text_structure.xml
62.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 9 grudnia 1982 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Ludomira Stasiaka (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">projekt ustawy budżetowej w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa, - Urzędu Rady Ministrów.)</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(W posiedzeniu wziął udział szef Kancelarii Sejmu Kazimierz Świtała, szef Urzędu Rady Ministrów gen. bryg. Michał Janiszewski, wiceprzewodniczący Komitetu Frontu Jedności Narodu Wit Drapich i przedstawiciele Kancelarii Rady Państwa.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Koreferat na temat projektu budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa na 1983 r. przedstawił poseł Władysław Kandefer (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Mówca podkreślił, że w roku przyszłym działalność Sejmu i Rady Państwa będzie się intensyfikować, co jest konsekwencją m.in. przyjętych w 1982 r. regulacji ustawowych; tym samym zwiększą się żądania i praca obu kancelarii.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">Kancelaria Sejmu w ciągu 11 miesięcy 1982 roku obsłużyła 10 posiedzeń Sejmu (16 dni obrad), 25 posiedzeń Prezydium Sejmu i 24 Konwentu Seniorów. Posiedzenia Sejmu były z reguły długotrwałe, rozwinęła się szeroka praktyka interpelacji i zapytań poselskich, których zgłoszono w tym czasie ogółem 134. Wszystko to zwielokrotniło zadania Kancelarii Sejmu w zakresie merytorycznego i organizacyjnego przygotowania posiedzeń, ich obsługi stenograficznej i technicznej, np. sprawozdania stenograficzne z 1982 roku liczą blisko 4.000 stron tj. trzykrotnie więcej niż przeciętnie z lat ubiegłych. Nowym zadaniem Kancelarii Sejmu jest współdziałanie przy wydawaniu „Diariusza Sejmowego”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">Intensywne były prace ustawodawcze Sejmu. W ciągu 11 miesięcy 1982 r. Sejm uchwalił 45 ustaw oraz podjął 81 uchwał. Jest to blisko dwa razy więcej niż w całym 1981 r. Postawiło to przed Kancelarią Sejmu trudne zadanie w zakresie obsługi prawnej prac sejmowych. Kancelaria Sejmu nie tylko obsługiwała z reguły długotrwałe i wchodzące głęboko w treść przedłożeń rządowych prace komisji, ale współdziała także przy opracowywaniu szeregu doniosłych projektów, zgłoszonych do Sejmu z inicjatywy poselskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Intensywnie pracowały komisje sejmowe, których liczba wzrosła do 27. W okresie 11 miesięcy Kancelaria Sejmu obsłużyła 404 posiedzeń komisji, 376 podkomisji, 180 prezydiów komisji, 121 wyjazdów zespołów poselskich w teren. W okresie tym komisje uchwaliły 70 dezyderatów oraz 70 opinii. Posiedzenia komisji były z reguły długotrwałe, w dużej części poświęcone ustawodawstwu, a więc szczególnie trudne do obsługi. Merytoryczna oraz techniczno-organizacyjna obsługa tych posiedzeń obarczała w znacznej mierze jednostki organizacyjne Kancelarii Sejmu. W 1982 r. wydano 225 biuletynów (300 arkuszy), 9 informatorów i inne wydawnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Zwielokrotniła się liczba napływających do Sejmu petycji, skarg i listów zarówno od różnego rodzaju organizacji, załóg robotniczych, zbiorowości, jak i od osób indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Kancelaria Sejmu zapewniła także obsługę międzynarodowych kontaktów parlamentarnych: oficjalne wizyty delegacji Sejmu w ZSRR, Algierii, KRLD, WRL oraz przyjęcie licznych wizyt grupowych i indywidualnych parlamentarzystów różnych krajów. Zabezpieczono organizacyjnie działalność Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej. Prowadzona jest składnica paszportów na potrzeby poselskie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Biblioteka Sejmowa, poza podstawową działalnością, prowadziła prace w zakresie tworzenia systemu informatyki prawniczej. Kontynuowane były prace związane z organizacją Muzeum Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">Mówca podkreślił, że jak wynika z materiałów, nowe, zwielokrotnione na wielu odcinkach obowiązki, Kancelaria Sejmu będzie musiała wykonywać w skróconych terminach. Jej zadania i ich zakres w 1983 r. ulegną zwiększeniu. Wiąże się to m.in. z powołaniem Trybunału Stanu, utworzeniem Rady Społeczno-Gospodarczej oraz Zespołu Doradców Sejmowych. Intensywne będą prace ustawodawcze - w Sejmie znajduje się obecnie 13 projektów ustaw, a przedstawienie kilkunastu następnych rząd już zapowiada.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">Rozmiary stojących przed Kancelarią Sejmu zadań, jak i specyfika ich realizacji podyktowały potrzebę dokonania w kwietniu 1982 r. kompleksowej reorganizacji Kancelarii Sejmu. Przedsięwzięcie to, istotne dla wewnętrznej struktury wydatków budżetowych (podział wydatków) nie odnotowane w przedłożonych materiałach, wymaga krótkiej informacji. Jest ona tym bardziej potrzebna posłom, iż jej przesłanką jest ulepszenie pracy obsługowej Kancelarii Sejmu. Efekty tych rozwiązań powinny być więc przez posłów śledzone i oceniane. Dokonane zmiany polegają na przejęciu z Kancelarii Rady Państwa zadań gospodarczych i technicznych wraz z personelem (ponad 80 osób). Celem tych zabiegów jest podniesienie efektywności kierowania, lepsza obsługa Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Innym istotnym zagadnieniem dla prawidłowej obsługi Sejmu i jego organów jak i posłów są nadal sprawy lokalowe. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak w warunkach intensywności i spiętrzenia prac Sejmu, komplikuje działalność poselską brak pomieszczeń. Aktywność Rady Społeczno-Gospodarczej, praca jej zespołów wpłynie na wzrost tych komplikacji. Stąd też wywołuje zdumienie fakt, że nie są realizowane podjęte decyzje w sprawie zwolnienia lokali na potrzeby Sejmu. Można oczekiwać, że po reorganizacji centralnej administracji winny się znaleźć pomieszczenia dla instytucji, które dotąd zajmują pomieszczenia sejmowe.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">Przedstawiając zadania Kancelarii Rady Państwa poseł W. Kandefer przypomniał, że w 1982 r. działalność była również intensywna. Zabezpieczono pod względem przygotowawczo-wykonawczym 36 posiedzeń Rady Państwa oraz 87 posiedzeń jej komisji. Przygotowano 18 zarządzeń Przewodniczącego Rady Państwa w sprawie ogłoszenia 11 umów międzynarodowych, 42 ustaw oraz 1 dekretu Rady Państwa, a także przedstawiono do podpisu Przewodniczącego Rady Państwa listy Uwierzytelniające i komisyjne oraz dokumenty związane z ratyfikowaniem umów międzynarodowych. Łącznie przygotowano do decyzji Rady Państwa 2.424 projektów uchwał (w tym 2.300 dotyczących odznaczeń państwowych). Przygotowano także wiele materiałów informacyjnych i projektów regulacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">Kancelaria Rady Państwa wstępnie analizowała i opiniowała: informację o działalności Sądu Najwyższego w roku 1981, a także informację o działalności tego Sądu w kadencji 1977–82, informację o założeniach nowej ustawy o Sądzie Najwyższym, propozycje powołania składu Sądu Najwyższego na kadencję 1982–87 oraz projekt programu działania tego Sądu w nowej kadencji oraz sprawozdanie z działalności Naczelnego Sądu Administracyjnego na rok 1981. Ponadto przygotowano materiały i projekty uchwał w sprawach: powoływania sędziów i mianowania prokuratorów, nadawania tytułów naukowych profesora, nadania obywatelstwa polskiego i zezwolenia na jego zmianę.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">Zadania i obowiązki Kancelarii Rady Państwa związane ze sprawowaniem zwierzchniego nadzoru Rady Państwa nad radami narodowymi, koncentrowały się na: kontynuowaniu prac nad projektem nowej ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym. Objęły one kompleks zadań o charakterze problemowym, organizatorskim i technicznym związanych z procesem tworzenia ustawy, w szczególności przygotowanie kolejnych wersji projektu, zorganizowanie społecznej konsultacji i wykorzystanie jej wyników, opracowanie projektów aktów wykonawczych. W ramach tych prac Kancelaria Rady Państwa zapewniła obsługę merytoryczno-organizacyjną plenarnych posiedzeń powołanego przez Radę Państwa zespołu do opracowania projektu ustawy, szeroką informację o założeniach projektu ustawy, a następnie konsultacje projektu z radami narodowymi, przygotowała propozycje podstawowych aktów wykonawczych do ustawy oraz opracowała koncepcję i propozycje programu upowszechniania wiedzy o ustawie i pomocy merytorycznej dla rad narodowych w zakresie praktycznego wdrażania ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">Rok 1983 będzie stawiał nie mniejsze wymagania przed Kancelarią Rady Państwa. Będą to dalsze prace o charakterze legislacyjnym zarówno w zakresie opiniowania projektów, ich współtworzenia, jak i prac samodzielnych. Nastąpi wzmożenie prac analityczno-badawczych w takich dziedzinach, jak polityka ułaskawieniowa, polityka rozwoju kadr naukowych, polityka ratyfikacji umów międzynarodowych. Zakłada się znaczny wzrost zadań związanych z nadzorem Rady Państwa nad radami narodowymi i przygotowaniem do szybkiego wdrożenia ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym po jej uchwaleniu przez Sejm. Dotyczy to również zadań związanych z wykonywaniem przez Radę Państwa nadzoru nad organami kontroli, jak NIK, Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk, Państwowa Inspekcja Pracy itd. Wspomnieć też należy o zadaniach związanych z obsługiwaniem przez Kancelarię Rady Państwa - Społecznej Komisji Konsultacyjnej jako organu doradczego i informacyjnego dla tworzenia związków zawodowych w zakładach pracy i przygotowania dla Rady Państwa materiałów związanych z wykonaniem przez nią obowiązków nałożonych przez ustawę o związkach zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">Projekt budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa, mimo że obejmuje dochody i wydatki zaliczone jako administracyjne - strukturalnie odzwierciedla rozległą działalność państwową i społeczno-polityczną. Analiza preliminarza projektu budżetu upoważnia do wyrażenia opinii, że podstawowe dochody i wydatki budżetowe, skalkulowane zostały zgodnie z obowiązującymi normami i decyzjami, uwzględniając pilne potrzeby, które należy realizować w 1983 roku. Poseł W. Kandefer wyraził przekonanie, że projekt budżetu opracowany został, jak zawsze do tej pory z troską o maksymalną oszczędność w wydatkach z uwzględnieniem wyjątkowo złożonej sytuacji gospodarczej kraju.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">Projekt preliminarza Kancelarii Rady Państwa obejmuje dotacje przeznaczone dla OK FJN na działalność organizacyjno-propagandową w kwocie 75 mln 652 tys. zł oraz na nagrody w konkursie „Mistrz Gospodarności” w kwocie 240 mln zł. W ramach dotacji OK FJN na działalność organizacyjną finansowana jest Krajowa Rada Kobiet, Rada Towarzystwa Przyjaźni z Innymi Narodami, Komitet Odbudowy Zabytków Krakowa, jak również w ramach porozumienia pokrywane są wydatki Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">Uznając projekt budżetu Kancelarii Sejmu, Kancelarii Rady Państwa i Komitetu FJN za opracowany w sposób prawidłowy uwzględniający najpilniejsze potrzeby w roku 1983 poseł W. Kandefer wniósł o jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#FelicjaTomiak">Zwraca uwagę, że dochodzi do kolizji pomiędzy posłami a członkami Rady Społeczno-Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#FelicjaTomiak">Jak daleko zaawansowane są prace przy budowie nowego Domu Poselskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HenrykKostecki">Organizacja pracy Sejmu jest bez wątpienia problemem trudnym, ale trzeba zdać sobie sprawę, że tworzące się spiętrzenia robią niedobrą atmosferę, zwłaszcza w Domu Poselskim. Mam na myśli powstałe zadrażnienia pomiędzy członkami Rady Społeczno-Gospodarczej a posłami. Z uwagi na nawał pracy dochodzi do zderzeń i częstokroć po prostu posłowie nie mają możliwości odpowiedniego wypoczynku. Są to trudności techniczne, które w interesie społecznym winny być wyeliminowane. Jednocześnie pragnę podkreślić, iż jestem pełen uznania dla pracy służb technicznych. Obserwujemy, że np. pracownice w hotelu są przeciążone pracą. Myślę, że Kancelaria Sejmu winna wzmocnić te służby.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EugeniuszCzepiela">Czym zostało podyktowane odłączenie telefonów znajdujących się w Domu Poselskim od centrali umożliwiającej nam porozumienie się z naszym okręgiem wyborczym, z naszymi domami? Przecież w czasie długiego pobytu w hotelu zmuszeni jesteśmy komunikować się. Względy finansowe nie powinny być w tej kwestii rozstrzygające Choćby dlatego, że u siebie płacimy bardzo słone rachunki telefoniczne za rozmowy w sprawach służbowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarceliFaska">Na tle generalnie pozytywnej oceny pracy Kancelarii Sejmu w minionym roku, należy odnotować także pewne braki i niedostatki. Dotyczą one zabezpieczenia bytu poselskiego na terenie Sejmu. Zaznaczam, że posłowie nie czynią z siebie cierpiętników i zdają sobie sprawę z licznych braków i niedostatków, z jakimi nam wszystkim przychodzi się borykać. Jednakże istnieje pewna sfera spraw, którą Kancelaria Sejmu mogłaby uregulować. Z dostarczonych nam dokumentów wiadomo, iż powstał zarząd służb gospodarczo-technicznych. Dysponuje on 173 etatami oraz budżetem w wysokości 68 mln zł. Do jego zadań należy odpowiednie zabezpieczenie funkcjonowania obiektów sejmowych, restauracji, Domu Poselskiego, bufetu, bhp. Wiadomo więc pod czyim adresem kierować krytyczne uwagi.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarceliFaska">Odnotowujemy pogorszenie się poziomu obsługi w restauracji i stołówce. Pracuje w niej kilka kelnerek o dłuższym stażu pracy, których działalność nie budzi zastrzeżeń, pozostałe natomiast, nie spełniają wymogów. Bardzo długo trzeba oczekiwać na realizację zamówienia, głównie w godzinach wieczornych. Praca restauracji w godzinach wieczornych i nocnych to temat sam dla siebie. Posłowie częstokroć przyjeżdżają do Warszawy nocą. Brakuje choćby jednej osoby dyżurującej w bufecie, która mogłaby podać herbatę i choć jedno danie. Wielu posłów zwracało uwagę, iż w restauracji brak jest zwłaszcza na śniadanie posiłków dietetycznych. Czy naprawdę tak trudno zapewnić biały ser, miód czy ciemne pieczywo?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarceliFaska">Na Ⅰ piętrze w hotelu sejmowym znajduje się sala, w której zainstalowano dwa kolorowe telewizory, jednakże jest ona stale zamknięta. Posłom udostępniony został tylko jeden telewizor między piętrami, gdzie może zmieścić się najwyżej kilkanaście osób. Prosimy o udostępnienie nam odpowiedniej sali.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarceliFaska">Brak jest koordynacji między posiedzeniami Rady Społeczno-Gospodarczej w pracami Sejmu i jego organów. W efekcie powstają bardzo przykre sytuacje. Koordynacja tych prac jest konieczna.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarceliFaska">W pokojach hotelowych zainstalowano za słabe żarówki. Nadają się one jedynie do przygotowania się do snu, trudno natomiast przy nich pracować.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarceliFaska">Posłowie dotkliwie odczuwają brak łączności międzymiastowej. Zgadzamy się płacić za rozmowy, ale chcielibyśmy uzyskać połączenia szybko. Dziś musimy zamawiać je poprzez telefonistkę, która także nie ma możliwości korzystania z numerów kierunkowych i musi zamawiać rozmowy przez centralę międzymiastową.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarceliFaska">W przeszłości na poszczególnych piętrach hotelu funkcjonowały dyżurne, mogliśmy zostawiać u nich klucze. Dziś musimy znosić klucze do recepcji, albo zostawiać je w drzwiach, albo też nosić je w kieszeniach. Utrudnia to nam pracę, tym bardziej jeśli w pokoju kwateruje kilku posłów.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MarceliFaska">Wobec braku poprawy sytuacji mimo zgłoszonych przed rokiem licznych postulatów, wśród posłów zrodziła się myśl, aby w Domu Poselskim utworzyć samorząd ds. socjalnych. Należy to także widzieć jako dezaprobatę dla naszej Komisji. Obecnie zakiełkowała także myśl, aby sprawy bytowe podnieść na forum Sejmu. Osobiście uważam, że nie jest to pomysł dobry, tym bardziej że reperkusje tego typu wystąpienia mogłyby wyjść poza kraj. Wyjściem może być w tym wypadku jedynie zdecydowany i szybki przełom w aktualnym stanie rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Zadaję pytanie, czy ktoś zastanawiał się, jak bardzo obciążeni fizycznie są posłowie, kiedy mają czas na zrobienie zakupów, pójście do fryzjera, czy po prostu wypoczynek. Podjęliśmy świadomie ten trud i chcemy się z nałożonych na nas obowiązków jak najlepiej wywiązać, ale mam prawo prosić o otoczenie nas odpowiednią opieką. Jeśli Kancelaria Sejmu i Rady Państwa mogą dla swoich pracowników zdobywać pewne deficytowe towary, to dlaczego rozdziałem tych dóbr nie można objąć posłów? Osobiście spotkałam się z przypadkiem, że w bufecie odmówiono mi sprzedaży wędliny, bowiem była ona przeznaczona dla pracowników. W kiosku odmówiono posłowi sprzedaży żyletek. Trzeba te fakty dostrzegać i eliminować. Zbliża się okres świąteczny, najbliższe 12 dni spędzimy w Warszawie, czy ktoś pomyślał kiedy zrobimy zakupy?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaWawrzynowicz">Mówiono już tutaj o sprawie telefonów. Odcięcie nas od domów tworzy dodatkowe obciążenia. Przecież wielu z nas ma małe dzieci, chorych członków rodzin. Zdarzają się i inne trudne sytuacje życiowe. Telefony powinno się nam udostępnić.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KrystynaWawrzynowicz">Wiemy, że trudności z obuwiem występują w całym kraju. W większości województw wydano talony, ale brak na nie pokrycia. Prosimy o realizację przynajmniej 1 talonu na 1 posła, aby mógł nabyć odpowiednie obuwie. Wiem że nie jest to temat popularny, ale przecież w czymś na nogach musimy przyjeżdżać do Warszawy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KrystynaWawrzynowicz">Uważam, że w restauracji w ostatnim okresie jakby poprawiła się obsługa, natomiast na kolację praktycznie nic nie można zjeść. Najczęściej jest jedno byle jakie danie i chleb, dobrze jak z masłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#FelicjaTomiak">Spięcia pomiędzy członkami Rady Społeczno-Gospodarczej a posłami odczułam na własnej skórze, ale nie to jest ważne, chodzi o generalne rozwiązanie problemu. Jako posłowie otrzymujemy zaproszenia do udziału w pracach Rady, ale gdybyśmy z tych zaproszeń skorzystali powstałaby sytuacja bez wyjścia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#FelicjaTomiak">Posłowie, zwrócili uwagę na ceny w restauracji. W normalnej restauracji II kategorii cena 1 kawy kształtuje się na poziomie 40 zł, natomiast w restauracji sejmowej 52 zł. Skąd się biorą te ceny i kto je kalkuluje?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#FelicjaTomiak">Bufet stanowiłby istotne wzmocnienie pracy restauracji, gdyby posłowie mogli z niego korzystać. Niestety nie jest to możliwe, bowiem najczęściej stoją tam długie kolejki pracowników. Może należałoby podjąć decyzję, aby przynajmniej w ciągu posiedzeń Sejmu pracownicy nie korzystali z bufetu, tym bardziej że codziennie stoją tam ci sami. Na podstawie obserwacji mogę stwierdzić, że obsługa w bufecie jest sprawna i da sobie radę z wydawaniem posiłków.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyGołaczyński">Podzielam wyrażoną w koreferacie opinię, że praca pracowników obsługi Kancelarii Sejmu zasługuje na uznanie. Sekretarze komisji częstokroć wykonują swoje funkcje w wymiarze przekraczającym wszelkie normy. Do niedawna kierowałem Komisją Nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o spółdzielniach i ich związkach. Na podstawie własnych doświadczeń mogę stwierdzić, iż wkład pracy w ostateczny efekt działań komisji sekretarza i innych pracowników Kancelarii był znaczny. Korzystając z obecności ich przełożonych pragnę zaapelować o odpowiednie nagrodzenie tego trudu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyGołaczyński">Sprawność działania Sejmu uzależniona jest m.in. od wystarczającej ilości pomieszczeń. To, czym obecnie zarządza Kancelaria Sejmu, to mało; niedługo być może przyjdzie nam pracować na korytarzach, bo z uwagi na ilość posiedzeń komisje często nie mają gdzie obradować. Należy jak najszybciej doprowadzić do końca działania zabezpieczające odpowiednią ilość pomieszczeń. Przecież w gmachu Sejmu wiele pomieszczeń nadal zajmują inne instytucje.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyGołaczyński">Powstał nowy problem z powodu jednoczesnych obrad Rady Społeczno-Gospodarczej i organów Sejmu. W tej sytuacji postuluję, aby członków Rady Społeczno-Gospodarczej na stałe przenieść do innego hotelu w Warszawie. Tym samym uniknie się wielu niepotrzebnych nikomu zadrażnień.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JerzyGołaczyński">Poprzednio posłowie korzystali stale z tych samych pokojów hotelowych. Rozwiązanie to było dobre. Każdy przyzwyczaja się do miejsca w którym przebywa, a tym bardziej jeśli pracuje tam długo i często; korzystając z tych samych pokojów pozostawialiśmy w biurkach materiały i notatki. Obecnie z uwagi na zwiększenie frekwencji częstokroć zakwaterowywani jesteśmy w różnych pokojach; utrudnia to pracę, korzystanie ze źródeł informacji. Jest to sprawa dość prosta, którą kierownictwo Kancelarii Sejmu powinno jak najszybciej rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JerzyGołaczyński">Podzielam opinię o pewnej poprawie pracy restauracji sejmowej, jednakże dotyczy to godzin w ciągu dnia. Istnieje grupa kelnerek, do których nie można mieć zastrzeżeń, natomiast nowe pracownice częstokroć pozostawiają wiele do życzenia, Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę, że i posłowie nie zawsze są grzeczni. Uważam, że trzeba postarać się o to, by restauracja także w godzinach nocnych świadczyła usługi dla posłów.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JerzyGołaczyński">Posłowie skierowali do mnie jako członka Komisji Administracji wiele postulatów, które, ich zdaniem powinny być zrealizowane, aby zapewnić im należyte warunki pracy i wypoczynku. Uważam, że można by rozwiązać te sprawy poprzez spotkanie kierownictwa Kancelarii Sejmu z posłami. Wiele nie żądamy, ale powinniśmy mieć warunki do realizacji naszych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#FranciszekDąbal">Popieram moich przedmówców, choć mam zdecydowanie mniej problemów bytowych. Jako poseł w poprzedniej kadencji zdołałem bezpośrednio dotrzeć do kierownictwa Domu Poselskiego i wiele spraw załatwiam bezpośrednio. Uważam, iż zatrudnione tam panie wykazują maksimum dobrej woli, aby zapewnić funkcjonowanie tego obiektu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#FranciszekDąbal">Pewna generalna uwaga nasuwa się w sprawie harmonogramu pracy Sejmu. Jako radny pracuję także w WRN. Mamy ustalone terminy posiedzeń rady, a także jej komisji. Są one praktycznie nienaruszalne. Czy nie można by analogicznej zasady wprowadzić do Sejmu? Uważam, iż znakomicie poprawiłoby to gospodarkę czasem nas wszystkich. Dziś zmuszeni jesteśmy wielokrotnie zrywać założone terminy, przekładać spotkania, nie wywiązujemy się ze zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#FranciszekDąbal">Uważam, że wiele spraw bytowych posłów, jak np. sprzedaż przyborów do golenia, powinien załatwiać kiosk w hotelu sejmowym.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#FranciszekDąbal">Restauracja to problem przewijający się od dawna w dyskusji. Do pracy wielu kelnerek trzeba odnieść się z uznaniem, ale nie dotyczy to wszystkich. Trzeba koniecznie przyspieszyć i usprawnić obsługę posłów w restauracji. Może warto wydelegować odpowiedniego pracownika, aby na stałe pełnił na sali dyżur i interweniował w razie potrzeby. Pracownik taki rozładowałby wiele niepotrzebnych konfliktów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#FranciszekDąbal">Kierownictwo Kancelarii Sejmu zawiadomiło nas, że przysługuje nam rezerwacja biletów lotniczych, ale jak się okazuje, PLL LOT zrezygnował z rezerwacji. Sprawa ta powinna zostać wreszcie załatwiona.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#FranciszekDąbal">Sądzę, że posłowie powinni się cieszyć większym zaufaniem - jeżeli wprowadzamy kogoś na godzinę lub dwie do gmachu Sejmu, to osoba ta nie powinna być każdorazowo odnotowywana. Bierzemy przecież na siebie odpowiedzialność za tę osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LudomirStasiak">Proszę w odpowiedziach na pytania ustosunkować się także do kwestii podniesionych w koreferacie, bowiem dyskusja potoczyła się w kierunku spraw bytowych, które określają nasze warunki pracy na terenie Sejmu. Uważam, że wiele kwestii podniesionych przez dyskutantów może być rozstrzygniętych w toku spotkania ministra K. Świtały z posłami. Przyjdzie on na to spotkanie dobrze przygotowany do konkretnych odpowiedzi, albowiem dzisiejsza dyskusja w bardzo silny sposób zasygnalizowała sprawy nurtujące posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzŚwitała">Plan wydatków został przez nas sformułowany w sposób wyjątkowo oszczędny; np. nie zwiększamy wydatków na materiały, mimo dużego wzrostu cen, to samo dotyczy energii elektrycznej i usług materialnych. W zasadzie wzrost wydatków wynika z przyjętych centralnie aktów normatywnych, chodzi głównie o wzrost wynagrodzeń pracowniczych, składek ZUS, diet, kosztów podróży, noclegów itd. Badaliśmy solidnie każdą pozycję budżetu i staraliśmy się oszczędzać społeczne złotówki wszędzie tam, gdzie to jest możliwe. Występując o dodatkowe kwoty możemy z czystym sumieniem stwierdzić, że są one obiektywnie uzasadnione, m.in. także dodatkowymi obowiązkami nakładanymi na Kancelarię Sejmu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzŚwitała">Zgadzam się, że materiały na posiedzenie Komisji powinny być przygotowywane inaczej. Więcej tam musi być elementów analizy niż prostych zestawień cyfrowych. Postaramy się wyeliminować ten brak przy najbliższej okazji.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzŚwitała">Praca nasza od dłuższego czasu odbywa się w trudnych warunkach, przy stale wzrastających obciążeniach. Nie wątpię, że popełniamy błędy, albowiem nikt nie jest wolny od wad. W pracy jednak kierujemy się zawsze chęcią jak najlepszego służenia Sejmowi i jego organom w wykonywaniu ich trudnych państwowych funkcji. Co do naszej gastronomii uważam, że tę sprawę należy rozpatrywać w kontekście ogólnej sytuacji zaopatrzeniowej a także widzieć i to, że praca w polskich restauracjach nie prezentuje najwyższego poziomu. Poszukiwaliśmy różnych dróg poprawy, m.in. zatrudniono specjalnych inspektorów, zmieniono dwukrotnie obsługę, jednakże stare mankamenty pozostały. Czynić będziemy dalsze wysiłki, aby poprawić sytuację, a o przedsięwzięciach w tym zakresie odrębnie poinformujemy Komisję.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KazimierzŚwitała">Zadania realizowane są przez odpowiednie służby Kancelarii w trudnych warunkach; np. sprawozdania stenograficzne oceniane są przez drukarzy jako bardzo pracochłonne i mało płatne, pomimo tego, że 1 sprawozdanie kosztuje obecnie ponad 200 tys. zł, a w przeszłości kosztowało 70–80 tys. zł. Stąd zrodziła się koncepcja wydawania przez „Rzeczpospolitą” szybkiego zapisu dyskusji sejmowej w formie diariusza, który cieszy się dużym zainteresowaniem.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#KazimierzŚwitała">Bylibyśmy szczęśliwi, gdyby istniała możliwość stworzenia planu obrad plenarnych, jednakże zwoływanie posiedzeń znajduje się poza naszym wpływem. Ponadto obserwujemy tendencję kumulowania się posiedzeń komisji sejmowych wokół posiedzenia Sejmu. Stąd powstaje wiele organizacyjnych i technicznych trudności.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#KazimierzŚwitała">Służby nasze starają się jak najszybciej przekazać otrzymany materiał posłom, jednakże z uwagi na częstokroć późne zawiadamianie o posiedzeniu poszczególne resorty mają kłopoty z nadesłaniem na czas odpowiednich opracowań. Dlatego muszę oddalić zarzut przetrzymywania materiałów przez Kancelarię Sejmu. Były pewne zaniedbania na odcinku poligrafii, zwłaszcza gdy idzie o wydawanie biuletynów. Główną przeszkodą jest brak odpowiedniej ilości sprawnych maszyn. Gdyby nie „prywatne” zabiegi konserwatorów, to jedynym wyjściem byłoby oddawanie druków na zewnątrz, a nie muszę tłumaczyć, jak wówczas wyglądałaby terminowość w dostarczaniu druków posłom. Udało nam się zakupić 1 maszynę ofsetową tylko dlatego, że była przeznaczona dla instytucji, którą uległa likwidacji. Wprowadziliśmy do biuletynów stopki informujące o cyklu wydawniczym, dziś wszyscy mogą stwierdzić na jakim etapie powstały ewentualne trudności. Aby unaocznić posłom, iż nie zawsze wina za opóźnienia wydawnicze leży po stronie służb Kancelarii chcę poinformować, że do dziś nie otrzymaliśmy biuletynów przedłożonych do zatwierdzenia przez przewodniczącego Komisji Górnictwa, Energetyki i Chemii z 20 lipca i 6 października i przez przewodniczącą Międzykomisyjnego Zespołu ds. Budżetu z 16 czerwca. Zwraca także uwagę duży wzrost pracochłonności opracowywania tekstów; komisje obradują dłużej, tym samym wzrosła objętość biuletynów średnio do 30–35 stron.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#KazimierzŚwitała">Faktem jest brak pomieszczeń na różne cele. Nie rozwiążemy skutecznie istniejących problemów lokalowych przed oddaniem do użytku nowego Domu Poselskiego. Dzisiejszy hotel będzie można wtedy przeznaczyć na inne potrzeby (np. biblioteki), znajdą się tam także pokoje do pracy dla posłów, będzie można pomyśleć o salach magazynowych. Dziś bibliotece sejmowej z uwagi na jej dramatyczne warunki pracy oddaliśmy dwie sale. Udało nam się uzyskać z gestii WSNS 3 sale w trzecim budynku na posiedzenia komisji. Jeśli uda nam się oczyścić łącznik do tego budynku z kartotek, jakie się tam znajdują, uzyskamy z nim bezpośrednią komunikację. Kancelaria Sejmu została obciążona w niedawnej przeszłości licznymi dodatkowymi zadaniami wiążącymi się niestety z nowymi potrzebami lokalowymi; obecnie otrzymaliśmy polecenie wydzielenia odpowiednich pomieszczeń dla przewodniczącego PRON. Lokale te muszą się znaleźć i znajdziemy je w najbliższej przyszłości, np. dla potrzeb Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej przygotowaliśmy pokoje poselskie w hotelu sejmowym.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#KazimierzŚwitała">Odzyskanie lokali to batalia toczona od lat, sprawa ta zrodziła się w roku 1971. Jak wiadomo, część pomieszczeń w gmachach sejmowych została przekazana do użytku RSW Prasa-Książka-Ruch, WSNS, archiwum KC PZPR, a także redakcjom czasopism (m.in. „Nowym Drogom”). W 1974 r. sekretariat Komitetu Centralnego w wyniku ustaleń przedstawionych Biuru Politycznemu podjął decyzję o rewindykacji tych pomieszczeń dla Sejmu. Otrzymaliśmy stosowne zapewnienia, jednakże na nich się skończyło. Następnie otrzymaliśmy zapewnienie z URM, iż dla zajmujących pomieszczenia sejmowe instytucji zostaną zabezpieczone pomieszczenia w gmachu wznoszonym dla RSW przy Placu Zawiszy. Czekaliśmy rok, a gdy budynek ten był gotowy, przeznaczono go na inne cele. Pukaliśmy do wielu drzwi, sam wielokrotnie podnosiłem tę sprawą w rozlicznych interwencjach. W końcu zdecydowaliśmy się wystąpić do Ⅰ Sekretarza KC PZPR gen. W. Jaruzelskiego, pismo skierowaliśmy bezpośrednio do Biura Politycznego. Sprawa ruszyła z miejsca, bowiem URM obiecał wygospodarować odpowiednie pomieszczenia dla redakcji w budynku NIK przy ul. Marszałkowskiej. Pomagamy przy remoncie tych pomieszczeń, służyliśmy pomocą, transportem, aby tylko jak najszybciej odzyskać pomieszczenia dla Sejmu. Mam nadzieję, że w tym miesiącu powinny być pierwsze efekty tych działań i że cała akcja zakończy się w Ⅰ kwartale przyszłego roku. Spotykamy się ze wszystkich stron z życzliwym zrozumieniem, ale dotąd brak jest efektów.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#KazimierzŚwitała">Co do kwestii płac dla pracowników Kancelarii, to zgodnie z uchwałą nr 53 Rady Ministrów podnieśliśmy je na wyższy poziom.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#KazimierzŚwitała">Nie są to żadne luksusy, ale godziwa płaca za trud tych ludzi.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#KazimierzŚwitała">Kiosk na terenie Sejmu jest własnością RSW, my możemy jedynie interweniować w sprawie obsady; spowodowaliśmy już jedną zmianę, ostatnio wystąpiliśmy o drugą na podstawie skarg na obsługę.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#KazimierzŚwitała">Problem restauracji był omawiany z kierownictwem „Konsumów” kilkunastokrotnie. Zmieniono obsługę, jednakże efektów nie widać. Może rzeczywiście, jak zaproponowano w dyskusji, wprowadzimy na stałe kompetentnego pracownika Kancelarii, aby na bieżąco usuwał różne trudności i interweniował w razie potrzeby. Sprawa kolacji dla posłów i posiłków w godzinach nocnych zostanie przez nas przedstawiona „Konsumom” i udzielę odpowiedzi na ten temat Komisji na piśmie. Podobnie porozumiem się z „Konsumami” na temat cen kawy w restauracji.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#KazimierzŚwitała">Dom Poselski z uwagi na jego obciążenie trzeba dziś traktować praktycznie jako hotel zamknięty, wyłącznie dla posłów i członków Rady Społeczno-Gospodarczej. W przeszłości mogliśmy udostępniać hotel również innym osobom, bowiem w skali miesiąca był on przez posłów wykorzystywany jedynie w 16–18%, gdy wyłącznie posłowie będą korzystać z hotelu uruchomimy połączenie telefoniczne; w swoim czasie musieliśmy je wyłączyć, bowiem otrzymywaliśmy rachunki telefoniczne wynoszące wiele tysięcy złotych, w tym również za jednorazowe rozmowy z zagranicą. Zbadamy możliwość przywrócenia pracy dyżurek w hotelu.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#KazimierzŚwitała">Obowiązuje polecenie, że pracownicy w dniach posiedzeń Sejmu nie powinni w zasadzie korzystać z bufetu w sposób utrudniający obsługę posłów. Oczywiście mogą zdarzyć się wyjątki, niezdyscyplinowanie niektórych, ale rzecz w tym, że w czasie posiedzeń Sejmu w gmachu znajduje się wielu dziennikarzy i różnych osób towarzyszących z zewnątrz i przez to głównie powstają trudności w restauracji i bufecie. Pragnę poinformować, że dopłata do restauracji w roku przyszłym wyniesie - 11 mln zł (obecnie wynosi 9 mln zł). Przedstawiliśmy Komisji Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług kilka wariantów rozwiązania sprawy wyżywienia posłów i ich gości w restauracji. Do dziś nie mamy odpowiedzi, jednakże zdajemy sobie sprawę, że decyzja jest trudna, bo w danych warunkach nie ma rozwiązań optymalnych.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#KazimierzŚwitała">Jeśli PLL LOT zlikwidował rezerwację, to jest to posunięcie bezprawne; mieliśmy podobne sygnały z Koszalina i Szczecina i uzyskaliśmy w tej sprawie jednoznaczne wyjaśnienie. Rezerwacja musi być dokonywana. Raz jeszcze podejmiemy ten problem.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#KazimierzŚwitała">Względy bezpieczeństwa zmuszają nas do szczegółowego ewidencjonowania osób wchodzących do gmachu - gmach Sejmu należy do obiektów szczególnie chronionych.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#KazimierzŚwitała">Żarówki zostaną wymienione w hotelu zgodnie z życzeniem zgłoszonym przez posła M. Faskę.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#KazimierzŚwitała">Sala telewizyjna na Ⅰ piętrze hotelu jest zamknięta, bowiem z uwagi na skorodowanie instalacji nie jesteśmy w stanie jej ogrzać. Rozpatrzymy postulat udostępnienie posłom innego pomieszczenia z telewizorem; do tego problemu również ustosunkuję się na piśmie.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#KazimierzŚwitała">Problem zaopatrzenia jest bardzo trudny. Do tej pory bufet był i do dzisiaj jest bufetem pracowniczym. Tak jak każdy zakład pracy w Polsce staramy się zabezpieczyć podstawowe zaopatrzenie dla naszych pracowników. Według stanu na dzień dzisiejszy, bufet zabezpiecza wędliny na kartki dla ok. 600 pracowników (bez rodzin i emerytów). Utrzymujemy tę działalność, mimo że Sanepid trzykrotnie wypowiedział się za jej skasowaniem z uwagi na nieodpowiednie warunki lokalowe. Jak wiadomo, rozdzielnictwo wielu towarów przesuwa się często z handlu otwartego do zakładów pracy. Chcąc jednak objąć posłów świadczeniami z tego tytułu musielibyśmy przejąć obowiązki, jakie spoczywają na służbach socjalnych ich macierzystych zakładów pracy. Problem ten podejmiemy w rozmowach z ministrem handlu wewnętrznego i usług. O ich wynikach posłowie zostaną poinformowani. Co do obuwia informuję, że Kancelaria Sejmu otrzymała do tej pory tylko 50% talonów i nie ma żadnych możliwości zapewnienia swoim pracownikom nabycia obuwia.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#KazimierzŚwitała">Padło konkretne pytanie, co się kryje pod terminem remonty. Remont sali posiedzeń to przede wszystkim zainstalowanie urządzenia do liczenia głosów. Jest to realizacja postulatów poselskich i koszt tej inwestycji wyniesie 13 mln zł. Na remont kapitalny domu wypoczynkowego w Świnoujściu przeznaczamy 5 mln zł. Jeśli nie wyasygnujemy tej sumy, to dom może ulec dewastacji, a miasto Świnoujście już występowało o odebranie nam prawa do tego budynku z uwagi na niepodjęcie prac remontowych. Obiekt w Skubiance, znajdujący się w gestii KRP, w okresie zimy 1979/80 doznał wielu szkód. Jeśli niezbędne roboty nie zostaną wykonane, to straty będą większe i pochłoną znacznie wyższe wydatki w przyszłości. Belweder stanowi stałą pozycję w wydatkach remontowych jako obiekt zabytkowy, o podejmowanych tam inwestycjach decyduje konserwator. Ponadto przeznaczamy kwoty tylko na najbardziej konieczne drobne remonty. Przy okazji informuję, że faktyczne, udokumentowane potrzeby remontowe wynoszą 60 mln zł i tylko z uwagi na trudną sytuację budżetową państwa zdecydowaliśmy się preliminować znacznie niższą kwotę i ograniczyć prace do niezbędnego minimum.</u>
<u xml:id="u-12.20" who="#KazimierzŚwitała">Sprawa dublowania pewnych służb w KRP i KS w związku z reorganizacją była już podnoszona przy kilku okazjach. Uważam, że jeśli nawet dochodzi do sporadycznego zdublowania pewnych stanowisk, to konieczność wydatnej poprawy obsługi Sejmu i Rady Państwa narzuca takie rozwiązanie. W przeszłości 80% usług odpowiednich służb Kancelarii Rady Państwa dotyczyło Sejmu. Przejęliśmy więc te służby, przez co usprawniliśmy zarządzanie i organizację ich pracy. Za wcześnie mówić o efektach, myślę, że za rok będę w stanie dać Komisji szczegółową informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#FelicjaTomiak">Czy pod pojęciem „zamkniętego hotelu” należy rozumieć także zamknięcie go dla naszych rodzin?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzŚwitała">Nie, dotyczy to tylko obcych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarceliFaska">Poinformowano nas, że dopłata do restauracji wyniesie w roku przyszłym 11 mln zł. Proszę sprecyzować czego dotyczy ta kwota, czy nie znajdują się w niej także dopłaty do obiadów pracowniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzŚwitała">Nie poinformowałem jeszcze, że koszt zwołania jednego posiedzenia Rady Społeczno-Gospodarczej wynosi ok. 110 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyGołaczyński">Czy członkowie Rady Społeczno-Gospodarczej korzystają z diet?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzŚwitała">Za jeden dzień posiedzenia Rady otrzymują oni 400 zł. Ponadto korzystają z zakwaterowania w hotelu i refundacji opłat za bilety kolejowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszKociszewski">Restauracja prowadzona jest przez „Konsumy” i z nimi musimy się rozliczać. W sumie 11 mln zł dopłat do restauracji nie znajduje się dofinansowanie obiadów pracowniczych, które czerpane jest z funduszu socjalnego.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TadeuszKociszewski">Komisja zaaprobowała projekt ustawy budżetowej w częściach dotyczących Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady państwa i postanowiła wystosować odpowiednią opinię do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#TadeuszKociszewski">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#Sprawozdawca">Koreferat przedstawił poseł Witold Jankowski (bezp. Pax).</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#Sprawozdawca">Mówca podkreślił, że zgodnie z opinią Komisji wyrażoną w czerwcu, Urząd Rady Ministrów podjął i realizuje szereg konkretnych przedsięwzięć organizacyjnych i systemowych, dyscyplinujących z jednej strony wykonanie budżetu, z drugiej zaś - zapewniających prawidłową obsługę finansową Rady Ministrów i jednostek organizacyjnych Urzędu. Wszystkie te działania oraz uzyskane w ich rezultacie efekty wskazują, że realizację budżetu w roku 1982 można uznać za prawidłową, oszczędną i racjonalną.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#Sprawozdawca">W preliminarzu budżetowym URM na rok 1983 główną pozycją dochodów, podobnie jak w roku bieżącym, są wpłaty przedsiębiorstw nadzorowanych przez Urząd do Spraw Wyznań. Są one niższe w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1982 r., ponieważ ustawa budżetowa nie przewiduje wpływów z tytułu jednorazowego podatku stabilizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#Sprawozdawca">Wydatki budżetowe są wyższe od przewidywanego wykonania bieżącego roku o 74%. Wzrost ten ma kilka przyczyn. Przede wszystkim w projekcie budżetu ujęto skutki regulacji płac pracowników urzędów centralnych z sierpnia, jak również kosztów pochodnych od funduszu płac. Nie uwzględniono jednak dalszego zwiększenia składek na ubezpieczenia społeczne, co przewiduje projekt ustawy budżetowej na 1983 r. oraz wzrostu wydatków na podróże służbowe z tytułu przewidywanej od 1 stycznia przyszłego roku podwyżki opłat za przejazdy kolejowe i autobusowe.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#Sprawozdawca">Znaczną pozycję w wydatkach budżetowych na 1983 r. stanowi nadal dotacja na finansowanie Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita”, choć jest ona znacznie niższa od kwoty w 1982 r.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#Sprawozdawca">W budżecie Urzędu Rady Ministrów na 1983 r. pojawiają się nowe pozycje wydatków, których nie było w roku bieżącym. Należą do nich wydatki związane z działalnością: Centrum Badania Opinii Publicznej, Ministra i Biura do Spraw Młodzieży, w konsekwencji powołania Komitetu do Spraw Młodzieży, Centrum Podyplomowego Kształcenia Pracowników Administracji Państwowej oraz Rzecznika Rządu do Spraw Sejmowych. W celu zapewnienia koordynacji współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej z zagranicą została powołana w URM Komisja Koordynacji Współpracy Gospodarczej i Naukowo-Technicznej z Zagranicą pod przewodnictwem wicepremiera Madeja. Powołanie nowych organów wymaga oczywiście zapewnienia im ze strony Urzędu merytorycznej, organizacyjnej i technicznej pomocy i obsługi.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#Sprawozdawca">W przedłożonym dokumencie znajdujemy zapowiedź „przyspieszenia przebudowy centralnego szczebla zarządzania”, a także przeprowadzenia „analizy przebiegu prac nad dostosowaniem funkcji ministerstw ogólnogospodarczych do zasad reformy gospodarczej”. Jak wiadomo, postulat przekształcenia centrum zarządzania stosownie do zasad reformy gospodarczej, jest szeroko wysuwany. Chciałoby się zadać pytanie, co konkretnie znaczy sformułowanie „przyspieszenie przebudowy” i „dostosowanie funkcji”? I jedna konkretna sprawa w tym temacie. Na posiedzeniu Komisji w czerwcu br. mowa była o utworzeniu Urzędu Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej oraz Urzędu Ministra Ochrony Środowiska, Geologii i Gospodarki Wodnej. Jak przebiegają prace w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#Sprawozdawca">Powołana została nowa, instytucjonalna forma kontaktowania się administracji centralnej ze społeczeństwem, a mianowicie Centrum Badania Opinii Społecznej. To pożyteczna i słuszna inicjatywa. Jak wiadomo jednak, od wielu lat istnieje i pracuje przy Komitecie do Spraw Radia i Telewizji Ośrodek Badania Opinii Publicznej, który w przeszłości przeprowadzał badania opinii na tematy zlecone przez rząd, który zebrał bogate doświadczenia. Czy i jak będzie się układała współpraca, względnie podział pracy między tymi dwoma instytucjami?</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#Sprawozdawca">W przedłożonym nam dokumencie znajdujemy zapowiedź „opracowania jednolitego systemu kontroli w państwie z uwzględnieniem w jego ramach instytucji skarg i wniosków”. W ramach URM działają dwie instytucje kontrolne: Biuro Kontroli i Biuro Skarg i Listów. Obie instytucje są bardzo potrzebne i bardzo chyba pożyteczne jako instrumenty badania m.in. efektywności zarządzania państwem. Obok tego istnieje wiele innych instytucji kontrolnych, żeby wymienić tylko Najwyższą Izbę Kontroli na szczycie i Społeczne Komitety Kontroli na samym dole. Mnogość systemów kontrolnych narzuca postulat ich ujednolicenia.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#Sprawozdawca">Zgodnie z zapowiedzią premiera, powołany zostanie rzecznik rządu do spraw sejmowych. Sprecyzowane w dokumencie zadania tego rzecznika nie wydają mi się klarowne. Prezentowanie polityki rządu w Sejmie i jego organach pozostanie chyba obowiązkiem resortowego ministra a nie rzecznika rządu? Funkcję rzecznika należałoby raczej ukierunkować na podejmowanie i nadzorowanie realizacji postulatów i interwencji poselskich w odniesieniu do terenowych organów administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#Sprawozdawca">Skomplikowane warunki, w jakich znajduje się kraj, ale nie tylko one stawiają nowe, zwiększone wymagania wobec kadry administracji państwowej. Wejście w życie ustawy o pracownikach urzędów państwowych wraz z przepisami wykonawczymi stworzyło w tej dziedzinie spójny system doboru kadr dla administracji państwowej, ich doskonalenia zawodowego oraz obiektywnej oceny i właściwej polityki awansów. Powinno to przyczynić się do podniesienia rangi i autorytetu pracowników urzędów państwowych. Stąd też postulować należy, aby przy prezentacji kolejnych materiałów Komisja otrzymała w tych obszarach działania URM bardziej szczegółowe informacje dotyczące aktualnego stanu i podjętych działań.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#Sprawozdawca">Znajdujemy się w fazie tworzenia nowych związków zawodowych. Jak wiadomo, pewna kategoria pracowników państwowych nie ma prawa należenia do związków zawodowych, w zamian za to może tworzyć rady pracownicze. Obawiam się zresztą, że także ci, którzy mogą należeć do związków, będą woleli pozostać razem ze swoimi szefami w radach pracowniczych. Czy można prosić o informację, jak te procesy przebiegają w instytucjach wchodzących w obszar działania URM?</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#Sprawozdawca">Na zakończenie swego wystąpienia, poseł Witold Jankowski zaproponował przyjęcie projektu preliminarza budżetowego Urzędu Rady Ministrów na rok 1983 w brzmieniu przedłożenia rządowego z następującymi uwagami:</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#Sprawozdawca">- należy dążyć do zmniejszenia deficytu Państwowego Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita”;</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#Sprawozdawca">- należy zwiększyć wykorzystanie bazy wypoczynkowej URM, m.in. poprzez szersze niż dotychczas ich udostępnienie pracownikom ministerstw i urzędów centralnych oraz urzędów wojewódzkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Uważam, że budżet Urzędu Rady Ministrów zaplanowano realnie i oszczędnie. Moim zdaniem, należałoby wprowadzić poprawki do ustawy o wynagrodzeniach pracowników pełniących funkcje kierownicze w państwie, która była nowelizowana w marcu br. W tej chwili jest tak, że dyrektorzy zatrudnieni w Urzędach centralnych zarabiają więcej niż wiceministrowie.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaWawrzynowicz">Popieram wniosek o dążenie do dalszego zmniejszenia deficytu wydawnictwa „Rzeczpospolita”.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaWawrzynowicz">Zamierza się powołać przy Urzędzie Rady Ministrów Centrum Badań Opinii Społecznej; jakie będą zasady i zakres działania tego Centrum?</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KrystynaWawrzynowicz">Podstawowe zadania, jakie stawia sobie Rada Ministrów w roku przyszłym uznać należy za prawidłowe. Do najważniejszych z nich zalicza się poprawę wyżywienia najuboższych warstw ludności. Mamy w tej chwili znajomość sytuacji wyżywieniowej dzieci i młodzieży, ale niedostatecznie znamy warunki życia emerytów, zwłaszcza tych, którzy przeszli na emeryturę kilka lat temu. Osobiście obserwuję stałą pauperyzację tej grupy społecznej.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#KrystynaWawrzynowicz">Do podstawowych zadań zaliczony został problem zaopatrzenia w obuwie dzieci i młodzieży. Temat ten wymaga chyba w obecnej chwili rozszerzenia na zaopatrzenie w obuwie całego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#KrystynaWawrzynowicz">Przeciwdziałać trzeba nierównomiernemu rozdziałowi artykułów przemysłowych. Coraz częściej mamy do czynienia z faktem, że władze wojewódzkie zatrzymują na swoim terenie wyroby produkowane przez miejscowe zakłady. Zaczął się już swoisty handel wymienny pomiędzy poszczególnymi województwami.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#KrystynaWawrzynowicz">Za ważne zadanie rząd uznał również poprawę sytuacji mieszkaniowej. Jest to słuszne, gdyż jak wiemy, trudności w tym zakresie z roku na rok pogłębiają się.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#KrystynaWawrzynowicz">Korzystając z okazji proszę o przyspieszenie działań, mających na celu rewindykację pomieszczeń dla Sejmu. Istnieją trudności z wykwaterowaniem instytucji, które mają przekazać te pomieszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarceliFaska">Przechodzimy obecnie do drugiego etapu reorganizacji struktur zarządzania naszą gospodarką, dotyczącego resortów funkcjonalnych. Jak przebiegają prace w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarceliFaska">W ciągu ostatnich lat rośnie zaniepokojenie społeczne pogarszającym się stanem ochrony środowiska. Problematyka ta była niejednokrotnie poruszana przez poszczególne komisje sejmowe oraz na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Nadzór nad problematyką ochrony środowiska sprawuje obecnie Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Jak wiemy, nadzór ten nie jest skuteczny, brak jest postępu w tej dziedzinie. Premier przemawiając w Sejmie zapowiedział powołanie odrębnego resortu ochrony środowiska, gospodarki wodnej i geologii. Chyba jednak zaszły jakieś zmiany, gdyż resort ten dotąd nie został powołany; podobno rząd odstąpił od tej koncepcji. Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyGołaczyński">Przedłożony nam materiał Urzędu Rady Ministrów rzeczowo przedstawia jego merytoryczną działalność i jej zabezpieczenie finansowe. Wydatki budżetowe zaplanowano oszczędnie i racjonalnie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyGołaczyński">Ostatnio słychać, że powołany został rzecznik rządu do spraw sejmowych. Kto został powołany na to stanowisko i jakie będą zadania tego rzecznika? Rozumiem, że zadania te ukształtują się przede wszystkim poprzez bieżącą praktykę i doświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WładysławKandefer">Wzrost wydatków na inwestycje w budżecie Urzędu Rady Ministrów wynieść ma 163%. Spowodowane to jest wzrostem cen za materiały i robociznę. Chciałbym dowiedzieć się, jakie są rozmiary rzeczowe tych inwestycji i remontów? Jaki jest zakres budownictwa mieszkaniowego?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WładysławKandefer">Zgadzam się ze stanowiskiem, że należy dokonać regulacji płac dla kierowniczej kadry państwowej. Rzeczywiście dyrektor wydziału w urzędzie wojewódzkim zarabia więcej niż wicewojewoda, a dobry rzemieślnik więcej niż szef naszego rządu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WładysławKandefer">Podobno zostały wstrzymane wypłaty nagród jubileuszowych dla kierowniczej kadry państwowej?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WładysławKandefer">Słyszy się opinię, że poziom aktów prawnych przesyłanych do Sejmu przez Urząd Rady Ministrów pozostawia niejednokrotnie wiele do życzenia zarówno z punktu widzenia merytorycznego, jak i formalnego. Zdajemy sobie sprawę, że główną przyczyną tego stanu rzeczy jest pośpiech i duże natężenie działalności ustawodawczej, ale trzeba tym negatywnym zjawiskom przeciwdziałać.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#WładysławKandefer">Zastępca szefa Urzędu Rady Ministrów Zdzisław Drozd: Urząd Rady Ministrów przywiązuje wielką wagę do racjonalnego i oszczędnego wykorzystywania środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#WładysławKandefer">Dopłaty do wydawnictwa „Rzeczpospolita” w roku przyszłym zmniejszają się do 87 mln zł. Uważamy, że należy podejmować dalsze działania na rzecz poprawy sytuacji w tym zakresie. Redakcja „Rzeczpospolitej” ma zamiar zwiększyć wydawnictwo broszur, rozszerzyć dział ogłoszeń, a przede wszystkim podnieść poziom pisma, ażeby pozyskać nowych prenumeratorów. Zastanawiamy się również nad możliwością obniżenia marży od ceny detalicznej, jaką pobiera przedsiębiorstwo kolportujące.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#WładysławKandefer">Znamy trudności lokalowe Sejmu. Z przekazaniem przydzielonych lokali zaistniały pewne trudności związane z opóźnieniem remontu lokali zastępczych dla instytucji, które mają być wykwaterowane.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#WładysławKandefer">Zgodnie z ustawą o związkach zawodowych, pracownicy urzędów państwowych, oprócz pracowników mianowanych, mogą być członkami odpowiedniego związku zawodowego. Pracownicy naszej instytucji opowiadają się za powołaniem rady pracowniczej.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#WładysławKandefer">W poprzednim Okresie Urząd Rady Ministrów realizował stosunkowo szeroki program budownictwa mieszkaniowego i budował mieszkania nie tylko dla swoich pracowników, ale i dla kierowniczej kadry resortów. Ten system był szeroko krytykowany, gdyż uznano go za wyłom w ogólnie obowiązujących zasadach budowy i rozdziału mieszkań. Obecnie realizować będziemy inwestycje, które zabezpieczą mieszkania tylko dla kadry kierowniczej naszego urzędu, potrzeby natomiast ogółu pracowników zaspokajane będą przez własną spółdzielnię mieszkaniową.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MichałJaniszewski">Zmniejszenie deficytu dziennika „Rzeczpospolita” osiągnąć można również drogą zwiększenia nakładu. Zaleciliśmy urzędom terenowym, ażeby obowiązkowo prenumerowały ten organ państwowy. Poziom merytoryczny gazety jest stale analizowany i przekazujemy redakcji swoje uwagi.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MichałJaniszewski">Jesteśmy obecnie na etapie badania skutków reformy gospodarczej i opracowywania dalszych zmian strukturalnych centralnej administracji. W najbliższym czasie mamy zamiar przeprowadzić reorganizację resortu finansów, resortu pracy, płac i spraw socjalnych, resortu rolnictwa i gospodarki żywnościowej i in. Przeprowadziliśmy już zmiany w Urzędzie Gospodarki Mieszkaniowej i Urzędzie ds. Cen. Na ukończeniu są prace nad ustawą o Urzędzie Ministra Finansów (przewiduje się m.in. powołanie w terenie izb skarbowych). W dalszej kolejności planujemy przeprowadzenie reorganizacji urzędów terenowych po przyjęciu przez Sejm ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MichałJaniszewski">Rzeczywiście w swoim czasie premier proponował powołanie odrębnego resortu zajmującego się problematyką ochrony środowiska. W czasie dyskusji nad tym projektem członkowie Rady Ministrów wysunęli wiele uwag za i przeciw temu wnioskowi. Badaliśmy, jak problematyka ta rozwiązana jest w innych krajach; zintegrowany system obejmujący całość ochrony środowiska, gospodarki wodnej i geodezji zastosowany jest tylko w jednym, czy dwóch krajach. Wysunięto propozycję powołania Centralnego Urzędu Ochrony Środowiska, podległego ministrowi administracji i gospodarki terenowej. Sprawa ta będzie ponownie rozpatrzona przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#MichałJaniszewski">Nowo powołane Centrum Badań Opinii Społecznej przy Radzie Ministrów ma prowadzić szerszy zakres badań, niż Ośrodek Badania Opinii Publicznej przy Polskim Radio i Telewizji. Ma ono badać m.in. opinię wielkoprzemysłowej klasy robotniczej, samorządów pracowniczych, związków zawodowych, poszczególnych grup zawodowych. Wyniki tych badań będą przekazywane do wykorzystania Radzie Ministrów, a ciekawsze również opinii publicznej. Centrum Badań Opinii Społecznej korzystać będzie także z wyników badań innych ośrodków.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#MichałJaniszewski">Pracujemy nad problemem ujednolicenia systemu kontroli państwowej. Przygotowujemy projekt, który powinien odpowiednio uhonorować rolę NIK, ale i zapewnić koordynację innych ogniw kontrolnych. Mamy nadzieję, że niedługo zostanie zniesiony stan wojenny i że zmieni się rola inspekcji wojskowej - nie będzie ona pierwszoplanowa jak obecnie. Kompleksowe inspekcje poszczególnych województw, dokonane przez wojsko ujawniły wiele niedociągnięć w pracy poszczególnych ogniw terenowych, wiele marnotrawstwa, kumoterstwa etc. Doświadczenia wskazują na potrzebę kontynuowania takich kontroli i powołania odpowiedniego organu do kontroli województw, albo przy Najwyższej Izbie Kontroli, albo przy Urzędzie Rady Ministrów. Organ ten powinien dysponować zespołem wytrawnych inspektorów; w początkowym okresie na pewno pomoc inspekcji wojskowej będzie niezbędna. Konieczne jest również utrzymanie kontroli resortowej i wyraźne określenie jej kompetencji w stosunku do przedsiębiorstw, mając na względzie zasady reformy gospodarczej. Nad tym pracujemy obecnie. Poszczególne województwa muszą posiadać również specjalne wydziały kontroli i instruktażu. Chcemy zapewnić odpowiednią korelację poziomą i pionową wszystkich działań kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#MichałJaniszewski">Rzecznikiem rządu ds. sejmowych został Krzysztof Trębaczkiewicz, poseł na Sejm. Będzie on dysponował kilkuosobowym biurem. Szczegółowe funkcje tego biura kształtować się będą w bieżącej praktyce. W każdym razie przewidujemy, że rzecznik rządu powinien brać udział w pracach komisji i podkomisji, oceniać udział resortów w pracach komisji, przenosić na forum komisji szerszą problematykę prac rządu, wychodzącą poza poszczególne resorty, kontrolować reakcje w terenie na interpelacje i postulaty poselskie.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#MichałJaniszewski">Na ukończeniu są prace nad 14-toma projektami aktów wykonawczych do ustawy o administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#MichałJaniszewski">Słusznie w dyskusji zwracano uwagę, że wynagrodzenia kierowniczej kadry państwowej wymagają regulacji. Przygotowano mi wykaz wynagrodzeń dyrektorów przedsiębiorstw i instytucji różnych szczebli; rozpiętość tych płac waha się w granicach od 17 do 40-kilku tysięcy. Obecnie pensja prezesa Rady Ministrów wynosi 30.850 zł plus 910 zł rekompensaty. Szef Urzędu Rady Ministrów zarabia 25.550 zł plus 910 zł rekompensaty, a jego zastępca 20.600 zł plus 910 zł rekompensaty. Od 1 stycznia przyszłego roku będzie wznowiona wypłata nagród jubileuszowych dla kierowniczej kadry państwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła projekt ustawy budżetowej na 1983 r. w częściach dotyczących: Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa, Urzędu Rady Ministrów, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#Sprawozdawca">W załączniku do swojej opinii do Komisji Planu i Budżetu Komisja przedstawi wykaz postulatów i wniosków, które były wysunięte w toku obrad nad budżetami poszczególnych resortów i instytucji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#Sprawozdawca">W ostatnim punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła swój plan pracy na okres od stycznia do końca września 1983 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>