi ono być samorządne, co wymaga ukształtowania właściwych relacji między administracją przedsiębiorstwa i samorządem pracowniczym. Zwiększenie samodzielności przedsiębiorstw przejawia się w założeniach reformy w koncepcji decentralizacji gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ZenonKomender">Reforma jest opracowywana i będzie następnie wdrażana w bardzo trudnej sytuacji gospodarczej kraju. Nie można jednak czekać z jej wprowadzeniem do czasu uzyskania równowagi ekonomicznej. Bez reformy równowagi tej nie osiągniemy.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ZenonKomender">Dla naszej Komisji, najistotniejsza jest ta część założeń (pkt. 15 i 16), która dotyczy stworzenia warunków dojścia do równowagi rynkowej. Możliwe to będzie jedynie przy dokonaniu zasadniczej przebudowy struktury cen i dochodów ludności. Konieczne jest uzyskanie poparcia społecznego dla tych zmian. Mówiąc o potrzebie przebudowy cen, trzeba pamiętać, że płaca jest również rodzajem ceny, gdyż jest ceną za pracę. Jeśli mamy dokonać głębokiej reformy w naszej gospodarce, to musimy przywrócić właściwą rangę tej płacy. Ostatnio zbyt wielką rolę odgrywa w tym zagadnieniu element socjalny. Oczywiście podejście z punktu widzenia socjalnego do sprawy płacy wynika z określonych założeń polityki społecznej, ale to co się dzieje ostatnio powoduje dalsze rozchwianie równowagi w tym zakresie. Proponuję abyśmy oceniając dokument zwrócili szczególną uwagę na pkt 15 i 16 dotyczący dochodzenia do równowagi rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#ZenonKomender">Na osobne potraktowanie zasługuje pkt 3 założeń reformy. Na naszą gospodarkę patrzymy w sposób wielkoprzemysłowy. Takie spojrzenie zaciążyło na jej strukturze, co znalazło swój wyraz w utrzymywaniu jednakowych struktur organizacyjnych zarówno w wielkich fabrykach, jak i w zupełnie małych zakładach. Tymczasem te struktury powinny być odmienne, dostosowane do wielkości zakładu, jego produkcji a także terenu na jakim działa. Ciągle nie doceniania jest sfera usług i drobnej wytwórczości, tymczasem właśnie od nich zależy w dużym stopniu funkcjonowanie rynku.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#ZenonKomender">W pkt 26 założeń reformy mowa jest o spółdzielczości. Głównym fundamentem spółdzielczości jest własność spółdzielcza i dlatego, jeśli mamy spółdzielczość odbudować, to trzeba ją odpaństwowić. Chcąc związać załogi z zakładami, musimy wyraźnie zaznaczyć własność spółdzielni, podobnie jak jej samorządność. Wielkim niebezpieczeństwem czyhającym na spółdzielczość jest powielanie systemów organizacyjnych i gospodarczych wielkoprzemysłowych w spółdzielczości.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#ZenonKomender">Ogromnym zagadnieniem jest przemysł drobny i drobna wytwórczość. W dokumencie nie ma prawie wcale o tym mowy. Dla rozwoju tych gałęzi gospodarki powinny być uruchomione mechanizmy efektywnościowe, ekonomiczne. Trzeba także wprowadzić zasadę równouprawnienia wielkich i małych przedsiębiorstw, zerwać z wszelkiego rodzaju uprzywilejowaniem. Powinna liczyć się tylko przydatność dla rynku, a nie inne względy.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#ZenonKomender">Sprawa rzemiosła została dość wyraźnie, ale właściwie tylko hasłowo zaakceptowana w pkt 28 dokumentu. Rozumiemy, że zagadnienie będzie dalej rozpracowywane.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#ZenonKomender">Rozważając dalsze kierowanie gospodarką, musimy zaakceptować konieczność powiązania mechanizmów planowania z rynkiem i jego potrzebami, a więc potrzebami społecznymi. Nie ma mowy w dokumencie, a na pewno powinno się w nim znaleźć zagadnienie kształtowania konsumpcji i spożycia. Polityka rynkowa odpowiadać ma nie tylko na żywiołowy popyt, ale także kształtować ten popyt, zgodnie z zasadami socjalistycznymi. W pracach Komisji musimy prezentować modele polityki kształtowania konsumpcji. Tu pamiętać należy także o sprawie minimum socjalnego i polityce zasadzającej się na ochronie realnych dochodów ludności. Wiążąc te sprawy ze strukturą organizacyjną gospodarki chcę przypomnieć, że nasza Komisja powinna dać możliwie pełną opinię na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#ZenonKomender">Na podkreślenie zasługuje także ważność zagadnienia jakości produkcji. Istnieje wprawdzie ustawa o jakości, ale w praktyce nie jest ona honorowana. Chodzi oczywiście o jakość produkcji w kontekście zaspokajania potrzeb ludności.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#ZenonKomender">Pilnie konieczna jest regulacja cen żywności i artykułów rolnych. Jeśli dotowanie przez państwo jest tu niezbędne, to powinno być stosowane w handlu, a nie przemyśle. W przedsiębiorstwach typu handlowego i usługowego, oprócz cen, występuje jeszcze zjawisko marż - także do uregulowania.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#ZenonKomender">Osobne zagadnienie, to sprawa etapu realizacji reformy. Komisję interesuje obecnie etap przygotowywania reformy. Widzę tu zadanie dla podkomisji do spraw ustaw, która powinna zająć się sprawą w momencie przygotowywania dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#ZenonKomender">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#HenrykMorawski">Założenia całej reformy gospodarczej niewiele miejsca poświęcają spółdzielczości. W zasadzie spółdzielczość nie potrzebuje żadnej reformy, jeśli spółdzielnie pracować będą na zasadzie samobilansowania się. Nie zgodziliśmy się na przeniesienie w całości uchwały nr 118 na teren spółdzielczości pracy. Spółdzielnia jest jednostką podstawową i za całość gospodarki jest odpowiedzialny jej samorząd. Dlatego też należy dbać o wzmocnienie roli tego samorządu. System taki nawet wyprzedza założenia małej reformy gospodarczej. Niebezpieczeństwem natomiast jest brak wiary samorządów spółdzielczych w to, że rzeczywiście będą one działać samorządnie. Należy przy tym pamiętać, że samorządność jest ściśle uzależniona od wielkości przedsiębiorstwa. Dlatego właśnie łącząc w przeszłości małe spółdzielnie w duże kombinaty, tworzyliśmy wielkie, niemrawe przedsiębiorstwa z osłabioną rolą i funkcją samorządu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#HenrykMorawski">Na szczególną uwagę zasługuje współpraca władz terenowych i samorządów spółdzielni. W tej sprawie wychodzimy z tezą; władza musi szanować samorząd spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#HenrykMorawski">W spółdzielczości nie ma problemu przekraczania funduszu płac. Są wypracowane odpowiednie mechanizmy, które strzegą nieprzekraczalności tego funduszu. Trzeba zwrócić też uwagę na zagadnienie podatku, którego wielkość niejednokrotnie wpływa na zahamowanie rozwoju spółdzielni. Podobnie jest z cenami za usługi. Usługi muszą być samowystarczalne, a płaca za usługę warta włożonej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AlojzyBryl">Na każdego uczestnika procesu gospodarczego należy patrzeć jak na równorzędnego partnera, jest to niezbędne dla całościowego efektu polityki gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AlojzyBryl">Od kilku posiedzeń Komisja nasza podnosi sprawę cen jako jedną z zasadniczych. Reforma cen jest konieczna, bowiem pozwoli uzdrowić gospodarkę. Reformując ceny warto pamiętać o stworzeniu właściwego stosunku do walut wymienialnych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AlojzyBryl">W świetle negatywnych doświadczeń przeszłości jasno można określić obecnie rolę drobnej wytwórczości. Trzeba stworzyć możliwości jej rozwoju, tj. zapewnić zaplecze i bazę. To sprawa pilna, nie można jej odkładać na później.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AlojzyBryl">W polityce zatrudnienia musimy pamiętać, że jeśli część siły roboczej chcemy skierować do sfery usług, to trzeba ku temu stworzyć dogodne warunki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TeresaPałaszewskaRydl">Sprawą funkcjonowania rynku wewnętrznego zajmują się odpowiednie, powołane w tym celu zespoły i komisje Instytutu. Dobrze byłoby gdybyśmy mogli w przyszłości częściej prezentować nasze wnioski i wyniki badań na posiedzeniach Komisji Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TeresaPałaszewskaRydl">W programie reformy za mało jest podkreślana problematyka społeczna, a zwłaszcza sprawy rynku. Na gospodarkę patrzeć trzeba kompleksowo, nie tracąc z oczu rynku i jego potrzeb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechPruss">W założeniach reformy przedstawiono dwa warianty określające sposób wprowadzenia reformy cen. Konieczne jest poznanie opinii społecznej na temat jednorazowego lub etapowego wdrożenia nowego systemu cen. Zwracam się z apelem do obywateli posłów o podejmowanie tej kwestii w czasie kontaktów ze społeczeństwem.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WojciechPruss">Przedstawiciel Instytutu Handlu Wewnętrznego prof. Tadeusz Sztucki:</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WojciechPruss">Rozważając środki, które doprowadzą do usprawnienia funkcjonowania rynku, nie można oddzielnie analizować poszczególnych uczestników rynku. Jednym ze źródeł obecnego kryzysu jest bardzo zła praktyka prowadząca do dezintegracji tych uczestników, do niepotrzebnego wyodrębnienia rynku środków produkcji i rynku przedmiotów konsumpcji. Wyodrębnienie takie zostało, niestety, utrzymane w założeniach reformy. Trzeba pamiętać, że na rynku każdy podmiot występuje raz w roli nabywcy, a drugi raz w roli sprzedawcy. Trzeba dążyć do integracji rynku, gdyż to jedynie umożliwi przyjęcie orientacji na konsumenta, która powinna zastąpić dotychczasową orientację na tzw. interes ogólnospołeczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszSzelążek">Jako praktyk zwracam się z prośbą do przedstawicieli resortu, środowiska naukowego i tych wszystkich, którzy obecnie opracowują założenia reformy o udzielenie pomocy przedsiębiorstwom, które zbyt długo były ubezwłasnowolnione, aby obecnie bez trudu przekształcić je w samodzielne jednostki. Pomoc ta pozwoli zminimalizować koszty reformy. Funkcjonowanie uchwały nr 118 wskazuje na istnienie luki pomiędzy poszczególnymi uczestnikami obrotu. Inicjatywy podejmowane przez resort handlu wewnętrznego dążą do wyeliminowania tej luki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefWojtala">Musimy w pełni uświadomić sobie przyczyny, które spowodowały, że reforma jest konieczna, jak też mieć jasność, co ta reforma ma przynieść. Przyczyną jest oczywiście głęboki kryzys gospodarki. Po raz trzeci w powojennej historii próbujemy w sposób zasadniczy reformować naszą gospodarkę. Świadczy to o braku dobrego systemu ekonomicznego w naszym kraju. Dotowanie pewnych sfer działalności produkcyjnej i usługowej przez państwo zawsze doprowadza w końcu do wystąpienia braku środków. Reforma ma uzdrowić gospodarkę. Ze względu na istnienie tak ogromnej luki towarowej, koszty reformy musi ponieść społeczeństwo. Jednakże ciężar tych kosztów nie może być nałożony na artykuły pierwszej potrzeby, gdyż społeczeństwo nie zaakceptuje takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EdwardWiszniewski">Zostałem upoważniony przez prezydium Zespołu IV do spraw rynku Komisji opracowującej założenia reformy gospodarczej do przedstawienia prac tego Zespołu. Zespół IV działa w grupach roboczych: konsumpcji, systemu ekonomiczno-finansowego, równowagi rynkowej i innych. Jak z tego widać zakres zainteresowań Zespołu IV pokrywa się z tematem prac podkomisji. Zarówno Zespół IV, jak i kierownictwo resortu oraz jego zaplecze naukowo-badawcze pragną jak najściślej współpracować z tą podkomisją. W resorcie prowadzone są prace nad zmianami w funkcjonowaniu handlu. Już w ub.r. opracowano projekty ustawy o rynku i ustawy o handlu wewnętrznym, które mogą być wykorzystane w pracach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#EdwardWiszniewski">Obecnie funkcjonuje w naszym kraju ok. 150 tzw. dużych obiektów handlowych, pracujących na odmiennych zasadach ekonomiczno-finansowych niż pozostałe jednostki handlu. Obiekty te osiągają dobre wyniki ekonomiczne, a także charakteryzują się sprawniejszą obsługą i lepszym zaopatrzeniem. Wystąpiliśmy do władz o przeniesienie zasad funkcjonowania tych jednostek na cały handel wewnętrzny. Pozwoli to na usamodzielnienie jednostek handlowych i sprzyjać będzie wyzwalaniu inicjatyw.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#EdwardWiszniewski">Kierownictwo resortu popiera żywiołowo tworzone samorządy pracownicze. Obserwujemy jednak pewne trudności wynikające z faktu, że związki zawodowe dostrzegają w samorządzie pracowniczym konkurenta i sprzeciwiają się niekiedy jego powoływaniu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#EdwardWiszniewski">Bardzo istotną kwestią dla funkcjonowania handlu jest prawidłowe ustawienie wysokości marży. W obecnej sytuacji społeczno-politycznej nie ma możliwości zmiany marż, zwłaszcza artykułów żywnościowych. Konieczne jest więc przeprowadzenie kompleksowej zmiany cen. Okres reglamentacji trzeba wykorzystać na jak najszybsze wprowadzenie nowych cen detalicznych. Do cen detalicznych dopłacamy obecnie ok. 180 mld zł, co oznacza, że praktycznie finansujemy konsumpcję. Trzeba zmienić ceny, przeznaczając część tych środków na pełną rekompensatę w zrostu kosztów utrzymania. Osobiście jestem za wprowadzeniem wolnorynkowych cen skupu artykułów żywnościowych, co umożliwi szybką odbudowę produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#EdwardWiszniewski">Ważnym elementem reformy jest likwidacja zbyt wybujałych struktur organizacyjnych. Resort dąży do spłaszczania tych struktur, a także do likwidacji monopoli branżowych i terytorialnych. W celu unowocześnienia funkcjonowania resortu, pragniemy przekształcić resort handlu wewnętrznego z resortu funkcjonalno-branżowego na klasycznie funkcjonalny. Umożliwi to podejmowanie w szerszym niż dotychczas stopniu analizy konsumpcji, przyjmując jako bazę minimum socjalne rozumiane w sposób dynamiczny. Podejmujemy też problemy naukowej teorii zarządzania i jej adaptacji dla potrzeb rynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HenrykMorawski">Dotowanie produkcji i usług jest poważną wadą obecnie funkcjonującego systemu gospodarczego. Wpływa to na niewłaściwe kształtowanie konsumpcji, a także nie sprzyja wykształceniu nawyku dobrej pracy. Doceniając potrzebę zapewnienia równego startu, trzeba jednak stwierdzić, że drobna wytwórczość nie ma na to szans, ze względu na zbyt duże zaległości. Chodzi nam jednak o to, aby zapewnić sprawiedliwy podział środków produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJóźwiak">Podkomisja będzie korzystać z wyników badań naukowych Instytutu Handlu Wewnętrznego, a także współpracować z resortem. W związku z tym prosimy przedstawicieli Instytutu o dostarczenie obiecanych materiałów w ciągu 2–3 dni.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyJóźwiak">Rynek tworzą wszyscy jego uczestnicy bez względu na podziały branżowe i gałęziowe. Z niepokojem obserwujemy fakt, iż nadal zachowuje się wąskobranżowy „opłotkowy” punkt widzenia na sprawy rynku. Wbrew zapewnieniom wicepremiera Henryka Kisiela, nie obserwuje się postępu w dziedzinie produkcji rynkowej, co wynika po części z niemożności wyzwolenia się ze starych schematów myślowych traktujących produkcję rynkową, jako mniej ważną dla przedsiębiorstwa. Podstawowym celem reformy musi być nakierowanie wszystkich jednostek na rynek, na produkcję dóbr bezpośrednio konsumpcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyJóźwiak">Konieczne jest wypracowanie opinii na temat istniejących struktur handlowych. Nadal występują zbyt silne i sztywne rozgraniczenia między trzema istniejącymi pionami handlowymi. Organizacje handlowe winny kierować się w swej działalności interesem konsumenta, a nie sztywnymi podziałami kompetencyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JerzyJóźwiak">Istnieje gwałtowna potrzeba podjęcia decyzji w sprawie rentowności cen usług. W przeciwnym razie, gdy spółdzielczość uzyska samorządność, nastąpi bardzo szybkie wygaszenie usług nierentownych. Państwowa Komisja Cen powinna opracować wytyczne w tej kwestii. Należy też przeanalizować koszty administracyjne i organizacyjne usług świadczonych przez jednostki uspołecznione.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JerzyJóźwiak">Należy doprowadzić do sytuacji, w której drobna wytwórczość będzie traktowana jako jeden z podstawowych działów gospodarki narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#Sprawozdawca">Komisja powołała podkomisję DS. opracowania opinii nt. projektu reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#Sprawozdawca">Komisja uchwaliła opinię w sprawie warunków pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w handlu, jak też dezyderaty w następujących sprawach:</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#Sprawozdawca">- przestrzegania wykazu prac wzbronionych dla kobiet;</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#Sprawozdawca">- uznania niektórych chorób często występujących w handlu i gastronomii za choroby zawodowe;</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#Sprawozdawca">- braku wózków wysokiego składowania do transportu wewnętrznego;</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#Sprawozdawca">- uregulowania wolnych od pracy dni w handlu;</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#Sprawozdawca">- wprowadzenia dla pracowników handlu podwyżek płac ze zmianą taryfikatora płacowo-kwalifikacyjnego, zweryfikowania zasad odpisu na fundusz socjalny, znowelizowania zasad gospodarowania funduszem mieszkaniowym, pilnego uregulowania marż w handlu spółdzielczym.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>