text_structure.xml 54.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 kwietnia 1977 r. Komisje: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Bolesława Strużka (ZSL), rozpatrzyły program inwestycji budowlanych na potrzeby gospodarki żywnościowej i jego realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z ministrem Emilem Kołodziejem, Ministerstwa Rolnictwa z wiceministrem Alfredem Jaśkowiakiem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, z wiceministrem Ryszardem Jasińskim, Ministerstwa Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych z wiceministrem Czesławem Brózdą, innych zainteresowanych resortów, Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, Centralnego Związku Kółek Rolniczych, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Rolnictwa z prezesem Konstantym Morawskim, Wojewoda leszczyński Eugeniusz Pacia oraz przewodniczący komisji produkcji rolniczej wojewódzkich rad narodowych w Opolu i Tarnowie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację na omawiany przez Komisje temat opracowały: Ministerstwo Rolnictwa, Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu, Centralny Związek Kółek Rolniczych oraz Centralny Związek Rolniczych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z informacji Ministerstwa Rolnictwa, rozmiary inwestycji dla potrzeb rolnictwa objętych koordynacją tego resortu wzrosną w bieżącym 5-leciu w stosunku do ubiegłej 5-latki o 63 proc. w nakładach ogółem, a w robotach budowlano-montażowych o 62 proc.: w gospodarstwach uspołecznionych wzrosną odpowiednio o 86 i 97 proc. Minister rolnictwa upoważniony został do przekroczenia planowanych nakładów w inwestycjach związanych z budową pomieszczeń inwentarskich oraz inwestycjach związanych z gospodarką paszową.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawowa część zadań inwestycyjnych rolnictwa uspołecznionego realizowana będzie przez przedsiębiorstwa budownictwa rolniczego-koordynowanych przez Centralny Narząd Budownictwa Rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Głównym kierunkiem inwestowania w dziedzinie budownictwa gospodarczego będzie nadal budownictwo inwentarskie. Szybko rozwijana będzie w gospodarstwach uspołecznionych produkcja wielkostadna, kontynuowana będzie budowa ferm przemysłowych z własną bazą reprodukcji zwierząt i produkcji pasz. Produkcja zwierzęca w kółkach rolniczych związana będzie z gospodarką indywidualną poprzez koprodukcję materiału wyjściowego do tuczu i opasu. W zespołowych gospodarstwach kółek rolniczych posiadających lub mogących wkrótce osiągnąć areał co najmniej kilkuset hektarów użytków rolnych, przewiduje się budowę ferm o technologiach przemysłowych. W gospodarstwach mniejszych budowane będą pojedyncze typowe obiekty (segmenty), których ilość będzie powiększona w miarę wzrostu areału.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Dla zrealizowania w pełni zadań w zakresie wzrostu produkcji zwierzęcej niezbędna jest intensyfikacja i koncentracja tej produkcji również w gospodarce indywidualnej. Dla gospodarstw specjalistycznych i zespołów rolników indywidualnych rozwijane będzie budownictwo z prefabrykatów o określonych rozwiązaniach funkcjonalnych, umożliwiających m.in. mechanizację prac.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Znaczna część produkcji zwierzęcej pozostanie nadal w starych budynkach, dlatego będzie się je modernizować, by umożliwić stosowanie bardziej nowoczesnych technologii produkcji. Podjęto niezbędne działania dla zapewnienia skutecznej pomocy techniczno-organizacyjnej i dostaw materiałów budowlanych na cele modernizacji i adaptacji tych budynków.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W programie budownictwa mieszkaniowego w uspołecznionym sektorze rolnictwa przewidziane jest oddanie do użytku 246 tys. izb.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Budownictwo mieszkaniowe dla ludności wiejskiej realizowane będzie w formie zabudowy jednorodzinnej, głównie ze środków własnych ludności. Przedsiębiorstwa uspołecznionego budownictwa zobowiązane zostały do udzielania w tym zakresie bardziej wydatnej pomocy techniczno-organizacyjnej oraz rozszerzenia usług budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Pełna realizacja planowanych zadań inwestycyjnych dla potrzeb budownictwa rolniczego wymaga rozwoju przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz zaplecza techniczno-socjalnego tych przedsiębiorstw. W ubiegłym 5-leciu, w wyniku usprawnienia działalności przedsiębiorstw, a zwłaszcza rozszerzenia uprzemysłowionych metod wykonawstwa, wzrosła zdolność produkcyjna przedsiębiorstw prawie o 100 proc., a o 78 proc. wydajność pracy. Dla realizacji zadań w bież. 5-leciu, potencjał wykonawczy tych przedsiębiorstw wzrosnąć powinien o dalsze 100 proc. Planuje się również poważny rozwój przedsiębiorstw wykonujących roboty inwestycyjne systemem gospodarczym w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej, rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i kółkach rolniczych. Równocześnie wspierany będzie rozwój rzemiosła na wsi. Część prywatnych zakładów rzemieślniczych podejmie kooperację z zakładami remontowo-budowlanymi SKR i wojewódzkich spółdzielni budownictwa wiejskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zakłada się również tworzenie sprzyjających warunków dla uruchomienia wszystkich rezerw lokalnej produkcji materiałów budowlanych z surowców miejscowego pochodzenia. Produkcję tę podejmą zakłady drobnej wytwórczości oraz zespoły chłopskie i indywidualni rolnicy. Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych opracowało program rozwoju lokalnej produkcji materiałów budowlanych do 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Realizacja programu inwestycyjnego Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu w latach 1971-1975 złagodziła występujące od wielu lat trudności w zagospodarowaniu surowców rolnych, zwłaszcza zwierzęcych oraz umożliwiła szybki rozwój produkcji artykułów żywnościowych. Przyniosło to w efekcie wzrost dostaw towarów na rynek we wspomnianym okresie o około 82 proc. w bieżących cenach detalicznych w stosunku do ubiegłej 5-latki.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zakłada się, że w latach 1976-1980 przyrost zdolności produkcyjnych wyniesie w cenach zbytu około 84 mld zł. Nadal z preferencji inwestycyjnych korzystał będzie przemysł mięsny, drobiarski i paszowy.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W pozostałych branżach planuje się m.in. poważny rozwój przemysłu cukrowniczego, piwowarskiego, zbożowo-młynarskiego i owocowo-warzywnego.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Oprócz nowych i kontynuowanych inwestycji, zakłada się realizację szerokiego programu modernizacji przemysłu rolno-spożywczego; nakłady na ten cel wyniosą ok. 41 proc. ogólnych nakładów inwestycyjnych resortu. W szczególności intensywny proces modernizacji obejmie przemysły: koncentratów spożywczych, cukierniczy, zbożowo-młynarski, owocowo-warzywny, mięsny, spirytusowy, tytoniowy, ziemniaczany, opakowań blaszanych itp. Przewiduje się także poważny wzrost nakładów na rozbudowę i modernizację bazy skupu produktów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Resort podejmuje wielokierunkowe działania mające na celu skrócenie cykli inwestycyjnych, osiągnie w planowanych terminach pełnej zdolności produkcyjnej oraz skoordynowanie robót budowlano-montażowych z terminowymi dostawami maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Koreferat do tematu „Program inwestycji budowlanych na potrzeby gospodarki żywnościowej i jego realizacja” przedstawiła poseł Maria Kubacka (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Analizując materiały przedstawione przez resorty rolnictwa, przemysłu spożywczego i skupu, opracowane przy udziale resortu budownictwa, pragnę z zadowoleniem stwierdzić - powiedziała poseł M. Kubecka, że uwzględniają one założone zwiększenie tempa, w porównaniu do innych dziedzin, nakładów inwestycyjnych na rozwój rolnictwa i przemysłu spożywczego, a więc na potrzeby polepszenia wyżywienia narodu. Przyspieszenie tempa wzrostu produkcji rolnej oraz zagospodarowanie tej produkcji uzależnione jest w dużym stopniu od poziomu i struktury nakładów inwestycyjnych. Nakłady na inwestycje w latach 1976-80 wzrosną w porównaniu z ubiegłą 5-latką w resorcie rolnictwa o 63 proc., a w resorcie przemysłu spożywczego i skupu o 42,3 proc. Natomiast w spółdzielczości rolniczej, nakłady na przemysł rolno-spożywczy zwiększą się o 57,9 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W rolnictwie preferowane są takie kierunki jak budownictwo inwentarskie, wodno-melioracyjne oraz gospodarka paszowa. Natomiast w przemyśle rolno-spożywczym preferencje nadano przemysłowi mięsnemu, drobiarskiemu, paszowemu i mleczarskiemu, owocowo-warzywnemu i piekarskiemu. Plany lokalizacji nowych zakładów uwzględniają ich lepsze powiązanie z bazą surowcową.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Mimo znacznych nakładów stwierdzić należy, że nie wszystkie uzasadnione potrzeby rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego zostały w planie uwzględnione. Dotyczy to w szczególności budownictwa dla potrzeb gospodarki paszowej, warzywnictwa szklarniowego, deszczowni i melioracji oraz zakładów przetwórstwa owocowo-warzywnego i mleczarskiego: W wyniku realizacji planowanych nakładów inwestycyjnych uzyskane zostaną następujące ważniejsze efekty rzeczowe względnie wartościowe: w rolnictwie uspołecznionym oddanych zostanie m.in. 246 tys.isb mieszkalnych, 1,5 mln stanowisk dla bydła, 1,8 mln stanowisk dla trzody chlewnej. W rolnictwie indywidualnym, w ramach nakładów szacowanych na kwotę 141 mld zł, przewiduje się uzyskanie około 195 tys. mieszkań oraz 3 mln-3,1 mln dużych stanowisk przeliczeniowych dla zwierząt gospodarskich. Oprócz tego przewiduje się wydatkowanie przez indywidualnych rolników ok. 50 mld zł na modernizację co najmniej 165 tys. budynków inwentarskich.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W spółdzielczości rolniczej przyrost zdolności produkcyjnych w poszczególnych przemysłach wyniesie: w mleczarskim - 16.150 mln zł., w owocowo-warzywnym - 7.520 mln zł, w mięsnym - 4.900 mln zł, a w paszowym - 4.500 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Z dużą satysfakcją należy odnotować fakt, że uchwała Sejmu o planie 5-letnim, a także i bieżące decyzje rządu umożliwiają zwiększenie programu inwestycyjnego w rolnictwie i w przemyśle rolno-spożywczym. Biorąc pod uwagę ogólne proporcje rozwojowe całej gospodarki, trudno by było w aktualnej sytuacji proponować dalsze, znaczniejsze rozszerzenie programu inwestycyjnego, w sferze gospodarki żywnościowej. Należy natomiast dążyć do pełnej realizacji tego programu, łącznie ze stworzonymi dodatkowo możliwościami, co pozwoli w dużym stopniu poprawić zaopatrzenie ludności w żywność. Jednakże z materiałów resortów i innych instytucji szczebla centralnego, a także informacji uzyskanych z poszczególnych województw wynika, że realizacja założeń programowych może być w wielu dziedzinach poważnie zagrożona. Wskazują na to również wyniki osiągnięte w r. 1976. Mimo dużego wysiłku i znacznego postępu w realizacji inwestycji, nie oddano do eksploatacji w terminie szeregu obiektów, a na niektórych wystąpiły znaczne opóźnienia w realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Według materiałów Banku Gospodarki Żywnościowej plan nakładów na roboty budowlano-montażowe został zrealizowany w 1976 r. następująco:</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- w resorcie rolnictwa w 92,3 proc., przy czym najniższa realizacja zadań miała miejsce w instytutach naukowych i PGR-ach;</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- w resorcie przemysłu spożywczego w 98,7 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- w spółdzielczości mleczarskiej w 80,5 proc., a w spółdzielczości ogrodniczej w 90,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Niewykonanie planu nakładów, a jeszcze bardziej rozszerzenie frontu inwestycyjnego spowodowało, że w resorcie rolnictwa oraz spółdzielczości rolniczej 2.941 zadań inwestycyjnych o wartości kosztorysowej 18,2 mld zł nie zostało przekazanych do użytku w pierwotnych, dyrektywnych terminach przypadających na rok 1976. Na skutek tych opóźnień nie uzyskano około 103 tys. stanowisk dla bydła, 172 tys. stanowisk dla trzody chlewnej, 31 tys. stanowisk dla owiec i 13 tys. izb mieszkalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Do podstawowych przyczyn utrudniających i opóźniających realizację programów inwestycyjnych zalicza się: niedostateczną moc przerobową przedsiębiorstw wykonawczych, niedostateczne zaopatrzenie materiałowe, a także niewystarczającą moc przerobową biur projektowych. Ponadto niektóre województwa wskazują na słabą dyscyplinę organizacyjną i pracy przedsiębiorstw wykonawczych, niedostateczny rozwój rzemiosł budowlanych, brak typowych i powtarzalnych projektów, szczególnie dla gospodarstw indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Niektóre z wymienionych przyczyn mają w pewnym stopniu charakter obiektywny, wynikający z istniejących w ogóle możliwości naszej gospodarki, ale część ma charakter subiektywny, a ich usunięcie uzależnione jest od poprawy organizacji pracy, podjęcia odpowiednich decyzji i wysiłków. Zbyt często obserwuje się również podejmowanie działalności inwestycyjnej bez odpowiedniego przygotowania dokumentacji, niewłaściwego przygotowania frontu robót i zaplecza. Jeśli chodzi o zaopatrzenie materiałowe, to ogólny deficyt materiałów jest jeszcze pogłębiony przez niedostateczną ich jakość, niewłaściwą organizację dostaw i nieracjonalne wykorzystywanie. Np. rolnicy indywidualni, przy braku kompletnego wyposażenia w materiały, gromadzą je częściowo przez wiele lat.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Na tym tle wysuwają się następujące wnioski:</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- programy inwestycji budowlanych na lata 1976-80 w rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym opracowane są na skalę aktualnych możliwości naszej gospodarki, a ich realizacja przyczyni się do istotnej poprawy zaopatrzenia społeczeństwa w żywność, chociaż nie zaspokoi pełnych potrzeb w tym zakresie;</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">- należy dążyć do zwiększenia dyscypliny inwestycyjnej zarówno ze strony inwestorów, jak i wykonawców, bo jest to jeden z podstawowych czynników prawidłowej realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych;</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">- należy wdrożyć wszechstronne działanie dla szybkiego nadrobienia zaległości, które wystąpiły w r. 1976 i stanowią zagrożenie wykonania zadań w latach następnych, a także podjąć wszechstronne działania zmierzające do poprawy zaopatrzenia rynku wiejskiego w materiały budowlane oraz rozwijania usług budowlanych dla rolnictwa indywidualnego;</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">- należy zapewnić poprawę wyposażenia zakładów remontowo-budowlanych SKR i spółdzielni produkcyjnych w sprzęt i środki transportu.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławZiętek">Mówiąc o stałym rozwoju wszelkiego typu budownictwa zwrócił uwagę na fakt, że zbyt długi jest okres przygotowywania dokumentacji, zwłaszcza na nowoczesne obiekty inwentarskie. Trwa on najczęściej około 2 lat i w momencie rozpoczynania realizacji obiektów okazuje się, że zastosowane rozwiązania są już przestarzałe. Poseł postulował, aby przy budowie dużych ferm nie pomijać tak ważnej inwestycji, jaką są dobrze wykonane i zaprojektowane drogi dojazdowe. Wiele obiektów tego typu wybudowanych w minionych latach pozbawionych jest dobrych dróg dojazdowych, co stwarza niemałe utrudnienie przy transporcie pasz i zwierząt, a także wywozie gnojowicy. Nierozwiązany jest także problem odprowadzania ścieków. Warto by pomyśleć o nowocześniejszych rozwiązaniach w tym zakresie, np. takich, jakie się stosuje przy odprowadzaniu nieczystości miejskich. Przystosowanie typowych projektów budynków inwentarskich do stref klimatycznych - to następny temat, który omówił poseł w swym wystąpieniu. Obecnie buduje się takie same budynki, np. w Tarnowie i Suwałkach, a wiadomo, że różnice klimatyczne w tych miejscowościach wymagają zróżnicowanych rozwiązań projektowych. Nieuwzględnienie tego faktu odbija się niekorzystnie na kondycji i stanie bydła, zwłaszcza młodego. Powoduje to wzrost procentu upadków oraz zmniejszenie dziennych przyrostów żywca. Poruszając problemy zwiększania pogłowia bydła poseł stwierdził, iż nie uzyska się właściwych efektów bez wybudowania większych ilości suszarni zielonek i okopowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławMedeński">Wizytując woj. lubelskie i radomskie, podkomisja zaobserwowała znaczny postęp w rozwoju budownictwa rolniczego. W dalszym jednak ciągu potrzeby gospodarki żywnościowej przewyższają możliwości inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MieczysławMedeński">Jedną z barier utrudniających rozwój budownictwa rolniczego jest niedostateczna koordynacja międzyresortowa na szczeblu centralnym. Powoduje to m.in. wznoszenie obiektów przemysłu budowlanego w znacznej odległości od zasobów surowcowych. Sytuację pogarsza dodatkowo nienależyta organizacja transportu materiałów budowlanych. Tabor resortu budownictwa zaspokaja w pierwszym rzędzie potrzeby tego resortu, rolnictwo natomiast - o ile nie zbywa środków transportowych budownictwu - musi korzystać z własnego transportu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MieczysławMedeński">W woj. lubelskim funkcjonuje znaczna liczba zespołów rolników produkujących materiały budowlane. Państwo wielokrotnie deklarowało gotowość udzielenia tym zespołom pomocy rzeczowej i finansowej. Deklaracje te jednak w wielu przypadkach nie są realizowane. Zespoły borykają się z brakiem podstawowego sprzętu i surowców. W niektórych rejonach woj. lubelskiego występuje nadwyżka cegły, ale przepisy nie zezwalają na sprzedaż cegły na terenie innych województw. Przy chronicznym braku tego materiału budowlanego jest to co najmniej niezrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MieczysławMedeński">Zakłady mleczarskie woj. lubelskiego nie dysponują wystarczającymi mocami produkcyjnymi do przetworzenia skupowanego mleka. Znaczna ilość mleka musi być więc przewiniona do innych województw, bądź wręcz marnuje się. W tej sytuacji niezbędna wydaje się decyzja o zlokalizowaniu w woj. lubelskim (najlepiej w Puławach) większego zakładu przetwórstwa mlecznego.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MieczysławMedeński">Duże straty gospodarcze powoduje brak części zamiennych do importowanej przez szereg lat z Czechosłowacji dojarki typu DA-100. W Czechosłowacji nie produkuje się już tego urządzenia i od kilku lat wstrzymane są dostawy części zamiennych. Ze względu na dużą wartość zakupionych urządzeń należałaby podjąć produkcję części zamiennych we własnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MieczysławMedeński">Rozwój budownictwa rolniczego w woj. radomskim wykazuje mniejszą dynamikę wzrostu aniżeli w woj. lubelskim. Większość inwestycji w woj. radomskim realizuje się systemem gospodarczym przez ekipy budowlane kółek rolniczych i spółdzielni produkcyjnych. Jednakże w szeregu przypadków inwestycje te, których zadaniem jest przecież budownictwo, lecz produkcja rolna, nie są w stanie sprostać podejmowanym przedsięwzięciom inwestycyjnym.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MieczysławMedeński">Rolnicy indywidualni narzekają na złą jakość materiałów budowlanych. Ostatnio np. dostarczono duże ilości rozsypującej się w gruz cegły szczelinówki (zakład w Osieku).</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#MieczysławMedeński">Podniósł również sprawę dotkliwego deficytu wyrobów hutniczych dla indywidualnego budownictwa rolniczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejZydek">Przedłożony przez resort program rozwoju budownictwa rolniczego nie jest należycie skoordynowany z dokonującymi się na wsi zmianami strukturalnymi (zmiana struktury agrarnej, wzrost znaczenia uspołecznionego sektora rolnictwa). Można również mieć wątpliwości, czy realizacja tego programu doprowadzi do zlikwidowania tzw. klęsk urodzaju, to jest sytuacji, w których część uzyskanych zbiorów marnuje się wskutek niedostatecznych mocy przerobowych w przemyśle spożywczym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejZydek">Elektryfikacja rolnictwa nie jest dostosowana do wprowadzanych na coraz szerszą skalę nowoczesnych maszyn i urządzeń. Stąd powstała obecnie konieczność tzw. reelektyfikacji rolnictwa. Z nieuzasadnionych powodów, koszty tej przeprowadzanej niezbyt konsekwentnie akcji ponosi resort rolnictwa. Przedsiębiorstwo budownictwa rolniczego jest ciągle niedoinwestowane. Przy obecnym stanie wyposażenia w podstawowe maszyny budowlane i środki transportu nie można oczekiwać radykalnej poprawy w zakresie budownictwa wiejskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejZydek">Technika budowlana w zakresie obiektów inwentarskich powinna być w większym stopniu dostosowana do specyfiki technologii produkcji zwierzęcej i ochrony środowiska naturalnego. Występujące w nowych obiektach parametry wilgotności powietrza i temperatury nie odpowiadają minimalnym nawet wymaganiom hodowli.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejZydek">W zakończeniu swego wystąpienia Poseł zgłosił dezyderat w sprawie finansowania kosztów reelektryfikacji wsi przez Ministerstwo Energetyki oraz dezyderat w kwestii poprawy wyposażenia przedsiębiorstw budownictwa rolniczego w sprzęt i urządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszMaj">Przeprowadzone w woj. poznańskim i leszczyńskim wizytacja poselska wykazała, iż jednym z najistotniejszych problemów gospodarki żywnościowej na tym terenie jest uregulowanie stosunków wodnych. Zachodzi pilna potrzeba zabezpieczenia zbiorników dla deszczowni oraz rozszerzenia sieci wodociągowej na obszary szeregu gmin i wsi.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszMaj">Spółdzielczość rolnicza woj. poznańskiego realizuje większość inwestycji budowlanych systemem gospodarczym. Sytuacja ta budzi pewien niepokój, zważywszy, że podstawowym zadaniem spółdzielni produkcyjnych jest produkcja rolna.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszMaj">Najlepsze jakościowo i najwydajniejsze pasze osiąga się z silosów wieżowych. Wynika stąd wniosek, że ten rodzaj silosów powinien dominować, zwłaszcza w gospodarce wielkotowarowej. Możliwe wydaje się również zastosowanie silosów półwieżowych w większych gospodarstwach indywidualnych. Rozwiązania tego rodzaju są z powodzeniem stosowane w rolnictwie zachodnioeuropejskim.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszMaj">W woj. poznańskim realizowane są duże inwestycje w zakresie browarnictwa. Specjaliści zwracają jednak uwagę na zachwianie proporcji pomiędzy produkcją jęczmienie paszowego i browarnianego na niekorzyść tego ostatniego. W najbliższych latach może więc zabraknąć surowca dla przemysłu browarnianego.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszMaj">Zakłady mięsne w Kościanie są przestarzałe i pracują w niezwykle ciężkich warunkach. Poseł postulował uwzględnienie tych zakładów w programie modernizacji, względnie wybudowanie na terenie woj. leszczyńskiego nowych zakładów mięsnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BolesławKardaszewski">Na całkowitą aprobatę zasługuje tendencja do centralizacji przedsiębiorstw budowlanych, pracujących dla rolnictwa. Należy jednak zdać sobie sprawę, iż w zakresie nowoczesnej hodowli rolnictwo uzyskuje powoli status przemysłu. Wynika stąd potrzeba traktowania inwestycji budowlano-rolniczych na tych samych zasadach jak inwestycji przemysłowych w zakresie rozwiązań technicznych i technologicznych, lokalizacji, ochrony środowiska. Niestety, w dziedzinie nowych technologii budowlanych w budownictwie wiejskim występuje w zbyt skromnej skali. Problem ochrony środowiska nabiera szczególnego znaczenia w regionach inwestycyjnego rozwoju turystyki. Nie można dopuszczać, by - jak się zdarza - atrakcyjne regiony turystyczne zanieczyszczane były odpadami i ściekami wielkotowarowych ferm.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BolesławKardaszewski">Punktem wyjścia dla planów i prognoz rozwoju budownictwa powinien być przyjęty docelowo model rolnictwa. Rozproszone budownictwo indywidualne przyczynia się do nieracjonalnego wykorzystania podstawowego w rolnictwie środka produkcji, to jest ziemi. Dokonano obliczeń, z których wynika, że powierzchnia wszystkich miedz w rolnictwie indywidualnym równa jest powierzchni zajmowanej łącznie przez wszystkie aglomeracje miejskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WładysławCabaj">W wykonawstwie obiektów gospodarki wodnej realizowanych przez resort rolnictwa w bieżącej 5-latce wystąpiły spore opóźnienia. Powoduje je m.in. fakt, iż resorty zobowiązane do partycypacji w kosztach budowy m.in. resortu górnictwa, hutnictwa, komunikacji, chemii i energetyki nie wywiązują się ze swych zobowiązań. Istnieje pilna potrzeba wymarcia wpływu na te resorty, aby przekazały pełne kwoty na jakie opiewa ich udział w realizacji tych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WładysławCabaj">Niepokoi również sytuacja zaistniała w niektórych branżach przemysłu spożywczego i skupu. Zbyt wiele obiektów, które miały być rozpoczęte w bieżącym roku nie ma do dziś zagwarantowanego wykonawstwa. A przecież trzeba się liczyć z tym, że sytuacja w skupie płodów rolnych tym roku nie będzie łatwa. W związku z decyzjami rządu dotyczącymi nowych przepisów o rentach i emeryturach dla rolników, wielu rolników indywidualnych zwiększy dostawy produktów rolnych do uspołecznionych punktów skupu. Dlatego też należy zapewnić poprawę stanu wyposażenia placówek skupu. Ponadto poseł postulował szerszą rozbudowę przemysłu owocowo-warzywnego w woj. krakowskim, oraz budowę przemysłu mleczarskiego zwłaszcza w województwach: płockim i białostockim oraz rozbudowę oddziału fermentował w wytwórni tytoniu w Czyżynach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WładysławPihan">Aby zapewnić dalszy dynamiczny rozwój produkcji rolnej trzeba nadal inwestować. Bezsporny jest fakt, że robi się w tej dziedzinie bardzo dużo. Niemniej jednak, moce przerobowe, jakimi dysponują obecnie państwowe przedsiębiorstwa budownictwa rolniczego nie zaspokajają w pełni istniejących potrzeb. Można by szybciej rozwijać ich potencjał m.in. przez wzbogacenie ich wyposażenia w nowocześniejszy sprzęt i urządzenia. Istnieje także potrzeba szybszego rozwoju budownictwa mieszkaniowego dla załóg tych przedsiębiorstw. Mają one bowiem kłopoty z zatrudnieniem niezbędnej liczby fachowców, ponieważ nie mogą im zapewnić mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WładysławPihan">Poruszając problemy budownictwa mieszkaniowego w aspekcie rozwoju produkcji rolnej, poseł podkreślił potrzebę szybszego rozwoju budownictwa mieszkaniowego w małych miasteczkach. Wielu pracowników PGR-ów i innych uspołecznionych przedsiębiorstw rolnych, to mieszkańcy małych miast. Jeśli nie zapewni się im dobrych warunków mieszkaniowych, przejdą do dużych aglomeracji, gdzie istnieje przecież ogromne zapotrzebowanie na siłę roboczą, a mieszkania łatwiej zdobyć. Postulował również intensyfikację prac nad najbardziej racjonalnym rozwiązaniem problemu gnojowicy w dużych fermach oraz opracowanie typowych projektów dla dużych obór (na 1500 szt. krów).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LidiaWołowiec">Prawidłowe i słuszne jest powiązanie lokalizacji nowych zakładów przemysłu spożywczego i przetwórstwa płodów rolnych z istniejącymi bazami surowcowymi, jak to się zakłada w programach resortu. Jednakże wizytacja poselska wykazuje, że w praktyce nie zawsze te dwie rzeczy, a więc baza surowcowa i inwestycje idą w parze. Dowodzi tego przykład woj. przemyskiego, w którym rosnący skup warzyw i owoców nie pociągnął za sobą niezbędnych poczynań inwestycyjnych. Podobnie jest również z przetwórstwem mleka.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#LidiaWołowiec">W związku z problemami wykonawstwa budowlanego poseł podkreśliła konieczność lepszej orientacji i uwzględniania przez przedsiębiorstwa budowlane specyficznych wymogów przemysłu spożywczego. Uniknięto by wtedy wielu poprawek i przeróbek w oddawanych do użytku obiektach, które opóźniają ich uruchomienie, bądź sprawną pracę załóg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewGołacki">Szerokie możliwości rozwoju budownictwa indywidualnego, zwłaszcza inwentarskiego - to cenny efekt obecnej polityki państwa. Coraz więcej rolników zaczyna inwestować w rozbudowę swoich gospodarstw, zwiększać pogłowie bydła i trzody. Jednakże ze swoimi problemami inwestycyjnymi rolnik jest często pozostawiony sam sobie. Boryka się z kłopotami materiałowymi, a także wykonawczymi. Państwowe budownictwo nie jest przystosowane do świadczenia usług rolnikom indywidualnym. Zdani więc oni są przeważnie na rzemieślników pracujących prymitywnymi metodami i zbyt wolno. Tak więc sam rolnik musi angażować wiele swego czasu na niefachową pomoc przy budowie i transporcie potrzebnych materiałów. Cierpią na tym produkcja rolna, wydłuża się cykl budowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarianMatera">Uchwały rządu dały zielone światło dla rozwoju wschodniego makroregionu, w skład którego wchodzi m.in. woj. chełmskie i bialsko-podlaskie - regionu wybitnie rolniczego. Ale nie znalazło to dostatecznego odbicia w planach inwestycyjnych bieżącej 5-latki. Brak zakładów przetwórczych np. przemysłu browarniczego pociąga za sobą konieczność przerzucania surowców do innych regionów kraju.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarianMatera">Mówiąc o sprawach indywidualnego budownictwa na wsi poseł stwierdził, iż wydawaniu zezwoleń na budowę powinna towarzyszyć zapewnieni całego wachlarzu potrzebnych środków materiałowych i finansowych. Tylko ścisłe powiązanie zezwolenia na budowę, przydziału materiałów i kredytów przyniesie pożądane efekty tak w budownictwie mieszkaniowym, jak inwentarskim. Możemy inwestować mniej, ale w krótszym cyklu. Przyniesie to większe korzyści i wymierne efekty także w rozwoju produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarianMatera">Poseł wysunął postulat, ażeby rozdzielnictwo sprzętu budowlanego było dostosowane do stopnia wyposażenia technicznego przedsiębiorstw budowlanych i wielkości programu robót budowlano-montażowych.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MarianMatera">Przewodniczący Komisji Produkcji Rolnej Wojewódzkiej Rady Narodowej w Tarnowie Bronisław Bury przedstawił problemy inwestycji rolniczych na terenie woj. tarnowskiego. Woj. tarnowskie mimo typowo rolniczego charakteru musi odrobić wieloletnie opóźnienia w rozwoju rolnictwa. Ambitnym planom nie sprzyja niekorzystna struktura agrarna oraz występująca często dwuzawodowość rolników. Najpoważniejszym jednak problemem rolnictwa tarnowskiego są nieuregulowane stosunki wodne. Znaczna część obszaru województwa wymaga melioracji. Konieczne również jest rozszerzenie sieci stacji pomp. Przyznane na najbliższą 5-latkę nakłady inwestycyjne na rozwój melioracji wynoszą 1 mld 250 mln zł i są wyższe aniżeli w latach ubiegłych. Mimo to, województwo nie zdoła w ciągu bieżącego 5-lecia zrealizować najpilniejszych inwestycji w dziedzinie melioracji. W jeszcze mniejszym zakresie można będzie zaspokoić potrzeby w dziedzinie zaopatrzenia wsi w wodę oraz reelektryfikacji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MarianMatera">Powolne tempo realizacji zamierzeń inwestycyjnych w dziedzinie budownictwa inwentarskiego wynika przede wszystkim z braku materiałów budowlanych oraz wyposażenia obiektów inwentarskich. Szczególnie dotkliwe są braki armatury.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MarianMatera">Z zakresu inwestycji centralnych, najpilniejszą w woj. tarnowskim jest potrzeba wybudowania zakładów mleczarskich oraz modernizacji zakładów przetwórstwa warzyw i owoców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JózefBareła">Zgodnie z zaleceniami władz centralnych oraz obowiązującymi przepisami, należy ograniczać wyłączanie z produkcji rolnej gruntów wysokich klas bonitacyjnych. Tymczasem pod budowę browaru (Kobylopole) w woj. poznańskim przekazano ostatnio 240 ha gruntów wysokich klas w jednym kompleksie obszarowym. O lokalizacji tej nie zadecydowały żadne racjonalne przesłanki.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JózefBareła">Na terenie woj. piotrkowskiego znajdują się bogate zasoby kruszywa wykorzystywanego dotychczas do produkcji wapna budowlanego. Eksploatacja tych surowców realizowana była w 4-ch niewielkich zakładach metodami półchałupniczymi. Ze względu na zły stan pieców podjęto decyzję o zaniechaniu produkcji. Wydaje się jednak, iż decyzję te nie były usprawiedliwione, bo istnieje znaczne zapotrzebowanie na ten surowiec budowlany, a koszty remontu pieców są stosunkowo niewysokie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JózefBareła">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi udzielił minister przemysłu spożywczego i skupu - Emil Kołodziej: Przewidziane w planie 5-letnim nakłady na rozwój przemysłu spożywczego zapewnią dalszy dynamiczny wzrost tego działu gospodarki narodowej. Nie oznacza to jednak, że możliwe będzie zaspokojenie wszystkich potrzeb. Niektóre najbardziej pilne dla tego przemysłu problemy będzie się rozwiązywać niezależnie od przewidzianych w planie limitów inwestycyjnych. Obecnie dokonano już korektury planu w zakresie rozwoju drobiarstwa, podjęto również decyzję o zwiększeniu mocy produkcyjnych przetwórstwa warzyw i owoców oraz zamrażalnictwa.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JózefBareła">Założenia do obecnego planu 5-letniego przygotowywano w warunkach starego podziału administracyjnego kraju. Wpłynęło to na pewne dysproporcje w zakresie rozwoju i rozmieszczenia przemysłu spożywczego: w szeregu nowych, typowo rolniczych województwach występuje zapotrzebowanie na dodatkowe inwestycje, zwłaszcza w zakresie przetwórstwa rolno-spożywczego.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JózefBareła">Mimo trudnych warunków, realizacja planu inwestycyjnego w 1976 r. przebiegała prawidłowo. Zrealizowano prawie 99 proc. planowanych inwestycji. Nieco wolniej przebiega realizacja planu inwestycyjnego w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JózefBareła">Oddawane w ubiegłym roku obiekty inwestycyjne nie miały większych trudności z osiąganiem planowanych mocy produkcyjnych. Jedynie w kilku zakładach, w których należało kompletować zupełnie nową załogę wystąpiły pewne kłopoty z dochodzeniem do zdolności produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#JózefBareła">Ostatnio poprawiona została relacja ceny jęczmienia paszowego browarnianego. Decyzja ta powinna przyczynić się do wzrostu produkcji jęczmienia browarnianego, co jest niezbędne wobec rosnącego zapotrzebowania na ten surowiec.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#JózefBareła">Według rozeznania resortu, zakłady mięsne w Kościanie pracują w warunkach nie gorszych aniżeli szereg podobnych zakładów na terenie województw zachodnich. Niemniej jednak podjęto wstępne starania o wprowadzenie do planu inwestycyjnego nowego obiektu tego typu w woj. leszczyńskim.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#JózefBareła">Trudno było w tej chwili udzielić wiążącej odpowiedzi na pytanie, czy plan inwestycyjny w zakresie przemysłu rolno-spożywczego rozwiąże problem całkowitego zagospodarowania surowca. Wydaje się jednak, iż najpilniejsze w tym względzie potrzeby zostaną zaspokojone. Szczególnie dużą wagę przywiązuje się w planie do rozwoju przemysłu przetwórstwa owoców i warzyw oraz zamrażalnictwa. Pewne możliwości dodatkowego zagospodarowania surowca wiążą się z pomocniczymi zakładami terenowymi i rzemiosłem spożywczym, np. kiszenie warzyw. W ciągu obecnego 5-lecia rozwiąże się natomiast całkowicie problem zagospodarowania odpadów, takich jak kości, krew, tłuszcz. Równocześnie min. Kołodziej ustosunkował się do zgłaszanych postulatów oraz udzielił odpowiedzi na pozostałe pytania posłów.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#JózefBareła">Wiceprezes CZRS „Samopomoc Chłopska” - Józef Janczak poinformował, że plan inwestycyjny spółdzielczości rolniczej na rok bieżący i całe 5-lecie jest skonstruowany, w taki sposób, aby gwarantował przyjęcie towarowej podaży mleka, warzyw i owoców i zapewniał właściwe zagospodarowanie tych surowców. Planowane na tę 5-latkę nakłady w wysokości 59 mld zł będą - dzięki decyzjom rządu - zwiększone o 7,5 mld zł. Umożliwi to m.in. podjęcie budowy dodatkowych 5 zamrażalni owoców i warzyw, z których 3 rozpocznie się realizować jeszcze w br. Wykonuje się także niemały program inwestycyjny poza środkami limitowanymi, np. z funduszu turystycznego realizowane są w br. inwestycje o wartości 530 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#JózefBareła">Nowy system emerytur dla rolników spowoduje zwiększenie dostaw płodów rolnych do placówek skupu. Odpowiadając na związane z tą sprawą pytania posłów, mówca poinformował, że przygotowuje się do tej sytuacji zarówno przemysł, jak i aparat skupu. Opracowywane są w związku z tym specjalne programy działania.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#JózefBareła">Wiceprezes J. Janczak poinformował, że spółdzielczość podjęła już produkcję poszukiwanych na wsi belek stropowych i odpowiednich elementów wypełniających. Także problemy budownictwa mieszkaniowego dla pracowników instytucji obsługujących rolników są na najlepszej drodze do pomyślnego rozwiązania. Podpisano porozumienie ze spółdzielczością mieszkaniową, w ramach którego realizowany będzie program budowy mieszkań przy pomocy własnych sił przedsiębiorstw spółdzielczości rolniczej.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#JózefBareła">Wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Ryszard Jasiński poinformował, iż programy inwestycyjne dotyczące przemysłu spożywczego i skupu opracowywane były przy ścisłej współpracy z resortem budownictwa. Gwarantuje to zatem ich realność i terminowe wykonanie. Inwestycjom „bloku żywnościowego” nadano w budownictwie szczególną rangę. Po raz pierwszy wszystkie zamierzenia tej branży są w pełni zbilansowane z mocami wykonawczymi. W szybkim tempie nadrabiane są również zaległości z ub. roku. Niektóre z opóźnionych inwestycji zostały już uruchomione w I kw. br.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#JózefBareła">Wyjaśniając sprawy związane z zaopatrzeniem w materiały budowlane wiceminister Jasiński stwierdził, iż resort podejmuje wiele przedsięwzięć mających na celu lepsze zaspokojenie potrzeb wiejskiego rynku. W porównaniu z rokiem 1975 w końcowym roku 5-latki produkcja materiałów ściennych wzrośnie o 60 proc., kruszyw o 40 proc., a materiałów pokryciowych w tym dachówek o 40 proc. Zwiększą się wydatnie już w br. i w najbliższych latach dostawy cementu, materiałów ściennych, papy, szkła i stolarki.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#JózefBareła">Wiceminister rolnictwa - Alfred Jaśkowiak mówiąc o przyczynach niepełnego wykonania zadań inwestycyjnych w ub. roku stwierdził, iż podstawową przyczyną był brak niektórych materiałów budowlanych, a zwłaszcza cementu i wełny mineralnej. Jeśli idzie o potencjał wykonawczy, to uzyskany w tej dziedzinie rozwój pozwolił w tym roku na pełne zbilansowanie programu inwestycyjnego z możliwościami wykonawczymi.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#JózefBareła">Odpowiadając na pytania związane z obsługą budownictwa indywidualnego na wsi mówca poinformował, że CZKR postanowił powołać we wszystkich województwach okręgowe spółdzielnie budownictwa wiejskiego, a także rozwijać usługi budowlane SKR. Ponadto przygotowywany jest też specjalny program rozwoju produkcji prefabrykatów dla potrzeb tej formy budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#JózefBareła">Duże znaczenie przywiązuje resort do realizacji planu w zakresie regulowania stosunków wodnych w rolnictwie. Podejmuje się również starania o włączenie do planu nowych inwestycji, zwłaszcza zbiorników pod deszczownie.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#JózefBareła">Z pewną ostrożnością należy podchodzić do problemu przyspieszania prac projektowych na potrzeby budownictwa rolniczego. Praktyka wskazuje, że upraszczanie i przyspieszanie prac projektowych ujemnie się odbija na jakości nowych obiektów. Nie wydaje się również możliwe powołanie we wszystkich nowych województwach nowych biur projektów. Można będzie jedynie zorganizować pracownie projektowe.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#JózefBareła">Program inwestycyjny w zakresie budownictwa rolniczego zabezpiecza w zasadzie potrzeby produkcji rolnej w ciągu najbliższego 5-lecia. W odniesieniu do wielu zagadnień program ten nie ma charakteru zamkniętego, istnieje więc możliwość uzyskania dodatkowych nakładów inwestycyjnych na rozwój produkcji zwierzęcej oraz szklarnictwo.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#JózefBareła">Resort z pewną ostrożnością odnosi się do propozycji budowy zbyt wielkich obór krów mlecznych. Wybudowano na terenie kraju kilka ferm doświadczalnych na 1000 sztuk bydła. Są to jednak rozwiązania prototypowe, niesprawdzone w praktyce i dlatego też nie stosuje się ich na szeroką skalę.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#JózefBareła">Uzasadniony jest wniosek w sprawie koordynowania zamierzeń inwestycyjnych w rolnictwie z ochroną środowiska naturalnego. Resort podjął już próbę opracowania kompleksowego systemu planowania w tej dziedzinie, w skali całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#JózefBareła">Słuszny wydaje się również postulat powiązania pozwoleń budowlanych z decyzjami w sprawie przydziału materiałów budowlanych. Resort wystąpił z inicjatywą uregulowania tego problemu w trybie uchwały Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#JózefBareła">Z uwagi na dużą wartość sprowadzonych w latach poprzednich dojarek czechosłowackich, resort zamierza uruchomić produkcję części zamiennych do tych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#JózefBareła">Woj. tarnowskie otrzymało stosunkowo wysokie limity inwestycyjne na prace związane z uregulowaniem stosunków wodnych. Mając na uwadze typowo rolniczy charakter tego regionu oraz wysoką wartość bonitacyjną gleb, resort rozpatrzy możliwość przyznania dodatkowych środków.</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#JózefBareła">Dyskusję podsumował przewodniczący Komisji poseł Bolesław Strużek (ZSL): Przemysł rolno-spożywczy charakteryzował się do tej pory wysoką dynamiką wzrostu zdolności produkcyjnych. Niepokoi jednak fakt zmniejszenia przyrostu mocy produkcyjnych z 23 mld zł w 1976 r. do 9 mld zł w roku bieżącym. W tej sytuacji koniecznym wydaje się poszukiwanie dodatkowych rezerw produkcyjnych, skracanie cykli oraz zwiększanie efektywności nakładów inwestycyjnych. Począwszy od ub. roku pogarsza się relacja pomiędzy nakładami inwestycyjnymi a przyrostem zdolności produkcyjnych. Przeciwdziałając tej negatywnej tendencji, należałoby w niektórych branżach szerzej popierać rozwój drobnych i średnich zakładów oraz rzemiosła spożywczego, powinna być rozpatrzona sprawa szerszego rozwoju tego typu zakładów w uspołecznionych przedsiębiorstwach rolnych.</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#JózefBareła">Duże znaczenie przywiązuje się w planach do rozwoju budownictwa inwentarskiego, należy jednak pamiętać, iż rozwój budownictwa musi iść w parze z mechanizacją prac w zakresie hodowli. Łączy się to z koniecznością zwiększenia produkcji odpowiednich maszyn i urządzeń. Niepokoi fakt, że rozwój budownictwa inwentarskiego w gospodarstwach indywidualnych potraktowany został w opracowaniu przedłożonym przez Ministerstwo Rolnictwa jako problem drugorzędny. Ministerstwo Rolnictwa powinno wykazywać większą aktywność w zakresie tworzenia sprzyjających warunków intensyfikacji hodowli zwierząt w gospodarstwach indywidualnych. Tymczasem zdarza się, że brak szczegółowych planów zagospodarowania przestrzennego wsi paraliżuje jakiekolwiek zamierzenia inwestycyjne rolników indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-12.26" who="#JózefBareła">Rozwijający się obecnie system przedsiębiorstw budowlanych podległych resortowi rolnictwa powinien charakteryzować się pewną spójnością organizacyjną. W przypadkach, gdy organizacyjne powiązanie przedsiębiorstw nie będzie możliwe, chociażby ze względu na odmienną strukturę (przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielcze), należy starać się o funkcjonalną spójność tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#JózefBareła">Uwzględniając, że wartość planowanych nakładów inwestycyjnych w resorcie rolnictwa i przemysłu spożywczego w latach 1976–1980 wyniesie ok. 712 mld zł, w tym robót budowlano-montażowych - 517 mld zł - należy zwrócić szczególną uwagę na jak najbardziej efektywne wykorzystanie tych środków dla poprawy stanu wyżywienia społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#JózefBareła">Komisja powołała podkomisję do opracowania szczegółowych dezyderatów i ogólnej opinii poselskiej na temat zagadnień stanowiących przedmiot obrad.</u>
          <u xml:id="u-12.29" who="#JózefBareła">Po zakończeniu obrad obydwóch komisji sejmowych, Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego rozpatrzyła projekt opinii o rozwoju produkcji rynkowej ze szczególnym uwzględnieniem ilości, jakości i nowoczesności wyrobów, który przedstawił poseł Stefan Poznański (PZPR), w projekcie opinii ujęto ocenę zaopatrzenia rynku w artykuły spożywcze oraz ukazano potencjalną zagrożenia dla rozwoju produkcji rynkowej i rezerwy, których wykorzystanie może przyczynić się do poprawy sytuacji. Szczególny nacisk położono w opinii na ocenę gospodarki surowcowej oraz przetwórstwo spożywcze.</u>
          <u xml:id="u-12.30" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejZydek">Jednym z najpilniejszych zadań rolnictwa w dziedzinie gospodarki surowcowej jest rozwój produkcji mleka. Powstaje jednak paradoksalna sytuacja, w której przemysł mleczarski nie jest w stanie racjonalnie wykorzystać wzrastających systematycznie dostaw mleka. Realizowane w mleczarstwie technologie prowadzą do poważnych strat białka. Produkuje się np. poszukiwaną na rynkach światowych kazeinę przemysłową, ale równocześnie zubaża to krajowe zasoby białka spożywczego.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejZydek">Stworzono korzystne warunki dla wzrostu produkcji prosiąt, m.in. przez podwyższenie ceń skupu. Należy przewidywać, że w drugim półroczu 1977 r. ujawni się duża podaż prosiąt. W związku z tym już obecnie powinny być obmyślane odpowiednie środki, ażeby nie dopuścić do ponownego spadku pogłowia macior.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JózefBareła">Występują ostatnio zakłócenia w zaopatrzeniu rynku w mąkę kartoflaną. Jednocześnie w wielu województwach nie skupuje się od rolników zakontraktowanych ziemniaków. Wydaje się, iż należałoby przewozić ziemniaki do województw, w których istnieje możliwość ich przerobu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JózefBareła">Coraz gorsze jest zaopatrzenie rynku wiejskiego w mięso i wędliny. W ostatnich miesiącach dostawy uległy dalszemu zmniejszeniu. Sytuacja ta może negatywnie odbić się na wykonaniu planu skupu w zakresie żywca wieprzowego, jeśli zwiększy się ubój na konsumpcję własną.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JózefBareła">Rozbieżności pomiędzy planem a realizacją skupu buraka cukrowego wynikają z nieprawidłowo dokonywanych szacunków powierzchni zasiewów i plonów. Doświadczenie wskazuje, że ostateczna powierzchnia jest zwykle niższa, aniżeli powierzchnia wg oceny dokonanej w kwietniu lub maju. Poseł postuluje przeprowadzenie wyrywkowej weryfikacji powierzchni zasiewów buraka cukrowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WładysławPihan">Nastąpił spadek opłacalności produkcji żywca wołowego. Wielkotowarowa produkcja bukatów w gospodarstwach uspołecznionych może być utrzymana jedynie dzięki wzrostowi opłacalności produkcji żywca wieprzowego. Sytuacja ta powoduje napięcia w skupie cieląt, nawet w ramach wieloletnich umów kooperacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WładysławPihan">Podaż prosiąt i warchlaków nie zaspokaja rosnącego na nie popytu. Szczególnie dotkliwe są braki dostaw prosiąt warchlaków dla wielkotowarowych ferm w PGR-ach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MieczysławSolecki">Opinia zawierająca ocenę rozwoju produkcji rynkowej powinna zawierać 3 podstawowe punkty:</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MieczysławSolecki">- ocenę sytuacji rynkowej w ujęciu dynamicznym;</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MieczysławSolecki">- potencjalne zagrożenia zahamowania lub obniżenia tempa wzrostu produkcji na rynek;</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MieczysławSolecki">- podstawowe rezerwy, których wykorzystanie może przyczynić się do wzrostu produkcji i poprawy sytuacji rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MieczysławSolecki">Merytorycznie opinia powinna zawierać ocenę gospodarki surowcowej, przetwórstwa rolno-spożywczego oraz przechowalnictwa i możliwości wykorzystania masy towarowej, która nie wymaga przemysłowego przetworzenia.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#MieczysławSolecki">Przedstawiony projekt opinii porusza w zasadzie wszystkie te zagadnienia. Należałoby je jednak uporządkować łącząc kolejne problemy w grupy zagadnień. Projekt opinii wymaga też znacznych skrótów.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MieczysławSolecki">Należałoby również wyraźniej zaznaczyć w opinii zależność pomiędzy osiąganymi w rolnictwie wynikami produkcyjnymi a terminowym dostarczaniem środków produkcji (takich jak nawozy mineralne, wapno, techniczne środki produkcji itd.).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#HieronimBlaszyński">Zachwiane zostały proporcje pomiędzy ceną pasz i ceną skupu żywca. Sytuacja ta może wpłynąć na ograniczenie produkcji roślinnej i pogarszanie się bilansu paszowego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#HieronimBlaszyński">Nierozwiązana jest sprawa dostaw gospodarstw utrzymujących krowy mleczne. Węgiel z tytułu dostaw mleka dostarczany jest jedynie gospodarstwom specjalistycznym. Wymagań stawianych gospodarstwom specjalistycznym nie może spełniać większość gospodarstw indywidualnych ze względu na niewielki areał gruntów oraz złą jakość gleb.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#HieronimBlaszyński">Do projektu opinii ustosunkował się również minister przemysłu spożywczego i skupu - Emil Kołodziej: Propozycją uporządkowania opinii wg schematu przedstawionego przez posła Mieczysława Soleckiego wydaje się słuszne.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#HieronimBlaszyński">Oceniając sytuację surowcową w rolnictwie należy brać pod uwagę założenia planowe. Nie wiadomo bowiem jeszcze w jakim stopniu warunki atmosferyczne zaważą na wzroście lub spadku produkcji rolnej w roku bieżącym i następnym.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#HieronimBlaszyński">W zakresie zaopatrzenia rynku w mięso i przetwory mięsne nie można oczekiwać do końca roku i w I kwartale roku 1978 radykalnej poprawy, jednakże dostawy mięsa na rynek wykazują nieznaczną lecz systematyczną tendencję wzrostu. Stworzone zostały przede wszystkim korzystne warunki dla wzrostu produkcji żywca wieprzowego. Obecnie należy dążyć do zapewnienia możliwości zwłaszcza w zakresie intensyfikowania tuczu trzody przez rolników indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#HieronimBlaszyński">W okresie maksymalnego wzrostu podaży prosiąt i warchlaków obniżeniu ulegną zapewne wolnorynkowe ceny skupu. Ponadto będzie się utrzymywał duży popyt. Tak więc obawa zachwiania proporcji pomiędzy stanem pogłowia prosiąt i warchlaków oraz macior nie wydaje się uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#HieronimBlaszyński">Od końca 1976 r. i w I kwartale br. systematycznie umacnia się równowaga rynkowa w zakresie produktów spożywczych z wyjątkiem mięsa i przetworów mięsnych. Należy przypuszczać, że te pozytywne tendencje utrzymają się.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#HieronimBlaszyński">Szczególną uwagę należy zwrócić w opinii na problem jakości artykułów żywnościowych. Wydaje się, iż w wielu asortymentach jakość ta ulega odczuwalnej poprawie.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#HieronimBlaszyński">Komisja zaakceptowała główne tezy przedstawionego projektu opinii i zobowiązała posła Stefana Poznańskiego do przygotowania ostatecznej wersji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>