text_structure.xml 21.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 26 lutego 1974 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Teresy Lebiedzińskiej-Torbus (PZPR), rozpatrzyła program rozwoju wyższych uczelni wychowania fizycznego i turystyki, dokonała oceny naboru kandydatów na te uczelnie, a także zapoznała się z kierunkami prac Instytutu Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z zastępcą przewodniczącego — Bogusławem Rybą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— rektor Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie — doc. dr Tadeusz Ulatowski i wicedyrektor Instytutu Turystyki — Jerzy Sierpiński;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Posłowie otrzymali na piśmie materiały opracowane przez Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji kultury fizycznej przedstawił poseł Zenon Łabędzki (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Podkomisja zwizytowała Akademie Wychowania Fizycznego w Krakowie i Warszawie oraz Instytut Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Podkomisja stwierdziła, że w szczególnie trudnych warunkach pracuje AWF w Krakowie. Obecne kłopoty zostaną rozwiązane dopiero po przekazaniu do użytku kompleksu nowych obiektów, co powinno sukcesywnie następować począwszy od 1976 r. Realizacja tych inwestycji przebiega jednak z opóźnieniem. Np. w roku ubiegłym wykonano zaledwie 45 proc. zadań. Od 1972 r. ciągnie się również remont kapitalny domu studenckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Obecną bazę lokalową uczelni stanowią adaptowane budynki mieszkalne, niezapewniające odpowiednich warunków do pracy dydaktycznej i nauki. Dodatkowych trudności przysparza rozproszenie obiektów uczelnianych, brak odpowiedniej ilości pomocy audiowizualnych, skryptów — zwłaszcza dla studium zaocznego, niezakończenie trwającej od 4 lat reorganizacji uczelni itp.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Kadra naukowo-dydaktyczna jest przeciążona zajęciami. Na 114 pracowników tylko 19 jest samodzielnymi pracownikami naukowymi. Wobec perspektyw rozbudowy uczelni istnieje pilna potrzeba stworzenia warunków dla systematycznego kształcenia kadry naukowej.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Mimo trudności, uczelnia krakowska realizuje jednak, choć w ograniczonym zakresie, prace naukowo-badawcze. Podwojono również w stosunku do roku 1969/70 liczbę studentów. Uzyskano znaczną poprawę efektywności nauczania, zwłaszcza na studiach zaocznych. W bieżącym roku akademickim otwarto nowy kierunek studiów — rekreację — dla kandydatów z całego kraju. O zainteresowaniu nim świadczy napływ 400 zgłoszeń. Przyjętych zostało 200 osób, co jest szczytem możliwości w aktualnych warunkach.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Na tle trudności, z jakimi boryka się uczelnia krakowska, stan posiadania uczelni warszawskiej przedstawia się imponująco. Składa się nań kompleks budynków naukowo-dydaktycznych i sportowych; instytuty i pracownie naukowo-badawcze posiadają odpowiednie pomieszczenia. Akademia dysponuje boiskami, urządzeniami sportowymi, zapleczem socjalnym, budynkami mieszkalnymi itd. Uczelnia ta jednak pełni rolę wiodącej placówki w skali kraju. Z tego punktu widzenia nie ma dostatecznie zabezpieczonych warunków do prowadzenia obszernego programu dydaktycznego i podejmowania w szerokim zakresie prac naukowo-badawczych. Np. ośrodek informacji nie posiada nowoczesnej aparatury; brak aparatury pomiarowej w hali lekkoatletycznej; niedostatecznie wyposażona jest pracownia diagnostyki laboratoryjnej i inne.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Internaty zabezpieczają potrzeby uczelni tylko w 75 proc., powierzchnia stołówek jest ograniczona. Stwierdzono również opóźnienia przy budowie nowych obiektów dla warszawskiej AWF.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Instytut Turystyki w Warszawie, mimo krótkiego okresu istnienia, legitymuje się niemałym dorobkiem naukowo-badawczym i wydawniczym. Instytut ten boryka się z trudnościami kadrowymi, zwłaszcza odczuwa brak samodzielnych pracowników naukowych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Rysują się znaczne dysproporcje między zdaniami stawianymi przed tą placówką a możliwościami realizacyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Należy dokonać podziału zadań między Instytutem Turystyki, a uczelniami wychowania fizycznego, które również podejmują prace nad rozwojem i modelem turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Zdaniem podkomisji jednym z najważniejszych warunków dalszego rozwoju kultury fizycznej i jej szczególnej formy sportu wyczynowego — jest rozwinięcie programu kształcenia kadry naukowo-badawczej i dydaktycznej. Drugim — równie pilnym zadaniem jest rozbudowa podstawowych urządzeń sportowych, tzn. hal sportowych, basenów itp. oraz obiektów służących celom naukowo-badawczym, jak też uzupełnienie wyposażenia placówek naukowo-badawczych w nowoczesną aparaturę naukową.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski poinformował Komisję o wynikach kontroli wykorzystania aparatury i sprzętu do prac naukowo-badawczych prowadzonych w II półroczu ubiegłego roku w czterech Akademiach Wychowania Fizycznego: w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Krakowie. Kontrole te ujawniły szereg nieprawidłowości. Na początku bieżącego roku dokonano kontroli sprawdzającej, z której wynikło, że z wyjątkiem uczelni poznańskiej, która nie w pełni zrealizowała zalecenia NIK, w pozostałych uczelniach wykorzystanie aparatury i sprzętu przedstawia się obecnie prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaRiemen">Wśród słuchaczy wyższych uczelni wychowania fizycznego nadal zbyt mało jest młodzieży pochodzenia robotniczo-chłopskiego. Jest to stan niepokojący, zwłaszcza w sytuacji, kiedy niezaspokojone jest zapotrzebowanie szkół wiejskich na wysoko kwalifikowanych nauczycieli wf, którzy mogliby również pełnić funkcje organizatorów sportu wiejskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MariaRiemen">Zwiększa się ilość słuchaczy studiów zaocznych. W roku 1973 na studia zaoczne na uczelniach wychowania fizycznego przyjęto 4.160 osób. Za rozwojem tych studiów nie nadąża rozbudowo zaplecza naukowego i socjalnego uczelni. Brak pomocy naukowych, miejsc noclegowych w akademikach, odpowiedniej ilości stołówek studenckich. Zdarza się, że przyjeżdżający na zajęcia muszą spędzać noce na dworcu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MariaRiemen">Odczuwa się brak skryptów, przewodników bibliograficznych, podręczników dla studentów uczelni wychowania fizycznego. Utrudnia to prowadzenie procesu dydaktycznego na uczelni, wpływa na obniżenie poziomu nauczania.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MariaRiemen">Ilość godzin przewidzianych na zajęcia wf w szkołach podstawowych i średnich jest niewielka. Wskazuje to na potrzebę organizowania pozaszkolnych zajęć sportowych. Zadania takie podjąć powinni przede wszystkim nauczyciele wg. Obecnie możliwości w tym zakresie nie są wykorzystane. Wynika to nie tylko z braku dostatecznej ilości kadr, ale często również z nieumiejętności zorganizowania takich zajęć przez nauczycieli, bądź z braku ich inicjatywy w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MariaRiemen">Należałoby rozważyć celowość wprowadzenia do programu nauczania na wyższych uczelniach wychowania fizycznego - zajęć z psychologii rozwojowej dziecka. Niedostatek wiedzy z tego zakresu utrudnia nauczycielom wf działalność pedagogiczną.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MariaRiemen">Wyjątkowo niekorzystne warunki nauczania ma Krakowska Akademia Wychowania Fizycznego. Zbyt mała ilość i ograniczona powierzchnia sal wykładowych powoduje nadmierne zagęszczenie, niedostateczne jest wyposażenie w pomoce naukowe; przede wszystkim jednak zbyt szczupła jest kadra nauczycieli akademickich.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MariaRiemen">Resort powinien podjąć wysiłki w celu usunięcia, a przynajmniej złagodzenia dysproporcji w rozmieszczeniu kadr naukowych uczelni wychowania fizycznego na terenie kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MariaRiemen">Niezbędne jest ściślejsze niż dotychczas powiązanie badań prowadzonych w placówkach naukowych wychowania fizycznego z potrzebami praktyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JaninaMakowska">Należałoby rozważyć możliwość podwyższenia stawek żywnościowych w stołówkach studenckich wyższych uczelni wychowania fizycznego. Potrzebę taką dyktuje specyficzny charakter zajęć na tych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JaninaMakowska">Wyższe uczelnie wychowania fizycznego przygotowują niedostateczną ilość absolwentów ze specjalizacją w dziedzinie rekreacji. W rezultacie więc cały ciężar przygotowania pracowników organizujących działalność rekreacyjną spoczywa na zainteresowanych instytucjach, zwłaszcza na związkach zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JaninaMakowska">W pełni uzasadnione i słuszne są postulaty w sprawie utworzenia samodzielnej wyższej uczelni kształcącej kadry dla turystyki. Poważną przeszkodą w rozwijaniu różnych form turystyki jest bowiem brak wysoko wykwalifikowanych pracowników. Program takiej uczelni powinien szeroko ujmować nie tylko zagadnienie ekonomicznych, ale również geografię, psychologię, historię sztuki itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AlojzaKozłowska">Należałoby przeprowadzić badania stanu zatrudnienia absolwentów wyższych uczelni wychowania fizycznego; na tej podstawie można by stwierdzić jaka ich część podejmuje pracę zgodną z wyuczonym zawodem.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AlojzaKozłowska">Brak pewności, czy ilość absolwentów, którzy ukończą wyższe uczelnie wychowania fizycznego do r. 1980 zaspokoi zapotrzebowanie społeczne również w dziedzinie rehabilitacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wyższe szkoły wychowania fizycznego prowadzić powinny dokształcanie nauczycieli wf. Dotyczy to przede wszystkim znacznej liczby ponad 24 tys. nauczycieli wychowania fizycznego mających ukończone studia nauczycielskie. Nasuwa się pytanie, czy resort dysponuje możliwościami realizacji tak znacznych zadań w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W najbliższych latach przewiduje się znaczne zwiększenie naboru kandydatów na wyższe uczelnie wychowania fizycznego. Realność tego zamierzenia jest wątpliwa wobec trudności lokalowych, etatowych oraz w zakresie wyposażenia w jakich obecnie pracują poszczególne uczelnie. Przykładowo wskazać można Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie, która dysponuje zaledwie 1,6 tys. m2 pow., podczas gdy potrzeby tej uczelni na koniec roku 1972 zostały ocenione na 9 tys.m2.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przy ocenie kandydatów do studiów na wyższych uczelniach wychowania fizycznego większą uwagę zwrócić należy na ich przygotowanie sportowe, a nie tylko teoretyczne.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Pozytywnie należy ocenić współpracę pomiędzy akademiami wychowania fizycznego, a innymi szkołami wyższymi. Celowe byłoby jednak, aby przedstawiciele AWF-u podjęli się organizowania zajęć sportowych w innych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Resort powinien rozważyć możliwość wykorzystania centralnych ośrodków sportowo-turystycznych oraz ośrodków przygotowań olimpijskich dla celów dokształcania nauczycieli wf.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefNagórzański">Powstaje pytanie, czy program rozwoju szkolnictwa wychowania fizycznego ma realne oparcie w możliwościach inwestycyjnych resortu, czy zgrane zostały ze sobą plany inwestycyjne i plany rozwoju szkolnictwa. Jak wynika z przedstawionych materiałów, realizacja szeregu inwestycji będzie mogła być podjęta dopiero po r. 1980.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JózefNagórzański">Nie ma uzasadnienia postulat przekształcenia Instytutu Turystyki na akademię. Byłaby to zmiana o charakterze formalnym, niepociągająca za sobą większych skutków praktycznych. W chwili obecnej dokonywanie całościowej oceny pracy tego Instytutu jest przedwczesne, ponieważ rozpoczął on swoją działalność zaledwie półtora roku temu. Powstaje natomiast pytanie jakie są kryteria oceny kwalifikacji osób zatrudnionych w tym instytucie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JózefNagórzański">Utworzenie 2.400 gminnych szkół zbiorczych wymaga zatrudnienia odpowiedniej liczby nauczycieli wf (co najmniej po 2 osoby na każdą szkołę). Jedną z dróg do przezwyciężenia trudności z obsadzeniem etatów nauczycieli wf w szkołach na wsi jest zwiększenie zainteresowania młodzieży, pochodzącej ze wsi, studiami w akademiach wychowania fizycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HalinaKiliś">Rozważyć należałoby celowość wprowadzenia pewnych zmian do obowiązującego obecnie systemu punktacji kandydatów na wyższe uczelnie wychowania fizycznego. Specyfika nauczania na tych uczelniach powoduje, że w pierwszym rzędzie znaczenie ma sprawność fizyczna studenta, uzyskiwane przez niego wyniki sportowe.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#HalinaKiliś">Występujący obecnie brak nauczycieli WF w szkołach wiejskich można by w dużym stopniu usunąć, stwarzając absolwentowi, podejmującemu pracę w takiej szkole odpowiednie warunki, a przede wszystkim zapewniając mu mieszkanie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#HalinaKiliś">Niedostateczna jest sprawność nauczania na akademiach wychowania fizycznego. Uczelnie te kończy 80 proc. osób przyjętych na I rok studiów.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#HalinaKiliś">Zbyt mała jest liczba absolwentów wyższych uczelni wychowania fizycznego, mających przygotowanie do prowadzenia zajęć rehabilitacyjnych z młodzieżą. Obecnie około 20 proc. młodzieży z uwagi na stwierdzone deformacje układu kostnego uczestniczyć musi w zajęciach tego typu. Znajomość zagadnień rehabilitacji powinna obowiązywać wszystkich absolwentów akademii wychowania fizycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LucjanPychyński">Materiały przedstawione przez resort nie dają odpowiedzi na pytanie, jaka część absolwentów uczelni wychowania fizycznego podejmuje pracę na wsi. W programach nauczania akademii wychowania fizycznego powinny znaleźć się przedmioty przygotowujące studentów do prac organizatorskich w dziedzinie sportu wiejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WacławAuleytner">Dotkliwy jest brak specjalistów w zakresie gimnastyki wyrównawczej i rehabilitacyjnej. Na wyższych uczelniach wychowania fizycznego należałoby utworzyć kierunki specjalizacyjne, przygotowujące wykwalifikowanych pracowników w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WacławAuleytner">Dodatkowych wyjaśnień udzielił zastępca przewodniczącego GKKFiT - Bogusław Ryba: Wyższe szkolnictwo wychowania fizycznego rozwijało się w ostatnim okresie znacznie szybciej niż pozwalały na to możliwości inwestycyjne. W pewnym stopniu związane było to niewątpliwie z podejmowaniem nauki na wyższych uczelniach przez młodzież pochodzącą z roczników tzw. wyżu demograficznego. Wpłynęło to na pogorszenie warunków pracy w tych szkołach. Obecnie zamierza się w większym stopniu dostosowywać limity naboru do tych szkół do rozwoju bazy nauczania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WacławAuleytner">Planuje się również w uzgodnieniu z zainteresowanymi sortami i organizacjami kształcić więcej specjalistów z zakresu rekreacji i rehabilitacji.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WacławAuleytner">System rekrutacji na wyższe uczelnie wychowania fizycznego w dalszym ciągu opierać się będzie na zasadzie preferencji kandydatów o pochodzeniu robotniczo-chłopskim. W przyszłym roku akademickim przewiduje się pewne zwiększenie tych preferencji. Jednocześnie, mając na uwadze specyfikę szkolnictwa wychowania fizycznego, przyjęto zasadę, że osoby legitymujące się wybitnymi wynikami sportowymi (np. mistrzostwo Polski juniorów) przyjmowane będą bez egzaminów.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#WacławAuleytner">Podjęte zostaną kroki zmierzające do zwiększenia liczby absolwentów podejmujących pracę w ośrodkach wiejskich; m.in. zwiększy się nabór kandydatów na studia z terenów odczuwających poważny niedosyt wysoko kwalifikowanych w tej specjalności kadr.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#WacławAuleytner">Uczelnie wychowania fizycznego odczuwają brak kadr naukowo-dydaktycznych. Uniemożliwia to m.in. tworzenie filii akademii wychowania fizycznego. Niedostatek tych kadr rzutuje również ujemnie na działalność naukową. Z konieczności podejmuje się przede wszystkim takie badania, które mają bezpośrednie znaczenie dla praktyki, natomiast prace naukowo-badawcze o charakterze perspektywicznym, których wyniki wykorzystać będzie można w przyszłości, odsuwane są na drugi plan.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#WacławAuleytner">Wyjaśnień udzielili ponadto: dyrektorzy dokumentów GKKFiT — Erazm Wasilewski i Roman Garbaczawski, rektor warszawskiej AWF — doc. dr Tadeusz Ulatowski i wicedyrektor Instytutu Turystyki — Jerzy Sierpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Zaprezentowany przez resort program rozwoju wyższych uczelni wychowania fizycznego uznać należy za prawidłowy. Jego realizacja uzależniona jest jednak od stworzenia odpowiedniej bazy i zapewnienia dostatecznej liczby pracowników naukowo-dydaktycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Słusznym kierunkiem jest rozwój studiów zaocznych. Wymagać to będzie jednak w perspektywie zwiększenia wysiłków w celu usprawnienia procesu dydaktycznego, rozwijania punktów konsultacyjnych, zapewnienia odpowiednich skryptów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Okres działania Instytutu Turystyki jest zbyt krótki, aby formułować oceny jego pracy i efektów badawczych. Instytut ten pracuje w trudnych warunkach zarówno lokalowo-wyposażeniowych, jak i kadrowych. Na podkreślenie zasługuje fakt, że plany prac naukowo-badawczych Instytutu uwzględniają tematykę o szerokiej użyteczności społecznej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Zlecono podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Komisja uchwaliła dezyderaty opracowane w wyniku posiedzenia poświęconego ocenie stanu ilościowego i jakościowego kadr medycznych (patrz BPS nr 377/VI kad. z dnia 25 października 1973 r.). W dezyderatach tych Komisja postuluje m.in.:</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">- bardziej równomierne rozmieszczenie kadr medycznych w kraju poprzez zapewnienie lekarzom podejmującym pracę w terenie odpowiednich warunków bytowych, a przede wszystkim mieszkań, jak również poprzez stosowanie odpowiedniej polityki naboru na studia medyczne;</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">- usprawnienie szkolenia podyplomowego lekarzy;</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">- położenia w programach nauczania w akademiach medycznych większego nacisku na elementy profilaktyki i rehabilitacji oraz na społeczne aspekty zawodu lekarza.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Komisja zwraca również uwagę na konieczność zwiększenia zakresu szkolenia średnich kadr medycznych; w tym celu niezbędne jest rozszerzenie bazy lokalowej średnich szkół medycznych oraz rozbudowa internatów przy tych szkołach.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedź wiceprezesa Rady Ministrów na dezyderat z dnia 28 listopada 1973 r. postulujący konieczność zwiększenia nakładów na wyposażenie i poprawę stanu schronisk turystycznych. Z odpowiedzi tej wynika, że GKKFiT zobowiązany został do podjęcia, w porozumieniu z ZG PTTK, odpowiednich przedsięwzięć mających na celu zapewnienie niezbędnego potencjału wykonawczego brygad remontowo-budowlanych podejmujących pracę przy remoncie schronisk. W latach 1974–1975 fundusze na wyposażenie, remonty i konserwacje schronisk zostało wydatnie zwiększone, w porównaniu z latami 1971–1973.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>