text_structure.xml 13.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 października 1984 r. Komisja Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Zielińskiego (PZPR), dokonała:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- oceny realizacji dezyderatów i opinii Komisji uchwalonych w VIII kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewZieliński">Komisja otrzymała dwa materiały: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Zespołu Inwestycji i Budownictwa Najwyższej Izby Kontroli. Materiał NIK nie jest wynikiem bezpośrednich kontroli, lecz rezultatem szerokiej weryfikacji odpowiedzi na dezyderaty i opinie komisji w świetle stanu realizacji tych dokumentów. Oba materiały dość istotnie różnić się od siebie sposobem ujęcia tematu. W materiale resortowym zawarto formalne rozliczenie z realizacji opinii i dezyderatów komisji. NIK podeszła natomiast do tematu w sposób bardziej analityczny, przedstawiając, w jakim stopniu zrealizowane zostały postulaty komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewZieliński">Charakter opinii i dezyderatów uchwalonych przez komisję w bieżącej kadencji był bardzo zróżnicowany. Był np. wśród nich memoriał do rządu w sprawie budownictwa mieszkaniowego, ale były też dezyderaty dotyczące spraw jednostkowych, jak np. budowy biurowca „LOT”. Uważam, że powinniśmy wyrazić wdzięczność Najwyższej Izbie Kontroli za ogromny trud włożony w analizę faktycznej realizacji naszych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewZieliński">Koreferat nt. realizacji dezyderatów i opinii, uchwalonych przez komisję w latach 1980–1983 przedstawił poseł Jerzy Gołaczyński (PZPR): Podzielam ocenę materiałów przekazanych na dzisiejsze posiedzenie sformułowaną przez przewodniczącego komisji, w tym również pogląd o ich znacznym zróżnicowaniu. Z poselskiego punktu widzenia bardziej nam odpowiada materiał Najwyższej Izby Kontroli. Jest to jeden z lepszych materiałów, jakie otrzymaliśmy w tej kadencji z NIK.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewZieliński">Zaspokojenie rosnących potrzeb mieszkaniowych ludności od kilku lat stanowi jedno z podstawowych zadań społeczno-gospodarczych rozwoju naszego kraju. Znaczny spadek efektów rzeczowych budownictwa mieszkaniowego na początku lat osiemdziesiątych spowodował, szczególne zaostrzenie tego palącego problemu społecznego. Stąd też pilną potrzebą stało się opracowanie i zaprezentowanie społeczeństwu konkretnego programu rozwoju budownictwa mieszkaniowego, łącznie z remontami istniejących zasobów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewZieliński">Z wyżej wymienionych względów problematyka budownictwa mieszkaniowego oraz czynników warunkujących jego rozwój zajęła tak wiele miejsca w pracach naszej komisji. Ogółem uchwaliliśmy dotychczas 25 dezyderatów i 20 opinii dotyczących budownictwa mieszkaniowego, przy czym 11 dezyderatów i 10 opinii skierowanych zostało do prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewZieliński">Wśród tematów dezyderatów i opinii, na plan pierwszy wysuwały się: programowanie budownictwa mieszkaniowego i polityka mieszkaniowa. Postulowaliśmy m.in. opracowanie programu mieszkaniowego na okres 10–15 lat, a także kompleksowego programu rozwoju budownictwa jednorodzinnego do 1990 r. z określeniem zasad polityki państwa w stosunku do tego budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZbigniewZieliński">W naszych dokumentach wskazywaliśmy na konieczność znalezienia takich rozwiązań normatywnych, techniczno-technologicznych i techniczno-organizacyjnych, które zapewniłyby osiągnięcie maksymalnych efektów w budownictwie przy wykorzystaniu dostępnych środków, W uchwalonych dezyderatach i opiniach szeroko uwzględniono uwarunkowania realizacyjne budownictwa mieszkaniowego, w tym sprawę powszechnej dostępności terenów pod budownictwo i stworzenie warunków dla wyprzedzającego ich uzbrojenia. W celu zapewnienia wykonawstwa postulowaliśmy przemieszczenie części potencjału przedsiębiorstw budownictwa przemysłowego do budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZbigniewZieliński">Wskazywaliśmy na potrzebę opracowania resortowych programów rozwoju produkcji wielu materiałów budowlanych przy zapewnieniu ponadresortowej koordynacji w tej dziedzinie oraz usprawnieniu systemu zaopatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZbigniewZieliński">W związku z rozpatrywaniem jakości budownictwa mieszkaniowego uchwaliliśmy dezyderaty w sprawie poprawy jakości materiałów izolacyjnych, zapewnienia warunków dla likwidacji wad technologicznych oraz zapobiegania występowaniu w pomieszczeniach mieszkalnych związków toksycznych o nadmiernym natężeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZbigniewZieliński">Wobec istniejących trudności materiałowych akcentowaliśmy konieczność. racjonalnej gospodarki materiałami na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego oraz jak najszybszego zweryfikowania przestrzegania norm zużycia materiałów m.in. dla powtarzalnych i typowych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZbigniewZieliński">Postulowaliśmy poprawę wykorzystania posiadanych mocy produkcyjnych, w tym zwłaszcza fabryk domów. Uznaliśmy za celowe opracowanie wieloletniego programu mechanizacji budownictwa oraz zapewnienie lepszego wykorzystania sprzętu i środków transportu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ZbigniewZieliński">Rozważając perspektywy rozwoju lokalnej produkcji materiałów budowlanych zwróciliśmy w szczególności uwagę na potrzebę aktualizacji danych, informujących o lokalnych zasobach materiałowo-surowcowych oraz możliwości ich eksploatacji i przetwarzania. 'Wysunęliśmy postulat opracowania planu rozwoju małych i średnich, lokalnych przedsiębiorstw, m.in. cegielni, wapienników i stolarni, które zostały unieruchomione w ubiegłych latach.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ZbigniewZieliński">Odrębną grupę tematyczną w naszych wystąpieniach stanowi wdrażanie reformy gospodarczej w budownictwie. Komisja stanęła na stanowisku, że reforma powinna objąć wszystkich uczestników kompleksowo rozumianego procesu inwestycyjnego. Udzielono poparcia założeniom określającym uprawnienia ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych jako organu odpowiedzialnego za realizację polityki państwa w odniesieniu do całego budownictwa. W opinii ze stycznia 1983 r. komisja wyraziła zaniepokojenie obserwowanym od 3 lat odpływem z przedsiębiorstw budowlanych do innych działów gospodarki pracowników reprezentujących najbardziej deficytowe zawody. Ponieważ ma to związek z poziomem zarobków, komisja postulowała wdrożenie w budownictwie systemu płac wiążącego zarobki (zwłaszcza personelu nadzoru i kierownictwa przedsiębiorstw) z wynikami produkcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#ZbigniewZieliński">W latach 1980–1983 komisja uchwaliła 7 dezyderatów dotyczących spraw szczegółowych, w tym m.in. efektywności pracy zaplecza naukowo-badawczego i budowy Centrum Obsługi Pasażerów PLL „Lot”.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#ZbigniewZieliński">Informacje o realizacji uchwalonych dezyderatów i opinii, zawarte są w materiałach, więc ograniczę się do próby generalnej oceny stopnia realizacji naszych postulatów.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#ZbigniewZieliński">W 1982 r. opracowane zostały „Założenia programowe budownictwa mieszkaniowego do 1990 r. wraz ze zmianami niektórych zasad polityki mieszkaniowej”. W dokumencie tymi uwzględniono wszystkie formy budownictwa mieszkaniowego w miastach i na wsi.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#ZbigniewZieliński">Wspólnym działem resortu administracji i gospodarki przestrzennej oraz resortu budownictwa i przemysłu materiałów bud wlanych było opracowanie z lutego br. „Polityka mieszkaniowa - realizacja i zamierzenia”. Dokument ten, przyjęty przez Radę Ministrów, został rozpatrzony przez Sejm na plenarnym posiedzeniu w dniach 2–3 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#ZbigniewZieliński">Niezależnie od tych długofalowych programów, wicepremierzy i ministrowie na bieżąco informowali nas o podejmowaniu wielu operatywnych decyzji łagodzących trudności w realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego. M.in. minister administracji i gospodarki przestrzennej powołał zespół dla szczegółowej analizy uwarunkowań realizacji budownictwa jednorodzinnego, a minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych powołał w 1981 r. zespół specjalistów dla przeglądu i oceny systemu budownictwa wielkopłytowego. Na podstawie wniosków tego zespołu minister wydał decyzję w sprawie doskonalenia technologii wielkopłytowej. Ponadto Rada Ministrów w dwóch uchwałach wprowadziła zasadę finansowania kosztów usuwania wad w budownictwie mieszkaniowym z kredytu bankowego, w pełni umarzalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#ZbigniewZieliński">W odpowiedzi na dezyderaty i opinie komisji wiceprezes Rady Ministrów oraz minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych poinformowali o włączeniu do rządowego programu oszczędnościowego programu obniżania materiałochłonności, energochłonności i po prawy izolacyjności budownictwa mieszkaniowego. Duże praktycznie znaczenie w tym zakresie mają dwie decyzje ministra, z których jedna dotyczy limitowania, rozliczania i kontroli zużycia materiałów, a druga - zasad tworzenia i zatwierdzania norm zużycia materiałów w produkcji budowlano-montażowej.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#ZbigniewZieliński">W 1983 r. powołano zespół ds. racjonalnego wykorzystania fabryk domów. W wyniku prac zespołu podjęto decyzje, których realizacja ma przynieść poprawę wykorzystania fabryk domów z ok. 42% w 1932 r. do ok. 65% w 1985 r.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#ZbigniewZieliński">Wiceprezes Rady Ministrów przedstawił również działania zmierzające do lepszego wykorzystania maszyn budowlanych, W efekcie tych działań następuje stopniowe uruchamianie nieczynnego potencjału.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#ZbigniewZieliński">Generalnie oceniając realizację dezyderatów i opinii, stwierdzić należy, że zarówno rząd, jak i poszczególne resorty dokonały dużego wysiłku organizacyjnego i normotwórczego. Świadczy to o docenieniu i praktycznym wykorzystaniu efektów prac naszej komisji. Trzeba jednak sobie uświadomić, że nawet najlepsze rozwiązania prawne i administracyjne nie zapewnią same większych efektów rzeczowych, lepszej jakości budownictwa czy wzmocnienia jego potencjału wykonawczego. Aby osiągnąć te cele, należy nadal konsekwentnie wdrażać w budownictwie zasady reformy gospodarczej oraz dokonywać dalszych niezbędnych zmian organizacyjnych. Jest jeszcze wiele barier do usunięcia. Jednakże patrząc z perspektywy czasu widać wyraźny postęp w realizacji reformy.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#ZbigniewZieliński">Chociaż dotychczasowe efekty podejmowanych działań w świetle stale rosnących potrzeb mieszkaniowych nie mogą zadowalać, stanowią one jednak realną przesłankę do osiągnięcia w latach 1986–1993 rozmiarów budownictwa, określonych w ostatniej uchwale Sejmu PRL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZenonNawrot">Ażeby uporządkować kosztorysowanie w budownictwie, potrzeba zaktualizować bazę normatywną, na którą składa się 109 katalogów. Tymczasem, jak wynika z materiałów resortu, dotychczas wydano drukiem 11 katalogów, 21 katalogów jest w druku, a 15 w przygotowaniu redakcyjnym. Tak znaczne opóźnienie prac wydawniczych utrudnia odpowiednią kalkulację robót budowlanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewZieliński">Proponuję przyjąć informację resortu i Najwyższej Izby Kontroli oraz - jako stanowisko poselskie - uwagi zawarte w koreferacie posła J. Gołaczyńskiego, Proponuję też, żeby uwagi te przekazać zainteresowanym resortom i wicepremierowi Z. Szałajdzie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewZieliński">Chciałbym podkreślić, że jest rzeczą niezwykle trudną określenie w sposób wymierny., za pomocą liczb stanu realizacji naszych dezyderatów i opinii. Obejmowały one bardzo szeroki wachlarz zagadnień, a przy tym niekiedy sami nie określaliśmy pożądanego terminu ich realizacji. Nic nie idzie gładko. Dlatego też stan realizacji wniosków komisji jest nieadekwatny do naszych oczekiwań. Z drugiej jednak strony, musimy mieć na uwadze konkretne uwarunkowania i materialne możliwości naszej gospodarki. Do tematyki poruszonej na dzisiejszym posiedzeniu wrócimy jeszcze pod koniec bieżącej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewZieliński">Komisja - na wniosek przewodniczącego - zdecydowała o akceptacji informacji resortu i NIK oraz przekazaniu zainteresowanym uwag zawartych w koreferacie poselskim.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>