text_structure.xml
19 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 stycznia 1980 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła odpowiedzi na opinie i dezyderaty uchwalone przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Stanisławem Machem. Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z wiceministrem Janem Sidorowiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Najwyższej Izby Kontroli. Referentami byli posłowie: Zdzisław Kwieciński (PZPR) i Stanisława Świderska (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR) stwierdziły że w odpowiedzi na dezyderat dotyczący niedoboru części zamiennych do maszyn włókienniczych wiceminister przemysłu maszynowego poinformował, że produkcja części zamiennych do maszyn już nie produkowanych zostanie podjęta przez Zjednoczenie Przemysłu Artykułów Technicznych i Galanteryjnych w oparciu o dokumentację przekazaną przez Zjednoczenie „Polmatex”.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Resortowy program rozwoju zdolności produkcyjnych maszyn włókienniczych i części zamiennych, w okresie 5-lecia zrealizowany został tylko w 50%.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Pełne wykonanie ustaleń tego programu uzależnione jest od zapewnienia przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego środków dewizowych na zakup komponentów do maszyn licencyjnych i części zamiennych z importu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Mimo, że w okresie ostatnich lat wartość dostaw części zamiennych dla przemysłu włókienniczego wzrosła, są one niewystarczające. Na rok 1980 planuje się dostawy maszyn na kwotę 760 mln zł, a części zamiennych na 600 mln zł, czyli 80% wartości maszyn. Dla porównania można podać, że w 1975 roku wartość dostaw części zamiennych stanowiła 24,8% wartości dostarczanych maszyn. Trudno odpowiedzieć, co powoduje tak poważne zużycie części zamiennych. Czy jest to wynikiem złej jakości maszyn, czy też zbyt dużych norm zużycia. Gospodarka maszynami i częściami zamiennymi wymaga szczególnego zainteresowania ze strony resortu. Problem jest otwarty i powinien znaleźć się w centrum uwagi Komisji Przemysłu Lekkiego w następnej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BolesławKoperski">Uwzględnić trzeba, że w ostatnich latach przemysł lekki był intensywnie modernizowany i w najbliższej przyszłości w związku ze stopniowym zużywaniem się nowych maszyn wyłoni się problem zapewnienia dla nich części zamiennych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HenrykGębka">W strukturze produkcji przemysłu maszynowego zwiększa się udział produkcji części zamiennych. Wielkość i asortyment dostawy części zamiennych dla przemysłu lekkiego są corocznie ustalane z Ministerstwem Przemysłu Lekkiego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#HenrykGębka">MPM nie jest w stanie zapewnić produkcji części zamiennych do maszyn sprowadzanych z importu. Jest więc problem częściowego importowania niektórych części i podzespołów, a częściowo uruchomienia tej produkcji w ramach własnego zaplecza technicznego w przemyśle lekkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławMach">Mimo dużego postępu w produkcji części zamiennych resort stale odczuwa ich niedobór zarówno do maszyn z produkcji krajowej, jak i importowanych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławMach">Prowadzone są rozmowy międzyresortowe z udziałem przedstawicieli Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w sprawie generalnego uporządkowania problemu produkcji maszyn dla przemysłu lekkiego wraz z częściami zamiennymi. Jest to zagadnienie szerszej wagi i wymaga podjęcia generalnych decyzji, dotyczących zarówno koncentracji tej produkcji jak i uregulowania sprawy tzw. gestii, to jest dysponowania maszynami, niezbędnymi środkami do ich produkcji, w tym również środkami dewizowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StefaniaPachnowska">Fabryka Maszyn i Igieł Dziewiarskich w Łodzi podlega Ministerstwu Przemysłu Maszynowego. Odczuwa ona stałe niedobory zaopatrzenia w niezbędne materiały do produkcji, a zwłaszcza druty i blachy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StefaniaPachnowska">Minister przemysłu lekkiego - Stanisław Mach wyjaśnił, że dystrybucji drutu dla poszczególnych odbiorców dokonuje resort przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych, który jest w tym zakresie gestorem. Dotyczy to również dostaw z importu. Resort przemysłu lekkiego wystąpił w tej sprawie do resortu przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych i ma zapewnienie, że problem dostaw dla wspomnianej fabryki będzie uregulowany.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StefaniaPachnowska">Referując problemy usprawnienia obrotu wyrobami przemysłu lekkiego poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR) stwierdził, że na dezyderat w tej sprawie minister handlu wewnętrznego i usług odpowiedział, że corocznie program działania w zakresie zaopatrzenia rynku wewnętrznego uzgadniany jest przez Centralę Państwowego Handlu Wewnętrznego z resortem przemysłu lekkiego, sygnalizowane są wówczas wielkości zaległych dostaw.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StefaniaPachnowska">Zły stan bazy magazynowej i stosunkowo niewielki przyrost powierzchni handlowej sklepów oraz niski stan zapasów w branży włókienniczej i odzieżowej ograniczają możliwości bardziej odczuwalnej poprawy zaopatrzenia rynku wewnętrznego w te wyroby.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#StefaniaPachnowska">Uzupełniając tę informację I zastępca dyrektora Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego Stanisław Brągiel wyjaśnił, że po przeprowadzeniu reorganizacji przedsiębiorstw handlu wewnętrznego dąży się nieustannie do doskonalenia struktur organizacyjnych handlu, zapewnienia coraz lepiej przygotowanej kadry kierowniczej oraz usprawniania polityki zakupów.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#StefaniaPachnowska">Podejmuje się wysiłki dla przyspieszenia przepływu towarów pomiędzy magazynem a sklepem, jak również doskonalenia procesu sprzedaży, przede wszystkim poprzez modernizację sklepów. W związku ze stałym niedoborem powierzchni handlowej rozwija się różnego rodzaju akcje sprzedaży pozasklepowych. Liczba tego rodzaju imprez z każdym rokiem wzrasta i obroty w latach 1977–1979 przekroczyły 10 mld zł.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#StefaniaPachnowska">Resort handlu wewnętrznego mając świadomość pewnych uwarunkowań wewnętrznych przemysłu szuka we własnym zakresie możliwości rozwijania niezbędnej produkcji rynkowej. Wykorzystuje się na ten cel rezerwę, którą dysponuje Komitet do spraw Zaopatrzenia Rynku, dokonuje zakupów niezbędnych surowców do przetworzenia w ramach przemysłu drobnego.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#StefaniaPachnowska">Brak odpowiedniej powierzchni magazynowej zmusza handel do przewożenia towarów prosto z fabryk, a koncentracja przesyłek na kolei utrudnia niejednokrotnie prawidłową dystrybucję towarów.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#StefaniaPachnowska">Referując odpowiedzi na dezyderaty dotyczące niedoboru włókien chemicznych i barwników oraz złej ich jakości i nieterminowości dostaw, poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR) poinformował, że minister przemysłu chemicznego w swej odpowiedzi potwierdza fakt nienadążania rozwoju bazy produkcyjnej za szybko rosnącymi potrzebami przemysłu lekkiego. Występują również trudności w imporcie surowców do produkcji włókien syntetycznych. Równocześnie w odpowiedzi podane są przykłady rezygnacji resortu przemysłu lekkiego z uzgodnionych planów dostaw rocznych barwników, W odpowiedzi stwierdza się, że uruchomienie produkcji niektórych barwników w małych ilościach jest nieekonomiczne i sugeruje rozwiązanie problemu na drodze importu.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#StefaniaPachnowska">W 1979 roku przemysł chemiczny nie wykonał planowanych dostaw włókien dla przemysłu lekkiego w ilości 15,5 tys. ton. Powołany w ubiegłym roku zespół składający się z przedstawicieli obu resortów, który miał zająć się tą problematyką nie przejawił większej aktywności. Tak więc sprawy poruszone w dezyderatach powinny znaleźć właściwe miejsce w planach pracy przyszłej komisji sejmowej.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#StefaniaPachnowska">Poseł Bronisław Cieniewski prosił o wyjaśnienie jak kształtuje się rozwój produkcji środków pomocniczych (kleje, woda utleniona), które są niezbędne w produkcji przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#StefaniaPachnowska">Wiceminister przemysłu chemicznego Jan Sidorowicz poinformował, że tzw. środki pomocnicze dla przemysłu lekkiego importowane są z krajów socjalistycznych na podstawie odpowiednich porozumień kooperacyjnych. W roku 1980 import ten planuje się w wysokości 6,7 tys. ton, a dostawy z produkcji własnej w wysokości 32 tys. ton. Podejmowanie produkcji najbardziej nowoczesnych środków pomocniczych w ramach krajów naszego obozu jest, niestety, utrudnione z powodu braku niektórych surowców. Brak surowców i komponentów jest również jedną z przyczyn nie zawsze właściwej jakości środków pomocniczych.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#StefaniaPachnowska">Na podstawie wspólnych uzgodnień resortu przemysłu chemicznego z resortem przemysłu lekkiego, dotyczących wielkości i asortymentu dostaw w roku bieżącym, należy przypuszczać, że podstawowe potrzeby tego przemysłu zostaną w 1980 r. w pełni zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#StefaniaPachnowska">Niedostateczne dostawy wody utlenionej dla przemysłu lekkiego spowodowane są przesunięciem niektórych inwestycji na dalsze lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławaŚwiderska">Dostawy z toruńskiej „Elany” nie odpowiadają normom, elana ta jest nieprzerabialna. Resort przemysłu chemicznego tłumaczy tą złą jakość brakiem środków do uszlachetniania włókien.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BolesławKoperski">Nie można zgodzić się ze stanowiskiem, że uruchamianie produkcji niektórych barwników w niewielkich ilościach jest nieekonomiczne. Sprowadzanie ich z importu, przy szczupłych zasobach dewizowych jest bardziej kosztowne. Należałoby ściślej określić pojęcie ekonomiczności nie tylko z punktu widzenia interesów jednego resortu, ale przede wszystkim z punktu widzenia interesów całej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BolesławKoperski">Poseł Stanisława Świderska (PZPR) omówiła odpowiedzi na dezyderaty i opinie dotyczące postępu w realizacji inwestycji socjalnych, niedoboru dostaw bielizny i ubiorów dziecięcych oraz w sprawie poprawy jakości wyrobów przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BolesławKoperski">Jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, problem realizacji inwestycji socjalnych w przemyśle lekkim pozostaje stale w centrum uwagi resortu, jako jedno z podstawowych zagadnień, mających wpływ na poprawę warunków pracy i świadczeń bytowych dla pracowników tego resortu i ich rodzin. Na kolegium resortu zobowiązano dyrektorów zjednoczeń do usuwania zagrożeń jakie występują przy budowie obiektów socjalnych, do skrócenia cykli inwestycyjnych, do przestrzegania zasady koncentracji sił i środków przy realizacji tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BolesławKoperski">Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzając badania w tym zakresie stwierdziła, że resort nie podjął w bieżącym pięcioleciu decyzji określających kolejność wykonywania poszczególnych obiektów z punktu widzenia ich znaczenia dla prawidłowej działalności poszczególnych zakładów.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#BolesławKoperski">Zgodnie z zarządzeniem ministra przemysłu lekkiego, 15% mocy przerobowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych powinno być wykorzystywane przy realizacji obiektów socjalnych. Praktyka wykazuje, że zasada ta nie jest przestrzegana.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#BolesławKoperski">Problem realizacji inwestycji socjalnych jest problemem długofalowym i powinien znaleźć się w centrum uwagi Komisji Przemysłu Lekkiego w przyszłej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#BolesławKoperski">Odpowiadając na dezyderat dotyczący niedoborów w produkcji bielizny i ubiorów dla dzieci, resort wyjaśnia, że podjął środki mające na celu przeciwdziałanie temu zjawisku. Przyznać należy, że obserwuje się pewną poprawę w zakresie wzornictwa i struktury produkcji odzieży dziecięcej. Z uznaniem należy podkreślić inicjatywy resortu, mające na celu potanienie produkcji wyrobów dziecięcych m.in. przez zastosowanie tańszych tkanin. Osiągnięto równowagę popytu i podaży w niektórych wyrobach odzieżowych i dziewiarskich. Mimo to nadal występują niedobory niektórych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#BolesławKoperski">Należałoby wnioskować, jak określa się to we wspólnej opinii Komisji Przemysłu Lekkiego i Komisji Handlu Wewnętrznego, takie ukierunkowanie produkcji dla rynku dziecięcego, ażeby nie występowały braki w podstawowych, standardowych artykułach dla niemowląt i najmłodszych dzieci. Produkcja ta powinna być oparta w większym stopniu o surowce naturalne. Dla podejmowania tej produkcji w szerszym niż dotychczas zakresie, wykorzystać należy potencjał produkcyjny drobnej wytwórczości.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#BolesławKoperski">W odpowiedzi na opinię Komisji w sprawie poprawy jakości wyrobów przemysłu lekkiego podaje się, że jakość wielu towarów uległa ostatnio wyraźnej poprawie, co potwierdzają prowadzone przez posłów rozeznania w terenie. Szczególnie widoczny postęp odnotować należy w zakresie wzornictwa, nowoczesności i lepszej struktury produkowanych wyrobów. Nadal jednak niedostateczny postęp osiągnięto w jakości obuwia. Z zadowoleniem więc należy przyjąć zawarte w odpowiedzi resortu stwierdzenie, iż nie zwalnia on zjednoczeń i przedsiębiorstw od podejmowania dalszych starań o podnoszenie jakości wyrobów, zwłaszcza w tych grupach, które w odczuciu społecznym nie spełniają założonych wymagań.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#BolesławKoperski">W celu osiągnięcia dalszej poprawy jakości produkcji resort uwzględnić musi uwagi zawarte w opracowaniu Najwyższej Izby Kontroli, która wskazuje na nieprawidłowości w zakresie rozliczania zakładów ze złej jakości produkcji, na niepełną realizację programów poprawy jakości, na nie zawsze właściwe funkcjonowanie systemu zachęt materialnych, a zwłaszcza premiowania i niestosowania potrąceń za złą jakość produkcji.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#BolesławKoperski">Czas najwyższy przystąpić do konkretnych działań, które zapewnią osiąganie produkcji dobrych wyrobów, uzyskujących społeczną aprobatę. Problem poprawy jakości powinien być uważnie śledzony przez Komisję w przyszłej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#BolesławKoperski">Stwierdził, że w ostatnim okresie odczuwa się wyraźny postęp w zakresie rozwoju produkcji bielizny i ubiorów dla dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławMach">Dynamika wzrostu produkcji dziecięcej w roku bieżącym jest stosunkowo wysoka i w niektórych wyrobach osiąga 34 proc. Dla przykładu można podać, że produkcja odzieży dla dzieci od 0 do 1 roku wzrośnie o 3,8%, wyrobów dziewiarskich o 16%, bielizny niemowlęcej o 34%. Te wysokie przyrosty zaplanowano nawet kosztem pewnego ograniczenia dostaw dla nabywców dorosłych. Ustalenia te podjęto wspólnie z resortem handlu wewnętrznego, gdyż chciano w pełni zaspokoić przynajmniej ten jeden rynek.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#StanisławMach">Na uwagę zasługuje decyzja, że do produkcji bielizny dziecięcej używać się będzie wyłącznie włókna naturalne.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#StanisławMach">Zamierza się osiągnąć poważny wzrost produkcji bielizny i odzieży dziecięcej w ramach spółdzielczości pracy, jak i w zakładach przemysłu drobnego, gdzie wykorzystywane będą w szerszym niż dotychczas zakresie różnego rodzaju odpady, ścinki i małe sztuki materiałów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#StanisławMach">Na pytanie poseł Stefanii Pachnowskiej (SD) na temat systemu premiowania za jakość produkcji w zakładach przemysłu lekkiego, dyrektor Departamentu Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego Mirosław Woźniakowski poinformował o zasadach wypłacania tzw. trzynastej pensji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławCieniewski">Za jeden błąd w zakładzie włókienniczym tkaczowi potrąca się 5 zł, w tej sytuacji dobrze zarabiają tylko ci, którzy rzetelnie pracują.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BolesławKoperski">Postęp w zakresie jakości produkcji w zakładach przemysłu lekkiego nie jest duży, ale widoczny. Trzeba też brać pod uwagę, że coraz bardziej rosną wymagania nabywców.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BolesławKoperski">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na opinie na temat stanu bazy wczasowej i sanatoryjnej przemysłu lekkiego. Referentem był poseł Stanisław Wróbel (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego Mirosław Woźniakowski oraz wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Henryk Białczyński.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BolesławKoperski">Poseł Janina Młynarczyk (PZPR) zwróciła uwagę na niezadowalający stan urządzeń zabiegowych w sanatoriach znajdujących się w gestii przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BolesławKoperski">Przewodniczący Komisji poseł Bolesław Koperski (PZPR) wskazał, że ponieważ problemów występujących w bazie wczasowej i sanatoryjnej przemysłu lekkiego nie można w krótkim okresie czasu rozwiązać, będzie je bez wątpienia podejmować Komisja Przemysłu Lekkiego Sejmu VIII kadencji.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BolesławKoperski">Komisja przyjęła odpowiedzi na opinie w sprawie stanu bazy wczasowej i sanatoryjnej przemysłu lekkiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>