text_structure.xml 19.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">[BIULETYN]</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">[INFORMACJE]</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">KOMISJA ZDROWIA I KULTURY FIZYCZNEJ (18)</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">[DATA]</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">23.01.1973 r.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">[SYGNATURA]</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">nr 203/VI kad.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">[TREŚĆ]</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 23 stycznia 1973 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Ratajskiego (ZSL), dokonała oceny programu i organizacji współpracy sportowej z zagranicą oraz realizacji ustawy z dnia 17 lutego 1960 r. o organizacji spraw kultury fizycznej i turystyki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: zastępcy przewodniczącego GKKFiT — Józef Rutkowski i Andrzej Trojnar, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Centralnej Rady Związków Zawodowych oraz dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">Koreferaty przedstawili:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">— Poseł Zygmunt Huszcza. Wskazał on, że niewątpliwemu rozwojowi masowej kultury fizycznej i sportu w okresie ostatnich lat towarzyszy szereg zjawisk negatywnych. Zaliczył do nich m.in. zahamowanie wzrostu ilości uczestników masowych imprez sportowych, szczególnie w środowisku wiejskim, zaniedbania w rozwoju sportu masowego w szkołach, nadmierne preferowanie sportu kwalifikowanego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Nowe koncepcje i rozwiązania mające na celu poprawę sytuacji w zakresie rozwoju kultury fizycznej, muszą w większym niż dotychczas stopniu uwzględniać zasadę, że sport wyczynowy powinien głównie opierać się na sporcie masowym, na pracy z młodzieżą szkolną i szkolnymi klubami sportowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęcić trzeba również doskonaleniu programowania i organizacji współpracy sportowej z zagranicą. Myślą przewodnią w tych pracach powinno być nie tylko wytyczanie okresowego cyklu przygotowań do olimpiad, przede wszystkim określanie długoplanowego rozwoju masowego sportu, powiązanego z szeroko rozumianą kulturą fizyczną. Wypracować trzeba jednolitą politykę szkolenia zawodników i przygotowania kadry trenerskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">W szerszym niż dotychczas zakresie korzystać trzeba z doświadczeń naukowych innych krajów, rozszerzać kontakty międzynarodowe wyższych szkół wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">— Poseł Zygmunt Filipowicz. Wskazał on na wysoką dynamikę ruchu turystycznego w naszym kraju, której towarzyszy szybki, choć wciąż jeszcze niezaspokajający potrzeb rozwój bazy turystycznej. Wzrasta rola turystyki i wypoczynku w procesie rozwoju gospodarczego kraju i w podnoszeniu poziomu kulturalnego szerokich rzesz naszego społeczeństwa. W ostatnich latach partia i rząd przywiązują coraz większą wagę do rozwoju turystyki.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">Problemy rozwoju turystyki zajęły wiele miejsca w czasie obrad ostatniego Kongresu CRZZ.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Wyrazem zainteresowania rządu rozwojem turystyki jest m.in. powołanie zespołu pod przewodnictwem wicepremiera, zespołowi temu zlecono opracowanie systemu organizacyjnego turystyki i wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">Zadania turystyki będą nadal szybko wzrastać. Ponieważ w organizacji i obsłudze ruchu turystycznego, a także w zagospodarowaniu turystycznym kraju uczestniczy wiele resortów, konieczne jest wzmocnienie koordynacji ich działania. Rośnie również zainteresowanie i zaangażowanie w sprawy turystyki rad narodowych, co stwarza konieczność zapewnienia tym radom jednolitego instruktażu i pomocy w realizacji zadań w tym zakresie. Niezbędne jest również ustalenie jednolitego kierownictwa i koordynacji szkolenia kadr zatrudnionych przy organizacji i obsłudze ruchu turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">Te i podobne zadania mogą być realizowane tylko przez odpowiedni naczelny organ administracji państwowej dysponujący egzekutywą administracyjną. Podobne organa powołano już w wielu krajach zarówno socjalistycznych, jak i kapitalistycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#EugeniuszPolakowski">W okresie prawie 13 lat obowiązywania ustawy o organizacji spraw kultury fizycznej i turystyki, masowa kultura fizyczna i rekreacja nie uzyskały właściwej rangi w całokształcie działania odpowiedzialnych za te sprawy organów administracji państwowej. Komitety kultury fizycznej i turystyki dominującą pozycję nadawały sportowi wyczynowemu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#EugeniuszPolakowski">Pomimo niewątpliwych osiągnięć Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej oraz Zrzeszenie LZS, istnieje duża dysproporcja między społecznym zapotrzebowaniem na zorganizowane i łatwo dostępne formy uprawiania masowego sportu, a możliwościami zaspokojenia tego zapotrzebowania. W wielu powiatach w ogóle brak warunków uprawiania masowego sportu. Środki kierowane na te cele wykorzystywane były niejednokrotnie niezgodnie z przeznaczeniem.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#EugeniuszPolakowski">Przeprowadzone w klubach sportowych kontrole wykazały zaniedbania i nieprawidłowości w gospodarce finansowej klubów, w prowadzonej przez te kluby działalności szkoleniowej; wpływało to hamująco na rozwój poszczególnych dyscyplin sportu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#EugeniuszPolakowski">Występującym nieprawidłowościom sprzyjał istniejący wielokanałowy system finansowania działalności stowarzyszeń i organizacji kultury fizycznej i sportu. Podejmowane przez GKKFiT próby usprawnienia gospodarki organizacji sportowych nie dały spodziewanych rezultatów.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#EugeniuszPolakowski">Rosnące w ostatnich latach zainteresowanie rozwojem turystyki komercyjnej, zwłaszcza zagranicznej, znalazło swój wyraz w podjęciu szeregu, decyzji inwestycyjnych; natomiast sprawom turystyki krajowej nie poświęca się należytej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#EugeniuszPolakowski">Brak koordynacji działalności organizacji zajmujących się wypoczynkiem po pracy i wczasami oraz GKKFiT, który w tej dziedzinie spełniać ma rolę wiodącą. Powoduje to duży nacisk na budowę i rozbudowę bazy wypoczynkowej, przy równoczesnym niepełnym i nie zawsze racjonalnym zagospodarowaniu bazy istniejącej. Poważne zastrzeżenia budzi lokalizacja bazy wypoczynkowej, nie zawsze zgodna z potrzebami turystycznego zagospodarowania kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#EugeniuszPolakowski">W celu usprawnienia organizacji i zarządzania kulturą fizyczną i turystyką, niezbędne jest:</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#EugeniuszPolakowski">- wyposażenie organów administracji państwowej do spraw kultury fizycznej, sportu wyczynowego i turystyki w takie środki działania, które pozwolą im w pełni realizować politykę państwa w tym zakresie;</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#EugeniuszPolakowski">- maksymalne uproszczenie struktury organizacyjnej i systemu finansowania kultury fizycznej i sportu wyczynowego;</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#EugeniuszPolakowski">- stworzenie bardziej skutecznego systemu koordynacji, nadzoru i kontroli działalności stowarzyszeń i organizacji realizujących zadania w dziedzinie kultury fizycznej, sportu i turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanKręcielewski">Doświadczenie wykazuje, że organa powołane do realizacji ustawy o organizacji spraw kultury fizycznej i turystyki nie mają możliwości wypełniania nałożonych na nie obowiązków i korzystania z przyznanych uprawnień. Rady narodowe mają do wypełnienia istotne zadanie w dziedzinie organizacji sportu i turystyki, wyposażone są w uprawnienia, ale nie dysponują możliwościami realizacyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanKręcielewski">Za przykład może tu posłużyć sprawa zagospodarowania terenów nad Zalewem Zegrzyńskim, do czego niezbędne jest wybudowanie kolektora; Rada narodowa nie ma odpowiednich środków na tę inwestycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HenrykRafalski">Centralnym problemem, który stoi przed Komisją jest przeanalizowanie czynników, które hamująco oddziałują na prawidłowy rozwój sportu i turystyki; taka analiza pozwoli na sprecyzowanie stanowiska w sprawie jak najbardziej prawidłowego ujęcia organizacyjnego problematyki sportu, wypoczynku i turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławaŚwiderska">Z przedstawionej informacji Najwyższej Izby Kontroli wynika, że środki przeznaczone na rozwój kultury fizycznej i sportu są u nas rozproszone pomiędzy wielu gestorów. W takich warunkach utrudniona jest kontrola dysponowania tymi środkami przez GKKFiT.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławaŚwiderska">Rozbudowa bazy sportowej na terenie miasta Łodzi jest daleko niewystarczająca w stosunku do faktycznych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#StanisławaŚwiderska">Bazą rekrutacyjną dla sportu kwalifikowanego powinny być szkolne kluby sportowe. Jednakże rozwój sportu w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Brak wykwalifikowanych nauczycieli wychowania fizycznego i instruktorów. Istnieją trudności w zapewnieniu miejsc w akademiach wychowania fizycznego dla młodzieży z terenu Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#StanisławaŚwiderska">Swego czasu, na jednym z posiedzeń komisji sejmowych poseł przekazała przedstawicielowi GKKFiT pismo w sprawie zabezpieczenia środków na rozbudowę hali sportowej dla Robotniczego Klubu Sportowego w Łodzi - Widzew. Pismo to zostało przekazane z Warszawy do Wojewódzkiego Komitetu Kultury Fizycznej w Łodzi. Nie jest to prawidłowa forma załatwienia sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">GKKFiT przedstawił Komisji obszerne materiały informacyjne, w których nie określa się stanowiska GKKFiT w sprawie zasad organizacji i koordynacji spraw kultury fizycznej i turystyki. W okresie 12 lat od uchwalenia ustawy wiele się zmieniło. Inne są obecnie poglądy na problemy organizacji wypoczynku, sportu i turystyki. Resort nie wypowiada się jasno, czy konieczna jest nowelizacja omawianej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Potrzeba taka nie jest bynajmniej oczywista, zmiana zasad finansowania i zarządzania nie wymaga zmiany ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefaJaninaKruszka">Gdyby chociaż część postulatów wysuniętych w referacie posła Huszczy zostało zrealizowane odczułoby się wyraźną poprawę w organizacji spraw kultury fizycznej. W tej dziedzinie występuje obecnie wiele niedomagań, krytyczne uwagi zgłaszane są często w spotkaniach z wyborcami, zwłaszcza jeżeli chodzi o zasady finansowania ludowych zespołów sportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZygmuntFilipowicz">Prowadzone są prace nad nowelizacją ustawy o organizacji spraw kultury fizycznej i turystyki. Wysuwa się szereg koncepcji, chodzi przede wszystkim o wzmocnienie roli państwa w procesie zarządzania i koordynacji sprawami typowania fizycznego i turystyki. Byłoby chyba słuszne, ażeby przedstawiciele GKKFiT poinformowali posłów o generalnych założeniach projektowanych zmian.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZygmuntFilipowicz">Ustawą z 1960 r. powołany został Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku. Świadczone opłaty na ten cel były uznane jako fundusze społeczne. Przy ewentualnej nowelizacji ustawy należy dążyć do zachowania społecznego charakteru Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntHuszcza">Wydaje się, że GKKFiT w niedostatecznym stopniu interesował się rozwojem turystyki wśród młodzieży; nie doceniano potrzeby rozwoju ruchu turystycznego w szkołach, ruchu, który może dobrze służyć nie tylko pogłębianiu wiedzy o kraju, lecz również pobudzeniu uczuć patriotycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZygmuntHuszcza">Zapewnić trzeba szybszy rozwój produkcji niezbędnego sprzętu sportowego i turystycznego dla potrzeb młodzieży. W szybszym niż dotychczas tempie musi postępować budowa schronisk turystycznych dla młodzieży w większych miastach. W Warszawie np. nie było dotychczas ani jednego takiego schroniska; dopiero staraniem Kuratorium Warszawskiego zorganizowano z trudem 100 miejsc noclegowych dla młodzieży szkolnej; jest to kropla w morzu potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZygmuntHuszcza">Nie wystarcza prowadzone przez PTTK kształcenie instruktorów turystycznych dla potrzeb młodzieży szkolnej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZygmuntHuszcza">W przedstawionych materiałach GKKFiT podkreśla, że rozwój turystyki zagranicznej w okresie od 1960 r. był bardziej dynamiczny niż rozwój turystyki krajowej. Wydaje się, że osiągnięcia w tym zakresie mogłyby być jeszcze większe, gdybyśmy potrafili zabezpieczyć szybszy rozwój bazy hotelowej, jak: również bardziej atrakcyjne programy dla wycieczek zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#ZygmuntHuszcza">Szybki wzrost turystyki do krajów socjalistycznych jest wynikiem wzrostu stopy życiowej naszych obywateli. Ale i w tym zakresie GKKFiT w niedostatecznym stopniu obsługiwał naszych turystów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HenrykRafalski">Prezydium Sejmu zwróciło uwagę komisjom na potrzebę położenia większego nacisku na kontrolę realizacji obowiązujących ustaw. Dobrze więc, że inaugurując pracę Komisji w 1973 r. postawiliśmy sobie za zadanie zbadanie stanu realizacji ustawy o organizacji spraw kultury fizycznej i turystyki. W ciągu 12 lat obowiązywania tej ustawy nastąpił poważny rozwój, zwłaszcza masowej turystyki; druga sfera działania GKKFiT, tj. kultura fizyczna nie może wykazać się przez te lata tak daleko idącym postępem.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#HenrykRafalski">Rozpatrując stan realizacji ustawy należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: czy ustawa wyznacza strategiczne cele kultury fizycznej i turystyki w następnym 10-leciu, czy stwarza perspektywy prawidłowego rozwoju tych dwóch dziedzin? Zastanowić się należałoby, czy z punktu widzenia potrzeb społecznych obecna struktura organizacyjna sportu i turystyki jest dostatecznie nowoczesna, czy sprzyja dalszemu upowszechnianiu sportu masowego, uzyskiwaniu postępu w sporcie wyczynowym, czy zabezpiecza rozwój turystyki.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#HenrykRafalski">W toku realizacji tych strategicznych celów występuje szereg niepomyślnych zjawisk; należą do nich dekoncentracja środków, niedostateczna koordynacja działania, nie dość skuteczne systemy wychowywania i kształcenia sportowców. Niedostatki w tym ostatnim zakresie powodują obawę, czy będziemy w stanie utrzymać na dłuższą metę swą pozycję w pierwszej dziesiątce państw w sporcie międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#HenrykRafalski">Musimy również uświadomić sobie, czy mariaż kultury fizycznej i turystyki jest pożyteczny, która z tych dziedzin żyje kosztem drugiej, która świadczy na rozwój swego partnera. Należy więc zastanowić się nad celowością utrzymania tego związku i rozważyć korzyści, jakie przyniosłoby utworzenie dwóch odrębnych organów.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#HenrykRafalski">Za otwarty problem uznać musimy stosunek między rozwijaniem inicjatywy i działalności społecznej w dziedzinie kultury fizycznej i turystyki, a potrzebą wzmocnienia roli państwa w tym zakresie. Wydaje się, że obecnie rola państwa jako organizatora i czynnika kontrolującego rozwój sportu wyczynowego nie jest dostateczna. Czy jednak nadmierne preferowanie czynnika administracyjnego nie wpłynie ujemnie na aktywność działaczy społecznych?</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#HenrykRafalski">Jedną z podstawowych spraw jest uznanie roli i zadań szkolnictwa - w dziedzinie rozwijania masowej kultury fizycznej i sportu wyczynowego - na wszystkich szczeblach kształcenia dzieci i młodzieży. Szkoły - to podstawowa baza dla rekrutacji przyszłych sportowców wyczynowych, którym stworzyć należy możliwości osiągania wybitnych wyników sportowych bez uszczerbku dla procesu nauczania.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#HenrykRafalski">Za szczególnie ważne należy uznać zapewnienie harmonijnego współdziałania Ministerstwa Oświaty i GKKFiT mającego na celu uzyskanie radykalnej poprawy warunków usprawnienia sportu i prowadzenia zajęć wf w szkołach wszystkich stopni. Większość niedomogów naszego sportu wynika z wieloletniego zaniedbania tych spraw w szkołach.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#HenrykRafalski">Dominujący u nas w sporcie kwalifikowanym układ pionowy pociąga za sobą negatywne zjawiska, do których zaliczyć należy m.in. utrudniony dostęp do urządzeń sportowych szerokich rzesz obywateli. A środki przeznaczane np. przez niektóre związki branżowe dla ich klubów sportowych bywają niekiedy ogromne. Może lepszy byłby układ poziomy - obejmujący województwo czy powiat. Czy np. baza Łódzkiego Klubu Sportowego musi działać tylko pod patronatem jednej branży, czy nie utrudnia to prawidłowego rozwoju klubu, czy nie utrudnia to jego działania wśród pracowników innych gałęzi przemysłu?</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#HenrykRafalski">Rozważyć należałoby doświadczenia wynikające z przygotowań z przebiegu Olimpiady w Monachium. Chodzi m.in. o prawidłowe określenie zadań Polskiego Komitetu Olimpijskiego jako reprezentanta polskiego sportu zagranicą.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#HenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili wiceprzewodniczący GKKFiT: Józef Rutkowski i Andrzej Trojnar.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#HenrykRafalski">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi X zastępcy Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Józefa Pińkowskiego na uchwalane przez Komisję w dniu 19 października 1972 r. dezyderaty dotyczące realizacji inwestycji turystycznych oraz w sprawie dostaw autobusów dla potrzeb organizacji turystycznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>