text_structure.xml
63.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1979 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Eugenii Kemparowej (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekty planu i budżetu na 1980 r. w częściach dotyczycych: Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła, Związku Spółdzielni Inwalidów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z ministrem Adamem Kowalikiem oraz Wiceministrami Tadeuszem Bielskim, Markiem Wieczorkiem i Edwardem Wiszniewskim, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy z wiceprezesem Hubertem Morawskim, Centralnego Związku Rzemiosła z prezesem Andrzejem Zawarczyńskim, Związku Spółdzielni Inwalidów z prezesem Włodzimierzem Pleszko, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały nadesłane przez zainteresowane jednostki oraz koreferaty posłów Zbigniewa Rudnickiego (SD) oraz Adolfa Jakubowicza (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Jak wynika z informacji Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i usług wartość dostaw towarów na zaopatrzenie rynku ze źródeł krajowych i importu będzie o 5,2% wyższa niż w 1978 r.; dostawy artykułów nieżywnościowych wzrosną o 5,4% a żywnościowych o 4,9%. Założone trendy wzrostu generalnie należy oceniać jako właściwe.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Jednak sytuacja, która powstała już w 1979 r. na rynku żywnościowym i która rysuje się w 1980 r. wskazuje, że będzie to dla handlu najtrudniejszy odcinek w zaopatrzeniu. Polityka podnoszenia najniższych płac oraz rent i emerytur, wzrost dochodów ludności w ogóle, a także relacje pomiędzy cenami detalicznymi i skupu powodują znaczne zwiększenie popytu ludności na artykuły żywnościowe.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W tej sytuacji należy się liczyć w roku przyszłym z niestabilnym rynkiem artykułów żywnościowych; dotyczyć to zwłaszcza będzie mięsa i przetworów, ryb, masła, niektórych przetworów mleczarskich (sery twarde), wyrobów czekoladowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Niezbędne będzie zatem kontynuowanie oszczędnej i racjonalnej gospodarki towarami oraz właściwego przestrzennego ich rozmieszczenia, uwzględnianie stopnia nasilenia popytu, a także zapewnienie preferencji w zaopatrzeniu dla dużych aglomeracji miejskich i skupisk ludności robotniczej. W celu zwiększenia podaży tych towarów podstawową część uzyskanych środków z „Pewexu” i innych źródeł przeznaczy się na zakup żywności.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Znaczna poprawa nastąpi w grupie artykułów przemysłowych codziennego użytku. Odnosi się to do artykułów chemicznych i higieny osobistej oraz wyrobów ze szkła i ceramiki szlachetnej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Pomimo wzrostu dostaw wielu artykułów, jak mebli o 8,7%, odbiorników telewizyjnych do odbioru w kolorze o 12,4%, pralek wirnikowych i automatów pralniczych o 9,8%, zestawów radio-magnetofon o 13,3% - potrzeby rynku w zakresie wyposażenia mieszkań nie zostaną w pełni zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W grupie wyrobów przemysłu lekkiego utrzymają się, a nawet pogłębią niedobory asortymentowe w tkaninach, obuwiu i konfekcji. Wysiłek będzie skierowany na zaspokojenie potrzeb dzieci i młodzieży, kosztem ograniczenia produkcji innych asortymentów towarowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zwiększone dostawy z importu z I-go obszaru płatniczego umożliwią lepsze zaopatrzenie rynku w artykuły nieżywnościowe. Środki dewizowe na import z II obszaru płatniczego zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup podstawowych towarów żywnościowych, których nie można zakupić w I obszarze dewizowym. Ocenia się, że zaopatrzenie w takie artykuły jak kawa naturalna, herbata, cytryny, przyprawy, ukształtują się na poziomie roku bieżącego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Nastąpi dalszy rozwój systemu agencyjnego, zwiększy się ilość dużych placówek handlowych, pracujących na nowych zasadach. W całym handlu wprowadzi się zmodyfikowany system ekonomiczno-finansowy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Poważną rolę dla zwiększenia podaży powinny odgrywać bezpośrednie kontakty pomiędzy organizacjami handlowymi i zakładami przemysłu drobnego. Przewiduje się również dalszy rozwój produkcji nakładczej oraz wykorzystanie rezerwy zdolności produkcyjnych zakładów gastronomicznych na produkcję wyrobów garmażeryjnych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Centralne organizacje handlowe zostały zobowiązane do intensyfikacji sprzedaży towarów pełnowartościowych, których podaż przewyższa aktualną wielkość popytu, z równoczesnym rozwijaniem różnorodnych form oddziaływania na kształtowanie się zapotrzebowania. Ich obowiązkiem będzie także doskonalenie zasad współpracy z resortami dostawcami. Dzięki tym działaniom możliwie będzie lepsze dostosowywanie struktury asortymentowej dostaw do zmieniających się potrzeb z uwzględnieniem sezonowego i przestrzennego rozkładu popytu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Ograniczenie sprzedaży pozarynkowej, chociaż konieczne dla zwiększenia masy towarowej przeznaczonej dla ludności, nie będzie stosowane mechanicznie i nie może doprowadzić do zaniedbania zaspokojenia pilnych potrzeb socjalnych. Wartość usług bytowych świadczonych przez jednostki gospodarki uspołecznionej zwiększy się w stosunku do 1979 r. o 11,5%.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Jednym z ważnych zamierzeń w dziedzinie usług jest wprowadzenie do oceny i rozliczeń wyników jednostek świadczących niektóre usługi miernika netto, tj. bez wartości części zamiennych i zużytych materiałów. Pozwolić to powinno na zwiększenie zainteresowania usługodawców realizacją „czystej” usługi.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Szczególny, akcent położony zostanie na rozwijanie podaży usług dotąd szczególnie deficytowych, jak motoryzacyjne, radio- telewizyjne, usługi związane z budownictwem.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Środki inwestycyjne przewidziane w planie kierowane będą przede wszystkim na kontynuację zadań już rozpoczętych. W 1980 r. do szczególnie preferowanych kierunków inwestowania zaliczono: budownictwo piekarń, mleczarni, wytwórni napojów, przetwórni i zamrażalni owoców i warzyw, garmażerii.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Jak wynika z informacji Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego, plan sprzedaży detalicznej na rok 1980 został ustalony na poziomie o 5,7% wyższym ód przewidywanego wykonania w 1979 r. Wzrośnie zwłaszcza sprzedaż towarów zaspokajających potrzeby związane z rozwojem turystyki i rekreacji oraz z realizacją programu budownictwa mieszkaniowego. Wartość dostaw artykułów konsumpcyjnych będzie o 7,5% wyższa.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Plan sprzedaży usług wzrasta o 6,7%, w tym usług odpłatnych dla ludności o 10,6%. W strukturze usług dla ludności preferuje się usługi radiowo-telewizyjne, naprawy sprzętu zmechanizowanego gospodarstwa domowego, usługi optyczne, oraz usługi jubilerskie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Przyrost planowanej sieci detalicznej w roku przyszłym nie przyniesie wyraźnej poprawy.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne umożliwiają tylko realizację zadań kontynuowanych w ograniczonym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Niezbędny przyrost zatrudnienia dla nowo uruchamianej sieci handlowej uzyska się w drodze zwiększenia zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, dalszego przekazywania sklepów w agencję oraz dalszego ograniczenia liczby pracowników administracji.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Program działania Centrali PHW na 1980 rok zakłada koncentrację wysiłków na:</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- doskonaleniu zaopatrzenia rynku oraz oddziaływaniu na Jakość i poziom sprzedaży, dalszej poprawie struktury asortymentowej produkcji i dostaw towarów, usprawnieniu systemu zakupu towarów i umacnianiu roli handlu;</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- usprawnianiu organizacji i rozwoju bazy materialno-technicznej, a w szczególności: doskonaleniu struktur organizacyjnych przynoszących w wyniku ograniczenie zatrudnienia pracowników administracji;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- usprawnieniu procesu inwestycyjnego i działalności remontowej;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">- wykorzystywaniu instrumentów ekonomiczno-finansowych dla intensyfikacji sprzedaży towarów o dostatecznej podaży: (sprzedaż ratalną, sezonowe bonifikaty) oraz obniżeniu poziomu kosztów handlowych;</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- ochronie mienia poprzez lepsze zabezpieczenie go przed kradzieżą z włamaniem, usprawnienie rozliczeń inwentaryzacji i przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego przyczyny powstawania niedoborów i szkód oraz usprawnieniu egzekwowania należności;</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- pogłębieniu pracy ideowo-wychowawczej, podnoszeniu prestiżu zawodu handlowca i świadomości polityczno-gospodarczej pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Zbigniew Rudnicki (SD): Nadchodzący rok nie zapowiada unormowanych warunków pracy. Szereg jest uwarunkowań tego stanu rzeczy. Nie wydaje się, by była możliwość uruchomienia rezerw gospodarczych na miarę potrzeb społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Artykuły żywnościowe są decydującą pozycją w kształtowaniu równowagi rynkowej, kształtowaniu opinii społecznej o skuteczności naszego funkcjonowania, decydują o równowadze psychicznej społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Niedobór masy mięsa szacuje się obecnie na około 138,0 tys. ton. przy czym nie jest to wielkość niedoboru, która gwarantuje stan sytości. Skup kształtuje się na znacznie wyższym poziomie. Nadwyżka ta przeznaczona jest na rezerwy i eksport Jedno i drugie jest konieczne, uzasadnione, oczywiście do określonych granic i rozmiarów.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Spożycie mięsa łącznie z drobiem i przetworami wynosi 72,0 kg na 1 mieszkańca, przy wyjątkowym zubożeniu masy mięsnej w gatunkach niezbędnych dla dzieci. Niewłaściwie zagospodarowujemy krew ubojową, wysoko odżywczy produkt Zwrócić trzeba również uwagę na usprawnienie organizacji skupu, bydła i trzody, szczególnie w okresie ciepłych miesięcy roku, przedłużanie odbioru powodu je określone straty. Wielkość podaży tłuszczy pochodzenia roślinnego kształtuje się w zależności od warunków atmosferycznych. Niedobory ziarna rzepakowego i słonecznikowego w przypadku nieurodzaju trzeba uzupełniać importem soi i jest to uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Bardziej złożony i praktycznie nie zawsze mający uzasadnienie jest import tłuszczów zwierzęcych, zwłaszcza masła. Zaopatrzenie w artykuły pochodzenia zbożowego wykazuje w stosunku do poprzednia omawianych mniejsze napięcie, chociaż występuje problem jakości pieczywa i okresowych braków niektórych gatunków kasz. A równocześnie przy nie zawsze dostatecznej podaży mamy do czynienia z marnotrawstwem chleba na miarę niespotykaną na świecie.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Od dwóch lat na skutek złych warunków klimatycznych, obniża się jakość mąki, co wpływa na pogorszenie jakości pieczywa. Przyjęty kierunek przyśpieszenia rozwoju piekarnictwa uznać należy za słuszny. Aktywność rządu w tej mierze jest godna podkreślenia. Poprzez konkurencję piekarni możemy podnieść jakość pieczywa.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Obok dotychczas wymienionych nieprawidłowości dużym zagrożeniem jest dalsze zmniejszanie się zapasów niektórych artykułów oraz ograniczona rezerwa środków dewizowych. Spowoduje to dalsze zakłócenia w rytmice dostaw. Szczególnie dotkliwie rysuje się perspektywa w dostawie herbaty, kawy, cytryn, gdyż obok braku środków dewizowych notujemy zwyżkę cen na te produkty na rynkach światowych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Sytuacja na rynku artykułów nieżywnościowych jest również bardzo zróżnicowana. Osiągnięto już stan nasycenia w niektóre artykuły, wyraźny jest postęp w likwidacji niektórych niedoborów i wreszcie są grupy wyrobów gdzie nadal utrzymuje się ostry deficyt.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Pamiętać musimy o tym, że różny jest ciężar dolegliwości społecznej braku artykułów żywnościowych i nieżywnościowych. Dobrze funkcjonujące usługi mogą częściowo łagodzić występujące napięcia w dostawach artykułów nieżywnościowych poprzez przedłużenie żywotności różnego rodzaju urządzeń, sprzętu, wyrobów codziennego i osobistego użytku. Jest to oczywiście działanie pośrednie, nie likwidujące w sposób zasadniczy dolegliwości. Z tabeli dostaw artykułów nieżywnościowych wynika, że osiągniemy pewien stan nasycenia w zakresie dostaw domowych automatów pralniczych, części zamiennych do maszyn i narzędzi rolniczych dla gospodarki leśnej oraz ciągników, nawozów azotowych, wyrobów chemii gospodarczej, tkanin wełnianych, ubioru i bielizny niemowlęcej, wyrobów pończoszniczych, obuwia tekstylnego - 9 grup towarowych osiągnie pokrycie zapotrzebowania. W pozostałych 69 występuje mniejszy lub większy niedobór.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Nadal trudna sytuacja będzie występowała w zakresie zaopatrzenia w węgiel, koks, wyroby walcowane, blachę ocynkowaną, kształtowniki gięte, grzejniki c.o., naczynia kuchenne, maszyny, urządzenia rolnicze, aparaty fotograficzne, zegarki osobiste, samochody osobowe Fiat 125 i Polonez, przyczepy rolnicze, ciągniki kołowe dwuosiowe, części zamienne do samochodów osobowych, środki do prania i mycia, wyroby kosmetyczne, opony do pojazdów samochodowych osobowych, w cemencie, wapnie, elementach ściennych, elementach dachowych, papie, porcelanie stołowej, porcelicie stalowym, tarcicy iglastej, płytach pilśniowych, stolarce budowlanej otworowej, meblach z drewna, wacie celulozowej paczkowanej, tkaninach lnianych, włóczce wełnianej, bieliźnie osobistej.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne na rozwój przemysłu lekkiego były w ub. latach wysokie. Mimo tego w dalszym ciągu poziom wzornictwa, kolorystyka tkanin i konfekcji budzą zastrzeżenia. Wiele też jest nietrafionej produkcji. Szczególnie dotkliwa sytuacja jest w zaopatrzeniu rynku w obuwie.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Dla poprawy tego stanu podejmowane są energiczne działania. Powinny one przyczynić się do ograniczenia dotkliwie odczuwanych w tej dziedzinie napięć rynkowych. M. in. podjęta została przez resorty przemysłu lekkiego i handlu wewnętrznego decyzja o pełnym zaopatrzeniu rynku dziecięcego i młodzieżowego oraz produkcji tych artykułów z surowców naturalnych.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">W tej sytuacji rynek artykułów nieżywnościowych nie będzie mógł pełnić funkcji stymulującej model konsumpcji.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Rynek usługowy jest poważnym partnerem wobec rynku artykułów nieżywnościowych w kształtowaniu modelu konsumpcji.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Za słuszną należy uznać sugestię resortu w zakresie rozwoju usług w 1980 r. Kwota 53,52 mld zł planowanej wartości usług świadczonych przez gospodarkę uspołecznioną to wartość realna, oznaczająca wzrost w granicach 5-7% w stosunku do wykonania roku bież. W zestawieniu z 43,3 mld zł usług świadczonych przez gospodarkę nieuspołecznioną, w tym przede wszystkim rzemiosło, jest to dobre ubezpieczenie rynku. Mamy świadomość, że nadal występuje duże rozwarcie między potrzebami a możliwościami ich zaspokojenia, ostry deficyt usług występuje zwłaszcza na wsi, a w niektórych branżach również w mieście, nadal część jednostek świadczących usługi zajmuje pozycję monopolisty dyktującego warunki wykonania i cenę. Oczekiwać należy bardziej ofensywnego stosunku do realizacji zadań planu usług i usuwania występujących na drodze ich realizacji trudności, ze strony poszczególnych gestorów usług.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Poseł zgłosił wniosek w sprawie wyłączenia z CZSP Związku Spółdzielni Inwalidów. Cele główne działalności obu pionów są różne. Rehabilitacja przez proces pracy stanowi swoistą specyfikę, funkcji gospodarczych ZSI. Te względy, także wzorcowa działalność produkcyjna spółdzielni inwalidów, dalsza potrzeba tworzenia chronionych miejsc pracy uzasadniają wniosek o celowości wyłączenia z pionu CZSP pionu spółdzielczości inwalidów. Dotychczasowa zależność nie sprzyja założonemu i koniecznemu rozwojowi spółdzielczości inwalidów. Wniosek ten należy rozpatrzyć w 1980 r. przy okazji Zjazdu spółdzielczości pracy.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Można w zasadzie przyjąć, że rynek artykułów konsumpcyjnych Jest kierowany przez CPHW. Plan sprzedaży detalicznej w 1980 r. wzrosnąć ma o 5,7 punktu. Wskaźnik ten musi być ściśle ubezpieczony listą dostaw artykułów nieżywnościowych, bowiem dopiero różnica między złożonym zapotrzebowaniem a potwierdzonymi dostawami oddaje faktyczny stan.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Obok występującego deficytu dostaw rynkowych w towarach nieżywnościowych znamienne jest zmniejszenie stanu zapasów o 8%, a najwyższą tendencją zniżkową w meblach i odzieży. Tak więc odbudowa zapasów jest jednym z głównych zadań nadchodzącego roku.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">Odnotowujemy postęp w stosunku do roku bież. w zakresie zaopatrzenia w niektóre artykuły do wyposażenia mieszkań, w zmechanizowany i elektroniczny sprzęt gospodarstwa domowego. Nie potrafiliśmy dotychczas zapewnić pełnego zaopatrzenia w garnki, imbryki, prodiże, foremki, poduszki elektryczne oraz sprzęt turystyczny do użytku kulturalnego.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Na sytuację zaopatrzeniową na rynku wewnętrznym wpływają określone napięcia i dysproporcje jakie występować będą w naszej gospodarce w roku przyszłym. Dlatego też wszystkie możliwe wygospodarowane i ujawnione w ciągu roku rezerwy powinny być przeznaczone na łagodzenie napięć rynkowych. Obok konieczności odbudowy zapasów brać trzeba pod uwagę potrzebę większego dyscyplinowania dostaw w wycinkach kwartalnych. W przeciwnym wypadku występną dalsze zagrożenia równowagi rynkowej. Konieczne jest wypracowanie koncepcji wykorzystania wszystkich rezerw i źródeł dewizowych w celu wsparcia potrzeb rynku wewnętrznego. Uzyskane środki dewizowe muszą służyć zwiększeniu masy towarowej, a więc charakteryzować się złożoną a nie prostą zasadą obiegu i gospodarowania środkami. Zasadniczy wpływ na społeczne nastroje ma zaspokojenie zapotrzebowania rynku na artykuły spożywcze, w tym szczególnie w mięso. Trzeba dążyć do racjonalizacji eksportu i importu w tej dziedzinie. Wprowadzić trzeba bardziej skuteczną kontrolę nad produkcją przemysłu spożywczego, nad zagospodarowaniem wszystkich produktów ubojowych i podrobów. Poprawiać należy jakość produktów z krwi i podrobów i poddawać tę produkcję stałej kontroli społecznej i państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">Egzekwować trzeba większą odpowiedzialność ministra przemysłu spożywczego i skupu za jakość produkcji i zaopatrzenie rynku wewnętrznego w artykuły żywnościowe. Poważnego potraktowania wymagają prace nad dalszym rozwojem, poza uspołecznioną hodowlą bydła i trzody chlewnej, innych opłacalnych kierunków hodowli, szczególnie w gospodarce indywidualnej.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">Zdecydowanej zmiany wymaga technika skupu mleka. Konieczne jest opracowanie koncepcji pełnego zagospodarowania produkcyjnego tego surowca. Relacja między wysokością nie zagospodarowanego surowca a wielkością importu masła jest nie do utrzymania na dłuższą metę. Artykuły żywnościowe - nabiałowe muszą być poddawane szerokiej społecznej ocenie jakościowej, a zbierany materiał ankietowy powinien służyć opracowaniu i doskonaleniu norm Jakościowych i asortymentowych.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">W materiałach resortu wskazuje się na niebezpieczeństwo złamania rytmiki dostaw artykułów żywnościowych w większości grup asortymentowych. Niebezpieczeństwu temu trzeba przeciwstawiać koncepcję kierownictwa resortu konsekwentnego porządkowania podaży przez poszczególnych dostawców.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">Trzeba podejmować działania na rzecz poprawy pokrycia potrzeb społecznych w artykułach nieżywnościowych. Wzajemne relacje między artykułami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz polityka cen będą decydowały o kształtowaniu się struktury spożycia społecznego.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#komentarz">Nakazem chwili Jest stałe doskonalenie koncepcji przestrzennego podziału masy towarowej oraz podnoszenie sprawności służb handlowych w relacji hurt-detal.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#komentarz">Komisja ceni wysoko aktywność działania kierownictwa resortu i będzie nadal kształtowania dobry klimat współpracy między resortem i Komisją.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#komentarz">Poseł wnosi o przyjęcie projektu planu i budżetu na 1980 r. - Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług oraz - Centrala Państwowego Handlu Wewnętrznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławWróbel">Z materiałów resortowych wynika, iż sytuacja na rynku żywnościowym w 1980 roku nie będzie stabilna. Występować będą m. in. braki zaopatrzenia w mięso, tłuszcze itp.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławWróbel">Zwiększyć trzeba dyscyplinę realizacji planu wyżywienia narodu. W roku bieżącym występowały pewne niedociągnięcia, głównie w dziedzinie dystrybucji. Wiele zastrzeżeń wzbudza jakość artykułów spożywczych. Należy systematycznie wprowadzać w życie ustawę o jakości.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławWróbel">Zwiększone być muszą wymagania w stosunku do wszystkich pracowników handlu. Bliżej przyjrzeć się należy przyrostom administracyjnym w tej gałęzi gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławSłowek">Zadania handlu wewnętrznego i usług są trudne. W dalszym ciągu występować będą napięcia na rynku wewnętrznym, spowodowane dysproporcją między wysokim tempem przychodów pieniężnych ludności i niedostatecznym wzrostem dostaw towarów. Aby sprostać rosnącym potrzebom rynku, należy zapobiegać w ramach założonej polityki dochodowo-płacowej, nieuzasadnionym wypłatom. Trzeba prawidłowo gospodarować tymi surowcami i materiałami, którymi aktualnie dysponujemy. Potrzebne jest większe zróżnicowanie asortymentowe towarów. Konieczne jest podjęcie ofensywnych działań ze strony wszystkich jednostek handlu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#CzesławSłowek">Jakość wielu artykułów spożywczych jest ciągle niezadowalająca; dotyczy to mięsa, pieczywa oraz wyrobów garmażeryjnych. Surowce o odpowiedniej jakości trzeba właściwie, dobrze wykorzystywać. Niską jakością odznacza się też część wyrobów przemysłowych, zwłaszcza z przemysłu lekkiego. Niezbędna jest właściwa troska o towar ze strony konwojentów oraz pracowników placówek handlowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#CzesławSłowek">Zapewnić trzeba prawidłową rytmikę dostaw towarów zarówno z przemysłu do hurtu, jak i z hurtu do sieci detalicznej. Nie można dopuszczać do sytuacji, iż brak jest w sklepach towarów, które zalegają magazyny. Terminowość dostaw artykułów rynkowych ma istotne znaczenie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#CzesławSłowek">Sprawność działania handlu w znacznym stopniu zależy od stanu zatrudnienia. W planie na rok przyszły zakłada się zwiększenie zatrudnienia w niepełnym wymiarze godzin oraz przekazywanie części placówek w ajencję. Sprawom tym należy poświęcać więcej uwagi.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#CzesławSłowek">Wielu kierowników sklepów nie przejawia jednak zainteresowania zatrudnianiem personelu w niepełnym wymiarze godzin. Bardziej należy egzekwować od pracowników handlu zasady dyscypliny pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DanutaBartosz">Budownictwu mieszkaniowemu musi towarzyszyć budownictwo placówek handlowych i usługowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DanutaBartosz">W jakim zakresie resort może zapewnić środki na ten cel? „Społem” w Gorzowie Wlkp. nie ma zabezpieczonych limitów w wysokości 18 mln. zł. Wyborcy chcieliby wiedzieć jak sprawa ta zostanie rozwiązana.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LidiaWołowiec">Prawidłowe realizowanie zadań w roku przyszłym nie będzie rzeczą łatwą. Mieć będziemy do czynienia z tymi samymi kłopotami, które występują w roku bieżącym. Szczególny niepokój budzi spraw inwestycji. Powinniśmy poprzeć wysiłki resortu handlu wewnętrznego i usług w egzekwowaniu od spółdzielczości mieszkaniowej realizacji budownictwa towarzyszącego. Należy zobowiązać spółdzielczość do szczegółowego rozliczania się z konkretnych wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławMarynowicz">Wśród problemów występujących na rynku, najbardziej dają się odczuć trudności w zaopatrzeniu w mięso. W roku przyszłym nie należy oczekiwać bardziej odczuwalnych zmian w tej dziedzinie. Ludzie zastanawiają się czy pulę mięsną należy dzielić w dalszym ciągu tak, jak robi się do tej pory. Słuszniejsze byłoby zwiększenie dostaw mięsa do sklepów ogólnodostępnych, kosztem niektórych zakładów pracy. Konieczna jest poprawa w gospodarowaniu surowca.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MieczysławMarynowicz">W dalszym ciągu występuje na rynku brak ryb. Należałoby się zastanowić czy Centrale Rybne nie powinny przejść pod zarząd Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług. Na święcie stosuje się praktykę sprzedawania ryb na wolnym rynku. U nas natomiast odchodzi się od tego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MieczysławMarynowicz">Zmniejszyć trzeba ilość towarów tzw. nietrafionych. Ma to szczególne znaczenie w obliczu trudności surowcowych, z jakimi obecnie się borykamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZenonKomender">Lata siedemdziesiąte spowodowały ogromny napór na rynek. Rok 1980 nie będzie zapewne łatwiejszy od obecnego. Nie uda się zapewnić równowagi cząstkowej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZenonKomender">Rzeczą podstawową jest dostosowanie struktury podaży towarów i usług do zapotrzebowania. Na dostawy rynkowe trzeba spojrzeć z punktu widzenia potrzeb przeciętnej rodziny polskiej. Więcej musi być standardowych wyrobów w przystępnych cenach. Szczególną uwagę należy zwrócić na ceny sprzętów służących do wyposażenia mieszkań. Głównymi ich nabywcami są młode małżeństwa, które w większości znajdują się w nienajlepszej sytuacji materialnej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZenonKomender">Poprawy wymaga rytmiczność dostaw towarów. Lepsza musi być również efektywność gospodarowania. W grupie artykułów żywnościowych rezerw szukać należy w przetwórstwie, skupie i przechowywaniu. Nie możemy dopuszczać do powstawania dużych zaległości, które trudno będzie potem odrabiać.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZenonKomender">Wydaje się, że specjalizacje, jakie utworzono w handlu i w sferze usług sprawdziły się w praktyce i w przyszłości powinny być kontynuowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RomanOleksin">Resort w roku przyszłym realizować będzie założenia planu przy występowaniu dużych trudności. To też niezbędne będzie podejmowanie wysiłków w sferze produkcji i inwestycji, aby zapewnić dobry spływ masy towarowej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RomanOleksin">Należy w dalszym ciągu poszukiwać rezerw. Jedną z nich jest właściwe zagospodarowanie surowców wtórnych i odpadów z konsumpcji indywidualnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CzesławWilczyński">Nie jest dostatecznie wykorzystywana w produkcji garmażeryjnej świeża krew. Nie wolno dopuszczać do marnotrawstwa tego cennego surowca.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#CzesławWilczyński">Wielu pracowników handlu bardzo dobrze wypełnia swoje obowiązki, znajdują się jednak i tacy, którzy lekceważą pracę i tych trzeba eliminować.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#CzesławWilczyński">Energiczniej przeciwdziałać należy przeciekom artykułów z nie których zakładów przemysłowych na rynek. Zarządzeniami centralnymi niewiele tu można zrobić. W sprawę tę muszą włączyć się władze wojewódzkie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#CzesławWilczyński">Handel ajencyjny jest potrzebny. Ajenci za ciężką pracę muszą otrzymywać godziwe wynagrodzenie, lecz placówki tego typu nie mogą być oddawane w ręce ludzi, którzy nie są odpowiednio przygotowani do zawodu handlowca.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JaninaSzczupak">Cenne są inicjatywy handlu, m. in. sprzedaż w wydzielonych stoiskach szczególnie poszukiwanych artykułów. Jednakże formy sprzedaży należy doskonalić. Często się zdarza, że przed stoiskiem ustawiona jest olbrzymia kolejka, którą obsługuje jedna osoba. Inni pracownicy są w tym czasie bezczynni.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JaninaSzczupak">Nie tylko w punktach skupu powstają straty mięsa, wskutek przetrzymywania bydła. Podobnie dzieje się w rzeźniach. Oczekujące na ubój bydło traci na wadze. Tymczasem nie można zatrudnić pracowników w godzinach nadliczbowych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JaninaSzczupak">W materiałach CPHW stwierdza się, iż nastąpi podniesienie płac pracowników handlu w okręgu śląskim. Czym się kierowano podejmując tego typu decyzje? Przecież personel sklepów w tym okręgu dysponujący większą ilością towarów ma mniej uciążliwą pracę niż zatrudnieni na innych terenach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AdamKowalik">Plan 1980 roku jest planem trudnym. Będziemy starali się jak najlepiej wywiązać z nałożonych zadań.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AdamKowalik">Specjalnej troski wymagać będzie rynek żywnościowy. Trudności na tym rynku pogłębia dodatkowo postępujący proces denaturalizacji spożycia. Zwiększa się więc parcie mieszkańców wsi na handel.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AdamKowalik">Największe trudności występują w dziedzinie zaopatrzenia w mięso i jego przetwory. Zamierza się część ponad planowanego skupu kierować do tych województw, które odczuwają największe niedobory w tym względzie. Zakłady rzemieślnicze będą mogły zaopatrywać się w mięso w punktach skupu przy założeniu, że przetwarzane przez nich mięso trafi na rynek. Zakładamy znaczny wzrost produkcji wyrobów garmażeryjnych i w związku z tym przeznaczamy na ten cel odpowiednie środki. Nie powinno być kłopotów z zaopatrzeniem w tłuszcze zwierzęce.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AdamKowalik">Zaopatrzenie w artykuły zbożowe będzie dostateczne. Wystąpią natomiast trudności na rynku mleczarskim. Liczymy się z koniecznością zakupów masła poza granicami kraju. Wczoraj podpisałem odpowiednie wytyczne w tym względzie. Mamy w kraju odpowiednie moce, które właściwie wykorzystane zapewnią nam odpowiednie dostawy rynkowe.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AdamKowalik">Dostawy ryb morskich zwiększają się. Nadal jednak nie odnotowujemy postępu w zaopatrzeniu w ryby słodkowodne.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#AdamKowalik">Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług kontynuuje prace mające na celu jak najlepsze wykorzystanie możliwości zaopatrzenia rynku. Brane jest pod uwagę zwiększenie opłacalnej wymiany towarowej z zagranicą. Chcemy rezygnować z części artykułów luksusowych na rzecz towarów powszechnego użytku. Będziemy zwiększać wrażliwość handlu na przestrzenne rozmieszczenie towarów. Chodzi o to, aby powszechnie był on dostępny i aby to, co znajduje się w magazynie było również i w sklepie.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#AdamKowalik">Doskonali się organizację handlu. Nowe zasady zarządzania placówkami handlowymi, a w bieżącym roku objęły one 28 dużych sklepów, w pełni się sprawdziły. Na niektórych terenach jak np. w Gdańsku osiągnięto już bardzo dobre wyniki. W przyszłym roku zamierzamy wprowadzić te zasady zarządzania do 150 placówek.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#AdamKowalik">W celu zwiększenia bazy handlu, podjęliśmy w ostatnich latach budowę szeregu dużych hal w wielu miastach m. in. we Wrocławiu, Krakowie, Włocławku oraz w Warszawie, gdzie w marcu zostanie oddana nowa hala targowa na Woli. Posłowie wizytowali ten obiekt Powstanie tych placówek nie rozwiąże wszystkich problemów, konieczne są dalsze inwestycje. Jest możliwość zakupu w NRD lekkich konstrukcji stalowych dla budowy sklepów i magazynów. Z konstrukcji takich można zestawić np. obiekt o powierzchni 3,5 tys. metrów kwadratowych. Obiekt tego typu stanął w centrum Berlina. Jest to konstrukcja w pełni udana architektonicznie i odpowiada wymaganiom handlu. Chcemy, aby pierwsze obiekty tego typu trafiły do nas już w roku przyszłym, a na pewno trafią w 1981.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#AdamKowalik">Resort dąży do aktywizacji skupu mleka, lecz nie jest to zagadnienie proste. Stworzyliśmy system preferencji i chcielibyśmy - aby województwa jak najszerzej z niego korzystały. W IV kwartale b. r. podjęliśmy decyzję o skupie całości dostarczonego surowca.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#AdamKowalik">Kiedy rozwiązana zostanie sprawa ilości, będzie się podejmować działania na rzecz jakości mleka.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#AdamKowalik">Będziemy redukować zatrudnienie pracowników administracyjnych i w przyszłym roku zmniejszymy je o 8 tys. osób, jednakże istnieje pewną granica poniżej której nie można zejść. Zamierzamy zatrudnić 17 tys. osób w niepełnym wymiarze godzin. Dzięki wprowadzeniu systemu ajencyjnego udało się zaoszczędzić 14.300 etatów.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#AdamKowalik">Wiele jeszcze nieprawidłowości występuje w przemieszczaniu masy towarowej między magazynem a sklepem. Nasilimy kontrolę w tym zakresie. Nie stać nas na to, aby objąć cały kraj, ale spenetrujemy wybrane województwa, przeprowadzając 3–4 kontrole w krótkich odstępach czasu. Jeśli stwierdzimy zaniedbania rozliczymy się z niesumiennymi pracownikami. Niedociągnięcia należy piętnować. Utrzymujemy na bieżąco kontakt z telewizją i będziemy przedstawiać jej na odpowiednie materiały.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#AdamKowalik">W dyskusji zgłoszono problem Gorzowa. Sprawa ta była już badana. Powrócimy do niej i w przypadku, gdy chodzi o niewielkie inwestycje będziemy w stanie je zrealizować. Wątpliwe jest natomiast, czy uda się coś zrobić, jeśli chodzi o duże środki.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#AdamKowalik">Podział masy mięsnej dokonywany jest bardzo wnikliwie. Ograniczenie dostaw dla zakładów na rzecz rynku zbiorowego niewiele tu pomoże. Jesteśmy zdania, że zakłady pracy, które mają własne tuczarnie i chcą je rozwijać powinny nadal to czynić.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#AdamKowalik">Zaopatrzenie w ryby słodkowodne nie ulegnie w roku przyszłym poprawie, PGR dostarczą jedynie 5 tys. ton. Podjęliśmy rozmowy, aby Związek Radziecki dostarczył nam dodatkowo 2 tys. ton karpia, lecz nie zmieni to i tak trudnej sytuacji. Ponieważ obecnie produkcja ryb jest nieopłacalna, trzeba podjąć decyzje w tej sprawie. Można zadziałać drogą nakazów administracyjnych, co nie zawsze skutkuje. Można też zwiększyć rentowność jej produkcji.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#AdamKowalik">W dyskusji kwestionowano zamierzone zwiększenie płac pracownika handlu na terenie śląskiego. W 1978 r. pracownicy handlu w tym rejonie pod względem płac zajmowali 17 miejsce w kraju. W 1979 r. przesunęli się na 11. Konieczne jest podniesienie płac tym ludziom, ponieważ zapewnienie należy tej obsługi sklepów na terenie, gdzie zarobki są wysokie, nastręcza wiele problemów.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#AdamKowalik">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekty planu i budżetu Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła, Związku Spółdzielni Inwalidów.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#AdamKowalik">Jak wynika z informacji przedstawionej przez Centralny Związek Spółdzielczości Pracy w 1980 r. wartość dostaw towarów na rynek wzrosnąć ma o 7,1% w stosunku do przewidywanego wykonania w br. Zakłada się szczególnie wysoki wzrost dostaw drobnych artykułów powszechnego użytku z grupy „1001 drobiazgów”, wyrobów farmaceutycznych, mebli, niektórych wyrobów spożywczych, ubiorów niemowlęcych z dzianin.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#AdamKowalik">O 9% w stosunku do przewidywanego wykonania w br. wzrasta w projekcie planu na 1980 rok wartość usług dla ludności. Wysoką dynamikę wzrostu charakteryzować się będą zwłaszcza usługi motoryzacyjne, remontowo-budowlane, turystyczne, meblarsko-tapicerskie, ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#AdamKowalik">Wartość eksportu towarów będzie o 9,5% wyższy niż w roku bieżącym. Szczególnie wzrosną dostawy na eksport wyrobów przemysłu elektrotechnicznego (o 24%), maszyn i urządzeń (o 22%), wyrobów przemysłu metalowego (o 19%), chemicznego i gumowego (15,1%) oraz odzieżowego (o 10,6%).</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#AdamKowalik">Planuje się wzrost produkcji kooperacyjnej o 9,7%, w tym głównie kooperacji wewnętrznej w zakresie opakowań, części i elementów do wyrobów finalnych oraz półfabrykatów do wytwarzania leków. Wzrośnie również zakres kooperacji dla odbiorców przemysłu kluczowego, zwłaszcza dla przemysłu Okrętowego motoryzacyjnego i ciągnikowego.</u>
<u xml:id="u-11.21" who="#AdamKowalik">W pozostałych grupach wyrobów o charakterze zaopatrzeniowym zadania na 1980 r. ustalone zostały na poziomie niższym od przewidywanego wykonania 1979 roku, z wyjątkiem dostaw sprzętu i aparatury medycznej i weterynaryjnej, części zamiennych dla rolnictwa i motoryzacji.</u>
<u xml:id="u-11.22" who="#AdamKowalik">Zatrudnienie osiągnie 99,6% przewidywanego wykonania w 1979 r. W związku z tym cały przyrost produkcji będzie osiągnięty w drodze wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-11.23" who="#AdamKowalik">W dziedzinie inwestycji przewidziane jest zakończenie 69 z zadań, na co przeznacza się 54,6% ogółu nakładów na inwestycje kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-11.24" who="#AdamKowalik">Jak wynika z informacji Centralnego Związku Rzemiosła, planuje się, że w 1980 r. wartość usług świadczonych przez rzemiosło będzie o 11,2% wyższe od przewidywanego wykonania w br.</u>
<u xml:id="u-11.25" who="#AdamKowalik">Główny nacisk zostanie położony na rozwój usług motoryzacyjnych, meblarsko-tapicerskich budowlanych zwiększą się również dostawy na zaopatrzenie rynku oraz na eksport.</u>
<u xml:id="u-11.26" who="#AdamKowalik">Realizacja planowanych zadań przez rzemiosło i jego organizacje warunkowana jest w dużej mierze poprawą sytuacji zaopatrzeniowej i lokalowej rzemiosła oraz warunków zbytu wyrobów rzemieślniczych.</u>
<u xml:id="u-11.27" who="#AdamKowalik">Utrzymanie przydziałów centralnych na poziomie ustalonym w projekcie planu na 1980 rok, przy ograniczonych możliwościach pozyskiwania zaopatrzenia z funduszu rynkowego, postawi rzemiosło w trudnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-11.28" who="#AdamKowalik">Niezbędne jest zobowiązanie przemysłu do zwiększenia sprzedaży na rzecz rzemiosła nadwyżek surowcowych i materiałowych oraz zbędnych maszyn i urządzeń, jak również materiałów wtórnych i odpadowych.</u>
<u xml:id="u-11.29" who="#AdamKowalik">Jak wynika z informacji przedstawionej przez Związek Spółdzielni Inwalidów w roku 1980 nastąpi dalszy dynamiczny rozwój spółdzielczości inwalidów we wszystkich dziedzinach jej działalności. Sprzedaż wyrobów i usług będzie wyższa w porównaniu z wykonaniem bieżącego roku o 5,2%. Wartość dostaw rynkowych wzrośnie o 9,9%, a produkcji na eksport o 14,2%.</u>
<u xml:id="u-11.30" who="#AdamKowalik">Szczególny nacisk będzie położony na dynamizowanie wytwarzania wyrobów o wysokim stopniu przetworzenia, wysokich parametrach z punktu widzenia funkcjonalności i jakości oraz gustów klientów. Podejmowane będą intensywne działania w kierunku uzyskania przez spółdzielnie dalszych znaków jakości oraz wytwarzania wyrobów w pierwszym gatunku. Kontynuowane będą dalsze energiczne przedsięwzięcia w celu wzmożenia dyscypliny i stosowania oszczędnych metod gospodarowania środkami materialno-technicznymi.</u>
<u xml:id="u-11.31" who="#AdamKowalik">Zakłada się, że wartość usług dla ludności ogółem w roku 1980 będzie wyższa w stosunku do br. o 12,6%. Założone zadania są mobilizujące i wymagać będą lepszego wykorzystania istniejącej bazy materialno-technicznej, preferowania usług wykonywanych na prawach wyłączności i głównego wykonawcy; zapewnienia pełnej realizacji nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na budowę, rozbudowę i modernizację pawilonów i zakładów usługowych.</u>
<u xml:id="u-11.32" who="#AdamKowalik">Zachodzi społeczna potrzeba położenia szczególnego nacisku na rozszerzenie i pogłębienie zakresu usług rehabilitacyjnych świadczonych na rzecz wzrastającej liczby zatrudnionych inwalidów ciężko poszkodowanych. Zadania roku 1980 wymagać będą stworzenia około 3.000 nowych miejsc pracy dla inwalidów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AdolfJakubowicz">Projekt planu i budżetu na rok 1980 drobnej wytwórczości koordynowanej przez MHWiU zakłada dalszą intensyfikację produkcji na rynek i eksport oraz szerszy rozwój usług bytowych dla ludności, przy nasileniu działań na rzecz efektywności gospodarowania, oszczędnego i racjonalnego wykorzystania środków finansowych, technicznych i materiałowych, jak też poprawy jakości pracy. Plan zakłada również pełniejsze wykorzystanie przez drobną wytwórczość zdecentralizowanych i lokalnych źródeł zaopatrzenia oraz odpadowych i wtórnych surowców.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AdolfJakubowicz">Dla rozwoju preferowanych kierunków w większym stopniu będą wykorzystane możliwości podejmowania inwestycji pozalimitowych oraz nowy system ekonomiczno-finansowy wprowadzamy od 1 stycznia 1980 r.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AdolfJakubowicz">W projekcie planu zakłada się nie tylko znaczny wzrost eksportu, ale i wyraźną poprawę salda obrotów towarowych. Już w roku bieżącym drobna wytwórczość osiągnięta zostanie dodatnie saldo obrotów.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AdolfJakubowicz">Główne przesłanki konstrukcji planu na rok 1980 Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy to: wykorzystanie istniejącego potencjału produkcyjno-usługowego, oparcie planu o realną bazę surowcową, koncentrację środków na wybranych kierunkach produkcji i usług. Plan przewiduje również Całkowite pokrycie przyrostu produkcji wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AdolfJakubowicz">Wartość dostaw towarów na zaopatrzenie rynku będzie o 7,1% wyższa w stosunku do przewidywanego wykonania w br. Szczególnie wysoką dynamikę założono dla artykułów deficytowych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AdolfJakubowicz">Niepokojącym zjawiskiem jest brak pokrycia zapotrzebowania rynku na takie wyroby produkowane przez spółdzielczość pracy jak ozdoby choinkowe i zabawki mechaniczne. Dyktuje to potrzebę dalszej rozbudowy i modernizacji zakładów produkujących te artykuły.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#AdolfJakubowicz">Przewiduje się dalszy rozwój produkcji nakładczej, jako formy mającej istotne znaczenie nie tylko ekonomiczne, lecz i społeczne, szczególnie w nieprzemysłowych rejonach kraju.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#AdolfJakubowicz">Wartość usług dla ludności będzie o 9% większa niż w br. Jest to wskaźnik mobilizujący. Przesunięcie części fachowców ze sfery produkcji do usług, przy równoczesnym zapewnieniu lepszego zaopatrzenia, daje jednak gwarancję wykonania zadań.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#AdolfJakubowicz">Zbyt nisko założony jest wzrost usług pralniczych, zwłaszcza wobec rosnącego na nie zapotrzebowania. Ze względu na ograniczenia inwestycyjne, można zrozumieć, że są trudności z rozbudową bazy tych usług, natomiast absolutnie nie przekonuje tłumaczenie, że ograniczenie świadczenia usług pralniczych spowodowane jest brakami w zaopatrzeniu i transporcie.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#AdolfJakubowicz">Ważne znaczenie gospodarcze ma produkcja kooperacyjna. Przewiduje się zwiększenie w 1980 r. tej produkcji, co jest związane z rozwojem finalnej produkcji rynkowej i eksportowej spółdzielczości pracy przemysłu motoryzacyjnego.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#AdolfJakubowicz">Plan inwestycyjny w roku 1980 ustalony został na poziomie niższym od przewidywanego wykonania w roku bieżącym. Pozytywnym zjawiskiem jest przeznaczenie stosunkowo dużych nakładów na tzw. zakupy maszyn i urządzeń. Większość nakładów przeznaczona zostanie na inwestycje kontynuowane, a szczególnie na tytuły kończone w roku 1980. Należy nadmienić, że przyznane limity nie pokrywają potrzeb spółdzielczości pracy. Sądzić jednak należy że wynikające trudności częściowo zostaną złagodzone poprzez inwestycje pozalimitowe.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#AdolfJakubowicz">Z dużym uznaniem należy przyjąć zamierzenia w dziedzinie postępu techniczno-ekonomicznego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Dotyczą one przede wszystkim rozwoju nowych technologii i konstrukcji wpływających na zmniejszenie zużycia materiałów i energii produkcji nowych asortymentów oraz racjonalnego i oszczędniejszego gospodarowania czasem pracy. Mimo znacznej poprawy warunków bhp, występują nadal poważne potrzeby W tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#AdolfJakubowicz">Celowe jest założenie obniżki kosztów własnych produkcji z jednym tylko zastrzeżeniem, by wynikała ona z lepszej gospodarki i racjonalnego zużycia surowców i materiałów a nie powstała kosztem pogorszenia jakości wyrobów finalnych.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#AdolfJakubowicz">Działalność gospodarcza spółdzielczości inwalidów jest ściśle powiązana z szeroko rozumianym procesem rehabilitacji.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#AdolfJakubowicz">Zapotrzebowanie na ilość miejsc pracy chronionej i na stanowiska pracy przystosowane do rodzaju kalectwa stale rośnie. Jeszcze dzisiaj spora liczba inwalidów zwłaszcza z małych miast i wsi czeka na pracę. Poważna część poszkodowanych nabyła inwalidztwo w toku pracy w przemyśle. Sprawa ich ponownego przystosowania do pracy jest ogromnym problemem społecznym. Stąd też tworzenie nowych miejsc pracy dla osób poszkodowanych jest przedmiotem dużej troski ze strony kierownictwa ZSI.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#AdolfJakubowicz">W dużym stopniu zatrudnienie inwalidów, zwłaszcza ciężko poszkodowanych, rozwiązuje się poprzez pracę nakładczą. Niedobór środków transportowych do przewozu surowców i odbioru wyrobów gotowych w zasadniczy sposób utrudnia rozwój tego systemu.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#AdolfJakubowicz">Projekt planu zakłada wysokie wskaźniki rozwoju. Wartość sprzedaży wyrobów i usług będzie wyższa o 5,2%, w tym na zaopatrzenie rynku wewnętrznego - o 9,9%, eksportu ogółem o -14,2%, usług dla ludności o - 12,6%. Stąd też słusznie przewiduje się dalszą rozbudowę zakładów i tworzenie nowych stanowisk pracy, wzrost dostaw środków transportowych i środków materiałowo-surowcowych oraz rozbudowę urządzeń rehabilitacyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#AdolfJakubowicz">Projekt planu na rok 1980 w zakresie rzemiosła przekracza w większości przypadków założenia zawarte w rządowym programie rozwoju usług. Zakłada się wzrost zatrudnienia do 410 tys. osób, tj. wyższy od przewidywanego wykonania bieżącego roku o 25 tys. osób. Liczba zakładów wzrośnie o 3,8%, zwłaszcza dotyczy to zakładów motoryzacyjnych, odzieżowo-włókienniczych i spożywczych oraz na wsi remontowo-budowlanych. Wartość usług dla ludności zwiększy się o 11,2%.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#AdolfJakubowicz">Pozytywnym zjawiskiem jest ustalenie na niższym poziomie w stosunku do programu rządowego wartości usługi sprzedaży wyrobów inwestycyjno-zaopatrzeniowych dla jednostek gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#AdolfJakubowicz">Projekt planu rzemiosła jest mobilizujący, lecz realny koniecznie jest jednak stworzenie warunków dla jego wykonania. Zwłaszcza chodzi o zapewnienie dostatecznego zaopatrzenia materiałowo-surowcowego środków transportu i środków technicznych.</u>
<u xml:id="u-12.20" who="#AdolfJakubowicz">Przebieg wykonania planu powinien być okresowe analizowany, co pozwoli na przeciwdziałanie ewentualnym trudnościom. Nieustannie też dążyć należy do poprawy warunków pracy i warunków socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DanutaBartosz">W niedostatecznym stopniu wykorzystujemy surowce wtórne. Zmniejszył się ostatnio zakres ich pozyskiwania, zmalała znacznie liczba punktów skupu. Więcej uwagi zwrócić trzeba na skup opakowania, których brak ciągle odczuwamy. Wiele mogłoby zrobić na tym polu rzemiosło.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EdwardWiśniewski">Przewidywane wyniki, jakie osiągnie Centralny Związek Spółdzielczości Pracy w roku bieżącym nie są korzystną bazą do realizacji zadań roku przyszłego. A będą to zadania niełatwe, choć założony wzrost działalności gospodarczej jest umiarkowany.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#EdwardWiśniewski">Za prawidłową uznać należy strukturę produkcji. Szczególnie cieszy wzrost produkcji tych artykułów, których niedobór jest obecnie silnie odczuwany na rynku.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#EdwardWiśniewski">Słusznie rozwijane będą usługi motoryzacyjne i remontowe. Zadania w zakresie eksportu do II obszaru płatniczego można uznać za mobilizujące. Uzasadnione jest rozwijanie obrotu uszlachetniającego. Prawidłowe są relacje między wydajnością prący i średnią płacą. Natomiast zatrudnienie w usługach powinno być zwiększone.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#EdwardWiśniewski">Nakłady inwestycyjne w roku przyszłym będą mniejsze niż w roku bieżącym. W wytycznych na VIII Zjazd PZPR mówi się, iż przemysł drobny winien być dynamicznie rozwijany. Obawiam się, że rok przyszły nie zapowiada tego. Bez nakładów inwestycyjnych nie można osiągnąć efektywnego wzrostu.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#EdwardWiśniewski">Dobrze się stało, iż doceniona została wreszcie działalność remontowo-budowlana. Zakładany w tej dziedzinie wzrost o 7,8% należy uznać za zadowalający.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławWróbel">Drobna wytwórczość nie ma zapewnionego zaopatrzenia w surowce i materiały zaledwie 30–40% zapotrzebowania jest pokrywane. Wytwórcy, zamiast zajmować się produkcją, penetrują rynek w poszukiwaniu brakujących materiałów.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławWróbel">Często trzeba przestawiać produkcję dostosowując ją do zdobytych surowców. Podnosi to koszty.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławWróbel">Co robi się w kierunku poprawy zaopatrzenia w artykuły z grupy 1001 drobiazgów?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MieczysławMarynowicz">Realizacja wskaźników planu drobnej wytwórczości w 1980 r. uwarunkowana jest odpowiednim zaopatrzeniem surowcowym, wyposażeniem technicznym oraz poprawą bazy lokalowej. Zapewnić należy również zbyt wyrobom rzemieślniczym.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MieczysławMarynowicz">W projekcie budżetu państwa przewiduje się wzrost wpływów od ludności pozarolniczej. Można przypuszczać iż dotyczyć to będzie grupy około 25 tys. rzemieślników, pracujących na zasadach umownych. Wywołuje to ich uzasadniony niepokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRudnicki">W obliczu oczekujących nas zadań w roku przyszłym kierownictwa organizacji gospodarczych powinny w większym stopniu pobudzać zainteresowanie wytwórców produkcją rynkową zgodną ze społecznym zapotrzebowaniem. Odnosi się wrażenie, że administracja drobnej wytwórczości rządzi się własnymi prawami. Czy nie powinniśmy oczekiwać od niej takich działań jakie są konieczne w wysoko zorganizowanym, nowoczesnym państwie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewRudnicki">Zwiększonej uwagi wymaga zaopatrzenie surowcowo-materiałowe. Obowiązujący w tym zakresie system jest niespójny i niesprawny.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewRudnicki">Opinia o pożytecznej społecznie pracy rzemieślników zyskała sobie już prawo obywatelstwa. W niektórych regionach kraju mamy do czynienia ze spontanicznym rozwojem rzemiosła. Przychodzą do niego różni ludzie. Niektórzy wykorzystują dobrą koniunkturę wyłącznie we własnym interesie. Należy wprowadzić zaostrzone kryteria przy udzielaniu zezwoleń na założenie warsztatu rzemieślniczego.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewRudnicki">Zreformować trzeba system ocen. Trzy sprawdzone i uzasadnione skargi powinny być podstawą do wykluczenia niesolidnego pracownika ze społeczności rzemieślniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W rozwiązywaniu napięć rynkowych istotną rolę odgrywać może drobna wytwórczość. Aby zadanie to zostało wykonane, musi być spełnionych kilka warunków; jednym z nich jest zabezpieczenie surowcowe. W szerszym niż dotychczas stopniu należy poszukiwać własnych możliwości uzdatniania i przystosowywania surowców wtórnych do dalszej produkcji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Niepokojące zjawiska obserwujemy w produkcji materiałów budowlanych. Brak jest przetwórni i cegielni, które mogłyby dostarczać tak przecież potrzebne wytwory na rynek.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Aktualna jest kwestia wykorzystywania własnych mocy przerobowych drobnej wytwórczości. Dobrze byłoby na przykład przyjrzeć się temu jak wygląda w spółdzielczości pracy wykorzystanie jej potencjału dla realizacji własnych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Dla rozwiązania problemów kadrowych dobrze byłoby podjąć próby, podobnie jak zrobiono to w handlu, częściowego zatrudnienia w usługach emerytów.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Osoby prowadzące młyny gospodarcze narzekają na znaczne zwiększenie opodatkowania. W rezultacie wielu z nich wycofuje się ze świadczenia usług tak ważnych dla rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanKoszalski">Minister przemysłu maszynowego poinformował ostatnio Wyprodukowaniu w zakładach tego przemysłu znacznej ilości silniczków do samochodów - zabawek. Budzi to zdziwienie, gdyż przemysł ten powinien chyba zajmować się innymi sprawami.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RomanObleksin">Około 2 procent globalnej produkcji rzemiosła kierowane jest na eksport Rzemiosłu trzeba stworzyć lepsze warunki rozwoju produkcji eksportowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HubertMorawski">W konsultacji z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego i Usług przewidzieliśmy środki dla produkcji ważnych dla zaopatrzenia rynku towarów takich jak: wózki dziecięce, pasta do obuwia, zabawki, 1001 drobiazgów.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#HubertMorawski">Plan na rok 1980 jest dla spółdzielczości pracy bardzo trudny. W wielu dziedzinach jej działalności założono wzrost wyższy niż w innych działach gospodarki. Takie są wymogi sytuacji.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#HubertMorawski">Środki na rozwój produkcji artykułów z grupy 1001 drobiazgów ustalone zostały w uchwale Prezydium Rządu. Niestety z puli tej spółdzielczość nic nie otrzymała. W zasadzie rozwiązaliśmy problem produkcji 1001 drobiazgów z drewna.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#HubertMorawski">W roku 1974 opracowany został program, w myśl którego spółdzielczość pracy miała rozwijać produkcję zabawek miękkich i z drewna, a przemysł terenowy zabawek mechanicznych. Znaczną część zadań przejęło jednak Ministerstwo Przemysłu Maszynowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejZawarczyński">Rzemiosło korzysta w około 30–35 procentach z surowców pełnowartościowych, a w 60–65 procentach z surowców wtórnych odpadowych. Nie we wszystkich jednak branżach można je stosować. Pogłębia się nasza współpraca z Urzędem Gospodarki Materiałowej. Podejmujemy próby organizowania giełd surowców odpadowych. Wchodzimy również w kontakty z resortem przemysłu maszynowego, który obiecał przekazywać do rzemiosła swoje nadwyżki.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejZawarczyński">W chwili obecnej pozyskujemy 1900–2000 obrabiarek rocznie, które wychodzą już z życia w gospodarce uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AndrzejZawarczyński">Z chwilą powołania przez Centralny Związek Rzemiosła własnego biura eksportowego dynamika eksportu wzrosła. Współpracujemy z 24 centralami handlu zagranicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WłodzimierzPleszko">W naszej ocenie plan ZSI jest realny, choć zakłada przyrosty większe niż założone dla całej gospodarki narodowej i nie ma pełnego zabezpieczenia w posiadanych przez nas mocach produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WłodzimierzPleszko">Główne kierunki działania będą się skupiały na zwiększaniu udziału w produkcji wyrobów finalnych, zwiększaniu udziału wyrobów ZSI w eksporcie oraz na wzroście usług na rzecz ludności. Nacisk będzie położony na realizację zadań w ujęciu asortymentowym i jakościowym.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WłodzimierzPleszko">Będziemy dążyć do rozwoju sieci placówek filialnych poszczególnych spółdzielni. Jest to szczególnie istotne dla ludzi z małych miasteczek.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#WłodzimierzPleszko">Spółdzielczość inwalidzka ma wiele trudności. Nie uzyskaliśmy dotąd prawa prowadzenia inwestycji o wartości do 10 mln zł. A pozwoliłoby to na zwiększenie możliwości produkcji licznych poszukiwanych na rynku wyrobów. Spółdzielczość inwalidzka nie dysponuje dostateczną ilością środków transportu.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#WłodzimierzPleszko">Ministerstwo Komunikacji od kilku lat zmniejsza przydziały tych środków. W bieżącym roku otrzymamy jedynie 24 samochody. Mamy 3,5 tys. wozów, z czego 1/3 nadaje się do kasacji. Nie uzyskujemy przydziałów autobusów, przecież duża część naszych pracowników musi być dowożona do pracy. Brak środków transportu hamuje również rozwój produkcji chałupniczej.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#WłodzimierzPleszko">Zaopatrzenie materiałowe zostało ustawione w projekcie planu na dobrym poziomie. ZSI otrzymuje i będzie otrzymywał konieczne mu surowce.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#WłodzimierzPleszko">Równie pomyślnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o przydział środków dewizowych na zakup niektórych surowców w II obszarze płatniczym. Jednakże w tym kontekście chciałbym zwrócić uwagę na niekorzystne zjawisko, jakim jest obniżanie się tzw. importu gestycyjnego. Może to doprowadzić do sytuacji, iż nasze środki dewizowe będziemy zmuszeni przeznaczać na zakup takich surowców, które mają obowiązek sprowadzać inne resorty.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#WłodzimierzPleszko">Wiele się mówi o przejmowaniu przez drobny przemysł maszyn i urządzeń z przemysłu kluczowego. Tymczasem maszyn takich stojących bezużytecznie nie otrzymujemy.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#WłodzimierzPleszko">Do niedawna ZSJ mógł zakupywać prywatne obiekty na cele produkcyjne lub socjalne. Obecnie decyzję w tym względzie musi podejmować wojewoda i przeznaczać na ten cel swe środki. Jest to dla Związku niekorzystne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JZalewski">Nakłady inwestycyjne jakie zostały przedstawione w materiałach CZSP, CZR i ZSI nie obejmują wszystkich środków na ten cel. Jest utworzona rezerwa w wysokości 2600 mln zł. Tak więc niepokój jaki zarysował się w dyskusji nie jest uzasadniony.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JZalewski">Problem zbilansowania planu z punktu widzenia zaopatrzenia materiałowego Komisja Planowania potraktowała z należytą uwagą. Staraliśmy się zabezpieczyć zwłaszcza dostawy surowców i materiałów bilansowanych centralnie. W większości działów zostały stworzone odpowiednie rezerwy, zaspokajające w pełni potrzeby przemysłu drobnego. Problem ten znalazł również swoje odbicie w zwiększeniu limitów przeznaczonych na import z II obszaru płatniczego.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JZalewski">Komisja postanowiła sformułować swoje uwagi i wnioski po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu następnych projektów planu i budżetu central handlowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>