text_structure.xml 28.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 24 października 1977 r. Komisja: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska oraz Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Edwarda Dudy (ZSL), rozpatrzyły aktualną sytuację i przygotowanie terenów uzbrojonych pod budownictwo mieszkaniowe do r. 1980.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Leszkiem Kałkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Łączności, Najwyższej Izby Kontroli oraz wojewodowie: katowicki, opolski, słupski i gdański, jak również przedstawiciele stowarzyszeń i związków twórczych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą do dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, które uzupełnili obaj wiceministrowie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z informacji zabezpieczenie uzbrojonych terenów miejskich stanowi obecnie jeden z najważniejszych warunków realizacji programu budownictwa mieszkaniowego. Braki w tej dziedzinie utrudniają bowiem wykonanie planów budownictwa. Braki te spowodowane są kilkoma przyczynami. Należy do nich przede wszystkim zwiększony program budownictwa; w 1970 r. oddano do użytku 188 tys. mieszkań, a w 1977 r. ilość ta osiągnie blisko 300 tys. Zwiększone zapotrzebowanie na tereny uzbrojone wynika także z wyjścia budownictwa na tereny peryferyjne miast. Buduje się już nie małe osiedla, ale całe dzielnice, często dla ponad 100 tys. mieszkańców. Wprowadzenie nowego normatywu sprawiło, że projektuje się od paru lat osiedla o luźniejszej zabudowie, stwarzające lepsze warunki życia mieszkańcom. W wyniku zmian administracyjnych korekcie uległa także geografia budownictwa mieszkaniowego i w związku z tym nastąpiły nowe potrzeby w zakresie terenów uzbrojonych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Resort administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska, mając pełną znajomość aktualnego stanu uzbrojenia miejskiego oraz potrzeb w tym zakresie do r.1980, dysponuje także możliwościami finansowymi, technicznymi i organizacyjnymi wykonania przyjętych zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Mimo znacznych środków przeznaczonych na rozwój gospodarki komunalnej w latach 1971-1975 nie zdołano uzyskać niezbędnego wyprzedzenia w uzbrojeniu terenów miejskich dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W r. 1973 na uzbrojenie przeznaczy się 33 mld zł, podczas gdy nakłady na całą gospodarkę komunalną w latach 1966-70 sięgały 36 mld zł. W 5-leciu bieżącym będą one kształtować się na poziomie 140-150 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Podstawowym problemem jest najbardziej racjonalne wykorzystanie tych olbrzymich środków. W roku bieżącym zostały one dodatkowo powiększone o kwotę 1 mld zł, a w roku następnym o około 5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przedstawione przez obydwa resorty materiały obrazują główne kierunki działań. Noszą one charakter działań doraźnych i długofalowych. Te pierwsze są koniecznością: w roku bieżącym bowiem aż 38 proc. budynków mieszkalnych wynoszonych będzie jednocześnie w wykonywaniem robót inżynieryjnych. Stwarza to nie tytko olbrzymie trudności w wykonywaniu bieżących planów budownictwa mieszkaniowego, ale w znaczny sposób komplikuje życie mieszkańcom nowo oddawanych osiedli. Odbija się to znacznie na kompleksowości osiedli.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W r. 1978 sytuacja ta nie ulegnie jeszcze poprawie, powinno ta nastąpić dopiero w 1979 r. W olbrzymim stopniu poprawa ta zależy od możliwości wykonawczych budownictwa. Poczynając od r. 1976 wykonaniu planów budownictwa komunalnego towarzyszyły znaczne napięcia. Stan ten utrzymuje się również obecnie. Dlatego też dokonuje się znacznego przesunięcia potencjału wykonawczego z budownictwa przemysłowego do robót inżynieryjnych. Proces ten - według informacji Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - będzie kontynuowany w dalszych latach i nosić ma charakter zmian strukturalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Nadal jednak poziom techniczny budownictwa inżynierii miejskiej pozostaje znacznie w tyle za innymi rodzajami budownictwa. Wzrostowi zadań nie towarzyszy rozwój bazy przemysłowej pracującej do potrzeb tego budownictwa. Np. produkcja rur wysokociśnieniowych wynosi w br. ok. 500 km, podczas gdy potrzeby są czterokrotnie większe Brakuje prefabrykatów żelbetowych, kanałów zbiorczych, maszyn i urządzeń dla gospodarki wodno-ściekowej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Koreferat podkomisji przedstawił poseł Jerzy Jóźwiak (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Uznania kwestii mieszkaniowej za jeden z najważniejszych problemów społecznych kraju, wymaga nadania wyższej rangi przygotowaniu terenów uzbrojonych w miastach. Obecna sytuacja jest trudna i bardziej złożona, niżby to wynikało z przedstawionego posłom materiału obu resortów. Za średnią krajową kryją bowiem trudności wielkich aglomeracji, gdzie co najmniej 60 proc. domów buduje się równolegle z prowadzeniem robót inżynieryjnych. Mieli możność przekonać się o tym członkowie obu Komisji, wizytując woj. katowickie i gdańskie.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Ocena resortów dotyczy wykonania zadań finansowych, co nie oddaje w pełni sytuacji, wobec znacznie gorszego zaawansowania wykonania planów rzeczowych. Program działania na najbliższe lata powinien opierać się w większym stopniu na rachunku ekonomiczny, kojarzyć wybór terenów budownictwa mieszkaniowego z kosztem rozbudowy miast oraz z interesami rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W polityce finansowania budownictwa inżynieryjnego wydaje się konieczne uwzględnianie pewnej jego specyfiki. Względy ekonomiczne przemawiają często za realizacją tych inwestycji z pewnym wyprzedzeniem i niezbędną rezerwą. Wiąże się to z dalekosiężnymi planami zagospodarowania przestrzennego kraju i rozwoju aglomeracji miejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Konieczne jest większe zdyscyplinowanie procesu inwestycyjnego i pełniejsze egzekwowanie wykonywania obowiązków od poszczególnych uczestników procesu. Wymaga to zwiększona uprawnień i możliwości egzekwowania ze strony ministra administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska. Inwestycje komunalne powinny zostać potraktowane priorytetowo zarówno w zakresie środków, mocy wykonawczych, jak również w zaopatrzeniu techniczno-materiałowym. Program działania w tej kwestii przyjęty został przez rząd w 1975 r.; trzeba go z całą konsekwencją realizować.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Znaczną część programu budownictwa mieszkaniowego stanowi budownictwo jednorodzinne. Rozwój tego budownictwa hamuje jednak niedostatek terenów uzbrojonych w miastach.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Z uwagi na utrzymującą się nadal trudną sytuację w przygotowaniu terenów uzbrojonych, wydaje się celowe zwiększenie zaangażowania potencjału przedsiębiorstw budownictwa przemysłowego. Przegrupowanie to musi uwzględniać dotychczasowy profil działalności tych przedsiębiorstw. Niezbędna jest tutaj większa aktywność ze strony resortu budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Podobny postulat podkomisja zgłosiła pod adresem innych resortów gospodarczych, uczestniczących w tworzeniu infrastruktury technicznej miast. Przemysły hutniczy, maszynowy i chemiczny powinny zintensyfikować działania dla poprawy jakości i zwiększenia ilości produkowanych materiałów i urządzeń. Chodzi bowiem o rozwój szeroko pojmowanego przemysłu mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Poseł J. Jóźwiak przedstawił następujące wnioski:</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">„1. Analiza istniejącej sytuacji dotyczącej realizacji budownictwa inżynieryjnego pozwala stwierdzić, że dysproporcja pomiędzy tempem rozwoju budownictwa mieszkaniowego i uzbrojeniem terenów dla tego budownictwa stanowi główną przeszkodę dla pomyślnej realizacji bieżących zadań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">2. Odpowiednio do tego jak wielki jest postęp w dziedzinie organizacji, uprzemysłowienia, mechanizacji robót oraz stosowania nowoczesnych technologii i materiałów w budownictwie mieszkaniowym - konieczny jest dynamiczny rozwój we wszystkich tych dziedzinach w budownictwie inżynieryjnym. Potrzebne zwłaszcza jest szybkie zakończenie prac badawczych związanych z koncepcją budowy kanałów zbiorczych oraz niezwłoczne, pełne wdrożenie do produkcji w systemie uprzemysłowionym oczyszczalni ścieków pod nazwą „Uniklar 77”.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">3. Z przedstawionych przez resorty materiałów wynika dążenie do obniżenia stopnia równolegle realizowanego budownictwa mieszkaniowego z uzbrojeniem terenów z 38 proc. w roku 1977 do 25 proc. w 1980. Istotne znaczenie dla sprawnego i pełnego wykonania planu inwestycji komunalnych posiada prawidłowe i kierunkowe ich przygotowanie oraz egzekwowanie ustalonego w harmonogramach tempa ich realizacji. W celu zapobieżenia opóźnieniom w oddawaniu inwestycji komunalnych do eksploatacji, konieczne jest większe zdyscyplinowanie procesu inwestycyjnego i egzekwowanie właściwego wykonawstwa od poszczególnych jego uczestników.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Złożoność i waga problemu wymagają podjęcia kompleksowych działań zmierzających do poprawy obecnej sytuacji. Stąd też istnieje potrzeba opracowania kompleksowego programu rozwoju i unowocześnienia potencjału wykonawczego, Opracowanie takiego program i uzyskanie jego zatwierdzenia przez rząd powinno doprowadzić do zlikwidowania występującego obecnie niedoboru mocy przerobowych dla realizacji urządzeń infrastruktury technicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Równocześnie należy Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska wyposażyć w skuteczny zespół uprawnień koordynacyjnych w zakresie uzbrojenia terenów pod budownictwo mieszkaniowe. wobec wszystkich uczestników działań na rzecz przygotowania tych terenów.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">4. Konieczna jest podjęcie działań doraźnych, które zapobiegłyby pogorszeniu równoległości wykonywania uzbrojenia terenu i budynków mieszkalnych, która w roku przyszłym może stać się krytyczną. Postuluje się dalsze przesunięcie na rzecz uzbrojenia terenów pod budownictwo mieszkaniowe potencjału przedsiębiorstw budownictwa przemysłowego, uwzględniając również dotychczasowy profil działalności tych przedsiębiorstw oraz ich wyposażenie techniczne.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">5. Specyfika funkcjonowania systemów infrastruktury technicznej wymaga ich planowania z niezbędną rezerwą zapewniającą sprawne działanie przez odpowiednio długi okres czasu. Realizacja urządzeń infrastruktury oparta o niedostateczny horyzont czasowy prowadzi do rozwiązań nieefektywnych, wymagających w następnym okresie czasu poniesienia znacznie większych nakładów na budowę urządzeń dodatkowych, bądź nieprzewidzianą rozbudowę, niezależnie od trudno wymiernych strat społecznych, wynikających z zakłóceń w działaniu tych urządzeń, co jest wyjątkowo uciążliwa dla społeczeństwa. W pracach tych należy uwzględnić również wpływ szkód górniczych na eksploatację urządzeń infrastruktury technicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">6. Metoda programowania inwestycji komunalnych w ujęciu przestrzennym i czasowym zastosowana dla prawidłowego rozmieszczenia budownictwa mieszkaniowego oraz efektywnego wykorzystania nakładów inwestycyjnych na rozwój infrastruktury komunalnej winna być stale aktualizowana, zależnie od zmieniających się warunków. Przyjmując, że zwiększone zapotrzebowanie na środki inwestycyjne zostało zabezpieczone w planie na rok bieżący i przyszły zachodzi jednak potrzeba generalnego zabezpieczenia niezbędnych środków do końca bieżącej pięciolatki.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">7. Z uwagi na konieczność wyprzedzania inwestycji komunalnych budownictwa mieszkaniowego oraz długotrwałość cykli przygotowania i realizacji tych inwestycji, wskazane byłoby opracowanie wstępnej wersji planu zbrojenia terenów dla całego programu mieszkaniowego, uwzględniając w ekonomicznie uzasadnionych rozmiarach wykorzystanie na potrzeby budownictwa mieszkaniowego również terenów śródmiejskich. Opracowanie to winno być oparte również na wskaźnikach rzeczowych.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">8. Sprawna realizacja inwestycji komunalnych, a szczególnie stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków, źródeł ciepła oraz systemu sieciowego uzależniona jest w znacznym stopniu od terminowego zapewnienia dostaw konstrukcji stalowych, maszyn i urządzeń. Istniejącą sytuacja wymaga wdrożenia zasady, aby podobnie jak budownictwo mieszkaniowe, również inwestycje komunalne traktowane były priorytetowo w zakresie przydziału i realizacji dostaw inwestorskich.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Wymagana jest również poprawa jakości i nowoczesności produkowanych maszyn budowlanych i większe ich dostosowanie do pracy w trudnych warunkach gruntowych.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">9. Znaczną część w programie budownictwa mieszkaniowego ma bieżące budownictwo indywidualne, dla którego tereny powinny być wyposażone w niezbędne urządzenia komunalne. Mając na względzie, iż potrzeby budownictwa indywidualnego nie znalazły w tym zakresie pełnego pokrycia, a opieranie przedsięwzięć na czynach społecznych musi mieć odpowiednie zabezpieczanie materiałowe należy rozważyć możliwość uwzględniania w większym stopniu potrzeb budownictwa przy opracowaniu planów rocznych inwestycji uzbrojonych, przede wszystkim w dziedzinie uzbrojenia elementarnego.”.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Poseł Bogdan Łysak (SD) przedstawił uwagi na temat przygotowania terenów pod budownictwo mieszkaniowe na terenie woj. gdańskiego i słupskiego, które wizytował zespół poselski. W woj. gdańskim stwierdzono, iż w znacznym, bo ponad 60 proc. stopniu, nowe osiedla realizowane są przy równoczesnym prowadzaniu robót zbrojeniowych. Brakuje dostatecznych środków na uzbrajanie terenów, a niedobór w skali 5-latki ocenia się na tym terenie na ok. 1 mld zł. Niezadowalająca jest także koordynacja poczynań poszczególnych uczestników inwestycji przez władze wojewódzkie sugerowano w związku z tym, aby w dziedzinie robót związanych z uzbrajaniem terenów uprawnienia koordynacyjne miały władze centralne.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">W woj. słupskim zapoznano się z realizacją nowych osiedli w Słupsku i Ustce. Także i w tych miastach znaczna część robót budowlanych wykonywana jest równolegle ze zbrojeniem terenu. Występuje niedobór środków na te inwestycje sięgający, jak się oblicza w bieżącej 5-latce, kwoty 136 mln zł. Nie zadowala też realizacja podjętych inwestycji np. zagrożony jest termin oddania do użytku kotłowni w Ustce, która ma w najbliższym czasie ogrzać ok. 300 nowych mieszkań. Na terenie woj. słupskiego występują też pilne potrzeby w dziedzinie wymiany i remontu istniejącej sieci wodno-kanalizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Wojewoda słupski - Jan Stępień omawiając problemy rozwoju budownictwa mieszkaniowego na tym terenie, stwierdził, iż w tym 5-leciu wzrost zadań sięga, w porównaniu z ub. 5-latką, 46 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Dotyczy to [NIECZYTELNE], natomiast w budownictwie jednorodzinnym plany przewidują podwojenie jego rozmiarów i wybudowanie w tej 5-latce 1400 domków. Realizację tych zamierzeń utrudniają kłopoty z brakiem uzbrojonych terenów. Sytuacja w tej dziedzinie pogarsza się z każdym rokiem. Przewiduje się np. że w 1978 r. ok. 60 proc. zadań będzie realizowanymi równolegle z przeprowadzeniem robót uzbrajających teren. Ten temat zajmuje w działalności władz wojewódzkich czołowe miejsce. W latach 1976-77 województwo uzyskało dodatkowe środki w wysokości 67 mln zł na roboty zbrojeniowe. Pewne szansę poprawy sytuacji daje stworzenie na tym terenie przedsiębiorstwa inżynierii miejskiej. Jednakże roczne wyprzedzenie w przygotowaniu terenów pod nowe budownictwo będzie można uzyskać dopiero po 1980 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#FranciszekDąbal">Analizując sytuację w zakresie przygotowania terenów pod nowe budownictwo, trzeba sięgnąć do spraw modelowych. Niezrozumiałe jest bowiem to, że mogła zaistnieć aż taka rozbieżność między planowaniem rozmiarów budownictwa mieszkaniowego, a tworzeniem warunków pomyślnej realizacji tych zadań. Środki na przygotowanie terenów powinny być zabezpieczone już w momencie podejmowania podstawowych decyzji, a więc na szczeblu Komisji Planowania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#FranciszekDąbal">Drugą sprawą równie ważną dla uzyskania poprawy w przygotowaniu infrastruktury technicznej w miastach jest koordynacja robót wykonywanych przez różnych inwestorów. Stale można obserwować wiele nieprawidłowości kolejności przeprowadzania robót inżynieryjnych. Zbyt często burzy się ułożone już chodniki i jezdnie, aby założyć podziemne instalacje.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#FranciszekDąbal">Konieczne jest lepsze kojarzenie inicjatyw społecznych podejmowanych dla przygotowania terenów pod rozwijające się coraz dynamiczniej budownictwo jednorodzinne z poczynaniami państwowych przedsiębiorstw. Duże przedsiębiorstwa nie przejawiają dostatecznego zainteresowania czynami społecznymi, uważając je za zbyt kłopotliwe dla siebie. A przecież w społecznych inicjatywach inwestorów budownictwa jednorodzinnego tkwią wielkie rezerwy, które trzeba wykorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BolesławKordaszewski">Brak jest wystarczających środków i mocy przerobowych, aby przygotować z dostatecznym wyprzedzaniem nowe tereny pod budownictwo mieszkaniowe. Powstały w tej dziedzinie znaczne zaległości. Nie ma też większej szansy na uzyskania szybszego postępu technicznego w najbliższych latach. A więc na czym polega realizacja podjętego ostatnio manewru gospodarczego w dziedzinie uzbrajania terenów. Jak wygląda sprawa przemieszczania potencjału budownictwa przemysłowego, które ma wspierać „mieszkaniówkę”. Powstaje zatem pytanie, dlaczego w gospodarce planowej, w której wiadomo w jakich rozmiarach ma być w najbliższych latach realizowane budownictwo mieszkaniowe, resorty odpowiedzialne za wykom nie tych zadań nie zapewniły odpowiednich warunków pełnego wykonania planu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BolesławKordaszewski">O ile w budownictwie wielorodzinnym podejmowane są usilne starania, aby mogło ono być realizowane zgodnie z planem, o tyle budownictwo indywidualne jest pozostawione samemu sobie. A przecież w tej formie mamy zrealizować ponad 40 proc. zadań bieżącej 5-latki.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BolesławKordaszewski">Po VIII Plenum KC PZPR podjęte zostały decyzje o rozbudowie zaplecza-technicznego przedsiębiorstw inżynierii miejskiej. Powołano w lipcu br. Zjednoczenie Inżynierii Miejskiej i tworzone są w jego ramach przedsiębiorstwa tej specjalności. Jednakże te działania przyniosą widoczne efekty dopiero w następnych latach. A tymczasem dysproporcja między tempem rozwoju budownictwa a postępem w uzbrojeniu terenów stanowi jedną z poważnych przeszkód pomyślnej realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego. Już w tej chwili wiemy, że wykonanie zadań tego roku stoi pod znakiem zapytania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#BolesławKordaszewski">Poseł Witold Jankowski (bezp. „PAX”) zwrócił się do przedstawicieli resortu budownictwa o wyjaśnienie przyczyn awarii w jednym z budynków na osiedlu Ursynów, spowodowanej zastosowaniem do produkcji prefabrykatów stali niewłaściwej jakości. Kto jest za to odpowiedzialny i co się dalej robi z tą sprawą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntRaczkowski">Wykonywanie ok. 40 proc. robót budowlanych równolegle z uzbrajaniem terenów stwarza paradoksalną sytuację. Jakie możliwości mają zainteresowane resorty, aby jak najszybciej złagodzić istniejące napięcia i trudności? Trudno bowiem sądzić, że powołanie nowych przedsiębiorstw inżynierii miejskiej szybko i radykalnie poprawi sytuację. Trzeba sporo czasu, aby ta nowa organizacja okrzepła i rozwinęła się w pełni.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntRaczkowski">Na wielu poselskich spotkaniach wyborcy poruszają sprawę trudności występujących w budownictwie jednorodzinnym. Można by tę formę budownictwa szerzej wykorzystać dla zaspokojenia mieszkaniowych potrzeby społeczeństwa pod warunkiem, że udzieli się pomocy właśnie w tak trudnej sprawie jaką jest przygotowanie terenów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZygmuntRaczkowski">Wiceminister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska Zdzisław Drozd wyjaśnił, że jeśli chodzi o budownictwo indywidualne, to w zakresie uzbrojenia terenów zapalono „zielone światło” już w planie na rok przyszły. Dotyczy to jednak tej części budownictwa, która jest realizowana w zabudowie zwartej. Wszędzie tam, gdzie istnieją potrzeby i realna szansa wykorzystania nakładów, zabezpieczono na ten cel odpowiednie środki. Nie ma jednak jeszcze takich warunków dla budownictwa wznoszonego w formie rozproszonej. Natomiast istnieje możliwość wykorzystania do tego celu przez zakłady pracy środków z funduszu mieszkaniowego, z którego do sumy 5 mln zł można finansować roboty uzbrojeniowe wykonywane systemem gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZygmuntRaczkowski">Ocenę potrzeb w dziedzinie uzbrojenia terenów pod nowe budownictwo sporządzono i to z wieloletnim wyprzedzeniem. Dokonywany obecnie [NIECZYTELNE] gospodarczy nadający sprawom mieszkaniowym najwyższy priorytet sprawił, że za [NIECZYTELNE] uzyskanie wyraźnej poprawy w przygotowaniu warunków sprzyjających pełnej realizacji zwiększonych rozmiarów budownictwa mieszkaniowego. Wyraża się to m.in. w takim sformułowaniu planu na rok przyszły, który przewiduje przeznaczenie na infrastrukturę techniczną dodatkowych 5,5 mld zł. Pozwoli to na poprawę sytuacji w najbliższych latach, a w dalszych na uzyskanie wyprzedzającego przygotowania terenów pod nowe budownictwo. Także podjęto decyzje o powołaniu Zjednoczenia Inżynierii Miejskiej. Stworzeniu kilku nowych w tej branży przedsiębiorstw również przyczynia się do osiągnięcia postępu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LeszekKałkowski">Istota manewru gospodarczego w budownictwie polega m.in. na tym, że resort będzie stopniowo zwiększał udział „przemysłówki” w realizacji programów budownictwa mieszkaniowego. Już w tym roku ok. 6 proc. potencjału budownictwa przemysłowego zaangażowano przy budowie nowych osiedli. Jako wykonawcy resort jest zainteresowany szybkim rozwiązaniem problemu przygotowania uzbrojonych terenów pod nowe osiedla. Zmuszają do tego zarówno istniejące potrzeby i zaległości, jak też stale rosnący potencjał produkcyjny fabryk domów. Wytwarzane w tych zakładach prefabrykaty nie mogą czekać, muszą być szybko montowane na placu budowy. Z kolei wzniesione już budynki powinny być natychmiast podłączane do sieci. Opóźnienia w tej dziedzinie pogarszają jakość budownictwa. Powodują duże straty tak materialne, jak i społeczne.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#LeszekKałkowski">Wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych Andrzej Kukla udzielił odpowiedzi na pytanie dotyczące awarii budynku na osiedlu Ursynów. Stwierdził on, iż w sierpniu br. przy montażu budynku złamał się prefabrykat stropowy a przeprowadzone natychmiast badania ujawniły, iż zastosowana przy produkcji elementu stal nie odpowiadała parametrem wytrzymałościowym. Stal ta została zaimportowana przez resort handlu zagranicznego i jak dotychczas stwierdzono nie odpowiadała zawartym w ateście parametrom wytrzymałościowym. Przerwano prace montażowe na tym obiekcie, a także zidentyfikowano inne budynki, przy budowie których zostały zastosowane prefabrykaty wykonane z tej samej stali. Ustalono, że jest takich budynków 55. Poczynione zostały ekspertyzy i opracowano rozwiązania projektowe mające na celu wzmocnienie konstrukcji. Podjęto więc kroki, aby usunąć wady, wzmocnić budynki tak, aby nic nie zagrażało bezpieczeństwu przyszłych lokatorów. Wyjaśnieniem całej sprawy i odpowiedzialności zajmują się odpowiednie organy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#LeszekKałkowski">Dyrektor Michał Rojek z Ministerstwa Łączności stwierdził, że opóźnienia w robotach telekomunikacyjnych spowodowane są opóźnieniami w realizacji przeznaczonych dla urządzeń technicznych, a także niewystarczającymi dostawami kabli.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#LeszekKałkowski">Wicedyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Jerzy Goszczyński wyjaśnił, iż przy wprowadzaniu w codzienną praktykę inwestycyjną manewru gospodarczego występują pewne trudności spowodowane faktem, iż został on podjęty po zatwierdzeniu planu 5-letniego. Mimo to podejmowane są decyzje zwiększające środki na uzbrojenie terenów budowlanych. I tak na ten rok Prezydium Rządu przyznało na ten cel dodatkowo 1 mld zł, natomiast projekt planu przyszłorocznego przewiduje zwiększenie ustalonych wcześniej sum o ok. 5,5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#LeszekKałkowski">Ustosunkowując się do zarzutów na temat braku terenowej koordynacji inwestycji mówca poinformował, iż w Komisji planowania prowadzone są obecnie prace w tym zakresie, a przygotowane propozycje będą w roku przyszłym przedstawione rządowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EdwardDuda">Dyskusja i wypowiedzi przedstawicieli resortów wskazały, iż opóźnienia w przygotowaniu terenów pod nowe budownictwo wynikają zarówno z ambitnego programu rozwoju budownictwa mieszkaniowego, jak też niedosytu środków na uzbrojenie terenów. W minionych latach na wysokość środków przeznaczonych na infrastrukturę miejską wpływały inne priorytety rozwoju naszej gospodarki. Obecnie podejmowane są energiczne kroki i wysiłki, aby istniejący stan rzeczy jak najszybciej zmienić. Wszystko wskazuje na to, że efekty tych działań przyniosą pożądaną rezultaty.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#EdwardDuda">Wnioski i postulaty zawarte w koreferacie i wypowiedziach posłów zostaną w formie opinii oraz dezyderatów skierowane pod adresem rządu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#EdwardDuda">Na oddzielnym posiedzenia Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska uchwaliła plan pracy na okres od października 1977 r. do września 1978 r.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#EdwardDuda">Komisja Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych obradująca również na oddzielnym posiedzeniu rozpatrzyła i przyjęła odpowiedź wicepremiera Kazimierza Secomskiego na opinię w sprawie realizacji inwestycji resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#EdwardDuda">Komisja uchwaliła też plan pracy na okres od października 1977 r. do września 1978 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>